Minister Braks stelt verevenings
systeem superheffing vast
POTTEK/.y
"Veroorzakers van nog grotere
overschotten extra aanpakken"
Minister Braks bij proefinstallatie mestverwerking
Diergeneesmiddelenwet aanvaard
Dankert wil schadevergoeding voor slachtoffers
fraude scharreleieren
Mestkevers
Minister ir. G. Braks (landbouw en visserij) heeft het eerder aange
kondigde vereveningssysteem in het kader van de betaling van de su
perheffing over het op 1 april jl. geëindigde melkprijsjaar van
1984/1985 vastgesteld. De inning van de superheffing zal in bepaalde
gevallen gedeeltelijk achterwege blijven.
Oogmerk is tegemoet te komen aan problemen rondom de betaling van
de superheffing. De bewindsman zal met name kleinere bedrijven tege
moet komen.
Iedere overschrijder betaalt
Uitgangspunt is, dat iedere over
schrijder in elk geval superheffing
zal moeten betalen. Verevening
vindt namelijk pas plaats voorzover
de overschrijding een bepaald per
centage van de heffingvrije hoeveel
heid teboven gaat. Dit percentage
varieert naar gelang van de omvang
van de heffingvrije hoeveelheid en
bedraagt:
Heffingvrije
Verevening boven
hoeveelheid
procent
x 1000 kg
van de heffingvrije
hoeveelheid
0 tot 100
8%
100 tot 200
9%
200 tot 300
10%
300 tot 500
11%
500 tot 1000
12%
boven 1000
13%
Aan melkveehouders, wier over
schrijding boven bedoelde percenta
ges uitgaat, zal de heffing over max
imaal de volgende 30.000 kg melk
worden kwijtgescholden.
Bij nog grotere overschrijding moet
vervolgens over de dan resterende
extra geleverde melk opnieuw de su
perheffing worden betaald.
Minimum
Om de werking van de superheffing
te onderstrepen heeft minister Braks
besloten dat in alle gevallen tenmin
ste een heffing wordt opgelegd van
10% van de overschrijding. Dit is in
de praktijk vooral van belang voor
melkveehouders die beschikken over
een zeer lage heffingvrije hoeveel
heid of aan wie in het geheel geen
quotum is toegewezen (zgn. nul
quotum).
Speciale kategorieën
In een aantal kategorieën van geval
len doen zich specifieke problemen
voor. Hiervoor is een aparte regeling
getroffen.
Bij veehouders die melk hebben
geproduceerd en geen of nage
noeg geen heffingvrije hoeveel
heid hebben, omdat zij met de
melkproduktie zijn gestart na 1
oktober 1983 en geen bijzondere
heffingvrije hoeveelheid toege
wezen hebben gekregen, vindt
inning slechts plaats over 10% ven
de overschrijding.
Bij starters die volgens de bepa
lingen van de beschikking voor
hun bediijf voor het melkprijs
jaar 1984/1985 slechts een deel
van de beschikbare heffingvrije
hoeveelheid toegewezen hebben
gekregen, kan verevening volgen
tot 3/4 van de heffingvrije hoe
veelheid welke voor het lopend
melkprijsjaar geldt voor deze be
drijven.
Veehouders die te maken hebben
gehad met tragische, persoonlijke
en familie-omstandigheden, waar
thans een opvolgingssituatie
speelt en die een toewijzing krij
gen in het kader van-de Beschik
king superheffing bijzondere op
volgingssituaties 1985, zullen
achteraf in aanmerking komen
voor een verevening tot het ni
veau van de toewijzing volgens
deze beschikking.
Totaal beschikbaar bedrag
In totaal is voor verevening 34
miljoen beschikbaar. Dit is de helft
van het bedrag dat Nederland niet
behoeft af te dragen aan de EG,
omdat de som van de onderschrij-
dingen van de heffingvrije hoeveel
heden duidelijk groter is dan die van
de overschrijdingen.
Zoals bekend zal de andere 34
miljoen worden benut voor regeling,
gericht op de opkoop van heffing
vrije hoeveelheden melk.
Bijlage
Enkele rekenvoorbeelden
1. Heffingvrije hoeveelheid:
Geleverd
Overschrijding:
a.
200.000 kg.
275.000 kg.
75.000 kg.
De heffing geldt allereerst voor 10% van de heffingvrije hoeveelheid en
moet dus worden betaald over 20.000 kg.
b. van het restant van de overschrijding (75.000 kg - 20.000 kg 55.000 kg)
wordt 30.000 kg kwijtgescholden (dit is het maximum).
c. Over de dan nog resterende 25.000 kg van de overschrijding is eveneeqs
superheffing verschuldigd.
d. Totaal te betalen superheffing:
*10% van de heffingvrije hoeveelheid 20.000 kg.
Overschrijding boven het maximum 25.000 kg.
45.000 kg.
x ƒ0,56
ƒ25.200,-
2. Heffingvrije hoeveelheid:
Geleverd:
Overschrijding:
0
100.000 kg.
100.000 kg.
a. Omdat er sprake is van een zgn.
nulquotum, wordt slechts superheffing
betaald over 10% van de
overschrijding:
10.000 kg.
x 0,56
3. Heffingvrije hoeveelheid
Geleverd
Overschrijding
5.600-
1.300.000 kg.
1.600.000 kg.
300.000 kg.
a. De heffing geldt allereerst voor 13% van de heffingvrije hoeveelheid en
moet dus worden betaald over 169.000 kg.
b. Van het restant van de overschrijding (300.000 kg - 169.000 kg 131.000
kg) wordt 30.000 kg kwijtgescholden, (dit is het maximum).
c. Over de dan nog resterende 101.000 kg van de overschrijding is eveneens
superheffing verschuldigd.
d. Totaal te betalen superheffing:
13% van de heffingvrije hoeveelheid 169.000 kg.
overschrijding boven het maximum 101.000 kg.
270.000 kg.
x 0,56
151.000,-
"Met name in Noord-Brabant wordt momenteel een groot aantal
plannen gemaakt voor uitbreiding van de varkensvleesproduktie, zodra
de Interimwet varkens- en pluimveehouderijen vervalt. Met het oog op
de nu bestaande mestoverschotten baart deze ontwikkeling mij zorgen.
Ik ben dan ook beslist niet van plan voor die bedrijven die hun plannen
nu al gereed hebben, een uitzondering te maken ten aanzien van de
normen die in de Meststoffenwet zullen worden gesteld. Integendeel:
de veroorzakers van nog grotere overschotten zullen extra worden
aangepakt".
Deze waarschuwing hield minister ir. G. Braks zijn gehoor in Helmond
voor, waar hij 26 juni jl. een proefinstallatie voor de verwerking van
mest in gebruik stelde.
De bewindsman benadrukte bij deze
gelegenheid nogmaals dat de normen
voor het gebruik van dierlijke mest op
landbouwgrond geleidelijk en gefa
seerd zullen worden ingevoerd. De
feitelijke normen voor de eerstvol
gende jaren zullen echter niet kunnen
leiden tot grote hoeveelheden mest
waarvoor geen bestemming of op
slagmogelijkheid bestaat.
In het onderzoek naar oplossingen
voor de mestoverschotten blijken
nog vele knelpunten te bestaan.
Wettelijke voorschriften ten aanzien
van de norm voor de langere termijn
zullen in dit stadium nog niet worden
vastgelegd, omdat nog niet in te
schatten is hoe snel verantwoorde
oplossingen bereikt kunnen worden.
Uitgangspunt voor de toekomst blijft
het met elkaar in overeenstemming
brengen van de ekonomische haal
baarheid en de bescherming van het
milieu.
Minister Braks plaatste enkele kant
tekeningen bij grootschalige afzet
van drijfmestoverschotten naar ge
bieden waar een tekort aan mest
bestaat. "Op basis van de gewenste
behoefte aan organische stof komt de
maximaal af te zetten hoeveelheid
mest in de kleigebieden, het noorde
lijk zandgebied en de Veenkoloniën
waarschijnlijk niet boven de 5 mil
joen ton - omgerekend in varken^-
De Eerste Kamer heeft op 25 juni
unaniem de Diergeneesmiddelenwet
aangenomen. Daarmede is een eerste
en zeer belangrijke stap gezet in het
kader van de nieuwe veterinaire wet
geving. De andere twee veterinaire
wetten de Gezondheids- en Welzijns
wet voor dieren en de Wet op de ui
toefening van de diergeneeskunde
zijn nog bij de Tweede Kamer in be
handeling.
De Diergeneesmiddelenwet regelt
alle aspekten die met de bereiding,
de handel en de toepassing van dier
geneesmiddelen en gemedicineerde
voeders te maken hebben. De wet
voorziet in een registratiesysteem,
dat er toe leidt dat slechts die ge
neesmiddelen in de handel mogen
komen en mogen worden toegepast,
die de overheid van tevoren heeft
onderzocht en goedgekeurd.
Ook voorziet de wet in een kanalisa
tieregeling. Deze voorkomt, dat be
paalde diergeneesmiddelen zonder
tussenkomst van de dierenarts aan
dieren worden toegediend. Het ver
gunningenstelsel tenslotte, stelt eisen
aan de vakbekwaamheid en de be-
drijfsuitrusting van degenen die
diergeneesmiddelen bereiden of ver
handelen.
De wet heeft tot doel, de kwalitèit
van diergeneesmiddelen te garande
ren en regels te stellen aan de toe
passing ervan met het oog op de
kwaliteit van de produkten van dier
lijke herkomst.
Volgens staatssekretaris Ploeg ligt
het in de bedoeling de registratie- en
kanalisatieregelingen nog dit jaar in
werking te doen treden. Zij vormen
de belangrijkste pijlers van het nieu
we .systeem. Een belangrijk aantal
uitvoeringsregelingen waaronder het
vergunningensysteem is inmiddels
om advies aan het bedrijfsleven
voorgelegd.
De Nederlandse Socialistische Eu
roparlementariër Piet Dankert vindt
dat de Europese Kommissie, het da
gelijks bestuur van de EG, mogelijk
heden moet aangeven voor gedupeer
den bij de fraude in Nederland met
scharreleieren om hun schade op de
Nederlandse regering te verhalen. Dit
omdat volgens Dankert de Neder
landse "Scharrelei-wetgeving" in
strijd is met het gemeenschapsrecht
en ons land dus in strijd handelt met
haar verplichtingen zoals die uit het
EG-verdrag voortvloeien.
drijfmest - uit.
Bovendien zijn akkerbouwers over
het algemeen slechts bereid vaste
mest af te nemen". Hij vroeg zich
dan ook af of het wel zo voor de hand
liggend is dure plannen te maken
voor opslag van drijfmest in akker
bouwgebieden.
Ondanks zijn overtuiging dat er
kansen zijn voor praktisch haalbare
oplossingen, wilde de bewindsman
niet alle methoden tot verwerking
zonder meer toejuichen. Hij noemde
in dit verband de produktie van bio
gas, waarbij de in het geding zijnde
mineralen in de vergiste mest
achterblijven. Een bijkomend nadeel
is dat die vergiste mest in de akker
bouw weer minder wordt gewaar
deerd door het lagere gehalte aan
droge stof.
"Bij mestverwerking zullen voor alle
produkten uit het proces verant
woorde afzetmogelijkheden moeten
worden gevonden. De kans van sla
gen van de oplossing van de proble
men ligt in een gekoördineerde aan
pak", zo besloot hij, "in een bunde
ling van kennis en de slagvaardige
houding van het bedrijfsleven".
Begin dit jaar kwam de algemene
inspektiedienst van het ministerie
van landbouw de fraude na een tip
van de Vereniging Milieudefensie op
het spoor. Deze vereniging stelt dat
handelaren bij legbatterijen grote
hoeveelheden eieren kopen die ver
volgens als scharreleieren hun weg
naar de konsument vinden. De
Stichting Scharreleierenkontrole
heeft nooit klachten geuit. Dankert
noemt donderdag in schriftelijke
vragen aan de kommissie een derge
lijke fraude "een klap in het gezicht
van al die konsumenten en boeren
die streven naar een dier- en milieu
vriendelijker voedselproduktie".
Het probleem van mes tover-
schot blijft doorklinken in onze
media, en de stemmen die op- MM
gaan luiden met de dag som-
berder. Wanneer de boer met
milde gulgevigheid zijn akker
trakteert op een slok gier, dan
klagen de omwonenden over
stank en geur, maar dat is
slechts overlast die met de vol
gende zeebries weer wegwaait.
Nee, de echte milieuverdedi
gers gorden zich in het harnas,
wijzen op zure gevaren, wap
peren met statistieken en moe
digen bestuurders aan tot on
plezierige uaatregelen die in de
veehouderij tot boze woorden
leiden. Maar toch zitten de
boeren ermee, want als de ton
nen mest in getallen van hon
derdduizenden worden uitge
drukt, dan overspoelt er toch
iets dat je zo maar niet weg
praat.
Wat leuk is het dan te lezen dat
drijfmest milieuvriendelijker
gemaakt gaat worden. Het
verhaaltje bij dat berilht maakt
je niet veel wijzer, maar er
blijkt weer hoop: iets om op te
leunen. Maar nieuw is dat ver
haal niet. De alchemist die van
gier een aantrekkelijke afters
have weet te bereiden heeft zijn
winkel nog niet geopend en de
drogers, de persers, de bezin
kers en de filteraars zijn nog
maar weinig stappen verder
gekomen.
De ondernemer die gedroogde
mestkorrels gebruikt om zijn
centrale verwarming te stoken
heeft zijn vinding afgekeken
van herdersvolken, zoals de
Basotho in zuidelijk A frika, die
al generaties lang hun potje
koken op gedroogde koemest.
Het probleem is geenszins
nieuw: de oude Egyptenaren
zaten er al mee. Dit naarstige
volk, levend op een nauw stukje
land langs de rivier de Nijl, had
eerbied voor al wat deugdzaam
was.
Zij vereerden de Poes die de
woestijnratten ving. Zij hielden
de Baviaan in hoge achting,
want die hield van sprinkha
nen. Bijna koninklijke eer viel
te beurt aan de Scarabee, de
Mestkever. Deze noeste werker
uit het rijk der insekten weet
inderdaad hoe mest milieu
vriendelijk gemaakt moet wor
den: hij doet het al eeuwen
lang. In keurige balletjes ver
spreidt hij de mest over grote
oppervlakten, rustigjes aan,
maar onverdroten. Hij brengt
er zijn kinderen mee groot,
ontvangt er zijn gasten mee,
leeft er zelf van, en zet het hele
zaakje om in stoffen die de
zuurste regen zoet maken.
Waar is deze vlijtige werker die
het mestoverschotprobleem op
loste door een natuurlijk even
wicht te herstellen? We zouden
ons ook kunnen afvragen: wie
heeft bij ons dat natuurlijk
evenwicht verstoord??
POTTEKIJKER
Vrijdag 5 juli 1985