Bij akkerbouw kollektieve
aanpak van het
basisinformatiesysteem
Uitvoering milieuwet geen
Landbouwschapstaak
Bedrijfspensioenfonds
landbouw verdeelt 90
miljoen overrente
Investeringspremies bepleit voor
natuurbeheer door boeren
Landbouwschap akkoord met schadevergoeding
teunisbloemtelers
Jaarlijkse landbouwschade door luchtvervuiling 625
miljoen gulden
Op 8 april j.l. zijn op uitnodiging van SIVAK de volgende organisa
ties bijeengekomen om te praten over de informatieverzorging en auto
matisering in de akkerbouw:
CEBECO-Handelsraad, Agrarische Unie Vulcaan, Rabobank, Vere
niging Landbouw Boekhoudbureaux (VLB), Suikerunie, CSM, Agri-
co, AVEBE, ZPC, Bedrijfslaboratorium 'Oosterbeek',
Hoofdproduktschap akkerbouwprodukten, Landbouwschap, Ministe
rie van Landbouw en Visserij middels Direktie Akker- en tuinbouw
en het CAD-AGV.
Deze organisaties en bedrijven hebben allen informatiesystemen waarin
gegevens van het akkerbouwbedrijf zijn opgenomen.
Doordat al deze organisaties slechts over een deel van de bedrijfsin
formatie beschikken ontstaat er een versnipperd aanbod van infor
matie en advies. Met de genoemde organisaties is een meer kollektieve
aanpak van de verdere uitbouw van bestaande informatiesystemen
besproken en men heeft unaniem positief gereageerd op een dergelij
ke aanpak.
Tevens is in deze bijeenkomst gekon-
kludeerd dat een gestandaardiseerd
basisinformatiesysteem bij de akker
bouwer (mikrokomputer) een essen
tiële rol speelt omdat hiermee
bedrijfsgegevens eenmalig en uniform
vastgelegd worden en de kommunika-
tie met diverse organisaties gestan
daardiseerd is.
SIVAK zal een projektvoorstel uit
werken hetgeen in juni besproken zal
worden met de genoemde organi
saties.
Regionaal landbouwweerbericht
Om te komen tot een goed regionaal
landbouwerbericht wordt er door
SIVAK bemiddeld tussen potentiële
leveranciers van weersvoorspellingen
(KNMI en Meteo Consult) en finan
ciers (bedrijfsleven en overheid).
Op korte termijn heeft dit geresul
teerd in een telefonisch regionaal
weerbericht in Flevoland verzorgd
door het KNMI (06 lijn).
Op langere termijn kan het weerbe
richt misschien via de diverse video-
texsystemen (o.a. Viditel en VITAK)
op te vragen zijn op een beeldscherm.
Organisatie achterban SIVAK
De akkerbouw kent geen landelijk
opererende vaktechnische organisatie
zoals bijv. in de tuinbouw de NTS ak-
tief is.
Regionaal zijn deze organisaties er
wel. Bij de samenstelling van het
SIVAK-bestuur zijn de verenigingen
voor bedrijfsvoorlichting en de stu-
dieklubs landelijk samengevoegd tot
5 regio's. Elk regio heeft een vertegen
woordiger in het SIVAK-bestuur.
Voor een goede belangenbehartiging
en uitwisseling van informatie met de
achterban is het wenselijk dat de ver
tegenwoordiger in zijn regio een plat
vorm krijgt waar met de betreffende
VVB overleg gepleegd kan worden.
Mogelijk dat aan dit platvorm even
tuele regionale projekten opgehangen
kunnen worden en dat van hieruit ook
regionale afstemming tussen organi
saties op het gebied van informatika
diensten plaats kan vinden (bijv.
boekhoudburo's, Konsulentschap-
pen, Koöperaties, SEV, etc.). Deze
organisatiestruktuur zal per regio ver
der uitgewerkt moeten werden.
Regionale projekten bieden de moge
lijkheid om de struktuur handen en
voeten te geven.
Agrarica platvorm
Op 10 april j.l. hebben 33 bedrijven
samen het Agrarica platvorm opge
richt. Dit platvorm heeft als doel een
overleg struktuur te scheppen van al
le bedrijven werkzaam op het gebied
van automatisering in land- en tuin
bouw middels produkten en/of
diensten.
Bedrijven die met een konkreet pro-
dukt of dienst op de markt zijn kun
nen lid worden.
Acht van de 33 deelnemende bedrij
ven hebben zich opgegeven voor de
werkgroep akkerbouw.
De Tweede Kamer sprak maandaga
vond jl. uitvoerig over de vraag of het
Landbouwschap de overschottenhef-
fing kan opleggen, innen en alles wat
daarmee samenhangt. Minister Braks
had vlak voor het debat met het
Landbouwschap gesproken en deelde
mee dat men nog intern verdeeld was.
Eén ding was zeker: het Schap wil niet
alleen worden belast met een uitvoe
rende taak. Er moet beleidsruimte
overblijven. Dat was volgens de be
windslieden nu net niet mogelijk. Het
gaat om een samenhangend pakket
van sturende en regulerende milieu
maatregelen. Als hiervan één ding
wordt overgedragen aan het Land
bouwschap gaat dit samen met een
sterke aanwijzingsbevoegdheid en
omdat het bovendien om een Rijks
heffing gaat moet de overheid voort
durend gebruik maken van
goedkeurings- en afkeuringsbe
voegdheden.
Minister Braks maakte ook duidelijk
dat voor langere tijd een keuze moet
worden gemaakt. Als de overheid be
gint met een heffingenburo acht
Braks een bij voorbaat ingebouwde
privatisering niet wenselijk. De minis
ter van landbouw schetste nog de vol
gens hem hoogst onwaarschijnlijke
situatie dat het Landbouwschap ten
volle gebruik zou maken van zijn gro
te autonome bevoegdheden. Het
Schap zou zelfstandig een gelijkwaar
dige situatie kunnen scheppen als de
meststoffenwet beoogt. De mestwet
behoeft dan feitelijk niet te funktio-
neren. Het is, volgens Braks, echter
de vraag of het agrarisch bedrijfsle
ven een zo ingrijpend gebruik wil ma
ken van deze bevoegdheden.
Algemene heffing
De algemene heffing verdwijnt uit de
meststoffenwet. De Staatssekretaris
van Financiën moest namelijk toege
ven dat er sprake was van een oneven
wichtigheid in de wet. Tazelaar
(PvdA) had een amendement inge
diend om het tarief van de overschot-
tenheffing niet in de wet vast te
leggen, maar per Algemene Maatre
gel van Bestuur te regelen. Dit kan
niet volgens de regering. Het tarief
moet in de wet worden opgenomen,
want de burger moet weten waar hij
aan toe is.
Mestafzetkontrakten
Braks blijft moeite houden met mest-
kontrakten uit vrees voor konkurren-
tie tussen boeren ten voordele van
sterkere bedrijven,, die de beste afzet
mogelijkheden zouden wegnemen.
Als de Tweede Kamer het amende
ment zou aannemen, kon de minister
er wel mee leven, mits het woord
substantieel geschrapt zou worden.
De wet bevat dan de mogelijkheid een
korting te verlenen op de overschot-
tenheffing als de boer een deugdelijk
mestafzetkontrakt bezit. Over de
hoogte van deze korting waren de me
ningen nog verdeeld.
Het Landbouwschap heeft telers
van teunisbloemzaden met een
kontrakt bij de bloemzadenfirma
Van Dijk Co in Enkhuizen
geadviseerd akkoord te gaan met
een door Van Dijk Co aanvaar
de schadevergoedingsregeling.
Als gevolg van een grote overpro
duce van teunisbloemzaad in het
buitenland en een terugval van de
vraag zijn alle kontrakten door
Van Dijk Co geannuleerd.
In totaal zijn bij de bloemzaden-
firma 250 ha teunisbloemen ge-
kontrakteerd, verdeeld over 150
telers. De geannuleerde kontrak
ten zijn gebaseerd op de Algeme
ne voorwaarden voor de teelt van
in voorverkoop gekochte zaaiza
den van groente- en bloemge
wassen.
Deze zijn onder andere door het
Landbouwschap vastgesteld. Me
de hierom heeft het Landbouw
schap het initiatief genomen voor
het inmiddels gehouden overleg
met Van Dijk Co.
Er zijn goede mogelijkheden voor natuurvriendelijke investeringen op
landbouwbedrijven. Dat geldt zowel voor investeringen zelf als voor
de natuureffekten. Dat staat in het studierapport 'Naar een investe
ringsregeling voor landbouw met natuurdoelstelling' dat in opdracht
van de Rijksplanologische Dienst door het Centrum Landbouw en Mi
lieu (CLM) is uitgevoerd. Het onderzoek had tot doel mogelijkheden
na te gaan van een investeringsregeling voor natuurvriendelijke investe
ringen in de landbouw.
Het bestuur van het Bedrijfspensioen
fonds voor de Landbouw heeft in zijn
vergadering van 25 mei 1986 besloten
de gerealiseerde overrente die ca. 90
miljoen bedraagt, als volgt te
verdelen:
- per 1-1-1986 de pensioenaanspraken
van aktieve deelnemers en pensioen
gerechtigden met 5% te verhogen.
Onder aktieve deelnemers worden
verstaan degenen die in de jaren 1982
t/m 1985 enigerlei vorm van opbouw,
anders dan tengevolge van de ont
waardingstoeslag, hebben gehad.
Onder pensioengerechtigden worden
verstaan degenen in het genot van een
ouderdomspensioen, (bijzonder) we-
duwenpensioen, wezenpensioen, we
duwnaarspensioen en
invaliditeitspensioen.
- per 1-1-1986 de pensioenaanspraken
van zgn. slapers met 2,75% te
verhogen.
Onder slapers worden in principe ver
staan de deelnemers die voor 1-1-1982
de agrarische sektor hebben verlaten.
- per 1-1-1986 de pensioenpremie voor
mannelijke werknemers te stellen op
12,7%.
Dit premiepercentage zal ook voor
1987 gelden (vóór 1986 bedroeg dit
percentage 13,3).
- Per 1-1-1987 de pensioenaanspraken
van aktieve deelnemers en pensioen
gerechtigden met 4% te verhogen.
De schade aan de oogst die de land
bouw in ons land ten gevolge van de
luchtverontreiniging oploopt, be
draagt volgens het ministerie van mi
lieubeheer jaarlijks 625 miljoen
gulden. De verminderde opbrengst
van landbouwprodukten in geheel
Europa kan worden geraamd op on
geveer tien miljard gulden per jaar.
De omvang van deze schade en de niet
geringe kosten die gemoeid zijn met
de door de vuile lucht aangetaste b<^-
sen, gebouwen, installaties, opper
vlaktewateren en kuituurgoederen
dwingt tot snelle en doeltreffende in
ternationale aktie, meent minister
- per 1-1-1987 de pensioenaanspraken
van zgn. slapers met maksimaal 1
1/2% te verhogen.
Mocht blijken dat de inflatie in de pe
riode 1-10-1985 - 1-10-1986 minder
dan 1 1/2% bedraagt, dan wordt een
verhoging toegekend tot het dan gel
dende inflatiepercentage.
Het overschot wordt toegevoegd aan
de verhoging per 1-1-1987 van de ak
tieve deelnemers en pensioengerech
tigden, waardoor het uiteindelijke
percentage meer dan 4 kan gaan be
dragen.
- per 1-1-1988 de pensioenaanspraken
te verhogen op dezelfde wijze als voor
1-1-1987.
- In 1986 aan de pensioengerechtigden
een ekstra uitkering als geschenk in
geld te verstrekken.
Deze uitkering wordt als volgt ver
strekt:
Pensioenuitk. p.m. 50,Betaling
ƒ120,— belastingvrij als geschenk.
50,en 100,Betaling ƒ150,
belastingvrij als geschenk.
ƒ100,en ƒ150,Betaling ƒ195,
belastingvrij als geschenk.
ƒ150,en ƒ200,Betaling ƒ225,
belastingvrij als geschenk.
ƒ200,— en ƒ250,—. Betaling ƒ270,—
belastingvrij als geschenk.
ƒ250,en ƒ300,Betaling ƒ300,—
belastingvrij als geschenk.
Winsemius van Milieubeheer, die des
kundigen uit Oost- en Westeuropese
landen voor een bespreking in ons
land heeft uitgenodigd. Met deze bij
eenkomst, die volgende week in Am
sterdam wordt gehouden, hoopt de
bewindsman een snelle uitwisseling
van wetenschappelijke informatie
over de oorzaken en uitwerking van
de zure neerslag te bereiken, op basis
waarvan een beleid kan worden op
gesteld. Het streven is nog voor het
eind van dit jaar te gaan onderhan
delen over het verminderen van de
uitstoot van stikstofoxyden en kool
waterstoffen.
ƒ300,Betaling 13e mnd. belasting
vrij max. ƒ500,
Aan de pensioengerechtigden met een
wezenpensioen zal een geschenk in
geld ter waarde van een maand pen
sioen belastingvrij worden uitgekeerd.
Betaling zal, voorzover het geschenk
een bedrag van ƒ300,— niet te boven
gaat, geschieden in december ter ge
legenheid van St. Nicolaas, Kerstmis
en Oud/Nieuwjaar.
Is het te betalen bedrag groter dan
ƒ300,dan zal betaling (voor een
deel) plaatsvinden ter gelegenheid van
Koninginnedag en Bevrijdingsdag.
Maksimaal zal dan ƒ200,(be
lastingvrij) worden betaald en mini
maal ƒ50,—De betaalde uitkeringen
van begin mei worden in mindering
gebracht op de in december vast te
stellen bedragen.
Automatiseringsprijs voor
Accountants-
administratiekonsulenten
Prof. J.M. van Oorschot heeft op de
perskonferentie, gehouden tijdens het
NOvAA-kongres 'Automatisering en
Besluitvorming' op 21 april jl. in het
Nederlands Kongresgebouw te 's Gra-
venhage, de automatiseringsprijs van
de Nederlandse Orde van
Accountants-
administratiekonsulenten geïntro
duceerd.
De invloed van de automatisering
doet zich in alle sektoren van de sa
menleving gelden. Ook aan de ac
countant gaan deze ontwikkelingen
niet onopgemerkt voorbij. Zo is in het
accountantskantoor de automatise
ring ten behoeve van de dienstverle
ning niet meer weg te denken.
Maar ook voor de accountant in zijn
funktie van adviseur wordt kennis van
automatisering steeds belangrijker.
Prof. Van Oorschot noemde de instel
ling van deze prijs van de Nederlandse
Orde van Accountants-
administratiekonsulenten een waarde
vol initiatief zowel ten behoeve van
het midden- en kleinbedrijf als van de
accountants zelf. De prijs bestaat uit
een wisseltrofee en een bedrag ad
ƒ5.000,— dat voor edukatieve doel
einden op het terrein van de automa
tisering dient te worden besteed.
Er bestaan nu al enkele financierings
regelingen voor natuurbeheer door
boeren, zoals beheersovereenkomsten
en onderhoudsovereenkomsten. De
ze bieden interessante mogelijkheden
maar kennen volgens hete CLM ook
essentiële beperkingen. Zo gelden ze
slechts voor enkele procenten van het
landbouwareaal (reservaats- en be
heersgebieden). Bovendien zijn ze vol
gens het CLM meer gericht op
konservering dan op ontwikkeling
van het bedrijf. Voor veel boeren is
dit bezwaarlijk, omdat stilstand neer
komt op achteruitgang. Deze beper
kingen kunnen worden opgeheven
door invoering van een bijdragerege
ling voor aangepaste, agrarische in
vesteringen. Milieu- en energiebeleid
kennen al geruime tijd zulke stimule
ringsregelingen, onder andere in de
vorm van een WIR-milieu- en ener
gietoeslag. Het natuurbeleid kent der
gelijke regelingen niet.
Voorbeelden
Het rapport noemt va-schillende
voorbeelden van investeringen die in
aanmerking komen. Voor grasland
kan worden gedacht aan kunst
meststrooiers die precisiewerk leveren
langs perceelranden zodat daar bete
re kansen ontstaan voor wilde plan
ten. In gebieden waar de landbouw
van belang is voor natuurbeheer,
maar waar dat beheer dreigt te ver
dwijnen (bijvoorbeeld vaargebieden)
kan worden gedacht aan aangepast
materieel zoals boten voor mest-
transport. Voor de rietteelt noemt het
CLM investeringen om percelen te be
vloeien (met windmolens) en om het
geoogste riet te schonen van onkruid.
Voor bouwland kan worden gedacht
aan de teelt van hoogwaardige, bloei
ende gewassen die weinig bestrij
dingsmiddelen vereisen, zoals luzerne
en veldboon. Een investeringspremie
zou hier kunnen worden gegeven voor
aangepaste maai-apparatuur.
Tenslotte noemt het CLM investerin
gen voor aangepast beheer van sloot
wallen, sloten en slootkanten.
Vrijdag 9 mei 1986
13