over geld
en goed
T ermijntransakties
in aardappelen
GS voor zoute Grevelingen
met pijpleiding zoet water
voor landbouw
Schouwen-Duiveland
Aanvragen EEG-subsidie
voor 15 september
Kabinet wil nieuwe
maatregel tegen
verspreiding
besmettelijke
dierziekten
De volledige gelijkstelling volgens de wet van werknemer en niet-
werknemer kwam tot stand bij de invoering van de zogenaamde volks
verzekeringen, waarvan de A.Ö.W. - ingaande 1 januari 1957 - de eerste
was.
In dit artikel daarom speciaal aandacht voor de volksverzekeringen. De
naam geeft al aan dat het verzekeringen zijn die voor de gehele bevol
king gelden. Voor de volksverzekeringen is verzekerd degene, die inge
zetene is in Nederland.
Er zijn in Nederland vijf volksverzekeringen tot stand gekomen:
De Algemene Ouderdomswet
(A.O.W.) is een verplichte pensioen
verzekering. Bij het bereiken van de
65-jarige leeftijd heeft men aan
spraak op een ouderdoms-pensioen.
De wet kent een gehuwdenpensioen
en een ongehuwdenpensioen, als
mede een vakantieuitkering.
De uitkeringen worden verstrekt aan
gehuwde mannen en aan ongehuw-
den. Het gehuwdenpensioen is voor
het echtpaar. In principe heeft de
gehuwde vrouw op dit moment geen
recht op pensioen. Met ingang van 1
januari 1985 zal hier verandering in
komen door aanpassing van de wet
aan de richtlijnen terzake van de
E.G.
De A.O.W.-uitkeringen zijn vaste
bedragen en voor iedereen gelijk,
doch hierop kan een korting worden
toegepast indien sprake is van tijd
vakken na 31 december 1956 waarin
men niet verzekerd is geweest. Dit
kan het geval zijn bij langdurig (lan
ger dan één jaar) verblijf in het bui
tenland. Om dit te voorkomen is het
mogelijk om de verzekering vrijwil
lig voort te zetten bij vertrek naar het
buitenland.
Verder is nog van belang dat men
zijn recht op de A.O.W. behoudt,
ook na vertrek naar het buitenland.
Iemand die dus gedurende één of
meerdere jaren in Nederland voorde
A.O.W. verzekerd is geweest heeft
bij het bereiken van de 65-jarige
leeftijd recht op dit opgebouwde
pensioen ook al woont hij of zij dan
niet meer in Nederland.
De Algemene Weduwen- en Wezen
wet (A.W.W.) kent drie uitkeringen:
het weduwenpensioen, de tijdelijke
weduwenuitkering en het wezen
pensioen.
Weduwe (in de zin der A.W.W.) is
uiteraard na het overlijden van de
gehuwde man. de vrouw met wie hij
op de dag van overlijden gehuwd
was. Is het huwelijk vóór de datum
van overlijden ontbonden door
echtscheiding, dan wordt onder be
paalde voorwaarden ook de gewezen
echtgenote als weduwe beschouwd,
mits zij niet hertrouwd is.
Een weduwe heeft recht op wedu
wenpensioen als zij ten tijde van het
overlijden van de man aan één der
onder a, b. c of d vermelde voor
waarden voldoet:
a. de weduwe heeft een ongehuwd
kind of is in verwachting
b. de weduwe is arbeidsongeschikt
c. de weduwe is 40 jaar of ouder
d. de weduwe is 35 tot en met 39 jaar
oud en heeft een ongehuwd kind
gehad
Voldoet de weduwe niet aan én van
deze voorwaarden dan krijgt zij een
tijdelijke weduwenuitkering. Het
weduwenpensioen wordt uitgekeerd
tot de 65-jarige leeftijd.
De tijdelijke weduwenuitkering
wordt uitgekeerd gedurende ten
minste 6 maanden en ten hoogste 19
maanden, dit is afhankelijk van de
leeftijd van de weduwe. De uitkerin
gen worden in ieder geval beëindigd
bij hertrouwen. Men ontvangt dan
meestal nog een uitkering ineens.
Een wezenpensioen wordt toegekend
aan volle wezen tot 16 jaar. In be
paalde gevallen bijv. wanneer het
kind invalide is, wordt het wezen
pensioen betaald tot 18 jaar en wan
neer het kind studeert tot 27 jaar.
De Algemene Kinderbijslagwet
(A.K.W.) stelt zich ten doel om aan
alle inwoners kinderbijslag te ver-
Vrijdag 24 augustus 1984
strekken vanaf het le kind (ook stief-
en pleegkinderen).
Het recht op kinderbijslag geldt in
ieder geval voor de kinderen jonger
dan 16 jaar en de kinderen van 16
jaar en ouder, doch jonger dan 27
jaar die op school zitten of studeren
en waarvan de ouders in belangrijke
mate (tenminste 56,- per week)
bijdragen in de onderhouds- en stu
diekosten. Is de bijdrage van de ou
ders in de onderhouds- en studie
kosten meer dan 50% dan is er de
mogelijkheid dat zo'n kind voor de
kinderbijslag dubbel telt. Voor stu
derende kinderen ouder dan 18 jaar
die buitenshuis wonen en voor 90%
of meer door de ouders worden on
derhouden kan sprake zijn van drie
voudige telling.
Van belang is momenteel ook dat
werkloze schoolverlaters niet (me
teen) in aanmerking komen voor een
uitkering, maar dat de ouders wel
recht hebben op kinderbijslag.
Voorwaarde is dan wel dat zij zich na
het verlaten van de school meteen als
werkzoekende bij het Gewestelijk
Arbeidsburo laten inschrijven.
De Algemene Wet Bijzondere Ziek
tekosten (A.W.B.Z.) heeft ten doel
het gehele volk te verzekeren tegen
het risiko van bijzondere ziektekos
ten, welke onder meer een gevolg
zijn van het verblijf in een inrichting
voor verpleging, behandeling en
verzorging van langdurig zieken en
lichamelijk en/of geestelijk gehan-
dikapten.
De verzekerde die ten laste van de
A.W.B.Z. in een ziekenhuis, een in
richting of tehuis verblijft is een ei
gen bijdrage verschuldigd van ten
minste 180,- en ten hoogste
1.350,-.
De hoogte van de eigen bijdrage is
afhankelijk van het inkomen. Het
vermogen van de verzekerde wordt
dus niet aangetast.
De Algemene Arbeidsongeschikt
heidswet (A.A.W.) geeft recht op uit
kering aan ingezetenen vanaf 18 jaar
die in het jaar voorafgaande aan het
intreden van de arbeidsongeschikt
heid inkomen hebben verworven uit
of in verband met arbeid in het be-
drijfs- of beroepsleven (deze voor
waarde geldt niet voor jeugdgehan-
dikapten) en die na 52 weken ar
beidsongeschiktheid nog voor ten
minste 52 weken arbeidsongeschikt
zijn. De hoogte van de uitkering is
afhankelijk van de mate van ar
beidsongeschiktheid en in hoeverre
men naast de uitkering nog inkom
sten geniet.
Bij volledige arbeidsongeschiktheid
is de A.A.W.-uitkering ten hoogste
gelijk aan het A.O.W.-pensioen.
De A.A.W. biedt verder mogelijk
heid om gehandikapten in aanmer
king te doen komen voor voorzie
ningen tot behoud, herstel of ter be
vordering van de arbeidsgeschikt
heid (te denken valt aan aanpassin
gen aan bijv. trekkers en melkstal-
len). genees- en heelkundige voor
zieningen, alsmede ter verbetering
van de levensomstandigheden.
Advies
Iedereen zal zeker met één of njeer
van bovenstaande volksverzekerin
gen te maken hebben of krijgen. De
A.O.W., A.W.W. en A.W.B.Z. geven
in de praktijk niet veel aanleiding tot
vragen of problemen.
Wanneer u met de A.K.W. en A.A.W.
te maken krijgt is het zeker verstan
dig u tijdig en regelmatig op de
hoogte te stellen van uw rechten en
plichten.
Voor de Inkomstenbelasting wordt het begrip winst zeer ruim opgevat.
De winst omvat niet alleen de voordelen die worden behaald binnen het
eigenlijke kader van de onderneming, maar ook incidentele voordelen,
mits uit de bedrijfsuitoefening voortvloeiende, worden belast. Zo wordt
bij een landbouwer niet alleen het resultaat belast dat wordt behaald op
de in het eigen bedrijf verbouwde produkten, maar bijv. ook een ver
goeding ontvangen voor het afstand doen van pacht, terwijl ook niet
beoogde baten, zoals voordelen bij onteigening verkregen, tot de winst
worden gerekend.
In het taalgebruik voor de Inkomstenbelasting kan winst overigens ook
negatief zijn. Een bedrijfsverlies wordt derhalve afgetrokken.
De vraag kan rijzen hoe het nu in dat
verband voor een landbouwer staat
met termijntransakties in landbouw-
produkten.
Op grond van de rechtspraak moet
men er van uitgaan dat termijntran
sakties niet behoren tot de normale
bedrijfsuitoefening en voorts dat een
gunstige uitkomst daarvan als gevolg
van de bedrijfsuitoefening niet kan
worden voorzien of beïnvloed. Er is
meer sprake van pure speculatie in
de vermogenssfeer waarvan het po
sitieve resultaat niet is aan te geven
als inkomen en waarvan het verlies
niet kan worden afgetrokken.
Opvallend is nu echter een uitspraak
van het gerechtshof te Amsterdam,
welke in juli j.l. is gepubliceerd.
Een landbouwer gaat termijntran-
1 De Provinciale Staten van Zeeland zullen op 14 september een uit
spraak moeten doen over een voorstel van GS met betrekking tot een
zout of zoet Grevelingenmeer. Daartoe heeft het dagelijks bestuur van
de provincie de leden van de Staten onlangs een voorstel doen toeko
men waarin een drietal beleidsalternatieven wordt gepresenteerd n.l.
zout, zoet of zout met een pijpleiding. GS stellen voor te kiezen voor het
laatste alternatief omdat dit diverse belangen zou bundelen. Bij een
zoute Grevelingen, zo stellen GS, zal ten behoeve van de zoetwater-
voorziening van de landbouw op Schouwen-Duiveland een transport
leiding kunnen worden aangelegd vanaf de Krammer danwel vanaf de
Schelde Rijnverbinding. Uitdrukkelijke voorwaarde is wel dat het rijk
de kosten van de aanleg van de (pijp)leiding geheel voor zijn rekening
neemt en tevens een bedrag van 20 a 24 miljoen als bijdrage verstrekt in
de kosten van aanpassing van de infrastruktuur op Schouwen-Duive
land.
In de Projektnota "Keuze zout of
zoet Grevelingenmeer" wordt het
door GS aanbevolen alternatief
"zout met (pijp)leiding" een vol
waardig alternatief genoemd. GS
menen overigens dat dit alleen het
geval kan zijn als bij de keuze voor
dit alternatief de aanleg van een
(pijp)leiding volledig plaats vindt op
kosten van het rijk.
GS: "Deze stelling is te meer voor de
hand liggend, als daarbij nog wordt
gelet op het grote belang van dit al
ternatief in nationaal-ekonomisch
opzicht voor zowel de landbouw als
de visserij en op het grote ecologische
belang van een zoute Grevelingen.
Gelet op het vorenstaande meent het
kollege dat een keuze voor het alter
natief "zout met (pijp)leiding" ge
paard moet gaan met een zodanige
bijdrage van het rijk, dat de aanleg
van de (pijp)leiding ook in bedrijf-
sekonomisch opzicht rendabel is:
naast de aanleg op rijkskosten van de
pijpleiding dient daarbij tenminste
een rijksbijdrage van minimaal 50$.
op basis van de nota "De waterhuis
houding van Nederland", in de kos
ten van aanpassing van de infras
truktuur op Schouwen-Duiveland, te
worden verleend.
De regio Schouwen-Duiveland zal
dan, evenals overigens bij een keuze
voor een zoet Grevelingenmeer, nog
een aanzienlijke bijdrage in de kosten
van de infrastruktuur voor eigen re
kening moeten nemen, namelijk
maksimaal 50% van 20 a 24 miljoen
gulden ofwel maksimaal 10 a 12 mil
joen gulden.
Rekeninghoudend met bepaalde aan
names kan dit leiden tot een ge-
schotsverhoging van maksimaal
J 75,- per hektare", aldus GS.
Ter vermindering van deze ten laste
van de regio Schouwen-Duiveland
komende hoge bijdrage denkt het
kollege nog aan (andere) externe
bijdragen. De primaire verantwoor
delijkheid voor de aanleg van de be
doelde (pijp)leiding berust naar de
mening van het dagelijks.bestuur van
de provincie onvoorwaardelijk bij
het rijk. terwijl de aanpassing van de
infrastruktuur op Schouwen-Duive
land tot de kompetentie van het des
betreffende waterschap behoort.
sakties in aardappelen aan. In geschil
is dan of het hierop geleden verlies
ten laste van zijn winst uit onderne
ming kan worden gebracht. De be
treffende landbouwer exploiteert
een groot landbouwbedrijf en ver
bouwt ook aardappelen. De aardap
pelen worden indien mogelijk te
velde verkocht voor een vaste in het
voorjaar reeds vastgestelde prijs,
teneinde min of meer zeker het re
sultaat op de verbouw van aardap
pelen vast te leggen.
In het voorjaar 1976 verkoopt de be
treffende ondernemer aardappelen
op de termijnmarkt, te leveren no
vember 1976.
Hij ervaart en stelt ook dat het
moeilijk is om reeds in het voorjaar
gegadigden te vinden die tegen een
Voor bijstand uit het Europees
Oriëntatie- en Garantiefonds voor
de Landbouw kunnen weer aanvra
gen worden ingediend voor projek-
ten op het gebied van de verwerking
en afzet van agrarische produkten.
Aanmeldingen kunnen tot uiterlijk
15 september 1984 worden inge
diend bij de direktie verwerking en
afzet agrarische produkten, ministe
rie van landbouw en visserij, postbus
20401, 2500 EK Den Haag.
Bij de aanmelding dient tenminste te
worden vermeld: een globale om
schrijving van het projekt; de totale
investering en financiering: en om
schrijving van het stadium van voor
bereiding en de beoogde uitvoe
ringsdatum van het projekt.
Met de uitvoering van het projekt
mag niet worden begonnen voordat
de aanvraag in Brussel is ingediend.
vaste prijs kopen. De transaktie le
vert een fors verlies op daar later in
het seizoen de op termijn verkochte
aardappelen op de termijnmarkt zijn
teruggekocht voor aanmerkelijk ho
gere prijzen.
Het verlies is naar het oordeel van
het hof geleden in het kader van de
onderneming en wordt derhalve ten
laste van het bedrijfsresultaat ge
bracht.
Nu het verlies voor de fiscale winst
berekening aftrekbaar is doet het
voor de ondernemer nog wel pijn.
maar wel minder. Overigens mag
men er niet mee rekenen dat dit soort
gevallen steeds tot eenzelfde resul
taat leiden voor de inkomstenbelas
ting. Het Hof kon in dit geval aan de
stellingen van belanghebbende ge
loof hechten.
Het bovenstaande is vermeld voor
kennisname en niet bedoeld om
transakties op de termijnmarkt aan
te moedigen.
J. Spijk
De ministerraad is op 16 augustus
akkoord gegaan met een ontwerp-be-
sluit, dat een nieuwe mogelijkheid
moet gaan bieden om de verspreiding
van besmettelijke dierziekten te bes
trijden.
In de praktijk is gebleken, dat voor
een nog meer doeltreffende bestrij
ding van besmettelijke dierziekten
uitbreiding van de kategorieën die
ren, die ervan verdacht worden bes
mettingsgevaar op te leveren voor
andere dieren noodzakelijk is.
In de huidige situatie worden alleen
die dieren als verdacht aangemerkt,
die in kontakt zijn of zijn geweest
met zieke dieren.
Het ontwerp-besluit van het Kabinet
beoogt nu ook die dieren als ver
dacht aan te merken, die in kontakt
zijn geweest met eerder verdacht
verklaarde dieren.
In de maatregelen, die kringdirek-
teuren van de Rijksdienst voor de
keuring van Vee en Vlees kunnen
nemen ten aanzien van verdachte
dieren treden geen veranderingen
op. Ook ten aanzien van deze nieuwe
kategorie verdachte dieren kunnen
maatregelen als afzonderen, ophok-
ken of het plaatsen van borden, die
duidelijk maken, dat bedrijven van
besmetting worden verdacht, wor
den genomen.
Van de mogelijkheid om verdachte
dieren af te voeren z^l slechts met
grote terughoudendheid gebruik
worden gemaakt.