Wat betekent opheffing vrijwillig
ziekenfonds voor U?
Ministerraad komt tegemoet aan wens
Landbouwschap bij bijstand zelfstandigen
Monetaire Compenserende
Bedragen (MCB's) hebben
prijsopstuwend effekt
Veel belangstelling voor
informatiebijeenkomst
ruilverkaveling Woensdrecht
In handelsverkeer binnen EG
Het vrijwillig ziekenfonds wordt opgeheven. Dat zal per 1 april a.s.
het geval zijn. In dit overzicht worden de belangrijkste veranderingen
op een rij gezet. Wij adviseren daarbij in alle gevallen kontakt op te
nemen met uw organisatie voordat u tot een definitieve beslissing komt.
Bovendien is het van belang om alle mogelijkheden rustig te vergelij
ken. Wanneer nodig, heeft u tot uiterlijk 1 augustus de tijd om een
definitieve beslissing te nemen.
Opheffing vrijwillig ziekenfonds
De volgende groepen mensen die op
dit moment vrijwillig verzekerd zijn
bij het vrijwillig ziekenfonds gaan
over naar de partikuliere verze
keraars:
- zelfstandigen
- ambtenaren
- bejaarden met een inkomen boven
huidige premiereduktiegrens (ƒ33.950
per jaar)
- uitkeringsgerechtigden (AAW met
minstens 45% arbeidsongeschiktheid,
AWW, ABW, BBH etc.) met een in
komen boven de loongrens (ƒ48.500).
Deze mensen kunnen kiezen tussen
het verplichte ziekenfonds en de par
tikuliere verzekeraars.
Al deze mensen, die uit het vrijwillig
ziekenfonds moeten, hebben recht op
een door de regering vastgesteld stan
daardpakket. Dit pakket moet door
alle verzekeraars worden aangeboden
en iedereen die voor dit pakket kiets
moet door de verzekeraar zondermeer
geaccepteerd worden. Het standaard
pakket is ongeveer vergelijkbaar met
het huidige ziekenfondspakket. Hier
en daar zijn enkele dingen gewijzigd,
maar per saldo komen de pakketten
in redelijke mate overeen.
Ook de premie van het standaardpak
ket is vastgesteld. Deze bedraagt 135
gulden per maand voor volwassenen.
Voor kinderen moet de helft van de
ze premie worden betaald. Er is voor
maximaal 2 kinderen tot 16 jaar pre
mie verschuldigd. In de toekomst
wordt deze prijs wel aangepast aan de
algemene kostenontwikkeling in de
gezondheidszorg.
Het staat partikuliere verzekeraars
natuurlijk vrij om naast het stan
daardpakket ook andere pakketten
aan te bieden. Daar horen dan ook
weer andere premies bij. De verzeke
raar mag ten aanzien van de accepta
tie van mensen van die pakketten de
regels hanteren die men normaal ook
hanteert. Het is dus voor zelfstandi
gen van belang om de verschillende
mogelijkheden goed naast elkaar te
zetten, te vergelijken en dan konklu-
sies te trekken.
De partikuliere verzekeraars zijn ver
plicht om het standaardpakket met de
bijbehorende premie voor alle over
komende zelfstandigen tot 1 augustus
1986 zonder selektie of toetredingsei
sen aan te bieden. Tot die datum geldt
de zogenaamde acceptatieplicht. Men
heeft tot die datum dan ook alle vrij
heid van keuze voor wat betreft wel
ke verzekeringsmaatschappij en welk
pakket men kiest. Andere voorstellin
gen van zaken zijn op dit punt on
juist. Dat maakt een weloverwogen
keuze goed mogelijk. Kiest men voor
het standaardpakket met de bijbeho
rende premie in de periode tussen 1
april en 1 augustus, dan moet men
daarop bij alle maatschappijen geac
cepteerd worden en vindt premiehef
fing, maar ook vergoeding van
eventuele medische kosten door de
nieuwe verzekeraar, plaats met terug
werkende kracht tot 1 april van dit
jaar.
Wanneer de situatie zich voordoet dat
men voor 1 april nog geen definitie
ve keuze heeft gemaakt, dan stopt wel
de vrijwillige ziekenfondsverzekering
per april, maar dat heeft tot 1 augus
tus voor de belanghebbenden geen na
delige gevolgen.
In de toekomst is het zo, dat de ver
zekeraars verplicht blijven om het
standaardpakket aan te bieden aan de
nieuwe gevallen. Daaronder verstaan
we mensen die de komende jaren voor
het eerst in de situatie terechtkomen
dat ze normaal gesproken van het
vrijwillig ziekenfonds (meestal met
premiereduktie) gebruik zouden heb
ben gemaakt. Zij hoeven dat echter
niet meer te doen voor 135 gulden en
de bijbehorende kinderpremies. En
het blijft zo dat men dan een totaal
aanbod krijgt voorgeschoteld. Er
geldt in die situaties wel een accepta
tieplicht ten aanzien van het stan
daardpakket.
Wij adviseren nieuwe gevallen tot 1
april zich in ieder geval bij een zieken
fonds als vrijwillig verzekerde aan te
melden.
Men heeft dan per 1 april recht op het
standaardpakket tegen 135 gulden.
Men moet er overigens goed op let
ten dat de nieuwe partikuliere verze
kering ingaat per 1 april. Dat geldt
voor alle afsluitingen van degenen die
overgaan vanuit het vrijwillig zieken
fonds. Dus ook degenen die vanwe
ge de opheffing reeds een nieuwe
verzekering hebben afgesloten vóór 1
april moeten goed nagaan, of de in
gangsdatum die men is overeengeko
men exakt 1 april is. Want anders
verspeelt men het recht op de premie
van 135 gulden. Mochten er mensen
zijn die een andere ingangsdatum dan
1 april hebben, dan moet men kon-
takt opnemen met het betreffende zie-
kenfonds en de partikuliere
verzekeraar om de datum te wijzigen
in 1 april. Staatssekretaris Van der
Reijden heeft bij alle betrokkenen er
op aangedrongen hieraan mee te
werken.
Samengevat heeft elke thans vrijwil
lig verzekerde de volledige vrijheid
om een keuze te maken van verzeke
raars en verzekeringspakket. Tot 1
augustus is het overal mogelijk om
voor 135 gulden van het standaard
pakket gebruik te maken. Men moet
u accepteren. Men kan echter ook van
een ander aanbod gebruik maken te
gen een bijbehorend tarief en met toe-
tredingskriteria.
Kompensatieregeling
Een voor veel zelfstandigen van be
lang zijnde faktor is het verdwijnen
van de premiereduktieregeling in de
vrijwillige verzekering. Er komt ech
ter een zogenaamde kompensatierege
ling, die voor wat z'n financiële effekt
betreft overeenkomt met de huidige
reduktieregeling. De kompensatiere
geling legt een relatie tussen de pre
mie van het standaardpakket, het
bedrijfsinkomen en de gereduceerde
premie die betaald had moeten wor
den bij het vrijwillig ziekenfonds in
dien dat was blijven bestaan. De
inkomensgrenzen die men gaat han
teren sluiten aan bij de huidige reduk-
tiegrenzen. Eventuele
premieverzwaringen worden dus vol
ledig gekompenseerd.
Overigens komt men ook voor kom-
pensatie in aanmerking wanneer men
een ander pakket kiest dan het stan
daardpakket. Ook wanneer men al
partikulier verzekerd was. Voorwaar
den voor het verkrijgen van reduktie
en de hoogte van de reduktie zijn wel
gerelateerd aan de situatie van het
standaardpakket.
De kompensatieregeling wordt door
het Ministerie van Ekonomische Za
ken in samenwerking met de partiku
liere verzekeraars uitgevoerd. In ieder
geval op een zodanige manier, dat
zelfstandigen een gereduceerde pre
mie kunnen betalen. Dat zal op basis
van (voorlopige) financiële cijfers van
het vorig jaar, bij voorkeur met be
hulp van de aangifte inkomstenbelas
ting. Daarom zullen de
betalingsseizoenen voor de premies
waarschijnlijk steeds per 1 juli ingaan.
Indien nodig kan achteraf verreke
ning plaatsvinden, wanneer een defi
nitieve vaststelling van het fiskaal
onzuivere inkomen heeft kunnen
plaatsvinden.
De kompensatieregeling is struktureel
en heeft financieel een open eind. Dat
betekent dat ook nieuwe gevallen in
de toekomst voor deze regeling in
aanmerking kunnen komen en dat er
per jaar op voorhand geen beperking
in het aantal ligt.
Bejaarden
De bejaarden die nu in de bejaarden
ziekenfondsverzekering zitten en de
bejaarden die nu gebruik maken van
de reduktieregeling van het vrijwillig
ziekenfonds gaan blijvend over naar
het verplichte ziekenfonds. Bejaarden
in het vrijwillig ziekenfonds boven de
reduktiegrens (ƒ33.950 voor gehuw
den) gaan over naar de partikuliere
verzekeraars.
De bejaarden gaan in het verplichte
ziekenfonds 2,9% over hun AOW-
pensioen en 9,6% over het overig in
komen aan premie betalen.
In de toekomst moet het zo worden
dat iedere bejaarde in de verzekering
blijft, waar hij/zij ook zat voor het
65e jaar.
A.A.W. en A.W.W.
Zelfstandigen die gebruik maken van
een AAW- (minstens 45% arbeidson
geschikt), A.W.W. of andere uitke
ring gaan vallen onder het verplichte
ziekenfonds. Ook wanneer men nu
partikulier verzekerd is. Dit houdt in
dat A.A.W.'ers die minder dan 45%
arbeidsongeschikt zijn in de partiku
liere verzekering blijven. Zoals eerder
gezegd, kunnen diegenen die boven de
loongrens zitten (ƒ48.500) kiezen tus
sen het verplichte ziekenfonds of de
partikuliere verzekeraars.
Deze groep mensen en nieuwe geval
len kunnen dit gedurende de eerstvol
gende drie jaar doen. Men moet
daarvoor wel ontheffing vragen bij
een ziekenfonds in de woonplaats.
De uitkeringsgerechtigden in het ver
plichte ziekenfonds betalen premie
over de uitkering. Andere inkomsten
blijven buiten de premieheffing, be
halve inkomsten uit loondienst. Voor
veel mensen in deze situatie is het van
belang om de twee mogelijkheden
goed naast elkaar te zetten.
Sociaal sekretarissen 3 C.L.O.
De ministerraad is vrijdag 28 februari j.l. akkoord gegaan met een
wijziging in de bijstandsverlening aan (oudere) zelfstandigen. De wij
ziging wordt opgenomen in het nieuwe bijstandsbesluit, dat in de plaats
komt van de Rijksgroepregeling oudere zelfstandigen (ROZ) en de
Rijksgroepregeling Zelfstandigen (RZ). De regering is onder meer te
gemoet gekomen aan de wens van het Landbouwschap om bij de
bijstandsverlening aan zelfstandigen en voor de waardering van land
bouwgrond uit te gaan van de waarde in verpachte staat.
Staatssekretaris De Graaf van Socia
le Zaken en Werkgelegenheid heeft
lange tijd onder protest van het Land
bouwschap vastgehouden aan de vrije
verkeerswaarde van de landbouw
grond bij de toekenning van bijstand
aan zelfstandigen. Hiervoor in de
plaats is nu de waarde in verpachte
staat gekomen.
In de huidige regeling is geen maxi
mum aangegeven voor een RZ-lening.
In de praktijk wordt ƒ250.000,ech
ter als maximum aangehouden. In het
nu door het kabinet vastgestelde
besluit wordt de grens bij ƒ200.000,
gelegd. Het Landbouwschap betreurt
dat het kabinet hiermee niet aansluit
bij de geldende praktijk.
In de nieuwe regeling worden strak
kere normen aangegeven voor het in
komensniveau en het rentepercentage
van de lening. Daarnaast is er een mo
gelijkheid om aan het begin van de le
ningperiode een kwijtschelding van de
lening te krijgen ter grootte van het
.verschil tussen het behaalde inkomen
en de bijstandsnorm gedurende een
jaar. In de twee jaren daarna kan er
rentevermindering verkregen worden
ter grootte van het verschil tussen het
behaalde inkomen en de bijstands
normen.
Ook is het mogelijk om bijstand te
verkrijgen voor levensonderhoud.
Hiervoor gelden geen terugbetalings
verplichtingen. Deze vorm van
bijstand wordt alleen verleend als het
eigen vermogen (privé- en bedrijfsver
mogen) niet meer bedraagt dan
ƒ250.000,of indien het vermogen
tussen de ƒ75.700,en de
ƒ250.000,ligt, niet minder is dan 30
procent van het geïnvesteerde
vermogen.
In de speciale regeling voor oudere
zelfstandigen is een afwijkende ver
mogensgrens van ƒ174.100,opge
nomen. Als het eigen vermogen boven
deze grenzen ligt, is het in het nieuwe
besluit mogelijk om deze bijstand als
lening aan te gaan zonder dat gedu
rende de bijstandsperiode rente in re
kening wordt gebracht.
In het besluit van de ministerraad is
de leeftijdsgrens in de regeling voor
oudere zelfstandigen omlaag gegaan
van 58 jaar naar 55 jaar. Ook het ba
sisinkomen dat eerst zelf verdiend
moet worden voordat men in aanmer
king komt voor een aanvulling van
het inkomen, is verlaagd van
ƒ15.000,naar ƒ10.000,De hui
dige periode van vijf jaar, waarin
iemand als zelfstandige werkzaam
moet zijn geweest voordat hij in aan
merking komt voor de regeling, is met
vijf jaar uitgebreid tot 10 jaar.
In de kommissie die de gemeenten ad
viseren over de bijstandsaanvragen
van zelfstandigen is het mogelijk voor
de centrale landbouworganisaties een
vertegenwoordiger te benoemen. De
nieuwe regeling voorziet tevens in een
versnelde afwikkeling van de
bijstandsaanvragen.
Het stelsel van monetaire compense
rende bedragen (mcb's) - heffingen en
toeslagen aan de binnengrenzen van
de EG in het agrarisch handelsverkeer
- heeft belangrijke gevolgen gehad
voor de produktie en konsumptie.
Vooral in West-Duitsland is de pro
duktie erdoor gestimuleerd. De mcb's
hebben voor een opwaartse druk op
de landbouwprijzen gezorgd, en ze
zullen dat in de nabije toekomst blij
ven doen.
Dat blijkt uit een dezer dagen versche
nen studie van het Landbouw Ekono-
misch Instituut (LEI) 1).
In de studie zijn de gevolgen onder
zocht van het langdurig bestaan van
de mcb's voor de landbouwprijzen,
de produktie, de vraag en voor de
handelsbalans.
Het LEI komt tot de konklusie dat
het handhaven van eenmaal ingestel
de mcb's voor een periode langer dan
enkele kwartalen niet is te motiveren
omdat dan de effekten van wissel
koersveranderingen op de landbouw
inmiddels volledig zijn uitgewerkt. De
mcb's hebben voor een opwaartse
druk op de landbouwprijzen gezorgd,
met alle produktie- en konsumptie-
effekten van dien. Deze opwaartse
druk kwam voort uit de snelle af
braak van negatieve mcb's in landen
met een zwakke valuta, zonder gelijk
tijdige afbraak van positieve mcb's in
andere landen.
Ook het nieuwe systeem voor de af
braak van mcb's, waartoe de Mi
nisterraad in maart 1984 heeft
besloten, doet aan dit effekt niets af,
zegt het LEL Het risiko van een op
waartse druk op de landbouwprijzen
is blijven bestaan. Nu de onevenwich
tigheid in de wisselkoersverhoudingen
tussen de Europese valuta recent weer
sterk is toegenomen, is een tendens
naar prijsstijgingen weer te verwach-
Voor de maandag 3 maart jl. door de
3 CLO's georganiseerde bijeenkomst
te Woensdrecht die bedoeld was om
te peilen in hoeverre er in het gebied
Woensdrecht en Ossendrecht belang
stelling bestaat voor een ruilverkave
ling bestond erg veel belangstelling.
De zaal van café Polderzicht was met
ca. 160 belangstellenden meer dan
vol. De heren L. Vollebregt, hoofd
Dienst Grondgebruik van de NCB en
J. Markusse, hoofd SEV van de
ZLM, hielden er een inleiding over de
ruilverkavelingswet en over de bete
ten. Vanuit ekonomisch gezichtspunt
is het van belang wisselkoersverande
ringen veel sneller dan in het verleden
door te laten werken in de nationale
landbouwprijzen.
1) 'Monetaire Compenserende Bedra
gen'. Bestellen door overschrijving
van 11op gironummer 41.22.35
van het LEI, onder vermelding van:
'Zend Med. 338'.
kenis van de ruilverkaveling voor de
boer.
Uit de gedachtenwisseling die daarop
volgde kon worden gekonkludeerd,
dat de meeste aanwezigen zich voor
alsnog wat afwachtend opstelden te
genover een ruilverkaveling. De
afdelingsbesturen van de 3 CLO's zul
len binnenkort opnieuw overleg voe
ren over de mogelijkheden van een
ruilverkaveling. In de streek Woens-
drecht/Ossendrecht spelen verschil
lende problemen die een herbezinning
over de indeling van dit gebied recht
vaardigen. Zo dient tijdig te worden
ingespeeld op de op middellange ter
mijn aan te leggen Zoomweg. Bij de
herinrichting kunnen verschillende
vormen van ruilverkaveling worden
toegepast zoals een aanpassingsverka
veling, een administratieve verkave
ling en een 'gewone' ruilverkaveling.
Nader onderzoek en overleg is nodig
om te kunnen bepalen welke verka
veling voor dit gebied eventueel het
meest geschikt is.
Vrijdag 7 maart 1986
5