Akkerbouw kommissie ZLM: een
takorganisatie in Zuidwesten!
Raad Advies Ruimtelijke Ordening
verdeeld over Markerwaard
Landbouwschap tegen
uitrijverbod en heffing
Nota hoogwaterstanden
rivieren naar Kamer
POTTEK^^
Pottekijkerij
Tijdens de bijeenkomst van de akker-
bouwkommissie van de ZLM op 14
januari jl. werd o.m. medegedeeld dat
in Zeeland en Noord-Brabant inmid
dels stappen zijn ondernomen om de
verordening bestrijding Phytophthora
Infestans van toepassing te laten ver
klaren. Verder zijn nieuwe algemene
voorwaarden Kontraktteelt konserven
peulvruchten per 1 december 1985
van kracht geworden.
Mr. J. Oggel gaf vervolgens een toe
lichting op de instelling van een takor
ganisatie akkerbouw in Zeeland. Er
is een platform geformeerd waar vak
technische organisaties, landbouwor
ganisaties en overheid samenwerken
om een onderzoek- en voorlich
tingsprogramma op te stellen. Het ligt
in het voornemen daarbij ook de vol-
legrondsgroente te betrekken. Ook in
Noord-Brabant liggen er initiatieven
om tot een takorganisatie te komen.
De akkerbouwkommissie staat op het
standpun.t dat bij voorkeur één takor
ganisatie voor het zuidwesten moet
worden gevormd. Eventueel dient on
derscheid gemaakt te worden tussen
zand en klei. Op die manier is ook een
nauwe samenwerking met het zuid
westen mogelijk.
Met betrekking tot het graanbeleid
wordt door de heer P. de Koeyer het
standpunt van de NAJK uiteen gezet.
Het NAJK heeft gekozen voor een
vorm van contigentering als de minst
slechte oplossing voor de graanover
schotten. In de ZLM-
hoofdbestuursvergadering is het vol
gende overwogen: om tot een beper
king van de graanteelt te komen zal
een kombinatie van de volgende 3
mogelijkheden aan een oplossing
kunnen bijdragen: gedeeltelijke ver
vanging door eiwit- en houtteelt; be
heersovereenkomsten; tijdelijk
braken van land. Met name het tijde
lijk braken van land wordt door de
akkerbouwkommissie uitvoerig
besproken. Dat is een mogelijkheid
tot het terugbrengen van het graan
areaal. Bovendien kunnen deze ha's
niet worden benut voor produktie van
o.a. aardappelen, suikerbieten en ui
en, hetgeen grote marktverstorende
gevolgen zou hebben. De 3 genoem
de mogelijkheden zullen landelijk ter
tafel worden gebracht.
Het EG suikerbeleid zal een aanpas
sing ondergaan bij de heffingen. Voor
Nederland is een compensatieheffing
van 1,39% vastgesteld. Voor de bie
tenteler betekent dit weer een extra
belasting. Gevreesd wordt voor een
uitbreiding van het areaal in 1986. De
funktionerende systemen kunnen
vooralsnog worden gehandhaafd.
Ten aanzien van de aan de orde zijn
aanpassing van het Phoma-beleid
staat de akkerbouwkommissie op het
standpunt dat de nodige voorzichtig
heid betracht dient te worden.
M.b.t. de mestproblematiek zijn door
de ministers van VROM en Land
bouw maatregelen voorgesteld t.a.v.
gebruik, heffingen, afvoer en in-
frastrukturele voorzieningen. Wat de
fosfaatnormering voor bouwland be
treft staat de akkerbouwkommissie
op het standpunt dat deze verruimd
dient te worden tot 200 kg P205 per
ha. De grote beperkingen die door een
uitrijverbod worden opgelegd, vor
men een grote belemmering, zowel
vanwege de struktuur van de kuituur-
grond, oogsttijdstippen als weerom
standigheden kan het uitrijden van
mest nodig zijn in het kader van een
normale agrarische bedrijfsvoe
ring.De akkerbouwkommissie wenst
dan ook geen uitrijverbod te accep
teren, mede omdat voor de toediening
van dierlijke mest maxima zijn vast
gesteld. Voorts zou een overschot hef
fing in ieder geval niet van toepassing
dienen te zijn voor bedrijven waar
voor een overschot een verantwoor
de bestemming wordt gevonden.
Binnen de Raad van advies voor de
ruimtelijke ordening (RARO) blijft
verdeeldheid bestaan over de Marker
waard. Dat blijkt uit een concept
advies dat woensdag 19 februari a.s.
in de plenaire vergadering van de RA
RO zal worden behandeld.
Over de inrichting bestaat binnen de
RARO in hoofdlijnen overeenstem
ming. Een kwart van de eventuele
nieuwe polder zal moeten bestaan uit
natuurgebieden en bossen. Driekwart
van de oppervlakte moet voor land
en tuinbouw bestemd worden. Dat
biedt de mogelijkheid agrarische be
drijven naar de Markerwaard over te
plaatsen, waardoor elders in Neder
land ruimtelijke knelpunten opgelost
kunnen worden. Het centraal stellen
van deze funktie heeft gevolgen voor
de organisatie van de gronduitgifte en
voor de mogelijkheden van private fi
nanciering van het projekt.
Over de betekenis van de ruilfunktie
en - daarmee samenhangend - het ge
wenste tijdstip van aanleg verschillen
de meningen. Een deel van de kom
missie die het concept-advies heeft
voorbereid benadrukt de kosten
besparingen die optreden door het
aanbieden van vervangende grond.
Ook wordt gewezen op de mogelijk
heden de Nederlandse landbouw te
moderniseren, waardoor de konkur-
rentiepositie verbeterd wordt. Met de
aanleg dient zo spoedig mogelijk be
gonnen te worden omdat de voorraad
grond in Zuidelijk Flevoland nog
maar vijf a tien jaar voldoende is voor
het opheffen van knelpunten bij
ruimtelijke problemen elders. Ook in
verband met de bijdragen van het
projekt aan de werkgelegenheid is
spoedige aanleg dringend gewenst.
Hetzelfde geldt met het oog op de re
gionale ontwikkeling van Noordhol
landse kust en Flevoland.
'Het andere deel van de voorberei
dingskommissie stelt bij de beoorde
ling van de betekenis van de
Markerwaard het gehele proces van
grondtransakties in Nederland cen
traal. In de toekomst is een geringere
vraag naar agrarische grond ten be
hoeve van het oplossen van knelpun-
ten te verwachten. Door de
toenemende noodzaak landbouw
gronden uit produktie te nemen, door
een aktief aankoopbeleid en via een
gericht beleid met de uit domeinbezit
vrij van pacht komende gronden zal
voldoende vervangende grond be
schikbaar komen om knelpunten op
te lossen. Vanuit dat oogpunt hoeft
dus niet tot aanleg te worden overge
gaan. Dit deel van de kommissie
plaatst kanttekeningen bij het werk
gelegenheidsargument en bij de opge
voerde financiële besparingen.
Inleveren restanten gewasbeschermingsmiddelen
Regelmatig klinken er geluiden uit
onze gelederen, dat er behoefte is
aan een mogelijkheid om restan
ten bestrijdingsmiddelen en em
ballage te kunnen inleveren. Op 4
december 1985 hebben wij daar
over gesproken met een vertegen
woordiging van het Streekgewest
Westelijk Noord-Brabant. Sinds
januari 1985 funktioneert in het
streekgewest een systeem voor de
inzameling en verwerking van pro-
bleemstoffen. Er is in het streek
gewest in elke gemeente een
gemeentelijke depot aanwezig,
waar de burgers en bedrijven (tot
een maksimum van 50 kg per jaar)
op bepaalde tijden gratis pro-
bleemstoffen in kunnen leveren.
Ook U kunt daar dus met restanten
bestrijdingsmiddelen etc. tot 50 kg
per jaar gratis terecht. Voor het
meerdere kan men u een andere
oplossing aan de hand doen, die
echter niet kosteloos is. U wordt
verzocht uw materiaal zoveel mo
gelijk in de originele goed geslo
ten verpakking en onvermengd
met andere stoffen af te geven. Dit
maakt de verdere behandeling er
eenvoudiger op. Wij hebben met
het streekgewest afgesproken een
proef van een jaar met het huidi
ge inzamelsysteem te houden.
Over een jaar kan dan bezien of
dat hiermee volstaan kan worden.
Voor een folder met uitgebreide
informatie kunt u bellen naar
01650 - 69550.
Akkerbouwers geadviseerd
betaling Landbouwschap
op te schorten
Het bestuur van de afdeling Meeden
van de Groninger Maatschappij van
landbouw heeft de leden geadviseerd
de betaling van de verplichte heffing
aan het Landbouwschap op te schor
ten totdat het vertrouwen in het
bestuur van het schap is hersteld. Dat
heeft het vrijdag in een telegram la
ten weten aan het dagelijks bestuur
van het Landbouwschap. Het afde
lingsbestuur vindt dat het schap te la-
koniek heeft gereageerd op de door
de Europese Commissie voorgestelde
landbouwprijzen voor 1986/87 en in
het bijzonder die voor graan.
Volgens voorzitter J. Lokerse praat
het Landbouwschap wel veel over de
superheffing en de mestproblemen,
maar is er te weinig aandacht voor de
problematiek van de akkerbouwers.
Het schap moet meer opkomen voor
de akkerbouwers omdat de voorstel
len van de Europese Commissie lei
den tot een prijsdaling voor graan van
10 tot 15 procent, aldus Lokerse. Eer
der deze week liep voorzitter J.D.
Leeuwma van de hoofdafdeling ak
kerbouw van het Landbouwschap al
kwaad weg uit de vergadering van het
algemeen bestuur van het schap om
dat hij vond dat het bestuur te wei
nig aandacht schonk aan de adviezen
van de hoofdafdeling.
Het bestuur van het Landbouwschap
heeft zich woensdag jl. gekeerd tegen
voorstellen van de ministers Braks en
Winsemius inzake de aanpak van de
mestproblematiek. Zo is het volgens
het Landbouwschap onmogelijk om
per 1 januari 1987 te verbieden mest
uit te rijden als de grond bevroren is.
De overschotheffing in zijn huidige
vorm is onaanvaardbaar. De invoe
ring van de wettelijke normen zal heel
geleidelijk dienen te gebeuren, zonder
dat nu al bepaalde data worden ge
noemd. Wel heeft het Landbouw
schap de fosfaatnorm als rekenmaat
aanvaard.
Het landbouwschap is het niet eens
met de normen die de regering wil
stellen aan de fosfaattoediening. Voor
bouw- en bollenland dient de norm
gesteld te worden op 175 kg fosfaat
per hektare per jaar. Het KNLC had
voorgesteld de norm op te trekken tot
200 kg fosfaat.
Bij monde van voorzitter Schouten
werd erkend, dat het oplossen van de
mestproblematiek een zeer belangrij
ke zaak is voor zowel het hele land als
voor de sektor. "Als Landbouwschap
zien wij de problematiek heel duide
lijk en wij willen samen met de over
heid werken aan een oplossing.
Daarbij staat voor ons voorop, dat de
overheidsmaatregelen in de praktijk
uitvoerbaar moeten zijn. De vooront
werpen van de ministers bevatten on
derdelen die de praktijk in grote
problemen brengen", aldus Schou
ten. Met een snel uitrijverbod in de
wintermaanden komt het voortbe
staan van menig veehouderijbedrijf in
het geding. Er zullen dan investerin
gen in uitbreiding van opslagkapaci-
teit voor mest gedaan moeten worden
die op ƒ900 miljoen worden geschat.
Verder vindt het Landbouwschap, dat
het uitrijverbod zijn doel voorbij
schiet als vlak voor en na de ver
bodsperiode mest massaal wordt
uitgereden. Het landbouwschap wil
eerst meer onderzoek naar mogelijk
heid en wenselijkheid van het uitrij
verbod.
Minister Smit-Kroes van Verkeer en
Waterstaat heeft de Tweede Kamer
een nota gestuurd over de maatgeven
de hoogwaterstanden langs de Neder
landse rivieren. Reeds vorig jaar
werden de berekeningsmethoden van
Rijkswaterstaat door de Raad van de
Waterstaat verantwoord bevonden en
daarna is er verder gewerkt aan het
afronden van de berekeningen van de
maatgevende hoogwaterstanden.
Het vaststellen hiervan betekent de
voltooiing van jarenlange studie en re
kenwerk, waarin voor elke kilometer
rivierdijk de juiste hoogte moest wor
den vastgesteld. Dat is van belang
voor het programma van dijkverho
gingen langs de grote rivieren, dat vol
gens de regeringsplannen tegen het
einde van de eeuw moet zijn voltooid.
Het uitgangspunt voor de berekenin
gen werd al eerder vastgesteld op een
rivierafvoer van 16.500 kubieke me
ter per sekonde bij Lobith. Dat komt
overeen met een overstromingskans
van 1 1250. Maar de dijkverhogin
gen zijn afhankelijk van de situatie ter
plaatse; zij zijn dus voor elke kilome
ter dijk anders.
De maatgevende hoogwaterstand
geeft aan waarmee men rekening
moet houden bij het maken van ont
werpen voor rivierdijkversterkingen
en bij het toetsen van de veiligheid
van bestaande dijken.
In november werden de maatgeven
de hoogwaterstanden in het beneden
rivierengebied afgerond, nu is dat ook
het geval voor de Nederrijn, Lek, IJs-
sel, Waal en Maas.
'k Heb vele potten gekeken VX^
en menige deksel gelicht.
Wat ik borrelen zag heb ik MM
wéken
aan talloze lezers bericht.
'k Heb het een met het
ander vergeleken,
'k Heb gewezen, geprezen,
beticht
in hekelend, stekelend
spreken,
met een glimlach op mijn
gezicht.
Wat klinken er klagende
zuchten,
langademig en zonder end!
Ach en wee! Want het staat
te beduchten
in het gans Europees
continent,
dat voor al het werk en zijn
vruchten
slechts heffingen worden
gekend!
Althans, zo gaan de
geruchten,
de boeren ontvangen geen
cent!
De boeren die melk
produceren,
die worden het hardste
gepest.
(Tenzij ze het groenboek
negeren;
met geitemelk lukt dat nog
best!)
De boeren die varkens
beheren,
die vallen ten prooi aan
protest,
omdat zij de lucht
parfumeren
met klandestien spreiden van
mest.
Je kunt bijna niets meer
bereiken
met je graanoogst, je
kippen, je vee.
Je bent wel gedoemd te
bezwijken
met je hóeve, je haard en je
stee.
Maar wie in de toekomst
kan kijken
Met een groots en
vernieuwend idee
kan de contingentering
ontwijken.
En dan valt de ellende wel
mee.
Een Zeeuw uit het land van
Reinaerde
bracht het volgende
plannetje voort:
Als je als boer met je
vruchten der aarde
niet beloond wordt zoals het
behoort,
maar het bed van je Oma
bewaarde
en van "Zimmer Frei" ooit
hebt gehoord,
maak dan van je hof en je
gaarde
een toeristisch aantrekkelijk
oord!
"Horeca!" zo roepen de
boeren
en ze schilderen kamer en
kot.
"Weest welkom, de vrouw
staat te roeren
in de grootste en lekkerste
pot!"
Wij komen, hoor, als we
gaan toeren.
We komen en delen het lot
van boer en boerin en we
loeren
dan allemaal mee in de pot!
Pottekijker
6
Vrijdag 14 februari 1986