Melkveehouders opgelet, het gaat nu over grondtransakties! Superheffing haalt 2000 wel Ombudsman komt met rapport over superheffing op melk Schelhaas waarschuwt tegen illusies: Onder grondtransakties wordt ver staan: a. Het verkopen en kopen van grond b. Het verpachten en pachten van grond c. Het verhuren en huren van grond d. Het geven en verkrijgen van .grond in erfpacht e.d. Grondoverdrachten in de periode 1 januari 1983 tot 1 april 1984 met kwotum Melkveehouder A verkocht in maart 1983 4 ha grasland aan melkveehou der B. De feitelijke ingebruikname vond plaats 15 april 1983. Op dit grasland rust een kwotum van 14.000 kg melk p/ha per jaar, omdat op 20 ha grasland een kwotum rust van 280.000 kg. Voorts zou het mogelijk zijn dat bij een vermindering, lager dan 15%, A en B vrijwillig overeenkomen dat alsnog een evenredig deel van het kwotum met de grond mee overgaat. Wat gebeurt er met dit kwotum? Melkveehouder A is dit kwotum kwijt indien de hoeveelheid melk die in het eerste kwartaal van 1984 werd afgeleverd t.o.v. de afgeleverde hoe veelheid in het eerste kwartaal van 1983 met meer dan 15% is afgeno men. Voorbeeld Melkveehouder A had 20 ha gras land en leverde in het le kwartaal 1983 80.000 kg melk. In het le kwar taal van 1984 leverde hij 72.000 kg melk. Dit is 10% minder, dus hij raakt geen kwotum kwijt. Stel dat melkveehouder A in het le kwartaal van 1984 65.000 kg melk leverde dus 15.000 kg minder of 20% dan raakt hij het op de 4 ha grond drukkende kwotum kwijt aan melkveehouder B, mits melkvee houder B daartoe een aanvraagfor mulier in vult bij de DBH in zijn distrikt. Let wel: de koper c.q. nieuwe pachter kan maksimaal het kwotum worden toegekend dat aan de verkoper wordt ontnomen, in een verhouding die gold op het tijdstip van overdracht. Belangrijk: Overdrachten van grond in deze pe riode van kleiner dan 1 ha vallen niet onder de regeling en hebben dus geen invloed op het kwotum. Grondoverdrachten in de periode 1 januari 1983 tot 1 maart 1984 zonder kwotum, dus waarop niet gemolken werd of waarbij voor de grondafstoten geen kwotumverlies optreedt. Wanneer komt men in aanmerking voor een kwotum melk bij grondo- verdracht in deze periode? - indien 80% van de s.b.e. volgens meitelling 1983 tot de melkvee houderij behoort en gebruikt wordt. - voor de eerste 2 ha die men ver krijgt wordt geen kwotum ver strekt. - indien de daadwerkelijke in ge- bruikname heeft plaatsgevonden voor 1 juli 198^ dan krijgt men ten hoogste 5000 kg - 8,65% 4567 kg p/ha. Bij ingebruikname na 1 juli 1983 ten hoogste 10.000 kg - 8,65% 9135 kg p/ha. Let wel: over de eerste 2 ha verkre gen grond krijgt men nooit geen kwotum. DENK EROM DAT U EEN AAN VRAAGFORMULIER INVULT VOOR 15 NOVEMBER 1984! Grondoverdrachten in de periode 1 maart 1984 tot 1 april 1984 Op de grond die overgedragen is in deze periode rust geen kwotum tenzij de verplichtingen zijn aangegeven voor 1 maart 1984 en de levering plaatsvond in de maand maart dan komt u wel in aanmerking. Grondoverdrachten na 1 april 1984 Overdrachten kleiner dan 1/2 ha behoeven geen invloed te hebben op de overdracht. van het kwotum. Iemand die grond vérvreemd met een oppervlakte gro- 9 november 1984 ter dan xh ha raakt een evenredig deel van zijn kwotum kwijt. Voorbeeld 1: Melkveehouder A heeft in 1983 20 ha grond waarvan 5 ha bouwland en 15 ha grasland. Op het bouwland worden suikerbieten en aardappelen verbouwd. In 1984 is er 2 ha grasland gescheurd en is er 7 ha bouwland en 13 ha grasland. Dit heeft geen in vloed op het kwotum. Stel de melk veehouder verkoopt de 7 ha bouw land, dit betekent voor zijn kwotum dat van de 5 ha bouwland in 1983 geen kwotumverlies optreedt doch wel van de 2 ha die hij scheurde. Dit gaat gepaard met overdracht van èen evenredige hoeveelheid kg melk die op de 2 ha rust. Voorbeeld 2: Melkveehouder B heeft een bedrijf van 30 ha. Hij verbouwt 4 ha mais d.m.v. een rouleersysteem en heeft 2 ha grasland dat veraf gelegen ligt. Hij heeft een kwotum melk op dat bedrijf van 420.000 kg, is 14.000 kg per ha. Hij verkoopt het verafgelegen perceel en koopt een stuk bouwland van 2 ha in de direkte omgeving van zijn bedrijf terug, waarop geen kwo tum rust. Melkveehouder B verliest door deze transaktie 2 ha x 14.000 kg 28.000 kg melk. Let wel: Indien een veehouder per jaar maksimaal 15% van zijn be- drijfsoppervlakte op jaarbasis in ge bruik geeft voor de teelt van andere gewassen is dit toegestaan. Aanvra gen daartoe moeten worden inge diend bij de DBH. Pas op! Een ruiling van grond tussen een akkerbouwer en een veehouder kan konsekwenties hebben voor het kwotum. Vraag advies voor u dit doet. Mag een veehouder grasland scheu ren zonder dat hij kwotum verliest? Dit scheuren is toegestaan omdat dit een interne bedrijfsaanpassing is. Voorbeeld: Iemand heeft 20 ha grasland en 5 ha mais. Hij krimpt de maisteelt in met 1 ha en het grasland met 2 ha. Hij gaat op de 3 ha een ander niet-voe- dergewas verbouwen. Door deze handeling verliest het betreffende bedrijf geen kwotum. Indien hij ech ter de 3 ha zou afstoten door de grond te verkopen of te verpachten dan raakt hij 3/25 van zijn kwotum kwijt. Overdracht bedrijf ouders aan kinde ren of aan maatschapouderskinderen Zowel de overnemer (zoon-dochter) als de vervreemders (ouders) dienen de overdracht te melden bij de DBH. Het kwotum van de ouders wordt overgedragen aan het kind. Iemand raakt grond kwijt waarop een kwotum melk rust, buiten zijn schuld, b.v. door opzegging van de pacht door de verpachter. Raakt hij dan ook het kwotum dat op die grond rust kwijt? Ja, het kwijtraken van grond waarop een kwotum rust kan het maat schappelijk bestaan van de pachter ten zeerste aantasten. Indien een veehouder grond ver koopt, verpacht of verhuurd voor langer dan 1 jaar aan een akkerbou wer of fruitteler wat gebeurt er dan met zijn kwotum? Overdracht van grond welke niet ge bruikt wordt door de verwerver voor de melkveehouderij verliest zijn kwotum aan de Minister van Land bouw. Als je grond kwijt raakt waarop een kwotum rust aan publiekrechtelijke lichamen voor doeleinden ten alge mene nutte dus rijk, provincie en wa terschap? Ook dan raak je het kwotum melk dat op de grond rust kwijt. Houd daar dus rekening mee bij verkoop c.q. onteigening. P.M.: Afwijkende regeling geldt voor overdrachten aan particuliere na- tuurbeschermings organisaties. Grondverhuur voor minder dan 1 jaar (363 dagen) Grondoverdracht voor minder dan 1 jaar heeft geen gevolgen voor het melkkwotum noch voor de huurder c.q. gebruiker noch voor de ver huurder. Hieronder valt ook inscharen, het huren van maisland e.d. Indien u grond huurt voor meerdere jaren zou dat wel gevolgen hebben voor uw kwotum, indien u later deze huurovereenkomst weer ontbindt. Huur dus altijd voor korter dan 1 jaar! Konklusie De superheffing is ook bij grondtran sakties een zaak waar u de nodige aandacht aan moet besteden voor u zaken doet. In praktisch alle gevallen dient u bij de DBH een aanvraag in te dienen. U vooraf goed laten voor lichten voor u tekent is ten zeerste noodzakelijk, anders kunt u een melkkwotum kwijt zijn voor u het weet. Temeer daar de huidige rege lingen helaas nog steeds aan wijzi gingen onderhevig zijn. (Noot: met vooropgezet doel is de bedrijfsvergroting in ruilverkave- lingsverband en de verplaatsersrege- ling, de kavelruil en de konsekwen ties hiervan buiten dit artikel gelaten. Misschien hierover later meer). J. Markusse M. Krijger Drs. Harm Schelhaas, voorzitter van het produktschap voor Zuivel, houdt er rekening mee dat de superheffing zonder grote diskussies het jaar 2000 zal halen. Maar tijdens een inleiding voor de algemene ledenvergadering van CAVO-Rijnstreek-Midland stelde hij ook dat als onze melkveehouderij het moeilijke eerste superheffingsjaar weet door te komen, er geen reden is voor pessimisme op langere termijn. Het overaanbod op de wereldmarkt zal afnemen, de ekonomie trekt aan en de behoefte aan melk- en zuivelprodukten zal groot blijven. De PZ-voorzitter stak in zijn toes praak tot de CAVO-vergadering niet onder stoelen of banken dat hij in plaats van een superheffingsregeling veel liever premieregelingen had ge zien die gericht zouden zijn op stop pen met melkproduktie, op omscha keling naar andere produkten en/of op vrijwillige produktiebeperking. Hij wilde echter niet nakaarten. Nu er voor de superheffing is gekozen, moet deze ook een succes worden. "Rechtsgeldig genomen besluiten, ook al ben je het er niet mee eens, behoren te worden geaccepteerd en uitgevoerd", aldus Schelhaas. Naar zijn oordeel zal de daling van de melkproduktie in de EG uit eindelijk niet ver van het beoogde doel komen af te liggen. De proble men op de zuivelmarkt zijn echter nog geenszins opgelost. Vooral door de nog steeds zeer grote boterberg van ruim één miljoen ton. Ook de vraag (vanuit de Derde Wereld) is nog niet echt opgeleefd. Maar zon der superheffing zou er een verdere stijging van de voorraden zijn opge treden; bij boter zelfs tot 1,4 a 1,5 miljoen ton. "Daarom", zo zei Schelhaas, "is men in elk geval de goede richting ingeslagen. Hoe lang nog? De grote vraag voor de toekomst is, hoe lang de superheffing moet du ren. Besloten is dat deze vijfjaar zal gelden en dat over nu bijna twee jaar een evaluatie zal plaatsvinden. Schelhaas zei hierover: "Ik geloof niet, dat wij de illusie moeten koes teren dat dan gemakkelijk besloten zal worden om de superheffing weer af te schaffen". Hij motiveerde dit als volgt: "In de eerste plaats blijft er in de EG altijd het gevaar bestaan van een "melkexplosie". De gemiddelde produktie per koe is 4.200 kg, terwijl over vijf jaar een gemiddelde melk produktie van 6.000 a 7,000 kg mo gelijk is. In de tweede plaats is voor de Europese Commissie de super heffing een middel waarmee de zui velmarkt heel precies kan worden beheerst. Men zal beslist niet geneigd zijn om vlot dit middel weer uit han den te geven. Een besluit om de su perheffing nog eens voor een nieuwe periode van vijf jaar te laten gelden, zal nog niet één procent van de moeite en ellende kosten, die de in voering van de superheffing dit jaar heeft gekost. Leerzaam kan ook de situatie zijn in landen waar al eerder besloten werd tot invoering van een contingente- ring af te stappen. "Alleen bij een ongewoon voorspoe dige zuivelmarkt is de kans aanwezig dat zij over vijf jaar gemakkelijk drs. H.Schelhaas wordt afgeschaft. Dan is het ook misschien denkbaar dat men vol doende vertrouwen zal hebben in vrijwillige produktiebeperking via premieregelingen, maar ik verwacht het niet direkt", aldus Schelhaas. Deze raadde zijn gehoor aan, ervoor te zorgen dat zij invloed uitoefenen op de besluitvorming. Naar zijn oor deel is dat bij de invoering van de superheffing te weinig gebeurd. Al les overwegend lijkt Schelhaas de kans aanwezig dat de superheffing in de EG zonder grote diskussies het jaar 2000 zal halen. H. v.d. Hengel De nationale ombudsman prof.dr. J.F. Rang komt binnen enkele weken met een rapport over de superheffing. Daarin komen aanbevelingen te staan hoe de overheid deze ingrijpende maatregel beter kan uitvoeren. Hij kondigde dat dinsdag 30 oktober aan tijdens een vergadering van de afdeling Goor van de Overijsselse Landbouw Maatschappij. De om budsman sprak van een "Sinterklaaskadootje" of een "kerstpakket" voor de minister van Landbouw. Prof. Rang, die er op toeziet, dat de overheid behoorlijk bestuur pleegt, is enige tijd geleden met het onderzoek naar de uitvoering van de superhef fing in Nederland begonnen. Hij deed dat, nadat hem was gebleken, dat er tal van haken en ogen aan deze maatregel kleven. "Als ik deze regeling vergelijk met andere regelingen, die de overheid doorvoert dan heb ik de indruk, dat het veel te veel van het minder goede is. Zoals het nu gebeurt, kan het ge woon niet. Er zijn zoveel praktische problemen en zoveel onduidelijkhe den. Er vloeien konsekwenties uit de maatregel voort, die haaks staan op de bedoelingen", kritiseerde de na tionale ombudsman. Hij opperde, dat de regeling rond de superheffing wellicht onvoldoende doordacht is en ook overhaast in elkaar is gezet. "Het geheel klopt gewoonweg niet", oordeelde de nationale ombudsman, die zich in Goor vrij voorzichtig uit liet, omdat hij niet op de resultaten van zijn onderzoek vooruit wilde lo pen. Toch liet hij doorschemeren, dat de nationale ombudsman straks met een serie aanbevelingen komt aan de minister om verbeteringen aan te brengen. De praktijk tót nu toe is, dat de bewindsman die aanbevelingen ter harte neemt en ook doorvoert. Een punt, dat waarschijnlijk naar prof dr. J.F. Rang voren zal komen, is de vraag of het ministerie voldoende gekeken heeft naar de konsekwenties van de su perheffing voor andere regelingen zoals de ruilverkaveling, vrijwillige kavelruil, rentesubsidies enzovoort. Er waren meer zaken onduidelijk. "Waarom is dë melk aan de grond gekoppeld? Wat is daar de bedoeling van? Waarom is de regeling toege past op de producenten en de zui velfabrieken? Waarom zijn die jaren 1981 en 1983 geprikt?" vroeg hij zich af. Overvloed De nationale ombudsman stelde overigens vast, dat het Nederlandse ministerie van Landbouw het verge leken bij andere landen niet gek ge daan heeft. "Het is snel gegaan. Braks was er als de kippen bij", kon- kludeerde prof. Rang, die in dit ver band opmerkte, dat in sommige an dere landen van Europa zoals België en Engeland, "de stortvloed nog moet loskomen". "Het kan daar wel eens nog erger worden dan in Nederland", betoog de de ombudsman. Hij had nog een andere opmerkelijke uitspraak. Vol gens prof. Rang ontbreekt eigenlijk op dit moment elke rechtsgrond om nog een medeverantwoordelijk heidsheffing (melkheffing) te hante ren. Hans Siemes

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 5