w
EG-landbouwbesluiten
1
1
1
Verslaggeving
KNLC
kommentaar
Van vast naar los
Nu de zomer weer voor de deur staat
zullen vele ondernemers hun gedach
ten laten gaan over de vraag hoe de
vele werkzaamheden op tijd gereali
seerd kunnen worden.
De oplossing zou gevonden kunnen
worden in het aannemen van per
soneel.
Het dienstverband
Alvorens u personeel aanneemt is het
goed na te gaan of u wel voldoende
werk heeft om iemand in vast dienst
verband aan te nemen.
Zo'n vast dienstverband wordt n.l.
voor onbepaalde tijd aangegaan en
gedurende de eerste 12 maanden mag
het niet opgezegd worden.
Wanneer u slechts gedurende een be
paalde periode werk voor iemand
heeft, is het verstandig een dienstbe
trekking voor- bepaalde tijd aan te
gaan.
In sommige bedrijfstakken kan het
zelfs verstandig zijn om iemand aan
te nemen voor een bepaald werk.
De laatste twee mogelijkheden betref
fen 'losse dienstverbanden'. Tenslotte
kunt u ook een los dienstverband
voor onbepaalde tijd aangaan. Dan
mag met inachtneming van de regels
die bij opzegging gelden, wel geduren
de de eerste 12 maanden opzegging
plaatsvinden.
Verschil tussen 'los' en 'vast'
Eén van de verschillen tussen 'los' en
'vast' personeel is, dat de in te hou
den WW-premies voor vast personeel
lager zijn dan voor los personeel.
Het werkgeversaandeel bedraagt resp.
1,2 en 5,15% en het werknemersaan
deel resp. 1,6 en 5,55%.
Een ander verschil is dat de opzeg
termijn voor los personeel veel kor
ter is dan voor vast personeel. Bij
dienstverbanden voor bepaalde tijd of
voor een bepaald werk hoeft in het ge
heel geen opzegtermijn in acht geno
men te worden.
Schriftelijke overeenkomst
Het aannemen van personeel is iets
dat niet even tussen de bedrijven door
gedaan moet worden. Beide partijen
moéten weten waar zij aan toe zijn.
Bevestig dan ook schriftelijk de over
eengekomen zaken als proeftijd,
werktijden, salaris, bepaalde tijd of
bepaald werk. De diverse CAO's be
schrijven de rechten en plichten van
werkgever en werknemer in het alge
meen, zelf moet u voor het maatwerk
zorgen.
Bij een vast dienstverband is een
schriftelijke arbeidsovereenkomst
voorgeschreven. Deze moet n.l. bin
nen één maand na het afsluiten ervan
aan het regionaal kantoor van de ASF
toegezonden worden, om gere
gistreerd te worden.
Onder bepaalde voorwaarden kunnen
vaste dienstverbanden worden omge
zet in losse dienstverbanden.
Dat moet schriftelijk gebeuren en is
alleen mogelijk met wederzijds goed
vinden. Deze omzetting kan niet
plaatsvinden gedurende de eerste
twaalf maanden van een vast dienst
verband. Zij moet gemeld worden bij
het ASF.
Het gevolg van deze omzetting is, dat
tijdens de eerste vier maanden hier
na, geen gebruik kan worden gemaakt
van de onderbrekingsmogelijkheid,
zoals deze geldt voor losse werkne
mers en het dienstverband niet kan
worden beëindigd.
Ontslag
Wilt u als werkgever het dienstver
band met üw werknemer beëindigen
dan is toestemming van de direkteur
van het Gewestelijk Arbeidsburo
(GAB) noodzakelijk. Uitzonderingen
op deze regel vormen de hierboven ge
noemde dienstverbanden voor be
paalde tijd of voor een bepaald werk,
evenals ontslag tijdens de overeenge
komen proefperiode van maksimaal
Vrijdag 2 mei 1986
twee maanden en ontslag door een
dringende reden.
Natuurlijk is toestemming niet vereist
als het dienstverband met wederzijds
goedvinden wordt beëindigd.
In een aantal CAO's is ook voor de
losse dienstverbanden, of voor som
mige losse dienstverbanden een schrif
telijke vastlegging voorgeschreven.
Aanvraag
De ontslagaanvraag zal door de werk
gever goed onderbouwd moeten wor
den. De belangen van beide partijen
moeten n.l. goed tegen elkaar afgewo
gen kunnen worden. De werknemer
zal zich kunnen verweren. Na één of
meerdere keren 'hoor en wederhoor'
wordt de ontslagaanvraag voorgelegd
aan de zogenaamde ontslagkommis
sie. Deze kommissie adviseert de di
rekteur van het G.A.B., waarna deze
een beschikking geeft. In deze be
schikking kunnen voorwaarden aan
het ontslag worden verbonden. De be
schikking heeft een beperkte geldig
heidsduur en er is geen beroep
mogelijk.
Opzeggen
De duur van het behandelen van een
verzoek om een ontslagvergunning is
verschillend. Het verdient aanbeveling
rekening te houden met een periode
van zes weken. Eerst daarna kunt u
de arbeidsverhouding opzeggen.
Hierna moet de opzegtermijn in acht
genomen worden. Deze is afhankelijk
van het soort dienstverband, los of
vast, de leeftijd van de werknemer en
de duur van het dienstverband. Voor
losse werknemers variërend van 1
week tot maks. 6 weken, voor vaste
werknemers van twee maanden tot
vier maanden.
Ontslag en WW
Een werknemer in vaste dienst heeft
na beëindiging van het dienstverband
via de ontslagvergunningsprocedure
recht op een WW-uitkering wanneer
hij/zij onvrijwillig werkloos is èn in
het voorafgaande jaar ten minste
honderddertig werkdagen heeft ge
werkt - ongeacht in welke bedrijfstak.
Losse werknemers hebben recht op
een WW-uitkering als zij in het voor
afgaande jaar tenminste tachtig dagen
hebben gewerkt in de agrarische be
drijfstak, mits zij onvrijwillig werk
loos zijn.
Onderbrekingsmogelijkheden
Tenslotte nog enige opmerkingen over
de onderbrekingsmogelijkheden. De
werkzaamheden op agrarische bedrij
ven hangen voor een groot deel samen
met het seizoenmatige karakter ervan.
In veel gevallen zal er in de winter
minder werk zijn dan in de zomer.
Voor werknemers in los dienstver
band bestaat in verband hiermee een
andere regeling dan voor werknemers
in vast dienstverband. Voor werkne
mers in los dienstverband kan in de
winter het werk zonder behoud van
loon worden onderbroken. De
C.A.O. geeft nader aan wanneer van
deze onderbrekingsregeling gebruik
kan worden gemaakt. Voor werkne
mers in vast dienstverband bestaat de
ze regeling niet. Wanneer door
weersomstandigheden het werk niet
kan plaatsvinden moet het loon aan
deze werknemer worden doorbetaald.
Tenslotte
In dit artikel is enkele malen de CAO
genoemd. In de CAO zijn naast de lo
nen ook de voorwaarden en bepalin
gen voor een 'los' of 'vast'
dienstverband opgenomen. Een CAO
kan worden aangevraagd bij het
Landbouwschap, Prinsevinkenpark
19, 2585 HK 's Gravenhage, tel. 070-
526636. Voor nadere informatie kunt
u terecht bij het sekretariaat van uw
organisatie.
Tot slot moet erop gewezèn worden
dat de informatie over de werkloos
heidsuitkering is gebaseerd op de hui
dige Werkloosheidswet. Bij invoering
van een nieuwe wet zullen enkele
voorwaarden wijzigen.
Eerder dan verwacht zijn de EG-
landbouwministers dit jaar tot
besluitvorming gekomen. Op zich is
het procedureel gezien verheugend dat
vroeger dan we de laatste jaren ge
wend waren er duidelijkheid is rond
de voor de landbouw zo belangrijke
beleidspunten. Toch zal voor veel
landbouwers deze vreugde maar be
trekkelijk zijn als nader wordt kennis
genomen van de inhoud van de
besluiten.
Allereerst moet dan helaas gekonsta-
teerd worden dat het geen besluitvor
ming van een totaal pakket is, zoals
van Nederlandse organisatiezijde in
het kader van de groeiboekdiskussie
wordt bepleit. In het spanningsveld
van overschotten en budgettaire EG-
problematiek enerzijds en boerenin-
komen anderzijds, is immers gekozen
voor een terughoudend prijsbeleid en
medeverantwoordelijkheid gekoppeld
aan zogenaamde socio-strukturele
maatregelen, die gezamenlijk tot meer
marktevenwicht moeten leiden. Dat
de besluitvorming over de socio-
strukturele maatregelen is opgescho
ven moet dan ook meer dan betreurd
worden omdat een totale beoordeling
dan niet mogelijk is.
Afgaande op datgene dat is wel beslo
ten moet de tweeslachtige konklusie
getrokken worden dat voor Neder
land enerzijds besluitvorming op EG-
niveau gelet op de land- en tuinbouw-
exportpositie en dus in principe in
standhouding EG-landbouwbeleid
van aanmerkelijk belang is. Ander
zijds zitten er aan de besluiten voor
Nederland, maar ook voor de EG,
een aantal negatieve aspekten.
Voor de graanteelt in ons land, zeker
voor de gespecialiseerde bedrijven,
zijn de besluiten bijzonder negatief.
Verlaging van vochtgehalte, verlaging
interventieprijs voedertarwe, beper
king interventieperiode en een mede
verantwoordelijkheidsheffing op
granen zetten de inkomenssituatie on
der ernstige druk. Zeker als we daar
bij de relatief hoge kostprijs voor
granen in Nederland in ogenschouw
nemen. Dat de besluitvorming een
duidelijk politiek handelskarakter
draagt komt nog eens voor de dag als
er voor zogenaamd "supertarwe" wel
weer een prijsstijging mogelijk blijkt
en er een sociale "dipsaus" is aange
dragen om kleinebedrijven in de
medeverantwoordelijkheidsheffing
tegemoet te komen.
Voor de melkveehouderij is bepaald
dat Europees de produktie met nog
eens 8% omlaag moet. Politiek demo-
kratisch lijkt het nolens volens juist
dat dit per land met een gelijk percen
tage gebeurt. Echter vanuit ekonomi-
sche Europese integratie bezien is het
een slechte keuze. Het Europese spe
cialisatiebeginsel wordt hierbij volle
dig in de ijskast gezet. Voor een
werkelijke Europese ontplooiing is
het een stap terug.
Trouwens het hele kader waarin de
afspraken deze keer gemaakt konden
worden doet niet bepaald Europees
aan nu bijvoorbeeld Duitsland en
Frankrijk via een stuk nationale be
nadering weliswaar de besluitvorming
hebben vergemakkelijkt, maar de
Europese gedachte weer wat hebben
weggepoetst.
Als Nederlandse organisaties rest ons
niet anders dan ons ernstig te bezin
nen, zeker omdat afschaffing van ne
gatieve WIR, verlaging van voorraad
en vermogensaftrek de Nederlandse
land- en tuinbouw 450 miljoen gul
den kost. Dat is lastenverzwaring per
agrariër van ongeveer f4.000,Dit
is een tegengestelde ontwikkeling aan
die in bijvoorbeeld enige buurlanden
voor de boeren. Hoe Europees we
ook moeten denken en zijn, de inko
menspositie van de Nederlandse boer
mag daar niet de dupe van worden.
Marius Varekamp
over geld
en goed
Verleden week is het 60-jarig jubileum
van de VLB gevierd met een kongres
waarbij het centrale thema was: 'Hoe
kan de VLB steeds tijdig inspelen op
de hoge eisen die de kliënten - terecht
- stellen. Niet alleen nu maar ook in
de toekomst'.
VLB is de Landelijke Vereniging van
Accountants- en Belastingadviesbu-
ro's 'VLB', waarin alle regionale wer
kende landbouwaccountantskantoren
in Nederland zijn verenigd. Het doel
van deze vereniging is de zelfstandig
werkende leden-accountantskantoren
te ondersteunen op met name een
viertal aandachtsvelden: accountant-
cy, fiskaal en civiel recht, automati
sering en management. Door middel
van werkgroepen wordt de bij de le
den aanwezige kennis gebundeld en
via verslagen doorgegeven aan de
leden-kantoren.
Daarnaast is de vereniging een plat
form voor de samenwerking op het
gebied van automatisering en infor-
matika. Belangrijk in dit verband is
de samenwerking met het Landbouw
Ekonomsche Instituut (LEI). Zo
wordt er in het kader van het infor-
matika Stimuleringsplan (INSP) van
de overheid met het LEI gewerkt aan
een bedrijfstak doorsnijdend
financieel-administratief informatie
systeem.
De bedoeling daarvan is dat dit
systeem in de toekomst deel moet
gaan uitmaken van komplete
management-informatiesystemen
voor ondernemers in de agrarische
sektor.
De VLB-buro's hebben tesamen 160
vestigingen waarbinnen 2800 mede
werkers werkzaam zijn. Deze buro's,
die van oorsprong alleen werkzaam
zijn geweest binnen de agrarische sek
tor, verlenen hun diensten tegenwoor
dig ook aan een steeds groter aantal
ondernemers in het midden- en klein
bedrijf en aan partikulieren. Toch
blijft de landbouw het belangrijke
werkterrein, getuige het feit dat on
geveer 50% van de agrarische onder
nemers in Nederland kliënt zijn bij
een der VLB-kantoren. Deze onder
nemers kunnen profiteren van de ken
nis die in 60 jaar VLB-samenwerking
is opgebouwd. Daarbij wordt alert in
gespeeld op de zich wijzigende om
standigheden.
De funktie van de accountant onder
gaat als gevolg van automatisering
een ingrijpende verandering, waar
door meer en meer kan worden toe
gekomen aan de eigenlijke taak
namelijk de klankbord - en advies-
funktie ten behoeve van de onderne
mer. De ondernemer kan hierbij
garanties ontlenen aan de beroepsre-
gels waaraan accountants zijn onder
worpen. Het zijn deze garanties die de
samenwerking ondernemer
accountant tot een suksesvolle kun
nen maken.
De ter gelegenheid van dit jubileum
vervaardigde brochure zal binnenkort
aan de kliënten van de VLB kantoren
worden toegezonden. Voor andere
belangstellenden is de brochure even
eens op aanvraag beschikbaar.
Wat de VLB en haar leden
accountantskantoren voor agrarisch
Nederland betekenen is moeilijk uit
te drukken. Door het feit dat de VLB
reeds 60 jaar bestaat en sommige van
haar ledenkantoren 70 jaar jong zijn
mag worden gekonstateerd dat zij in
een ruime behoefte voorzien.
B. Veerbeek
ngezonden
Iedere vrijdagochtend wordt om acht
uur het Z.L.M.-blad in de brievenbus
gedaan. Eén van de rubrieken, die ik
het eerste lees, is de rubriek "Uit de
praktijk". In de editie van 25 april
1986 las ik de bijdrage van de prak
tijkschrijver van Schouwen-
Duiveland en daarop wilde ik reage
ren. In de laatste twee alinea's schreef
hij over de voorlichtingsavonden van
het waterschap en met name over de
juistheid van de verslaggeving in de
plaatselijke pers, waar hij zijn beden
kingen over ventileerde. Als dit niet
goed gebeurd is, is dit een ernstige
zaak. Wat de avond in Renesse be
treft, heeft de krant, vind ik, een re
delijk verslag gebracht, maar over de
avonden in Zierikzee en Nieuwerkerk
kan ik niet oordelen. In Renesse werd
nog gesproken over verslaggeving in
het ZLM-blad van vrijdag 7 februari
over de zoetwaterproblematiek wat
ook in de krant werd aangestipt en dit
bedoelt de praktijkschrijver misschien
ook tevens. De heer J. Wierenga had
een uitgebreid vraaggesprek van ruim
een half uur, over die zaak met de
heer A.J. Padmos over diens visie. In
de editie van 7 februari en ook later
is nooit iets van dit interview te lezen
geweest.
Een Z.L.M.-lid heeft toch wel het
recht om alles van een bepaalde zaak
in zijn eigen blad te kunnen lezen, in
plaats van om dit uit de P.Z.C. of de
Zierikzeesche Nieuwsbode te moeten
vernemen? Openheid van zaken kan
mede van belang zijn bij de besluit
vorming over dit unieke projekt.
afz. C.L. Boot
Langezoom 10,
4326 SK Noordwelle
Naschrift:
Wat het gesprek met de heer Padmos
betreft twee opmerkingen:
De heer Padmos gaf mij te kennen op
dat moment liever niet weer in de pers
te worden aangehaald als de kampi
oen van de tegenstanders van zoet wa
ter. Voorts hoeft een gesprek met
iemand niet automatisch te leiden tot
het weergeven daarvan in de krant.
De opmerking dat de leden van het
ZLM-blad recht hebben op een objek-
tieve verslaggeving en optimale open
heid kan ik volledig onderschrijven.
Op de betreffende bijeenkomst in Zie
rikzee bonden enkele tegenstanders
van zoet water in terwijl anderen na
drukkelijk zeiden niet tegen zoet wa
ter maar wel tegen de prijs te zijn die
daarvoor moet worden betaald.
Uw verslaggever heeft gezien de zware
stem van de voorstanders en de ver
flauwende stem van de tegenstanders
in het verslag aan laatstgenoemde
groep daarom relatief weinig aan
dacht geschonken. Achteraf gezien
een niet geheel juiste interpretatie,
mijnerzijds. Onnodig te zeggen dat in
eventuele toekomstige verslaggeving
beide partijen evenwichtig aan het
woord zullen komen.
J. Wierenga
3