Q verzekeringen
Veilig rijdenvia
vertegenwoordiger
naar de O.V.M.
Verhaalsbijstand
bij ons gratis
Gesplitste korting hij
schadevrij rijden?
|Mi| f. den hollanderlaan 10
IVI tel: 01100-24000
Reinigingsdienst Schouwen-Duiveland wil
inzicht in afvalproblematiek
bestrijdingsmiddelen
Mr. Pieter van Vollenhoven, die
de verkeersveiligheid na aan het
hart ligt, heeft op een kongres van
autorijschoolhouders de sugge
stie gedaan om bestuurders elke 5
jaar te "keuren". Iedereen zou
dan een 2 uren verplichte in-
struktie ontvangen om de rij
vaardigheid weer op te lappen.
Theoretisch aardig bedacht,
praktisch gezien nonsens. Afge
zien van de administratieve
rompslomp ben ik wat bang voor
al die bestuurders die zeer geïrri
teerd achter hun stuur kruipen
om naar die keuring toe te moe
ten rijden of nog erger als ze er
vandaan komen. We horen er
binnenkort waarschijnlijk niets
meer over.
En toch willen we ons allemaal
veilig in het verkeer kunnen ver
plaatsen. Technisch is dat best te
realiseren. Ik stel mij hierbij voor
een apparaat in de auto (soort ta
chograaf) dat het rijgedrag van de
bestuurder registreert. Zodra nu
de grens van veilig naar onveilig
wordt overschreden wordt auto
matisch een zwaailicht in werking
gesteld. Elke andere weggebrui
ker herkent nu direkt het gevaar
lijke objekt. Vermoedelijk voelt
de bestuurder zich zo opgelaten
dat hij of zij snel als verkeers
deelnemer zal afhaken.
Vertegenwoordiger
Elke verzekeraar dient via een
bepaalde weg zijn verzekerings-
produkten bij de kliënt te bren
gen. Dit kan op verschillende
manieren gebeuren. De verzeke
raar kan bijkantoren stichten in
de buurt van de kliënt. Hij kan
aan onafhankelijke tussenperso
nen vragen zijn verzekerings-
produkten aan kliënten te advi
seren. Hij kan ook trachten zijn
doel te bereiken via reklame, te
lefoon en post de zgn. "direkt
mail" methode.
Elke methode heeft voor- en na
delen. Het prijskaartje dat aan de
methode hangt is verschillend,
dat zal u duidelijk zijn. Hoe min
der mensen betrokken zijn bij het
verzekeren des te goedkoper het
is. Maar u krijgt ook minder ad
vies. Over wat nu de beste me
thode is wordt door "deskundi
gen" heel wat afgepraat. Uw
OVM bekijkt het allemaal wat
anders. Wij laten aan u over wat
wilt. U ziet van ons geen reklame,
waarin wij vertellen hoe goed wij
zijn. Dat bepaalt Geen reklame
maken is bovendien erg kosten
besparend.
Weet u precies wat u wilt, dan
belt u ons en wij maken het direkt
in orde. Is u de verzekeringsma
terie wat vreemd dan stapt u naar
H. Doeleman
onze vertegenwoordiger en hij of
zij zal u deskundig voorlichten en
de zaken voor u regelen. Met an
dere woorden, wij werken zoals u
dat wilt.
Onze vertegenwoordigers zijn
verspreid gevestigd in ons werk
gebied Zeeland en Brabant. Zij
zijn rechtstreeks aangesloten op
onze computer en zijn daardoor
van minuut tot minuut bij. Bij
hen kunt u alle adviezen krijgen
op verzekeringsgebied. In hun
advisering zijn zij objektief. Im
mers zij vertegenwoordigen ook
andere verzekeringsmaatschap
pijen en wel met name voor die
verzekeringen die wij (nog) niet
in ons pakket hebben.
Voor alle volledigheid laat ik de
namen en adressen van onze ver
tegenwoordigers nog eens volgen.
U zou het telefoonnummer in uw
agenda kunnen noteren.
H. Doeleman Hzn.
Lijst van vertegenwoordigers
O.V.M. van de Z.L.M.
Zuid- en Noord-Beveland
Kantoor O.V.M. van de Z.L.M. -
Frans den Hollanderlaan 10 (Post
bus 70, 4460 BA) - 4461 HN GOES,
01100-24000
Rabobank "Goes" voor haar eigen
kliënten in West Zuid-Beveland -
Grote Markt 1 - 4461 AH GOES,
01100-39000
Walcheren
B.V. v/h Firma J. Don - Kromme
Weele 16 - 4331 PB MIDDEL
BURG, 01180-15151
Schouwen-Duiveland
M. Hanse - Julianastra
97, 4300 AB) - 4301 NC
ZEE, 01110-4275
iIERIK-
Tholen en St. Philipsland
J.W. van Dijke - Burgemeet 25 - 4693
CJ POORTVLIET, 01662-2609
J.P.M. Overbeeke - Ten Ankerweg
72 (Postbus 20, 4690 AA) - 4691 GX
THOLEN, 01660-2888
Zeeuws-Vlaanderen
Assurantiekantoor Boidin - Markt 7
(Postbus 20. 4500 AA) - 4501 CJ
OOSTBURG, 01170-2355
Assurantiekantoor Boidin - Janse-
niuslaan 8 - 4561 NM HULST,
01140-12220
Axel
DJ. Dees - Beethovenhof 43 (Post
bus 327, 4530 AH) - 4536 AE TER-
NEUZEN, 01150-94469
West Noord-Brabant
F.J. Duine - Kamperfoeliestraat 53
(Postbus 501, 4600 AM) - 4621 GE
BERGEN OP ZOOM, 01640-56000
S.M. Timmers - Stationsstraat 1
(Postbus 50, 4760 AB) - 4761 BP
ZEVENBERGEN, 01680-28979
Biesbosch
Rabobank "Werkendam" - Merwe-
straat 10 (Postbus 6,4250 DA) - 4251
CR WERKENDAM, 01835-2700
Midden Noord-Brabant
A.M. Verbrugge - Pr. Hendrikstraat
39 - 4941 JT RAAMSDONKSVEER,
01621-12924
Oost Noord-Brabant
CC. Huizing - Vaarle 1 - 5674 TD
NUENEN, 040-831469
8
In de konsumentengids van januari
j.l. stond een interessant artikel be
treffende het gesplitst toepassen van
korting op schadevrij rijden. Dit wil
zeggen ais u een "kasko" schade
meldt valt alleen de korting op het
kasko gedeelte v.d. premie terug en
als u alleen W.A. schade claimt valt
alleen de korting op het W.A. ge
deelte van de premie terug. Volgens
de konsumentenbond zou dit de
verzekerde na verloop van jaren een
aanzienlijke premie-besparing ople
veren. Toch lijkt het allemaal veel
mooier dan het is. Er zijn vele be
zwaren tegen dit systeem te noemen
waarvan we er enkele zullen bekijken.
Ten eerste is er bij een gekombi-
neerde WA Kasko verzekering
wel degelijk sprake van één verzeke
ring die betrekking heeft op één en
hetzelfde voertuig. Het is dan ook
logisch dat als iemand een beroep
doet op deze verzekering dit de vol
ledige no-claim beinvloedt. Hierop
hebben alle maatschappijen hun
premies gebaseerd. Het gescheiden
toepassen van de kortingsregeling zal
zeker tot gevolg hebben dat de tarie
ven omhoog moeten.
Ook de administratie van het ge
scheiden uitvoeren van het kortings
systeem zal een enorm kostbare zaak
zijn die via via toch op de verzekerde
zal worden verhaald. Ook zal het
geheel veel ondoorzichtiger zijn voor
de verzekerde en zal het de kans op
fouten vergroten en daar zit toch
niemand op te wachten. Verder is het
gescheiden toepassen van de kor
tingsregeling in sommige gevallen
zeer onredelijk. Wat te denken van
het volgende geval. Iemand heeft een
oudere auto in de verzekering die hij
alleen WA heeft verzekerd. Na ver
loop van tijd koopt hij een nieuwe
auto welke hij W.A. Kasko wil
verzekeren. Bij het huidige systeem
krijgt hij dan gewoon de korting die
hij met zijn W.A. verzekering heeft
opgebouwd op de W.A. Kasko
verzekering. Maar bij het door de
konsumentenbond gepropageerde
systeem moet hij met het Kasko ge
deelte zonder korting beginnen ter
wijl dit het duurste deel van de pre
mie is.
Toorenaar
Zo blijkt dat het gescheiden toepas
sen van korting lang niet zo mooi is
als het lijkt. En het kan ook niet
zonder meer als gunstig voor de kon-
sument worden gezien. Het lijkt ons
daarom het beste dat men alles nog
eens heel erg goed gaat bekijken en
niet direkt gaat staan roepen dat het
nieuwe systeem veel voordeliger en
rechtvaardiger is. Want dat is volgens
ondergetekende nog lang niet aange
toond.
C.A. Toorenaar
Zoals gebruikelijk bij een verzeke
ringspolis kennen wij ook uitsluitin
gen. Wij verlenen onder andere geen
verhaalsbij stand:
a. wanneer de schade is ontstaan
terwijl het voertuig werd gebruikt
voor verhuur, voor vervoer van
De hoofdinspekteur milieuhygiëne
van het ministerie^ van VROM heeft
de reinigingsdienst Schouwen-Dui
veland een bedrag van ten hoogste
125.000,toegekend voor een proef-
projekt in het kader van de "intensi
vering handhaving wetgeving che
misch afval".
Doel van het projekt is inzicht te
krijgen in de soort en hoeveelheid
chemisch afval en probleemstoffen in
een plattelandsgebied.
Ook de landbouw zal bij het projekt
worden betrokken. Van de 500 agra
rische bedrijven op Schouwen-Dui
veland zullen er ongeveer 50 worden
bezocht om een idee te krijgen van de
problematiek van bestrijdingsmidde
len en -verpakkingen.
De reinigingsdienst Schouwen-Dui
veland - een samenwerkingsverband
van de zes gemeenten op het eiland -
tracht al enkele jaren chemisch afval
en probleemstoffen zoveel mogeüjk
gescheiden in te zamelen en af te
voeren om verontreiniging van de
stortplaats te voorkomen. Er is echter
weinig bekend over de vraag bij
welke bedrijven en in welke hoe
veelheden chemisch afval vrijkomt.
Om dit na te gaan zullen tijdens de
proef, die een jaar gaat duren, onge
veer 250 bedrijven worden bezocht.
Het gaat om garagebedrijven, loon
werkers en landbouwmechanisatie-
bedrijven, metaalverwerkende be
drijven, schildersbedrijven en spui-
terijen, drukkerijen en fotografen.
b.
De laatste tijd wordt er door diverse
verzekeraars de nodige reklame ge
voerd voor de motorrijtuigenver-
haalsbijstand. Het lijkt mij zinvol om
voor u uiteen te zetten wat wij u op
het gebied van de verhaalsbijstand te
bieden hebben.
Onze verhaalsbijstand is van toepas
sing op alle bij ons verzekerde mo
torvoertuigen. Alle motorvoertuigen,
dit wil derhalve zeggen personenau
to's, traktoren, motorfietsen, brom
fietsen enzovoorts. De bijstand is in
principe van toepassing op alle zich
in het voertuig bevindende personen.
Wat houdt onze verhaalsbijstand in?
Of, zoals dat in verzekeringstermen
heet, wat is de omvang van de dek
king? Wij bieden dekking voor:
a. verhaal van de materiële schade.
Dit wil zeggen, voertuigschade en
de hieruit voortvloeiende gevolg
schade zoals waardeverminde
ring, autohuur, bagage- en kle-
dingschade, enzovoorts.
b. verhaal van de immateriële scha
de. Dit wil zeggen, uit letsel en/of
dood voortvloeiende schadepos
ten, zoals niet elders gedekte me
dische kosten, inkomstenderving,
smartegeld, uitkeringen voor de
nabestaanden enzovoorts.
c. strafverdediging. Voorwaarde is
echter wel dat de uitslag van de
strafzaak van belang kan zijn
voor het verhaal van de schade.
d. een zekerheidsstelling. Wij beta
len, indien vereist, een waarborg
som van maximaal ƒ20.000,—
indien er in het buitenland beslag
gelegd wordt op uw voertuig
en/of wanneer uw vrijheid ont
nomen wordt.
e. revindikatie. Dit betekent dat wij
behulpzaam zijn bij het terug
vorderen van een gestolen voer
tuig.
Bij deze opsomming dient nog ver
meld te worden dat ook de uit een
civiele procedure voortvloeiende
kosten gedekt zijn. Wanneer wij na
melijk met een tegenpartij geen
overeenstemming kunnen bereiken
en wij van mening zijn dat uw schade
verhaalbaar is, geven wij de zaak ter
beoordeling aan een advokaat.
Eventueel wordt er een civiele pro
cedure gestart. Gedekt zijn dan de
kosten van advokaten en andere
deskundigen, getuigen en tolken,
proces-, gerechts- en exekutiekosten,
reis- en verblijfkosten van verzeker
de.
A.C. Goud
personen tegen betaling of voor
andere doeleinden dan door de
wet is toegestaan
wanneer de schade is ontstaan,
terwijl de feitelijke bestuurder
geen geldig rijbewijs heeft, door
een vonnis niet de bevoegdheid
heeft een voertuig te besturen of
nog niet de wettelijk voorge
schreven leeftijd voor het bestu
ren van het betreffende voertuig
heeft bereikt:
wanneer het schade aan inzitten
den betreft die in de voor goede
ren of dieren bestemde laad
ruimten van het voertuig of in of
op een aan het voertuig gekop
pelde aanhangwagen of kam
peerwagen worden vervoerd.
Verder kennen we de bepaling
dat er geen bijstand wordt ver
leend indien de schade minder
dan 150,— bedraagt. In de
praktijk wordt er echter door ons
slechts een beroep op deze bepa
ling gedaan indien blijkt dat de
schade moeilijk verhaalbaar is.
Voor een betrekkeüjk gering
schadebedrag dienen wij dan re
latief hoge behandelingskosten te
maken. Ekonomisch gezien
uiteraard niet verantwoord.
Gratis
Wij dachten u een unieke dekking te
kunnen bieden voor het verhaal van
de uit een verkeersongeval voort
vloeiende schadeposten. Deze dek
king is GEHEEL GRATIS en van
toepassing op alle bij ons verzekerde
motorvoertuigen. Wel dienen wij te
vermelden dat wij voor enkele risi-
ko's geen dekking bieden. Wij bie
den geen dekking voor:
a. verdediging in strafzaken voor
zover de uitslag niet van belang is
voor de verhaalsmogelijkheden;
b. schade veroorzaakt door een
onvermogende tegenpartij. Som
mige rechtsbijstand verzekeraars
nemen de schade, veelal tot een
bepaald maximum, voor eigen
rekening indien de tegenpartij de
schade niet kan voldoen. Dit is
echter alleen van. belang indien
de tegenpartij geen gemotori
seerde verkeersdeelnemer is. In
dien de tegenpartij een gemoto
riseerde verkeersdeelnemer is, is
de schade in principe altijd ver
haalbaar op een andere verzeke
raar of het Waarborgfonds Mo-
torverkeer;
c. kontraktsgeschillen. Deze ge
schillen kan men bijvoorbeeld
met de fabrikant, dealer en repa
rateur hebben.
Dit zijn echter risiko's die in feite
geen betrekking meer hebben op
bijstand voor het verhaal van de
schade voortvloeiende uit een
verkeersongeval. Deze risiko's
zijn te verzekeren op een uitge
breide motorrijtuigrechtsbij-
standsdekking< Hiervoor dient u
echter wel minimaal 75,— pre
mie per jaar te betalen.
Resumerend kunnen wij het volgende
stellen.
Voor het verhalen van de uit een ver
keersongeval voortvloeiende schade
posten hoeft u elders beslist geen
aanvullende dekking af te sluiten. Wij
bieden namelijk gratis dekking voor
die gevallen waarvoor, u elders een, in
onze ogen, forse jaarpremie dient te
betalen.
A.C. Goud
Vrijdag 15 maart 1985