vervolg vergadering hoofdbestuur
LBS bezorgd over uitvoering
medeverantwoordelijkheidsheffing
Akkerbouw
De voorzitter van de akkerbouw
commissie de heer H.C. van der
Maas, ging in zijn bespreking van de
situatie in de akkerbouw vooral in op
beleidszaken. Hij zei te mogen vast
stellen dat de eerder door de ZLM
gedane suggestie om de overschot-
tenproblematiek in de granensektor
te helpen oplossen door te breken, in
ons land toch meer steun begint te
krijgen. Op landelijk nivo wordt dan
een verdere uitwerking gewerkt. Van
der Maas: "Braken is een reeël alter
natief en daarom moet serieus ge
tracht worden daarvan een land
bouwschapsstandpunt te maken.
Mogelijk kunnen we met deze kunst
greep de graankrisis wat minder
hard maken dan wanneer we alleen
maar prijsverlagingen over ons heen
laten komen. Mogelijk kan hiermee
ook een geforceerde bedrijfsvergro-
ting in de akkerbouw worden voor
tkomen". De voorzitter van de ak
kerbouwcommissie zei de indruk te
hebben dat de twee suikerverwer
kende industriën Suiker Unie en
CSM lijken te opteren voor een kon-
traktenstelsel. Dit om een te sterke
groei van het bietenareaal in de ko
mende jaren te voorkomen. Van cfêr
Maas bepleitte een eerder door hem
gedane suggestie om te komen tot
wat hij noemt een "bewaakt meng-
prijssysteem". Volgens hem is dit in
de gegeven omstandigheden het bes
te en meest rechtvaardige systeem
om de verwachte uitbreiding van het
bietenareaal zoveel mogelijk binnen
de perken te houden. Van der Maas
ging vervolgens in op de ernstige
problematiek van de Rhizomanie.
Er heerst hieromtrent angst in de
praktijk. Er is onvoldoende inzicht
in waar dit virus zich op de akkers
bevindt en in welke mate. De hoofd
afdeling akkerbouw van het Land
bouwschap en de Plantenziekten-
kundige Dienst willen met een blok-
kenkaart proberen de telers de nodi
ge informatie te verschaffen. De
blokken zijn met 5 bij 5 km welis
waar te groot maar dit is beter dan
niets. Het niet staan op de blokken-
kaart wil niet zeggen dat dat gebied
vrij van deze gevreesde ziekte is. Hij
weeS er overigens uitdrukkelijk op
dat omtrent het verschijnsel Rhizo
manie over de verspreiding ervan
nog' onvoldoende bekend is en dat
nader onderzoek daarom dringend
gewenst is.
Graankrisis
Het hoofdbestuur van de ZLM on
dersteunt het voorstel van de voor
zitter van de akkerbouwcommissie
om met betrekking tot de problema
tiek van de graanoverschottenbij het
Landbouwschap het alternatief bra
ken in de diskussie in te brengen. Dit
eerder door de ZLM geopperde idee
begint in beleidskringen meer weer
klank te vinden. Het hoofdbestuur is
van mening dat braken één van de
mogelijkheden is om de graankrisis
te verzachten.
Het hoofdbestuur gaat het door de
akkerbouwcommissie voorgestelde
"bewaakte mengprijssysteem" bij
de suikerbieten inbrengen bij het
Landbouwschap. Met dit systeem
meent men op evenwichtige wijze
een areaal uitbreiding van suikerbie
ten de komende jaren te kunnen
voorkomen. Wel hecht het hoofd
bestuur er sterk aan dat op zo kort
mogelijke termijn een en ander ter
sprake wordt gebracht, dit in ver
band met onder meer de inzaai van
komend najaar. Het hoofdbestuur
onderkent de ernst van de
Rhizomanie-aantasting bij suiker
bieten. Men dringt in het belang van
de telers aan op een zo groot moge
lijke openheid naar de telers toe en
op sterke prioriteit voor het onder
zoek naar deze zeer ernstige bieten
aantasting.
Het hoofdbestuur staat achter een
door het Landbouwschap opgestelde
notitie met aanbevelingen inzake (re
gionale) aanpassingen van het AM-
beleid. Aan de daarin opgenomen
differntiatie per regio dient te wor-
10
den vastgehouden, zo vindt men.Het
Hoofdbestuur konstateert voorts
dat deze medeverantwoordelijk
heidsheffing bij granen leidt tot een
verstrekkend en ongewenst proces
van schaalvergroting. Het Hoofd
bestuur hecht eraan dat dit proces
zoveel mogelijk moet worden afge
remd en zo goed mogelijk dienst te
worden begeleid. Men meent dat de
medeverantwoordelijkheidsheffing
in feite onuitvoerbaar is. Er is ruim
te genoeg om te knoeien. Ons land
zal de heffing evenwel uitvoeren en
daarmee onevenredig gepakt worden
ten opzichte van andere landen, zo
vreest men.
Veehouderij
Tijdens de vergadering gaf de voor
zitter van de veehouderijcommissie
de heer W. van Veldhuizen, de
hoofdbestuursleden een overzicht
van de situatie in de praktijk. Hij
deelde onder meer mee dat de later
op gang gekomen gras- en hooi
oogst van goede kwaliteit is. daarbij
merkt hij op dat de geoogste hoe
veelheden per ha aan de lage kant
zijn. Bij de huidige weersomstandig
heden ontwikkelt de snijmais zich
optimaal. Het marktgebeuren in de
rundveehouderij staat onder zeer
zware druk. Een gunstige uitzonde
ring hierop vormen de nuchtere kal
veren. Dit wordt niet veroorzaakt
door betere resultaten in de wit-
vleesprodukten maar doorr het zc^r
geringe aanbod. In de varkenshou
derij weten de prijzen zich te hand
haven. In de pluimveehouderij zijn
er in de slachtkuikenhouderij rede
lijk tot goede resultaten maar in de
legsektor zijn de prijen onveranderd
slecht. Over de veredelingssektor zei-
Van Veldhuizen dat de interimwet
een verbod betekent op uitbreiding
en dat thans daarbij behoort een ver
bod op verplaatsing van veredelings-
bedrijven naar overschotgebieden.
Daarbij is er een uitzondering voor
onomkeerbare verplichtingen. Hij
deelde mee dat producenten van
dierlijke meststoffen verplicht zijn
de door de minister vastgestelde for
mulieren in te vullen. Dit geldt voor
houders van rundvee, varkens en
pluimvee waaronder ook kalkoenen.
Bij produktie van mest van 125 kg of
minder per ha is het bewuste besluit
niet van toepassing. De inwerking
treden van deze registratieplicht gaat
in per l-10-'86. Door het Centrum
Landbouw en Milieu is een notitie
gemaakt in verband met uitrijverbod
dierlijke mest. De voornaamste kon-
klusies zijn dat de normering van de
hoeveelheid het grootste effekt
geeft. Grondsoort en gewas zijn van
groot belang bij de regelgeving.
Voorts is spreiding van groot belang
voor het milieu. CLM meent tenslot
te dat het vergroten van de opslagka-
paciteit nog niet de oplossing is-
Over het zuivelbeleid en de superhef
fing merkte de voorzitter van de vee
houderijcommissie op dat de voorlo
pige cijfers van het superheffings
jaar '85-'86 een individuele over
schrijding van 304.000 ton en een in
dividuele onderschrijding van
180.000 ton uitwijzen. Boven het
landenkwotum is 149.000 ton uitge
geven. Voor verevening zo rekende
hij voor, blijft dan over 31.000 ton
melk te verdelen over 16.500
melkveehouders is ±1.900 kg per
overschrijder.In de eerste 4 maan
den van '86 is de melkproduktie ten
opzichte van '85 in de EG gemiddeld
met 2,3% gestegen(Nederland
2,5%, Frankrijk +5%). Verder is
de produktie van boter en mager
poeder in de eerste 4 maanden van
1986 gestegen met respectievelijk
11,2% en 15,3%. Van Veldhuizen:
"Voor de producerende bedrijven is
dit een mooi resultaat, maar de keer
zijde is dat de voorraden groeien. De
maatregelen tot beperking van inter-
vatie van boter bestaande uit een
langere uitbetalingstermijn en
kosten van bewaring 2 maanden
voor rekening van de producent,
kosten de melkveehouderij weer ex
tra geld"! De verdere korting van
het kwotum zal vrijwillig opgebracht
mogen worden door opkoop van
kwotum. Voor Nederland is daar
voor nodig inklusief het teveel uitge
geven, 500.000 ton. Daar de diver
se opkoopregelingen tot nu toe te
weinig opgeleverd hebben, zal zo
verwacht van Veldhuizen, ook de
huidige regeling wel onvoldoende
opleveren. De in studie zijnde rege
ling voor premie op minder zou een
aantal strukturele onderschrijders de
mogelijkheid geven, een deel van
hun kwotum tegen een bepaalde
prijs voor 1 a 2 jaar bij de minister
in te leveren, daarmee zou dan de
komende korting kunnen worden
voorkomen. Van Veldhuizen meent
dat indien er voldoende kwotum be
schikbaar moet komen voor te veel
uitgegeven en nog te korten hoeveel
heid, er andere wegen bewandeld
zullen moeten worden; maatregelen
die onder het huidige systeem wer
ken en inspelen op het zuivelbeleid
voor de jarenna 1989. Hij denkt
hierbij onder meer aan een zo vrij
mogelijke handelin kwota, waarbij
een bepaald gedeelte van het verhan
delde kwotum moet worden ingele
verd. Hij denkt hierbij aan 15 a 20
ha. Op die wijze komt er wat meer
ruimte in de sektor en ontstaat ook
meer beleidsruimte, zodat ook de
kleine bedrijven beter afgeschermd
kunnen worden. Het Hoofdbestuur
kon zich in de door de heer Van
Veldhuizen gedane suggesties wel
vinden.
Met de heer Van Veldhuizen konsta
teert het hoofdbestuur dat de op
koopregeling in de praktijk niet
werkt. Partikulier initiatief troeft de
regering steeds weer af zodat de mi
nister onvoldoende kwotum ter be
schikking krijgt om probleemgeval
len mee te helpen en om de verwach
te verhoging van de superheffing zo
veel mogelijk te kunnen dfukken.
Bezorgd is het hoofdbestuur ook
over de hoge prijzen die voor grond
met kwota worden betaald.
Tuinbouw
De heer M.J. Goud informeerde het
hoofdbestuur over de gang van za
ken in de tuinbouw en fruitteelt. In
de fruitteelt staan de oogstverwach-
tingen momenteel volop in de be
langstelling. De meeste appelrassen
zijn goed tot zeer goed gezet, de
vruchtrui is echter nog in volle gang.
Gelet op de algemene situatie in het
zuidwesten kan er volgens Goud een
goede appeloogst komen. Nationaal
is het beeld eveneens gunstig met
echter wat wisseling per ras. Vanuit
de EG-lidstaten is de berichtgeving
per productiegebeid niet overal ge
lijk. Voor de peren is het beeld sterk
wisselend. Het hoofdras Conference
is het meest belovend, de meeste an
dere rassen zijn matig tot overwe
gend slecht. Vooral Doyénné du
Commice. Als 'totaalbeeld zeker
geen topoogst, zo verwacht de voor
zitter van de tuinbouwcommissie die
nog eens onderstreepte dat de gevol
gen van de wintervorst '84-'85 zich
nog steeds manifesteren in het weg
vallen van een aantal bomen in de
perenaanplant. "Dit is op veel be
drijven een enorme schadepost. De
heer G. Sterrenburg stelde vast dat
het mooie weer zorgt voor een hoge
produktie bij komkommers en to
maten maar dat de prijzen daardoor
onder druk staan.
Risicofonds
De heer Goud konstateerde dat de
problematiek ontstaan door de
vorstschade in de fruitteelt en boom
teelt en andere risico's telkens op
nieuw bevestigenhoe kwetsbaar de
meeste bedrijven in de land- en tuin
bouw zijn. Ook de ramp in Tsjerno-
byl heeft bewezen dat onverwachte
risicp's grote financiële stroppen
opleveren. Velen, inklusief de over
heid, pogen dit af te doen met "nor
male bedrijfsrisico's". Goud: "De
vraag is dan echter welke financiële
ruimte is er binnen het huidige fiska-
Ie regiem om risico's op te vangen?
Als het gaat om niet-verzekerde risi
co's is er als werkelijke faciliteit en
kel de zelfstandigen-aftrek binnen
een bepaald traject van het inko
men. Andere reserveringen zijn gere-
laterd aan de premiebedragen, gel
dend voor verzekerbare risico's en
dat is weer afhankelijk van de mate
waarin anderen zich verzekeren en
de hoogte van de premie. Volgens
Goud blijft als konklusie over dat er
geen opvang of reserveringsmoge
lijkheden zijn voor de niet verzeker
bare risico's, daarom zei hij te kie
zen voor meer fiskale aftrek
mogelijkheden met daarnaast even
tueel fondsvorming voor de gehele
land- en tuinbouw of per sektor.
Het hoofddbestuur onderkent met
de voorzitter van de tuinbouwcom
missie de heer M.J. Goudt dat het
huidige belastingsysteem en de be
staande belastingfaciliteiten onvol
doende zijn om de land- en tuin
bouw voldoende in staat te stellen
zich te wapenen tegen bedrijfsrisi
co's als vorstschade en andere niet
verzekerbare risico's. Een algemeen
risicofonds voor alle sektoren om
dergelijke kalamiteitenop te vangen
acht het hoofdbestuur niet haalbaar.
Wel zijn er misschien bedrijfstakge-
wijze op dit terrein mogelijkheden.
Maar men vreest dat hiervoor hoge
premies zullen moeten worden be
taald. Het hoofdbestuur meent dat
in deeerste plaats dfr reserveringsmo
gelijkheden voor de individuele on
dernemer via het fiskale regiem ver
beterd moeten worden. Daarnaast
kan een specifieke verzekering tegen
bijvoorbeeld vorstschade interessant
zijn, maar dan dient dit wel sek-
torsgewijs opgezet te worden.
grondgebruik
De voorzitter van de commissie
grondgebruik de heer J. Nieuwen-
huijsse deelde het hoofdbestuur mee
dat de grondprijzen nog steeds hoog
en op ongeveer hetzelfde nivo blij
ven. Hij betreurt het dat bij de be
groting van het Ministerie van land
bouw de sektor landinrichting een
flinke veer moet laten. "Dat zou erg-
jammer zijn, gezien de animo die er
ook in ons werkgebied is voor de
ruilverkaveling met een administra
tief karakter. Hierop bezuinigingen
zou een bijzonder slechte zaak zijn.
Hoofdbestuur d.d. 30-6 '86
A.J.G. Doeleman, voorzitter; A.H.
Munters, vice-voorzitter; Mr. J. Og-
gel, algemeen-sekretaris; R. Hoi-
ting, sekretaris; L.J. v. Gastel, kring
Schouwen-Duiveland; M.C.J.
Kosten, kring Tholen - St. Philips-
land; H.C. van der Maas, Kring
Noord-Beveland; C. Hamelink,
kring O. Zuid-Beveland; J. Nieu-
wenhuyse, kring W. Zuid-Beveland;
C.J. Bierens, kring Walcheren; P.
Risseeuw, kring W. Zeeuws-
Vlaanderen; M. Boogerd, kring
Axel; L. v. Dixhoorn, plv. kring
Hulst; J.C. Geluk, kring West-
Brabant; G.J. de Jager, kring Alte-
na Biesbosch; H. Juin, kring Oost
en Midden-Brabant; J.H. Hartgers,
kring Langstraat; M.J. Goud, tuin
bouw; G. Sterrenburg, tuinbouw;
W. van Veldhuizen, veehouderij; K.
Timmers, P.J.Z.; Adviserende le
den: ir. C.A.C.J. Oomen; ir. W.Z.
v.d. Meer; mw. C.J. Donken; mw.
C.M. Dees; diensten/instellingen:
mw. J. Priem; J. Wierenga.
Vorige week zaterdag 28 juni vond onder schitterende weersomstandighe
den De Zeeuwse Dag van het Paard plaats in Serooskerke. Naast de
keuringen voor het stamboek in de morgenuren, voorzag het programma
in de middaguren in meer publieksgerichte optredens. De wedstrijden van
de vierspannen was daar één van. Hier het winnende vierspan van de
heer M.J. Mol, bestaande uit Zita van Waarde, Kitty van het Doornehof,
Yvonne van Waarde en Cora van Waarde. Volgende week komen we
uitgebreid terug op De Zeeuwse Dag van het Paard.
Het Landbouwschap is bezorgd over
de controle op de naleving van de
medeverantwoordelijkheidsheffing
voor granen. Gelet op het tempo
waarin de heffing moet worden uit
gevoerd plaatst het Landbouwschap
vraagtekend bij de effektiviteitervan
in de verschillende lidstaten van de
EG. Het LBS is van mening dat aan
jaarlijkse aanpassing van het heffin
gensysteem en het percentage van de
heffing mogelijk moet zijn.
De medeverantwoordelijkheidshef
fing voor granen is bedoeld om de
graanproducenten mee te laten beta
len aan de financiering van de graa
noverschotten. Bij de instelling er
van heeft de Europese Commissie
een aantal uitzonderingen ge
maakt.Zo hoeft over het graan dat
op het eigen bedrijf wordt verwerkt
geen heffing te worden betaald.
Landbouwschapsvoorzitter Vare
kamp sprak in dit verband van een
versmalling van de basis voor de
heffing.
Tijdens de bestuursvergadering van
2 juli jl. bleek dat er nog veel ondui
delijk is over de toepassing van de
heffing die dit jaar voor het eerst
geldt. KNBTB-bestuurderJoris
Schouten noemde het hoogst merk
waardig dat producenten van granen
die dit verkopen aan andere boeren
die vervolgens het graan verwerken,
buiten de heffing vallen. Volgens
Schouten is een dergelijke toepas
sing een regelrechte uitholling van
het besluit van de ministerraad.Ook
vroeg hij zich af of een aanpassing
van de Europese wisselkoers (ECU)
een prijsaanpassingg betekent in Ne
derlandse guldens.
Volgens de heer Doeleman(KNLC)
moet voorkomen worden dat als ge
volg van een goede organisatie de
Nederlandse graanproducent als eni
ge de heffing volgens de regels af
draagt. Ook was hij van mening:
"Wij zijn voorstander geweest van
een medeverantwoordelijkheidshef
fing voor granen aldus Doeleman,
maar het lijkt erop dat wij daar nu
de nadelen van ondervinden.
Ook de CBTB sprak haar bezorg-
heid uit over het funktioneren van
de heffing voor granen. De heer van
Tilburg wees erop dat het niet water
dicht zijn vande controle op de nale
ving van het systeem ernstige gevol
gen heeft voor de Nederlandse
graantelers waardoor hun concur
rentiepositie nog meer wordt
verzwakt.
Vrijdag 4 juli 1986