Nieuwe terugrij-inrichting voor
Deutz-Fahr trekkers
Nieuwe Steketee-
pootbedkombinatie
Nieuwe Hesston grote-pakkenpers
Deutz-Fahr DX 4 en DX 6 trekkers in nieuwe
uitvoering
PAS BV grondput-folies en
siloafdek-spankappen
Amac FL-2 rooimachine
met leesband
Amac E2 en F2 met
bovenleesband
Amac boxenvuller LBK-14
Amac zelfrijdende
sproeimachine SK-24
Hürlimann introduceert H-488 T
Nieuwe Cebeco zelfrijdende landbouwspuit
J
De afdeling Land- en Tuinbouwme-
chanisatie van Cebeco-Handelsraad
heeft dit seizoen een nieuwe Steketee-
pootbedkombinatie geïntroduceerd.
Het betreft een machine die aan de
voorzijde van de trekker wordt ge
monteerd in kombinatie met een
pootmachine achter de trekker. Op
deze manier kunnen het pootklaar
maken en het poten in één werkgang
geschieden. Samen met bijvoorbeeld
een uienplantmachine is het een ideale
kombinatie voor de loonwerker. Ge
bruikers zijn vol lof over dit uitge
kiende werktuig, dat geen
frontaftakas of fronthefinrichting op
de trekker vereist. Andere voordelen
van het systeem zijn onder meer: -
geen rijsporen onder de aardappelrug
gen, - minder kluiten bij het rooien,
- betere gewichtsverdeling, - goed
zicht op het werk en - weinig beno
digd vermogen. Zoals alle machines
van Steketee blinkt ook deze uit door
zijn eenvoudige, doordachte
konstruktie en gunstige prijs.
Meer informatie, telefoon
05210-13341.
Voor alle DX 6 en DX 7 modellen van
Deutz-Fahr is nu een terugrij-
inrichting leverbaar, die eveneens op
eerder geleverde trekkers gemonteerd
kan worden." De in hoogte en lengte
verstelbare komfortzitting is 180°
draaibaar, het stuur is voorzien van
een snelsluiting. In de stuurkonsole
aan de achterzijde zijn aangebracht de
bediening voor claxon, Powermatic,
ruitewisser en sproeier. Verder kon-
trolelampen voor motorjemperatuur
en V-snaarkontrole.
De achterwand is uitgebouwd voor de
nodige beenruimte en voor het onder
brengen van rem-, koppelings- en
gaspedaal. Doordat de achterruit tot
op de kabinevloer doorloopt, is een
goed zicht naar achteren gewaar
borgd. De DX 6 en DX 7 trekkers zijn
uitgerust met het Optitrac zelfsperdif-
ferentieel, dat ook bij achteruitrijden
100% vergrendeld is. Vanaf juli 1986
kunnen alle DX 6 trekkers met Po
wermatic geleverd worden, waarmee
het o.a. mogelijk is, de achteruitsnel
heden onder belasting te schakelen.
Voor meer informatie kunt u zich
wenden tot de Deutz-Fahr trekker
dealers of de importrice Sieberg Ede
B.V.
Fiatagri heeft naast de bekende
Hesston 4800 een kleinere grote-
pakkenpers, de 4700, geïntroduceerd.
Net als bij de Hesston 4800 gaat het
om een pers die zwaar geperste pak
ken kan maken (Hooi volumegewicht
tot 320 kg/m3, met stro tot 180 kg/m3
en met kuilvoer tot 640 kg/m3). De
doorsnede van de pakken is 80 x 85
cm, de lengte tot 2,50 m. Deze ma
ten zijn optimaal voor het volledig be
nutten van het laadvolume van
vrachtwagens en voor het maken van
stapels met een goed onderling ver
band. Daarbij komen twee pakleng-
ten 1.60 en 2.50 m als gunstig naar
voren. In beide gevallen is het gemak
kelijk stevige stapels met een grond
vlak van 2,50" x 2,50 m te maken en
die desgewenst met behulp van een
klem aan de wiellader in hun geheel
op de vrachtwagen te laden. Op deze
wijze is het mogelijk een vrachtwagen
met aanhanger in ca. 20 minuten te
laden, een voor strohandelaren be
langrijke zaak. Het te persen gewas
wordt door de 1,80 m brede opraper
opgenomen en door vorken in de
voorperskamer gebracht. De invoer-
hark brengt het vervolgens in de pers
kamer waar het door de zware, op 6
rollen lopende perswagen wordt sa
mengeperst. De persdruk wordt hy
draulisch geregeld; hij heeft hier
automatisch aanpassing voor een ge
lijkmatige pakdichtheid. Men kan een
elektronische installatie krijgen om de
goede werking van de vliegwielrem,
de toevoer en invoer, de knopers en
de naalden te kontroleren. Deze nieu
we Hesston pakkenpers, type 4700,
wordt verkocht via Timmerman
Veerbeek B.V. - Steenwijk, tel.
05210-13933 en de Nederlandse Fia
tagri dealers, tel. 055-421242.
Deutz-Fahr streeft er steeds naar haar
produkten aan nieuwe ontwikkelin
gen, wensen en praktijkervaringen
aan te passen. Bij de DX 4 trekkers
54 kW - 74 kW (73 - 100 pk) en DX
6 trekkers 74 - 110 kW (100 - 150 pk)
worden om deze redenen een groot
aantal belangrijke wijzigingen inge
voerd. Deze zijn o.a. bij: Hydrauliek:
een drukloze retourleiding voor hy-
dromotoren e.d.; topstang met car-
danbevestiging voor meer
beweeglijkheid bij het aankoppelen;
hoogtestandaangever voor de fron
thefinrichting. Veiligheid: hydraulisch
remsysteem voor aanhangwagens
pedaaldruk-afhankelijk. Bediening:
ergonomische optimalisering van
4WD schakeling; differentieelslot, af-
takaskoppeling, aftakasschakeling,
hydraulische regelventielen. Verder
•een luikje aan de achterzijde om zon
der geopende achterruit de bediening
van aangekoppelde machines in de
kabine te plaatsen. Transmissie: 1 af-
takas die in de kabine omschakelbaar
is van 540 - 0 - 1000 toeren. De DX
6 trekkers zijn nu alle leverbaar met
onder belasting schakelbare versnel
lingen. Met deze Powermatic-
schakeling zijn tot 48 vooruit- en 12
achteruitsnelheden, van 0,4 - 40 km/h
realiseerbaar. Kabine: nieuw design:
kabine blauw, dak en spatborden
groen, zitting en hemel in moderne
frisse kleuren en meerkleurenbies,
openstelbare zijruiten. Boordcompu
ter en radarsensor: bestuurdersinfor
matiesysteem Agrotronic. De nieuwe
Deutz-Fahr DX 4 en DX 6 trekkers
zijn vanaf augustus 1986 te zien in de
showroom van Sieberg Ede B.V.,
Trompstraat 18, Ede Gld.
Naast een 4-tal bovengrondse mest-
silo's (staal-geëmailleerd, staal-
gecoat, staal-gegalvaniseerd en pre
fab beton) levert het in mestopslag-
en verwerkingssystemen gespeciali
seerde Paques Agri Systems BV nu
ook grondput-folie's en siloafdek
spankappen.
De grondput folie's zijn in diverse
kwaliteiten verkrijgbaar, en worden
fabrieksmatig in elkaar gelast, en dus
kant en klaar op de bouwplaats aan
gevoerd. De montage kan zowel door
PAS BV alswel in eigen beheer wor
den uitgevoerd; in het laatste geval
wordt door PAS BV instruktie gege
ven. Bijbehorende af- en aanvoerlei-
dingen en afsluiters heeft PAS BV
eveneens in haar programma.
Ten behoeve van bovengrondse ron
de mengmestsilo's brengt PAS BV
een range polyester versterkte PVC
spankappen, in de diameters van 7
t/m 25 mtr. Door het plaatsen van
een PAS spankap wordt stankoverlast
tegengegaan, terwijl de nuttige in
houd van de silo behouden blijft,
doordat de jaarlijkse 50 a 75 cm.
neerslag buiten de silo gehouden
wordt. PAS spankappen kunnen op
ieder type nieuwe en bestaande mest-
silo gemonteerd worden. Voor inlich
tingen: tel. 05140-4111.
De Amac FL-2 is een tweerijige aar-
dappelrooimachine met leesband. De
ze rooier is gebaseerd op de F2. Op
de FL-2 is een leestafel in de lengte
richting achter de machine gemon
teerd. De leestafel biedt de
mogelijkheid aan vier personen ste
nen, oude knollen, kluiten enzovoort
uit te lezen. Dit afval wordt op een
voorliggende transportband gedepo
neerd en komt op de reeds gerooide
grond terecht.
De Amac E2 en F2 kunnen sinds kort
ook met bovenleesband worden uit
gevoerd, waardoor twee a drie perso
nen tegelijk kunnen uitlezen. De
bovenleesband wordt zodanig gemon
teerd, dat de transporteur op dezelf
de wijze in transportstand kan
worden gebracht als bij de standaard
machine. Hierdoor blijft op zwad
rooien van uien op eenvoudige wijze
mogelijk. De leesband kan gemakke
lijk worden uitgeschakeld, zodat de
transporteur ook gewoon kan worden
gebruikt.
De boxenvuller met lage instort heeft
een brede, trogvormige band (65 cm)
met een groot aantal hoge meene-
mers. De onderband is lang, waar
door een grote variatie en een
oversteek van 3,85 m wordt verkre
gen. In standaarduitvoering heeft de
LBK-14 bovenaandrijving in de
boven- en uitschuifband door middel
van een grote aandrijftrommel, waar
door geen slip kan ontstaan.
De Amac SK-24 is geheel vernieuwd.
De motor van 59 kW is voor de voor
as en op trillingsdempers geplaatst.
Mede daardoor is het gewicht gunstig
verdeeld over de vier grote wielen, die
zijn aangedreven en geremd. De tank,
met een inhoud van 3.000 1, is aan de
onderzijde afgerond. Ook is een apar
te tank van 200 1. gemonteerd, voor
bijvoorbeeld het reinigen van de
machine.
Meer informatie via tel. 05210-13341.
Het Zwitserse trekkermerk Hürli
mann introduceert als afronding naar
boven van haar middenklasse-reeks
de H-488 T met een motorvermogen
van 65 kW/88 DIN PK.
Deze trekker kan met onmiddellijke
ingang geleverd worden met een zgn.
snelgang waarbij de topsnelheid van
de trekker boven de 40 km/u ligt.
Speciale hoge- snelheidbanden A8,
vierwielremmen en het ZF Reaktiv
besturingsysteem met 2 cilinders zor
gen ervoor dat men op veilige wijze
van deze snelgang gebruik kan ma
ken. De kabine heeft een getest ge
luidniveau van 79 dB (A) en is van
veel luxe voorzien zoals dakluik, zon
werend glas, verstelbaar stuur, voet
verwarming, werklampen rondom,
etc. etc. 4
Motorvermogen max: 65 kW/88 DIN
PK; Max. koppel: 319 Nm; Kop
pelstijging: 26,5%; Stijgingsfaktor:
0,58; Aftakasvermogen bij 540t/min:
60,6 kW/82,4 PK; Aftakasvermogen
max: 61,6 kW/83,7 PK; Aantal ver
snellingen vooruit/achteruit: 20/20.
De fabriek van landbouwwerktuigen
van Cebeco-Handelsraad in Steenwijk
fabriceert al een aantal jaren land-
bouwspuiten met een uitstekend wer
kende balanceerinrichting voor de
sproeibomen: het "afrolsysteem".
Deze getrokken machines, met fusee-
besturing, kunnen worden geleverd
met werk breedten van 27 tot 30
meter.
Als pionier in grote werkbreedten was
het ontwerpen van een zelfrijdende
machine voor Cebeco-Handelsraad
eigenlijk een logische stap. Een aan
tal eisen uit de praktijk heeft daarbij
voorop gestaan:
- een grote kapaciteit, dus een tank
met een inhoud van minimaal 3.000
liter en een werkbreedte van 33 meter;
- een lage bodemdruk, dus grote
wielen;
- een bodemvrijheid van minimaal 70
cm;
- vierwielaandrijving met korte draai-
cirkel;
- een spoorbreedte van 1,5 meter.
De algemeen bij landbouwvoertuigen
toegepaste konstruktie van één vaste
as en één schommelas bleek onvol
doende stabiliteit te geven bij de ge
wenste spoorbreedte, bodemvrijheid
en tankinhoud. Daarom werd een
speciaal "spuitvoertuig" ontworpen,
waarbij de wielen aan tandemstellen
werden bevestigd. Dit wordt ook toe
gepast bij grote kipwagens. Bij deze
konstruktie loopt de "kantellijn" van
het voertuig van het linker- of rech
tervoorwiel naar het linker- of rech-
terachterwiel in plaats van vanaf één
der wielen naar het schommelpunt in
de vooras. De stabiliteit is bij deze
konstruktie enorm verbeterd.
De praktijkervaringen met de eerste
afgeleverde machines zijn uitstekend.
Zo blijkt de tandemkonstruktie ook
een lagere bodemdruk en een rustiger
gang op te leveren,, waardoor werks-
nelheden van 10-12 km/u mogelijk
zijn en, door de grote stabiliteit, op
de weg rijsnelheden tot 40 km/u. De
dagkapaciteit van deze zelfrijdende
landbouwspuit komt dan ook ver bo
ven wat op dit moment aan zelfrijden
de machines te koop is.
Inlichtingen: tel. 05210-13341.
Mengele schijvenrad-
veldhakselaar SH 25
De nieuwe Mengele schijvenrad-
veldhakselaar SH 25 is een universe
le veldhakselaar, welke zowel zijde
lings als in de hefinrichting kan wor
den aangebouwd en waarmee met
een pick-up of een 2-rijige maisbek
kan worden gehakseld. Al naar ge
lang de trekkerbreedte en de afstand
tussen de maisrijen is het daardoor
mogelijk het maisveld aan te snijden
of door te steken.
Een belangrijk kenmerk van de nieu
we SH 25 is de interessante aandrij
vingstechniek. De hoofdaandrijving
vindt plaats via een sterke power-
band op de messenschijf. En het bij
zondere: bij het aansnijden of
doorsteken (achter-aanbouw) wordt
de messenschijf direkt door een
klauwenkoppeling aangedreven.
Daardoor vervalt bijvoorbeeld het
omsteken van koppelingsassen of
wisseltandwielen. Het omzwenken
vergt daardoor slechts enkele se-
konden.
Meer informatie: Motrac b.v., Zut-
phen, tel. 05750 - 91911.
Datamix-voedersysteem in
Benelux
De firma Gebr. Gosens uit Gilze
(Noord-Brabant) heeft de alleenver
tegenwoordiging voor de gehele Be
nelux voor het Datamix-Brij-
voedersysteem van Kongskil-
de/Skjold gekregen.
Dit komputergestuurd voeder
systeem is speciaal voor de varkens
houderij en mestkalverij ont
wikkeld.
Het systeem kan maksimaal tot
1.000 voerventielen bedienen. De
komputer kan uit 12 verschillende
komponenten het voer tot op 100
gram nauwkeurig samenstellen.
Het systeem biedt de mogelijkheid
van onbeperkt voeren of een rant
soensysteem gekoppeld aan de groei-
curve of een kombinatie van beide.
Andere kenmerken zijn onder meer
registratie van gewichtsgrenzen, au
tomatische silokontrole en een de-
sinfektieprogramma.
Het Deense Datamix-systeem is
nieuw voor de Benelux, doch heeft
in Denemarken, waar het ontwik
keld is, in de loop der jaren een goe
de reputatie opgebouwd. Een mark
taandeel van 40% zegt in dit opzicht
genoeg.
Nadere inlichtingen: Gebr. Gosens,
Gilze, tel. 01615 - 1812.
dotamix 3000
iMMNK
!'X!f J
"41'Ulï idü'ü
I 'ruif Uif
I 'C;'V
18
Vrijdag 29 augustus 1986