over geld
en goed
Kontrole op Overheid
Rotterdamse politierechter
behandelt 20
"superheffingszaken
Huishouden kocht in '85 gemiddeld 90 kilo
groenten
G.S. Noord-Brabant vragen Braks deel gronden
Krammer-Volkerak landbouwkundige bestemming te
geven
In memoriam
C.A.J. Elsman
Prestatieprijs Campina 1985 gelijk aan 1984
Minister Smit-Kroes
installeert
overlegkollege
muskusratten-
bestrijding
Grond is een schaars artikel. De op
pervlakte kultuurgrond neemt jaar
lijks af. In Zeeland met 200 ha per
jaar. In Nederland met 10.000 ha.
In Zeeland steeg de in eigendom zijn
de grond bij agrariërs in de laatste 2
jaar met 3% (ruim 3.000 ha) tot 54%.
Verschillende pachters moesten hun
grond of een gedeelte daarvan kopen
en maakten gebruik van hun voor
keursrecht. De grond in pacht daal
de in Zeeland in die periode eveneens
met 3.000 ha. Volgens het CBS zijn
de agrariërs de belangrijkste aanbie
ders van de grond die verhandeld
wordt, maar ook de belangrijkste ko
pers. Er komt in Nederland ±20.000
ha pacht vrij op de markt, dit is
slechts 1 van de totale oppervlakte
kultuurgrond. In totaal werd in 1983
een oppervlakte van 36.000 ha
verkocht.
Aanbod koop- en verkoop
1983 verkopers
agrariërs
partikulieren
overheid
overigen
BBL
kopers
51% 80%
38%
5%
4%
1%
8%
0%
3%
9%
De waarde van de grond!
Tegen ieders verwachting in (lage prij
zen voor aardappelen en uien, een te
rughoudend EEG-prijsbeleid, een
marktverzadiging van sommige pro-
dukten, stemmen om grond uit pro-
duktie te nemen) zijn en waren de
grondprijzen hoog de laatste jaren.
De prijs van de grond wordt denk ik
niet alleen bepaald door de ekonomi-
sche waarde die ze heeft voor het
voortbrengen van landbouwproduk-
ten. Toch is het zeker dat bij het ko
pen van grond men zal dienen te
bezien of de lasten van het kapitaal
dat men in de grond steekt een ren
dement opleveren. Als dat rendement
er niet is of komt zal men vroeg of
laat ervaren dat de koop ten koste van
het verteerbaar inkomen gaat.
Wat werkt mee aan de hoge prijs
ade schaarste aan grond
b. een toenemende opvolgingsdruk
c. dat buurmans grond maar eenmaal
te koop is
d. dat er zeer veel konkurrenten zijn
bij aankoop van grond
e. dat er bij aankoop van grond wei
nig wordt gerekend of het verant
woord is
f. dat de gedwongen schaalvergroting
in de Landbouw onverminderd
doorgaat
g. dat de rente een dalende tendens
vertoont
h. dat de superheffing en de
meststoffenwet een stijgende invloed
uitoefent op de grondprijs
i. dat men grond een waardevast be
zit vindt
j. dat toevoeging van een bepaald
percentage grond aan het bedrijf in de
meeste gevallen geen extra arbeid,
machinekosten en gebouwenkosten
vraagt.
Wordt de bedrijfsopvolging door de
hoge grondprijzen moeilijker
Zeer beslist. Denk maar eens na voor
welke waarde de grond die de ouders
kochten voor stel ƒ40.000 per ha over
gedragen moet worden aan de zoon
bedrijfsopvolger.
Is het reëel dat dit dan gebeurt voor
de waarde in verpachte staat, stel
ƒ15.000 per ha? Een vraag die ons
gesteld wordt, soms door de ouders,
soms door de andere kinderen, vaak
zelfs, en zeker als er meerdere kinde
ren zijn. Aan het kopen van grond
zijn ekonomische, sociale en fiskale
aspekten verbonden. Aan u om uit te
maken welke voor uw bedrijf, uw ge
zin en de toekomst hiervan de belang
rijkste zijn?
Volgende week zullen we proberen de
ekonomische aspekten te benaderen.
J. Markusse
Jan R. Kikkert SEV-er voor
Zeeuws-Vlaanderen woont sinds
04-04-'86: Fresiaplein 3, 4542 DZ
Hoek, tel. 01154-2060.
Behalve de Tweede Kamer fungeert de Algemene Rekenkamer als ex
terne kontroleur van de regering. In de Grondwet staat dat de Alge
mene Rekenkamer "belast is met het onderzoek van de ontvangsten
en uitgaven van het Rijk". De Rekenkamer kontroleert de rechtma
tigheid en de doelmatigheid van de rijksuitgaven. De bevindingen van
de Rekenkamer worden gerapporteerd aan parlement en regering, die
er mee doen kunnen wat ze willen. Helaas zijn zij niet verplicht er iets
mee te doen.
Dit blijkt duidelijk uit de inhoud van
de jaarlijks terugkerende rapporten
van de Rekenkamer. Regelmatig
wordt gekonstateerd, dat er sinds het
vorige rapport op een bepaald depar
tement nog niets is veranderd of ver
beterd. Afgaande op de rapporten is
het maar droevig gesteld met de ad
ministratieve organisatie en de inter
ne kontrole bij de overheid. Volgens
de minister van Financiën is er een
groot gebrek aan accountants. Dat dit
tekort niet van vandaag of gisteren is
blijkt wel uit het feit dat de rijksre
kening over 1978 meer dan 3 jaar la
ter dan in de wet is vastgelegd naar
de Rekenkamer werd gestuurd. Merk
waardig dat de overheid maar voort
blijft gaan op deze weg en dat men
daar in de Tweede Kamer zo weinig
aan doet. Het lijkt er op dat men met
twee maten aan het meten is. Voor het
bedrijfsleven weet men wel via aller
lei ingewikkelde wetgeving voor
schriften en verplichtingen op te
leggen en eist men nakoming. Een
voorbeeld hiervan is de aan het be
drijfsleven opgelegde administratieve
verplichtingen in verband met de
loonbelasting, omzetbelasting en so
ciale wetten.
Van iedere zelfstandige wordt door de
overheid verwacht dat deze de hem
opgelegde administratieve verplichtin-
Een gemiddelde huishouding heeft
in 1985 90 kilogram verse groen
ten gekocht, ongeveer evenveel als
het jaar daarvoor. Per kilogram
werd gemiddeld 2,56 gulden be
taald, acht cent meer dan het jaar
daarvoor. Dit blijkt uit cijfers van
het Produktschap voor Groenten
en Fruit. In de eerste helft van '85,
toen de prijzen gemiddeld tien
procent hoger lagen dan in dezelf
de periode van '84, kocht de kon-
sument minder verse groenten. Uit
het onderzoek blijkt dat de kon-
sument meer ging kopen in de
tweede helft van het jaar toen het
prijspeil daalde. Per huishouding
werd voor 232,90 gulden aan ver
se groenten gekocht, ruim twee
procent meer dan in 1984.
De cijfers van het Produktschap
hebben alleen betrekking op ver
se groenten die de konsument in
de winkel heeft gekocht. Zij zeg
gen niet direkt iets over de totale
groentekonsumptie in ons land,
omdat bijvoorbeeld groenten uit
de eigen moestuin, diepvries- en
konservenprodukten buiten be
schouwing zijn gebleven. De ge
middelde Nederlandse
huishouding bestaat voor het Pro
duktschap uit 2,8 personen.
Landbouwschap:
Bedrijfsgegevens boeren en
tuinders niet voor fiskus
De fiskus mag geen gebruik ma
ken van bedrijfsgegevens, die boe
ren en tuinders aan het
Landbouwschap verstrekken om
hun jaarlijkse heffing aan het
schap te berekenen. Het Land
bouwschap beschouwt deze gege
vens als achtergrondinformatie,
die in het kader van nieuwe wet
geving niet voor fiskale doeleinden
ter beschikking gesteld behoeft te
worden. Het Landbouwschap
heeft dit schriftelijk onder de aan
dacht gebracht van de Vaste Kom
missie voor Financiën van de
Tweede Kamer.
Staatssekretaris Koning (Finan
ciën) wil teneinde belastingfraude
tegen te gaan dat de fiskus voor
taan, als daarom wordt gevraagd,
ook in de boeken mag kijken van
publiekrechtelijke bedrijfsorga
nen, zoals het Landbouwschap.
Het Landbouwschap gaat ervan
uit dat die plicht zich niet uitstrekt
tot de bedrijfsgegevens, maar al
leen over de heffingsbedragen van
de bedrijfsgenoten.
99
De ekonomische politierechter in Rot
terdam behandelt vandaag 11 april 20
"superheffingszaken", waarbij het
vooral gaat om veehouders uit
midden-Holland die verdacht worden
van pogingen de superheffing op
melk te omzeilen. Het openbaar mi
nisterie in Rotterdam heeft dit don
derdag meegedeeld.
Sommige veehouders zouden buiten
de melkfabriek om melk hebben af
geleverd waardoor die liters melk niet
zijn meegeteld bij de hoeveelheid die
zij krachtens die superheffing moch
ten produceren. Anderen worden er
van verdacht te hebben geprobeerd
een extra hoeveelheid heffingvrije
melk toegewezen te krijgen zonder dat
zij daarvoor in aanmerking kwamen.
Er bestond namelijk voor het van
kracht worden van de superheffing
voor veehouders die net hadden geïn
vesteerd in bij voorbeeld een nieuwe
stal, de mogelijkheid bij landbouw en
visserij een aanvraag in te dienen een
extra hoeveelheid melk vrij van hef
fing te mogen produceren. Met die
aanvragen is geknoeid, zo is uit on
derzoek van de algemene inspektie-
dienst van het ministerie gebleken. De
Rotterdamse rechtbank behandelt
vrijdag in deze serie eveneens zaken
tegen twee direkteuren en twee verte
genwoordigers van een bedrijf dat
veestallen aan de veehouders heeft
verkocht. Zij moeten terecht staan
wegens valsheid in geschrifte, omdat
zij volgens het openbaar ministerie
overeenkomsten met veehouders van
valse datum hebben voorzien.
Tenslotte is een voorlichter van een
boerenorganisatie gedagvaard, omdat
deze een boer bij ontduiking van de
superheffing behulpzaam zou zijn ge
weest. Soortgelijke zaken zijn voor
zover bekend eerder behandeld door
rechtbanken in Dordrecht en Zut-
phen, aldus de mededeling van het
openbaar ministerie in Rotterdam.
gen goed en GRATIS uitvoert en de
aangiften op tijd indient. Gezien de
tekortkomingen van diezelfde over
heid zou wat meer begrip voor de pro
blemen voor het bedrijfsleven op dat
gebied niet misstaan. Misschien moet
men in Den Haag nog eens herinnerd
worden aan het gezegde "een goed
voorbeeld doet goed volgen".
M.J. Robijn
Gedeputeerde Staten van Noord-
Brabant hebben minister Braks mid
dels een brief een motie van de Sta
ten onder de aandacht gebracht
waarin wordt gevraagd te bevorderen
dat een deel van de droogvallende
gronden in het Krammer-Volkerak
wordt ingericht ten behoeve van de
landbouw. Provinciale Staten stellen
in de motie dat als gevolg van de
funktiewijzigingen in het landelijk ge
bied in de provincie Noord-Brabant
behoefte bestaat aan vervangende
grond.
Gedeputeerde Staten vragen de minis
ter of hij bereid is de in de motie neer
gelegde verlangens op rijksnivo in te
passen dat wil zeggen te komen tot
een zodanige herformulering van het
De heer C.A.J. Elsman, een man
in de kracht van zijn leven, is
heengegaan. Tijdens zijn werk,
donderdagmorgen 3 april, werd
hij plotseling weggenomen. Gro
te verslagenheid bij zijn vrouw en
kinderen, maar ook bij ons,
bestuur van de Tuinbouwvereni-
ging, waar hij de funktie had van
2e voorzitter. De omgang met hem
was prettig en open en voorzover
in zijn vermogen, stond hij altijd
voor iedereen klaar.
Naast de zorg voor zijn bedrijf,
wat niet gering was, hadden orga-
nisatiebelangen zijn aandacht. Hij
was o.m. bestuurslid van de Kring
De Langstraat van de ZLM, lid
van de Tuinbouwkommissie ZLM
en lid van de kommissie Bloemen
van het KNLC.
Namens al deze organisaties onze
innige deelneming met dit zware
verlies voor mevr. Elsman en haar
twee zoons.
Sprang-Capelle
G. Sterrenburg
voorz. Tuinb. Ver.
Voor de eindafrekening 1985 is er bij
de Coöperatieve Zuivelvereniging
Campina B.A. nog een bedrag van
143 miljoen gulden (inkl. b.t.w.) be
schikbaar. Tenminste, als de algeme
ne vergadering, die op 24 juni a.s.
wordt gehouden, hiermee akkoord
gaat.
Dit zal dan betekenen, dat de totale
prestatieprijs 1985 - met inbegrip van
de toevoeging aan de reserve, ad 6,9
miljoen gulden - per 100 kg van ge
middelde samenstelling, inklusief
BTW, ƒ77,57 zal bedragen. Dat be
tekent een stijging van bijna 0,5 pro
cent ten opzichte van de prestatieprijs
van vorig jaar. In 1984 was dat, bij
een gemiddeld vetgehalte van 4,030%
en een gemiddeld eiwitgehalte van
3,379%, nog ƒ77,19, inkl. BTW. In
dien het gemiddelde vet- en eiwit
gehalte van 1985 (resp. 4,045% en
3,401%) wordt herleid tot de gemid
delde samenstelling van 1984, is de
prestatieprijs 1985 gelijk aan die van
vorig jaar.
rijksbeleid dat landbouwkundige in
richting van delen van het Krammer-
Volkerak mogelijk wordt. Het kolle
ge vraagt tevens of voor de gewenste
landbouwkundige inrichting en ont
sluiting gelden beschikbaar kunnen
worden gesteld.
Minister Smit-Kroes van Verkeer en
Waterstaat heeft donderdagochtend
ten overstaan van vertegenwoordigers
van provinciebesturen en waterschap
pen het permanente kollege van over
leg muskusrattenbestrijding
geïnstalleerd.
Op deze bijeenkomst op het ministe
rie van Verkeer en Waterstaat is een
nieuwe film over de muskusratten
bestrijding gepresenteerd. De minis
ter heeft aan iedere provincie een
kopie van deze film overhandigd.
In het kollege van overleg zijn de pro
vincies, de waterschappen en de mi
nisteries van Verkeer en Waterstaat en
van Landbouw en Visserij vertegen
woordigd.
De installatie van het kollege vloeit
voort uit de wet op de inzet en be
kostiging van muskusrattenvangers
die vanaf 1 januaari dit jaar van
kracht is. Kernpunt van deze wet is
de decentrale aanpak bij de bestrij
ding. Niet langer is het rijk, maar zijn
de provincies als eerste verantwoor
delijk voor de uitvoering van de
bestrijding. Tweede hoofdlijn van de
wet betreft de financiering van de
bestrijding. Die geschiedt voortaan
door de provincies met bijdragen van
het rijk en de waterschappen.
De bemoeienis van het rijk is voort
aan beperkt tot onder andere interna
tionaal overleg welke middelen en
methoden bij de bestrijding zijn toe
gestaan en het wetenschappelijk on
derzoek.
Ing. Bolder algemeen
sekretaris NF0
Ing. L.J.N. Bolder wordt algemeen
sekretaris van de NFO en tevens ad
viserend lid van het hoofdbestuur en
het dagelijks bestuur. Hij volgt ir. A.
Goot op. Deze gaat met pensioen. Ir.
J.M. Gerritsen wordt direkteur en
daarmede tevens direkteur van het
NFO-kantoor. Een en ander is beslo
ten op de algemene vergadering van
de Nederlandse Fruittelers Organisa
tie 7 april jl. in Utrecht.
Vrijdag 11 april 1986
3