over geld
en goed
Braks tegen
aanleg van
Markerwaard
"Zicht op Eenvoud"
Tegemoetkoming
voor
melkschapen-
houders
Registratie
Voorbeelden:
Champignonteelt in
Groningen van de
grond met ISP-steun
Toepassing van registratie
Discipline
Aanhoudende
teruggang
rentabiliteit
opengrondsgroente-
teelt in 1985
Aanmelding
marktstructuurprojekt-
en voor bijstand uit
het Europese
Oriëntatie- en
Garantiefonds voor de
Landbouw 1987
Automatisering
situatie. Niet klakkeloos aannemen
wat adviseurs hem vertellen, maar een
gesprekspartner zijn die weet waar hij
over praat. Daarbij wèl gebruik ma
kend van adviezen en mogelijke toe
passingen die hij opneemt tijdens
exkursies, etc.
Tijdens het schrijven van deze bijdra
ge (juni) is informateur drs. De Ko
ning druk bezig het tweede kabinet
Lubbers gestalte te geven. Hij laat
zich informeren over zaken, die in de
komende 4 jaar van groot belang zijn
voor het wel en wee van ons land.
Partijbelangen en mensen moeten bij
elkaar gebracht worden om het grote
bedrijf, dat onze staat nu eenmaal is,
bestuurbaar te houden op alle terrei
nen. Hetzelfde geldt voor boer en
tuinder, hoewel in het klein. Belang
rijke beslissingen kunnen alleen geno
men worden als er eerst informatie
ingewonnen is, dit ook gefilterd wordt
en vervolgens op haalbaarheid ge
toetst.
Een kabinet wil zo lang mogelijk aan
blijven, de ondernemer ook. Lange
De kommissie heeft haar werk zoda
nig ingedeeld dat een viertal hoofd
punten zijn te herkennen: 1. één vast
tarief over een lang inkomenstrajekt;
2. samenvoeging van de loon- en de
inkomstenbelasting met de premies
volksverzekeringen; 3. loonbelasting
zoveel mogelijk eindheffing en 4.
stroomlijnen van aftrekposten en an
dere vereenvoudigingsvoorstellen
De opzet van het eerste punt is dat
Melkschapenhouders die schade heb
ben geleden door het verbod om ge
durende de periode van 7 mei tot 30
mei j.l. schapemelk voor konsumptie-
doeleinden te bestemmen of daarmee
produkten te bereiden, die binnen 5
weken zouden worden gekonsu-
meerd, kunnen in aanmerking komen
voor een tegemoetkoming.
Voorwaarde is, dat men gedurende
genoemde periode 5 of meer melk-
schapen hield. Bovendien dient men
te kunnen aantonen, dat de schapen
in deze periode de gebruikelijke melk-
produktie leverden en dat men de
melk heeft moeten vernietigen, om
dat men niet beschikte over facilitei-
vervolgens verwerking.
Een stapje verder op het terrein van
verantwoord ondernemerschap, is re
gistratie.
Registratie wil simpelweg zeggen: het
zichtbaar maken van feiten. Op zich
zegt registratie dus niets. Wèl, als hij
er iets mee doet! Het verzamelen van
bedrijfsgegevens geeft een overzicht
van dat bedrijf en inzicht om zo no
dig aan te passen of bij te stellen.
Zonder registratie is niet goed na te
gaan, welk onderdeel van het bedrijf
goed en minder goed draait. Het ge
voelsmatig denken krijgt dan de over
hand en beslissingen, daarop
gegrond, kunnen soms nare gevolgen
hebben.
Onlangs werd ons advies gevraagd
voor een tuinbouwbedrijf dat 15% te
veel gas gebruikte in vergelijking met
andere gelijkwaardige bedrijven/teel
ten. De ondernemer werkte hard,
voor een ieder een vasv.e belasting
vrije som van toepassing is zonder bij
zonderheden als extra toeslagen.
Daarnaast wordt een eerste belasting-
schijf gehanteerd van nul tot
ƒ45.000,— tegen een vast tarief (in-
klusief de premies) van 40%. De
tweede schijf loopt van ƒ45.000,— tot
ƒ80.000,en kost 55%, over de der
de van ƒ80.000,— tot ƒ120.000,—
wordt 65% berekend en over het in-
ten om "harde schapekaas"
(schapekaas, die tenminste 5 weken is
gerijpt) te kunnen maken.
De tegemoetkoming bedraagt:
- ƒ10,per melkschaap per dag, in
dien de aanvrager niet over facilitei
ten voor de bereiding van "harde
schapekaas" (schapekaas die ten
minste 5 weken gerijpt is) beschikte;
- ƒ2,50 per melkschaap per dag in
dien de aanvrager wel over facilitei
ten voor de bereiding van "harde
schapekaas" beschikte.
Melkschapenhouders die over facili
teiten voor de bereiding van zoge
naamde "harde schapekaas"
beschikten worden geacht de totale
melkproduktie voor de bereiding van
harde schapekaas te hebben gebruikt,
tenzij zij het tegendeel aannemelijk
maken.
Aanvragen voor een tegemoetkoming
moeten vóór 10 augustus 1986 wor
den ingediend.
De regeling is op 18 juli 1986 in
gegaan.
maar registreren deed hij niet. Infor
matieverwerving was eveneens gering.
De geringe uitwisseling met kollega's
verschafte hem dan ook geen verge
lijkingsmateriaal. Juist in de tuin
bouw zijn daarvoor zo veel
mogelijkheden maar hij liet het lig
gen. Twee jaar te laat gaat hij het nu
wèl aanpakken, maar het heeft hem
wel ƒ45.000,extra aan gas gekost.
Teeltregistratie is eveneens van groot
belang. Diverse teelten op één bedrijf
geven weinig houvast, waar je het
probleem moet zoeken bij lage op
brengsten. Welke schakel het zwakste
is, ontdek je bij registratie. Het zijn
vaak geen in het oog lopende verschil
len. Wat is een minder producerend
ras, wat de gevoeligheid voor bepaal
de ziekte, de invloed van grond en be
mesting, etc.
In de veehouderij wordt de registra
tie per diersoort al jaren toegepast,
waarbij steeds meer de veevoeding
wordt veranderd.
Ook zijn er in akkerbouw en andere
komen daarboven 65% of 70%.
Bij deze opzet komen ongeveer 88%
van alle belastingplichtigen in het
vaste tarief van 40% (ouderen boven
65 jaar betalen dan 10%). Zij kennen
derhalve geen progressie meer en dat
is op zich een groot goed. Weten wat
je over houdt van de extra verdiende
gulden zonder dat eerst gekeken moet
worden naar het inkomen of be
lastingvrije som van de partner, is een
hele vooruitgang. Want de omstreden
tweeverdienerswet komt in deze situa
tie geheel te vervallen. De samenvoe
ging van de belastingwetten met de
premies volksverzekeringen is een ver
eenvoudiging maar betekent ook dat
de betaalde premie niet meer aftrek
baar is.
De stroomlijning van aftrekposten be
tekent het wegvallen danwel aanpas
sing van een aantal
aftrekmogelijkheden zoals reiskosten
forfait, meewerkaftrek gehuwde
vrouw (de aftrek wegens reële arbeids-
beloning blijft), ziektekosten, dieet
kosten, studiekosten, bijzondere
tariefpercentages en middelingsrege
ling. Met name dit laatste onderdeel
zal in de landbouw niet zo gunstig val
len omdat aldaar door de sterke wis
seling van inkomens redelijk gebruik
van de middelingsregeling kan wor
den gemaakt. Overigens zullen we zo
als gezegd moeten afwachten wat er
van de voorstellen overblijft.
B. Veerbeek
Grootegast (ANP) - In de gemeente
Grootegast zal nog dit jaar begonnen
worden met de teelt van champig
nons. Het is de bedoeling dat de BV
Champignonteelt Westerkwartier
jaarlijks 300.000 kilo champignons
gaat produceren, voldoende voor een
kleine 200 winkels in het noorden van
het land. Het projekt wordt gefinan
cierd door het ministerie van Ekono-
mische Zaken, dat via de pot van het
ISP (Integraal Struktuurplan noorden
des lands) ruim vier ton beschikbaar
heeft gesteld. De champignons zullen
verhandeld worden via de veiling in
Groningen. In ons land wordt jaar
lijks 105.000 ton aan champignons
afgezet.
sektoren bepaalde systemen van regi
stratie.
Arbeidsregistratie kan vooral effekt
hebben bij arbeidsintensieve bedrijven
zoals de tuinbouw.
Het nemen van de juiste beslissing op
het goede moment is de kern van een
goede bedrijfsvoering. Waarbij be-
drijfsregistratie onontbeerlijk is.
Er zijn bedrijfsvoeringssets ontwik
keld, die naast registratie de algeme
ne gegevens, begrotingen en kontrole
(begroting - werkelijkheid) bevatten.
Bij dit laatste is men in feite met in
terne bedrijfsvergelijking bezig. Of
men gemiddeld goed zit maken de
normen uit die landelijk tot stand ge
komen zijn door konsulentschap en
praktijk. Een tweede mogelijkheid is
te vergelijken met anderen. Dit is de
meest indringende wijze om inzicht te
krijgen in eigen bedrijf. Gelukkig ko
men er steeds meer bedrijfsvergelij-
kingsgroepen, waar ondernemers in
kleine groepen bedrijfsekonomische
gegevens uitwisselen. Soms komen ze
in het groeiseizoen wekelijks bij el
kaar op bezoek. Het schept een on
derlinge band en de praktijk
onderwijst de praktijk. Het geheel
staat onder supervisie van verschillen
de diensten, zoals bijvoorbeeld de
voorlichting/NTS/veiling/andere in
stanties.
Registratie, begrotingen opzetten en
het later kontroleren met de werkelij
ke cijfers, vraagt een goede opzet en
veel discipline.
Immers, het eerste jaar worden gege
vens verzameld en het tweede jaar
Voor de Nederlandse bedrijven met
groenteteelt in de open grond wordt
in 1985 (oogstjaar 1985/1986) een ge
middeld verlies verwacht van ca. 53
duizend gulden, een bedrag dat over
eenkomt met 21% van de kosten per
bedrijf. Dit betekent een verslechte
ring van rentabiliteit ten opzichte van
het voorgaande jaar waarin het ver
lies 17% van de kosten bedroeg. Bij
de in 1984 en 1985 behaalde resulta
ten lag de beloning die voor de inge
zette produktiemiddelen werd
verkregen dus aanmerkelijk beneden
Gegadigden worden wederom in de
gelegenheid gesteld investeringspro-
jekten, op het gebied van de verwer
king en afzet van landbouw- en vis-
serijprodukten aan te melden voor
bijstand uit het Europese Oriëntatie-
en Garantiefonds voor de
Landbouw.
Aanmeldingen kunnen tot uiterlijk
15 september 1986 schriftelijk wor
den ingediend bij de Direktie Ver
werking en Afzet van Agrarische
Produkten (voor visserijprojekten
de Direktie Visserijen), Ministerie
van Landbouw en Visserij, PB
20401, 2500 EK Den Haag.
De belangrijkste voorwaarde tot ver
krijging van bijstand is dat de pro-
jekten moeten passen in één van de
daartoe opgestelde sektorprogram-
ma's. Deze betreffen de verwerking
en/of afzet van groenten en fruit
(veilingen, conservenindustrie), klei
ne akkerbouwgewassen en land-
bouwzaaizaden (verwerkings- en
handelsbedrijven), runderen, kalve
ren en varkens (slachterijen en uit-
snijderijen) en vis (visverwerkende
bedrijven). De Europese Commissie
moet echter nog de programma's
kun je daarmee rekening houden voor
eventuele bijsturing. Dat vraagt een
konsequente invulling van de registra-
tielijst.
Echter, na 1 jaar gaat het mèèr leven
de werkelijkheid worden. Zeker, als
men met externe bedrijfsvergelijking
mee gaat doen.
Wie schrijft, die blijft, maar schrij
ven vraagt nogal wat tijd. Daarop
heeft men iets anders gevonden, n.l.
wie print die wint. Dat slaat op de
computer, die inderdaad snel werkt
maar zonder het regelmatig invoeren
van gegevens een dood ding is. Dus
ook hier is discipline vereist voor een
optimaal gebruik van de computer die
dan het grote voordeel heeft van snel
ordenen, sorteren en rekenen.
Voor het agrarisch bedrijf is een be-
drijfscomputer een dure aanschaf. Er
wordt dan ook veel gewerkt met een
centraal verwerkingspunt, waar be-
drijfsregistratie wordt aangeleverd en
computermatig wordt verwerkt.
Daardoor krijgt ook de bedrijfsver
gelijking van groepen gelijkgerichte
agrariërs meer kansen. Standaardise
ring en programma's en apparatuur
is gewenst zodat men goedkoop kan
werken en verwarring van begrippen,
kengetallen en berekeningen voorko
men kan worden.
Informatie en registratie is volop in
ontwikkeling. Echter, de ondernemer
moet er op gepaste wijze gebruik van
weten te maken.
Aanvankelijk vereist het een stukje in
spanning maar al gauw zal blijken,
dat het een niet weg te denken hulp
middel is bij het uitvoeren van zijn
ondernemerschap.
de vastgestelde maatstaven. Dat blijkt
uit een raming van het Landbouw-
Ekonomisch Instituut (LEI) die dezer
dagen worden gepubliceerd.
De opbrengsten waren in nog sterke
re mate dan in 1984 onvoldoende ter
kompensatie van de gemaakte kosten.
De teleurstellende omzetontwikkeling
hangt samen met enige daling van de
fysieke produktie per oppervlakte
eenheid en een afzet tegen een nau
welijks hoger prijspeil dan in 1984. De
situatie bij de meeste wintergroenten
was als gevolg van een groter aanbod
en lage prijzen erg ongunstig. De
meeste zomergroenten kenden daar
entegen een redelijke prijsvorming en
daarmee betere resultaten. Per ha
opengrondsteelten wordt een ver
slechtering van het resultaat voorzien
van ƒ1300,—.
Landbouw-Ekonomisch Instituut
voor kleine akkerbouwgewassen,
vleeswaren en pluimvee goedkeuren.
De aanmelding van projekten op
grond van deze programma's loopt
dus in feite hierop vooruit.
Belangstellenden die projekten wil
len aanmelden, kunnen zich voor
verdere inlichtingen wenden tot de
Direktie Verwerking en—Afzet van
Agrarische Produkten, telefoon
070-792348.
Brussel - Minister Braks van land
bouw heeft zich gisteren in Brussel
uitgesproken tegen een eventuele in
poldering van het Markermeer.
Hij deed dit tijdens het beraad van de
landbouwministers van de Europese
gemeenschap over maatregelen om de
overschotten in de landbouw te beper
ken. Volgens minister Braks, die nog
al wat kritiek leverde op de voorstllen
van de Europese landbouwkommis-
saris Andriessen, zijn bij de huidige
overproduktie alleen regelingen inte
ressant waarbij grond aan de land
bouw wordt onttrokken.
Dat moet in alle EG-landen gebeuren
en daarom zou het merkwaardig over
komen wanneer Nederland door het
droogleggen van het Markermeer
30.000 hektare aan zijn landbouw
grond zou toevoegen. "Het zou nu te
gek zijn als werd besloten om het
Markermeer in de polderen", altjus
minister Braks.
(TroUw)
Onder deze titel heeft de kommissie-Oost haar werkstuk gepresenteerd.
Deze kommissie had tot taak te zoeken naar mogelijkheden tot ver
eenvoudiging van de inkomstenbelasting en de premieheffing volks
verzekering.
De eerste indruk is dat een redelijk lijkend rapport op tafel ligt. De
direkt daarbij behorende vraag is: "Wat doet de politiek (en wij?) er
mee". Want er zijn in hef verleden wel meer pogingen ondernomen
om tot vereenvoudiging te komen en het resultaat is U bekend. Doch
laten wij blijven hopen dat ditmaal niet weer een verantwoord rap
port in de bekende bureaulade verdwijnt.
Vrijdag 25 juli 1986