ZLM-ledenraad in
Altena Biesbosch
zuidelijke landbouw maatschappij
O.V.M. van de Z.L.M. toont gunstig
jaarresultaat 1984
i' cj^r f c(Sc<S A-
A y 'V
-OEL^t^ (m
VRIJDAG 7 JUNI 1985
65e JAARGANG NO. 3785
land- en
tuinbouwblad
Maandag 4 juli j.l. vergaderde de ledenraad van de ZLM in Werkendam, het gebied van de Kring Altena/Biesbosch. Een
bijzondere kring qua ligging en natuur. Veel takken van de landbouw vindt men hier, maar ook een uniek natuurgebied,
namelijk "De Biesbosch", alwaar de ledenraad na een rondrit per bus een boottocht maakte en o.a. een kijkje nam bij het
drinkwaterreservoir "Petrusplaat
Maandag 3 juni j.l. vergaderde de ledenraad van de
ZLM in het restaurant van het Biesboschmuseum aan
de Spieringsluis te Werkendam.
's Middags werd met prachtig weer de gebruikelijke eks-
kursie gemaakt door het werkgebied van gastheer de
Kring Altena Biesbosch. Het was 1 5 jaar geleden dat het
hoofdbestuur oude stijl (de huidige ledenraad) een werk
bezoek bracht aan dit gebied. In zijn openingswoord zei
voorzitter A.J.G. Doeleman het volgende tot de leden
raad:
De situatie in de land- en tuinbouw wordt vandaag de dag
gekenmerkt door grote onzekerheid doordat men in de
EEG onvoldoende middelen beschikbaar wil stellen om
een landbouwbeleid te voeren, waardoor de onderne
mers in de land- en tuinbouw een redelijk inkomen ge
garandeerd wordt. Het is nu zover gekomen dat voor de
granen geen overeenstemming bereikt is kunnen wor
den. Terecht heeft de duitse landbouw minister duidelijk
.gemaakt dat een drastische verlaging van de graanprij
zen verstrekkende gevolgen zal hebben, niet alleen voor
de akkerbouw, maar voor de gehele land- en tuinbouw.
Of wij nu gelukkig moeten zijn met een halsstarrige op
stelling van de duitse minister van landbouw mag be
twijfeld worden. Ook al hebben wij veel moeite met een
prijsverlaging voor tarwe, geen akkoord lijkt een slechter
alternatief dan een prijsverlaging van 1,8% of 2%, zoals
het laatste kompromis voorstel luidde dank zij de opstel
ling van Kiechle. De oogst komt'zeer snel nabij. Handel
en koöperatie zullen dan moeten weten welke mogelijk
heden er zijn voor de tarwe afzet. Voor de suikerbieten
geen prijsverhoging ondanks de zelffinanciering van het
suikerbeleid door de suikerbietentelers. Deze zelffinan
ciering kan de bietentelers wel eens zwaar komen te
staan, wanneer de overproduktie afgezet moet worden op
de wereldmarkt waar de prijzen zeer diep zijn gedaald.
Het sterk terughoudende prijsbeleid vanuit Brussel dreigt
vergaande gevolgen te krijgen voor de akkerbouw.
Daarbij komt dat de opgebouwde reserves in het over
wegend goede jaar 83/84 snel zullen slinken nu deze
niet worden aangevuld omdat de aardappelen en uien-
prijzen ver onder de kostprijs zijn of worden afgezet. Dat
terwijl de fiskus op voorhand de ruimte voor opbouw van
reserves middels her progressieve belastingstelsel sterk
beperkt.
We mogen hopen dat de dit jaar enigszins stagnerende
eksport van konsumptie-aardappelen geen strukturele
ontwikkeling is. Zorg rond de kwaliteit van onze aardap
pelen blijft dringend nodig. Hoe moeilijk dat onder be
paalde weersinvloeden ook mag zijn. Bewaking van de
kwaliteit van onze uien is evenzeer dringend geweest. Dit
jaar hebben wij met onze matige tot slechte kwaliteit van
de uien niet kunnen konkurreren op de eksportmarkt.
Voor de veehouderij zijn de prijsbesluiten minder ongun
stig. Alleen blijft wel de interventie voor rundvlees te veel
achter op de kostprijs.
Bij de veehouderij hebben wij daarentegen nog steeds te
maken met heel veel onzekerheden omtrent de uitvoering
van de superheffing. Opnieuw is vorige week geen over
eenstemming bereikt tussen de minister van landbouw
en het Landbouwschap. Geen overeenstemming over de
heffing voor het nu reeds lopende jaar.
De minister houdt vast aan een ekstra heffing van 0,9%
terwijl het Landbouwschap vindt dat op grond van de
ruimte via de vereveningsheffing de aftrek op 8,65%
gehandhaafd kan blijven. Verder is er geen volledige
overeenstemming over de helft van de 68 miljoen. De
minister wil deze 34 miljoen via een globaal systeem
van verevening aan de overschrijders toekennen. De mi
nister wil daarbij de overschrijders van de kleinere be
drijven meer tegemoet komen dan de grotere bedrijven.
Op pagina 8 en 9 ziet u afgedrukt onze balans en winst
en verliesrekening. Omdat het lezen van dit soort zaken
voor de meeste onder u geen dagelijkse kost is, heb ik er
een toelichting bijgeschreven.
In het resultatenoverzicht, waarbij de bruto premie op
100% is gesteld, wordt in procenten aangegeven hoe uw
premie wordt besteed. Dit overzicht geeft tevens een
vergelijking weer tussen het totaal van alle schadeverze
keraars en onze maatschappij. Duidelijk wordt aange
toond dat kosten en provisies bij ons aanmerkelijk lager
liggen. Ook de opbrengsten uit beleggingen liggen bij ons
gunstig. Na lezing van het één en ander weet u waardoor
de O.V.M. van de Z.L.M. de goedkoopste verzekeraar
kan zijn!
En tenslotte nog een aantal kernpunten:
het premie-inkomen steeg met 9,2%;
het aantal brandverzekeringen groeide met 44,9%;
het aantal voertuigenverzekeringen groeide met 5,2%;
de rente-opbrengst steeg met 399.000,- of 7,7%;
na goedkeuring zal 20% over de A.O.V.-premie wor
den gerestitueerd;
onze vrije reserve bedraagt na toevoeging van het
batig saldo 18.907.366,-
Dit is 50,5% van de totale premie.
Van het jaar 1985 zijn inmiddels vijf maanden verstreken.
De slechte winter bezorgde ons meer schade, maar het
eindresultaat zal wederom goed zijn. Daar ben ik van
overtuigd. Met andere woorden: u bent dubbel goed ver
zekerd!
H. Doeleman Hzn.
Desondanks schuilt in deze globale verevening een grote
mate van onbillijkheid. Immers diegene die wel hun pro-
duktie hebben verminderd gepaard gaande met inko
mensverlies blijken nu achteraf te voorzichtig te zijn ge
weest. En dat terwijl steeds nadrukkelijk is gewezen op de
gevolgen van de overschrijding van het toegewezen
kwotum. Op deze wijze moet de voorlichting van de
overheid en van de SEV voor deze groep ondernemers
wel zeer ongeloofwaardig overkomen. Naar onze mening
dient het beschikbare bedrag allereerst ingezet te worden
voor schrijnende gevallen. Wij vinden het een zwaktebod
en zeer onrechtvaardig wanneer de minister de procedure
van een heroverweging van de schrijnende gevallen niet
aandurft. Wij hopen dat de vaste kamerkommissie van
landbouw vandaag nu de superheffing opnieuw in dis-
kussie komt, de minister tot andere gedachten zal bren
gen. Voor de betrokken veehouders wordt het steeds
moeilijker de diskussie, veelal zonder konklusies, te vol
gen.
Dat is in bepaalde gevallen overigens ook het geval
voor de besturen zelf. Zo is nog steeds geen duidelijk
heid over de fiskale afwikkeling van de opkoopregeling.
Het voorstel van staatssekretaris Koning is levensge
vaarlijk in het kader van de landbouwvrijstelling. Veel
moeite hebben wij ook met de van tijd tot tijd zeer forse
uitspraken van de minister van landbouw, die dan op
een later tijdstip weer afgezwakt worden. Voorbeelden
daarvan zijn het naar buiten brengen van de 11
melkheffing en de fosfaatnormen met betrekking tot de
mestoverschotten. Wij vragen ons af wat voor waarde
wij moeten hechten aan opmerkingen van de minister
dat hij het in zijn leven niet meer zal meemaken dat de
fosfaatnormen doorgevoerd worden zoals die in eerste
instantie naar buiten zijn gebracht. Waarom dan
deze onrust veroorzaken en waarom nu weer de tegen
stellingen aanscherpen tussen de tekorten en de over-
schotgebieden.
Waarom moeten bedrijven die in gebieden waar geen
mestproblemen zijn anders behandeld worden dan be
drijven in overschotgebieden. De voorstellen die nu in
diskussie zijn betekenen dat de bedrijven in de over
schotgebieden in een overgangsperiode van 2 jaar glo
baal 3 x zoveel mest per ha op maisland mogen gebruiken
dan in de tekortgebieden. Het is nodig dat er een ruime
overgangsfase komt om de bedrijven de gelegenheid te
geven zich aan de gewijzigde omstandigheden aan te
passen, maar deze moeten dan zowel gelden voor bedrij
ven in zowel de overschot als in de tekortgebieden.
VERVOLG PAG. 5