Q verzekeringen
Wel claimen of niet claimen
Opheffing bejaarden-en vrijwillige
ziekenfondsverzekering
Verhoog uw zekerheid
en verlaag uw ziektekosten
Eerlijk voordeel duurt 't langst
ifll i| f. den hollanderlaan 10
IVI tel: 01100 -38000
Ontdek het voordeel van de unieke premie
keuze van ZHV, StappenPremie of Continu-
Premie. De Onderlinge die uitblinkt door persoon
lijke service en snelle behandeling. En die niet ver
van u staat. Bel vrijblijvend 01100 - 39900 voor
een dubbele offerte en compleet duidelijke docu
mentatie.
Onderlinge
Ziektekosten
verzekerings
maatschappij
ZHV u.a.,
Postbus 16, 4460 AA Goes, tel. 01100 - 39900.
Deze vraag wordt ons nogal eens
gesteld wanneer men een "kleine"
schade heeft gereden. Maar ook
andersom. Na een gedane schade-
melding door verzekerde vragen
wij wel eens: "Zou u dat wel clai
men?" De reden dat deze vraag
wordt gesteld is dat we een verge
lijk maken met de financiële kon
sequentie die volgt uit het feit dat
de no-claim korting terugvalt. Im
mers uw premie zal voor het vol
gende jaar aanmerkelijk hoger
zijn. Uiteraard speelt deze vraag
niet in die gevallen waarbij er géén
sprake is van no-claim verlies, b.v.
bij ruitbreuk, bij diefstal of indien
de door u geleden schade verhaald
kan worden.
gaat u naar 60%. Nog een verschil
van 5%. En na drie volle jaren met
gesloten portier uw garage in gereden
te hebben staat u weer op 65% no-
claim korting. Totaal heeft u aan
mèèr-premie betaald: 15 10 5
30% van uw bruto premie, ofwel
30% van ƒ1158,— ƒ347,40. Tel
daarbij op uw eigen risiko ƒ200,
Totaal ƒ547,40. Hèt antwoord op de
eerder gestelde vraag moet dus - zui
ver financieel gezien - luiden: Wel
claimen.
Hetzelfde voorbeeld, maar nu heeft
u 30% no-claim korting. Bij niet clai
men gaat u naar 40%; bij wel claimen
D. Heuse veldt
Waar ligt nu die grens?
Om niet al te theoretisch te blijven een
praktijkgeval: U rijdt achteruit uw ga
rage in. Het is een nogal donker gat
waar u in moet rijden; u ziet het niet
goed en opent daarom het portier om
zo, half uit de auto hangend, te kij
ken of u niets omver rijdt, want zo
als bij een ieder heeft ook uw garage
het predikaat berghok gekregen. Het
gaat allemaal prima totdat u merkt
dat de opening van de garage smaller
is dan uw auto met geopend portier.
Gelukkiggeen schade aan de ga
rage. Maar u staat wel zielig te kijken
met een portier in uw linkerhand:
schade ƒ1500,—. U bent All-Risks
verzekerd met een eigen risiko van
ƒ200,—. U heeft 65% no-claim kor
ting. De kataloguswaarde van uw
auto was ƒ30.000,Regio I. Wel
claimen of niet claimen? We zullen
het eens voor u uitrekenen. Bij niet
claimen blijft u op 65% staan, dat is
duidelijk. Bij wel claimen valt u te
rug naar 50%. Een verschil derhalve
van'15%. Maar hiermee zijn we er
niet. Indien u schadevrij het jaar
doorkomt dan klimt u naar 55%.
Nog 10% verschil. Het jaar daarop
Schade claimen bij uw verzekeringsmaatschappij? In vele gevallen een must.
Bij kleine schades is het zinvol om eens te rekenen.
naar 10%; een verschil van 30%. Het
volgende jaar bij niet claimen naar
45%; bij wel claimen naar 15%; weer
een verschil van 30%. Het jaar daar
op bij niet claimen naar 50%; bij wel
claimen naar 20%, verschil 30%.
Kunt u het nog volgen? Zo neen, pro
beert u het nog eens. Wij gaan ver
der. Het 4e jaar: bij niet claimen naar
55%; bij wel claimen naar 30%; ver
schil 25%. Het le lustrum: bij niet
claimen naar 60%; bij wel claimen
naar 40%; verschil 20%. Het 6e jaar:
bij niet naar 65%; bij wel naar 45%;
verschil 20%. U ziet dat niet alleen het
verschil kleiner wordt maar ook de
zinnen. Het 7e jaar: bij niet blijft
65%; bij wel naar 50%; verschil 15%.
Het 8e jaar: bij niet blijft 65%; bij wel
naar 55%; verschil 10%. Het 9e jaar:
bij niet blijft 65%; bij wel naar 60%;
verschil 5%. Het jubel en jubileum
jaar: ook bij wel claimen staat u weer
op 65%. Totaal extra betaalde pre
mie: 190% van ƒ1158,— ƒ2200,20
ƒ200,eigen risiko ƒ2400,20.
Dus niet claimen zegt u? Wij zeggen
wél doen!
Nu horen we u al denken: "Dus daar
halen ze die winst vandaan". Nee, er
zit een andere motivatie achter. De
"wet van de grote getallen" zegt ons
dat elke auto gemiddeld één keer-in
de drie jaar schade rijdt, c.q. bij een
aanrijding betrokken is. Bij onze
OVM ligt de schadefrequentie op bij
na 20%. D.w.z. elk jaar rijden 20 van
de 100 verzekerde auto's een schade.
Of anders gezegd één keer in de vijf
jaar. Maar nu praten we over scha
des die gemeld worden. Tel daar eens
bij op al die schadegevallen die onder
ling geregeld worden; die schadege-
Al lange tijd wordt er veel gespro
ken en geschreven over de ophef
fing van de bejaardenverzekering
en de vrijwillige verzekering van
het ziekenfonds en de stelselwijzi
ging ziektekostenverzekering. Zo
als u inmiddels heeft gehoord en
gelezen zal dit op 1 april 1986 zijn
beslag krijgen. De Tweede Kamer
der Staten-Generaal heeft de hier
aan verbonden wetten aangeno
men. Als gevolg hiervan zal voor
velen onder u de situatie per 1
april enigszins veranderen.
Bejaardenverzekering
De verzekerden in de bejaardenverze
kering zullen per 1 april overgaan
naar de verplichte verzekering van het
ziekenfonds. Deze overgang gaat voor
de betrokkenen bijna ongemerkt
voorbij. Er hoeft door de verzekerden
geen aktie te worden ondernomen.
Het verstrekkingenpakket is ongewij
zigd. Thans gelden bij de bejaarden
verzekering een 8-tal vaste
premiebedragen per inkomensgroep.
Bij de verplichte verzekering geldt een
vast percentage van het inkomen als
premieheffing.
ZIEKTEKOSTENVERZEKERINGEN
De Vrijwillige Verzekering
In de vrijwillige verzekering dient on
derscheid gemaakt te worden tussen
twee katetoriën. De gehuwde bejaar
den met premiereduktie en de uitke
ringsgerechtigden krachtens de
Algemene Bijstandswet (ABW), de
Algemene Weduwen- en Wezenwet
(AWW) en de Algemene Arbeidson
geschiktheidswet (AAW) met een ar
beidsongeschiktheid van tenminste
45% zullen overgaan naar de ver
plichte ziekenfondsverzekering. Aan
gezien het ziekenfonds uit haar
administratie niet kan afleiden wie tot
deze groep behoort, dient dit bij het
betreffende ziekenfonds gemeld te
worden. Inmiddels heeft ieder zieken
fonds haar vrijwillig verzekerden hier
over reeds benaderd. De tweede en
grootste groep in de vrijwillige verze
kering wordt gevormd door de be
jaarden zonder premiereduktie, en
ambtenaren en zelfstandigen onder de
inkomensgrens. Zij zullen zich per 1
april tot een partikuliere ziektekosten
verzekering moeten wenden. De
meeste verzekerden hebben inmiddels
van hun ziekenfonds een aanbod ge
kregen. Hierdoor is zelfs enige beroe
ring ontstaan doordat de vrijheid van
de keuze van verzekeraar in het ge
ding is gekomen. Derhalve is het ge
dane aanbod niet bindend.
Standaardpolis
Door de overheid is voor deze groot
ste groep vrijwillig verzekerden een
zgn. Standaardpolis ontwikkeld, wel
ke nagenoeg overeenkomt met de hui
dige dekking van de
ziekenfondsverzekering. De premie
voor deze polis werd vastgesteld op
ƒ135,per volwassene en ƒ67,50
voor meeverzekerde kinderen. Maxi-
vallen die gereden worden door onze
verzekerde voertuigen 400.000);
die gevallen waarbij betrokkene alleen
WA-verzekerd is; de doorrijdingen na
aanrijding; die gevallen met een ge
ring schadebedrag, enz. enz. Zo ko
men we op ongeveer 30 per 100.
Daarom is het niet redelijk rekening
te houden met 10 jaar schadevrij rij
den, maar met 3 jaar. In dat geval
heeft verzekerde in het tweede voor
beeld een extra premie te betalen van
90% van ƒ11.58,1042,20
ƒ200,— ƒ1242,20. U ziet: wel
claimen.
Heeft u een schadegeval waarbij u
naast eigen schade ook schade aan
derden heeft toegebracht, dan moet
u deze beide schades optellen uw
eigen risiko en dit bedrag vergelijken
met de meer te betalen premie. Inge
val u alleen WA-verzekerd bent telt
uiteraard slechts het schadebedrag dat
u aan derden heeft toegebracht.
Mochten wij een derde reeds schade
loos gesteld hebben of wij moeten be
talen op grond van wettelijke
bepalingen, dan gaan wij ermee ak
koord dat u tijdens het lopende scha-
dejaar, ter behoud van uw no-claim
korting, het door ons uitgekeerde be
drag terugstort. Om u een hoop re
kenwerk te besparen volgt hier een
staatje waarin u direkt kunt aflezen
hoeveel van uw bruto premie u
meer gaat betalen ingeval van wel clai
men, rekening houdend met driejaar
schadevrij rijden.
maal 2 kinderen zijn premie verschul
digd. Iedere ziektekostenverzekeraar
zal de Standaardpolis aanbieden te
gen dezelfde premie en voorwaarden
en is verplicht de ex-vrijwillig verze
kerde per 1 april te accepteren. Dus
ook bij de nauw met ons samenwer
kende Onderlinge Ziektekostenverze
keringsmaatschappij ZHV kan men
hiervoor terecht. Bovendien kent de
ZHV ook haar eigen verzekeringsvor-
men met de Continu- en Stappen Pre
mie. Dit kan met name voor
ex-vrijwillig verzekerden onder 45
jaar een goed alternatief zijn en het
geeft de mogelijkheid juist datgene te
verzekeren wat men zelf noodzakelijk
acht.
Als u tol deze kategorle behoort en
u laat uw keus vallen op een ZHV-
polis ingaande 1 april dan heeft u
daarna nog een bedenkperiode tot 1
augustus. Tot die datum kunt u dan
alsnog (met terugwerkende kracht
vanaf 1 april) te allen tijde kiezen
voor de Standaardpolis.
Bent u geïnteresseerd? Informeer dan
eens; wij en onze vertegenwoordigers
behartigen graag uw belangen!
Nieuwe investeringen in Euro
pese fabrieken Massey-
Ferguson
Massey-Ferguson wil haar fabrieken
in Frankrijk en Italië van de nieuwste
technologiën voorzien.
De jongste investeringsplannen om
vatten een bedrag van 87 miljoen voor
de MF fabriek in Beauvais en 27 mil
joen voor de Landini fabriek in Ita
lië. Deze investering moet de kwaliteit
van MF en Landini trekkers nog ver
der verhogen en staan in het kader
van grote rationalisatieprogramma's,
welke MF enkele jaren geleden heeft
uitgevoerd.
De investeringen omvatten vooral
komputer-gestuurde produktiemachi-
nes, robots voor het aanbrengen van
de laklaag, nieuwe onderdelenmaga-
zijnen en ontwerp m.b.v. de
komputer.
Huidige
percentage
to-claim
bij 3 jaar
schadevrij
rijden
65%
30%
60%
60%
55%
55%
50%
65%
45%
50%
40%
60%
30%
90%
20%
90%
15%
65%
10%
50%
0
55%
T10%
75%
T20%
85%
T30%
105%
T40%
80%
T50%
60%
Wij plaatsten al eerder de opmerking
"zuiver financieel" gezien. Er spelen
nl. nog een aantal faktoren mee wel
ke mede bepalend zijn voor het ant
woord op de vraag wel claimen of niet
claimen.
We noemen u er enkele:
- U wilde binnenkort met autorijden
stoppen.
- U was van plan volgend jaar uw
AR-verzekering om te zetten in een
WA-verzekering.
- U gaat een auto rijden in een ande
re prijsklasse.
- U heeft op dit ogenblik niet de be
schikking over het geld om de auto te
laten repareren of de maatschappij
het geld terug te betalen.
- U laat niet repareren.
- U claimt deze schade met een klein
voordeel maar nog dit jaar dient een
zelfde geval zich aan. Aan u de keus:
nóg eens no-claim verlies of toch
maar voor eigen rekening?
- Weer zo'n grensgeval. Neemt u het
wéér voor eigen rekening of deze keer
maar wel claimen? Al deze opmerkin
gen liggen in de persoonlijke sfeer en
daarom moet u in feite zelf de beslis
sing nemen: Wel claimen of niet clai
men. Mocht u ondanks bovenstaand
artikel er alleen niet uitkomen, neem
dan gerust even kontakt met ons op.
Misschien komen we samen wel tot
een oplossing.
Tot de volgende keer.
D. Heuseveldt
Vrijdag 14 februari 1986