Ruimte voor beleid
nationale landschappen
ontbreekt
Ruding: verkoop grond gaat vlot
over geld
en goed
Dienstverlening en kosten
Bekijk het!
Neem maatregelen indien nodig!
Kort verslag vergadering van de
Gew. Raad voor Zeeland van het
Landbouwschap
Braks: snel meer aftrek zelfstandigen
Reeds vele malen schreven we in
deze rubriek over de 65-jarige leef
tijd van een pachter en de nieuwe
pachtwet.
De laatste weken worden we vaak
gebeld en gevraagd hoe het er nu
precies voor staat met de in de
plaatsstelling.
Hoe is de in de plaatstelling op dit
moment
In artikel 49 van de pachtwet staat
dat de pachter die de leeftijd van 65
jaar heeft bereikt of tengevolge van
ziekte of invaliditeit niet meer in
staat is het gepachte op behoorlijke
wijze te exploiteren, de bevoegdheid
heeft zich tot de pachtkamer te wen
den net de vordering zijn echtgenoot
één of meer van zijn bloed- en aan
verwanten in de rechte lijn in zijn
plaats als pachter te stellen. Dit geldt
eveneens voor medepachters en een
pleegkind.
Overleg eerst met de eigenaar
Het is vanzelfsprekend dat men niet
zonder meer een verzoek tot de
pachtkamer richt, maar eerst met de
eigenaar zal zoeken naar een oplos
sing. In de meeste gevallen zal de
bespreking tot een oplossing leiden.
Indien zich onverhoopt toch moei
lijkheden zouden voordoen kan men
zijn recht zoeken ingevolge boven-
genoend artikel.
Per 1 november 1984 treedt de nievwe
pachtwet in werking
Stel u bent ouder dan 65 jaar. U hebt
een pachtkontrakt dat loopt tot 1
november 1987. Indien de pachter u
de pacht opzegt vóór 1 november
1986, dan bent u de pacht kwijt. U
bent immers ouder dan 65 jaar.
Maar mijn zoon- of dochteropvolger
dan zult u vragen? Wel ook die zijn
de pacht dan kwijt! De opzegging
van de pacht vond namelijk eerder
plaats dan de in de plaatsstelling
werd aangevraagd. De pachtkamer
dient dus eerst het verzoek tot
pachtbeëindiging in behandeling te
nemen.
Let op: Voor iedere pachter die ou
der is dan 65 jaar is het van zeer groot
belang, nu aan de eigenaar te vragen
of zijn zoon, dochter, kleinzoon of
kleindochter in de plaats gesteld kan
worden. Weigert de eigenaar, maak
dan indien u dit wenst gebruik van
uw recht dat artikel 49 u geeft.
De gevolgen als u het niet doet!
Kort en krachtig kan het antwoord
zijn: "Dan bent niet alleen u, naar
ook uw opvolger de pacht kwijt!"
Advies
Bekijk eens hoe het er bij u voorstaat,
als pachter en als opvolger.
Denk er om als je in loondienst werkt
moetje er op je 65e jaar er uit.
In feite denken de samenstellers van
de nieuwe pachtwet er ook zo over.
Terecht?? Neem de maatregelen die
er zijn! Vraag advies indien u dit
nodig vindt. Maar doe het dan voor
het te laat is.
J. Markusse
Het Landbouwschap heeft ernstig bezwaar gemaakt tegen een plan van
Domeinen om een vrijgekomen pachtbedrijf in de Wieringermeer bij
openbare inschrijving te verkopen. Het bedrijf in Middenmeer, met een
oppervlakte van 42 hectare, moet worden gebruikt om andere pachters
in de gelegenheid te stellen op te schuiven, zo heeft het Landbouwschap
aan de bewindslieden van Financiën en van Landbouw geschreven.
Minister Ruding deelde tezelfder tijd de Tweede Kamer mee, dat de
voor dit jaar afgesproken 19 miljoen uit verkoop van domeingronden,
zal worden gehaald. Hij kondigde ook enige veranderingen in het ver
koopsysteem aan.
In een brief aan Ruding en Braks
zegt het Landbouwschap te ver
wachten dat dit jaar het geplande
bedrag van 19 miljoen ruimschoots
zal worden overschreden. "Er is tot
nu toe al voor 13.7 miljoen ver
kocht, terwijl voor het resterende
bedrag al onderhandelingen lopen
met zittende pachters die hun bedrijf
willen aankopen", aldus het schap.
Men wil dat onder deze omstandig
heden het structuurbeleid in de
Wieringermeer voorrang krijgt
boven het afstoten van grond.
Globaler systeem
Ook minister Ruding is er, blijkens
zijn brief aan de Tweede Kamer van
overtuigd dat de 19 miljoen zal
worden gehaald, zij het in een andere
verhouding dan in december 1983
werd voorzien. Mede in verband
daarmee is voor 1985 en de volgende
jaren een nieuw verkoopsysteem van
globalere aard vastgesteld. Ook zal
worden nagegaan of verpachte do
meingronden op verantwoorde wijze
kunnen worden verkocht aan daar
toe in aanmerking komende institu
tionele beleggers. Dat kan leiden tot
een grotere verscheidenheid van de
eigendomssituatie in de IJsselmeer-
polders, aldus Ruding.
De bewindsman van Financiën
deelde de Kamer nog mee dat ver
kopen van verpachte en in erfpacht
uitgegeven gronden tot dusver niet to
stand zijn gekomen. Wel zijn do
meinbeheerders inmiddels gemach
tigd met 42 pachters en erfpachters
die daarom hebben gevraagd in
overleg te treden over verkoop.
Hiermee is een oppervlakte van ruim
1.300 ha gemoeid. Verwacht mag
worden dat uit deze categorie ten
minste 10 miljoen beschikbaar
komt voor 1984 en 1985.
Begin 1984 is de ondershandse ver
koop gerealiseerd van een bedrijf van
ongeveer 60 ha in Zuidelijk Flevoland
met een opbrengst van ruim 2,4 mil
joen. Uit de onlangs gehouden ver
koop bij openbare inschrijving van
drie bedrijven met een totale opper
vlakte van 150 ha zal een bedrag
worden verkregen van 8,7 miljoen,
zo blijkt uit Rudings brief.
De Gewestelijke Raad heeft met
grote bezorgdheid kennis genomen
van de enorme verspreiding van
Kleefkruid langs wegen en dijken en
op natuurterreinen. Wanneer dit on
kruid tot in de akkers doordringt is
het zeer moeilijk te bestrijden en zal
menig kuituurgewas worden over
woekerd. De Raad dringt er dan ook
bij de verschillende weg- en terrein
beherende instanties op aan om de
bestrijding ervan snel en effektief ter
hand te nemen.
De Raad heeft kennis genomen van
het voornemen van de Minister van
Landbouw en Visserij om de Oos-
terschelde en de Markiezaat aan te
melden als zogenaamd "wetland" en
van de adviesaanvrage terzake van
de Minister aan de stuurgroep Oos-
terschelde en het Kollege van Gede
puteerde Staten van Zeeland.
Hoewel tegen een dergelijke aanwij
zing geen bezwaren zijn gerezen, is
de Raad beducht voor de gevolgen
die ervan kunnen uitgaan voor de
binnendijks gelegen gronden. De
Raad zal zich bij afwezigheid van
een formele bezwarenprocedure tot
de Minister van Landbouw en Vis
serij wenden met het verzoek om te
mogen reageren op de voorgenomen
aanmelding alvorens er definitieve
beslissingen zullen worden geno
men.
Vrijdag 3 augustus 1984
De gemeenteraad van Borsele heeft
de bezwaren van de Raad tegen het
bestemmingsplan "Kaaiweg" onge
grond verklaard.
De Gewestelijke Raad blijft van me
ning dat het kreeëren van een nieuw
industrieterrein op landbouwgrond
niet wenselijk is op een afstand van
ca. I kilometer van het industrieter
rein van het Havenschap Vlissingen
waar nog vele tientallen hektaren
grond braak liggen en wachten op de
konkrete invulling van de industriële
"Een beleid ten aanzien van nationale landschappen kan alleen maar
van de grond komen als daarvoor ander beleid wijkt. Gezien de konse
quenties acht ik dit niet verantwoord. Dat heb ik enkele gedeputeerden
en het Interprovinciaal Overleg Rekreatie en Natuurbescherming
voorgehouden en tevens meegedeeld, dat het experiment in de vijf
proefgebieden wordt afgebouwd".
Dit o.m. zei minister ir. G. Braks (landbouw en visserij) bij de opening
van de tentoonstelling "Stad en Land, vijf eeuwen boven water" op 14
juli in Purmerend.
In het hart van Waterland, een van
de vijf proefgebieden, ging de be
windsman uitgebreid in op het ex
perimentele beleid Nationale Land
schappen.
In de tweede helft van de jaren ze
ventig is een nationaal landschap-
penbeleid geformuleerd. Kern ervan
was om tot een goede afstemming te
komen tussen al die instrumenten en
middelen, die van belang zijn voor
de instandhouding en de versterking
van wat een gebied waardevol maakt
om zo het eigen karakter van zo'n
gebied te accentueren. Daarbij werd
tevens gelet op de bevordering van
een, ook in sociaal-ekonomisch op
zicht, gezond woon- en werkklimaat.
Het gekoördineerd inzetten van al
bestaande instrumenten stond hier
bij duidelijk voorop. Ook ging het
erom zaken aan te pakken, die door
gebrek aan koördinatie tussen wal en
schip pleegden ei) dreigden te vallen.
Oogmerk is steeds geweest, dat erva
ringen werden opgedaan op het vlak
van samenwerking. Samenwerking
niet alleen tussen bestuursinstanties,
zoals gemeenten, waterschappen, re-
kreatieschappen e.d., maar ook tus
sen de bewoners van het gebied.
Doel is ook geweest die ervaringen te
benutten voor in totaal 20 gebieden,
die daarvoor in ons land - zoals het
genoemd werd - "potentieel in aan
merking kwamen. Dat doel is gefor
muleerd in een tijd, dat ons land er
financieel-ekonomisch een stuk flo-
rissanter voor stond", aldus minister
Braks.
"Intussen weten wij allen, dat daarin
helaas een ongunstige wijziging is
opgetreden. Ombuigingen zijn nodig
en daarmee staan wij allen voor
moeilijke keuzes".
Voor alle duidelijkheid beklemtoon
de hij nog eens dat zijn voornemen
tot stand gebrachte verbeteringen
niet aantast, maar betrekking heeft
op rijkssteun voor het treffen van
bestemming. Om die reden zal de
Raad beroep instellen tegen dit vast
gestelde bestemmingsplan bij het
Kollege van Gedeputeerde Staten.
Van Rijkswaterstaat is een ontwerp-
tracé ontvangen voor een nieuw aan
te leggen Rijksweg 60, gedeelte
Kloosterzande-Hulst, waarin omlei
dingen rond Kuitaart en Terhole zijn
opgenomen.
De Raad acht de doorsnijding van de
agrarische percelen ten zuidwesten
van Terhole te ingrijpend van aard.
Volstrekt onaanvaardbaar acht de
Raad de voorstellen voor de rond
weg rond Kuitaart en wel met name
de wijze waarop ten noorden van dit
dorp een agrarisch bedrijf volledig
zal worden omsloten door wegen.
naleven van de voorschriften aan
gaande de superheffing. Braks wil
voorkomen dat er een zwart circuit
ontstaat, waarbij boeren overschot-
melk onder de prijs verkopen aan
zgn. opkopers. Of de AID al clan
destiene praktijken heeft opgespoord
is niet bekend.
Overigens vertrouwt hij erop, dat een
illegaal melkcircuit, als het al ont
staat zeer beperkt zal blijven. De
minister wijst de boeren erop dat ze
verplicht zijn, een boekhouding bij te
houden waaruit blijkt waar de ge
produceerde melk naar toe gaat. Het
niet naleven van de voorschriften
kan ernstige consequenties hebben,
zo waarschuwt hij.
nieuwe, extra - dat wil zeggen buiten
het reguliere beleid gelegen - maa
tregelen en voorzieningen.
Ook stelde hij, dat de vijf proefge
bieden blijvend plezier zullen heb
ben van de vruchten, die de proef
periode heeft afgeworpen.
Minister Braks verzekerde dat zijn
beleidsvoornemen niet zal doorwer
ken in andere onderdelen van zijn
beleid. Het aangaan van beheers- en
onderhoudsovereenkomsten en de
reservaatvorming in het kader van de
Relatienota, blijven in de toekomst
onverminderd mogelijk en ook de
voorgenomen instelling van Natio
nale Parken en het beleid inzake de
openluchtrekreatie zullen met kracht
worden voortgezet. Bovendien her
haalde hij zijn bereidheid tot het
voeren van overleg met de betrokken
provinciale besturen over een be
stuurlijk verantwoorde beëindiging
van financiële verplichtingen die met
betrekking tot de proefgebieden zijn
aangegaan.
Dit geldt volgens hem ook voor het
aangeven van specifieke aktiviteiten,
die in de huidige proefgebieden om
voortzetting vragen wanneer het gaat
om de verwezenlijking van de doel
stellingen van het natuur- en land
schapsbehoud en de openluchtre
kreatie.
De bewindsman ging ook in op de
berichten die in de pers zijn versche
nen als zou tegenstand van "de land
bouw" in het algemeen en de agrari
sche bevolking in het bijzonder ten
grondslag liggen aan zijn beleids
voornemen.
"Bij sommigen in den lande bestaat
inderdaad een negatieve visie met
betrekking tot de instelling van Na
tionale Landschappen. Een derge
lijke visie is geenszins bepalend ge
weest voor mijn beleidsvoornemen.
De werkelijke reden ligt in de moei
lijke situatie van 's rijks financiën",
aldus minister Braks.
Het kabinet komt op Prinsjesdag met naleven van
voorstellen om de zelfstandigenaftrek
voor de inkomstenbelasting te verho
gen. Dat gebeurt om de nadelige ge
volgen op te vangen van enkele so
ciale maatregelen, zoals de Wet
Tweeverdieners. Minister Braks
heeft dit meegedeeld in een uitzen
ding van Tros-radio. Hij zei verder,
dat het "in de lijn der verwachting
ligt" dat de zelfstandigenaftrek ook
nog wordt verhoogd in het kader van
de algemene lastenverlichting voor
het bedrijfsleven.
In dezelfde uitzending zei de be
windsman dat hij de Algemene In
spectie Dienst (AID) opdracht heeft
gegeven verscherpt toe te zien op het
Wordt van een ambachtsman een nota ontvangen dan valt het te beta
len bedrag dat in rekening is gebracht voor het verrichte werk bijna
altijd tegen.
Is het opgedragen werk echter qualitatief goed uitgevoerd en blijft de
tijd eraan besteed binnen redelijke grenzen, dan zal het geheel toch als
een goede zaak worden ervaren.
'Enerzijds dient het bureau er ten
aanzien van al deze diensten voor te
zorgen dat de werkzaamheden op
een deskundige en accurate wijze
worden gedaan en binnen een tijds
bestek dat als goed is aan te merken.
Anderzijds zorgt de cliënt ervoor dat
de te bewerken gegevens zodanig
worden aangeleverd dat een vlotte
verwerking mogelijk is. Zowel voor
opdrachtgever als voor dienstverle
ner geldt dat men elkaar alle mede
werking geeft bij besprekingen en
andere kontakten die nodig zijn.
Tijdverlies dient zoveel als mogelijk
is te worden voorkomen.
Wordt het bovenstaande in acht ge
nomen dan is een bevredigend re
sultaat voor beide partijen te ver
wachten, waarbij de kosten van de
dienstverlening zeker geen sta in de
weg hoeven te zijn.
J. Spijk.
Voor het dienstenpakket van een ac
countantskantoor zal het boven
staande eveneens van toepassing
zijn. Het dienstenpakket dat globaal
weergegeven bestaat uit:
- het opzetten van een doelmatige
administratie,
- het voeren van een degelijke admi
nistratie,
- het opstellen van de jaarstukken,
- het beoordelen van de administra
tie,
- het analyseren en interpreteren van
gegevens, ontleend aan de adminis
tratie,
- werkzaamheden en adviezen be
treffende financiering, subsidies e.d.,
- verzorgen van belastingaangiften
met alle verdere, daarmee samen
hangende werkzaamheden, zoals
bezwaar- en beroepschriften, kon
takten met de belastingdiensten, e.d.