Minister Braks stelt verevenings systeem superheffing vast POTTEK/.y "Veroorzakers van nog grotere overschotten extra aanpakken" Minister Braks bij proefinstallatie mestverwerking Diergeneesmiddelenwet aanvaard Dankert wil schadevergoeding voor slachtoffers fraude scharreleieren Mestkevers Minister ir. G. Braks (landbouw en visserij) heeft het eerder aange kondigde vereveningssysteem in het kader van de betaling van de su perheffing over het op 1 april jl. geëindigde melkprijsjaar van 1984/1985 vastgesteld. De inning van de superheffing zal in bepaalde gevallen gedeeltelijk achterwege blijven. Oogmerk is tegemoet te komen aan problemen rondom de betaling van de superheffing. De bewindsman zal met name kleinere bedrijven tege moet komen. Iedere overschrijder betaalt Uitgangspunt is, dat iedere over schrijder in elk geval superheffing zal moeten betalen. Verevening vindt namelijk pas plaats voorzover de overschrijding een bepaald per centage van de heffingvrije hoeveel heid teboven gaat. Dit percentage varieert naar gelang van de omvang van de heffingvrije hoeveelheid en bedraagt: Heffingvrije Verevening boven hoeveelheid procent x 1000 kg van de heffingvrije hoeveelheid 0 tot 100 8% 100 tot 200 9% 200 tot 300 10% 300 tot 500 11% 500 tot 1000 12% boven 1000 13% Aan melkveehouders, wier over schrijding boven bedoelde percenta ges uitgaat, zal de heffing over max imaal de volgende 30.000 kg melk worden kwijtgescholden. Bij nog grotere overschrijding moet vervolgens over de dan resterende extra geleverde melk opnieuw de su perheffing worden betaald. Minimum Om de werking van de superheffing te onderstrepen heeft minister Braks besloten dat in alle gevallen tenmin ste een heffing wordt opgelegd van 10% van de overschrijding. Dit is in de praktijk vooral van belang voor melkveehouders die beschikken over een zeer lage heffingvrije hoeveel heid of aan wie in het geheel geen quotum is toegewezen (zgn. nul quotum). Speciale kategorieën In een aantal kategorieën van geval len doen zich specifieke problemen voor. Hiervoor is een aparte regeling getroffen. Bij veehouders die melk hebben geproduceerd en geen of nage noeg geen heffingvrije hoeveel heid hebben, omdat zij met de melkproduktie zijn gestart na 1 oktober 1983 en geen bijzondere heffingvrije hoeveelheid toege wezen hebben gekregen, vindt inning slechts plaats over 10% ven de overschrijding. Bij starters die volgens de bepa lingen van de beschikking voor hun bediijf voor het melkprijs jaar 1984/1985 slechts een deel van de beschikbare heffingvrije hoeveelheid toegewezen hebben gekregen, kan verevening volgen tot 3/4 van de heffingvrije hoe veelheid welke voor het lopend melkprijsjaar geldt voor deze be drijven. Veehouders die te maken hebben gehad met tragische, persoonlijke en familie-omstandigheden, waar thans een opvolgingssituatie speelt en die een toewijzing krij gen in het kader van-de Beschik king superheffing bijzondere op volgingssituaties 1985, zullen achteraf in aanmerking komen voor een verevening tot het ni veau van de toewijzing volgens deze beschikking. Totaal beschikbaar bedrag In totaal is voor verevening 34 miljoen beschikbaar. Dit is de helft van het bedrag dat Nederland niet behoeft af te dragen aan de EG, omdat de som van de onderschrij- dingen van de heffingvrije hoeveel heden duidelijk groter is dan die van de overschrijdingen. Zoals bekend zal de andere 34 miljoen worden benut voor regeling, gericht op de opkoop van heffing vrije hoeveelheden melk. Bijlage Enkele rekenvoorbeelden 1. Heffingvrije hoeveelheid: Geleverd Overschrijding: a. 200.000 kg. 275.000 kg. 75.000 kg. De heffing geldt allereerst voor 10% van de heffingvrije hoeveelheid en moet dus worden betaald over 20.000 kg. b. van het restant van de overschrijding (75.000 kg - 20.000 kg 55.000 kg) wordt 30.000 kg kwijtgescholden (dit is het maximum). c. Over de dan nog resterende 25.000 kg van de overschrijding is eveneeqs superheffing verschuldigd. d. Totaal te betalen superheffing: *10% van de heffingvrije hoeveelheid 20.000 kg. Overschrijding boven het maximum 25.000 kg. 45.000 kg. x ƒ0,56 ƒ25.200,- 2. Heffingvrije hoeveelheid: Geleverd: Overschrijding: 0 100.000 kg. 100.000 kg. a. Omdat er sprake is van een zgn. nulquotum, wordt slechts superheffing betaald over 10% van de overschrijding: 10.000 kg. x 0,56 3. Heffingvrije hoeveelheid Geleverd Overschrijding 5.600- 1.300.000 kg. 1.600.000 kg. 300.000 kg. a. De heffing geldt allereerst voor 13% van de heffingvrije hoeveelheid en moet dus worden betaald over 169.000 kg. b. Van het restant van de overschrijding (300.000 kg - 169.000 kg 131.000 kg) wordt 30.000 kg kwijtgescholden, (dit is het maximum). c. Over de dan nog resterende 101.000 kg van de overschrijding is eveneens superheffing verschuldigd. d. Totaal te betalen superheffing: 13% van de heffingvrije hoeveelheid 169.000 kg. overschrijding boven het maximum 101.000 kg. 270.000 kg. x 0,56 151.000,- "Met name in Noord-Brabant wordt momenteel een groot aantal plannen gemaakt voor uitbreiding van de varkensvleesproduktie, zodra de Interimwet varkens- en pluimveehouderijen vervalt. Met het oog op de nu bestaande mestoverschotten baart deze ontwikkeling mij zorgen. Ik ben dan ook beslist niet van plan voor die bedrijven die hun plannen nu al gereed hebben, een uitzondering te maken ten aanzien van de normen die in de Meststoffenwet zullen worden gesteld. Integendeel: de veroorzakers van nog grotere overschotten zullen extra worden aangepakt". Deze waarschuwing hield minister ir. G. Braks zijn gehoor in Helmond voor, waar hij 26 juni jl. een proefinstallatie voor de verwerking van mest in gebruik stelde. De bewindsman benadrukte bij deze gelegenheid nogmaals dat de normen voor het gebruik van dierlijke mest op landbouwgrond geleidelijk en gefa seerd zullen worden ingevoerd. De feitelijke normen voor de eerstvol gende jaren zullen echter niet kunnen leiden tot grote hoeveelheden mest waarvoor geen bestemming of op slagmogelijkheid bestaat. In het onderzoek naar oplossingen voor de mestoverschotten blijken nog vele knelpunten te bestaan. Wettelijke voorschriften ten aanzien van de norm voor de langere termijn zullen in dit stadium nog niet worden vastgelegd, omdat nog niet in te schatten is hoe snel verantwoorde oplossingen bereikt kunnen worden. Uitgangspunt voor de toekomst blijft het met elkaar in overeenstemming brengen van de ekonomische haal baarheid en de bescherming van het milieu. Minister Braks plaatste enkele kant tekeningen bij grootschalige afzet van drijfmestoverschotten naar ge bieden waar een tekort aan mest bestaat. "Op basis van de gewenste behoefte aan organische stof komt de maximaal af te zetten hoeveelheid mest in de kleigebieden, het noorde lijk zandgebied en de Veenkoloniën waarschijnlijk niet boven de 5 mil joen ton - omgerekend in varken^- De Eerste Kamer heeft op 25 juni unaniem de Diergeneesmiddelenwet aangenomen. Daarmede is een eerste en zeer belangrijke stap gezet in het kader van de nieuwe veterinaire wet geving. De andere twee veterinaire wetten de Gezondheids- en Welzijns wet voor dieren en de Wet op de ui toefening van de diergeneeskunde zijn nog bij de Tweede Kamer in be handeling. De Diergeneesmiddelenwet regelt alle aspekten die met de bereiding, de handel en de toepassing van dier geneesmiddelen en gemedicineerde voeders te maken hebben. De wet voorziet in een registratiesysteem, dat er toe leidt dat slechts die ge neesmiddelen in de handel mogen komen en mogen worden toegepast, die de overheid van tevoren heeft onderzocht en goedgekeurd. Ook voorziet de wet in een kanalisa tieregeling. Deze voorkomt, dat be paalde diergeneesmiddelen zonder tussenkomst van de dierenarts aan dieren worden toegediend. Het ver gunningenstelsel tenslotte, stelt eisen aan de vakbekwaamheid en de be- drijfsuitrusting van degenen die diergeneesmiddelen bereiden of ver handelen. De wet heeft tot doel, de kwalitèit van diergeneesmiddelen te garande ren en regels te stellen aan de toe passing ervan met het oog op de kwaliteit van de produkten van dier lijke herkomst. Volgens staatssekretaris Ploeg ligt het in de bedoeling de registratie- en kanalisatieregelingen nog dit jaar in werking te doen treden. Zij vormen de belangrijkste pijlers van het nieu we .systeem. Een belangrijk aantal uitvoeringsregelingen waaronder het vergunningensysteem is inmiddels om advies aan het bedrijfsleven voorgelegd. De Nederlandse Socialistische Eu roparlementariër Piet Dankert vindt dat de Europese Kommissie, het da gelijks bestuur van de EG, mogelijk heden moet aangeven voor gedupeer den bij de fraude in Nederland met scharreleieren om hun schade op de Nederlandse regering te verhalen. Dit omdat volgens Dankert de Neder landse "Scharrelei-wetgeving" in strijd is met het gemeenschapsrecht en ons land dus in strijd handelt met haar verplichtingen zoals die uit het EG-verdrag voortvloeien. drijfmest - uit. Bovendien zijn akkerbouwers over het algemeen slechts bereid vaste mest af te nemen". Hij vroeg zich dan ook af of het wel zo voor de hand liggend is dure plannen te maken voor opslag van drijfmest in akker bouwgebieden. Ondanks zijn overtuiging dat er kansen zijn voor praktisch haalbare oplossingen, wilde de bewindsman niet alle methoden tot verwerking zonder meer toejuichen. Hij noemde in dit verband de produktie van bio gas, waarbij de in het geding zijnde mineralen in de vergiste mest achterblijven. Een bijkomend nadeel is dat die vergiste mest in de akker bouw weer minder wordt gewaar deerd door het lagere gehalte aan droge stof. "Bij mestverwerking zullen voor alle produkten uit het proces verant woorde afzetmogelijkheden moeten worden gevonden. De kans van sla gen van de oplossing van de proble men ligt in een gekoördineerde aan pak", zo besloot hij, "in een bunde ling van kennis en de slagvaardige houding van het bedrijfsleven". Begin dit jaar kwam de algemene inspektiedienst van het ministerie van landbouw de fraude na een tip van de Vereniging Milieudefensie op het spoor. Deze vereniging stelt dat handelaren bij legbatterijen grote hoeveelheden eieren kopen die ver volgens als scharreleieren hun weg naar de konsument vinden. De Stichting Scharreleierenkontrole heeft nooit klachten geuit. Dankert noemt donderdag in schriftelijke vragen aan de kommissie een derge lijke fraude "een klap in het gezicht van al die konsumenten en boeren die streven naar een dier- en milieu vriendelijker voedselproduktie". Het probleem van mes tover- schot blijft doorklinken in onze media, en de stemmen die op- MM gaan luiden met de dag som- berder. Wanneer de boer met milde gulgevigheid zijn akker trakteert op een slok gier, dan klagen de omwonenden over stank en geur, maar dat is slechts overlast die met de vol gende zeebries weer wegwaait. Nee, de echte milieuverdedi gers gorden zich in het harnas, wijzen op zure gevaren, wap peren met statistieken en moe digen bestuurders aan tot on plezierige uaatregelen die in de veehouderij tot boze woorden leiden. Maar toch zitten de boeren ermee, want als de ton nen mest in getallen van hon derdduizenden worden uitge drukt, dan overspoelt er toch iets dat je zo maar niet weg praat. Wat leuk is het dan te lezen dat drijfmest milieuvriendelijker gemaakt gaat worden. Het verhaaltje bij dat berilht maakt je niet veel wijzer, maar er blijkt weer hoop: iets om op te leunen. Maar nieuw is dat ver haal niet. De alchemist die van gier een aantrekkelijke afters have weet te bereiden heeft zijn winkel nog niet geopend en de drogers, de persers, de bezin kers en de filteraars zijn nog maar weinig stappen verder gekomen. De ondernemer die gedroogde mestkorrels gebruikt om zijn centrale verwarming te stoken heeft zijn vinding afgekeken van herdersvolken, zoals de Basotho in zuidelijk A frika, die al generaties lang hun potje koken op gedroogde koemest. Het probleem is geenszins nieuw: de oude Egyptenaren zaten er al mee. Dit naarstige volk, levend op een nauw stukje land langs de rivier de Nijl, had eerbied voor al wat deugdzaam was. Zij vereerden de Poes die de woestijnratten ving. Zij hielden de Baviaan in hoge achting, want die hield van sprinkha nen. Bijna koninklijke eer viel te beurt aan de Scarabee, de Mestkever. Deze noeste werker uit het rijk der insekten weet inderdaad hoe mest milieu vriendelijk gemaakt moet wor den: hij doet het al eeuwen lang. In keurige balletjes ver spreidt hij de mest over grote oppervlakten, rustigjes aan, maar onverdroten. Hij brengt er zijn kinderen mee groot, ontvangt er zijn gasten mee, leeft er zelf van, en zet het hele zaakje om in stoffen die de zuurste regen zoet maken. Waar is deze vlijtige werker die het mestoverschotprobleem op loste door een natuurlijk even wicht te herstellen? We zouden ons ook kunnen afvragen: wie heeft bij ons dat natuurlijk evenwicht verstoord?? POTTEKIJKER Vrijdag 5 juli 1985

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 4