Nog betere service door eigen
ekspertisedienst!
verzekeringen
Overheid bevordert verkoop lood
vrije benzine voor schoner milieu!
f. den hollanderlaan 10
tel: 01100-38000
Goedkope overnach
tingen voor fietsers
Als er iets veranderd wordt, is men al snel geneigd zich af te vragen
of de oude manier niet deugde.
Dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Tot op heden hebben we, voor
wat betreft het ekspertiseren van schades op een prettige manier ge
werkt met eksterne buro's en steeds hebben deze mensen tot onze en
uw tevredenheid schades getaxeerd. We zullen de vraag dan ook an
ders stellen: Kan er aan iets wat goed is nog verbeterd worden? Deze
vraag menen we bevestigend te moeten beantwoorden.
Zeker in deze tijd verwacht u van ons
dat we alert zijn en steeds proberen
onze service, die gelukkig als heel
goed bekend staat, nog te verbeteren.
Dit heeft er toe geleid dat wij beslo
ten hebben per 1 mei a.s. te starten
met een eigen ekspertise-dienst voor
motorvoertuigen.
Welke voordelen?
Vanzelfsprekend zult u zich afvragen
waaruit de verbeteringen bestaan. La
ten we in de eerste plaats noemen wat
niet zal veranderen. Dat is de manier
waarop de schades getaxeerd worden.
De schade-bedragen zullen er dan ook
niet anders uitzien. Wat dan wel?
Welnu, het minst sterke punt was tot
nu toe het maken van afspraken.
Doordat wij de ekspertises uitbesteed
den aan een ekstern buro, wat natuur
lijk ook voor andere opdrachtgevers
werkte, was het voor ons vrijwel on
mogelijk u precies te zeggen wanneer
de ekspert de schade op zou kunnen
nemen. Wij vonden dit een tekortko
ming en in onze nieuwe opzet gaat dit
veranderen.
Onze binnendienst gaat de eksperti
ses plannen en kan u straks dus on
middellijk antwoord geven op de
vraag wanneer de ekspert de schade
komt taxeren. Dit betekent ook dat
u direkt een afspraak kunt maken in
dien u de schade telefonisch meldt.
Naar onze mening een duidelijke ver
betering. Daarnaast zullen we door
gebruik te maken van de meest mo
derne kommunikatiemiddelen de
ekspertise-rapporten nog sneller in
huis hebben, zodat betaling ook nog
vlugger plaats kan vinden. Een voor-
Meeuwsen
beeld hoe we de gang van zaken voor
stellen:
Stel dat u 's maandags een schade
oploopt. U belt ons gelijk en de
ekspertise wordt voor dinsdag ge
pland. U zorgt dat de auto dinsdag
morgen bij de garage is. De ekspert
neemt de schade op en stuurt nog de
zelfde dag d.m.v. telefax het rapport
aan ons door.
Tenzij er bijzonderheden zijn kan dan
op woensdag de schade afgewikkeld
worden waarna de betaling nog de
zelfde dag of op donderdag zal plaats
vinden. Natuurlijk dient u er dan wel
voor te zorgen dat uw aangifte
formulier inmiddels bij ons binnen is.
Met wie krijgt u te maken?
Graag willen we de mensen met wie
u eventueel te maken krijgt aan u
voorstellen. In de eerste plaats zult u
te maken krijgen met onze binnen
dienst, die bestaat uit 3 medewerkers,
t.w. mej. Vermaire en de heer Remijn
die o.a. de planning verzorgen. Zij
zullen binnenkort worden geassisteerd
door onze nieuwste en jongste mede
werkster, mej. v. 't Leven. U weet ons
nummer voor schademeldingen:
01100 - 38888.
Dan de mensen in het veld. Voor ve
len toch vertrouwde gezichten. Im
mers 3 van onze 4 eksperts waren in
dienst van het buro waar wij altijd
mee werkten en zij zullen gewoon in
hun eigen rayon blijven werken. Dit
is in de regio Zeeuws-Vlaanderen, de
heer Engels uit Biervliet. Schouwen-
Duiveland, Noord-Beveland en Wal
cheren is en blijft het rayon van de
heer Kooy uit Wissenkerke, terwijl de
heer Koole uit Serooskerke voorna
melijk Zuid-Beveland als werkterrein
zal hebben. Voor West-Brabant wel
een nieuw gezicht, nl. de heer v.d.
Noort uit Zevenbergen. Voor de rest
van ons werkgebied blijven we wer
ken met het oude vertrouwde buro
v.d. Hulst uit Breda.
Wel geldt ook voor dit gebied dat de
afspraken voortaan ook direkt door
onze binnendienst gemaakt worden.
Tenslotte
Aan dit hele gebeuren is een lange en
grondige voorbereiding vooraf ge
gaan. Met name hebben ook onze au
tomatiseringsmensen een knap stuk
werk verricht. Iedereen heeft er zin in
en is bijzonder goed gemotiveerd. We
zullen dan ook enthousiast aan de slag
gaan op 1 mei.
Desondanks is het niet onmogelijk dat
er wel eens wat misgaat. Bij voorbaat
vragen we u begrip hiervoor. Wees u
er echter van overtuigd dat we met de
ze ekspertise-dienst onze service aan
u belangrijk zullen verbeteren en dat
we in de toekomst zullen blijven pro
beren deze nog meer te optimaliseren.
H. Meeuwsen
Op 1 april werden maatregelen
van kracht om loodvrije benzine
grootschalig op de markt te bren
gen en de verkoop van schonere
auto's te stimuleren.
Uitlaatgassen van het verkeer zijn
verantwoordelijk voor 55% van
de totale uitworp vaii stikstofoxi
den en 40% van de totale uitworp
van koolwaterstoffen. Aangezien
stikstofoxiden voor 20% bijdra
gen aan de verzuring draagt het
verkeer voor ruim 10% aan dit
verschijnsel bij. Voorts veroorza
ken stikstofoxiden en koolwa
terstoffen in de atmosfeer onder
invloed van zonlicht fotochemi-
sche luchtverontreiniging (o.a.
ozon). Het verkeer is derhalve ver
antwoordelijk voor ca. 50% van
de fotochemische luchtverontrei
niging. Verzurende stoffen en fo
tochemische luchtverontreiniging
vatten we samen onder het begrip
"zure regen". Zure regen brengt
grote schade toe aan bossen, ge
bouwen en oppervlaktewater.
Daarom neemt de overheid maat
regelen om de zure regen te
bestrijden.
Schonere auto's
De eerste maatregel betreft de verla
ging van de bijzondere verbruiksbe
lasting (BVB) op schonere auto's die
nieuw aangeschaft worden. Daarbij
wordt onderscheid gemaakt tussen
schone en beperkt schone auto's. De
tariefsverlaging voor schone auto's
bedraagt:
- ƒ1700,voor auto's groter dan
1400 cc
- 850,voor auto's kleiner dan
1400 cc.
De tariefsverlaging voor beperkt
schone auto's bedraagt: ƒ400,
Het bedrag gemoeid met de verlaging
van de bijzondere verbruiksbelasting
voor schone en beperkt schone auto's
wordt opgebracht door een integrale
verhoging van de bijzondere ver
bruiksbelasting. Nieuwe auto's wor
den daardoor in 1986 gemiddeld ca.
ƒ132,duurder en in 1987 en 1988
ƒ428,respektievelijk ƒ888,De
differentiatie van het BVB-tarief zorgt
ervoor dat nieuwe schone en beperkt
schone auto's tegen ongeveer dezelf
de prijs als de huidige "standaard"
auto's verkrijgbaar zijn. De konsu-
ment krijgt dus de keus uit schone,
beperkt schone en standaard auto's
zonder dat aan één van de drie soor
ten belangrijke financiële voor- of na
delen verbonden zijn. De verlaging
van de BVB tarieven voor schone
auto's heeft vooralsnog een looptijd
van 3 jaar (1 april 1986 tot en met 31
december 1988), voor beperkt scho
ne auto's geldt de BVB-verlaging tot
1 april 1987. De vervanging van het
autopark duurt ca. 10 jaar. Het duurt
dus eveneens nog tenminste 10 jaar
voor het gehele autopark bestaat uit
schone auto's.
Technieken om aan de aangescherp
te eisen te voldoen
De toegepaste techniek om de auto
schoon te maken hangt af* van de
strengheid van de eisen. De strengste
eisen worden gesteld aan de auto's
groter dan 2000 cc. Aan deze eisen zal
alleen voldaan kunnen worden door
de toepassing van de driewegkataly
sator in kombinatie met een zoge
naamde lambda-sensor en een
elektronisch gestuurd brandstofinjek-
tiesysteem. Deze voor de markt in de
Verenigde Staten ontwikkelde tech
niek reduceert de uitworp van kool
waterstoffen, stikstofoxiden en
koolmonoxide met 80 tot 90%. Voor
de markt in de VS zijn al vele miljoe
nen auto's met een driewegkatalysa
torsysteem geleverd.
Iets mildere eisen worden gesteld aan
de middenkategorie auto's (1400 -
2000 cc). De voor deze kategorie
auto's overeengekomen EG-eisen zijn
zodanig dat verschillende technische
oplossingen voor de fabrikanten
openstaan. Nadrukkelijk is bij de EG-
besluitvorming rekening gehouden
met de mogelijke toepassing van de
toekomstige arme-mengselmotor met
een oxydatiekatalysator. In een enkel
geval kan zelfs door toepassing van
een geavanceerd brandstofinjektie-
systeem in kombinatie met b.v. uit
laatgasrecirculatie aan de eisen
worden voldaan. Verwacht wordt dat
vooralsnog het aanbod in deze kate
gorie auto's in overgrote meerderheid
zal bestaan uit auto's met een drie
wegkatalysatorsysteem. De kosten
van zo'n driewegkatalysator bedragen
gemiddeld ongeveer ƒ1700,—. Van
daar deze korting op het BVB-tarief.
De mildste eisen gelden voor de ka
tegorie auto's kleiner dan 1400 cc. In
een aanzienlijk aantal gevallen zal
naar verwachting aan deze voorlopi
ge eisen kunnen worden voldaan door
een nauwkeurig ontworpen en af
gesteld carburatiesysteem en/of een
aanpassing van de ontstekingsafstel
ling. Enkele autotypen kunnen zelfs
zonder of met slechts geringe wijzi
ging direkt aan de eisen voldoen. De
eisen voor deze kleinste kategorie
auto's hebben een voorlopig karak
ter. In EG-verband is afgesproken in
1987 te beslissen over een aanscher
ping van deze eisen die vervolgens in
de BVB-maatregel ingepast zullen
worden. De EG heeft voor auto's van
minder dan 1400 cc het compensatie
bedrag vastgesteld op maximaal
ƒ850,Vandaar deze korting op het
BVB-tarief. Aan de eisen voor be
perkt schone auto's kan met nog een
voudigere motoraanpassingen
voldaan worden. Daarom bedraagt de
BVB-verlaging voor deze kategorie
ƒ400,—.
Loodvrije benzine
Door een kombinatie van maatrege
len in de luchtverontreinigingsheffin
gen en accijns wordt per 1 april
loodhoudende normale benzine ver
vangen door loodvrije normale ben
zine van ongeveer dezelfde prijs.
Door een extra heffing op loodhou
dende normale benzine van 7 cent per
liter wordt deze vrijwel net zo duur
als superbenzine en zal daarom van
de markt verdwijnen. De maatrege
len in de accijns en heffingen zijn zo
ontworpen dat deze voor de schatkist
budgetneutraal zijn.
Waarom loodvrije benzine?
Katalysatoren zijn niet bestand tegen
lood in benzine. Lood vermindert de
De organisatie 'Vrienden op de
fiets', die zich inzet voor goedko
pe overnachtingsmogelijkheden
voor de fietsende vakantieganger,
beschikt momenteel over zo'n 300
overnachtingsadressen bij partiku-
lieren in heel Nederland.
De kosten voor een overnachting
met ontbijt variëren van ƒ15,tot
ƒ20,per persoon.
Een boekje met logeeradressen en
wat wetenswaardigheden voor de
fietser is voor ƒ7,50 verkrijgbaar
bij mevr. P. de Blécourt,
Brahmsstraat 19, 6904 DA, tel.
08360 - 24448 en bij de heer J. van
Wageningen, Brahmsstraat 17,
6904 DA Zevenaar, tel. 08360 -
25325.
Bij deze prijs is bovendien een lid
maatschapskaart inbegrepen, die
een jaar lang geldig is.
werking van de katalysator zeer snel
tot nul. Zodra dus auto's met kata
lysator op de markt komen moet op
grote schaal loodvrije benzine ver
krijgbaar zijn. In Nederland is daar
voor gezorgd door de vervanging van
loodhoudende normale benzine door
loodvrije benzine. Een maatregel die
ook in Oostenrijk, Zwitserland en
Zweden is getroffen. In West-
Duitsland is loodvrije benzine geïn
troduceerd naast de bestaande twee
soorten loodhoudende benzine. In de
zuidelijke EG-landen is loodvrije ben
zine beperkt beschikbaar langs de tou-
ristische routes.
Welke auto's kunnen op normale
loodvrije benzine rijden?
Lood is begin deze eeuw (jaren 20)
aan de benzine toegevoegd omdat dit
de beste manier was om een voldoen
de hoog octaangetal te bereiken. Bij
benzine met een te laag octaangetal
kan de motor gaan kloppen of pin
gelen. De huidige superbenzine heeft
een octaangetal van 98 en de norma
le benzine heeft een octaangetal van
91 (in vaktermen 91 RON: research
octane number). De loodvrije benzi
ne heeft vanaf 1 april eveneens een oc
taangetal van 91 zodat in dit opzicht
geen problemen optreden bij de ver
vanging van normale loodhoudende
benzine door normale loodvrije
benzine.
Het lood in de benzine veroorzaakt
echter ook afzettingen op de kleppen
en klepzittingen waardoor deze be
schermd worden tegen slijtage. Dit is
alleen van belang voor auto's die nog
geen geharde klepzittingen hebben.
Auto's zonder geharde klepzittingen
moeten dan ook bij de overschakeling
op loodvrije benzine eens in de vier
keer loodhoudende benzine tanken.
De motor krijgt dan voldoende lood
Brochure Oriëntatiekursus Bedrijfs
veiligheid
Dit is een algemene oriëntatiekursus
op gebieden als veiligheidskunde,
arbeidsomstandigheden, veiligheids
promotie, veiligheidsorganisatie,
chemie en brandveiligheid. De kur-
sus heeft tot doel het geven van een
oriëntatie op het gebied van onge
vallenpreventie en de daaromheen
liggende gebieden, zodanig dat de
kursisten na het volgen van de di
verse inleidingen een overzicht heb
ben gehad dat aanleiding kan zijn tot
verdere bestudering. Aan de vooro
pleiding worden geen specifieke
eisen gesteld. De brochure en verde
re inlichtingen kunt u krijgen bij
Veiligheidsinstituut, afdeling Oplei
dingen, Postbus 5665, 1007 AR Am
sterdam, tel. 020-445655.
om slijtage van de klepzittingen te
voorkomen.
Van de huidige normaal-rijders zal
tweederde deel zonder probleem op
normale loodvrije benzine over kun
nen gaan. Ongeveer eenderde deel
(zonder harde klepzittingen) zal eens
in de vier keer super moeten tanken.
Op de benzinestations is vanaf 1 april
een folder verkrijgbaar waarin precies
staat voor welk autotypes dit geldt.
Komt er ook loodvrije superbenzine?
In Nederland wordt gestart met de
grootschalige introduktie van lood
vrije normale benzine (91 RON). De
katalysatorauto's die geleverd kunnen
worden zijn daarop afgestemd. In de
toekomst zal loodvrije benzine met
een hoger octaangetal op de markt ge
bracht worden. De zogenaamde lood
vrije Eurosuperbenzine met een
octaangetal van 95. Dit vloeit voort
uit een op 20 maart 1985 aanvaarde
EG-richtlijn die alle lidstaten verplicht
per 1 oktober 1989 op ruime schaal
Eurosuperbenzine beschikbaar te heb
ben. In West-Duitsland is een netwerk
voor loodvrije Eurosuperbenzine in
opbouw. In Zwitserland is deze ben
zine al overal verkrijgbaar. In de
overige Europese landen is Eurosu
perbenzine nog (zeer) beperkt ver
krijgbaar. Auto's die op loodvrije
normale benzine kunnen rijden, kun
nen probleemloos loodvrije Eurosu
perbenzine tanken. Voor auto's die
op superbenzine rijden geldt dit
meestal niet, omdat het octaangetal
van Eurosuper te laag is (namelijk 95,
terwijl super een octaangetal van 98
heeft). Omdat er voorlopig veel auto's
zullen blijven die lood (voor de klep
zittingen) en/of een hoog octaange
tal (98 RON) nodig hebben, zal de
superbenzine niet voor het jaar 2000
vervangen worden. De EG schrijft dit
ook voor.
Effekten van katalysatoren loodvrije
benzine op onderhoud en benzine
verbruik
Uit diverse onderzoeken (Nederland,
West-Duitsland, Zwitserland) is ge
bleken dat de driewegkatalysator
auto niet meer benzine hoeft te ge
bruiken dan de huidige standaardau
to met carburateur. De
brandstofbesparing door het geavan
ceerde brandstofinjektiesysteem van
de driewegkatalysator-auto compen
seert volledig het extra brandstofver
bruik dat voortkomt uit de toepassing
van een katalysator in het uitlaat
systeem in kombinatie met de afstel
ling van de motor.
Rijden op loodvrije benzine heeft als
voordeel dat de motor minder veront
reinigd wordt en het uitlaatsysteem
langer mee gaat. Loodvrije benzine
heeft dus een gunstige uitwerking op
de onderhoudskosten van de auto op
langere termijn.
Vrijdag 11 april 1986
7