Vijf voor twaalf
Melkkorting blijft 9,55%
Een beetje lucht in 1986/87
zuidelijke landbouw maatschappij
Veel belangstelling is er de laatste tijd voor de geitenhouderij, doordat aan de produktie en afzet van geitenmelk
geen beperkingen zijn opgelegd. De provincie Noord-Brabant wil zelfs met een forse subsidie de provinciale geiten
houderij van de grond tillen (meer hierover op pag. 15).
Het vaststellen van de landbouwprijzen voor 1986 na
dert de fase van het formuleren van de uiteindelijke
voorstellen. Er is al heel wat voorwerk aan voorafge
gaan in het afgelopen jaar. Andriessen heeft de nodi
ge proefballonnetjes opgelaten om zijn beleid voor te
bereiden. Wij denken aan het Groenboek, het plan voor
een Europese opkoopregeling voor melk, het memoran
dum voor de granen en het rundvleesbeleid. Het inplan
ten van bos werd ook nog eens naar voren gebracht.
Op zichzelf wijst dit zeker op een weldoordachte voor
bereiding. Zij het dan, dat de tendens wijst in de rich
ting dat er nauwelijks prijsverhogingen lijken in te zit
ten. De COPA komt uit op een verhoging van 4,7%.
Dat de tarweprijs de spil is op het akkerbouwbedrijf is
duidelijk. Uit de impasse, hoe we deze teelt met zijn
allen binnen de EG in de toekomst moeten uitoefenen,
zijn we nog niet. Kontingentering of geen kontingen-
tering? Nog andere maatregelen? Een landbouwweek
blad meent dat de landbouworganisaties de beslissing
voor kontingentering uit de weg gaan. Dit omdat de
superheffing in 1989 zou moeten worden afgeschaft
en er nu dus geen maatregelen van dien aard bijkomen.
Straks (1989) zouden ze zich daarmee in een onmo
gelijke positie hebben gemanoeuvreerd om voor afschaf
fing te zijn. Wij geloven er niet in! Maar mogen we met
zijn alleen eens diep nadenken over een zo ingrijpende
zaak? Dat het vijf voor twaalf is om de besluitvorming
af te maken, daar zijn we het wel over eens. Een an
der probleem dat ons bezighoudt is.de verhoging van
de pachtprijzen. Staatssekretaris Ploeg heeft de Kom
missie van Advies aan het werk gezet. De drie jaar zijn
weer voorbij en eind '86 moeten de pachtprijzen wor
den bijgesteld. De lasten van de eigenaar zijn de afge
lopen 3 jaar gestegen. Dit is vertaald in een percenta
ge. Wij menen dat de gestegen eigenaarslasten in de
pachtprijs moeten worden doorberekend. Daarnaast
meent de staatssekretaris dat er ook rendementsver
betering voor de verpachter moet komen. Het moet als
het ware interessant blijven dat derden geld in grond
blijven beleggen. Dit in een percentage uitdrukken is
echter minder eenvoudig. Vele faktoren spelen hierbij
een rol. Grond is in Nederland een apart artikel gewor
den. Vele kabinetten zijn na de bevrijding gestruikeld
over de grondpolitiek. Huren en pachten zijn zwaar ge
laden politieke zaken, dat is duidelijk. Dat er rende
mentsverhoging bij moet lijkt ons ook wel. Of dit per
centage moet zijn zoals voorgesteld lijkt mij voorshands
diskutabel. De vraag of we bij de verhoging moeten
werken met centen of opcenten is ook bijzonder inte
ressant. Aan het gehele systeem van de pachtwaar-
dering kleven naar onze mening bezwaren. Die bezwa
ren moeten we niet nu, maar wel na het advies van
de voorstellen tot de verhoging eens goed op een rijtje
zetten. De werkgroep Pacht van het Landbouwschap
gaat zich hiermee belasten en ook onze kommissie
Grondgebruik zal hierbij zijn inbreng hebben. De konsta-
tering dat de pachtprijsverhoging op een voor de land
bouw uitermate ongunstig moment komt is helaas,
maar al te juist!
De maand januari heeft zich gekenmerkt door veel
neerslag en sombere dagen. Echt weer om een gedruk
te stemming te verstevigen. We hebben onze proble
men, maar evenals na zo'n sombere januari het voor
jaar weer komt, zo is het ook met ons beroep.
31 Januari is de verjaardag van onze koningin, de be
schermvrouwe van onze organisatie. We spreken de
wens uit dat zij nog vele jaren gespaard mag blijven
voor haar gezin en het Nederlandse volk. Zij en haar
man zijn terug uit India! Via de media hebben we kun
nen zien en lezen wat zij daar weer voor Nederland
mochten betekenen. Opvallend bij Beatrix's buitenland
se bezoeken zijn de redes die ze houdt. Op een char
mante en toch indringende wijze weet zij ons land te
vertegenwoordigen. Het is belangrijk in deze maat
schappij om het anderen zó te vertellen en over te bren
gen dat het indruk maakt en dat er ook wat van blijft
hangen. Dit is altijd al belangrijk geweest, maar vooral
de laatste tientallen jaren is deze public relations een
apart vak geworden. Heeft de landbouw hierbij stilge
zeten? Hebben wij van deze wetenschap onvoldoen
de gebruik gemaakt? Wij dachten van niet. Teveel zelf
voldaanheid op dit punt is echter zeker niet op zijn
plaats. Wetenschap staat niet stil en laten we er om
denken dat ook de landbouw met zijn opvattingen en
inzichten mee moet. Een nieuwe koers varen zit er niet
in. Een aanpassing naar de werkelijkheid: Wat heeft de
Braks in verlate evaluatienota:
Minister Braks wil de melkkorting van 9,55 proeent in
dit produktieseizoen van 1985/86 niet verminderen.
Dat blijkt uit de evaluatienota over de superheffing,
welke de minister dinsdag jl. aan het parlement heeft
aangeboden. In het voorjaar van 1985 heeft het
Landbouwschap dit kortingspercentage fel betwist.
Ook het parlement had aanvankelijk zijn twijfels. Het
Landbouwschap becijferde dat een korting van 8,65
procent op de melkproduktie ten opzichte van 1983
voldoende zou zijn om de door Brussel toegestane
heffingvrije hoeveelheid melk te produceren. De
minister heeft toen aan het parlement toegezegd na
twee kwartalen te bezien of het kortingspercentage
alsnog zou kunnen worden bijgesteld, waarna hij het
groene licht kreeg. Door de trage afwikkeling van de
superheffing kon de minister naar zijn zeggen, niet
eerder dan eind januari deze evaluatienota
presenteren. De minister schetst een uiterst somber
beeld van de zuivelsituatie. Door vast te houden aan
het hoge kortingspercentage verwacht hij in het
volgende seizoen een beetje lucht (meer heffingvrije
melk) voor extra toewijzingen in bijzondere situaties.
Kernpunt van het meningsverschil tussen minister en
Landbouwschap in het voorjaar was de mate van
onderschrijding. Het Landbouwschap becijferde dat
door het niet 'vol melken' van de individuele kwota
twee procent onderschrijding zou plaatsvinden, terwijl
de minister rekening hield met een onderschrijding
van niet meer dan 1,3 procent. De minister wilde
bovendien proberen wat ruimte te scheppen - dus over
melk beschikken - voor nieuw beleid.
Hoge produktie; opkoop stagneert
De Nederlandse melkveehouders mogen dit seizoen
11.979.000 ton heffingvrije melk produceren. Mede
door ekstra kwotumtoewijzingen aan veehouders in
bijzondere omstandigheden heeft 'Den Haag' de
heffingvrije hoeveelheid melk bepaald op 12.163.500
ton. Deze overschrijding met 184.500 ton dient, zo
schrijft de minister in zijn nota 'geheel door de
onderschrijding te worden gekompenseerd'. Want
volgens hem mogen nu niet veel resultaten meer
worden verwacht van de opkoopregelingen.
Wat de likwiditeits-overbruggingsfinancieringsregeling
betreft (de zogenaamde LOF-regeling) deelt de
bewindsman mee, dat 314 aanvragen zijn ingediend,
waarvan er tot nu toe 105 zijn toegewezen en 133
afgewezen. Volgens de minister heeft de regeling aan
zijn doel beantwoord. Hij kondigt verder aan dat de
mogelijkheid om in het kader van deze regeling
aanvragen in te dienen, zal worden verlengd tot 1 .juli
1986. Hij wijst een verruiming van de LOF-regeling
af.
De vooruitzichten voor de zuiveleksport uit de EG
zijn volgens de minister niet gunstig. De ekonomische
recessie, de omvangrijke buitenlandse schuld van tal
van derde landen, de gedaalde waarde van de dollar
en de langlopende inkomsten van de olie-
eksporterende landen hebben negatieve gevolgen voor
de koopkrachtige vraag. Op korte termijn is een
fundamenteel herstel van het evenwicht op de
zuivelmarkt niet te verwachten. Aldus de minister.
Hij deelt vervolgens mee dat de Europese Kommissie
denkt aan een verdere vermindering van de produktie.
Om die reden is men gekomen met het voorstel van
een Europese opkoopregeling. Het voorstel van de
Kommissie heeft, gezien de perspektieven op de
markt, 's ministers instemming. (Zie voor nadere
informatie pagina 5 in dit blad).
Europese (niet alleen de Nederlandse) kiezer over voor
zijn landbouw. Deze leidraad zullen we zeker moeten
hanteren.
De huidige regering is gestart met het item "no-
nonsense". De landbouw is in de resultaten van het
beleid teleurgesteld. Dat wil echter niet zeggen dat wij
de manier van aanpakken binnen onze organisatie nu
ook niet op een "no-nonsense" manier aan zouden
moeten pakken. Of dit alleen de oplossing zal brengen
voor de huidige problemen? Dat zeggen wij niet. Maar
met de oude wapenspreuk: Luctor et Emergo, gaan wij
door. Al moet het dan worstelende, bovenkomen doen
we!
A.H. Munters
m
m m VRIJDAG 31 JANUARI 1986
land-en
tuinbouwblad