Kombinatie-banen in
Noord-Brabant van start
Voor glastuinbouw zelfde
milieubeleid als voor
olieraffinaderijen
Sjalottenteeltverordening van het
Landbouwschap
POTTEK/.y
Neringduvels
S3
Een nieuw systeem van arbeidsvoorziening in de agrarische sektor
Landbouwschap:
Leeftijd
le
2e
jongere
jaar
jaar
17
9,-
10,—
18
10,50
12,—
19
12,-
ƒ14,-
20
14,50
ƒ16,-
21
17,-
18,-
22 of ouder
19,50
20,50
uw bedrijf gemaakte arbeidskosten
fiskaal aftrekbaar zijn.
De georganiseerde bedrijfshulp en de Brabantse Raad van het Land
bouwschap hebben samen een opzet gemaakt om met het kombinatie-
banenplan van start te gaan. Doel daarvan is om jongeren aan het werk
te helpen en om tegelijkertijd de werkdruk voor boer en tuinder te
verlichten.
Onderzoek heeft uitgewezen, dat heel veel agrariërs behoefte hebben
aan aanvullende hulp op hun bedrijf, voor één of twee dagen per week.
Dat geldt vooral voor de melkveehouderij, de varkenshouderij en de
tuinbouw. Er is dus vraag naar arbeid. Er is echter ook aanbod. Vooral
van jongeren, die geheel of gedeeltelijk werkloos zijn en door opleiding
of erv aring heel graag in de agrarische sektor aan de slag willen.
Vraag en aanbod kombineren
Opzet is om vraag en aanbod van
arbeid te kombineren. Zo ontstaan
kombinatiebanen.
Als agrariër A en B elk twee dagen
per week hulp kunnen gebruiken en
agrariër C één dag, kan één jongere
in een volledige baan worden te werk
gesteld.
Het mes snijdt dan aan twee kanten:
de werkdruk van de agrariërs wordt
lichter en een jongere wordt opge
nomen in het arbeidsproces.
Bedrijfshulp wordt werkgever
De georganiseerde bedrijfshulp
wordt de werkgever. De agrariër
heeft daardoor niets te maken met
loonadministratie, loonbetaling of
ontslag.
De agrariër sluit wel met de Vereni
ging voor Bedrijfshulp een kontrakt.
Daarin verplicht hij zich om één jaar
lang 1, 2 of 3 dagen per week een
jongere te werk te stellen. Middels
een automatische afschrijving van
zijn bankrekening wordt het ver
schuldigde tarief over de gewerkte
uren maandelijks afgerekend. Ad
ministratie komt er voor de agrariër
dus niet aan te pas.
Kosten
De volgende tarieven worden in re
kening gebracht. Dit zijn de tarieven
per gewerkt uur. Met sociale lasten
en vakantietoeslag heeft alleen de
werkgever te maken; de agrariër dus
niet.
Toetsing en begeleiding
Het kombinatie-banenplan is een
gezamenlijk projekt van het Land
bouwschap en de Bedrijfshulp.
De Stichting Agrarische Projekten
(STAP) van het Landbouwschap
moet aan elke kombinatiebaan
goedkeuring geven. Vermeden moet
namelijk worden, dat de werkgele
genheid van andere werknemers in
gevaar komt.
De Vereniging voor Bedrijfshulp in
uw gebied zal zeker in het begin,
enige begeleiding geven om deze
nieuwe aanpak alle kans op succes te
geven.
Opgave
Is uw belangstelling gewekt?
Stel u dan in verbinding met uw Ve
reniging voor Bedrijfshulp. U kunt
zich ook melden bij het Landbouw
schap, Postbus 512, 5000 MA Til
burg, tel: 013-426429 of bij de Bond
voor Bedrijfshulp. Postbus 91, 5000
MA Tilburg, tel: 013-352425.
Het Landbouwschap is bang dat de tuinbouw in het Westland veel
nadeel zal ondervinden van het plan van de overheid om de komende
tien jaar voor de olieraffinaderijen in Rijnmond een betrekkelijk in
schikkelijk milieubeleid te voeren. Vooral de mogelijkheden van de
Westlandse tuinders om kolen te stoken zullen daardoor sterk worden
beperkt. Het Landbouwschap zegt dit in een reaktie op het plan van
milieu-minister Winsemius om in het kader van de Wet op de luchtve
rontreiniging eisen te gaan stellen aan de uitworp van stoukinstallaties
voor kolen, olie en gas.
Uit het vorige maand in de Staats
courant gepubliceerde konsept-be-
sluit emissie-eisen blijkt dat minister
Het totale areaal sjalotten in Nederland bedraagt ruim 200 ha. Sjalot
ten worden zowel geteeld met bestemming plantgoed als voor de kon-
sumptie. Van de totale oppervlakte sjalotten is ongeveer 165 ha
plantsjalot en 40 ha konsumptiesjalot. De belangrijkste teeltgebieden
liggen in Noord-Holland met als kern de gemeente Obdam. In deze
provincie vindt ruim 80% van de totale sjalottenteelt in Nederland
plaats, waarbij het vooral om plantsjalotten gaat. Een belangrijk klei
ner teeltgebied ligt op Goeree-Overflakkee rond Ouddorp. Hier ligt de
nadruk op de teelt van konsumptiesjalotten.
De telers van plantsjalotten in
Noord-Holland hebben aangedron
gen op een sjalottenteeltverordening
van het Landbouwschap, die ook de
telers van konsumptiesjalotten in dat
gebied verplicht om alleen van
goedgekeurd plantmateriaal gebruik
te maken. De teler van de plantsjalot
is al verplicht om het door de NAK-
G (Stichting Nederlandse Algemene
Keuringsdienst voor Groente- en
Bloemzaden) goedgekeurd uitgangs
materiaal te betrekken. De achter
grond van dit verzoek is dat de teler
van sjalotten voor de' verse markt
deze verplichting tot nu toe niet had,
hetgeen veelal leidde tot het gebruik
van niet goedgekeurd uitgangsmate
riaal. Juist in het niet gekeurde ma
teriaal kan het gevaarlijke sjalotten
virus overvloedig voorkomen, met de
kans dat dit virus via bladluizen
wordt overgebracht naar nabij gele
gen gezonde percelen plantgoed.
Om deze ongewenste situatie te
voorkomen, heeft het bestuur van
het Landbouwschap de Sjalotten
teeltverordening vastgesteld. Elke
ondernemer in de provincie Noord-
Holland boven het Noordzeekanaal
die sjalotten voor de konsumptie
teelt, is nu verplicht om plantgoed te
gebruiken dat door de NAKG is
goedgekeurd. De NAK-G gekeurde
sjalotten kennen een indeling in drie
kwaliteitsklassen, namelijk AA, A en
HP. Hierbij is AA de hoogste en HP
de laagste klasse. Voor de konsump-
tieteelt is de klasse HP voldoende.
Bij het goedgekeurde plantgoed be
hoort een certifikaat of schriftelijke
verklaring van goedkeuring. De
konsumptietelers in het genoemde
gebied moeten deze papieren gedu
rende een jaar bewaren. De Alge
mene Inspektiedienst (AID) is belast
met de kontrole van de verordening.
Indien een ambtenaar van deze
dienst daarom vraagt, moeten de
papieren die betrekking hebben op
het gekleurde plantmateriaal kun
nen worden getoond. Overtreding
van de verordening is een strafbaar
feit.
In de verordening is ook de moge
lijkheid opgenomen om de toepas
sing ervan tot andere sjalottengebie-
den in Nederland uit te breiden.
Hoofdafdeling Tuinbouw
Landbouwschap
Winsemius de olieraffinage-indu-
strie in Nederland wil ontzien omdat
de produkten daarvan voor een be
langrijk deel op de internationale
markt worden afgezet en daarom
ook ten aanzien van de emissie-eisen
de internationale konkurrentiever-
houdingen scherp in het oog moeten
worden gehouden. Omdat het in de
toekomst mogelijk wordt om per ge
bied luchtkwaliteitseisen te stellen
gaat deze ruimte direkt ten koste van
andere eksploitanten van stookin-
stallaties. Het Landbouwschap vindt
dat er geen reden is een energie-in
tensieve sektor als de glastuinbouw
in een nadeliger positie te plaatsen
dan de olieraffinage, te meer omdat
ook de eksport voor de glastuinders
bijzonder belangrijk is: driekwart
van de produktiewaarde 5,5 mil
jard) wordt uitgevoerd, buitenlandse
glastuinbouwbedrijven gaan wel
massaal over op de goedkopere ko
len.
Behalve via de bevoorrechting van
de olieraffinage werkt het milieube
leid van de overheid ook via de
aardgasprijzen nadelig uit voor de
glastuinbouw. De tuinbouwgasprijs
is namelijk gekoppeld aan de prijs
van zware stookolie, waardoor de
milieu-eisen voor stookolie ook
doorwerken naar gasgestookte in
stallaties. Wil een energie-intensieve
sektor als de glastuinbouw met zijn
zeer hoog eksport-aandeel de inter
nationale konkurrentie kunnen vol
houden, dan moet de overheid vol
gens het Landbouwschap op korte
termijn een evenwichtig en geïnte
greerd energieprijsbeleid ontwikke
len dat niet in strijd is met de regels
van de EG. Bij de berekening van
aardgasprijzen moet ook rekening
worden gehouden met de kosten van
andere energiedragers, zoals kolen.
In de gasprijs mogen alleen die mi
lieu-normen doorwerken waarover
in EG-verband overeenstemming
bestaat en die ook gelden in andere
EG-landen.
VERVOLG VAN PAG. 3
Oesterdam
Op advies van de distriktsraad voor
Tholen heeft de Raad zijn voorkeur
uitgesproken voor alternatief 1 voor
het noordelijk deel van het tracé over
de Oesterdam respektievelijk de
aansluiting ervan op de Thoolse we-
geninfrastruktuur. Hierbij zal de
Raad er bij het Provinciaal Bestuur
voor pleiten dat de verbinding tussen
de Veerweg en de Postweg in noor
delijke richting zal worden opge
schoven tot nabij de huidige kruising
van de Postweg met de Ee-weg; de
Kerkweg niet zal worden afgesloten
waardoor geen onnodige omrijscha-
de zal ontstaan voor de landbouw
bedrijven en de Ceresweg ongelijk
vloers zal worden gekruisd waarbij
zodanige voorzieningen worden ge
troffen dat de bereikbaarheid van de
aldaar gevestigde boerderij niet in
het geding komt. Hierbij wordt
voorts aangetekend dat de verbin
ding over de Oesterdam eerst mag
worden opengesteld wanneer de
aansluiting op de Thoolse wegenin-
frastruktuur volgens dit alternatiefin
zijn geheel is gerealiseerd; de Veer
weg kan gezien de konstruktie en de
funktie, niet tijdelijk alle verkeer
vanaf en naar de Oesterdam verwer
ken zonder onoverkomelijke bezwa
ren op te roepen. Om problemen
t.a.v. kavelsnijden, omrijschade e.d.
tot een minimum te beperken wordt
vervolgens de wens uitgesproken dat
de aanleg van dit trajekt kan samen
vallen met de uitvoering van de reeds
aangevraagde eenvoudige ruilverka
veling voor dat gebied.
Konsept Beheersplan
Buitengebied Tholen
De Raad heeft kennis genomen van
het konsept beheersplan Buitenge
bied van de gemeente Tholen waar
een voorstel wordt gedaan om de
aard van de nieuw aan te brengen
beplantingen langs wegen en op dij
ken mede af te stemmen op de ont
staansgeschiedenis van de betreffen
de polders.
Van de nieuwe aanplant in de ko
mende 10 jaar zal een deel dienen ter
vervanging van de gekapte bomen
terwijl ca. 24 lA km aan de bestaande
beplanting zal worden toegevoegd.
De Raad acht het geen goede zaak
dat over dit plan geen overleg is ge
pleegd met de georganiseerde Land
bouw terwijl voorts ook geen overleg
is voorzien bij de uitvoering van de
plannen, temeer daar de Raad ver
schillende bedenkingen heeft tegen
de voorliggende nota. Er is namelijk
geen rekening gehouden met de
konsekwenties van de aanplant. In
het bijzonder geldt dat voor de ge
volgen van de te realiseren aanplant
voor het onderhoud en beheer van
sloten en bermen; een onderwerp dat
de Raad ook buiten de gemeente
Tholen in steeds toenemende mate
zorgen baart nu de nadelige konse
kwenties van slecht onderhouden slo
ten en bermen eenzijdig op de agra
rische sektor worden afgewenteld.
Ontgrondingenverordening
Aan het Provinciaal Bestuur wordt
medegedeeld dat de ontwerp-ont-
grondingenverordening op enkele
onderdelen bezwaren oproept. Het
betreft de vergunningplicht voor
aanleg, onderhoud dan wel dempen
van mestputten groter dan 50 m3 en
aanleg, onderhoud of dempen van
waterputten groter dan 50 m3. Het
niet vergunningplichtig zijn van
werken door of namens de provincie
kan evenmin de goedkeuring weg
dragen terwijl het indienen van aan
vragen voor een vergunning in ne-
genvoud als overbodig wordt erva
ren.
Bakterievuur
In samenwerking met de Konsulent
Natuur-, Milieu- en Faunabeheer in
de provincie Zeeland poogt de Ge
westelijke Raad het thans eksplosief
optredende bakterievuur te lijf te
gaan. De eerste resultaten van deze
nog maar net gestarte aktie zijn be
vredigend.
Ruimtelijke Ordening
U-it de onlangs verschenen Konink
lijke Besluiten inzake de bestem
mingsplannen Buitengebied van de
gemeenten Goes en Borsele leidt de
Gewestelijke Raad af dat de Kroon,
in navolging van het Kollege van
Gedeputeerde Staten, van mening is
dat nieuwvestiging van niet-grond-
gebonden agrarische bedrijven zon
der meer aan zware planologische
beperkingen onderhevig dient te
zijn. De Raad betreurt deze stelling-
name temeer daar voor de eerstge
noemde gemeente wordt gesteld dat
de kleinschaligheid van het land
schap niet door deze nieuwvestiging
mag worden aangetast (een nieuw
vestiging in de "open" polders wordt
wel toegestaan) terwijl voor de an
dere gemeente wordt opgemerkt dat
de openheid van het gebied (even
eens merendeels "open" polders)
geen nieuwvestiging verdraagt.
Bij de Raad van de gemeente Arne-
muiden zal bezwaar worden inge
diend tegen de omvang van de voor
genomen uitbreiding van het woon
gebied in het ontwerp-bestemmings-
plan Brakenburg II.
"Tapteflort!" Daarmee veroor
deelde mijn moeder de twee kan
volle melk die ze van de melkboer
overgeschept kreeg in haar steel
pan. De goede man liep rood aan
en wilde een gepast maar door
slaggevend antwoord geven toen,
ontegenzeggelijk, mijn moeder
hieraan toevoegde: "Kijk maar,
hardstikke blauw". Daar had de
brave neringdoende niet van terug.
De slappe kleur van de melk zelf
verraadde dat het romigste eraf
was, en wel een ietsje teveel. Zijn
zonde bijna berouwend tikte de
man aan zijn pet en beloofde be
terschap met een opgewekt: "Tijd
van het jaar, mevrouw. Morgen
beter!" En met een welgemeend
"Dat zal je geraaien wezen" kon
hij verderop.
Dit was nog uit de tijd van paard-
en-karren toen de melk mft de
maatkan uit de melkbus werd ge
schept en overgegoten. De krisis
lag nog in een vers verleden, en het
neringduiveltje was nog bijzonder
aktief onder de kleine zelfstandi
gen. Het handje rustte wel eens
lichtjes op de weegschaal, de bonen
waren niet altijd allemaal even
groot, en er zat nogal eens wat ring
in de aardappelen. En nog is dat
duveltje niet helemaal dood. Als er
in een meter krentebrood één steen
zit, dan bijt ik erop, gegaran
deerd... maar dat zeggen er velen.
Betekent dat dan dat krenten en
stenen samen de markt op gaan?
Nog pas kocht ik voor het gemak
wat diepvriesvis uit het koude vak.
Het plaatje op de doos deed je wa
tertanden: heerlijk yers, gepa
neerd, ovenklaar. Landbouw en
visserij gingen innig samen in dit
pak, want het was meer graanpro-
dukt dan visschotel. In het dure
kilo dikke griekse kersen die ik pas
kocht zaten er vele schriele kersen
van een andere nationaliteit, dat
kon je zien en proeven. Maar dit
zijn kleine pekelzonden waarvan je
niet wakker blijft liggen. Je schrikt
pas goed als je hoort dat er anti
vries zoetigheid in europese wijnen
gestopt wordt om ze op te peppen
Gelukkig wordt daar zo hoog over
opgegeven, dat geen sterveling
meer wijn uit dat land in huis
haalt, maar loop eens langs de le
vensmiddelen op de planken van
onze grote allesverkopers? Lees
daar maar eens de geheimtaal van
de verplichte rijtjes ingrediënten
die de konsument in de maag ge
splitst krijgt. En wal zit er nog in
dat êr niet op staat? Hoever liggen
produktie, verwerking en handel
van elkaar? Wie roomt de melk af?
Waar wordt de anti-vries door de
wijn geroerd? Waar worden de
groeihormonen in het kalfs- of
varkensvlees gespoten?
POTTEKIJKER
4
Vrijdag 9 augustus 1985