Ministerraad akkoord met
voorstel Wet Beheer
Landbouwgronden
WEL SCHADECLAIMS,
GEEN SUPER REGELS
EG-Landbouwakkoord
voor de granensektor
Minister Braks komt
bedrijf sop volgers bij
superheffing tegemoet
Vanaf 1987 geen handel in hyacintebolien vóór 10
augustus
De Ministerraad is op 16 mei jl. ak
koord gegaan met het door Minister
Braks en Staatssecretaris Ploeg inge
diende voorstel van wet voor de Wet
Beheer Landbouwgronden. Het
wetsvoorstel is van groot belang
voor een meer op natuur en land
schapsbescherming gerichte
landbouw.
Het hoofdelement uit dit wets
voorstel is een wettelijke regeling
voor het op vrijwillige basis en tegen
vergoeding inschakelen van agra
riërs bij het beheer van waardevolle
agrarische cultuurlandschappen.
Het instrumentarium van deze Wet
Beheer Landbouwgronden sluit aan
bij de gedachte van de Europese
commissie, zoals neergelegd in het
Groenboek. Op korte termijn wordt
in Brussel gesproken over maatrege
len om extensivering van produkt en
meer natuurgericht beheer te stimu
leren. Dit wetsvoorstel kan daarvoor
het nationale kader van uitvoering
zijn. Het wetsvoorstel voorziet in de
aanwijzing van gebieden, waarbin
nen op basis van een beheersplan be
heersovereenkomsten worden geslo
ten dan wel waar aankoop ten be
hoeve van de instandhouding van
natuurwetenschappelijke en land
schappelijke waarden wordt na
gestreefd.
Koopplicht
Het wetsvoorstel voorziet in een
koopplicht, die er toe strekt de even
tuele vermogensschade, die bij de
ondernemer door de beheersove
reenkomst kan ontstaan, te neutrali
seren. Het bureau beheer landbouw
gronden is verplicht om, indien de
ondernemer dit wenst, de percelen
waarop een beheersovereenkomst
rust te kopen.
Pacht binnen en buiten reservaten
De'mogelijkheden om agrariërs bij
het reservaatsbeheer in te schakelen,
dienen verbeterd te worden. Het
ontwerp voorziet hiertoe in een aan
passing van de Pachtwet onder meer
om het mogelijk te maken boeren
ook door middel van het aangaan
van pachtovereenkomsten in te scha
kelen bij het beheer van uit een oog
punt van natuur- en landschapsbe
scherming gevoelige gebieden. De in
pasbaarheid van het beheer in de
agrarische bedrijven blijft hierbij
een vereiste.
Daarnaast is een verdergaande ver
soepeling van het pachtregiem in re
servaten noodzakelijk. Deze gebie
den zijn immers verworven om een
beheer mogelijk te maken dat ge
richt is op doeleinden van natuur- en
landschapsbehoud. In deze gebieden
kunnen in het pachtcontract ver
plichtingen worden opgenomen, die
gewenst zijn met het oog op de in
standhouding of ontwikkeling van
de aanwezige waarden.
Onderhoudsovereenkomsten
Het wetsvoorstel voorziet tevens in
onderhoudsovereenkomsten, op ba
sis waarvan iemand zich verplicht te
gen een vergoeding tot het onder
houden van één of meer landschaps
elementen. Hierbij moet gedacht
worden aan diverse types van land
schapselementen zoals bosjes, hout
wallen en -singels, knotbomen, kol
ken en poelen. Iedere particulier kan
een dergelijke overeenkomst afslui
ten. Aanwijzing van landschapsele
menten vindt plaats door de Minis
ter van Landbouw en Visserij.
Het dagelijks bestuur van het Ko
ninklijk Nederlands Landbouw Co
mité sprak in zijn vergadering van 20
mei o.a. over de gevolgen van de
maatregelen in verband met radio
activiteit. De Minister van Land
bouw heeft toegezegd een zoge
naamde evaluatie van de gehele si
tuatie, die zich begin mei jl. voor
deed, op te stellen.
Het dagelijks bestuur meende vast te
kunnen stellen, dat er duidelijke
schade is opgetreden in de glas
groenteteelt, die vergoed dient te
worden. Hoewel misschien moeilij
ker, is ook in de melkveehouderij
schade opgetreden.
De Kernenergiewet, basis van de ge
troffen maatregelen, voorziet in de
mogelijkheid van schadevergoeding
en de georganiseerde landbouw zal
terzake een claim ter tafel moeten
houden.
Superheffing
Het dagelijks bestuur deelde het be
zwaar dat in de veehouderijcommis
sie naar voren kwam tegen de ge
dachte van het Ministerie om, met
een minimum van bijvoorbeeld
18.000 kg. per ha., verkoper en ko
per zelf te laten uitmaken hoeveel
melkquotum met grond meegaat. De
waar te nemen buitensporigheden
bij grondtransacties zijn zo gering in
tal, dat deze maatregel, die allerlei
praktische oplossingen in de weg
staat, verantwoord is. Ook over een
premie, te betalen uit de superhef
fing, voor het zich volmelken van
het quotum was het dagelijks
bestuur bepaald niet enthousiast.
Hierdoor wordt het voortbestaan
van quota versterkt; eerst zou men
eens goed moeten overdenken of en
hoe men in een niet te verre toe
komst van de toch altijd verstorende
quotering af wil zien te komen.
Diversen
Het dagelijks bestuur sprak onge
rustheid uit over het resultaat van
het zuivel-CAO-overleg. Het ak
koord gaat duidelijk verder dan in
andere bedrijfstakken overeengeko
men wordt en betekent een kosten
verhoging in de melkverwerking die
zich in de uit te betalen melkprijs zal
laten gevoelen.
Het D.B. van het KNLC op bezoek bij de heer Hamoen (r.).
Met ingang van het verkoopseizoen
1986/1987 zal gedurende vijf jaar een
medeverantwoordelijkheidsheffing
worden toegepast op de produktie in
de graansektor. Dit is zoals bekend
overeengekomen in het tot stand ge
komen EG-landbouwakkoord. Deze
heffing heeft enerzijds tot doel mid
delen te verschaffen aan de Gemeen
schap om tot de afzet van granen te
bevorderen en anderzijds om aan de
producenten een signaal te geven over
de marktsituatie.
De Raad stelt ieder jaar op voorstel
van de Kommissie het heffingsnivo
vast. De heffing mag niet meer bedra
gen dan het bedrag dat nodig is om
de gemeenschappelijke graanproduk-
tie te financieren, die het niet-
gesubsidieerde intensieve verbruik en
de invoer van graanvervangende pro-
dukten te boven gaat.
Voor het seizoen 1986/1987 is de
hoogte van de heffing vastgesteld op
5,38 ECU/ton (ca. ƒ14,35), wat neer
komt op 3% van de interventieprijs.
De medeverantwoordelijkheidshef
fing wordt geïnd bij de eerste verwer
king, de interventieaankoop of de
uitvoer in de vorm van graan. De hef
fing zal worden verhaald op de pro
ducent. Voor de graanvervangers is de
medeverantwoordelijkheidsheffing
niet van toepassing.
Interventie
Met betrekking tot de interventie
heeft de Raad besloten de interventie
prijs voor durum-tarwe met 4% te
verlagen, de interventieprijs voor
zachte tarwe en mais te handhaven en
de interventieprijs voor gerst met 5%
te verlagen tot het nivo van de prijs
van voertarwe. Verder is een aantal
kwaliteitskriteria die aan de interven
tie zijn verbonden verzwaard.
Kleine graanproducenten
Voor de kleine graanproducenten zal
een regeling voor rechtstreekse steun
worden ingesteld, waarvan het totaal
bedrag niet hoger mag zijn dan het
bedrag dat overeenkomt met het to
taal aan medeverantwoordelijkheids
heffing over de leveranties van de
eerste 25 ton per producent. Voor het
verkoopseizoen 1986/87 wordt het
bedrag van de steun geraamd op on
geveer 120 miljoen UC (rond 300 mil
joen gulden). De lidstaten die
aanloopproblemen hebben, mogen de
kompensatie tijdens het verkoopsei
zoen 1986/87 verrekenen met de hef
fing. De Europese Kommissie zal
verder op basis van objektieve krite-
ria de wijze van verdeling van deze
steun over de kleine graanproducen
ten vaststellen.
Met ingang van 26 mei a.s. kunnen
bedrijfsopvolgers, die een bedrijf
willen overnemen, dat ten gevolge
van onderbezetting in 1983 een rela
tief lage heffingvrije hoeveelheid
melk heeft toegewezen gekregen, on
der bepaalde voorwaarden voor een
heffingvrije hoeveelheid melk in
aanmerking komen.
Ook de zogenaamde SLOM-boeren
(degenen die een slacht- en omscha
kelingspremie hebben ontvangen
voor het niet meer uitoefenen van
het melkveehouderijbedrijf) kunnen
onder bepaalde voorwaarden voor
deze regeling in aanmerking komen,
alsmede voormalige melkveehoude
rijbedrijven, die zijn omgeschakeld
naar fokbedrijven.
Minister ir. G. Braks heeft hiertoe
de Beschikking superheffing
verruimd.
Eventuele toekenning kan met in
gang van het melkprijsjaar
1986-1987 plaatsvinden. Indien de
bedrijfsovername nog moet plaats
vinden, wordt- de regeling toegepast
in de heffingsperiode van het jaar
waarin de overname plaatsvindt, of
wel waarin de opvolger op het be
drijf werkzaam wordt.
Onder bedrijfsopvolger wordt ver
staan een zoon, dochter, pleegkind,
schoonzoon, schoondochter, klein
zoon of kleindochter van degene van
wie het bedrijf is overgenomen, dan
wel wordt overgenomen.
Voorwaarden
De bedrijfsopvolger dient het bedrijf
voor tenminste vijf jaar geheel of ge
deeltelijk over te nemen. De overna
me kan tussen 1 april 1983 en 1 april
1986 hebben plaatsgevonden, dan
wel tot 1 april 1989 plaatsvinden. In
het laatste geval wordt een voorlopi
ge heffingvrije hoeveelheid aan de
opvolger medegedeeld.
In het geval dat een bedrijfsopvolger
de bedrijfsvoering binnen 5 jaar
beëindigt, kan de heffingvrije hoe
veelheid worden verminderd met de
op grond van deze regeling toege
kende hoeveelheid. Gedurende deze
5 jaar is de toegekende heffingvrije
hoeveelheid niet overdraagbaar.
De opvolger moet na overname aan
de volgende voorwaarden voldoen:
- de bedrijfsopvolger dient op het
overgenomen of het over te nemen
bedrijf werkzaam te zijn en voor zijn
inkomen geheel of nagenoeg geheel
afhankelijk te zijn van dit bedrijf;
- de bedrijfsopvolger dient op het
overgenomen of over te nemen be
drijf tenminste 60% van het totale
aantal standaardbedrijfseenheden in
de melkveehouderij te hebben;
- de bedrijfsopvolger dient op het
overgenomen of over te nemen be
drijf bedrijfsmatig melk of bijvoor
beeld kaas af te leveren.
Basis van de regeling is dat er een
minimum aantal standplaatsen, dan
wel aanwezige melk- of kalfkoeien
van 30 is en er tussen 1 januari 1978
en 1 april 1984 bedrijfsmatig melk is
afgeleverd. Om voor een toekenning
in aanmerking te komen geldt de
voorwaarde, dat in 1983 het aantal
melk- of kalfkoeien minder dan
90% was van dat tussen 1975 en
1982.
Een toekenning op grond van deze
beschikking kan niet samengaan met
een eerder verstrekte toekenning uit
de Beschikking superheffing, maar
wel in de plaats komen van één van
deze toewijzingen, als op grond van
deze regeling een hogere heffingvrije
hoeveelheid kan worden verkregen.
Een toekenning kan wel samengaan
met een hogere heffingvrije hoeveel
heid, die door grondtransakties is
verkregen.
Aanvragen moeten vóór 1 augustus
1986 op een daartoe bestemd formu
lier bij de distriktsburohouder wor
den ingediend. De aanvraagtermijn
wordt geopend met ingang van 26
mei a.s.
Bij producenten aan wie op grond
van deze regeling een hogere hef
fingvrije hoeveelheid kan worden
verkregen. Een toekenning kan wel
samengaan met een hogere heffing
vrije hoeveelheid, die door grond
transakties is verkregen.
Aanvragen moeten vóór 1 augustus
1986 op een daartoe bestemd formu
lier bij de distriktsburohouder wor
den ingediend. De aanvraagtermijn
wordt geopend met ingang van 26
mei a.s.
Bij producenten aan wie op grond
van deze regeling een heffingvrije
hoeveelheid is toegewezen, vindt
verrekening van de eventueel over
1985/86 geïnde heffing plaats.
Nota Dierenbescherming: met Welzijnswet
Dierenbescherming einde aan
100 jaar falend strafrecht
De Dierenbescherming heeft een eigen
"Memorie van Antwoord" uitge
bracht naar aanleiding van de reak-
tie van de Vaste Commissie voor
Landbouw van de Tweede Kamer op
het ontwerp Gezondheidswet voor
dieren van staatssekretaris Ploeg. In
deze Memorie van Antwoord doet de
Dierenbescherming een dringend be
roep op de Tweede Kamer om naast
de strafrechtelijke handhaving van de
dierenbeschermingsbepalingen, óók
de burgerlijke rechter te kunnen in
schakelen. Als redenen voert zij aan
De Engelse Groep van de Bond van
Bloembollenhandelaren en de Vereni
ging De Hyacint hebben het Produkt-
schap voor Siergewassen verzocht een
verhandelingsverbod voor hyacinte
bolien in te stellen. Het produktschap
heeft aan dit verzoek gehoor gegeven
en de handel in hyacintebolien vóór
10 augustus van enig kalenderjaar
verboden met ingang van 1987.
Aanvankelijk was gevraagd het ver
handelingsverbod in het oogstjaar
1986 te laten ingaan. Nader overleg
leidde tot de konklusie dat honorering
daarvan reeds bestaande kontrakten
zou kunnen treffen en dat zou onaan
vaardbare ekonomische gevolgen
kunnen hebben. De bedoeling van het
verhandelingsverbod is dat de konsu-
ment vóór 10 augustus geen hyacin
ten zal kunnen kopen. Hierdoor
wordt meer zekerheid verkregen
m.b.t. de groei- en bloeikapaciteit van
de gekochte hyacinten. Met het thans
vastgestelde verhandelingsverbod kan
door de handel tijdig rekening wor
den gehouden bij het aangaan van
nieuwe kontrakten voor het oogstjaar
1987.
dat dieren niet voor zichzelf kunnen
opkomen en het feit dat 100 jaar
strafrecht volstrekt gefaald heeft. De
vereniging is zeer verheugd dat alle
aan het woord zijnde frakties serieus
overwegen deze nieuwe konstruktie te
introduceren.
Een ander essentieel onderdeel van
het wetsvoorstel van de Dierenbe
scherming is de toetsing vooraf van
bedrijfssystemen op welzijnsaspekten.
Op dit moment lijkt voor dit voorstel
een kamermeerderheid te bestaan. In
voering van deze zgn. preventieve
toetsing betekent een strukturele wel-
zijnsverbetering voor zowel de dieren
als de boeren, aldus Dierenbescher
ming die niet voorbij is gegaan aan de
financiële aspekten van een diervrien
delijker produktie. Zo heeft zij bere
kend dat de totale overschakeling op
scharrelvarkensvlees en scharreleieren
een gemiddeld gezin in ons land 122
gulden per jaar meer kost (op basis
van 40,7 kilo varkensvlees en 197 ei
eren per persoon). Aangezien uit her
haalde opiniepeilingen is gebleken dat
de overgrote meerderheid van de Ne
derlandse bevolking bereid is meer
geld te betalen voor diervriendelijker
verkregen produkten, kan, volgens de
Dierenbescherming, de regering zich
niet steeds verschuilen achter ekono
mische argumenten tegen verbetering
van het dierenwelzijn.
Vrijdag 23 mei 1986
19