Melkveehouders opgelet, het
gaat nu over grondtransakties!
Superheffing haalt 2000 wel
Ombudsman komt met rapport
over superheffing op melk
Schelhaas waarschuwt tegen illusies:
Onder grondtransakties wordt ver
staan:
a. Het verkopen en kopen van
grond
b. Het verpachten en pachten van
grond
c. Het verhuren en huren van grond
d. Het geven en verkrijgen van
.grond in erfpacht e.d.
Grondoverdrachten in de periode 1
januari 1983 tot 1 april 1984 met
kwotum
Melkveehouder A verkocht in maart
1983 4 ha grasland aan melkveehou
der B. De feitelijke ingebruikname
vond plaats 15 april 1983.
Op dit grasland rust een kwotum van
14.000 kg melk p/ha per jaar, omdat
op 20 ha grasland een kwotum rust
van 280.000 kg.
Voorts zou het mogelijk zijn dat bij
een vermindering, lager dan 15%, A
en B vrijwillig overeenkomen dat
alsnog een evenredig deel van het
kwotum met de grond mee overgaat.
Wat gebeurt er met dit kwotum?
Melkveehouder A is dit kwotum
kwijt indien de hoeveelheid melk die
in het eerste kwartaal van 1984 werd
afgeleverd t.o.v. de afgeleverde hoe
veelheid in het eerste kwartaal van
1983 met meer dan 15% is afgeno
men.
Voorbeeld
Melkveehouder A had 20 ha gras
land en leverde in het le kwartaal
1983 80.000 kg melk. In het le kwar
taal van 1984 leverde hij 72.000 kg
melk. Dit is 10% minder, dus hij
raakt geen kwotum kwijt.
Stel dat melkveehouder A in het le
kwartaal van 1984 65.000 kg melk
leverde dus 15.000 kg minder of
20% dan raakt hij het op de 4 ha
grond drukkende kwotum kwijt aan
melkveehouder B, mits melkvee
houder B daartoe een aanvraagfor
mulier in vult bij de DBH in zijn
distrikt.
Let wel: de koper c.q. nieuwe pachter
kan maksimaal het kwotum worden
toegekend dat aan de verkoper wordt
ontnomen, in een verhouding die
gold op het tijdstip van overdracht.
Belangrijk:
Overdrachten van grond in deze pe
riode van kleiner dan 1 ha vallen niet
onder de regeling en hebben dus
geen invloed op het kwotum.
Grondoverdrachten in de periode 1
januari 1983 tot 1 maart 1984 zonder
kwotum, dus waarop niet gemolken
werd of waarbij voor de grondafstoten
geen kwotumverlies optreedt.
Wanneer komt men in aanmerking
voor een kwotum melk bij grondo-
verdracht in deze periode?
- indien 80% van de s.b.e. volgens
meitelling 1983 tot de melkvee
houderij behoort en gebruikt
wordt.
- voor de eerste 2 ha die men ver
krijgt wordt geen kwotum ver
strekt.
- indien de daadwerkelijke in ge-
bruikname heeft plaatsgevonden
voor 1 juli 198^ dan krijgt men
ten hoogste 5000 kg - 8,65%
4567 kg p/ha.
Bij ingebruikname na 1 juli 1983 ten
hoogste 10.000 kg - 8,65% 9135 kg
p/ha.
Let wel: over de eerste 2 ha verkre
gen grond krijgt men nooit geen
kwotum.
DENK EROM DAT U EEN AAN
VRAAGFORMULIER INVULT
VOOR 15 NOVEMBER 1984!
Grondoverdrachten in de periode 1
maart 1984 tot 1 april 1984
Op de grond die overgedragen is in
deze periode rust geen kwotum tenzij
de verplichtingen zijn aangegeven
voor 1 maart 1984 en de levering
plaatsvond in de maand maart dan
komt u wel in aanmerking.
Grondoverdrachten na 1 april 1984
Overdrachten kleiner dan 1/2 ha
behoeven geen invloed te hebben op
de overdracht.
van het kwotum. Iemand die grond
vérvreemd met een oppervlakte gro-
9 november 1984
ter dan xh ha raakt een evenredig deel
van zijn kwotum kwijt.
Voorbeeld 1:
Melkveehouder A heeft in 1983 20
ha grond waarvan 5 ha bouwland en
15 ha grasland. Op het bouwland
worden suikerbieten en aardappelen
verbouwd. In 1984 is er 2 ha grasland
gescheurd en is er 7 ha bouwland en
13 ha grasland. Dit heeft geen in
vloed op het kwotum. Stel de melk
veehouder verkoopt de 7 ha bouw
land, dit betekent voor zijn kwotum
dat van de 5 ha bouwland in 1983
geen kwotumverlies optreedt doch
wel van de 2 ha die hij scheurde. Dit
gaat gepaard met overdracht van èen
evenredige hoeveelheid kg melk die
op de 2 ha rust.
Voorbeeld 2:
Melkveehouder B heeft een bedrijf
van 30 ha. Hij verbouwt 4 ha mais
d.m.v. een rouleersysteem en heeft 2
ha grasland dat veraf gelegen ligt.
Hij heeft een kwotum melk op dat
bedrijf van 420.000 kg, is 14.000 kg
per ha. Hij verkoopt het verafgelegen
perceel en koopt een stuk bouwland
van 2 ha in de direkte omgeving van
zijn bedrijf terug, waarop geen kwo
tum rust.
Melkveehouder B verliest door deze
transaktie 2 ha x 14.000 kg 28.000
kg melk.
Let wel: Indien een veehouder per
jaar maksimaal 15% van zijn be-
drijfsoppervlakte op jaarbasis in ge
bruik geeft voor de teelt van andere
gewassen is dit toegestaan. Aanvra
gen daartoe moeten worden inge
diend bij de DBH.
Pas op!
Een ruiling van grond tussen een
akkerbouwer en een veehouder kan
konsekwenties hebben voor het
kwotum. Vraag advies voor u dit
doet.
Mag een veehouder grasland scheu
ren zonder dat hij kwotum verliest?
Dit scheuren is toegestaan omdat dit
een interne bedrijfsaanpassing is.
Voorbeeld:
Iemand heeft 20 ha grasland en 5 ha
mais. Hij krimpt de maisteelt in met
1 ha en het grasland met 2 ha. Hij
gaat op de 3 ha een ander niet-voe-
dergewas verbouwen. Door deze
handeling verliest het betreffende
bedrijf geen kwotum. Indien hij ech
ter de 3 ha zou afstoten door de
grond te verkopen of te verpachten
dan raakt hij 3/25 van zijn kwotum
kwijt.
Overdracht bedrijf ouders aan kinde
ren of aan maatschapouderskinderen
Zowel de overnemer (zoon-dochter)
als de vervreemders (ouders) dienen
de overdracht te melden bij de DBH.
Het kwotum van de ouders wordt
overgedragen aan het kind.
Iemand raakt grond kwijt waarop een
kwotum melk rust, buiten zijn schuld,
b.v. door opzegging van de pacht door
de verpachter. Raakt hij dan ook het
kwotum dat op die grond rust kwijt?
Ja, het kwijtraken van grond waarop
een kwotum rust kan het maat
schappelijk bestaan van de pachter
ten zeerste aantasten.
Indien een veehouder grond ver
koopt, verpacht of verhuurd voor
langer dan 1 jaar aan een akkerbou
wer of fruitteler wat gebeurt er dan
met zijn kwotum?
Overdracht van grond welke niet ge
bruikt wordt door de verwerver voor
de melkveehouderij verliest zijn
kwotum aan de Minister van Land
bouw.
Als je grond kwijt raakt waarop een
kwotum rust aan publiekrechtelijke
lichamen voor doeleinden ten alge
mene nutte dus rijk, provincie en wa
terschap?
Ook dan raak je het kwotum melk
dat op de grond rust kwijt. Houd
daar dus rekening mee bij verkoop
c.q. onteigening.
P.M.: Afwijkende regeling geldt voor
overdrachten aan particuliere na-
tuurbeschermings organisaties.
Grondverhuur voor minder dan 1 jaar
(363 dagen)
Grondoverdracht voor minder dan 1
jaar heeft geen gevolgen voor het
melkkwotum noch voor de huurder
c.q. gebruiker noch voor de ver
huurder.
Hieronder valt ook inscharen, het
huren van maisland e.d.
Indien u grond huurt voor meerdere
jaren zou dat wel gevolgen hebben
voor uw kwotum, indien u later deze
huurovereenkomst weer ontbindt.
Huur dus altijd voor korter dan 1
jaar!
Konklusie
De superheffing is ook bij grondtran
sakties een zaak waar u de nodige
aandacht aan moet besteden voor u
zaken doet. In praktisch alle gevallen
dient u bij de DBH een aanvraag in te
dienen. U vooraf goed laten voor
lichten voor u tekent is ten zeerste
noodzakelijk, anders kunt u een
melkkwotum kwijt zijn voor u het
weet. Temeer daar de huidige rege
lingen helaas nog steeds aan wijzi
gingen onderhevig zijn.
(Noot: met vooropgezet doel is de
bedrijfsvergroting in ruilverkave-
lingsverband en de verplaatsersrege-
ling, de kavelruil en de konsekwen
ties hiervan buiten dit artikel gelaten.
Misschien hierover later meer).
J. Markusse
M. Krijger
Drs. Harm Schelhaas, voorzitter van het produktschap voor Zuivel,
houdt er rekening mee dat de superheffing zonder grote diskussies het
jaar 2000 zal halen. Maar tijdens een inleiding voor de algemene
ledenvergadering van CAVO-Rijnstreek-Midland stelde hij ook dat als
onze melkveehouderij het moeilijke eerste superheffingsjaar weet door
te komen, er geen reden is voor pessimisme op langere termijn. Het
overaanbod op de wereldmarkt zal afnemen, de ekonomie trekt aan en
de behoefte aan melk- en zuivelprodukten zal groot blijven.
De PZ-voorzitter stak in zijn toes
praak tot de CAVO-vergadering niet
onder stoelen of banken dat hij in
plaats van een superheffingsregeling
veel liever premieregelingen had ge
zien die gericht zouden zijn op stop
pen met melkproduktie, op omscha
keling naar andere produkten en/of
op vrijwillige produktiebeperking.
Hij wilde echter niet nakaarten. Nu
er voor de superheffing is gekozen,
moet deze ook een succes worden.
"Rechtsgeldig genomen besluiten,
ook al ben je het er niet mee eens,
behoren te worden geaccepteerd en
uitgevoerd", aldus Schelhaas.
Naar zijn oordeel zal de daling van
de melkproduktie in de EG uit
eindelijk niet ver van het beoogde
doel komen af te liggen. De proble
men op de zuivelmarkt zijn echter
nog geenszins opgelost. Vooral door
de nog steeds zeer grote boterberg
van ruim één miljoen ton. Ook de
vraag (vanuit de Derde Wereld) is
nog niet echt opgeleefd. Maar zon
der superheffing zou er een verdere
stijging van de voorraden zijn opge
treden; bij boter zelfs tot 1,4 a 1,5
miljoen ton. "Daarom", zo zei
Schelhaas, "is men in elk geval de
goede richting ingeslagen.
Hoe lang nog?
De grote vraag voor de toekomst is,
hoe lang de superheffing moet du
ren. Besloten is dat deze vijfjaar zal
gelden en dat over nu bijna twee jaar
een evaluatie zal plaatsvinden.
Schelhaas zei hierover: "Ik geloof
niet, dat wij de illusie moeten koes
teren dat dan gemakkelijk besloten
zal worden om de superheffing weer
af te schaffen". Hij motiveerde dit als
volgt: "In de eerste plaats blijft er in
de EG altijd het gevaar bestaan van
een "melkexplosie". De gemiddelde
produktie per koe is 4.200 kg, terwijl
over vijf jaar een gemiddelde melk
produktie van 6.000 a 7,000 kg mo
gelijk is. In de tweede plaats is voor
de Europese Commissie de super
heffing een middel waarmee de zui
velmarkt heel precies kan worden
beheerst. Men zal beslist niet geneigd
zijn om vlot dit middel weer uit han
den te geven. Een besluit om de su
perheffing nog eens voor een nieuwe
periode van vijf jaar te laten gelden,
zal nog niet één procent van de
moeite en ellende kosten, die de in
voering van de superheffing dit jaar
heeft gekost.
Leerzaam kan ook de situatie zijn in
landen waar al eerder besloten werd
tot invoering van een contingente-
ring af te stappen.
"Alleen bij een ongewoon voorspoe
dige zuivelmarkt is de kans aanwezig
dat zij over vijf jaar gemakkelijk
drs. H.Schelhaas
wordt afgeschaft. Dan is het ook
misschien denkbaar dat men vol
doende vertrouwen zal hebben in
vrijwillige produktiebeperking via
premieregelingen, maar ik verwacht
het niet direkt", aldus Schelhaas.
Deze raadde zijn gehoor aan, ervoor
te zorgen dat zij invloed uitoefenen
op de besluitvorming. Naar zijn oor
deel is dat bij de invoering van de
superheffing te weinig gebeurd. Al
les overwegend lijkt Schelhaas de
kans aanwezig dat de superheffing in
de EG zonder grote diskussies het
jaar 2000 zal halen.
H. v.d. Hengel
De nationale ombudsman prof.dr. J.F. Rang komt binnen enkele weken
met een rapport over de superheffing. Daarin komen aanbevelingen te
staan hoe de overheid deze ingrijpende maatregel beter kan uitvoeren.
Hij kondigde dat dinsdag 30 oktober aan tijdens een vergadering van de
afdeling Goor van de Overijsselse Landbouw Maatschappij. De om
budsman sprak van een "Sinterklaaskadootje" of een "kerstpakket"
voor de minister van Landbouw.
Prof. Rang, die er op toeziet, dat de
overheid behoorlijk bestuur pleegt, is
enige tijd geleden met het onderzoek
naar de uitvoering van de superhef
fing in Nederland begonnen. Hij
deed dat, nadat hem was gebleken,
dat er tal van haken en ogen aan deze
maatregel kleven.
"Als ik deze regeling vergelijk met
andere regelingen, die de overheid
doorvoert dan heb ik de indruk, dat
het veel te veel van het minder goede
is. Zoals het nu gebeurt, kan het ge
woon niet. Er zijn zoveel praktische
problemen en zoveel onduidelijkhe
den. Er vloeien konsekwenties uit de
maatregel voort, die haaks staan op
de bedoelingen", kritiseerde de na
tionale ombudsman. Hij opperde,
dat de regeling rond de superheffing
wellicht onvoldoende doordacht is
en ook overhaast in elkaar is gezet.
"Het geheel klopt gewoonweg niet",
oordeelde de nationale ombudsman,
die zich in Goor vrij voorzichtig uit
liet, omdat hij niet op de resultaten
van zijn onderzoek vooruit wilde lo
pen.
Toch liet hij doorschemeren, dat de
nationale ombudsman straks met
een serie aanbevelingen komt aan de
minister om verbeteringen aan te
brengen. De praktijk tót nu toe is, dat
de bewindsman die aanbevelingen
ter harte neemt en ook doorvoert.
Een punt, dat waarschijnlijk naar
prof dr. J.F. Rang
voren zal komen, is de vraag of het
ministerie voldoende gekeken heeft
naar de konsekwenties van de su
perheffing voor andere regelingen
zoals de ruilverkaveling, vrijwillige
kavelruil, rentesubsidies enzovoort.
Er waren meer zaken onduidelijk.
"Waarom is dë melk aan de grond
gekoppeld? Wat is daar de bedoeling
van? Waarom is de regeling toege
past op de producenten en de zui
velfabrieken? Waarom zijn die jaren
1981 en 1983 geprikt?" vroeg hij zich
af.
Overvloed
De nationale ombudsman stelde
overigens vast, dat het Nederlandse
ministerie van Landbouw het verge
leken bij andere landen niet gek ge
daan heeft. "Het is snel gegaan.
Braks was er als de kippen bij", kon-
kludeerde prof. Rang, die in dit ver
band opmerkte, dat in sommige an
dere landen van Europa zoals België
en Engeland, "de stortvloed nog
moet loskomen".
"Het kan daar wel eens nog erger
worden dan in Nederland", betoog
de de ombudsman. Hij had nog een
andere opmerkelijke uitspraak. Vol
gens prof. Rang ontbreekt eigenlijk
op dit moment elke rechtsgrond om
nog een medeverantwoordelijk
heidsheffing (melkheffing) te hante
ren.
Hans Siemes