Pachtprijzen met
10 procent omhoog
Stopa-beleid
1986 vastgesteld?
Gewestelijke Raad Noord-Brabant wil langs
de Zoom aanpassingsinrichting voor landbouw
Ploeg volgt kommissie Grondgebruik
Tracé Zoomweg-Zuid vastgesteld
Eind juni heeft de staatssekretaris van Landbouw het Nieuwe pacht-
normenbesluit met de Tweede Kamerkommissie voor Landbouw
besproken. Dit besluit gaat nog voor advies naar de Raad van State.
De Tweede Kamer ging akkoord met het nieuwe voorstel en verwacht
mag worden dat deze herziene pachtprijzen 15 oktober 1986 in wer
king zullen treden.
Staatssekretaris Ploeg heeft besloten
de normen voor los land voor alle
kwaliteitsklassen te yerhogen met 10
procent (zie de bijgaande tabellen).
Eerder stelde de staatssekretaris voor
de normen te verhogen met 10 tot 15
procent, al naar gelang de kwaliteits
klasse. De kommissie van advies voor
het grond- en pachtprijspeil adviseer
de echter in grote meerderheid geen
differentiatie toe te passen, waarbij
veel leden van deze kommissie dach
ten aan een uniformpercentage van 10
procent.
Het bestuur van het Landbouwschap
adviseerde een verhoging van 10,8 en
6 procent voor klassen I, II en III.
Eerder had de kommissie Grondge
bruik van het Landbouwschap een
uniforme verhoging van 10 procent
voorgesteld.
De staatssekretaris heeft met zijn
nieuwe voorstel dus goed gekeken
naar de uitgebrachte adviezen. Bij de
verhoging van 10 procent is rekening
gehouden met een zekere verbetering
van de rendementspositie van de ver
pachter.
Toeslagen en aftrekken
Wat betreft de verhoging van de
toeslagen en aftrekken volgt de staats
sekretaris het advies van het Land
bouwschap. Hierdoor is de eerder
voorgestelde verhoging van de toeslag
De Minister van Verkeer en Wa
terstaat heeft het tracé van de
Zoomweg-Zuid, gedeelte Bergen op
Zoom - Belgische grens vastgesteld
volgens de variant 2, westelijk langs
Woensdrecht en Ossendrecht. In na
volging van het advies van de Ge
westelijke Raad zal bij de verdere
uitwerking van de plannen de nodige
aandacht worden besteed aan de
mogelijkheden om de schadelijke ge
volgen voor de landbouw in dit pol
dergebied op te heffen middels een
aanpassingsinrichting, zoals om
schreven in de nieuwe Landinrich
tingswet.
Dit is één van de punten die naar vo
ren kwam tijdens de vergadering van
de Gewestelijke Raad van het Land
bouwschap voor Noord-Brabant, op
25 juni jl.
Op bijgevoegd kaartje is te zien waar
het vastgesteld tracé loopt en wat de
varianten zijn.
Het projekt zal in het uitvoe
ringsprogramma van het Meerjaren
Programma Personenvervoer
1987-1991 worden opgenomen. In
december dit jaar zal in principe
besloten worden in welk deel van die
periode de uitvoering zal plaatsvin
den. Met de uitvoering van de eerste
fase van het Noordelijk tracé van de
Zoomweg van Bergen op Zoom naar
Klutsdorp, zal dit jaar nog niet be
gonnen worden, zo zei ons de heer
Wienbeld van het buro Voorberei
ding van de Provinciale Waterstaat
Den Bosch. Met de 2e fase zal eerst
in 1989 gestart worden.
Toepassing van de Relatienota in
Noord-Brabant
Eén van de andere punten tijdens de
vergadering was de toepassing van
de relatienota voor Noord-Brabant.
4
en aftrek voor verkaveling van J15,
geschrapt.
De toeslagen en aftrekken voor ont
sluiting en waterhuishouding worden
per 15 oktober a.s. voor alle grond
soorten gelijk, namelijk ƒ65,voor
ontsluiting en ƒ115,voor de water
huishouding. De toeslag en aftrek
voor verkaveling blijft op ƒ70,voor
alle gronden, behalve zeeklei waar
voor ƒ110,geldt.
In de toelichting wordt er nog eens op
gewezen dat toeslagen en aftrekken
op de juiste wijze moeten worden toe
gepast.
Als externe produktieomstandigheden
afwijken van het gemiddelde, bestaat
er bij goede en slechte gronden in even
sterke mate aanleiding een toeslag
resp. een aftrek toe te passen. Met de
ze passage komt de staatssekretaris te
gemoet aan het Landbouwschap/dat
ernstig bezwaar maakt tegen het toe
passen van toeslagen alsof het onder
deel van de basispacht uitmaakt. De
normen voor drainage, inflatie en
ruilverkaveling zijn elk met ƒ5,
verhoogd.
De verhoging van de basispacht voor
bouw- of grasland, in gebruik voor de
teelt van klein fruit danwel siergewas
sen, wordt verlaagd van 80 naar 60
procent. Gekombineerd met de ver
hoging van de basispacht, blijft het
maximum gemiddeld bijna gelijk.
Er zijn in Noord-Brabant inmiddels
voor ruim 2100 ha van de ca. 11.700
ha globaal aangewezen gebieden be
heersplannen opgesteld. Binnen de
gebieden met een beheersplan zijn
momenteel 39 overeenkomsten af
gesloten met een oppervlakte van 98
ha en is 242 ha verworven.
Muskusratten
Uit het jaarverslag 1984/1985 van de
Kommissie Muskusrattenbestrijding
blijkt dat het verspreidingsgebied
van deze dieren nog steeds groter
wordt en dat het aantal gevangen
ratten nog enigszins toegenomen is.
In grote delen van Noord-Brabant is
het muskusrattenprobleem in om
vang toegenomen. Als oorzaken
hiervoor zijn te noemen perioden
met hoge waterstanden, de proble-
Gebouwen
Staatssekretaris Ploeg heeft besloten
voor gebouwd een verhoging toe te
passen van 6 tot 15 procent (zie de
tabel).
Hij acht het noodzakelijk voor ge
bouwd een sterke differentiatie naar
doelmatigheid toe te passen. Als ge
bouwen in voldoende tot slechte staat
verkeren, moet de pachter bij een nor
male bedrijfsvoering zelf noodzake
lijke investeringen verrichten. In dat
geval acht de staatssekretaris een
substantiële rendementsverbetering
voor de verpachter niet op zijn plaats.
In de toelichting bij het Besluit wordt
er op gewezen dat de klasse "zeer
goed" slechts past bij de gebouwen
die bedrijfstechnisch en ekonomisch
in zeer goede staat zijn en dus beho
ren te voldoen aan de eisen die nu be
drijfstechnisch en ekonomisch aan
zowel de veehouderij- als de akker
bouwbedrijven worden gesteld. Ook
met deze passage komt de staatssekre
taris tegemoet aan de wens van het
Landbouwschap.
Als bedrijfsgebouwen na enige tijd
door veroudering niet meer optimaal
gebruikt kunnen worden, is inschake
ling in een lagere doelmatigheidsklas
se op zijn plaats.
Onderzoek
De kommissie voor advies adviseer
de nader onderzoek over een aantal
facetten van het pachtnormenstelsel
met het" oog op eventuele toekomsti
ge aanpassingen van het pachtnor
menstelsel. De Tweede Kamerleden
adviseerden de staatssekretaris dit on
derzoek met spoed aan te vatten, zo
dat er bij de volgende herziening
rekening mee kan worden gehouden.
Ploeg was het ermee eens dat onder
zoek uiterlijk 1 mei 1986 afgerond
moest zijn.
Zaken die bij dit onderzoek meegeno-"
men worden zijn o.m. de water
schapslasten, de omvang van het
zwarte circuit en een vergelijking met
het buitenland.
Jan Brinkman
men met de bestrijding in natuurge
bieden en de vermindering van man
kracht.
In de afgelopen jaren heeft de decen
tralisatie van de muskusratten
bestrijding van rijk naar provincie
gestalte gekregen en zijn de vangers
per provincie geïntegreerd in een
bestrijdingsorganisatie. De Geweste
lijke Raad is voornemens om de ont
wikkelingen nauwgezet te volgen.
Schade door kraaien en roeken
Het is gebleken dat in enkele geval
len in de omgeving van Zundert
kraaien en roeken aanzienlijke scha
de hebben veroorzaakt in tuinbouw-
en boomkwekerij produkten. De
Gewestelijke Raad heeft besloten
om in de komende tijd deze vorm
van wildschade in Noord-Brabant
In de openbare bestuursvergadering
van het Landbouwschap op twee juli
is het Stopa-beleid 1986, dus van de
nu op het veld staande oogst poot-
aardappelen definitief vastgesteld. In
vergelijking met januari betekent het
in grote lijnen: dezelfde prijzen,
maar dubbele heffingen. Hieronder
vindt U allereerst de prijzen nogeens
afgedrukt.
Beleid-januari 1986
A. Plombeheffing S t/m B
- grove maten ƒ0,40 per 100 kg
- kleinere maten ƒ0,80 per 100 kg
B. Basis-areaalheffing
- ƒ250,per ha S t/m B
C. Naheffing per ras
(overschot per goedgekeurde
- 1.001-1.500 kg/ha
- 1.501-2.000 kg/ha
- meer dan 2.000 kg/ha
D. Calamiteitenheffing/ha
- 60.000- 80.000 ton 400,—
- 80.001-100.000 ton 500,—
- 100.001-120.000 ton 600,—
- 120.001-140.000 ton 700,—
- 140.001-160.000 ton 800,—
- 160.001-180.000 ton 900,—
- 180.001-200.000 ton ƒ1000,—
- 200.001-220.000 ton idem
enz. idem
Nog enkele opmerkingen:
- De basisheffing is dus vastgesteld
op ƒ500,per ha, waarbij het stre
ven is om de heffing te laten uitgaan
vóór 1 oktober, zodat vóór 1 januari
1987 betaald moet worden.
- De verdubbelde plombeheffing
wordt in rekening gebracht bij het cer
tificeren van de partij. Dus tegelijk
met de keuringskosten van de N.A.K.
- De naheffing per ras gaat dus eer
der in en is bovendien verdubbeld.
Het is een "straf" geworden! Voorts
is deze heffing exklusief gemaakt,
d.w.z. dat deze heffing betaald moet
worden naast de areaalheffing van
ƒ500,en ook naast de calamiteiten
heffing.
- De calamiteitenheffing begint lager,
maar eindigt hoger in vergelijking met
de voorstellen van januari. Wel treedt
de calamiteitenheffing duidelijk eer
der in werking dan bij oogst 1985.
grondig te inventariseren om een in
zicht te krijgen over de totale proble
matiek.
Hinderwet melkveebedrijven
Verder werd o.a. gesproken over de
Algemene Maatregel van Bestuur
Hinderwet voor Melkveebedrijven.
Voor deze bedrijven vervalt de indi
viduele vergunningplicht en kan met
een melding worden volstaan. Hoe
wel het Landbouwschap bij enkele
onderdelen kanttekeningen heeft ge
plaatst wordt deze AMvB in het al
gemeen als een goede zaak ervaren.
Kombinatiebanenplan
Wat betreft het kombinatiebanen
plan werd meegedeeld dat per 1 juni
1986 44 jongeren als kombinatieba-
nenwerker werkzaam waren op 112
agrarische bedrijven. In verband
met positieverbetering van de kom-
binatiebanenwerker blijkt in toene
mende mate vervanging nodig.
Werkgelegenheidsprojekt knol-
cyperus
Van het ministerie van Landbouw en
Visserij is bericht ontvangen dat de
subsidieaanvraag in het kader van
het Terugploegprogramma 1986
ST0PA aankoopprijzen per 100 kg exclusief O.B.,
normaal verpakt in zakken OOGST 1986
Pnjsgroopl
Was*#n S SE E A 8
Sortanngan
28-35 mm 30.50 30.50 29.50 28.50 26
35/45 mm 35.50 31.50 29.50 28.50 26.—
35/50mm 31.— 27— 25 24
45/50 mm 27 23.— 21— 20.50
Popgroep II
Klassen S SE E A 8
Sorteringen:
28/35 mm 30.50 30.50 29.50 f 28 50 26.—
3S/4Smm 35.50 31.50 29.50 28.50 26.—
Vastgesteld beleid 2 juli 1986
- ƒ0,80 per 100 kg
- ƒ1,60 per 100 kg
- ƒ500,per ha
ƒ100,per ha
ƒ200,— per ha
ƒ300,per ha
- ƒ100,—
- ƒ200,-
- ƒ300,—
- ƒ400,-
- ƒ500,—
- ƒ600,—
- ƒ700,—
- ƒ900,-
en vervolgens: per 20.000 ton
meer, telkens ƒ200,— per ha.
Toen begon deze heffing "pas" bij
een totaalovername van 133.000 ton.
En nu dus bij 60.000 ton totaal.
- Iedereen kan nu aan de hand van
de tabel uitrekenen wat in voorko
mende gevallen betaald moet worden.
Voorbeeld:
Van een bepaald ras is een overschot
van meer dan 2.000 kg per ha gemid
deld, terwijl de totale Stopa-
overname beneden de 60.000 ton
blijft. Dat bepaalde ras betaalt dan
ƒ500,— ƒ300,—, dus ƒ800,— per
ha, terwijl rassen waarvan minder dan
1.000 kg wordt ingeleverd, "slechts"
ƒ500,— per ha betalen.
Tenslotte
Hoewel duidelijk is stilgestaan bij de
situatie van o.a. de fabrieksrassen is
het gestelde probleem toch doorge
schoven naar het Beleid 1987.
A. Vermeer
aanvaard is. Hiermee kan het
bestrijdingsplan knolcyperus zoals
dat in 1985 uitgevoerd is, in 1986
voortgezet worden op percelen van
grondgebruikers waarin knolcyperus
aangetroffen is. Zowel de deelne
mers van het bestrijdingsplan in
1985 als andere grondgebruikers van
percelen met knolcyperus is de gele
genheid geboden zich aan te melden
om aan het georganiseerde bestrij
dingsplan deel te nemen.
Bestemmingsplannen
Tot slot nog enige notities aangaan
de bestemmingsplannen.
In het kader van het overleg met de
PPD en gemeenten is ontvangen het
bestemmingsplan 'Buitengebied
1986' van de gemeente Oirschot.
Overleg inzake het opstellen v^n een
bestemmingsplan voor het buitenge
bied is geopend met de gemeente
Baarle-Nassau.
Tegen de bestemmingsplannen 'bui
tengebied' van de gemeente Hilva-
renbeek, Gilze en Rijen en Luijks-
gestel zijn bezwaren ingediend bij
Gedeputeerde Staten.
Tegen het bestemmingsplan 'Water
wingebied Lieshout e.o.' van de ge
meente Lieshout is beroep ingesteld
bij de Kroon.
Vrijdag 11 juli 1986
In de volgende tabel treft men een vergelijking van het "januari
beleidsvoorstel" met het nu op 2 juli definitief vastgestelde beleid.
ha)
50,—/ha-
ƒ100,—/ha-
ƒ150,—/ha-