Q verzekeringen Veilig rijdenvia vertegenwoordiger naar de O.V.M. Verhaalsbijstand bij ons gratis Gesplitste korting hij schadevrij rijden? |Mi| f. den hollanderlaan 10 IVI tel: 01100-24000 Reinigingsdienst Schouwen-Duiveland wil inzicht in afvalproblematiek bestrijdingsmiddelen Mr. Pieter van Vollenhoven, die de verkeersveiligheid na aan het hart ligt, heeft op een kongres van autorijschoolhouders de sugge stie gedaan om bestuurders elke 5 jaar te "keuren". Iedereen zou dan een 2 uren verplichte in- struktie ontvangen om de rij vaardigheid weer op te lappen. Theoretisch aardig bedacht, praktisch gezien nonsens. Afge zien van de administratieve rompslomp ben ik wat bang voor al die bestuurders die zeer geïrri teerd achter hun stuur kruipen om naar die keuring toe te moe ten rijden of nog erger als ze er vandaan komen. We horen er binnenkort waarschijnlijk niets meer over. En toch willen we ons allemaal veilig in het verkeer kunnen ver plaatsen. Technisch is dat best te realiseren. Ik stel mij hierbij voor een apparaat in de auto (soort ta chograaf) dat het rijgedrag van de bestuurder registreert. Zodra nu de grens van veilig naar onveilig wordt overschreden wordt auto matisch een zwaailicht in werking gesteld. Elke andere weggebrui ker herkent nu direkt het gevaar lijke objekt. Vermoedelijk voelt de bestuurder zich zo opgelaten dat hij of zij snel als verkeers deelnemer zal afhaken. Vertegenwoordiger Elke verzekeraar dient via een bepaalde weg zijn verzekerings- produkten bij de kliënt te bren gen. Dit kan op verschillende manieren gebeuren. De verzeke raar kan bijkantoren stichten in de buurt van de kliënt. Hij kan aan onafhankelijke tussenperso nen vragen zijn verzekerings- produkten aan kliënten te advi seren. Hij kan ook trachten zijn doel te bereiken via reklame, te lefoon en post de zgn. "direkt mail" methode. Elke methode heeft voor- en na delen. Het prijskaartje dat aan de methode hangt is verschillend, dat zal u duidelijk zijn. Hoe min der mensen betrokken zijn bij het verzekeren des te goedkoper het is. Maar u krijgt ook minder ad vies. Over wat nu de beste me thode is wordt door "deskundi gen" heel wat afgepraat. Uw OVM bekijkt het allemaal wat anders. Wij laten aan u over wat wilt. U ziet van ons geen reklame, waarin wij vertellen hoe goed wij zijn. Dat bepaalt Geen reklame maken is bovendien erg kosten besparend. Weet u precies wat u wilt, dan belt u ons en wij maken het direkt in orde. Is u de verzekeringsma terie wat vreemd dan stapt u naar H. Doeleman onze vertegenwoordiger en hij of zij zal u deskundig voorlichten en de zaken voor u regelen. Met an dere woorden, wij werken zoals u dat wilt. Onze vertegenwoordigers zijn verspreid gevestigd in ons werk gebied Zeeland en Brabant. Zij zijn rechtstreeks aangesloten op onze computer en zijn daardoor van minuut tot minuut bij. Bij hen kunt u alle adviezen krijgen op verzekeringsgebied. In hun advisering zijn zij objektief. Im mers zij vertegenwoordigen ook andere verzekeringsmaatschap pijen en wel met name voor die verzekeringen die wij (nog) niet in ons pakket hebben. Voor alle volledigheid laat ik de namen en adressen van onze ver tegenwoordigers nog eens volgen. U zou het telefoonnummer in uw agenda kunnen noteren. H. Doeleman Hzn. Lijst van vertegenwoordigers O.V.M. van de Z.L.M. Zuid- en Noord-Beveland Kantoor O.V.M. van de Z.L.M. - Frans den Hollanderlaan 10 (Post bus 70, 4460 BA) - 4461 HN GOES, 01100-24000 Rabobank "Goes" voor haar eigen kliënten in West Zuid-Beveland - Grote Markt 1 - 4461 AH GOES, 01100-39000 Walcheren B.V. v/h Firma J. Don - Kromme Weele 16 - 4331 PB MIDDEL BURG, 01180-15151 Schouwen-Duiveland M. Hanse - Julianastra 97, 4300 AB) - 4301 NC ZEE, 01110-4275 iIERIK- Tholen en St. Philipsland J.W. van Dijke - Burgemeet 25 - 4693 CJ POORTVLIET, 01662-2609 J.P.M. Overbeeke - Ten Ankerweg 72 (Postbus 20, 4690 AA) - 4691 GX THOLEN, 01660-2888 Zeeuws-Vlaanderen Assurantiekantoor Boidin - Markt 7 (Postbus 20. 4500 AA) - 4501 CJ OOSTBURG, 01170-2355 Assurantiekantoor Boidin - Janse- niuslaan 8 - 4561 NM HULST, 01140-12220 Axel DJ. Dees - Beethovenhof 43 (Post bus 327, 4530 AH) - 4536 AE TER- NEUZEN, 01150-94469 West Noord-Brabant F.J. Duine - Kamperfoeliestraat 53 (Postbus 501, 4600 AM) - 4621 GE BERGEN OP ZOOM, 01640-56000 S.M. Timmers - Stationsstraat 1 (Postbus 50, 4760 AB) - 4761 BP ZEVENBERGEN, 01680-28979 Biesbosch Rabobank "Werkendam" - Merwe- straat 10 (Postbus 6,4250 DA) - 4251 CR WERKENDAM, 01835-2700 Midden Noord-Brabant A.M. Verbrugge - Pr. Hendrikstraat 39 - 4941 JT RAAMSDONKSVEER, 01621-12924 Oost Noord-Brabant CC. Huizing - Vaarle 1 - 5674 TD NUENEN, 040-831469 8 In de konsumentengids van januari j.l. stond een interessant artikel be treffende het gesplitst toepassen van korting op schadevrij rijden. Dit wil zeggen ais u een "kasko" schade meldt valt alleen de korting op het kasko gedeelte v.d. premie terug en als u alleen W.A. schade claimt valt alleen de korting op het W.A. ge deelte van de premie terug. Volgens de konsumentenbond zou dit de verzekerde na verloop van jaren een aanzienlijke premie-besparing ople veren. Toch lijkt het allemaal veel mooier dan het is. Er zijn vele be zwaren tegen dit systeem te noemen waarvan we er enkele zullen bekijken. Ten eerste is er bij een gekombi- neerde WA Kasko verzekering wel degelijk sprake van één verzeke ring die betrekking heeft op één en hetzelfde voertuig. Het is dan ook logisch dat als iemand een beroep doet op deze verzekering dit de vol ledige no-claim beinvloedt. Hierop hebben alle maatschappijen hun premies gebaseerd. Het gescheiden toepassen van de kortingsregeling zal zeker tot gevolg hebben dat de tarie ven omhoog moeten. Ook de administratie van het ge scheiden uitvoeren van het kortings systeem zal een enorm kostbare zaak zijn die via via toch op de verzekerde zal worden verhaald. Ook zal het geheel veel ondoorzichtiger zijn voor de verzekerde en zal het de kans op fouten vergroten en daar zit toch niemand op te wachten. Verder is het gescheiden toepassen van de kor tingsregeling in sommige gevallen zeer onredelijk. Wat te denken van het volgende geval. Iemand heeft een oudere auto in de verzekering die hij alleen WA heeft verzekerd. Na ver loop van tijd koopt hij een nieuwe auto welke hij W.A. Kasko wil verzekeren. Bij het huidige systeem krijgt hij dan gewoon de korting die hij met zijn W.A. verzekering heeft opgebouwd op de W.A. Kasko verzekering. Maar bij het door de konsumentenbond gepropageerde systeem moet hij met het Kasko ge deelte zonder korting beginnen ter wijl dit het duurste deel van de pre mie is. Toorenaar Zo blijkt dat het gescheiden toepas sen van korting lang niet zo mooi is als het lijkt. En het kan ook niet zonder meer als gunstig voor de kon- sument worden gezien. Het lijkt ons daarom het beste dat men alles nog eens heel erg goed gaat bekijken en niet direkt gaat staan roepen dat het nieuwe systeem veel voordeliger en rechtvaardiger is. Want dat is volgens ondergetekende nog lang niet aange toond. C.A. Toorenaar Zoals gebruikelijk bij een verzeke ringspolis kennen wij ook uitsluitin gen. Wij verlenen onder andere geen verhaalsbij stand: a. wanneer de schade is ontstaan terwijl het voertuig werd gebruikt voor verhuur, voor vervoer van De hoofdinspekteur milieuhygiëne van het ministerie^ van VROM heeft de reinigingsdienst Schouwen-Dui veland een bedrag van ten hoogste 125.000,toegekend voor een proef- projekt in het kader van de "intensi vering handhaving wetgeving che misch afval". Doel van het projekt is inzicht te krijgen in de soort en hoeveelheid chemisch afval en probleemstoffen in een plattelandsgebied. Ook de landbouw zal bij het projekt worden betrokken. Van de 500 agra rische bedrijven op Schouwen-Dui veland zullen er ongeveer 50 worden bezocht om een idee te krijgen van de problematiek van bestrijdingsmidde len en -verpakkingen. De reinigingsdienst Schouwen-Dui veland - een samenwerkingsverband van de zes gemeenten op het eiland - tracht al enkele jaren chemisch afval en probleemstoffen zoveel mogeüjk gescheiden in te zamelen en af te voeren om verontreiniging van de stortplaats te voorkomen. Er is echter weinig bekend over de vraag bij welke bedrijven en in welke hoe veelheden chemisch afval vrijkomt. Om dit na te gaan zullen tijdens de proef, die een jaar gaat duren, onge veer 250 bedrijven worden bezocht. Het gaat om garagebedrijven, loon werkers en landbouwmechanisatie- bedrijven, metaalverwerkende be drijven, schildersbedrijven en spui- terijen, drukkerijen en fotografen. b. De laatste tijd wordt er door diverse verzekeraars de nodige reklame ge voerd voor de motorrijtuigenver- haalsbijstand. Het lijkt mij zinvol om voor u uiteen te zetten wat wij u op het gebied van de verhaalsbijstand te bieden hebben. Onze verhaalsbijstand is van toepas sing op alle bij ons verzekerde mo torvoertuigen. Alle motorvoertuigen, dit wil derhalve zeggen personenau to's, traktoren, motorfietsen, brom fietsen enzovoorts. De bijstand is in principe van toepassing op alle zich in het voertuig bevindende personen. Wat houdt onze verhaalsbijstand in? Of, zoals dat in verzekeringstermen heet, wat is de omvang van de dek king? Wij bieden dekking voor: a. verhaal van de materiële schade. Dit wil zeggen, voertuigschade en de hieruit voortvloeiende gevolg schade zoals waardeverminde ring, autohuur, bagage- en kle- dingschade, enzovoorts. b. verhaal van de immateriële scha de. Dit wil zeggen, uit letsel en/of dood voortvloeiende schadepos ten, zoals niet elders gedekte me dische kosten, inkomstenderving, smartegeld, uitkeringen voor de nabestaanden enzovoorts. c. strafverdediging. Voorwaarde is echter wel dat de uitslag van de strafzaak van belang kan zijn voor het verhaal van de schade. d. een zekerheidsstelling. Wij beta len, indien vereist, een waarborg som van maximaal ƒ20.000,— indien er in het buitenland beslag gelegd wordt op uw voertuig en/of wanneer uw vrijheid ont nomen wordt. e. revindikatie. Dit betekent dat wij behulpzaam zijn bij het terug vorderen van een gestolen voer tuig. Bij deze opsomming dient nog ver meld te worden dat ook de uit een civiele procedure voortvloeiende kosten gedekt zijn. Wanneer wij na melijk met een tegenpartij geen overeenstemming kunnen bereiken en wij van mening zijn dat uw schade verhaalbaar is, geven wij de zaak ter beoordeling aan een advokaat. Eventueel wordt er een civiele pro cedure gestart. Gedekt zijn dan de kosten van advokaten en andere deskundigen, getuigen en tolken, proces-, gerechts- en exekutiekosten, reis- en verblijfkosten van verzeker de. A.C. Goud personen tegen betaling of voor andere doeleinden dan door de wet is toegestaan wanneer de schade is ontstaan, terwijl de feitelijke bestuurder geen geldig rijbewijs heeft, door een vonnis niet de bevoegdheid heeft een voertuig te besturen of nog niet de wettelijk voorge schreven leeftijd voor het bestu ren van het betreffende voertuig heeft bereikt: wanneer het schade aan inzitten den betreft die in de voor goede ren of dieren bestemde laad ruimten van het voertuig of in of op een aan het voertuig gekop pelde aanhangwagen of kam peerwagen worden vervoerd. Verder kennen we de bepaling dat er geen bijstand wordt ver leend indien de schade minder dan 150,— bedraagt. In de praktijk wordt er echter door ons slechts een beroep op deze bepa ling gedaan indien blijkt dat de schade moeilijk verhaalbaar is. Voor een betrekkeüjk gering schadebedrag dienen wij dan re latief hoge behandelingskosten te maken. Ekonomisch gezien uiteraard niet verantwoord. Gratis Wij dachten u een unieke dekking te kunnen bieden voor het verhaal van de uit een verkeersongeval voort vloeiende schadeposten. Deze dek king is GEHEEL GRATIS en van toepassing op alle bij ons verzekerde motorvoertuigen. Wel dienen wij te vermelden dat wij voor enkele risi- ko's geen dekking bieden. Wij bie den geen dekking voor: a. verdediging in strafzaken voor zover de uitslag niet van belang is voor de verhaalsmogelijkheden; b. schade veroorzaakt door een onvermogende tegenpartij. Som mige rechtsbijstand verzekeraars nemen de schade, veelal tot een bepaald maximum, voor eigen rekening indien de tegenpartij de schade niet kan voldoen. Dit is echter alleen van. belang indien de tegenpartij geen gemotori seerde verkeersdeelnemer is. In dien de tegenpartij een gemoto riseerde verkeersdeelnemer is, is de schade in principe altijd ver haalbaar op een andere verzeke raar of het Waarborgfonds Mo- torverkeer; c. kontraktsgeschillen. Deze ge schillen kan men bijvoorbeeld met de fabrikant, dealer en repa rateur hebben. Dit zijn echter risiko's die in feite geen betrekking meer hebben op bijstand voor het verhaal van de schade voortvloeiende uit een verkeersongeval. Deze risiko's zijn te verzekeren op een uitge breide motorrijtuigrechtsbij- standsdekking< Hiervoor dient u echter wel minimaal 75,— pre mie per jaar te betalen. Resumerend kunnen wij het volgende stellen. Voor het verhalen van de uit een ver keersongeval voortvloeiende schade posten hoeft u elders beslist geen aanvullende dekking af te sluiten. Wij bieden namelijk gratis dekking voor die gevallen waarvoor, u elders een, in onze ogen, forse jaarpremie dient te betalen. A.C. Goud Vrijdag 15 maart 1985

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 8