Voorstellen Oort voor eenvoudiger
belasting geven zicht op eenvoud
De pachtregistratie in de
Ruilverkaveling Yerseke-Moer
In september 1985 werd de Commissie tot Vereenvoudiging van de
Loon- en Inkomstenbelasting ingesteld. Naar haar voorzitter wordt
deze commissie veelal aangeduid als de Commissie-Gort. Deze week
heeft de Commissie haar eind-rappert aangeboden aan de demissio
naire minister Rudhig en staatssekretaris Koning. De commissie meent
dat het rapport voldoende aanleiding kan geven om een maatschap
pelijke diskussie mogelijk te maken. Het is zeer wel denkbaar, dat de
inhoud van het rapport ook een rol gaat spelen hij de besprekingen
over het regeerakkoord.
Inkomensheffing
De Commissie-Oort stelt voor om de
inkomstenbelasting en premieheffing
voor de volksverzekeringen samen te
voegen tot één gekombineerde heffing
op dezelfde grondslag. Echter, uit
drukkelijk met behoud van de her
kenbaarheid en de eigen bestemming
van ieder onderdeel. De huidige af
trekbaarheid van de premies van het
inkomen vervalt, maar komen tot
uiting in een lager tarief van de ge
kombineerde inkomensheffing. Voor
het nieuwe inkomensheffingtarief zal
een individuele basis-aftrek gelden, al
dus de voorstellen, van ƒ4250,per
jaar. De huidige belastingvrije som
men van de vier tariefgroepen en de
arbeidstoeslag kunnen vervallen.
Na de basisaftrek gaat volgens de
voorstellen een schijventarief gelden.
Dit schijventarief bestaat momenteel
uit negen schijven. De commissie
geeft twee nieuwe mogelijkheden aan.
Het ene is een tarief van vier schijven,
namelijk 40 procent over de eerste
schijf van ƒ45.000, 55 procent over de
tweede schijf van ƒ35.000, 65 procent
over de derde schijf van ƒ40.000 en
over het meerdere 70 procent. De
tweede mogelijkheid betekent ook 40
procent over de eerste ƒ45.000, 55
procent over ƒ35.000 en vervolgens 65
procent over het meerdere. De pre
mies voor de vijf volksverzekeringen
zijn dan geheel verwerkt in de eerste
tariefschijf. De volgende schijven
bestaan alleen uit belasting.
Op basis van de cijfers over 1985 zal
meer dan 85 procent van alle hef-
fingsplichtingen niet boven de eerste
schijf komen. In het rapport is een
overzicht opgenomen van de gevolgen
voor het besteedbaar inkomen van de
ze gewijzigde belasting- en premiehef
fing. Uit deze overzichten blijkt dat
een beperkte groep er wat op vooruit
gaat, terwijl anderen wat meer aan
koopkracht verliezen. Het sterkst treft
dit de ongehuwden boven de 27 jaar
en met een lager inkomen. De com
missie stelt echter, dat dit de onver
mijdelijke prijs is die voor
belastingvereenvoudiging moet wor
den betaald.
Bejaarden
Bejaarden betalen nu geen premie
AOW en AWW. Zou het volle 40
procent tarief op bejaarden worden
toegepast, dan zouden zij ook AOW-
en AWW-premie gaan betalen, waar
voor zij geen compensaties zouden
ontvangen. Voor bejaarden wordt
daarom een eigen tarief voor de eer
ste schijf voorgesteld van 23,6 pro
cent, bestaande uit het
belastinggedeelte van 10 procent en
een gedeelte van 13,6 procent, dat
overeenkomt met de premies voor de
AWBZ, AKW en AAW.
Werknemers
Mensen die loon of een sociale uitke
ring ontvangen, betalen momenteel
slecht premies voor 2 van de 5 volks
verzekeringen, namelijk voor de Al
gemene Ouderdoms Wet en de
Algemene Weduwen en Wezen Wet.
De andere drie, de Algemene Wet Bij
zondere Ziektekosten, de Algemene
Kinderbijslag Wet en de Algemene
Arbeidsongeschiktheids Wet komen
voor rekening van de werkgever of de
uitkeringsinstantie.
Omdat het uit vereenvoudigingsoog
punt verre de voorkeur verdient dat
de vijf volksverzekeringen in dit op
zicht over de gehele linie gelijk wor
den behandeld, stelt de commissie
voor de betaling van alle premies voor
Vrijdag 30 mei 1986
volksverzekeringen over te hevelen
van de werkgever naar de werknemer.
Om dit geldelijk neutraal te laten ver
lopen, moet het brutoloon van de
werknemer overeenkomstig worden
verhoogd. De loonkosten voor de
werkgever en het netto-inkomen van
de werknemer zijn in beide gevallen
even hoog. De Commissie-Oort stelt
voorts, dat de werkgever steeds 40
procent loonheffing over het uitge
keerde loon moet inhouden. Deze
loonheffing is dan de tegenwoordige
loonbelasting plus premies volksver
zekeringen. Deze loonheffing van 40
procent gaat ook gelden voor lonen
boven de ƒ49.250 per jaar (eerste
schijf plus basis-aftrek). Werknemers
met een hoger inkomen zullen op aan
slag een inkomensheffing moeten
gaan betalen.
Het lijkt er op, dat deze voorstellen
van de Commissie-Oort een aanzien
lijke vereenvoudiging voor de inhou-
dingsplichtige werkgevers kan
betekenen.
Stroomlijning aftrekposten
De loon- en inkomstenbelasting kent
een groot aantal aftrekposten. De
Commissie-Oort is van mening, dat
voorlopig kan worden volstaan met
een stroomlijning van een aantal af
trekposten. In het navolgende worden
enkele voor de landbouw belangrijke
aftrekposten genoemd.
Landbouwvrijstelling
Het wordt niet zinvol genoemd de
vrijstelling voor winsten, die worden
behaald bij verkoop van landbouw
grond, de zogenaamde landbouw
vrijstelling, te laten vervallen. Om bij
afschaffing te kunnen bereiken dat al
leen winsten, die nadien ontstaan aan
heffing worden onderworpen, zouden
per de dag van de afschaffing alle
landbouwgronden afzonderlijk moe
ten worden gewaardeerd. Een veel tijd
en arbeidrovende zaak.
Meewerkaftrek
In geval de ene echtgenoot arbeid ver
richt in de onderneming van de ande
re echtgenoot, is volgens de huidige
inkomstenbelasting een bepaald deel
van de winst van de onderneming, af
hankelijk van het aantal meegewerk
te arbeidsuren, vrijgesteld van
belasting. Als beide echtgenoten dat
wensen kan echter in plaats daarvan
een arbeidsvergoeding worden af
gesproken, die dan van de winst
wordt afgetrokken en bij de meewer
kende echtgenoot wordt belast. De
commissie stelt voor, voortaan voor
zowel gehuwden als ongehuwd sa-
menlevenden het meewerken door de
partner alleen nog in aanmerking te
nemen, indien en voor zover aan die
partner een reële arbeidsvergoeding
wordt toegerekend. Deze arbeidsbe-
loning wordt dan bij de meewerken
de echtgenoot belast, waarbij
uiteraard de basisaftrek van ƒ4250
mag worden toegepast.
Fiskale oudedagsreserve
De inkomstenbelasting biedt momen
teel ondernemers de mogelijkheid be
lastingvrij te reserveren voor een eigen
oudedagsvoorziening. Deze regeling
van de fiskale oudedagsreserve (FOR)
is bijzonder ingewikkeld. Mede door
dat de toegestane omvang van de re
serve afhankelijk is van de omvang
van het aanwezige ondernemingsver
mogen. De commissie vindt het juist,
dat ondernemers binnen de onderne
ming belastingvrij een oudedagsreser
ve kunnen opbouwen. Zij vindt
echter, dat deze FOR vervangen moet
worden door een eenvoudiger pensi
oenreserve, die geen binding met het
ondernemérsvermogen kent. Bij sta
king van de onderneming, dan wel bij
het einde vaft het boekjaar, waarin de
belastingplichtige de leeftijd van 70
jaar bereikt, kan de reserve met ge-
brink van de bestaande, zogenaamde
stamreciüvrijstelling, onbelast wor
den aangewend voor het bedingen van
een pensioenvoorziening. Indien en
voor zover deze aanwending achter
wegen blijft, wordt de reserve aan de
winst van het desbetreffende jaar toe
gevoegd.
Bijzonder tarief
Voor bepaalde inkomsten geldt mo
menteel in de inkomstenbelasting niet
het gewone tarief, maar een bijzon
der tarief. Dit loopt van 20 tot 54 pro
cent. Het bijzondere tarief wordt
toegepast op inkomsten met een een
malig karakter. Bijvoorbeeld over de
stille reserve bij bedrijfsbeëindiging.
De regeling die thans geldt, is bijzon
der ingewikkeld. De commissie stelt
een aanmerkelijk eenvoudiger rege-
Hoe komt de pachtregistratie tot
stand?
De pachtkontrakten worden aan de
Landinrichtingskommissie ter regi
stratie ingezonden. Alleen door de
grondkamer goedgekeurde kontrak
ten worden geregistreerd voor die ge
deelten die in het ruilverkavelingsblok
zijn gelegen. De wederpartij krijgt be
richt van de registratie en kan daar
tegen zijn bezwaren indienen. Deze
bezwaren kunnen vervolgens aan de
pachtkamer worden voorgelegd.
Behandeling vindt dus niet plaats
door de landinrichtingskommissie.
Als alles in orde is wordt vanaf de re
gistratie met de pachtverhouding re
kening gehouden bij de verdere
procedure tot en met de akte van toe
deling.
Waarom nu opnieuw een registratie?
Er is immers al een pachtersregistra
tie gehouden vóór de stemming ter
verkrijging van stemrecht voor de
pachters. Deze registratie had dus een
ander doel en was bovendien onvol
ledig. Immers alleen een pachter die
stemrecht wenste heeft zijn pacht la
ten registreren, aan deze registratie
konden verder geen rechten worden
ontleend. Bovendien kunnen sinds
dien wijzigingen zijn opgetreden in
eigendoms- en pachtverhoudingen.
De landinrichtingsweg bepaalt dat nu
opnieuw de registratie dient te wor
den opengesteld. Er wordt echter wel
naar een praktische oplossing gezocht
om dubbel werk te voorkomen, iede
re eigenaar en pachter waarvan de
pachtrechten reeds zijn geregistreerd
krijgt bericht dat zonder tegenbericht
wordt aangenomen dat de reeds ge
registreerde overeenkomst ongewij
zigd is gehandhaafd.
Wanneer registratie en waar?
Pachtkontrakten kunnen worden in
gezonden aan de Direktie Kador Zee
land, Postbus 8013, 4330 EA
MIDDELBURG. Op de dinsdagen
van 10 juni tot en met 8 juli worden
ling voor. Het voorstel houdt in, dat
de betrokken inkomsten voor drie
vierde deel worden meegenomen in
bet heffingsinkomen, dat wordt be
last tegen het normale tarief. In de ta-
riefstfukttjur van de nieuwe
inkomensheffing, komt dit neer op
een tarief voor de bijzondere in
komsten van 30 procent tot maximaal
52,5 procent (bij de 4 schijvénvariant)
en tot 48,75 procent (bij de drie schij-
venvariant). Volgens de commissie
moet het vaste, bijzondere tarief van
20 procent worden gehandhaafd.
Middeling
In geval van sterk wisselende in
komsten uit onderneming of dienst
betrekking bevat de
inkomstenbelasting thans de moge
lijkheid deze inkomsten over een pe
riode van drie jaren te middelen. Met
name voor de land- en tuinbouw is dit
een belangrijke regeling. De commis
sie beseft dat de aanleiding van deze
middelingsregeling ligt in het bestaan
de aantal schijven (9) en de sterke pro
gressie van het tarief. Als het aantal
schijven wordt verminderd en de pro
zitdagen gehouden in het bureau van
uitvoering aan de Dijkwelseweg 42, te
Kapelle (nabij de afslag Vierwegen)
van 8.30 uur tot 12.00 uur en van
13.30 uur tot 16.30 uur. U kunt dan
kennis nemen van wat reeds is gere
gistreerd vóór de stemming en wat er
dus eventueel nog aan ontbreekt. Als
U geen uitnodiging heeft ontvangen
kunt U een afspraak maken met de
heer W.P. Rentier van de Direktie
Kador in Middelburg, telefoon
01180-37200 tst. 45.
Wat te doen met nieuwe pachtkon
trakten?
Nieuw wil zeggen aangegaan en goed
gekeurd na juni 1986. Deze dienen
binnen 30 dagen na de goedkeuring
door de Grondkamer ter registratie te
worden aangeboden (advies zie eer
der). Let wel: in tegenstelling tot bij
voorbeeld bij verkoop ontvangt het
kadaster niet automatisch een af
schrift van een nieuw pachtkontrakt.
De registratie van nieuwe kontrakten
staat open tot kort voor het opmaken
van het definitieve plan van toedeling.
De datum van sluiting van de pacht
registratie wordt dan op ruime schaal
bekendgemaakt.
gressie afneemt ziet de commissie nog
weinig behoefte aan de bestaande, ge-
kompliceerde regeling. Voorgesteld
wordt daarom de mogelijkheid van
middeling af te schaffen.
Premievrijstelling
zelfstandigen
Zelfstandigen, met een belastbaar in
komen tot rond ƒ22.000 kunnen mo
menteel gebruik maken van de
zogenaamde premievrijstellings- en
reduktieregeling. Mede met het oog
op de lage basisaftrek aan de voet van
de inkomensheffing ziet de commis
sie grote bezwaren in het zonder meer
doen vervallen van die regeling. Zij
steft dan ook voor om hier een voor
ziening te treffen, die voorkomt dat
deze groep met zeer lage inkomens
achteruit gaat.
In het voorgaande zijn enkele voor de
land- en tuinbouw belangrijke punten
uit het rapport "Zicht op eenvoud"
aangestipt. De vereenvoudigings-
voorstellen lijken aantrekkelijk maar
moeten eerst terdege bestudeerd wor
den om tot een definitief oordeel te
komen. Het rapport is vooral geschre
ven vanuit de optiek van de
inkomsten- loonbelasting en de pre
mieheffing van de loontrekkenden.
Het is de vraag of de zelfstandigen
voldoende recht wordt gedaan in de
ze voorstellen. Een definitief oordeel
ten aanzien van de betekenis voor de
land- en tuinbouw kan pas worden ge
geven na grondige studie.
Dam Jaarsma
Mondelinge pacht
Wat kunt u doen als u geen schrifte
lijk door de Grondkamer goedge
keurd pachtkontrakt hebt:
a. aan de eigenaar van de grond vra
gen of u een pachtkontrakt krijgt.
b. zonodig aan de pachtkamer ver
zoeken of een mondelinge overeen
komst schriftelijk vastgelegd kan
worden.
c. zodra u in het bezit bent van een
door de Grondkamer goedgekeurd en
geregistreerd pachtkontrakt, dit ter
registratie opsturen aan de Direktie
Kador Zeeland, Postbus 8013, 4330
EA Middelburg.
Ook tussen ouders en kinderen zijn
pachtkontrakten nodig.
Wat zijn de nadelen indien u slechts
een mondeling pachtkontrakt hebt?
a. U hebt geen voorkeursrecht van
koop indien de eigenaar de grond wil
verkopen.
b. een mondelinge pachtovereen
komst geldt van rechtswege voor on
bepaalde tijd en kan niet worden
opgezegd.
Het is altijd het beste om in goed
overleg met uw pachter of verpach
ter-de zaak, wat betreft een eventue
le mondelinge pacht, te regelen. In
ieder geval staat vast, dat iedereen er
verstandig aan doet zijn pachtkon
trakt te laten registreren wil hij recht
hebben op toedeling van de kavels die
hij beboert. Indien u nader advies
wenst kunt u dit vragen aan de SEV
van uw organisatie.
7
De landinrichtingswet bepaalt dat een pachter alleen dan recht heeft
op toedeling van pachtkavels indien zijn pachtovereenkomst is GE
REGISTREERD. Wanneer een pacht niet is geregistreerd, wordt in
het plan van toedeling geen rekening gehouden met deze overeenkomst.
Het is dus van veel belang uw pachtovereenkomst ter registratie aan
te bieden en verder tijdens de procedure ook aan de pacht aandacht
te schenken. Dus ook letten t.z.t. op de schatting van de pachtperce-
len en in overleg tussen eigenaar en pachter uw wensen voor de toede
ling uitbrengen!
Een blik in de Yerseke Moer met op de achtergrond het silhouet van het
dorp Yerseke. Op de voorgrond een deel van het beheersgebied.