Q verzekeringen
OVM pakt toename diefstal, inbraak-
schade en claim-wangedrag aan
IVI tel: 01100-24000
S. de Visser uit bestuur OVM
Invoer (gebruikte)
personenauto
Sleperswagens uit de stad
lfll Jl f- den hollanderlaan 10
Onderlinge had weer een goed jaar
Enkele kernpunten van de OVM in 1984
"Het boekjaar 1984 is voor de Onderlinge Verzekerings Maatschappij
van de Zuidelijke Landbouw Maatschappij (de OVM van de ZLM)
weer een goed jaar geworden met een goed batig saldo. Het was ook een
jaar waarin zich een aantal ontwikkelingen sterker af is gaan tekenen,
zoals een duidelijke toename van diefstal en de schade die hierbij
ontstaat, een groei in het klaim wangedrag en een steeds meer optre
dende afbraakkonkurrentie onder de verzekeraars". Dit zei de voorzit
ter van de OVM, de heer L.W. van Nieuwenhuyzen bij de algemene
ledenvergadering van de onderlinge die vrijdag 21 juni plaats vond in de
Kring Tholen/St. Philipsland in het Holland Huis te Scherpenisse.
"Ondanks deze stormen staan wij als onderlinge voor onze leden als
een rots in de branding en hebben wij binnen het akseptatie beleid vorig
jaar in alle branches groei kunnen realiseren", zo voegde hij er trots
aan toe.
Tot zijn teleurstelling zei van Nieu
wenhuyzen te moeten konstateren,
dat diefstal en de schadegevolgen
hiervan in de branches motorvoer
tuigen en inboedelverzekeringen
toenemen. Het bestuur heeft hier
tegen inmiddels maatregelen geno
men en stimuleert met een korting
van 20% het laten beveiligen van au
to's. Ook strengere maatregelen in de
vorm van een strakkere maar recht
vaardige waardebepaling bij diefstal
van nieuwere auto's zal de verzeker
den aan moeten zetten beter op, hun
eigen goed te passen.
Claim-wangedrag
De voorzitter maakte verder gewag
van een toenemend claim-wange
drag. Dit komt erop neer dat meer
verzekerden de verzekeringsmaat
schappijen proberen op te lichten
door oneigenlijke claims in te dienen
of door de schade anders voor te
stellen dan ze in feite is. "Gelukkig
komt dit verschijnsel bij ons nog mi
nimaal voor, maar hier moet na
tuurlijk wel een halt aan toe worden
geroepen".
De brandverzekering groeide voor
spoedig en het aantal posten nam toe
met 45%. De mogelijkheid voor het
verzekeren van agrarische gebouwen
wordt opengesteld, waardoor de le
den een volledig gangbaar pakket
kart worden aangeboden.
Waar het de bedrijfskosten betreft,
zit de OVM op het laagste percenta
ge van Nederland en wel op 13,3%
vertelde Van Nieuwenhuyzen trots.
Dalend normbesef
Naar de mening van de OVM-voor-
zitter zal in de verzekeringswereld de
solidariteitsgedachte steeds meer
onder druk komen te staan. "We
krijgen steeds meer op maat gesne
den varianten die gekoppeld worden
aan het risiko in bepaalde gebieden
of bij groepen van personen. Het
dalend normbesef zal leiden tot ver
dere verscherping van de voorwaar
den.
Konkurrentie
De direkteur van de OVM van de
ZLM, de heer H. Doeleman Hzn.,
wees de aanwezige leden er op, dat
de verzekeraars een uiterst moeilijke
periode tegemoet gaan met een toe
nemende verscherping van de kon-
kurrentieverhoudingen en zware
verliezen. Verwacht mag dan ook
worden dat de herverzekeraars ho
gere premies zullen vragen. De OVM
verkeert onder haar kollega's in een
gunstige uitzonderingspositie. Zij
heeft steeds haar eigen akseptatiebe-
leid gevoerd en dat werpt duidelijk
haar vruchten af.
Wel zal het batig saldo van de OVM
waarschijnlijk onder druk komen te
staan door de dalende rente-op
brengst en een nog steeds zeer matige
schadefrekwentie.
Hoewel het gedrag van de leden van
de OVM gunstig afsteekt bij die van
leden van andere verzekeraars is het
bestuur toch van zins meer slechte
rijders en zij die een slecht claimge
drag vertonen eerder uit de verzeke
ring te verwijderen. De heer Doele
man konstateerde verder dat de groei
van het aantal autoverzekeringen er
in Zeeland zo goed als uit is terwijl in
Noord-Brabant nog wel steeds een
groei wordt gekonstateerd. De di
rekteur stelde in dit verband dat het
in feite geen goede zaak is dat de
technische verliezen die de OVM in
Noord-Brabant lijdt door de Zeeuw
se leden moeten worden opgebracht.
Voorzitter van Nieuwenhuyzen gaf
vervolgens een toelichting op enige
posten in balans en exploitatiereke
ning. De aanwezigen gingen akkoord
met de voorgestelde verdeling van
het batig saldo van ƒ6.765.515,—
Dit betekent een premierestitutie
van 20% over de AOV - premie voor
het jaar 1984, een toevoeging van
3.068.069,— (na aftrek van ver
schuldigde belastingen) aan de sta
tutaire reserve terwijl een bedrag van
592.650,— naar de egalisatiereser
ve gaat. In de financiële kommissie
die verklaarde akkoord te kunnen
gaan met de balans en exploitatiere
kening zal de heer M.C.J. Kosten
worden opgevolgd door de heer C.
Hamelink, te Wemeldinge. De heer
S. de Visser trad wegens het bereiken
van de statutaire eindleeftijd af als
dagelijks bestuurslid van de OVM.
De heer F.P. Maas van de kring
Noord-Beveland werd benoemd in
het dagelijks bestuur terwijl de heer
C.J. Bierens uit Grijpskerke (W)
werd benoemd in het algemeen bes
tuur. De aanwezigen gingen akkoord
met enige wijzigingen in het brand
schadereglement.
J.W.
Wegens statutaire redenen - hij heeft
de leeftijd van 70 jaar bereikt - heeft
het dagelijks bestuurslid van de On
derlinge Verzekerings Maatschappij,
de heer S. de Visser, vrijdag 21 juni
op de algemene ledenvergadering
afscheid genomen van de OVM.
Voorzitter L.W. van Nieuwenhuyzen
noemde De Visser in een toespraak
"een representant van de agrarische
sektor die, zichzelf niet sparend, zich
steeds volledig heeft ingezet voor de
belangenbehartiging van zijn kolle
ga's en voor de organisaties waar
voor hij bestuurlijke verantwoording
droeg". Een afscheid van een erva
ren en volbloed bestuurder, ZLM-er
en OVM-er, die kans gezien heeft
daarnaast ook nog steeds boer in hart
en nieren te zijn.
Namens de OVM bood hij hem een
tegeltableau aan met daarop een af
beelding van de vierjaargetijden.
De heer De Visser bekende in een
kort dankwoord dat dit afscheid voor
hem wel erg zwaar viel. Juist binnen
het OVM-gebeuren zei hij zich altijd
erg goed thuis te hebben gevoeld.
in 1984 een groei van 4.969
voertuigen (vorig jaar 4.919);
dit is 5,2% tegen 5,5% vorig
jaar;
een forse groei bij de branche
brand partikuliere gebouwen
en inboedels, nl. 3.362 posten,
ofwel 44,9%; vorig jaar be
droeg de toename in aantal
4.114, zijnde 122%; bij de
O.l.V. bedroeg de toename
9,9% (vorig jaar 10,1%); bij de
W.A.-partikulier 18,4% (vorig
jaar 37,7%);
het netto premie-inkomen
steeg bij de
a. motorvoertuigenbranche
met ƒ2.393.000,- of 8%
(v.j. 1,5%);
b. aansprakelijkheidsverze
kering (A.V.P. en A.V.B.)
met 97.000,— of 16% (v.j.
14,3%);
c. medische varia met
124.000,- of 5,7% (v.i.
12,9%);
d. ongevallen inzittenden
met 118.000,- of 10,5%
(v.j. 11,7%);
e. brandverzekering met
ƒ412.000,- of 68% (v.j.
128,5%);
de gemiddelde premiestijging
bedroeg 9,2% (v.j. 3,8%);
de rente-opbrengst steeg met
ƒ399.000,- of 7,7% (v.j. 8,3%
daling);
de bedrijfskosten inklusief de
provisie bedroegen 13,3%; in
1982 - 11,8% en in 1983 -
12,6%;
het percentage premie-schade
in de motorvoertuigenbran
che bedroeg 83,5% (v.j.
80,7%);
de schadefrequentie steeg
naar 17,3% (v.j. 16,5%);
rpet uitzondering van de
A.V.P./B. leverden alle bran
ches een positief resultaat op;
ondanks de toename van de
schade werd in 1984 een fraai
batig saldo behaald van
ƒ6.765.515,-;
aan de algemene vergadering
zal een restitutie worden
voorgesteld van 20% over de
A.O.V.-premie;
aan de algemene vergadering
zal tevens worden voorgesteld
om aan de algemene reserve
3.068.069,— en aan de ega
lisatiereserve 592.650,— toe
te voegen;
de vrije reserve komt hiermee
op een bedrag van
18.907.366,— hetgeen neer
komt op 50,5% van de totale
premie (v.j. 44,5%).
Het vertrekkende dagelijks bestuurslid de heer S. de Visser (r.) toonde zich
aangenaam verrast met het hem door voorzitter van Nieuwenhuyzen aangeboden
tegeltableau.
De heer S. de Visser (l.) dankt de aanwezigen en het bestuur van de O VM voor de
prettige sfeer waarin hij het werk voor de O VM altijd heeft kunnen verrichten.
Achter de bestuurstafel v.l.n.r. de heren M. Boogerd, H. Doeleman Hzn. (di
rekteur), L. v. Nieuwenhuyzen (voorz.) en de heer J.F.G. Schlingemann.
Vrijdag 12 juli 1985
De aangifte van de invoer van een
personenauto geschiedt bij de dienst
Invoerrechten en accijnzen, waar na
betaling van de rechten een invoer-
dokument wordt afgegeven. (Doua
ne 33).
Dit douaneformulier dient tesamen
met een kentekenadnvraagkaart
naar één van de dienstkringen van de
Rijksdienst voor het Wegverkeer te
worden gezonden.
Nadat de aanvraag om een kente
kenbewijs is ontvangen wordt het
voertuig opgeroepen voor een tech
nisch onderzoek.
Bij dit onderzoek wordt bekeken of
het voertuig:
- aan de in Nederland gestelde
eisen voldoet,
- in voldoende staat van onder
houd is,
- overeenkomt met een Neder
landse type goedkeuringsspecifi-
katie.
Indien het voertuig na onderzoek
moet worden aangepast aan de Ne
derlandse eisen of moet worden her
steld zal de auto aan een nakontrole
worden onderworpen.
Indien het voertuig niet kan worden
gekonformeerd met een bestaande
typegoedkeuringsspecifikatie zullen
alsnog gegevens moeten worden
overlegd die betrekking hebben op
onder andere: toelaatbare
luchtverontreiniging, geluidsnivo,
remsysteem en gewichten bevesti
gingspunten voor autogordels. In het
algemeen kan de officiële door de
fabrikant aangestelde importeur be
middeling verlenen.
Nadat deze gegevens bij de Rijks
dienst voor het Wegverkeer zijn bin
nengekomen zal het voertuig worden
onderzocht waarbij de noodzakelijke
demontages worden verricht. Zo no
dig zal het voertuig aan bepaalde
beproevingen moeten worden on
derworpen.
In het algemeen kan worden gesteld
dat personenauto's die binnen de
Europese Gemeenschap zijn gepro
duceerd of bestemd zijn voor ver
koop binnen de Europese Gemeen
schap weinig of geen .aanpassingen
behoeven.
De rijke verzameling wagens,
karren en andere transportmid
delen, die het Openluchtmuseum
bezit, is door gebrek aan goede
expositieruimtes elders in depots
ondergebracht. Met telkens wis
selende onderwerpen wordt toch
ieder jaar een keus uit de kollek-
tie tentoongesteld in de Vlaamse
schuur van de Brabantse boerde
rij uit Etten-Leur. Dit jaar is een
aantal voorbeelden van slepers
wagens, die in de stad gebruikt
werden, voor het voetlicht ge
haald. Zij geven een indruk van
de verschillende toepassingen
van deze in het algemeen zware
vervoermiddelen. Te zien zijn een
spoortappisière en een meubel
handkar uit het begin van deze
eeuw van het verhuizingsbedriif
Pierens uit Vlissingen, een bier
wagen van de Maastrichtse bier
brouwerij Marres, een sleperswa
gen van Van Gend Loos die
gebruikt werd voor het afhalen en
bezorgen van stukgoederen. Ver
der een door paarden getrokken
vrachtwagen van houthandel
Peltenburg en Zonen te Haarlem
voor het vervoer van grote par
tijen gezaagd hout naar de afne
mers, en een veehouderskar van
de Sneekse veedrijver Hoekema,
waarmee hij kalveren en jonge
varkens van de hokken van de
veemarkt naar de wegerij en de
veeauto's bracht. De tentoonstel
ling is te bezichtigen tot 1 no
vember in het Openluchtmuseum
te Arnhem. Toegang 5,— kin
deren 3,—