Wijzigingen in regelingen per jannari 1984 of eerder Konklusie studiedag tarweteelt: meer bakwaardige tarwe telen Meer duidelijkheid nodig over verloop EG-topkonferentie Ons bröödje is nog nie hebakke Nieuwe rassen staan eraan te komen: Bestuur Landbouwschap: Zeeuwse federatie kampeerboeren een feit Graanproduktie Frankrijk In de land- en tuinbouw is sprake van een groot aantal regelingen. Aangezien een aantal regelingen met ingang van 1 januari 1984 of nog eerder zal worden beëindigd, danwel vermoedelijk worden veranderd, kan het nuttig zijn om eens speciaal de aandacht te vestigen op deze regelingen. In het bijzonder gaat het hierbij dan om: - de Grondbank - de W.I.R. (Wet Investeringsrekening) - de P.C.W.-regeling voor het Herinrichtingsgebied - de knotbomenregeling - de rentesubsidieregeling De Grondbankregeling De Grondbankregeling is in het leven geroepen om ondernemers te steunen die niet langs de gebruike lijke wegen over de financiële mid delen kunnen beschikken voor de aankoop van grond. Daarbij gaat het om 3 kategoriën: a. overname van het bedrijf van de ouders of van de grootouders (tot een maximum bedrag van 200.000.- b. overname van de grond van de verpachter door de pachter (tot een maximum van 200.000,— c. in een beperkt aantal gevallen vergroting van het bedrijf met maximaal plm. 10 ha van bes taande bedrijven (in beheersge bieden en bedrijfsvergroting in het kader van de ruilverkaveling) In de Memorie van Toelichting heeft de minister van Landbouw meege deeld, dat het voornemen bestaat om een deel van deze Grondbankrege ling te sluiten. De kans is aanwezig dat per 1 januari 1984 met name de mogelijkheden van de hierboven vermelde kategoriën a. en b. zullen worden gesloten! De Wet Investeringsrekening (W.I.R.) De Wet Investerings Rekening is ge richt op het bevorderen en sturen van bedrijfsinvesteringen met het doel nieuwe arbeidsplaatsen te scheppen, danwel bestaande te behouden. Als belangrijkste toeslagen op de basispremie kunnen worden ge noemd de Kleinschaligheidstoeslag (K.S.T.) welke maximaal 6% be draagt en in feite afhankelijk is van de omvang van dë jaarlijkse bedrijfs investeringen alsmede de Energie Toeslag en Milieutoeslag. Op dit moment zijn bij de W.I.R. de vol gende basispremies van kracht: - voor nieuwe bedrijfsgehouwen 14%; - voor bestaande bedrijfsge bouwen 8%; - voor overige investe ringen 12%. In de Staatscourant van 3 november 1983 staat vermeld dat staatssekreta- ris Koning van Financiën heeft aan gekondigd dat afschaffing van de Wet Investeringsrekening door het Kabinet niet wordt overwogen, maar dat wel binnenkort een vereenvoudi ging zal worden voorgesteld waar door het basistarief op 12,5% zal worden gesteld voor alle kategoriën investeringen. Daarnaast heeft de minister van Ekonomische Zaken meegedeeld dat de tijdelijke verhoging van dë Ener gie Toeslag in de W.I.R. (van 10% naar 20%) op 31 december a.s. defi- nitieg zal aflopen. P.C.W.-regeling in het Herinrich tingsgebied Het doel van deze regeling is om in het gebied van de Herinrichting Oost-Groningen en de Gronings- Drentse Veenkoloniën de mogelijk heid te scheppen om in het kader van de versnelde uitvoering subsidie aan te vragen in de kosten van kavelver- beteringswerken. Knotbomenregeling Het doel van deze regeling is het be vorderen van het uitvoeren van achterstallig onderhoud aan knotbo- men (knotwilgen en knotpopulie- ren). Voor deze regeling komen alleen ei genaren en gebruiksgerechtigden (dat zijn zij die een zakelijk ge bruiksrecht op de bomen bezitten) in aanmerking. De aanvraag moet mi nimaal 50 gezonde bomen omvatten. De subsidie bedraagt 5,- per boom. De aanvragen moeten worden inge diend bij de Landschapskonsulent van het Staatsbosbeheer. Deze rege ling geldt vooralsnog tot en met eind december 1983. De rentesubsidieregeling De rentesubsidieregeling (R.S.) is gericht op het moderniseren en ont wikkelen van land- en tuinbouwbe drijven. Het betreft hier een E.G.- regeling. Om in aanmerking te ko men moet er een zgn. ontwikke lingsplan worden opgesteld. Na vol- tooïng ervan moet een arbeidsinko men per volwaardige arbeidskracht behaald worden dat minimaal gelijk is aan het zgn. paritaire of vergelijk bare inkomen. Met ingang van 28 november 1983 is wdMde mogelijkheid tot het indie nen van een aanvraag voor rente subsidie die betrekking heeft op in vesteringen ten behoeve van de melkveehouderij gesloten. Het Be stuur van het O- S-Fonds heeft hierop twee uitzonderingen aange bracht. Aanvragen voor rentesubsidie kun nen na 5 december 1983 worden in gediend, wanneer er sprake is van verplaatsing van bedrijven in een ruilverkaveling, goedgekeurd door de CCC. Verder is een uitzondering gemaakt voor verplaatsing van be drijven naar in Zuidelijk Flevoland uit te geven gronden. Deze aanvra gen kunnen echter pas worden ge honoreerd, wanneer de E.G.-Kom- missie haar goedkeuring geeft aan deze uitzonderingsregels. Wellicht wordt de huidige rentesub sidieregeling na 1 januari 1984 tijde lijk voortgezet in afwachting van een nieuwe regeling. Tegen de achtergrond van een groeiende onzekerheid over het EG- graanbeleid kwamen op vrijdag 2 december meer dan 100 (de zaal was bijna te klein) graantelers bijeen in het verenigingsgebouw "De Jeugdhoeve" te 's Heerenhoek. Zij waren hier op uitnodiging van de Tarwestudieklub van de Verenigingen voor Bedrijfsvoorlichting van Oost- en West Zuid-Beveland bijeen om te luisteren naar voordrachten van enige terzake deskundige inleiders. Centraal stond de vraag: "Hoe kan de Zeeuwse boer zijn tarweteelt optimaliseren binnen het EEG- beleid". Voorzitter K. van Nieuwenhuyzen vestigde in zijn inleiding reeds de aandacht op het belang van de tar weteelt in de regio: In Zeeland wordt een kwart van alle tarwe in Neder land geteeld ofwel 34.900 ha in 1983 en op Zuid-Beveland bedroeg dit in hetzelfde jaar 7700 ha hetgeen over eenkomt met 38% van het akker- bouwareaal. Voor het oogstjaar 1984 zit er nog een uitbreiding in naar zelfs ca. 8000 ha. Nieuwe rassen Gezien de overproduktie en de drei gende stabilisatie van de tarweprij- zen moet de Nederlandse tarweteler zijn mogelijkheden uitbuiten op het punt van de kwaliteit. De huidige kwaliteit van de tarwe is niet opti maal, aldus de eerste inleider ir. M.E. Roothaan, graankweker van het Ko ninklijk Kweekbedrijf van der Have. Maar er zijn best mogelijkheden om de kwaliteit en daarmee ook het fi- refr.: Tien ton terve dat tele me noe 't is erg daj den elt bie de beesten doe Mè me zit te nie neer bie de pakken Wan ons broodje is nog nie hebakke Wan ons bröödje is nog nie (3x) hebakke Wij boeren in Zeeland wij doe toch ons best Mè de bakkers die heve ons nul op 't rekest Ze bakke d'r bolussen, as of 't ze nie bomt Mee terve die a duut A merika komt Dat vinne ons vervelend, dat vinne ons rot Wan noe kom ons produkt bie ut verke in 't kot Mèr ondert jaer trug.- 'k dienk da opa 't wè weet Toen was ut Zeeuws bróód toch un 'artlukke beet Wij wiile vereedling, wij wille 'n nieuw ras Wij motte hin terve van over de plas Wij streve heduldig ni topkwaliteit En vraehe d' E. G. om un beter beleid Want d'r is toch verschil tussen voer en beskwie Mer an de pries voe de terve merke me 't nie A n ons zat nie lihhe, wij doe toch ons best En ope da jullie dan zurhe voe de rest. (het lied dat Alex van Hootegem ten gehore bracht op de tarwestudiedag 2 dec. j.l. in De Jeugdhoeve te 's Heerenhoek. Tekst: Peter Dieleman, muziek: Alex van Hootegem. ir. B. Belderok nancieel rendement van de teler te verbeteren. Uit zijn betoog bleek dat de kwekers de daarvoor vereiste nieuwe rassen kunnen kweken, maar deze rassen moeten wel aan redelijke normen voldoen t.a.v. opbrengst en oogstzekerheid. Hij schatte in dat de goedbakkende tarwes over ca. 5 jaar beschikbaar zullen komen. Wel zul len ze voorlopig 3 a 4% minder op brengen. Marktgerichten Dr. Belderok, hoofd afdeling chemie en granen van het Instituut voor Graan, Meel en Brood, stelde daarop de vraag of het zin heeft deze nieuwe rassen dan te verbouwen. Hij beant woorde deze vraag positief, "want van de drie mogelijkheden die we hebben voor de meerdere afzet van tarwe (veevoer, export en meelfabriek>blijft eigenlijk alleen de laatste over als zijnde reeël. Het is dan ook niet meer een kwestie van wat vind ik als boer leuk om te telen maar veeleer zal de boer zich moeten laten leiden door wat de markt vraagt. Zo'n meer marktgerichte produktie is naar zijn mening best mogelijk. Hij zei te ho pen dat de daarvoor vereiste betere kwaliteit de relatief lagere prijs zal kompenseren. Hij voegde er aan toe daar wel vertrouwen in te hebben. De heer N. Wegter, ambtenaar bij de Europese Kommissie gaf tenslotte in kort bestek een overzicht van het graanbeleid dat de Europese Kom missie voor ogen heeft. Het Landbouwschap moet op de kortst mogelijke termijn navraag doen naar wat er in Athene tijdens de topkonferentie van EG-regeringslei- ders precies is gebeurd. Dat zei woordvoerder Jaap Nieuwenhuizen (Voedingsbond FNV) woensdag 7 december tijdens de openbare be stuursvergadering van het Landbouwschap. KNBTB-voorzitter Joris Schouten zei dat het Landbouwschap zich in tern moet beraden over wat er nu moet gebeuren. Hij vond dat een zo vlot mogelijke besluitvorming nu voorop staat. David Luteijn, voorzit ter van het KNLC, noemde de mis lukte top slecht voor de beeldvor ming in Europa, maar zei dat de landbouw niet in paniek moet raken. Hij meent dat iets meer tijd nodig blijkt voor een adequate besluitvor ming die niet alleen geldt voor 1984, maar voor enkele jaren. Slechtste Volgens Luteijn is in Athene tevens gebleken dat de heffing op meer om het overschotprobleem in de zuivel- sektor op te lossen niet de minst slechte, maar de slechtste oplossing is. Hij heeft eerder voorgesteld om de bestaande medeverantwoordelijk heidsheffing verder uit te bouwen en zodoende meer grip te krijgen op de groeiende melkproduktie in de EG. De heer Chris Floris (sekretaris Bui tenland) zei dat voorstellen voor een extra EG-heffing op intensieve melkveehouderijbedrijven en een tijdelijke schorsing van de interven tiemaatregelen voor de zuivel nog steeds niet van de baan zijn. Als er een zuivelheffing op neer komt, dan zal de Nederlandse, boer rekening moeten houden met een aanzienlijke korting op de produktie-omvang van 1983, aldus Floris. Voorzitter Jaap van der Veen van het Landbouwschap zei dat er nu een zware verantwoordelijkheid rust op de schouders van het Eüropees par lement dat binnenkort de begroting voor 1984 moet beoordelen. Maandelijkse begrotingen Indien het parlement de begroting verwerpt - en dat wordt algemeen verwacht - zal de Gemeenschap vol gend jaar met maandelijkse begro tingen verder moeten. Voor het marktondersteunde karakter van het EG-landbouwbeleid kan een verder uitstel van de besluitvorming in de Gemeenschap zeer ingrijpende ge volgen hebben, zo stelde de heer Jan van Noord (voorzitter kommissie Buitenland). Hij lichtte toe dat de Gemeenschap, als met maandelijkse budgetten op basis van dezelfde pe riode in 1983 gewerkt moet worden, kan overgaan op een ad-hoc beleid met alle nadelige konsequenties van dien. Sinds afgelopen woensdag, 14 de cember, is de Zeeuwse Federatie van Kampeerboeren een feit. De drie re gionale verenigingen van kampeer boeren in Schouwen-Duiveland, Walcheren en Zeeuws-VIaanderen hebben besloten te gaan samenwer ken. Dit samenwerkingsverband is mede op verzoek van het provinciebestuur opgericht, dit in verband met het feit dat de regionale organisaties van kampeerboeren steeds meer zijn doorgedrongen in organen die zich bezighouden met het rekreatiebeleid in de provincie. De officiële oprichting van dit pro vinciaal samenwerkingsverband van de VEKABO vond plaats in "Het Huis van Nassau" te Zierikzee. Tot 1 november werd in Frankrijk 25,40 miljoen ton graan afgeleverd vergeleken met 25.70 miljoen ton in de overeenkomstige periode van voorgaand seizoen. Het aandeel zachte tarwe daalde van 15,09 tot 14,80 miljoen ton. Het aan deel gerst liep terug van 5,04 tot 4,64 miljoen ton. Daarentegen steeg het aandeel mais van 4,65 tot 5,10 miljoen ton. Per 1 november bedroegen de voor raden zachte tarwe nog 9,16 miljoen ton (9,51). 1 6 december 1983

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 4