verzekeringen
Zo waarlijk helpe mij
O.V.M. en Stichting ZVV voortaan onder
één vlag: "Verzekeringen ZLM"
Direktie-pensioen in beeld
Brand
Financiële ontwikkeling
If. den hollanderlaan 10
tel: 01100 -38000
Ontwikkelingen in 1986
Schadeverloop in 1986
Ook al heeft U nog nooit deze ge
denkwaardige woorden gespro
ken, het zal U bekend zijn dat een
getuige hiermee belooft de waar
heid en niets dan de waarheid te
zeggen. In de hele entourage van
een rechtszaak is dit toch altijd
nog een plechtig moment. Juist
omdat bij verkeerszaken het getui-
genbewijs een der meest voorko
mende bewijsmiddelen is en er
naar onze ervaring over dit onder
werp nog veel misverstand
bestaat, leek het ons een goed idee
hieraan eens aandacht te besteden.
Wie mogen getuigen?
In de eerste plaats dienen we bij
deze vraag onderscheid te maken
tussen onbevoegdheid om te getui
gen en onbekwaamheid. Onbe
kwaamheid wil zeggen dat men in
geen enkele procedure als getuige
mag optreden. Onbekwaam zijn
zij die, zoals de wetgever het zo
mooi zegt "de volle ouderdom van
15 jaren" niet hebben bereikt en
zij die wegens een geestelijke
stoornis onder curatele zijn
gesteld.
Onbevoegd zijn de bloed- en aan
verwanten in de rechte lijn van één
der partijen in de procedure als
mede de echtgenoot en de gewe
zen echtgenoot. Let U vooral op
de zinsnede: één der partijen in de
procedure, dit i.v.m. het volgen
de voorbeeld. Stel dat U "W.A."
verzekerd bent met Uw auto en er
ontstaat een aanrijding. In Uw
auto zit ook Uw echtgenote, Uw
moeder en 2 kinderen van respek-
tievelijk 18 en 20 jaar oud. Indien
Uw tegenpartij weigert de schade
te vergoeden, zult U in een proce
dure geen schijn van kans hebben
(we gaan er vanuit dat geen ander
bewijsmateriaal voorhanden is).
Al Uw inzittenden zijn immers in
dit geval onbevoegd om te getui
gen. Nu hetzelfde geval, doch U
bent "all-risks" verzekerd. Hoe is
nu de positie? Uw verzekeraar
keert de schade uit, treedt daar
mee in Uw rechten en beschikt in
een procedure over 5 getuigen. Im
mers noch U, noch alle andere in
zittenden zijn bloed- of
aanverwanten van de proces
partij, de verzekeringsmaatschap
pij. We kunnen ons voorstellen
dat U dit als enigszins onrecht
vaardig ervaart. Als U let op de
proces-partij is dit niet zo. Even
terzijde: in België worden inzitten
den niet als getuige geaccepteerd.
Welke waarde heef! een getuige-
verklaring
Zal nu de rechter er in het boven
geschreven geval rekening mee
houden dat sommige getuigen, we
noemen de eigenaar en zijn echt
genote, belang bij deze zaak heb
ben. (denkt U bijvoorbeeld maar
aan de no-claim korting). Waar
schijnlijk wel. Echter indien de te
genpartij geen enkel tegenbewijs
kan leveren, zal hij de vordering
toewijzen. Volgens artikel 1945
van het Burgerlijk Wetboek kan
de rechter acht slaan op allerlei
faktoren bij het bepalen van de
waarde, die hij aan een bepaalde
getuige wil toekennen. Als hij er
van overtuigd is dat een bepaalde
getuige onzin staat te vertellen zal
hij weinig of geen waarde aan zijn
verklaring hechten. De mogelijk
heid is zelfs aanwezig dat een ge
tuige wegens meineed vervolgd zal
worden. Over het algemeen zal de
rechter echter in verkeerszaken een
verklaring van een getuige wel als
juist accepteren.
Aantal en positie van getuigen
Slechts in één bepaald geval is het
aantal getuigen van doorslagge
vende betekenis: Artikel 1942
B.W. leert ons: "De verklaring
van eenen enkelen getuige zonder
enig ander middel van bewijs ver
dient in regten geen geloof". Het
is de rechter verboden om aan die
ene verklaring betekenis toe te
Meeuw sen
kennen, zelfs als hij van de juist
heid van de verklaring overtuigd
is. Ook hier echter een soort ont
snappingsclausule. De rechter
heeft de mogelijkheid de partij die
één getuige naar voren brengt, de
aanvullende eed op te dragen.
Hiermee kan dan het bewijs weer
wel vervolmaakt worden. In ver
keerszaken komen we dit echter
niet veel tegen. Een getuige mag
slechts verklaren wat hij zelf heeft
waargenomen. Hij mag dus geen
konklusies trekken. Een voor
beeld: Een getuige mag wel verkla
ren dat hij een verdachte
onsamenhangende taal hoorde
spreken en slingerend op zijn fiets
zag rijden, maar hij mag niet ver
klaren dat de verdachte in kenne
lijke staat van dronkenschap door
de straat fietste. Deze konklusie
zal de rechter overigens dan wel
trekken. Een getuige is ook ver
plicht persoonlijk voor de rechter
te verschijnen als hij wordt opge
roepen, dit in tegenstelling tot een
verdachte. Zijn kosten worden
vergoed.
Tenslotte: We zijn ons er van be
wust niet volledig te zijn geweest
over dit ingewikkelde onderwerp.
Zo zijn er natuurlijk verschillen
de uitzonderingen op de genoem
de regels. Desondanks hopen we
U er van te hebben overtuigd dat
het bijzonder belangrijk is om na
men en adressen van getuigen te
noteren als U een aanrijding heeft.
H. Meeuwsen
De Onderlinge Verzekering Maatschappij van de ZLM gaat zich de
komende jaren duidelijker profileren naar de leden toe. De ontwik
kelingen in de markt maken het noodzakelijk wat minder produktge-
richt en wat meer cliënt gericht te werken. Dit komt al tot uitdrukking
in o.m. de adviserende sfeer en in de opzet van een eigen expertise-
dienst. Voorts zullen enige verzekeringsvormen die de OVM niet in
eigen beheer heeft maar waarin bemiddeld wordt via de Stichting ZVV,
duidelijker naar buiten worden gebracht onder één vlag: "VERZE
KERINGEN ZLM". Middels een dia-presentatie zal "Verzekeringen
ZLM" zich als een onderlinge presenteren. Dit deelde de direkteur van
de OVM de heer H. Doeleman Hzn mee op de Jaarvergadering van
de OVM vrijdag 20 juni jl. in restaurant "Zomerlust" te Axel.
De heer Doeleman informeerde de
aanwezige leden uitvoerig over nieuw
beleid dat na een gedachtenwisseling
tussen de direktie en bestuur gestalte
gaat krijgen. Hij noemde o.m. de
start van een eigen expertisedienst, het
aanstellen van een loondienstagent,
het aanpassen van de premiestruk-
tuur, het vernieuwen van het accep-
tatiebeleid, het herzien van een
reserveringsbeleid en het afbakenen
van het marktaandeel (de zgn. doel
groep) waarop de OVM zich zal
richten.
Over het schadeverloop tot medio
1986 zei de direkteur dat voor wat be
treft de motorvoertuigen er t.o.v.
1985 tot nu toe minder schademeldin-
gen zijn. De verhouding premie/scha
de heeft zich iets verbeterd. De schade
binnen de Aansprakelijkheids Verze
kering Partikulieren (AVP) en binnen
de Aansprakelijkheids Verzekering
Bedrijven is daarentegen ongunstig en
ligt boven de 100%. Het aantal scha
den binnen de AVB stijgt te sterk.
Met name spuitschaden nemen sterk
toe.
De sterke groei in de brandsektor
heeft ook toename van schaden tot
gevolg. Doordat de schade nu tot be
paalde hoogte volledig voor O.V.M.-
rekening komt en niet meer verhaal
baar is bij herverzekeraar neemt de
schade optisch gezien sterker toe. Om
grote schommelingen in de schadelast
te voorkomen is de vorming van een
brandreserve noodzakelijk, aldus de
direkteur.
Wat de Medische Varia betreft wees
de heer Doeleman op een vergrij
zingsproces:
Binnen de agrarische sektor is de
OVM sterk vertegenwoordigd maar
daarbuiten veel minder. Om zo'n on
gunstige ontwikkeling te voorkomen
zal aan dit produkt meer aandacht
worden gegeven.
In de sektor Brand zit nog steeds
groei. Dit jaar zal de relaties middels
een brief het OVM-brandprodukt on
der de aandacht worden gebracht.
Het premievolume bedroeg in 1985
1.281 miljoen. Op 1 juni 1986 is het
gestegen tot 1.523 miljoen.
Voor 1986 verwacht de direkteur een
Pensioen is: "uitgesteld loon". Om
schrijving volgens de Wet op de
Loonbelasting: "Onder pensioenrege
ling wordt verstaan een regeling ten
doel hebbend de verzorging van werk
nemers bij invaliditeit en ouderdom
en de verzorging van hun echtgenote
en minderjarige kinderen, door mid
del van pensioen dat niet uitgaat bo
ven hetgeen naar maatschappelijke
opvattingen, mede in verband met
diensttijd en genoten beloning, rede
lijk moet worden geacht".
Een hele mond vol. In het kort heb
ben wij hierna getracht uitleg te ge
ven. Mogelijk kan dit voor u van
groot belang zijn. In dit kader praten
we specifiek over het zogenaamde
"direktiepensioen", een regeling
bestemd voor de direkteuren/groot-
aandeelhouders van een B.V. Als u de
bovenstaande omschrijving nog eens
naleest, zult u merken dat er een aan
tal specifieke kenmerken van pen
sioen bestaat. Eén daarvan is dat er
sprake moet zijn of zijn geweest van
een dienstbetrekking (werkgever
werknemer).
De direkteur (groot-aandeelhouder)
van een B.V. verenigt in zich twee: hij
is tegelijkertijd werknemer en werk
gever (eigenaar van de onderneming)."
Andere kwaliteiten buiten beschou
wing gelaten. Hij is groot aandeelhou
der indien hij minimaal 10%
persoonlijk aandelenbezit heeft.
Wil de direkteur van de B.V. in zijn
kwaliteit van eigenaar het netto
revenu van zijn onderneming in pri
vé genieten, dan zal hij hierover een
zware fiskale prijs moeten betalen.
Over het na aftrek van alle be
drijfslasten - inklusief direktiesalaris
en tantième - resterende winstsaldo
zal de B.V. vennootschapsbelasting
moeten betalen; terwijl bij overbren
ging naar privé van het restant nog
eens inkomstenbelasting is ver
schuldigd.
U ziet dat winstoverheveling vanuit de
onderneming naar privé, zoals hier
boven omschreven, tot zeer zware fis-
kale offers leidt (de beruchte dubbele
belastingheffing). Er moet dus ge
zocht worden naar een voordeliger
methode van overheveling.
Geeft de B.V. aan de direkteur/groot-
aandeelhouder een aanspraak op pen
sioen, dan is de pensioengerechtigde
te zijner tijd over de hieruit voort
vloeiende uitkering inkomstenbelas
ting verschuldigd. De aan de
pensioenregeling verbonden kosten
vormen voor de B.V. echter een be
drijfslast, waardoor hierover de ven
nootschapsbelasting wordt vermeden.
Zo kan, naast het in pensioen altijd
aanwezige element van sociale verzor
ging, sprake zijn van fiskaal aantrek
kelijke overheveling.
Ten laste van de bruto winst wordt
een direktie-pensioen gèfinancierd on
der de noemer "kosten".
Voordelen:
le enkelvoudige belastingheffing
2e een passende oudedagsvoorzie
ning, gekombineerd met overheveling
van B.V.-vermogen naar privé.
3e een goede gezinsvoorziening in ge
val van onverhoopt overlijden.
U zult begrijpen dat de pensioenpro-
blematiek verder gaat dan hier om
schreven. In een persoonlijk gesprek
met de buitendienstmedewerker van
Verzekeringen ZLM, de heer A.J.
Hoondert, of met een van de Z.L.M.-
vertegenwoordigers kunt u nog meer
duidelijkheid krijgen.
E.J. van den Boezem
inspekteur Avéro-Leven
Het fiskaal voordeel in schema (met pensioenregeling):
Vermogen
zaak
bruto winst-
-kosten-
Vennootschaps-
belasting
-Netto winst
- Salaris
inkomsten -
belasting
privé
pensioen
H. Doeleman
premietoename van 12%. Een deel is
een gevolg van de per 11.86 ingevoer
de premieverhoging. De schade zal dit
jaar ongeveer gelijk zijn aan dat van
vorig jaar. Incidentele kosten zullen
stijgen.
Al met al houdt de direktie rekening
met een toename van het resultaat in
1986 met enkele miljoenen.
Vorig jaar begon ik mijn toelichting
met te zeggen in een rijdende trein te
zijn gesprongen, die goed blijft door
rollen. Er was tijd voor verdere oriën
tatie en verdieping. Een proces dat
eigenlijk nooit stopt. Immers verze
keraars moeten ook innovatief den
ken. Maar het blijft niet bij denken
alleen. Er worden nieuwe wagens op
de rails gezet, nadat het juiste spoor
gevonden is. In het najaar 1985 werd
een beleidsnota aan het DB gepresen
teerd, welke als leidraad mocht die
nen voor een brainstorming binnen
het DB met de direktie.
Een aantal konklusies uit onze ge
dachtenwisseling werden inmiddels
gekonkretiseerd.
Ik noem hier:
het beginnen van een eigen exper
tisedienst
het aanstellen van een loon
dienstagent
het aanpassen van de pre-
miestruktuur
het vernieuwen van ons acceptatie-
beleid
het herzien van het reserverings
beleid
het afbakenen van ons marktseg
ment (doelgroep)
Sterk samenhangend met ontwikke
lingen in de markt van verzekeraars
zal het noodzakelijk zijn dat onze On
derlinge zich duidelijker gaat profile
ren naar haar leden toe. Waren we in
het verleden erg produkt gericht be
zig nu zal het meer cliënt gericht moe
ten zijn. De totaal relatie wordt steeds
belangrijker. Denkt u maar aan pak
ketkortingen en het goed kunnen uit
voeren van onze adviestaak.
Bij de totaal-relatie hoort een totaal
pakket. De kracht van onze maat
schappij is evenwel o.a. gelegen in het
feit dat wij juist een aantal verzeke
ringsvormen niet in eigen beheer heb
ben. Zoals u weet bemiddelen wij in
niet-OVM produkten via Stichting
ZVV. Administratief is deze Stichting
geintergreerd in onze OVM. Doch
naar buiten is haar gezicht ondui
delijk.
Onder de vlag van "VERZEKERIN
GEN ZLM" zullen wij de OVM en
ZVV ineen naar buiten willen
brengen.
Middels een banddiapresentatie ho
pen wij in najaar 1986 onze ZLM
kringen VERZEKERINGEN ZLM te'
presenteren als een echte onderlinge.
Voor wat betreft de motorvoertuigen
kunnen wij konstateren dat het aan
tal schademeldingen t.o.v. 1985 cir
ca 200 stuks lager ligt. De verhouding
premie/schade heeft zich iets verbe
terd. Dit mag ook wel gezien de zeer
slechte winter van 1985.
Omdat wij altijd nog een groei reali
seren in het bestand verzekeringen is
een stijging van schade niet te voor
komen. Het schadepercentage be
draagt nog geen 80%. De OIV heeft
altijd een zeer gunstig percentage en
ligt op 15%.
Vrijdag 11 juli 1986
7