Q verzekeringen
IVI tel: 01100 -38000
Hoe stormschade aan
bedrijfsgebouwen te
beperken
Op plattelandswegen 5 maal meer
kans op een ongeval
Grote drukte bij afscheid
Js. Cevaal
Aantal enkelvoudige ongelukken opvallend hoog
EVO start aktie schadevrij
vervoer
^w|% ('en hollanderlaan 10
gaat worden. Ook worden er wel eens
fouten gemaakt tijdens de bouw.
Zorg er daarom voor dat tijdens de
bouw van uw bedrijfsgebouw er vol
doende toezicht wordt uitgeoefend
door een deskundige. Verder dient de
fundering berekend te zijn op het ge
bouw dat erop wordt gebouwd. De
bovenbouw moet stevig verankerd
worden. Ook de spanten moeten goed
verankerd worden. De windverban
den dienen deugdelijk en zwaar ge
noeg te zijn. Vaak onderschat men de
windkracht,-zodat de windverbanden
Elk jaar worden we minstens één
keer gekonfronteerd met een zwa
re storm. Meestal enkele malen.
Ieder jaar ontstaat er door deze
storm(en) schade. Omdat wind
meestal niet konstant is, maar ge
paard gaat met stoten is het erg
moeilijk schade door storm te
voorkomen. We kunnen er echter
wel alles aan doen om de schade
te beperken.
fipi w
C.A. Toorenaar
die gebruikt worden tijdens de bouw.
Ook de plaatmaterialen moeten vol
gens het voorschrift van de fabrikant
worden bevestigd. De gordingen mo
gen niet te licht zijn en de onderlinge
afstand mag niet te groot zijn. Dit in
verband met bijvoorbeeld de druk
van sneeuw op het dak. Verder die
nen de gordingen goed verankerd te
worden daar zij zowel druk als trek
moeten kunnen opvangen.
Het dak is eveneens een belangrijk
deel van het gebouw. Als men kiest
voor een golfplaten-dak, dan dienen
de gaten in de platen te worden voor-
geboord. Het doorslaan van de pla
ten dient ontraden te worden; dit
verzwakt de plaat!! Bij een pannen
dak kan men gratis advies inwinnen
bij de Vereniging van Dakpannenfa-
brikanten. Bij rieten daken is het van
belang dat deze worden gelegd door
een erkend bedrijf. Als het gebouw
half of gedeeltelijk open is, dient ex
tra aandacht aan de konstruktie te
worden besteed!!
Tenslotte nog enkele tips:
Besteedt extra zorg aan de bevestiging
van uitstekende delen zoals dako
verstekken, antennes enzovoorts, om
dat de wind hier makkelijk grip op
krijgt. Is de schuur in aanbouw,
besteedt dan veel zorg aan tijdelijke
voorzieningen ter voorkomen van
schade. Verder spreekt het voor zich
dat u veel aandacht besteedt aan het
onderhoud van het gebouw. Wilt u
uitgebreide informatie over dit onder
werp, vraag dan even het Vlugschrift
voor de Landbouw nr. 232 bij ons
aan.
C.A. Toorenaar
Zoals in het blad van 13 december al
werd aangekondigd, werd op diezelf
de dag afscheid genomen van het
hoofd van de buitendienst van de
O.V.M. van de Z.L.M., de heer Js.
Cevaal. Het werd een druk bezochte
receptie, daar in hotel Terminus in
Goes. Vele bekenden uit de
Landbouw-jongerenwereld van we
leer, Z.L.M.-bestuurders, O.V.M.-
verzekerden en kollega's van andere
maatschappijen kwamen de heer Ce
vaal de hand drukken, herinneringen
ophalen of hun dank betuigen. Even
zovele getuigen van een werkzaam en
vruchtbaar leven bij de O.V.M.
Kort daarvoor waren hem in een of
ficiële bijeenkomst door burgemeester
van Montfrans van Veere de versier
selen, behorende bij de Orde van
Oranje-Nassau in goud, opgespeld.
Ook in het maatschappelijk leven
heeft Cevaal vele funkties bekleed en
deze werden door de burgemeester
opgesomd, nadat zij had kennisgeno
men van Cevaal's funkties binnen de
wereld van de O.V.M. en de Z.L.M.,
die door de voorzitter van de O.V.M.,
de heer van Nieuwenhuyzen, waren
aangevoerd.
Beiden roemden de heer Cevaal als
een werkzaam, sociaal bewogen en in
teger figuur die zijn bijdrage aan de
samenleving ruimschoots heeft gele
verd. De dag werd afgerond met een
diner in besloten kring, waarop naast
de kinderen en kleinkinderen van het
echtpaar Cevaal ook de bestuursleden
en de medewerk(st)ers van de O.V.M.
aanwezig waren.
Stormschade aan gebouwen kost ieder jaar miljoenen guldens. Deugdelijke
bouw en regelmatig onderhoud is een eerste vereiste!
Vaak gaat men er vanuit dat wanneer
de bouwtekening wordt goedgekeurd
het gebouw deugdelijk wordt ge
bouwd. Helaas is dit niet altijd het ge
val. Soms worden er nog wel eens
bouwvergunningen afgegeven, zonder
dat men precies weet hoe er gebouwd
te licht worden gemaakt. Soms wor
den ze helemaal achterwege gelaten;
dit is uit den boze!! Voor het metsel
werk geldt dat men altijd goed de
voorschriften leest van de fabrikant
met betrekking tot de specie e.d. Dit
geldt trouwens voor alle materialen
De heer Cevaal die regelmatig in ons blad publiceerde in de rubriek
"Schrijver langs de weg", geniet nu van een welverdiend pensioen.
Door de "landelijke rust" valt het niet erg op, maar onderzoek bracht
aan het licht dat de kans op een ongeluk op plattelandswegen veel gro
ter is dan op doorgaande provinciale en rijkswegen ("planwcgen").
Het DLO-Instituut voor Cultuurtechniek en Waterhuishouding (ICW)
schat het risiko per voertuig-kilometer voor de gebruikers van een plat-
telandsweg ongeveer vijf maal zo hoog dan op de veel drukkere door
gaande wegen. Het aantal "enkelvoudige" ongevallen, waar maar één
weggebruiker bij betrokken is, blijkt opvallend hoog. Voorts vinden
veel ongelukken plaats bij uitritten. Op spoorwegovergangen komen
relatief veel dodelijke ongevallen voor.
Het ICW heeft kunnen vaststellen,
dat sommige wegkenmerken duidelijk
invloed hebben op enkelvoudige on
gevallen. Deze blijken vooral plaats
tewinden op bochtige stukken weg en
in het algemeen op plekken met be
perkt uitzicht. Uitritten en aansluitin
gen met andere wegen blijken ook een
duidelijk verhoogd risiko te vormen.
Geleiding van het verkeer met borden
en paaltjes in de berm maakt de weg
echter duidelijk veiliger.
Landinrichting
Het verkeer op plattelandswegen
heeft in vrij korte tijd een grondige
gedaantewisseling ondergaan. Tot
niet zo heel lang geleden was dat over
wegend langzaam verkeer, maar te
genwoordig ziet men er behalve
traktoren en fietsers relatief veel
zwaar vrachtverkeer, dat bedrijven
bevoorraadt en produkten ophaalt.
Personenauto's van bewoners en re-
Vrijdag 14 februari 1986
kreanten zijn er een alledaags ver
schijnsel geworden. Tot enkele jaren
geleden koncentreerde het onderzoek
van plattelandswegen zich vooral op
de konsequenties van de toegenomen
snelheid en zwaarte van het verkeer.
Het ICW kreeg aanwijzingen, dat ook
aan de veiligheid op plattelandswegen
meer aandacht besteed moest worden.
Dit kwam onder meer tot uiting in
klachten van weggebruikers, dat ze
zich er onveilig voelden. De daling
van het aantal ongevallen bleek bo
vendien op plattelandswegen trager te
verlopen dan op "planwegen".
De Landinrichtingsdienst van het Mi
nisterie van Landbouwen Visserij
besteedt veel aandacht aan platte
landswegen. De aanleg en rekonstruk-
tie van plattelandswegen vergt
ongeveer een derde van de totale
kosten van landinrichtingsprojekten.
Buiten deze projekten om worden
ook wegen aangelegd, verbeterd en
onderhouden, vooral door gemeenten
en waterschappen. Maar het Ministe
rie van Landbouw en Visserij draagt
ongeveer een vierde deel ofwel ƒ125
"miljoen per jaar van alle kosten voor
plattelandswegen. Het plattelandswe
gennet vormt met een totale lengte
van 42.000 km verharde weg meer
dan 75% van de totale weglengte bui
ten de bebouwde kom.
Onderzoek
Het (on)veiligheidsaspekt was nieuw
en het ICW startte in nauw overleg
met de Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid
(SWOV) het onderzoek naar proble
men en oplossingen.
Ir. Theo Michels van het ICW: "Er
bestaat een technische vraagbaak
voor het ontwerp van plattelandswe
gen met richtlijnen voor de konstruk
tie en de vormgeving. Veiligheidseisen
komen daarin echter niet specifiek
naar voren. We weten daar ook heel
weinig van. Daarvoor grijpt de ont
werper vaak terug op ervaringen op
gedaan met provinciale en rijkswegen.
Toch hebben die plattelandswegen
specifieke kenmerken, met name de
vele onregelmatigheden in het weg-
beeld en de gemengde verkeerssa-
menstelling. Maar voordat we de
effekten daarvan op de verkeersvei
ligheid gingen opsporen, hebben we
eerst een verkenning uitgevoerd om
vast te stellen hoe onveilig die platte
landswegen eigenlijk zijn".
Aan de hand van de gegevens van de
dienst "Verkeersongevallenregistra
tie" in Heerlen kwam het ICW tot de
konklusie dat de kans op een letselon
geval per voertuig-kilometer voor
weggebruikers van plattelandswegen
ongeveer vijf maal zo groot is als op
doorgaande "planwegen". Uit die cij
fers viel op, dat.er in de zogenaamde
"verstedelijkende plattelandsgebie
den" van de Randstad, Gelderland en
Zuid-Limburg relatief veel ongevallen
voorkomen. In typisch agrarische
streken van Zuidwest- en Noord-
Nederland is het risiko duidelijk klei
ner, maar het gaat daar doorgaans
wel om ernstiger ongevallen.
Opvallend was het grote aandeel van
"enkelvoudige ongevallen" op plat
telandswegen, waar slechts één voer
tuig bij betrokken is. Het gaat vaak
om botsingen met bomen of andere
bermobstakels. Landbouwvoertuigen
blijken relatief weinig betrokken te
zijn bij ongevallen. Uitritten, kruisin
gen en dergelijke blijken een specifie
ke bron van gevaar op
plattelandswegen. Ir. Michels: "Ik
schat dat er buiten de bebouwde kom
ongeveer één miljoen uitritten zijn,
die voor ongeveer de helft erven ont
sluiten en voor de andere helft veld-
kavels. Ze zijn typerend voor
plattelandswegen en vragen onze aan
dacht. Je kunt ze vaak heel moeilijk
zien vanaf de weg, terwijl ook het uit
zicht vanuit de uitrit onvoldoende is.
Oorzaken
De enkelvoudige ongelukken vormen
met 40% de belangrijkste groep van
ongevallen op plattelandswegen.
Voor deze ongelukken heeft het ICW
inmiddels een nadere studie van de
oorzaken gemaakt. Het ICW stelde
vast, dat bochtige weggedeelten, ge
ringe zichtlengten en grote aantallen
uitritten de kans op dergelijke onge
lukken groter maken. Waarschu
wingstekens, borden en dergelijke
(z.g.n. "visuele geleiding") hadden
een gunstige invloed en verminderen
het risiko. De kwaliteit van het weg
dek en het landschap waren niet of
nauwelijks van invloed.
Ook verschillen in snelheid blijken
nauw samen te hangen met bochtig
heid, het uitzicht op de weg eri het
aantal uitritten. Ir. Michels verwacht
dan ook dat een nadere, kwantitatie
ve verklaring voor de invloed van der-
gelijke faktoren op het
snelheidsgedrag veel kan bijdragen
aan een beter inzicht in de toedracht
van ongevallen op plattelandswegen.
Dat kan dan leiden tot richtlijnen
voor een veiliger wegontwerp, .en
daardoor tot veiliger verkeer.
Jan Nieboer
In het Europese jaar voor de verkeers
veiligheid ontwikkelt de EVO, Alge
mene Verladers- en Eigen Vervoer
Organisatie, een nieuw permanent
projekt voor het bevorderen van scha
devrij vervoer. De EVO komt daar
mee naar buiten op de
Bedrijfsatuo-RAI, die van 13 tot en
met 22 februari wordt gehouden. De
aktie zal zich richten op de vrachtau
tochauffeurs in het eigen vervoer.
Deelnemingsvoorwaarden zijn het
voldoen aan bepaalde kriteria op het
gebied van schadevrij werken en het
volgen van opfrisdagen. Na het eer
ste jaar krijgen de deelnemers een
oorkonde en een draagspeld met het
cijfer 1. Blijft een deelnemer aan de
voorwaarden voldoen, dan kan elk
jaar een draagspeld met een volgend
cijfer worden verdiend.