W aterschapsverkiezingen
hoofdingelanden
over geld
en goed
De vrijstelling bij
overdrachtsbelasting
Goed financieel bedrijfsbeheer is
noodzaak voor ieder bedrijf!
Vermindering areaal landbouwgrond ook
in Nederland niet uitgesloten
Stiltegebieden in Noord-
Brabant
Om het financieel bedrijfsbeheer zo
goed mogelijk te laten verlopen moet
iedere onderneming, een hoeveelheid
geld tot zijn beschikking hebben.
Opzet van een bedrijf
Bij de opzet van een bedrijf dient al
tijd als uitgangspunt te worden geno
men: hoe kunnen we de financiering
zo goed en zo goedkoop mogelijk re
gelen? Bij ieder type bedrijf behoort
in de praktijk een verschillende finan
ciering.
Waar moeten we altijd naar streven?
Een optimale kombinatie tussen eigen
vermogen, leningen, looptijden en
voorwaarden (waaronder de rente)
dient te worden nagestreefd. Het zijn
juist de voorwaarden die in de prak
tijk erg uiteenlopen bij de verschillen
de banken en die een bestudering van
de offertes noodzakelijk maken. Uw
SE V-er kan u daarbij behulpzaam
zijn evenals uw accountant. In feite
kunt u deze mensen bij het opstellen
van uw financieringsplan dan ook niet
missen.
Een krediet in rekening courant is
voor ieder bedrijf noodzakelijk
Inkomsten en uitgaven vertonen in
een onderneming schommelingen in
de loop van een jaar of periode. Van
een rekening courant betaal je alleen
rente wanneer je daarvan gebruik
maakt.
Voorbeeld: vaste lening van ƒ100.000,
rente 7%, rentekosten ƒ7.000 lening
in rek. courant ƒ100.000 gemiddeld
hiervan nodig 70 rente IVi °7o,
rentekosten ƒ100.000 x 70°7o x
71/2% 5.250. Een rekening cou
rant gebruik je voor bedrijfskapitaal
levensonderhoud. Financieringen
voor de aankoop van grond, werktui
gen e.d. uit de rekening courant lei
den in de meeste gevallen tot
liquiditeitstekorten met alle gevolgen
van dien.
Let op de looptijd van een lening
Bij een financieringsplan moet men
rekening houden met de looptijd. Op
grond mag de looptijd best 50 jaai
zijn; op gebouwen 20 a 30 jaar, op
werktuigen 4 a 5 jaar. De looptijd
mag nooit langer zijn dan tot het mo
ment waarop het bedrijfsmiddel dat
is gefinancierd wordt vervangen.
Vaste of variabele rente?
Een vraag die veelvuldig gesteld wordt
is: moeten we de rente vast of varia
bel nemen. Een antwoord hierop is
moeilijk te geven. Een richtlijn in deze
kan zijn dat een bedrijf, dat met veel
vreemd vermogen is gefinancierd en
het inkomen dat nodig is maar juist
haalt, wellicht het beste een gedeelte
van zijn leningen met een vaste rente
kan financieren. Als het bedrijf goed
loopt is het van minder belang welk
rentetype men kiest. Het gaat erom
welke risiko's je kan en wilt nemen.
Wat te doen met tegoeden op de
bank?
Wanneer je geld leent is het niet ver
standig tegoeden te hebben op de
bank. Van die tegoeden zul je minder
rente ontvangen dan je voor de lenin
gen moet betalen. Tegoeden waarbij
men Vi tot VA rente krijgt,
terwijl men zelf 7% a 8% rente moet
betalen voor de lening behoren tot de
foute financieringen. In dergelijke ge
vallen is het aanbevelenswaardig om
te bekijken of een gedeeltelijke aflos
sing niet beter is. Daarom is het bij
het afsluiten van de lening zeer ge
wenst om te bekijken of u boetevrij
af mag lossen. Beding dat vooraf.
Uitgaven ten behoeve van het privé
apart bijhouden?
Op de financieringskursussen wordt
deze vraag vaak gesteld. Op praktisch
alle "landbouwbedrijven" wordt de
rekening courant gebruikt ten behoe
ve van het bedrijfskapitaal en het le
vensonderhoud en wat daar mee
samenhangt. Diegene die via de reke
ning courant de privé-uitgaven en in
komsten gescheiden hadden ten
opzichte van de bedrijfs financiën ver
telden hierbij wel te varen. Het zicht
op de bedrijfs- en de privé-uitgaven
werden hierdoor beter.
Noodzaak
In een landbouwbedrijf gaat veel geld
om voor bedrijf en privé. Een goed
financieel bedrijfsbeheer kan de in
komsten op een bedrijf wel degelijk
verbeteren en een gezin meer kijk ge
ven op de inkomsten en uitgaven. Er
is dan ook in deze maar één advies
mogelijk. Zorg voor een goed finan
cieel bedrijfsbeheer want dat is een
noodzaak voor uw bedrijf en uw
gezin!
J. Markusse
De huidige overproduktie in de Euro
pese landbouw kan op termijn leiden
tot vermindering van het areaal land
bouwgrond in de EG. Zo'n vermin
dering zou, onder invloed van de
stijgende produktiviteit en de stagne
rende afzet, het gevolg kunnen zijn
van een meer marktgericht prijsbeleid
of van direkt op produktiebeheersing
gerichte maatregelen. In Nederland
valt een spontane uitstoot van land
bouwgrond niet te verwachten. De
politieke besluitvorming kan er ech
ter toe leiden dat ook hier het areaal
landbouwgrond sterker dan in het
verleden gaat dalen. Dat staat in een
dezer dagen verschenen publikatie
van het Landbouw-Ekonomisch Insti
tuut (LEI) I).
De publikatie rapporteert over een
tweetal verkenningen van de ontwik
keling van de oppervlakte landbouw
grond in ons land op langere termijn;
één van de Rijksuniversiteit Gronin
gen en één van het LEI. De verken
ningen hadden vooral als doel de
gevolgen voor het grondgebruik te
overzien van een verdere produktivi-
teitsstijging in de landbouw bij nau
welijks toenemende afzetmogelijkhe
den. De resultaten zijn verwerkt in de
Notitie Ruimtelijke Perspectieven van
de Rijks Planologische Dienst.
Landbouw-Ekonomisch Instituut
l)"De toekomstige ontwikkeling van
het agrarische grondgebruik in Neder
land". Bestellen door overschrijving
van ƒ16,75 op gironummer 412235
van het Landbouw-Ekonomisch Insti
tuut onder vermelding van: "Med.
352".
Instelling contactteam wet
verontreiniging
oppervlaktewateren
De directeur-generaal van Rijkswa
terstaat, ir. J. van Dixhoorn, heeft
donderdag 18 september het con
tactteam voor de Wet verontreini
ging oppervlaktewateren ingesteld.
Dit contactteam krijgt tot taak de
handhaving van de Wet verontreini
ging oppervlaktewateren en dé Wet
verontreiniging zeewater te ver
beteren.
Het WVO-contactteam verzorgt
vooral de coördinatie binnen Rijks
waterstaat bij ernstige ongevallen
van waterverontreiniging door over
treding van een lozingsvergunning.
Daarnaast worden de contacten op
het gebied van de handhaving van
milieuwetgeving met andere ministe
ries, provincies, waterschappen en
met de politie gecoördineerd.
Gedeputeerde Staten van Noord-
Brabant hebben vorige week een
intentie-programma met ontwerp
verordening en -uitwerkingsplan,
vastgesteld voor stiltegebieden in
Noord-Brabant. In het programma
Vrijdag 19 september 1986
zijn 28 stiltegebieden opgenomen met
een gezamenlijke oppervlakte van 450
vierkante kilometer. Dat is ongeveer
9 procent van de totale oppervlakte
van de provincie, met daarin ook veel
landbouwgebieden. De kosten voor
uitvoering van dit beleid zullen onge
veer ƒ425.000,— bedragen. Aan het
Rijk zal subsidie worden gevraagd.
Minister Smit-Kroes beslist
over beheer stormvloedkering
Minister Smit-Kroes van Verkeer en
Waterstaat heeft het parlement in
een brief meegedeeld, dat de beslis
sing over het al dan niet sluiten van
de stormvloedkering in de Ooster-
schelde komt te liggen bij het hoofd
van de Direktie Zeeland van Rijks
waterstaat. Deze dienst heeft ook het
beheer over de stormvloedkering. De
minister voelt niet voor een gedeelde
verantwoordelijkheid bij het sluiten
van de stormvloedkering. Gezien de
snelle beslissingen die op zo'n mo
ment moeten worden genomen om
de veiligheid tegen overstromingen te
waarborgen is zo'n gedeelde verant
woordelijkheid niet werkbaar, aldus
de minister.
De kering zal worden gesloten als
wordt verwacht, dat een bepaald peil
zal worden bereikt, enkele uren na
dat de kering is gesloten. Dat peil is
vastgesteld op NAP 3,25 meter.
Vierde Nota ruimtelijke
ordening op komst
Minister drs. E.H.T.M. Nijpels van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Orde
ning en Milieubeheer heeft de
Rijksplanologische Commissie (RPC)
verzocht een Vierde nota over de
ruimtelijke ordening voor te bereiden.
In de regeringsverklaring van 31 juli
heeft het Kabinet hiertoe besloten.
Hiermee wordt tegemoet gekomen
aan de wens van de Tweede Kamer.
In deze Vierde nota over de ruimte
lijke ordening zal het ruimtelijk be
leid voor de steden en de landelijke
gebieden worden geïntegreerd. Ook in
dat opzicht sluit het Kabinet aan bij
de eerder genoemde motie, waarin
wordt verzocht na te gaan op welke
manier de Verstedelijkingsnota en de
Nota Landelijke Gebieden kunnen
worden samengevoegd.
De Vierde nota krijgt de status van de
Planologische Kernbeslissing en moet
een sobere omvang krijgen. Het be
leidsvoornemen wordt tegen het ein
de van 1987 tegemoet gezien.
Geen Zeeuwen bij
uitgifte Flevoland
De Rijksdienst voor de IJsselmeerpol-
ders heeft met ingang van 1 novem
ber 1986 aan 16 boeren een bedrijf in
Zuidelijk Flevoland toegewezen.
Pachtbedrijven akkerbouw werden
toegewezen aan R. Eindhoven uit
Zoetermeer, J.J.C.M. Jonk uit Bidc
dinghuizen, J.R. Lubberink uit Val-
thermond, M.J. Potters uit Halsteren
en J.P. Schelling uit 's-Gravendeel.
Pachtbedrijven weide waren er voor
J. MacLeane uit Waardenburg en
J.N. Schipper uit Zwaag. Erfpacht-
bedrijven akkerbouw voor J.W. Bos-
sema uit Hoogezand, P.H.J, a
Campo uit Emmeloord, G.J. Coster-
mans uit Beuninen, J. den Hartog uit
Strijen en H. Kuipers uit Roswinkel.
Tenslotte vier erfpachtbedrijven wei
de voor P.W.M. Bon uit Zoeterwou-
de, B.N.J. Heinsbroek uit Pijnacker,
H. Snippe uit Witten en A. Wind uit
Ruinerwold.
Er zal in 1986 geen verdere uitgifte
meer plaatsvinden.
Op woensdag 22 oktober a.s. vinden er in een aantal waterschappen
in Zeeland stemmingen plaats voor de hoofdingelanden. Er zal niet
in alle waterschappen gestemd worden. Wanneer er per kategorie
maar één kandidatenlijst is kan eenvoudig een formele benoeming op
het hoofdstemburo plaatsvinden.
Formele benoemingen vinden o.a.
plaats bij het waterschap
'Schouwen-Duiveland'. Daar wor
den in de kategoriën ongebouwde ei
gendommen, gebouwde eigendom
men en waterkwaliteit in de distrik-
ten 1 en 3 elk 10 hoofdingelanden
benoemd. Ook bij het waterschap
'Het Vrije van Sluis' in Oostburg be
hoeft niet te worden gestemd.
Wel zijn er verkiezingen in de andere
Zeeuwse waterschappen. Bij de wa
terschappen 'Walcheren' en 'Het
Hulsterambacht' vinden er in het ge
hele schap verkiezingen plaats, maar
alleen in de kategorie waterkwaliteit.
In deze kategorie is nl. geen distrik-
tenindeling.
In 'De Drie Ambachten' te Terneu-
zen zijn er in de oneven distrikten
stemmingen, alleen niet in de kate
gorie industriële vervuilers en in dis-
trikt 3 ook niet in de kategorie onge
bouwde eigendommen (1 lijst per
kategorie).
In het waterschap 'Tholen' behoeft
alleen maar te worden gestemd in de
kategorie ongebouwd in distrikt 1,
omdat dat de enige kategorie in de
oneven distrikten is waarvoor geen
enkelvoudige kandidaatstelling
bestaat. In het schap 'Noord- en
Zuid-Beveland' tenslotte wordt
gestemd in de distrikten 3 (kategorie
gebouwd) en 5 (kategorie waterkwa
liteit).
Gezien de talrijke raakvlakken van
het agrarisch bedrijfsleven met de
Waterschappen is het uitbrengen
van uw stem bij de komende verkie
zingen van groot belang.
Overdrachtsbelasting is verschuldigd
bij de verkrijging in eigendom van
binnen Nederland gelegen onroe
rend goed of van zakelijke rechten
daarop.
Onder zakelijke rechten worden o.a.
verstaan vruchtgebruik, gebruik
en/of bewoning, erfdienstbaarheid,
erfpachtsrecht, opstalrecht, recht
van beklemming en appartements-
recht. Het tarief van de overdrachts
belasting bedraagt 6% van de over
gedragen waarde en wordt geheven
van de verkrijger (koper).
In de wet is een aantal vrijstellin
gen van belasting opgenomen. In de
land- en tuinbouw is daarvan met
name een tweetal erg belangrijk n.l.
de vrijstelling bij de overdracht van
de onderneming door ouders aan
kinderen en de vrijstelling bij de
aankoop van naburige grond. De
eerste vrijstelling is van toepassing
indien onroerend goed wordt verkre
gen dat behoort tot en dienstbaar is
aan de onderneming van de ouder en
dat overgaat naar één of meer eigen,
aangehuwde of pleegkinderen en
waarbij tevens is vereist dat de on
derneming van de ouder, voor wat
betreft de bedrijfsvoering, geheel
door het kind (of de kinderen) wordt
voortgezet.
Een geleidelijke overdracht van het
onroerend goed is wel mogelijk b.v.
de ouder draagt al wel de gehele on
derneming over aan het kind maar
verpacht daarbij het onroerend goed
of een deel daarvan aan het kind. De
latere overdracht van de grond
en/of opstallen aan het kind ge
schiedt eveneens met toepassing van
de vrijstelling. De overdracht van
een (bedrijfs)woning geeft geen
recht op toepassing van de vrijstel
lingsbepaling.
De vrijstelling bij de aankoop van
naburige grond is voldoende be
kend. Wel moet worden gelet op de
daarbij behorende formele ver
eisten. De eerste is dat de verkrijging
in het belang is van de verbetering
van de landbouwstruktuur, be
vestigd middels een verklaring van
de Direkteur Landelijke Gebieden
en Kwaliteitszorg. Voorts dat het
moet gaan om landbouwkultuur-
grond (dus geen gebouwen) of om
rechten van erfpacht of beklemming
daarop. Vrijgesteld bij de aankoop
wordt slechts die oppervlakte indien
de koper gedurende tenminste vijf
voorafgaande jaren eigenaar is ge
weest van een minstens evengroot
aangrenzend perceel.
Is het aan te kopen stuk grond groter
dan het naburig perceel dan is alleen
de meerdere oppervlakte belast met
6%. Voor de vijfjarige bezitsperiode
mag meegeteld worden de eigen
domsperiode van de ouder indien
het bedrijf van hem is overgenomen.
Als eigen grond mag evenwel niet
worden meegenomen de percelen die
eigendom zijn van de echtgenote van
de koper - maar wel bij hem in ge
bruik - indien het echtpaar op huwe
lijkse voorwaarden is getrouwd.
Van naburig is sprake indien de aan
te kopen percelen grond niet verder
weg liggen dan 5 km van de reeds in
eigendom zijnde gronden. De be
reikbaarheid tussen de nieuwe en
oude percelen moet redelijk zijn.
Naast een eigendomsperiode van vijf
jaar is verder voorgeschreven dat bij
meerdere aankopen binnen een pe
riode van vijf jaar deze aankopen
moeten worden samengevoegd om te
beoordelen of de vrijstelling toepas
baar is. Voorbeeld: Iemand heeft
een stuk grond groot 10 ha. Langer
dan vijf jaar in eigendom. Hij koopt
7 ha bij met toepassing van de
vrijstellingsbepaling. Drie jaar later
kan hij nog eens 5 ha naburige grond
kopen. De totale aankoop binnen
vijf jaar is 12 ha, de vrijstelling kan
worden gevaagd voor 10 ha, waar
door de belasting is verschuldigd
over de waarde van 2 ha.
Gelet op het belang van de vrijstel
lingsbepalingen is het goed hieraan
tijdig de nodige aandacht te
besteden.
B. Veerbeek
Rektifikatie informatiezitting
Abusievelijk vermeldden wij vorige
week dat de informatiezitting "Wa
terbeheer in Zoommeer" plaats vindt
op 22 september. Deze wordt echter
gehouden op dinsdag 23 september,
om 20.00 uur in het gebouw van Rijks
Waterstaat, Molenplaat te Bergen op
Zoom.