Over mest nog veel onduidelijkheden
Hagelschade, een Kort verslag van de
onberekenbaar risiko veehouderijkommissie
Geen handelsmonopolie
voor dierenartsen
EG
Zetmeel
Algemene Vergadering Onderlinge Zuidelijke
Hagelverzekering
Het Landbouwschap en de ministers
Braks en Winsemius gaan op korte
termijn een gezamenlijke bespreking
wijden aan de mestplannen van de
overheid. Dat is op 12 februari af
gesproken tijdens het maandelijks
overleg tussen minister Braks en het
dagelijks bestuur van het Land
bouwschap.
Het bestuur van het Landbouwschap
konkludeerde eerder deze maand dat
de mestplannen van de overheid in de
praktijk in hun huidige vorm niet uit-
De algemene ledenvergadering van de
Onderlinge Zuidelijke Hagelverzeke-
ring u.a. te Goes zal worden gehou
den op woensdag 5 maart 1986 om
14.00 uur in hotel-restaurant "Het
Pannenhuis", Antwerpsestraat 100 te
Hoogerheide.
Agenda: 1. Opening. 2. Notulen van
de algemene ledenvergadering, gehou
den op 29 maart 1985. 3. Mededelin
gen inzake: a. onderbrenging van de
administratie van de O.Z.H.; b. de
samenwerking in Hafimij-verband; c.
de reassurantie 1986. 4. Ingekomen
stukken. 5. Rekening en balans over
het jaar 1985 met verslag van de ac-
countantskontrole en van de financië
le kommissie. 6. Bestemming batig
saldo. Het bestuur stelt voor aan de
reserve het statutaire percentage
(10%) zijnde een bedrag van
ƒ4.547,toe te voegen en het overig
Via dit blad heeft u al eerder kunnen
vernemen dat de administratie van de
Onderlinge Zuidelijke Hagelverzeke-
ring vanaf 1 januari 1986 is onderge
bracht bij de O.V.M. van de Z.L.M.
te Goes. Voor een goed begrip zij hier
nog eens met nadruk vermeld dat dit
niet betekent dat deze hagelverzeke-
ring nu ook gevoerd wordt door de
O.V.M. DeO.Z.H. blijft uitdrukke
lijk een zelfstandige maatschappij met
een eigen bestuur en een geheel eigen
signatuur. Het betekent wel dat de be
langen van de leden nu ook worden
behartigd door medewerk(st)ers van
de O.V.M., zodat ook zij nu kunnen
profiteren van de service van de
O.V.M.
En dan nu het hagelrisiko op zich.
Zoals de kop van het artikel aangeeft,
een volkomen onberekenbaar risiko.
Jaren achtereen valt er in een bepaald
gebied geen hagel en dan in één fikse
bui is alles platgehageld. Nauwelijks
voerbaar zijn. In het gesprek met mi
nister Braks vatte voorzitter Schouten
de bezwaren nog eens uitgebreid sa
men. Het door de overheid voor
gestelde uitrijverbod en de
overschotheffing wijst het Land
bouwschap af. Schouten pleitte voor
een aanpak van het mestprobleem,
die in het begin vooral gericht is op
eksesbestrijding. Het Landbouw
schap vindt dat de verantwoordelijk
heid voor de mestaanpak zoveel
mogelijk bij het agrarische bedrijfsle-
batig saldo te bestemmen als belasting
reserve. 7. Aanvulling van de finan
ciële kommissie. Deze kommissie
wordt thans gevormd door de heren:
J.M. Geluk te Noordgouwe, J. Mid
delkoop te Lage Zwaluwe en W.J.
van Nieuwenhuyzen te Den Heen. De
heer Geluk is aftredend en niet her
kiesbaar. 8. Begroting voor het jaar
1986. 9. Jaarverslag. 10. Bestuursver
kiezing. Periodiek aftredend zijn de
heren A.C. Boudelingen M. Meulen-
berg (sekretaris). In de vakature J.J.
Timmers wordt voorgedragen de heer
C. Nooteboom te Klundert. 11.
Vaststelling lijst van schatters. 12.
Rondvraag. 13. Sluiting.
Na afloop van de vergadering zal on
der het genot van een hapje en een
drankje afscheid worden genomen
van de heer A. Korteweg, die sinds de
oprichting in 1966 direkteur„van de
O.Z.H. is geweest.
nog herstel mogelijk, en dan....? Ja,
wat dan. Er zijn mensen die zeggen
de bespaarde premie gereserveerd te
hebben voor dit soört kalamiteiten,
maar zou dat waar zijn? Wij hebben
onze twijfels. Tot diegenen richten wij
ons in het bijzonder, niet met goed
kope bangmakerij maar wel met de
vraag of de premie die men meent te
besparen, opweegt tegen de strop van
een totale hagelschade. In deze tijd
van moderne bedrijfsvoering met
nuchtere kostprijs en opbrengstbere
keningen, past naar onze mening een
dergelijke houding totaal niet. Een
moderne ondernemer, ook de agrari
sche, stelt zijn inkomen zoveel moge
lijk veilig en zekert zijn risiko's
voldoende af.
In dit blad vindt u een advertentie met
de nodige informatie. Onderaan be
vindt zich een bon. Wilt u meer in
lichtingen stuur dan de bon op en wij
zullen u graag te woord staan. Denk
er nog maar eens over na.
ven moet worden gelegd. De verede-
lingslandbouw mag niet
teruggedrongen worden naar een
vorm van grondgebondenheid.
In een uitvoerige reaktie op de kritiek
van het Landbouwschap gaf minister
Braks toe, dat er ook voor de over
heid rond de uitwerking van de mest-
voorstellen nog onduidelijkheden
zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor de
benodigde opslagkapaciteit en de
transport-infrastruktuur. Ook ondui
delijk is hoe in de veehouderij be
drijfsontwikkeling mogelijk kan
blijven zonder het mestprobleem te
vergroten. Op deze en andere zaken
wordt door de overheid nog
gestudeerd.
Minister Braks is nadrukkelijk bereid
om de mestplannen, die volgende
maand door de Tweede Kamer wor
den behandeld, in nauw overleg met
de landbouw uit te werken.
Schouten zette in het gesprek met mi
nister Braks ook kritische kantteke
ningen bij de recente prijsvoorstellen
van de Europese Kommissie. Een
prijsdaling bij de granen van tien pro
cent of meer wijst het Landbouw
schap af, evenals de volledige
afschaffing van de interventie bij het
rundvlees. De introduktie van een me
deverantwoordelijkheidsheffing voor
de granen is voor het Landbouwschap
akseptabel, al maakte Schouten wel
bezwaar tegen de door de Kommissie
voorgestelde uitzonderingen. Hij wees
er onder meer op dat de vrijstelling
van 25 ton graan per bedrijf in feite
De heer J. Geluk, voorzitter van het
Nederlands Schapenstamboek, gaf
een uiteenzetting over de gang van za
ken m.b.t. een centralisatie van rele
vante stamboek- en
management-gegevens in de schapen-
sektor. Na aanvraag voor ooipremies
zal het aantal schapen behoudens
overmacht niet mogen worden veran
derd, op straffe van weigering van de
premieverstrekking. Via het Land
bouwblad zal dit onder de aandacht
worden gebracht.
Inzake de mestproblematiek hebben
de ministers van VROM en van Land
bouw voorstellen gedaan o.a. voor de
aanwending van mest. De veehoude
rijkommissie is van mening dat uitrij
den van mest een normaal
bedrijfsmatig gebeuren is. Gezien de
vele slappe gronden en de klimatolo
gische omstandigheden in Nederland
is een beperking van de toepassing in
bepaalde periodes niet mogelijk. De
veehouderijkommissie vindt dan ook
dat een uitrijdverbod, mede omdat er
een maximale hoeveelheid mest per ha
is vastgesteld, onaanvaardbaar is. Een
overschotheffing voor de bedrijven
met een bepaald overschot acht de
kommissie aanvaardbaar, met dien
verstande dat de kommissie wenst
vast te houden aan het standpunt dat
deze heffing niet wordt toegepast.
Met de voorgestelde kilogram-
fosfaatnormering kan worden in
gestemd voor grasland (250 kg) en
snijmaispercelen (350 kg). De norm
voor bouwland (125 kg) kan ver
hoogd worden, waarbij gedacht
wordt aan 200 kg per ha per jaar voor
bedrijven die zelf een verantwoorde
oplossing voor hun mestoverschot
hebben. De/veehouderijkommissie
kan zich vinden in de standpunten die
de Nederlandse Organisatie van
Pluimveehouders inneemt ten aanzien
van de mestproblematiek. De pluim-
veesektor kent thans geen problemen
bij de afzet van mest doch wordt wel
zwaar belast door de voorgestelde
betekent dat de heffing veel hoger uit
valt dan strikt noodzakelijk is.
Superheffing
Het Landbouwschap heeft in het ge
sprek met minister Braks vraagtekens
gezet achter een aantal cijfers in de
vorige maand naar de Tweede Kamer
gestuurde evaluatienota over de su
perheffing. Schouten zei dat de ruim
te om probleemgevallen onder de
melkveehouders tegemoet te komen
aanzienlijk groter is dan de 400.000
ton die in de nota worden genoemd.
Het Landbouwschap verwacht verder
dat ook dit jaar weer een groot aan
tal melkveehouders zijn kwotum niet
zal volmaken. Die ruimte zou moeten
worden gebruikt om melkveehouders
in moeilijkheden te helpen en om al
le overschrijders een kleine uitloop
mogelijkheid op hun kwotum te
geven. Volgens minister Braks is met
zg. onderschrijding in de evaluatieno
ta al rekening gehouden. Hij zei dat
eventuele ekstra ruimte in de eerste
plaats voor zogenaamde knelgevallen
zal worden gebruikt.
De bewindsman kondigde aan dat het
O. en S.-fonds een voorstel in behan
heffingen. In het kader van de super
heffingen blijkt er voor de Europese
opkoopregeling weinig animo te
bestaan. De veehouderijkommissie
acht het een kwalijke zaak dat be
roepsprocedures inzake het toewijzen
van een quotum dusdanig lang duren
dat er totaal geen zicht meer op is. De
veehouderijkommissie verzoekt het
hoofdbestuur van de ZLM op versnel
ling van de procedure aan te dringen.
Wat de keuze van het superheffings-
vereveningssysteem betreft zal zo
dicht mogelijk bij het zogenaamde B-
systeem (fabrieksquotum) moeten
worden aangesloten met handhaving
"Als de verstrekking van gekanali
seerde diergeneesmiddelen door de
dierenarts een pure handelsaangele
genheid wordt, waarbij het diploma
de veterinair het "alleenvertonings
recht" geeft, dan wordt het kanalisa
tieregime van de
Diergeneesmiddelenwet misbruikt".
Dit onder meer zei staatssekretaris A.
Ploeg ter gelegenheid van het sympo
sium "Diergeneesmiddelen" te
Utrecht op 12 februari j.I.
"Het is duidelijk niet de bedoeling
van deze wet de veterinairen een han
delsmonopolie te geven", aldus de be
windsman, "want er dient altijd een
koppeling te blijven tussen de behan
deling van zieke dieren en het gebruik
van diergeneesmiddelen".
Diergeneesmiddelenwet
Het kanalisatieregime maakt deel uit
van de toekomstige Diergeneesmidde
lenwet. Deze wet gaat ervan uit, dat
een groot aantal diergeneesmiddelen
onder dit regime gebracht worden.
deling zal nemen voor een nieuwe op
koopregeling, waarin een ekstra
uitkering is voorzien voor boeren van
55 jaar en ouder die stoppen met de
melkproduktie. Op verzoek van het
Landbouwschap gaat minister Braks
ook opnieuw met de staatssekretaris
van Financiën praten over de fiskale
kant van de opkoopregeling. De toe
zeggingen die vorig jaar op dit punt
zijn gedaan staan nog steeds niet
zwart op wit.
Het Landbouwschap heeft minister
Braks opnieuw gewezen op het grote
belang van de EG-evenwichtspremie
voor aardappelzetmeel. Volgens mi
nister Braks zal de landbouwraad eind
deze maand hierover besluiten nemen.
Hij zei dat alleen West-Duitsland en
Denemarken de Nederlandse ziens
wijze steunen.
Het Landbouwschap heeft tot slot op
heldering gevraagd over de eksakte
besteding van het bedrag (ƒ80 mil
joen) dat vorig jaar beschikbaar was
als lastenverlichting voor het agra
risch bedrijfsleven. Volgens staatsse
kretaris Ploeg is dit geld volledig
gebruikt.
van het A-systeem voor bedrijven die
zelf een verantwoorde oplossing voor
hun mestoverschot hebben. Het in het
in voorbereiding zijnde EG-
landbouwbeleid 1986-1987 genoemd
beëindigingsbeleid voor ouderen,
eventueel gekoppeld aan opkooprege
ling melk, acht de kommisie een aan
vaardbare sanering. In het kader van
de toepassing van de Hinderwet bij
melkveehouderijbedrijven ligt er een
voorstel voor een Algemene Maatre
gel van Bestuur, waarbij de mogelijk
heid bestaat om voor een gebied
algemene voorwaarden te stellen. De
veehouderijkommissie ziet hierin be
zwaren. De gemeente kan zich beter
naar de specifieke situatie van het be
drijf richten, terwijl een algemene
maatregel van bestuur, uit kan gaan
van de meest kwetsbare situatie.
De veehouderijkommissie is zeer on
gerust over de situatie in de roodvlees-
sektor. De grote interventievoorraden
zullen tot aanpassing van het beleid
leiden, waarbij een grote prijsval
moet worden voorkomen. Het
Hoofdbestuur zal worden verzocht
zich in te zetten voor een geleidelijke
aanpassing van de EG-interventie
voor de roodvleessektor.
Daarbij is het de bedoeling, dat de
deskundigheid van de veterinair
wordt ingeschakeld om te beoordelen
of de verstrekking van deze middelen
noodzakelijk is en of de daaraan ver
bonden risiko's acceptabel zijn.
De Diergeneesmiddelenwet omvat een
aantal nieuwe elementen:
Nieuw voor Nederland is bijvoor
beeld, dat diergeneesmiddelen gere
gistreerd zullen moeten gaan worden,
en dat voor het produceren en verhan
delen ervan een vergunning nodig is.
Ook nieuw in de wet zijn de regelin
gen ten behoeve van het gebruik van
gemedicineerde voeders en
smetstoffen.
Misstanden
De Diergeneesmiddelenwet is vooral
gericht op misstanden, die zouden
kunnen ontstaan, te voorkomen. Het
gevaar van misstanden, die kunnen
optreden in de interaktie tussen die
renarts, samenleving en dier, is name
lijk wel degelijk aanwezig, aldus de
heer Ploeg.
Onderlinge Zuidelijke Hagelverzekering u.a. Goes
Hagelschade, een onberekenbaar risiko!
Zeker dat risiko af bij de O.Z.H.
Wij bieden u:
lage premies
vlotte schade-afwikkeling
financiële zekerheid
Overtuig u van onze premies en voorwaarden;
stuur onderstaande bon in.
Aan de Onderlinge Zuidelijke Hagelverzekering u.a. Postbus 72,
4460 BA GOES (01100-38000)
Ondergetekende
Adres
Woonplaats
verzoekt nadere inlichtingen over verzekeringen van zijn gewassen
tegen hagelschade bij de O.Z.H.
handtekening:
Door het hoofdbestuur is steun gegeven van het schrijven van de Rood-
vleesproducenten van het Zeeuws Rundveesyndicaat aan de minister
van landbouw, waarin wordt gepleit om de dikbilfokkerij in stand te
houden. Door een juiste selektie in uitgangsmateriaal stellen de Zeeuw
se fokkers zich gebruikskruisingen voor die een grotere geschiktheid
hebben voor de vleesproduktie. Ook de veehouderijkommissie on
dersteunt dit standpunt.
4
Vrijdag 21 februari 1986