A.J.G. Doeleman:
"Op oplossingen gericht
beleid ontbreekt!!"
O WSo<s 6>-C
zuidelijke landbouw maatschappij
Landbouwschap in reaktie op
regeerakkoord: Agrarische sektor zal
komende vier jaar inkomenoffers
moeten brengen
Kommissie Oort
VERVOLG PAG. 10
m
VRIJDAG 4 J
land- en
tuinbouwblad
Momenteel een veel gezien tafereel: selekteurs in het veld. Bezig om de noodzakelijke kwaliteit van zaai
zaad en pootgoed veilig te stellen. Dit groepje mannen schoont zaaizaad van wintertarwe.
"De spanningen tussen enerzijds maatregelen tot
produktiebeperkingen en anderzijds de noodzaak om
als ondernemers in de land- en tuinbouw marktgericht
te produceren namen steeds meer toe. Daarbij ont
breekt het helaas aan duidelijkheid ten aanzien van
het door de EG en de Nederlandse overheid gevoerde
beleid. In Nederland leidt dit tot beslissingen van on
dernemers onder andere bij aankoop van grond met
melkkwotum tegen veelal onverantwoorde prijzen.
Ook de handel in varkensstandplaatsen blijkt dusdani
ge vormen aan te nemen dat de Tweede Kamer ge
meend heeft de interimwet te moeten wijzigen. Dit
geeft duideliljk aan dat het op oplossingen gericht be
leid van de Nederlandse overheid en de EG volledig
ontbreekt". Deze scherpe woorden van kritiek uitte
de voorzitter van de ZLM, de heer A.J.G. Doeleman
maandag 30 juni j.l. in zijn openingswoord bij de aan
vang van de hoofdbestuursvergadering. De heer Doe
leman wees in dit verband op de nog steeds groeien
de boterberg en op het feit dat oplossingen voor de
mestproblematiek nog steeds niet voor handen zijn.
Wat de overschotten in de EG betreft worden er, zo
konstateerde de ZLM-voorzitter, nog steeds geen ef-
fektieve maatregelen genomen om die op te lossen.
"Tegenstrijdige belangen waarbij konsumentenbelan-
gen een belangrijke rol spelen, blokkeren een funda
mentele aanpak van dit probleem en dit geldt voor zo
wel de zuivel als de granen. Zo lang de overschotten
de Europese markt beheersen en in konkurrentie afge
zet moeten worden op de wereldmarkt is marktge
richt produceren zonder een redelijke prijsgarantie
volgens hem een onmogelijke en irreële zaak". Wij
maken ons zorgen over de te eenzijdige opstelling van
de Nederlandse overheid als voorstander van een
marktgericht beleid. Wel lijkt op langere termijn
marktgericht produceren voor Nederland de beste be
nadering. Alhoewel ook daarbij vraagtekens geplaatst
moeten worden. Zo maken mogelijkheden van pro-
duktieeverhoging voorspellingen op langere termijn
over vraag en aanbod extra moeilijk en marktgericht
produceren zonder harde afspraken op wereldniveau
is niet mogelijk". Voorts zal marktgericht beleid in
kombinatie met een socio-struktureel beleid in Europa
zeer moeilijk tot stand komen. De verschillen in pro-
duktie en leefomstandigheden zijn in de Gemeen
schap zo groot dat daarvoor binnen een generatie
geen oplossing te vinden zal zijn. De problemen op
Europees en wereldnivo overziend is het volgens de
voorzitter des te meer duidelijk dat de Nederlandse
overheid een positief stimulerend beleid zal moeten
voeren wil de Nederlandse land- en tuinbouw de strijd
tot overleven kunnen winnen.
In de vorige kabinetsperiode is er, zo vervolgde de
heer Doeleman, teveel bezuinigd en daardoor aan het be
leid meer afgebroken dan uitgebouwd. Bij het gewij
zigde Europese landbouwbeleid is het nodig dat de
overheid extra middelen voor de Nederlandse land- en
tuinbouw beschikbaar stelt en fiskaal meer ruimte
biedt voor investeren en reserveren. Duidelijke afspra
ken dienen gemaakt te worden over het funktioneren
van onderzoek, voorlichting en onderwijs. Het gaat
daarbij niet alleen om kwantiteit maar vooral om kwa
liteit. Steeds duidelijker blijkt dat in konkurrentie met
Het kabinetsbeleid zal de komende vier jaar vooral in het
teken staan van de beperking van het financieringste
kort. Ook de agrarische sektor zal daarvan de weerslag
ondervinden. Dit zegt het Landbouwschap in een reaktie
op het maandag jl. gepubliceerde konsept-akkoord.
Uit het stuk blijkt dat de regering bereid is tot ingrijpen
de bijstellingen van de gemeenschappelijke Europese
landbouwpolitiek, mits deze zonder onderscheid in de
EG worden doorgevoerd en het beginsel van specialisatie
intakt blijft. Het Landbouwschap is bang dat dit voor de
agrarische beroepsbevolking belangrijke inkomensoffers
met zich mee kan brengen.
Het Landbouwschap is teleurgesteld over het feit dat als
overheidsbijdrage voor een mestaktieprogramma slechts
ƒ25 miljoen per jaar in het vooruitzicht wordt gesteld.
Gezien de omvang van het mestprobleem was naar de
mening van het Landbouwschap een tweemaal zo groot
bedrag op zijn plaats geweest.
In het ontwerp-regeerakkoord wordt aangekondigd dat
binnen drie maanden na het aantreden van het nieuwe
kabinet er een plan op tafel moet liggen voor een be
lastinghervorming langs de hoofdlijnen van het advies
van de kommissie Oort. Het Landbouwschap is bang dat
deze termijn te kort is om in voldoende mate rekening te
houden met de specifieke belangen van zelfstandige be
drijven. Positief is wel dat de informateur een onderzoek
aankondigt naar de drieledige funktie van het inkomen
van zelfstandigen in het midden- en kleinbedrijf, de posi
tie van de meewerkende echtgenote en de belastinghef
fing bij bedrijfsopvolging. Dit moet ook voor de land
bouw worden bekeken.
Naar de mening van het Landbouwschap moet ook de
agrarische sektor worden betrokken bij de besteding van
ƒ200 miljoen voor de versterking van het ondersteunen
de technologiebeleid.
Tenslotte wil het Landbouwschap zelf betrokken worden
bij een studie naar het probleem van niet-
verzekerbare risiko's in de land- en tuinbouw, die in het
regeerakkoord in het vooruitzicht wordt gesteld.
het bedrijfsleven de overheid bij het aantrekken van
mensen in het nadeel is doordat het bedrijfsleven be
tere voorwaarden heeft aan te bieden. Duidelijke af
spraken moeten worden gemaakt over de taakverde
ling tussen bedrijfsleven en overheid.
Hij zei dit onder meer te hebben gemist bij de voort
gang van de automatisering. Afspraken over de finan
ciering voor de komende drie jaar liggen vast. Onvol
doende duidelijk is de bijdrage aan kennis van de over
heid bij de voortgang van de automatisering. Het gaat
overigens niet alleen om afspraken tussen overheid
en bedrijfsleven. Meer duidelijkheid is nodig over sa
menwerking tussen organisaties en dienstverlenende
bedrijven in de land- en tuinbouw en de primaire pro-
duktie, aldus de voorzitter.
Voor de akkerbouw ligt er, zo deelde de heer Doele
man mee, een konsept-samenwerkingsprojekt auto
matisering ter diskussie. Diverse organisaties in de
akkerbouw zijn bereid samen te werken in een aantal
projekten. Gezocht moet nog worden naar een ver
deelsleutel voor de financiering, rekening houdend
met de inbreng en verdere inzet, kennis en mens
kracht". De akkerbouw zelf zal hierbij niet afwach
tend mogen toekijken maar men zal bereid moeten
zijn positief op nieuwe ontwikkelingen in te spelen.
Ook al zijn op dit moment nog slechts beperkte voor
delen van automatisering in de akkerbouw aan te ge
ven. Het opzetten van een informatiecentrum auto
matisering in Zeeland kan aan de verdere ontwikke
ling en koördinatie van de automatisering een belang
rijke positieve bijdrage leveren", zo besloot de voor
zitter zijn openingswoord.