Winsemius en Braks: bemestingsniveau op basis fosfaat Kwaliteit Service Aanwending M.C.B. Compensatiemiddelen Gewestelijke Raad Noord-Brabant wijst op landbouwbelang gronden Krammer/Volkerak POTTEK// Kampeerboeren blijven vechten voor meer eenheden Normering wordt gefaseerd ingevoerd ICI verwerft belang in groot Amerikaans kweekbedrijf Mollen Het lijkt mogelijk voor dierlijke mest een uiteindelijk bemestingsni veau na te streven, gebaseerd op de fosfaatgift, waarbij zowel aan de eisen van het landbouwkundige bemestingsbeleid als aan de eisen van het bodembeschermingsbeleid wordt voldaan. Dit schrijft minister dr. P. Winsemius (volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieubeheer) mede namens zijn collega ir. G. Braks van landbouw en visserij in een op 7 maart jl. bij de Tweede Kamer inge diende notitie over de mestproblematiek. Regelgeving Getracht zal worden een dergelijk 'bemestingsniveau te bereiken door middel van een gefaseerde norme ring, die wordt vastgelegd in een Al gemene Maatregel van Bestuur op grond van de Wet bodembescher ming. De Wet bodembescherming wordt volgende week in de Tweede Kamer behandeld. De ministeries van volkshuisvesting, ruimtelijke or dening en milieubeheer en land bouw en visserij bereiden momenteel al de Algemene Maatregel van Be stuur Meststoffengebruik voor. Er zou uiteindelijk niet meer fosfaat in de vorm van dierlijke mest op het land moeten worden gebracht, dan voor de gewenste gewasopbrengst noodzakelijk is. Als de bodem ruim voldoende fosfaat bevat, kan de hoeveelheid uit dierlijke mest gelijk zijn aan de onttrekking door het ge was. Hiervan uitgaande hopen zich geen fosfaten in de bodem op. Nitraatbelasting De beide bewindslieden geven de voorkeur aan fosfaat als basis voor het stellen van normen voor dierlijke mest boven stikstof. Afstemming op de stikstofbehoefte van de gewassen zou leiden tot een grote overdosering aan fosfaat en in veel gevallen even eens tot zeer hoge concentraties ni traat in het grondwater. Een op fos faat gebaseerde fasering van de te stellen normen brengt echter ook voor de stikstof (nitraat)belasting van de bodem een aanzienlijke ver betering met zich mee ten opzichte van de huidige situatie. De Algemene Maatregel van Bestuur Meststoffengebruik zal niet alleen gaan over de toegestane hoeveelhe den mest, maar ook aanwijzingen geven over de wijze waarop en de omstandigheden waaronder de be mesting plaatsvindt. Dit leidt even eens tot een verder beperken van de nitraatbelasting van het grondwater. Daarnaast wordt zo een bijdrage ge leverd aan de vermindering van de ammoniakuitstoot bij het uitrijden van dierlijke mest. Zware metalen Voor de bodemvruchtbaarheid zal het op termijn nodig zijn ook het ge halte aan zware metalen in de mest te verminderen. Daarvoor is het terug dringen van de hoeveelheid zware metalen in veevoeder het meest voor de hand liggende middel. Uiteraard geldt dit ook voor andere organische meststoffen, zoals zuiveringsslib. Overleg De aanpak van de mestproblematiek is in hoofdzaak een gecoördineerde aktie van de departementen van landbouw en visserij en volkshuis vesting, ruimtelijke ordening en mi lieubeheer. Er is een organisatie- en overlegstruktuur in het leven geroe pen, waarin de verschillende deel problemen worden belicht. Over de activiteiten zal intensief overleg met het landbouwbedrijfsleven plaats vinden. Verder komt er overleg op verschil lende niveaus met andere betrokke nen zoals provinciale overheden en onderzoekinstellingen. Bij het realiseren van oplossingen voor de mestoverschotten hebben de volgende akties prioriteit: - Het instellen van een (voorloper van een) Landelijke Mestbank, zoals die in de nieuwe Meststof fenwet is voorzien. - Het in overleg met deze Lande lijke Mestbank opstellen van een plan ter vergroting van afzetmo gelijkheden voor dierlijke mest in de akkerbouw en in verband hiermee: - het opstellen van een plan ter vergroting van de opslag- en transportcapaciteit voor dierlijke mest. - het, waar mogelijk, wegnemen van knelpunten in het ruimtelijke ordeningsbeleid £n het uitvoe ringsbeleid ten aanzien van de Hinderwet voor de voor opslag en transport benodigde infrastruc tuur; - het formuleren van een kwali teitsbeleid voor dierlijke mest. - Het intensiveren van overleg met het betrokken bedrijfsleven over een brongerichte aanpak van het mineralenoverschot, met name met de bedoeling de toevoeging van koper en fosfaat aan het vee voeder en de verontreiniging daarvan met cadmium verder te rug te dringen. - Het intensiveren en opstarten van nieuwe activiteiten voor een ge coördineerd onderzoekprogram ma - Het nagaan van de financiële consequenties van bovenge noemde akties en de mogelijkhe den voor financiering daarvan. - Het systematisch meer aandacht schenken aan de mestproblema tiek door landbouwvoorlichting en landbouwonderwijs. ICI heeft in beginsel overeenstem ming bereikt met de in Iowa geves tigde Garst Seed Company, één van de grootste zaadfirma's in Amerika, over de verwerving van een minder heidsbelang in dit bedrijf. Garst Seed Company heeft meer dan 50 jaar er varing in de handel in landbouwzaden en heeft een omzet van ongeveer 80 miljoen per jaar. Ronnie H ampel, Algemeen Direk- teur van ICI's internationale gewas- beschermingsmiddelensektor, zei hierover: "Dit is een belangrijke ontwikkeling, die ICI in staat stelt zijn omvangrijke mogelijkheden op het gebied van bio-wetenschap te kombineren met de ervaring van Garst op het gebied van de planten veredeling". "Samenwerking met Garst zal naar onze mening uiteindelijk leiden tot het ontstaan van nieuwe rassen die met de huidige technieken niet kun nen worden verwezenlijkt. Hierdoor zullen wij een sterke positie krijgen in de grootste en meest winstgevende sektor. Advertentie I.M. Minister ir. G. Braks (landbouw en visserij) heeft op 6 maart jl. een brief aan de Tweede Kamer der Staten- Generaal gestuurd, waarin de aan wending van de m.c.b.-compensatie- middelen wordt medegedeeld zoals deze in overleg met het Landbouw schap is bepaald. Globaal is de aanwending als volgt: a. Totaal beschikbare bedrag van 1985 t/m 1987 120 min. af: reservering in afwachting van Brussel over EG-medefinanciering 20 min. Saldo 100 min. b. Algemene reserve o.a. ter verster king infrastructuur combinatieba nenplan en S.E.V. 10 min. Saldo 80 min. Verdeling van het saldo over de pro- dukttakken op basis van aandeel sev: voor tuinbouw 27 min. voor akkerbouw 13 min. voor dierlijke sectoren f 50 min. 90 min. c. Van het bedrag ad 50 min. voor de dierlijke sectoren wordt 20 min. afgezonderd voor de opkoopregeling melk, in het bijzonder in relatie met uitvoering motie van der Linden De voorzitter van de afdeling Wal cheren van de Vereniging van Kam- peerboeren de heer P. Lampert heeft op de algemene ledenvergadering die 6 maart jl. plaats vond in "ons Huis" te Meliskerke zijn grote teleurstel ling uitgesproken over het feit dat in de onlangs van kracht geworden kampeerwet onvoldoende rekening is gehouden met de belangen van de kampeerboeren. Met name de beper king van het aantal eenheden per be drijf tot 5 stuks is volgens de heer Lampe onverteerbaar. Dat de standsorganisaties en het landbouwschap zich opstellen achter de Kampeerwet - en dus ook achter 5 eenheden - omschreef hij als "onbe grijpelijk". Ondanks deze teleurstel lingen riep P. Lampert de leden op strijdvaardig door te gaan want er blijven nog mogelijkheden voor meer dan 5 eenheden per bedrijf. Er zijn nog 3 4 overgangsjaren en daarna zal de Kampeerwet worden herzien. In deze proef periode zal alles moeten worden gedaan om po- (kleinere bedrijven opvolgingssitua tie). d. Bouwactiviteiten Proefstation Tuinboüwproefstations 20,0 min. PAGV (afdeling akkerbouw) 0,5 min. Varkensproefstation 1,1 min. e. Bouwactiviteiten regionale onder zoekcentra tuinbouw 1.308.500,-. f. Aflossing (hypothecaire) leningen ROC's Raming: 18,5 min. g. Automatisering/informaticasti- mulering Het resterende bedrag voor de tuin bouw 4 min.) en voor de ak kerbouw ƒ5,5 min.) zal worden aangewend voor automatisering ver werking gegevens in relatie Proef stations, ROC,'s en voor informati- castimulering en T akorganisaties (akkerbouw). h. Reserve van 19,9 min. voor de dierlijke sectoren In overleg met het Landbouwschap zal deze reserve nader worden inge vuld ten behoeve van de mestpro blematiek en andere projecten in de dierlijke sectoren. litici ervan te overtuigen dat de hui dige situatie waarin tot 10 en in piekperiodes tot 15 eenheden per bedrijf mag worden gegaan - in de dan herziene wet wordt vastgelegd. Tijdens de algemene vergadering kon de Walcherse afdeling van Ve- kabo z'n 100e lid inschrijven. Het was het echtpaar C.P. Louws uit Domburg. Zij ontvingen uit handen van de voorzitter een grote taart. Wethouder Wattel van de gemeente Domburg maakte hierop aansluitend bekend dat de gemeente Domburg bezig is met een gehele herziening van het bestemmingsplan buitenge bied. Voor wat betreft het kamperen bij de boer zal leidraad zijn het kon- tinueren van de huidige situatie dat wil zeggen het legaliseren van het verkregen recht om tot maximaal 15 eenheden per bedrijf te gaan. Op grond van de bestemming "rekreatief medegebruik" zal moeten worden voorkomen dat omliggende bedrijven aan zware hinderwet- en milieuver plichtingen moeten voldoen. In de vergadering van de Gewestelijke Raad van het Landbouwschap voor Noord-Brabant op 27 februari 1985 werd o.m. van gedachten gewisseld over de droogvallende gronden in het gebied Krammer/Vol kerak. De kompartimenteringswerken in het kader van de Oosterscheldewer- ken hebben tot gevolg dat hier circa 1700 a 1800 ha droog vallen. Een belangrijk deel van deze gronden zal geschikt zijn voor landbouwkun dige doeleinden. Door een daartoe ingesteld bestuurlijk overlegorgaan worden de mogelijkheden voor toekomstige bestemmingen bestudeerd. Op verzoek van de Gewestelijke Raad na overleg met de Gewestelijke Raden van Zeeland en Zuid-Holland, heeft het Dagelijks Bestuur van het Landbouwschap Den Haag bij de Minister van Landbouw en Vis serij aandacht gevraagd voor een duidelijke inbreng van de land- en tuinbouwbelangen daarbij. om deze zaak voor te leggen aan de in de Gewestelijke Raad samenwer kende organisaties. Jaarverslag 1984 Het jaarverslag 1984 van de Gewes telijke Raad van het Landbouw schap wordt in de vergadering vast gesteld. Dit jaarverslag zal op ruime schaal worden verspreid. Adviestarieven voor loonwerkzaam- heden 1985 De Kommissie Landbouwambach- ten is tot overeenstemming gekomen over de adviestarieven voor loon- werkzaamheden 1985. Deze advies tarieven worden konform het voor stel vastgesteld. Beleidsplan landbouw .Aan de hand van een notitie is uit voerig van gedachten gewisseld over de wenselijkheid om te komen tot een beleidsplan landbouw op pro vinciaal nivo. Gekonstateerd wordt dat de landbouw regelmatig gekon- fronteerd wordt met allerlei claims en dat het daarom van belang is dat de provincie naast beleidsplannen op andere terreinen ook een beleidsplan landbouw ontwikkelt. De Gewestelijke Raad heeft besloten Stuurgroep mestproblematiek De vergadering heeft van gedachten gewisseld over het aktieprogramma "Mestdistributie en -verwerking" en het advies voor een in te stellen pro vinciale verordening Mestoverschot ten, zoals door de Stuurgroep Mest problematiek is ontwikkeld. Hoewel het belang van het wegwerken van de mestoverschotten wordt ingezien, wordt de bezorgdheid uitgesproken over de gevolgen die het invoeren van een dergelijke verordening zal hebben op de inkomens van de vee houderijbedrijven. Meerjarenplan bosbouw Het Landbouwschap Den Haag heeft uitvoerig gereageerd op de plannen van de regering betreffende het nederlandse bos in de toekomst. De Gewestelijke Raad acht het niet nodig om naast deze landelijke reaktie te reageren op meer voor Noord-Brabant specifieke zaken. Tegenwoordig hoor je niet veel meer spreken over mollen. Of V- lijkt dat maar zo? Ik zit niet b"rH vaak met boer en tuinder aan de toog, dus ik kan me vergis sen. Mijn vader, vroeger, had er geen goed woord voor over. Hij kon ze wel schieten... Of ei genlijk hij kon dat niet. Het is wat moeilijk mikken op wat onder de zoden wroet. Pesten mollen de boeren nog? Ik zie maar weinig molshopen in de wei. Het kan zijn dat ik met mijn neus kijk. Ik loop per slot van rekening niet mee te gra zen in het grasland. Bovendien, de Zeeuwse klei lijkt me een moeizame woonomgeving voor mollen, maar de Brabantse gronden dan? Tjonge, wat had mijn goede vader toch een hekel aan mol len. Geen mol was veilig voor hem, en hij ving ze bij de vleet. Het was mij nooit geheel dui delijk waarom ze hem zo kwaad maakten. Mollen, vol gens mijn informatie, behoor den tot de "nuttige dieren", want ze vreten emelten en et- terlingen en ander knolge- wasknagend gespuis. A lleen, tja, ze waren wat slordig met hun hopen. De mollenklemmen die mijn vader gebruikte waren van een venijnig soort: twee sterk ve rende stalen "vingers" die met een vierkant raampje van draad van elkaar gehouden werden. Dit werd voorzichtig in een mollengang geplant. Mijn vader scheen precies te weten door welke gang de mol heen en weer liep, want ze liepen steevast in de val. Duwde het stomme dier dit raampje eruit, dan vatte de klem hem onver biddelijk bij de neus, en de stakker kon geen kant meer uit. Wellicht, zo hoopte ik toen, stierf de mol van uiterste ver bazing als hij zo plots in donker geknepen werd. Ik vond die opgezwollen en plat geknepen mollesnuit in die klem toch wel zielig. Ik heb me die haat voor zo'n mooi rustig ondergronds beest je nooit eigen gemaakt, en ook nooit begrepen. Heersen er vandaag nog van die felle anti- mol sentimenten? Worden er nu betere molverdelgende maatregelen getroffen? Vergif? Dat lijkt me iets vrolijker voor de mol. Per slot van rekening is de mol het enige dier dat met grote le vensvreugde zijn eigen graf graaft. POTTEKIJKER 4 Vrijdag 15 maart 1985

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 4