POTTEK/
PVV-bestuur in geweer
tegen Duitse
konkurrentievervalsing
Wijziging in de Wet
Ruimtelijke Ordening
Provinciale Raad Noord-Brabant
betreurt onduidelijkheid rond
superheffing
Premieregeling voor
schapevlees-
producenten
Landinrichtingswet met algemene
stemmen aangenomen
I i
Wielen
Meest recente entgebied in Brabant uitgebreid
j'.
De Provinciale Raad voorde Bedrijfs
ontwikkeling in Noord-Brabant die
18 mei bijeen was, is van mening dat
de regeling van de superheffing nog
veel onduidelijkheden oproept. Dit is
vooral gebleken tijdens de door de
N.C.B. georganiseerde bijeenkom
sten. Op deze bijeenkomsten, die een
grote belangstelling kenden, moesten
vele vragen over de regeling onbeant
woord blijven.
Getracht zal worden om snel duide
lijkheid te verkrijgen.
Op 31 bijeenkomsten, welke georga
niseerd zijn door de Rijkslandbouw-
voorlichtingsdienst is gebleken dat
vele vragen zich toespitsten op de
regeling. De vragen betroffen o.a.:
- wat wordt het kwotum in inves-
teringsgevallen?
- welke investeringen worden
meegenomen?
- wat is de relatie kwotum-grond?
- wat gebeurt er met rvk-gronden
en verplaatsers?
- de problematiek op de jongvee-
opfokbedrijven.
- zaken waarin de regeling niet
voorziet zoals o.a. overlijden van
de ondernemer.
Naar verluidt zouden de Duitse vee
houders inmiddels terughoudend
zijn met het afleveren van slachtvar-
kens en ander slachtvee. Dit in het
vooruitzicht van het komende voor
deel per 1 juli a.s. Weliswaar moet de
reaktie van de Bondsregering en de
Brusselse autoriteiten op de wensen
van de Duitse Bondsdag nog worden
afgewacht, maar het pvv-bestuur
volgt de ontwikkelingen met grote
zorg.
Het onder leiding van vice-voorzitter
Chr. W. van Gisbergen vergaderen
de pvv-bestuur gaf het dagelijks be
stuur dan ook een uitdrukkelijke
vrijbrief om al die akties te onderne
men die nodig zijn, wanneer de
Duitse wensen per 1 juli realiteit
zouden worden. Van de Nederlandse
overheid wordt in dat geval verwacht
dat ze over de brug komt.
Varkenspest
Verontrust toont het pvv-bestuur
zich eveneens over de effekten van
De bedrijfsekonomische kant van de
superheffing, waaraan in deze bij
eenkomsten eveneens de nodige
aandacht werd besteed, kwam in de
diskussies veel minder aan de orde.
De problematiek van de niet-groei-
ers is in de Tweede Kamer aan de
orde geweest. Alhoewel de procedu
re nog niet bekend is, is een aantal
voorwaarden geformuleerd, te we
ten:
- de omvang van de veestapel mag
niet groter zijn dan 45 melk- en
kalfkoeien
- de niet of nauwelijkse groei t.o.v.
1981 en 1982 is vertaald in -/-
10% tot 3%. Het referentiejaar
is nog niet vastgesteld.
Ten aanzien van de te vormen Pro
vinciale Advieskommissie gaat de
Raad akkoord met het voorstel de
volgende leden te benoemen:
1A. Vermeer (N.C.B.) voorzitter
2. J. Berkvens (N.C.B.)
3. H. Juin (Z.L.M.)
4. P. Melsen (C.B.T.B.)
5. W. Lauwerijssen, toegevoegd se-
kretaris namens de Direkteur
LaVo (geen kommissielid)
het bestrijden van varkenspest in ons
land. Maar de grootste zor
gen heeft het pvv-bestuur over het
feit, dat we - inmiddels met 13 ent-
gebieden - weliswaar explosies van
varkenspest hebben voorkomen,
maar dat de definitieve oplossing -
na 2/2 jaar - nog steeds niet in zicht is.
informatieverwerking
varkenshouderij
In 1981 startte de Stichting Informa
tieverwerking Varkenshouderij (SI-
VA) een technische ekonomische
administratie. Momenteel doen daar
nu ruim 4.000 varkenshouders aan
mee. Dit meldt sekretaris ing. J.E.C.
de Bresser het bestuur van het pro-
duktschap voor vee en vlees (pvv).
Hij koppelt daar het verzoek aan
vast, de aktiviteiten van de sinds 1980
werkzame SIVA financieel te onder
steunen. In zijn vergadering van 13
juni besloot het produktschapsbe-
stuur daar 100.000 voor 1984 toe te
wijzen.
De Tweede Kamer der Staten-Gene-
raal heeft de Landinrichtingswet op
13 juni 1984 met algemene stemmen
aangenomen.
Deze wet zal de Ruilverkavelingswet
1954, die een uitsluitend agrarische
doelstelling had, vervangen.
In de nieuwe wet kan landinrichting
naast deze agrarische doelstelling,
maatregelen en voorzieningen om
vatten ten behoeve van de natuur en
het landschap, de infrastruktuur, de
openluchtrekreatie en de kuituurhis
torie. Deze verbreding van de doel
stelling was nodig door de verander
de funktie van het landelijke gebied.
De nieuwe wet kent vier vormen van
landinrichting, te weten herinrich-
Kroonberoep en schorsende werking
Het Kroonberoep blijft in de nieuwe
wet bestaan. Wel stelt de wet termij
nen waarbinnen de onderdelen van
de Kroonberoepprocedure moeten
zijn afgehandeld.
Alleen tegen onderdelen van een
bestemmingsplan waartegen bij Ge
deputeerde Staten geen bezwaar is
gemaakt, zal geen beroep op de
Kroon meer openstaan. Na goed
keuring door GS worden deze on
derdelen onherroepelijk en kunnen
ze dus worden uitgevoerd. Voor de
andere onderdelen heeft het Kroon
beroep schorsende werking. Die
schorsende werking kan alleen on
gedaan worden gemaakt op verzoek
van een belanghebbende bij de
voorzitter van de afdeling voor de
geschillen van bestuur van de Raad
van State.
Verkorting bestemmingsplanproce
dures
In de nieuwe wet zijn strakkere ter
mijnen voorzien rond de totstandko
ming van een bestemmingsplan.
Tussen de eerste tervisielègging en
het besluit van GS zal nooit meer
dan 13 maanden mogen verlopen.
Als niemand bezwaren tegen het
plan indient, bedraagt deze termijn
zelfs 8 maanden. In de gekozen kon-
struktie heeft de gemeenteraad nu
twee maanden de tijd het bestem
mingsplan vast te stellen. Wanneer
er sprake is van bezwaren dan is deze
termijn maximaal vier maanden.
Ook het kollege van Gedeputeerde
Staten wordt in de nieuwe situatie
gebonden aan strakkere termijnen: 3
maanden als er géén en 6 maanden
als er wél bezwaren zijn ingediend.
Schadevergoeding
In de nieuwe wet vindt een uitkering
plaats van de werking van artikel 49
van de huidige wet (schadevergoe
ding regeling). Niet alleen zal scha
devergoeding mogelijk zijn op basis
van - veranderingen in - het bestem
mingsplan, maar dat zal nu ook mo
ting, ruilverkaveling, aanpassingsin
richting en ruilverkaveling bij over
eenkomst.
Herinrichting en ruilverkaveling zijn
hiervan de belangrijkste vormen.
De wet biedt de mogelijkheid om de
voorbereiding van die twee vormen
op twee manieren te laten plaatsvin
den; hetzij gefaseerd via een landin
richtingsprogramma, dat wordt ge
volgd door een landinrichtingsplan,
hetzij vereenvoudigd door alleen het
opstellen van een landinrichtings
plan.
De Landinrichtingswet biedt derhal
ve alle mogelijkheden tot een flexi
bele toepassing van een op specifieke
inrichtingsproblemen toegemeten
instrumentarium.
gelijk zijn op basis van andere be
sluiten, zoals bijvoorbeeld vrijstel
lingen of aanwijzingen.
Vrijstelling
De gewijzigde wet zal ook een proce
dure-regeling voor het vragen van
vrijstelling (o.a. artikel 19) bevatten.
De Europese Kommissie heeft de
premie per ooi voor het verkoopsei
zoen 1983/1984 voor producenten
van schapevlees in Nederland vastge
steld op ƒ55,-. In de loop van de
maand juni kunnen die producenten
van schapevlees van wie de aanvraag
is goedgekeurd, uitbetaling van dit
bedrag tegemoet zien, verminderd
met het in februari j.l. verstrekte
voorschot van ƒ21,-.
Wijzigingen m.i.v. verkoopseizoen
'84/'85
De Raad van Ministers heeft met in
gang van het verkoopseizoen
1984/1985 een aantal wijzigingen in
de EEG-premieregeling aange
bracht.
De belangrijkste wijzigingen houden
in dat:
- schapevleesproducenten nu (in
dividueel dan wel in samenwer
kingsverband) minimaal 10 in
plaats van 5 ooien moeten hou
den om voor een premie in aan
merking te komen;
- de berekening van de premie
voortaan gebaseerd is op de ge
middelde jaarlijkse produktie
van lamsvlees;
- de voorschotbetaling als zodanig
komt te vervallen; een eventuele
premie wordt eerst na afloop van
het betrokken verkoopseizoen
uitbetaald;
- ook voor gedekte ooilammeren
een premie kan worden verleend.
De Europese Kommissie dient in
verband met bovengenoemde wijzi
gingen een aantal uitvoeringsregelin
gen vast te stellen. Naar verwachting
zal dit in het najaar gebeuren.
Aan de hand hiervan zal de Neder
landse toepassingsregeling worden
aangepast.
In verband met deze nadere uitwer
king zullen premie-aanvragen voor
het verkoopseizoen 1984/1985 ver
moedelijk pas rond de jaarwisseling
kunnen worden ingediend.
Deze regeling zal erop neerkomen,
dat Gedeputeerde Staten binnen twee
maanden moeten beslissen over arti-
kel-19-procedures van gemeentebe
sturen. Wordt deze termijn over
schreden dan is er sprake van een
fiktieve weigering.
Een korte T. V. flits, waar mijn i r-4
oog bij toeval op viel, voerde de V-
wat achteloze kijker langs een
tentoonstelling van allerhande
landbouwmachines vervaar
digd in Israel. Er was iets in die
reportage dat me ondanks mijn
gedachteloosheid opviel en dat
zich in mijn geheugen nestelde:
namelijk het enorme aantal
wielen dat in de moderne land-
bouwmachinerie op te merken
valt. Niet alleen de wielen die
rijden en die trekken, maar ook
wielen die schudden en om
gooien, die maaien en zaaien,
die snijden en voren trekken,
die sturen en steunen, die
krachten overbrengen en toe
rentallen opvoeren, die tellen
en wentelen, die opspoelen en
afwikkelen, die zuigen en spui
ten, kortom die de handom
draai van de boer zijn. Het is
alweer een poosje geleden dat
iemand het wiel uitvond maar
de landbouw heeft er wel van
geprofiteerd: het kan bij ons
niet eens meer op! Hoe moei
lijk is het dan je een boer voor
te stellen zonder wiel. Ik moest
dan ook even met mijn hoofd
schudden toen ik in het boek
over een middeleeuwse boeren
gemeenschap, Montaillou, las
dat men het daar nog zonder
wiel klaarspeelde. Maar voor
dat ik tijd kreeg me af te vragen
hoè ze dat dan klaar speelde,
realiseerde ik me dat dit buiten
Zeeland en Brabant best nog
wel voorkomt, en wel in het
land van "ver van mijn bed" dat
echt niet zö'n afstand van ons
ligt.
Ik ken een stam van bergbe
woners in Afrika die ook zon
der wielen boeren. Hun land is
niet voor wielen gemaakt, want
de velden liggen steil tegen de
bergen geplakt: een wiel zou er
maar af rollen! Hun wagen is
hun hoofd, en hun vervoer be
staat uit voetenwerk. Het water
valt vanzelf op de akker, wordt
geleid door greppels, en loopt er
vanzelf weer af. Als in de Oc-
tobernacht de Pleiaden, het ze
vengesternte, aan de oostelijke
hemel verschijnt, dan is dat het
sein de grond te gaan bewer
ken, met de hak.
De kleine regens zullen nu
spoedig wasdom geven aan
welbereide grond. En als straks
de tijd van oogsten komt, dan
helpen buren en vrienden, ne
ven en magen, en er komt geen
wiel aan te pas. Van de eerste
overvloed valt best een goede
pot te brouwen, en niemand
hoeft zich na het oogstfeest te
laten rijden...
POTTEKU KER
Het gebied in Noord-Brabant,
waar sinds 8 juni jl. een vervoer-
verbod en een entplicht voor var
kens bestond, is met ingang van
16 juni j.l. uitgebreid met het ge
bied dat ligt ten oosten van de lijn
Breda - Zundert - Hulsdonk -
Achtmaal.
Staatssekretaris A. Ploeg (land
bouw en visserij) heeft hiertoe
besloten om uitbreiding van de
varkenspest in dit gebied te voor
komen.
In het nu toegevoegde entgebied
gelden dezelfde bepalingen, die
reeds van kracht waren in het
entgebied, dat op 8 juni j.l. werd
vastgesteld.
Staatssekretaris A. Ploeg van landbouw en visserij heeft onlangs de officiële
opening verricht van het bureau van uitvoering voor de ruilverkaveling Water
land in Purmerend.
Op de foto overhandigt de staatssekretaris een naambord aan de voorzitter
van de plaatselijke kommissie, de heer J. Kok.
De mededeling dat minister Braks per telex in Bonn geprotesteerd
heeft tegen de compensatie, die men daar de West-Duitse boeren over
een periode van 7 jaar wil geven, nota bene met ingang van 1 juli a.s., in
ruil voor de afbraak van de monetair compenserende bedragen later dit
jaar, stelt het bestuur van het produktschap voor vee en vlees (pvv)
geenszins gerust. Vijf procent Duitse btw-compensatie in plaats van de
in de EG afgesproken drie procent, die bovendien nog een half jaar
eerder wordt toegekend dan afgesproken, staat in geen verhouding tot
de compensatie van de Nederlandse producenten. "Dat scheelt ruim
vijftien gulden per slachtvarken voor de Duitse mesters en dat is abso
luut onaanvaardbaar", aldus het pvv-bestuur in zijn vergadering 13 juni
De Tweede Kamer heeft op woensdag 13 juni gestemd over het wets
ontwerp tot wijziging van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. De
gewijzigde Wet op de Ruimtelijke Ordening zal nog door de Eerste
Kamer bekrachtigd moeten worden. Het ligt in de bedoeling de Wet op
de Ruimtelijke Ordening gefaseerd in te voeren. Afgesproken is dat ook
het ontwerp voor een nieuw Besluit op de Ruimtelijke Ordening aan de
Tweede Kamer zal worden toegezonden. De planning is erop gericht,
dat met de - gefaseerde - invoering van wet en besluit in 1985 een begin
kan worden gemaakt.
De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de huidige wet volgen
hieronder.
4
Vrijdag 22 juni 1984