verzekeringen zlm "Ver/tcindig verzekeren"
Automatiseringssysteem van Verzekering ZLM bij de tijd
Veilig (Landbouw) Verkeer -
Een goed samenspel
Apparatuur
Integratie
Vaste lijn
Keuzemenu
Bij blijven
Ontwikkelingen
VERZEKERINGEN ZLM
Postbus 70 - 4460 BA GOES
Frans den Hollanderlaan 10 - 4461 HN GOES
Telefoon: 01100-38000
Telex: 55537
Telefax: 01100-15341
Schademelding: 01100-38888
Polisafdeling: 01100-38880
vertegenwoordigers:
Walcheren: Fa. J. Don, Kromme Weele 16, 4331 PB Middelburg,
01180-15151.
Schouwen Duiveland: M. Hanse, Julianastraat 23, 4301 NC Zierik-
zee, 01110-4275.
Midden-Zeeland: Verzekeringen ZLM, F. den Hollanderl. 10, 4461
HN Goes, 01100-38000.
Z. Vlaanderen Oost: Ass. knt. Boidin, Janseniuslaan 8, 4561 NM
Hulst, 01140-12220.
Z. Vlaanderen West: Ass. knt. Boidin, Markt 7, 4501 CJ Oostburg,
01170-2355.
Z. Vlaanderen Midden: D.J. Dees, Beethovenhof 43, 4536 AE Ter-
neuzen, 01150-94469.
Poortvliet e.o.: J.W. van Dijke, Burgemeet 25, 4693 CJ Poortvliet,
01662-2509.
Tholen e.o.: J.P.M. Overbeeke, Ten Ankerweg 72, 4691 GX Tholen,
01660-2888.
West-Nrd. Brabant: F.J. Duine, Kamperfoeliestr. 53, 4621 GE Bergen
op Zoom, 01640-56000.
S.M. Timmers, Stationsstraat 1, 4761 BP Zevenbergen, 01680-23979.
Midden-Nrd. Brabant: A.M. Verbrugge, Pr. Hendrikstr. 39, 4941 JT
Raamsdonksveer, 01621-12924.
Oost-Noord-Brabant: J.J. Bolier, Boordseweg 41, 5671 AP Nuenen,
040-831469.
Werkendam: Rabobank Werkendam, Merwestraat 10, 4251 CR Wer
kendam, 01835-2700.
Melkhandelaren, AVM, Raadhuisstr. 39, 5056 HC Berkel Enschot,
013-339100.
snelheid aan.
Uitstekende delen. Landbouwma
chines zijn dikwijls erg breed en heb
ben vaak ook nog uitstekende delen.
Van de boer mag verwacht worden
dat hij d.m.v. verlichting de aandacht
vestigd op deze gevaarlijke punten.
De automobilist kan vooral op smal
le wegen, even uitwijken of stilstaan
in de berm. Dit kost minder tijd dan
een schade regelen.
Dit waren zo'n beetje de belangrijk
ste punten uit de folders. Eigenlijk is
het allemaal vrij simpel. Een beetje re
kening met elkaar houden kan veel el
lende voorkomen. Vergist u zich niet:
Op elke tien verkeersongevallen met
letsel waarbij landbouwmotorvoertui-
gen zijn betrokken, is er één met do
delijke afloop. Dit gegeven kan toch
geen enkele verkeersdeelnemer onver
schillig laten.
In één van onze vorige artikelen heb
ben we reeds heel summier, gewezen
op de extra risiko's i.v.m. het land-
bouwverkeer tijdens de bietencam
pagne. In samenwerking met de
afdeling Zeeland van Veilig Verkeer
Nederland zullen we nu uitgebreider
aandacht aan deze problematiek
schenken terwijl we ook een wat bre
der terrein willen bestrijken. Onze
leden-landbouwers in Zeeland treffen
in dit blad de folder "Rijden met
Landbouwtrekkers" aan.
Deze folder is beschikbaar gesteld
door "Veilig Verkeer Nederland" ter
wijl wij toegezegd hebben voor ver
spreiding onder onze leden zorg te
dragen. In deze folder wordt de boer
indringend gewezen op de speciale ri
siko's in het verkeer m.b.t. het rijden
met landbouwmachines. Daarom een
dringend verzoek aan onze leden:
Lees de folder en volg de hierin gege
ven aanwijzingen op. Het lijkt alle
maal zo logisch, doch elk jaar blijkt
weer dat er ongelukken ontstaan die
met wat meer zorg voorkomen had
den kunnen worden.
Andere verkeersdeelnemers
Verkeer is een samenspel. We kunnen
daarom niet volstaan om alleen de
bestuurders van landbouwmachines
aan te spreken. Ook van de automo
bilist mag verwacht worden dat hij
zich aanpast aan dit spel en zijn rol
goed speelt. Daarom willen we voor
deze groep lezers de folder puntsge
wijs doornemen en dan speciaal de
kant van de automobilist (en natuur
lijk ook van de (brom-)fietser) be
lichten.
Oorzaken
De meest voorkomende verkeerson
gevallen met trekkers e.d. ontstaan:
- bij het links afslaan naar inritten
Automobilisten herkennen een voor hen rijdende trekker vaak te laat als
een langzaam rijdend voertuig.
- door voorrangsfouten
- tengevolge van het snelheidsverschil
met overige weggebruikers
- door botsing tegen uitstekende de
len van brede werktuigen
Afslaan naar links. Houdt u er als
automobilist rekening mee dat trek
kers niet alleen op kruisingen van
richting veranderen. Dikwijls is de
boerderij of een perceel bieten de
plaats van bestemming. Denkt u er
ook aan dat het nogal even duurt eer
zo'n gevaarte met 2 wagens er achter
afgeslagen is.
Voorrang. Natuurlijk weet u wel
dat trekkers, wat betreft de voorrangs
voorschriften, gelijkwaardig zijn aan
auto's en dat dus een van rechts ko
mende trekker op een gelijkwaardige
kruising voorrang heeft, maar u zou
er versteld van staan hoeveel mensen
dit niet weten.
Snelheidsverschil. Automobilisten
en motorrijders herkennen een vóór
hen rijdende trekker vaak te laat als
een langzaam rijdend voertuig. Als
het dan ook nog wat mistig is of de
weg is nat en niet helemaal schoon,
zijn de gevolgen soms desastreus.
Daarom, kijk ver vooruit en pas uw
H. Meeuwsen
De OVM, de onderlinge verzekeringsmaatschappij van de ZLM, be
schikt over een zeer geavanceerd automatiseringssysteem. Men is al
op een zeer vroeg tijdstip met automatiseren gestart, terwijl ongeveer
vijfjaar geleden het gehele systeem vernieuwd is. De basisapparatuur
van nu staat er dus zo'n vijf jaar. Dat betekent niet dat met het uit
bouwen men met vernieuwen is gestopt, dat is een proces dat continu
doorgaat. Door interne wijzigingen aan de apparatuur groeit de ka-
paciteit van het systeem nog steeds.
Het primaire doel van het automatiseren blijft daarbij natuurlijk ver
zekeringen van de leden verzorgen tegen de laagst mogelijke kosten
zonder dat de service eronder lijdt.
Gebruikersvriendelijk
Een eenvoudige opzet is ook voor een
geautomatiseerde administratie een
voorwaarde om efficiënt te werken.
Er wordt nogal eens gesteld, stop het
maar in de computer dan komt het
wel goed. Men vergeet daarbij dat
ieder kenmerk (character) ruimte,
foutenkans en arbeid kost. Het is dan
ook verstandig al in een vroeg sta
dium de administratieve konsekwen-
ties te overzien van beslissingen op
organisatorisch niveau, zodat de ba
ten - kosten verhouding voordelig
blijft.
Omdat meer en meer via de compu
ter geregeld wordt kan gesteld worden
dat de kontinuïteit van het bedrijf me
de afhankelijk is van een goed draaiend
computersysteem. De werkwijze moet
zo gebruikersvriendelijk mogelijk
worden opgezet, met de nadruk op de
betrokkenheid van de mensen die er
mee moeten werken. Daarom is er
ook geen vaste "operator" bij de Ver
zekeringen ZLM. De eigen medewer
kers, die dus de gegevens in de
computer invoeren, bedienen zelf ook
de randapparatuur: het plaatsen van
diskettes, het verzorgen van het prin
ten van de polissen, nota's, het aan
brengen van tapes, etc.
De machinerie (hardware) bestaat uit
een centrale verwerkingseenheid van
het type P4800 van Philips. Het in
terne geheugen beslaat 2 Mb (mega
bite), dat wil zeggen dat voor het
draaien van programma's over 2 Mb
beschikt kan worden. Daarnaast is er
een extern geheugen van 400 Mb (tot
voor kort nog 215 Mb), dat wil zeg
gen dat er voor de opslag van gege
vens 400 Mb beschikbaar is. Om de
diverse bestanden te kunnen bewer
ken zijn werkplekken nodig. Intern
zijn er zo 32 beeldschermen en 6 prin
ters geplaatst. De uitwisseling van ge
gevens met andere instanties gaat
o.m. via diskettes (schijven) of mag
neetband. Sinds anderhalf jaar loopt
er een ringleiding door het OVM-
gebouw. Hierop zijn de beeldscher
men aangesloten, wat resulteert in
nog snellere kommunikatie en meer
toepassingsmogelijkheden.
Voorheen was er een strikte scheiding
tussen bijvoorbeeld schadeadmi-
nistratie, polissen en financiën. Bij de
OVM is deze scheiding overboord ge
zet en is het hele gebeuren met elkaar
geïntegreerd. Een gevolg hiervan is
dat in het faktureringsprogramma au
tomatisch de journaalposten aange
maakt worden zonder dat er een
boekhouder aan te pas komt. Het ge
volg is dat de klassieke boekhoud-
funktionaris verdwenen is. De totale
boekhouding en automatisering kan
hierdoor gerund worden door nog
geen vier medewerkers. Door de nieu
we kommunikatiehulpmiddelen is de
kantoororganisatie struktureel ver
anderd.
De verzekeringsvertegenwoordigers
van Verzekeringen ZLM hebben te
genwoordig bijna allemaal een vaste-
lijn verbinding met de computer. Zo
doende kunnen zij altijd beschikken
over voor de klant relevante gegevens.
Zij kunnen desgewenst aktuele gege
vens over een klant laten uitprinten en
bij een bezoek aan die klant meene
men. De voordelen van deze vaste-lijn
(tegenover de vroegere telefoon
modem verbinding) zijn een grotere
zekerheid van de lijn, een 4 x zo snel
le informatieoverdracht en een be
trouwbaarder informatieoverdracht.
De gebruiker van het systeem kan
door een druk op de knop een keuze
menu op zijn beeldscherm laten ver
schijnen. Uit het aanbod van
handelingen kan er dan één gekozen
worden, bijv. aktuele veranderingen
(mutaties) aanbrengen in het polis
bestand. Dit mutatieprogramma (en
andere) kan ook door de vertegen
woordigers worden gebruikt. Het mu
tatieprogramma voor de polissen
wordt elke dag een keer opgestart,
d.w.z. dat alle nieuwe polissen en ver
anderingen van bestaande polissen op
dat tijdstip ingevoerd worden. Na in
voeren van alle mutaties volgt het uit
printen, waarna de nieuwe polissen
verder verwerkt (bijv. verstuurd) kun
nen worden. De bestanden zijn tegen
die tijd al lang bijgewerkt, dat gebeurt
al tijdens het invoeren van de muta
ties. Als klanten een verandering in
hun lopende verzekering willen door
geven, is het voor een snelle afwerking
van belang dat zij hun lid- of polis
nummer bij de hand hebben. Hier
door kan de verzekeringsmedewerker
nl. direkt de gegevens over de bewuste
klant oproepen.
Het is noodzakelijk om de ontwikke
lingen op automatiseringsgebied te
volgen, opdat de aanwezige know
how bij de OVM op peil blijft. Daar
om bestaat er ook het voornemen het
nodige te doen aan opleiding van het
personeel, zodat doorgroei vanuit ei
gen bedrijf gewaarborgd is. De be
doeling is om medewerkers in de
gelegenheid te stellen om een basis-
kursus te volgen. Er wordt reeds in
tern een kursus gegeven, waarbij het
werken en programmeren met home
computers aan bod komt.
In de toekomst zal de OVM wellicht
zijn programma's gaan maken met
behulp van 4 de generatietalen. Bij het
werken met zulke pakketten worden
de specifikaties van een programma
vastgelegd, waarna het pakket het zo
juist gespecificeerde programma zelf
maakt. Het voordeel hiervan is dat al
le programma's dan hetzelfde
gestruktureerd zijn, zodat er sneller
en efficiënter met de programma's ge
werkt kan worden. Er is hiervoor al
een proefpakket getest. Een andere
mogelijke ontwikkeling is archivering
in de computer. Nu worden al wel be
paalde afschriften van nota's en po
lissen op microfiche opgeslagen, een
stapje verder is het opslaan van alle
dokumenten, dus ook in- en uitgaan
de post, in de computer. Hiervoor
bestaat een systeem, DOR (digital op
tical recording), dat door de Verzeke
ringen ZLM op zijn merites wordt
beoordeeld. Het voordeel is dat dos
siervorming overboord gezet kan
worden, zodat er minder opslagruim
te nodig is. Verder is het risiko van
verloren gaan van poststukken nage
noeg nihil, en wordt er tijdwinst ge
boekt. Tenslotte is er de mogelijkheid
van invoeren van het expert-systeem,
waarbij de computer door middel van
trefwoorden voorgaande vergelijkba
re gevallen oproept, en met behulp
daarvan beslissingen neemt. Men kan
dit kunstmatige intelligentie noemen.
De kommunikatiemogelijkheden via
beeld en geluid zullen nog sterk toe
nemen. In het geval van de Verzeke
ringen ZLM is het denkbaar dat de
verzekerde in de toekomst het viditel-
nummer van de vèrzekering draait en
op die manier de voor hem relevante
informatie op zijn scherm krijgt. Bij
aanschaf van een eigen personal com
puter is het nu al belangrijk om de
kommunikatiemogelijkheden goed in
ogenschouw te nemen.
6
VRIJDAG 10 OKTOBER 1986