Wat kost een
jaar studeren?
KNLC
kommentaar
Graanbeleid
over geld
en goed
Afspraken bij huwelijk
of samenwonen
Landbouwgrond
Zeewolde brengt
het dubbele op
Ernstig konflikt over gelegenheidsarbeid
tussen landbouw en ASF-Tilburg
Premieregeling
zoogkoeienbestand
T egemoetkoming
studiekosten
Aan veel huizen wappert binnenkort de driekleur, al dan niet met
schooltas of wat anders dat erop wijst, dat er weer een middelbare
scholier(e) voor zijn of haar eindexamen is geslaagd.
En dan: een baan zoeken of doorstuderen?
In dit artikel iets over de kosten van studeren aan een universiteit of
hoge school (W.O.), of het studeren aan een hogere beroepsopleiding
(H.B.O.). Er is hiervoor geen algemeen recept, maar toch kunnen er
een aantal richtlijnen worden aangegeven.
De ene studierichting is duurder dan
de andere; niet iedereen hoeft een
dure microscoop of een echte teken
tafel aan te schaffen. En als je op
kamers gaat: de één bemachtigt di-
rekt een betaalbare kamer, de ander
woont eerst op een peperdure kamer
in afwachting van iets beters.
Iedere student heeft zijn eigen leef
wijze, dus zullen de uitgavenposten
per student verschillen. Maar hoe
dan ook: de inkomsten en de uitga
ven zullen met elkaar in overeen
stemming moeten zijn.
Hieronder volgt een voorbeeldbere
kening, waarbij uitgegaan is van drie
verschillende situaties.
Voorbeeld A is eigenlijk een optel
som van alle financiële meevallers
die een student mogelijkerwijs kan
hebben:
een H.B.O.-student, die geen
schoolfondsbijdrage hoeft te betalen.
een kamerhuur van 200 all-in;
gratis meeverzekerd in het zie
kenfonds van de ouders;
lage post voeding (door bijvoor
beeld gezamenlijk koken);
geen wasserettekosten (gebeurt
bijvoorbeeld in ouderlijk huis);
weinig reiskosten (opleiding en
ouderlijk huis in de nabijheid).
Voorbeeld B geeft aan hoe een stu
dent in een ongunstige situatie mini
maal kan uitkomen.
Voorbeeld C geeft aan hoe de maxi
male rijksstudietoelage globaal bes
teed zou kunnen worden (hierbij
College-/inschrijfgeld
Studiemateriaal
Huur, gas, water, elektra
Verzekeringen
Kontributies/abonnementen
Voedings/genotmiddelen
Wasserette/toilet-/schoon-
maakartikelen
Reiskosten
Kleding/schoenen
Aanschaf inventaris
Onvoorzien
Zakgeld
wordt geen uitspraak gedaan over,
het al dan niet toereikend zijn van de
rijksstudietoelage).
Waaruit kan een studentenbegroting
gefinancierd worden?
1. Een toelage van de ouders.
2. Een rijksstudietoelage voor W.O.
of H.B.O.
3. Eigen inkomsten.
4. Een gegarandeerde rentedragen
de studielening door de overheid.
Het stelsel van studiefinanciering in
Nederland berust op de grondge
dachte dat de ouders voorzien in de
kosten van studie en levensonder
houd of er aan bijdragen. Deze ou
derlijke bijdrage is afhankelijk van
het belastbaar inkomen en van het
belastbaar vermogen. Als u dus een
rijksstudietoelage aanvraagt, wordt
aan de hand hiervan bepaald of u al
dan niet voor een gehele of gedeel
telijke rijksstudietoelage in aanmer
king komt. Hierbij wordt tevens re
kening gehouden met het feit of de
student inwonend of uitwonend (dus
op kamers) is. De door de ouders te
ontvangen kinderbijslag kan ook een
belangrijke bijdrage zijn in het fi
nancieren van de studie.
Mocht u vragen hebben naar aanlei
ding van dit artikel dan kunt u te
recht bij de sociaal-ekonomische
voorlichting van uw standsorganisa
tie.
Greet Tammes Buirs
A
B
C
778
1.048
1.048
700
800
700
f 2.400
4.200
3.000
50
400
450
395
140
520
2.000
2.200
2.900
60
250
200
60
420
300
720
600
840
150
50
150
100
100
150
1.200
750
1.210
ƒ8.613
10.958
11.468'
Dit bedrag 11.468 is de maximale rijksstudietoelage voor W.O., inklusief
de toelage voor college- en inschrijfgeld.
Op 5 juli jl. hebben de drie
Zeeuwse Landbouw Organisaties
samen met de Nederlandse
Fruittelers Organisatie, kring
Zeeland - West Noord-Brabant,
een gesprek gevoerd met de di-
rektie van het A.S.F. te Tilburg.
Dit over de wijze waarop de laat
ste instantie middels formulieren
en kontroleurs een interpretatie
geeft aan het begrip gelegen
heidsarbeid. Aan het einde van
dit gesprek konkludeerde de
voorzitter dat ZLO/NFO op geen
enkele wijze akkoord kunnen
gaan met de ziens- en werkwijze
van het A.S.F. in Tilburg. Een en
ander zal nu op landelijk nivo
aan de orde worden gesteld.
Aan de leden van de landbouw
organisaties en de NFO wordt
daarom dringend geadviseerd
'geen kontroleur van het A.S.F. te
woord te staan dan na overleg
met de S.E.V.
Ondernemers die zich hebben ges
pecialiseerd in de produktie van
kwaliteitsrunderen, kunnen tot en
met 30 september 1985 wederom een
premie aanvragen op grond van de
EG-premieregeling aanhouden
zoogkoeienbestand. De premie be-
Vrijdag 12 juli 1985
draagt dit verkoopseizoen circa
ƒ41,— per zoogkoe.
Aanvragen kunnen worden inge
diend bij de Distriktsbureauhouder
(DBH) van de Stichting tot Uitvoe
ring van Landbouwmaatregelen, op
eendaarvoor bestemd formulier dat
ter plekke verkrijgbaar is.
De regeling heeft tot doel het inko
men van de betreffende onderne
mers op een redelijk peil te houden.
Wanneer uw kinderen de basis
school verlaten of een andere
vorm van middelbaar beroep
sonderwijs gaan volgen kunt u in
aanmerking komen voor een te
gemoetkoming in de studiekos
ten. Op de basisschool werden
alle boeken en leermiddelen door
de school verstrekt. Voor het ver
volgonderwijs moet u zelf voor de
direkte kosten als boeken, leer
middelen, sportkleding, e.d., zor
gen.
In heel wat gevallen zal blijken,
dat de ouders dit moeilijk zelf
kunnen betalen. U kunt dan een
tegemoetkoming in de studiekos
ten aanvragen. Ook heel veel
agrariërs kunnen voor deze bij
drage in aanmerking komen.
De tegemoetkoming wordt ver
strekt als gift en wordt aan de
ouders toegekend, tenzij het kind
18 jaar of ouder is.
De tegemoetkoming heeft geen
invloed op de kinderbijslag.
Naast de tegemoetkoming in de
studiekosten kan ook een reis
kostenvergoeding worden toege
kend wanneer de school meer
dan 8 km van de woonplaats ver
wijderd is.
De aanvraagformulieren van een
tegemoetkoming kunt u aanvra
gen bij de school die uw kind gaat
bezoeken, of bij de Centrale Di-
rektie Studiefinanciering, afd.
Bijzondere financiering, Postbus
3006, 9700 RH Groningen, tel.
(050)24 91 11.
A.K.-B.
Het graanbeleid, één van de hoekste
nen van het gehele Europese land
bouwbeleid, staat op dit moment zowel
op nationaal, Europees als internatio
naal vlak in het brandpunt van de be
langstelling. Internationaal zien we
met name hoe van Noordamerikaanse
zijde op een voor dat continent geëi
gende manier de problematiek wordt
benaderd. Dat wil zeggen, intern is
men bezig te rationaliseren en te sa
neren, met voor Europese begrippen
onaanvaardbare sociale consequenties
voor de boeren. Extern wordt op de
wereldmarkt via concurrerende krach
tinspanning getracht terrein te winnen
c.q. te herwinnen.
De Amerikaanse handelswijze heeft
voor het Europese beleid en voor de
Europese boer direct en indirect zijn
doorwerking; zeker nu Europa struc
tureel een graanexporteur naar de
wereldmarkt is geworden. Een
wereldmarkt die overigens uit steeds
meer hoeken van de wereld gevoed
lijkt te worden. Het is dan ook begrij
pelijk, dat de Nederlandse akkerbou
wer met zorg de ontwikkelingen op de
graanmarkt volgt, zeker nu er de
laatste jaren steeds sprake is van
prijsverlagingen.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat
op vele fronten binnen de landbouw
organisaties over het graanbeleid
wordt gediscussiéerd. Die - discussie
moet er toe leiden dat in Europees
verband een beleid kan worden gefor
muleerd, waarbij een zodanige Euro
pese graanprijs wordt gerealiseerd, dat
deze als belangrijke hoeksteen van dat
beleid kan blijven functioneren.
Daarbij is het naar mijn mening niet
aan de orde om nu, op dit moment, ten
aanzien van de prijzen een puur
Het huwelijk is een vanouds bekend
instituut. Daar omheen zijn allerlei
wetten en regels ontstaan die de
rechten en plichten van de huwelijk
spartners regelen. Van recentere da
tum is de gewoonte van het samen
wonen ontstaan. Doch van deze
woonvorm is nog weinig in wettelijke
regelingen terug te vinden.
De 'financiële gevolgen van het hu
welijk zijn bekend. De bezittingen eji
schulden van beide partners vloeien
inéén evenals die welke ten tijde van
het huwelijk zijn verworven of aan
gegaan. Bij verbreking van de huwe
lijksband door overlijden of schei
ding wordt het saldo van de bezit
tingen en schulden voor de helft aan
elk vah de partners toegerekend.
Wanneer deze wijze van vermogens
vermenging niet gewenst wordt, dan-
wel wanneer bepaalde risiko's bij één
van de echtelieden aanwezig zijn
waarvoor de ander niet aansprake
lijk wil zijn, dan kan men dit voor
komen door vóór het huwelijk hu
welijksvoorwaarden aan te gaan.
Hierbij regelt men welke vermo
gensbestanddelen van elk van bei
den is en blijft en ook aan wie de
besparingen tijdens het huwelijk
worden toegerekend. Huwelijks
voorwaarden moeten worden aan
gegaan bij notariële akte en worden
ingeschreven in het openbaar huwe
lijksgoederenregister. Op deze wijze
kan een ieder ervan kennis nemen.
Samenwonen
Wanneer twee personen geen for
meel huwelijk willen sluiten maar
overigens zich wel gedragen als een
echtpaar, dan spreekt men van sa
menwonen. Deze woonvorm is nog
vrij jong en zeker nog niet omgeven
door wettelijke regelingen.
Daarom is het verstandig van de sa
menwonenden om hun relatie zelf
vast te leggen in een overeenkomst.
Op deze wijze kunnen beide perso
nen de afspraken op schrift stellen en
daarmee de financiële gevolgen van
hun samenwonen regelen. Deze
overeenkomst is zeker aan te bevelen
omdat - zoals gezegd - de wet nog
geen richtlijnen geeft. Wat moet er
gedaan worden bij verbreking van de
samenleving, bij overlijden, bij fail
lissement of curatele?
Vaak is er sprake van goederen wel
ke gemeenschappelijk bezit zijn of
een huurhuis waarvan niet beiden
huurder zijn. U weet dat ingeval van
overlijden de ander geen erfgenaam
is, maar alleen de familie van de
overledene.
Welke gevolgen dit kan hebben in
bepaalde situaties laat zich denken.
Door een goede samenlevingsove
reenkomst op te stellen kunnen vele
problemen voorkomen worden. Het
notariaat heeft in de achterliggende
jaren de nodige ervaring opgedaan
bij het opstellen van dergelijke over
eenkomsten.
Bedenk dat het opmaken van een
samenlevingsregeling geen reden
van wantrouwen is ten opzichte van
elkaar maar een nuttige en noodza
kelijke bijdrage om het samenwonen
zo ongestoord mogelijk te doen
plaatsvinden. B. Veerbeek
marktgericht beleid te gaan voeren.
Dit zou kunnen leiden tot óf grote
verschuivingen in het produktiepa-
troon in de landbouw óf tot koude sa
nering. Consequenties die diep, te diep
zouden ingrijpen.
Er zal in overleg, zowel binnen de
Europese Gemeenschap als met de
partners op de wereldmarkt, gezocht
moeten worden naar een beleid waar
door er een situatie zal ontstaan
waarin de EG-markt schoon gehou
den kan worden. Om vooruitlopend
daarop over te gaan tot stabiliseren
van de produktie door middel van
quotering, gaat mij te ver. Negatieve
uitstraling naar andere produkten en
praktische uitvoerbaarheid van quote
ringen, naast structuurbevriezing, de
negatief overheersende aspecten.
Een nieuw structureel markteven
wicht tussen vraag en aanbod kan in
principe op twee manieren bereikt
worden, namelijk vraag vergroten
en lof aanbod verkleinen. Bij vraag
vergroting moet vooral gekeken wor
den naar nieuwe aanwendingsmoge
lijkheden van het graan. Nadere stu
die over het verwerken van granen tot
ethanol voor in de benzine en af
breekbare plastics dient met voortva
rendheid ter hand te worden genomen.
Via een medeverantwoordelijkheids-
heffing per hectare op de granen kan
mogelijk in de afzetsfeer ook enige
verruiming gegeven worden.
Ten aanzien van aanbodverkleining
moet gedacht worden aan zogenaamde
tekort-teelten in de Europese Ge
meenschap, wat dan vooral ei wit hou
dende gewassen zijn. Onderzoek naar
en stimulering van onder Europese
omstandigheden haalbare produktie-
mogelijkheden, zouden mede uit de
eerder genoemde medeverantwoorde
lijkheidsheffing gefinancierd moeten
worden. Mede om ruimte te geven aan
deze eiwithoudehde gewassen, moet in
GA TT-verband overleg gepleegd wor
den ter stabilisatie van de import van
de belangrijkste veevoedergrondstof
fen. Tenslotte moét vooral in Europees
verband bezien worden of, waar en in
hoeverre bosbouw een alternatief kan
zijn.
A l met al moet de doelstelling van het
beleid zijn dat er zonder koude sane
ring een structurele toekomst is voor
het graan als hoeksteen binnen de
agrarische sector.
Varekamp
Landbouwgrond in Zeewolde in
Zuidelijk Flevoland heeft meer dan
zes gulden per vierkante meter op
gebracht. Elders in het land wordt
volgens een woordvoerder van het
landbouwschap slechts de helft be
taald.
De staat verkocht er drie percelen
per opbod. De prijzen van de perce
len met een oppervlakte van 40 hek-
tare, 44 hektare en 51 hektare waren
respektievelijk 2,4 miljoen, 2,8 mil
joen en 3,2 miljoen gulden.
Er waren meer dan vierhonderd
landbouwers bij de veiling aanwezig.
Volgens het.landbouwschap gaat het
om aaneengesloten kaders, die goed
gedraineerd zijn. Op het "oude land"
worden dergelijk grote percelen niet
meer aangeboden, terwijl er toch
veel liefhebbers zijn.
Vorig jaar is in dit gebied eveneens
grond verkocht. Dit gebeurde bij in
schrijving. Het Rijk heeft nu op ver
zoek van de Tweede Kamer de per
celen in Zeewolde bij opbod ver
kocht. Voor de eerste keer, maar ook
nu werden er hoge prijzen betaald.
(Trouw)