Voorstel wijziging voorwaarden
en reglementen per 1 januari 1987
Toelichting op
de voorstellen
tot wijziging
van de
reglementen
Oud reglement
motorrijtuigen verzekering
Nieuw reglement
motorrijtuigen verzekering
(oud reglement)
(nieuw reglement)
art. 11 Premierestitutie
De deelnemer heeft na tussentijdse
beëindiging overeenkomstig art. 10
recht op terugbetaling van de premie
over de volle maanden van het nog
niet verschenen premietijdvak. In af
wijking van het bovenstaande wordt
op de terugbetaling 2 maanden pre
mie in mindering gebracht, wanneer
de verzekering nog geen vol jaar heeft
gelopen.
art. 12 Kortings/toeslagregeling
auto's
1. Korting
Voor schadevrij rijden wordt een kor
ting toegekend van 10, 15, 20, 30, 40,
45, 50, 55, 60, en 65na respectie
velijk 1 t/m 10 jaar.
Na iedere schade wordt de korting
verlaagd met 20%echter de percen
tages 65, 55, 45 en 15% worden na
één schade met 15% verlaagd.
Jeugdigen van: 18 en 19 jaar begin
nen met 30% toeslag.
Jeugdigen van: 20 en 21 jaar begin
nen met 20% toeslag.
Jeugdigen van: 22 en 23 jaar begin
nen met 10% toeslag en volgen daar
na de normale
kortings-/toeslagregeling
Toeslag
Van een korting kan men na één of
meerdere schades in de toeslag te
rechtkomen van respektievelijk 10,
20, 30,40 en 50%. Heeft men toeslag
dan wordt deze na ieder schadevrij
jaar met 20% verlaagd tot men weer
in de korting terecht is gekomen,
waarna de klimming zich voortzet
volgens de kortings-schaal.
2. Kortingsregeling voor traktoren,
motoren, combines en overige land
bouwmachines
10% na 1 jaar
15% na 2 jaar
20% na 3 jaar
25% na 4 jaar
30% na 5 of meer jaren schadevrij
rijden.
art. 15 Tijdelijk gebruik van een an
der motorrijtuig
Indien en zolang het motorrijtuig
door reparatie, revisie of een derge
lijke behandeling tijdelijk niet voor de
deelnemer beschikbaar is, is deze ver
zekering ook van toepassing op het
vervangende motorrijtuig, mits dit
van dezelfde soort is als het verzeker
de motorrijtuig.
De deelnemer is verplicht terstond de
Maatschappij van de vervanging me
dedeling te doen.
De onderhavige verzekering geldt
slechts, indien de vergoeding van
schade ten laste komt van een andere
verzekeraar in de zin van de W.A.M.
art. 20 Schade aan andere motorrij
tuigen van deelnemer
Indien een verzekerde personenauto
schade veroorzaakt aan een andere
auto, die ook aan de deelnemer in
eigendom toebehoort, zal de Maat
schappij de schade aan die auto ver
goeden, indien en voorzover zij
daartoe krachtens de verzekerings-
voorwaarden gehouden zou zijn ge
weest, als de schade niet door de
deelnemer maar door een willekeuri
ge derde was geleden.
UitgéSloten is schade veroorzaakt bui
ten de openbare weg dan wel in ge
bouwen of op terreinen die de
deelnemer in gebruik heeft.
art. 22 Zekerheidsstelling
Mocht de overheid van een land waar
voor de verzekering geldig is, als
waarborg voor de rechten van bena
deelden, beslag leggen op het motor
rijtuig en/of een verzekerde zijn
vrijheid ontnemen, doch bereid zijn
deze maatregel(-en) ongedaan te ma
ken op voorwaarde van het storten
van een waarborgsom, dan zal de
Maatschappij deze som verstrekken
tot ten hoogste ƒ20.000,voor alle
verzekerden tezamen, mits verzeker
de te wiens behoeve dit geschiedt je
gens de Maatschappij terzake van de
art. 11 Premierestitutie
De deelnemer heeft na tussentijdse
beëindiging overeenkomstig art. 10
recht op terugbetaling van de premie
over de volle maanden van het nog
niet verschenen premietijdvak.
art. 12 Kortings/toeslagregeling
auto's
1. Korting
Voor schadevrij rijden wordt een kor
ting toegekend van 10, 15, 20, 30, 40,
45, 50, 55, 60, 65 en 70% na respek
tievelijk 1 t/m 11 jaar.
Na iedere schade wordt de korting
verlaagd c.q. de toeslag verhoogd met
20%; echter de percentages 65, 55, 45
en 15% worden na één schade met
15% verlaagd.
Toeslag
Van een korting kan men na één of
meer schades in de toeslag terechtko
men van respektievelijk 10, 20, 30, 40
en 50%. Heeft men toeslag dan wordt
deze na ieder schadevrij jaar met 20%
verlaagd tot men weer in de korting
terecht is gekomen, waarna de klim
ming zich voortzet volgens de korting-
schaal.
2. Kortingsregeling voor traktoren,
motoren, combines en overige land
bouwmachines
10% na 1 jaar
15% na 2 jaar
20% na 3 jaar
25% na 4 jaar
30% na 5 jaar of meer jaren schade
vrij rijden.
Na schade vervalt de korting in zijn
geheel.
art. 15 Tijdelijk gebruik van een an
der motorrijtuig
Indien en zolang het motorrijtuig
door reparatie, revisie of een derge
lijke behandeling niet voor de deelne
mer beschikbaar is, is deze
verzekering ook van toepassing op het
vervangende motorrijtuig, mits dit
van dezelfde soort is als het verzeker
de motorrijtuig.
De deelnemer is verplicht terstond de
Maatschappij van de vervanging me
dedeling te doen.
De onderhavige verzekering geldt
slechts, indien de vergoeding van
schade niet ten laste komt van een an
dere verzekeraar.
art. 20 Schade aan andere motorrij
tuigen van deelnemer
Indien een verzekerde personenauto
schade veroorzaakt aan een andere
auto, die ook aan de deelnemer in
eigendom toebehoort, zal de Maat
schappij de schade aan die auto ver
goeden - m.u.v. waardevermindering
en/of gevolgschade - indien en voor
zover zij daartoe krachtens de verze-
keringsvoorwaarden gehouden zou
zijn geweest, als de schade niet door
de deelnemer maar door een willekeu
rige derde was geleden.
Uitgesloten is schade veroorzaakt bui
ten de openbare weg dan wel in ge
bouwen of op terreinen die de
deelnemer in gebruik heeft.
art. 22 Zekerheidsstelling
Mocht de overheid van een land waar
voor de verzekering geldig is, als
waarborg voor de rechten van bena
deelden, beslag leggen op het motor
rijtuig en/of een verzekerde zijn
vrijheid ontnemen, doch bereid zijn
deze maatregel(-en) ongedaan te ma
ken op voorwaarde van het storten
van een waarborgsom, dan zal de
Maatschappij deze som verstrekken
tot ten hoogste ƒ20.000,voor alle
verzekerden tezamen, mits verzeker
de te wiens behoeve dit geschiedt je-
schade aanspraak op vergoeding
heeft.
art. 24 Uitsluitingen welke ook tegen
over benadeelden gelden
De Maatschappij is geen vergoeding
verschuldigd indien:
3. de schade is toegebracht aan de
deelnemer, de eigenaar, de houder, de
bestuurder, alsmede hun gezinsleden,
behalve schade door lichamelijk let
sel, toegebracht aan de deelnemer, de
eigenaar, de houder, alsmede hun ge
zinsleden mits de aansprakelijke
bestuurder niet is de deelnemer, de
eigenaar, de houder of een van hun
gezinsleden;
in dit artikel worden onder "gezinsle
den" verstaan: de echtgenoten en hun
bloed- en aanverwanten in de rechte
linie, die bij hen inwonen en door hen
worden onderhouden.
Bijzondere voorwaarden
kaskoverzekering
art. 28 Omschrijving van de dekking
De verzekering dekt verlies van of
kosten van herstel van schade aan het
motorrijtuig en de bijbehorende ac
cessoires door: a. botsing, kwaadwil
lige beschadiging of enig ander van
buiten komend onheil;
art. 31 2. Nieuwwaarderegeling
Voor een personenauto, die verzekerd
is tegen alle in art. 28 genoemde risi-
ko's en die bij de afgifte van het Ne
derlandse kentekenbewijs nieuw was,
geldt in aansluiting op art. 31 sub la.
en b. het volgende:
a. ontstaat de schade binnen de pe
riode van zes maanden na de datum
van de afgifte van dit kentekenbewijs,
dan wordt de waarde van het motor
rijtuig onmiddellijk vóór het ontstaan
van de schade vastgesteld op de dan
geldende nieuwwaarde;
b. ontstaat de schade na het verstrij
ken van deze periode van zes maan
den, dan wordt deze waarde voor elke
maand daarna verminderd met
l'/2% over de eerste 10.000,hier
van en met 2% over het meerdere;
c. Indien de reparatiekosten meer be
dragen dan 2/3 van de waarde van het
motorrijtuig als hierboven vast
gesteld, dan kan de deelnemer aan
spraak maken op vergoeding op basis
van totaal verlies;
d. de op deze wijze vastgestelde scha
devergoeding wordt uitgekeerd, ook
indien de verzekerde som wordt over
schreden.
Deze bepalingen gelden niet voor
schade, ontstaan:
1 na een periode van drie jaar na de
datum van de afgifte van het kente
kenbewijs;
2. door diefstal van de auto.
art. 32 Uitsluitingen
De uitsluitingen genoemd in artikel 24
onder 1,5,7,9,10,11, 15 en 16. Deze
uitsluitingen - uitgezonderd die van
molest en atoomkernreakties, zoals
omschreven in art. 24 onder 15 en 16
- gelden niet voor de deelnemer, die
aantoont, dat de hierin bedoelde om
standigheden zich buiten zijn weten
en tegen zijn wil hebben voorgedaan
en dat hem terzake van deze omstan
digheden in redelijkheid geen verwijt
treft.
Voorts is van de verzekering uit
gesloten:
1. waardevermindering van het mo
torrijtuig;
2. schade door bevriezing of andere
geleidelijke atmosferische invloeden.
Deze uitsluiting geldt niet voor cara
vans/kampeerwagens.
3. breuk- en machineschades, welke
al dan niet rechtstreeks en uitsluitend
het gevolg zijn van materiaal- en
konstruktiefouten, slijtage en eigen
gebrek of andere inwendige oorzaken,
alsmede schade, die het gevolg is van
gens de Maatschappij terzake van'de
schade aanspraak op vergoeding
heeft.
Verzekerden zijn verplicht de Maat
schappij te machtigen over de waar
borgsom te beschikken zodra deze
wordt vrijgegeven en bovendien alle
medewerking te verlenen om de terug
betaling te verkrijgen.
art. 24 Uitsluitingen welke ook tegen
over benadeelden gelden
De Maatschappij is geen vergoeding
verschuldigd indien:
3. de schade is toegebracht aan de
deelnemer, de eigenaar, de houder, de
bestuurder, alsmede hun gezinsleden,
behalve voor schade door lichamelijk
letsel, toegebracht aan de deelnemer,
de eigenaar, de houder, alsmede hun
gezinsleden mits de aansprakelijke
bestuurder niet is de deelnemer, de
eigenaar, de houder of een van hun
gezinsleden;
in dit artikel worden onder "gezinsle
den" verstaan: de echtgenoten en hun
bloed- en aanverwanten in de rechte
linie, die bij hen inwonen en door hen
worden onderhouden. Schadevergoe
ding zal evenmin worden verleend in
dien de vordèrende partij een ander
is dan een rechtstreeks bij de gebeur
tenis betrokken natuurlijke persoon.
Bijzondere voorwaarden
kaskoverzekering
art. 28 Omschrijving van de dekking
De verzekering dekt verlies van of
kosten van herstel van schade aan het
motorrijtuig en de bijbehorende ac
cessoires door: a. botsing, kwaadwil
lige beschadiging of enig ander
plotseling van buiten komend onheil;
Tevens dekt de verzekering de bijdra
ge in averij-grosse.
art. 31 2. Nieuwwaarderegeling
Voor een personenauto, die verzekerd
is tegen alle in art. 28 genoemde risi-
ko's, die bij de afgifte van het Neder
landse kentekenbewijs nieuw was en
die op het moment van de schade nog
in het bezit is van de eerste eigenaar,
geldt in aansluiting op art. 31 sub la.
en b. het volgende:
a. ontstaat de schade binnen de pe
riode van zes maanden na de datum
van de afgifte van dit kentekenbewijs,
dan wordt de waarde van het motor
rijtuig onmiddellijk vóór het ontstaan
van de schade vastgesteld op de dan
geldende nieuwwaarde;
b. ontstaat de schade na het verstrij
ken van deze periode van zes maan
den, dan wordt deze waarde voor elke
maand daarna verminderd met
1 Zi over de eerste 10.000,hier
van en met 2% over het meerdere;
c. Indien de reparatiekosten meer be
dragen dan 2/3 van de waarde van het
motorrijtuig als hierboven vast
gesteld, dan kan de deelnemer aan
spraak maken op vergoeding op basis
van totaal verlies;
d. de op deze wijze vastgestelde scha
devergoeding wordt uitgekeerd, ook
indien de verzekerde som wordt over
schreden.
Deze bepalingen gelden niet voor
schade, ontstaan:
1na een periode van drie jaar na de
datum van de afgifte van het kente
kenbewijs;
2. door diefstal van de auto.
art. 32 Uitsluitingen
De uitsluitingen genoemd in artikel
24, onder 1,5,7,9,10,11, 15 en 16. De
ze uitsluitingen - uitgezonderd die van
molest en atoomkernreakties, zoals
omschreven in art. 24 onder 15 en 16
- gelden niet voor de deelnemer, die
aantoont, dat de hierin bedoelde om
standigheden zich buiten zijn weten
en tegen zijn wil hebben voorgedaan
en dat hem terzake van deze omstan
digheden in redelijkheid geen verwijt
treft.
Voorts is van de verzekering uit
gesloten:
1waardevermindering van het mo
torvoertuig;
2. schade door bevriezing of ander ge
leidelijke atmosferische invloeden.
Deze uitsluiting geldt niet voor cara
vans/kampeerwagens.
3. breuk- en machineschades, welke
al dan niet rechtstreeks en uitsluitend
1. Reglement voor de motorvoer
tuigen
art. 11 De tweede alinea vervalt. De
reden hiervoor is dat deze maatregel
sinds lang niet meer wordt toegepast,
art. 12 1. De maximale no-
claimkorting bedraagt thans 65%.
Deze wordt per 1-1-1987 verhoogd tot
70%. Verder vervalt de regeling voor
jeugdigen tot 24 jaar. Deze worden
dus vanaf 1-1-1987 ingeschaald op de
basispremie.
2. Onder deze regeling verviel de kor
ting van oudsher in z'n geheel. De
tekst was echter op één of andere wij
ze weggevallen. (Dit is dus geen wij
ziging, doch het wordt hier
volledigheidshalve vermeld.)
art. 15 De schade kan ook ten laste
komen van een nieuw W.A.M.-
verzekeraar. De dekking dient dan
evenmin te gelden,
art. 20 Deze uitbreiding van de dek
king hoeft niet zo ruim te zijn dat
hieronder ook waardevermindering
en bedrijfsschade vallen,
art. 22 Eén dergelijke handelwijze
van de verzekerde werd reeds in het
verleden verondersteld, doch voor alle
duidelijkheid kan deze toevoeging be
ter in het reglement worden op
genomen.
art. 24 3. De bedoeling van deze toe
voeging is dat in een dergelijk geval
alleen schade wordt uitgekeerd aan
een natuurlijke persoon die recht
streeks bij het ongeval was betrokken
en bijvoorbeeld niet aan een zieken
fonds of een bedrijfsvereniging,
art. 28 Toegevoegd is het woord
"plotseling" omdat dit de bedoeling
beter weergeeft. Verder is de dekking
uitgebreid met een bijdrage in averij
grosse.
art. 31 2. Toegevoegd is dat de wa
gen nog in het bezit dient te zijn van
de eerste eigenaar,
art. 32 3. De uitsluiting geldt nu
eveneens bij overbelasting. In plaats
van "onderhoud" wordt nu genoemd
"nalatig onderhoud". Verder is de re-
daktie veranderd in "en/of".
II. Bijzondere voorwaarden verhaals-
bijstand
art. 35 1 Toegevoegd is de uitslui
ting, genoemd onder art. 24 lid 2. Dit
betekent dat geen verhaal zal worden
uitgeoefend als de schade is veroor
zaakt door degenen die de wagen
door diefstal hebben verkregen.
III. Reglement voor de ongevallen in
zittenden verzekering
art. 5 Gezien het aantal gerechtelij
ke uitspraken over dit onderwerp is
het zeker verantwoord deze korting
ook op de O.I.V.-uitkering toe te
passen.
art. 9 j. Dit betreft slechts een redak-
tionele wijziging.
IV. Bijzondere voorwaarden cara
vanverzekering
art. 41 3a Behoeft geen nadere toe
lichting.
V. Brandschadereglement
art. 16 De vervallen zinsnede verwijst
naar een nadere bepaling. Deze is er
niet, zodat de zinsnede kan vervallen.
Clausule glasverzekering
Behoeft geen nadere toelichting
VI. Bijzondere voorwaarden particu
liere opstal- en inboedelverzekering
art. 7 De bedoeling is om hiermee het
betalen van achterstallig onderhoud
te voorkomen. Alleen in geval van
vorst worden deze kosten nog
vergoed.
VII. Reglement voor de aansprake
lijkheidsverzekering voor particu
lieren
art. 4.8 Het is duidelijk dat deze dek
king er wel is als het jachtrisiko is
meeverzekerd.
art. 11.1 Het is redelijk om hierop
een sanktie te zetten, aangezien één en
ander nu weinig betekenis heeft.
4
Vrijdag 6 juni 1986