Wijzigingen in regelingen per
jannari 1984 of eerder
Konklusie studiedag
tarweteelt: meer bakwaardige
tarwe telen
Meer duidelijkheid nodig
over verloop
EG-topkonferentie
Ons bröödje is nog nie hebakke
Nieuwe rassen staan eraan te komen:
Bestuur Landbouwschap:
Zeeuwse federatie
kampeerboeren een feit
Graanproduktie Frankrijk
In de land- en tuinbouw is sprake van een groot aantal regelingen.
Aangezien een aantal regelingen met ingang van 1 januari 1984 of nog
eerder zal worden beëindigd, danwel vermoedelijk worden veranderd,
kan het nuttig zijn om eens speciaal de aandacht te vestigen op deze
regelingen.
In het bijzonder gaat het hierbij dan om:
- de Grondbank
- de W.I.R. (Wet Investeringsrekening)
- de P.C.W.-regeling voor het Herinrichtingsgebied
- de knotbomenregeling
- de rentesubsidieregeling
De Grondbankregeling
De Grondbankregeling is in het
leven geroepen om ondernemers te
steunen die niet langs de gebruike
lijke wegen over de financiële mid
delen kunnen beschikken voor de
aankoop van grond. Daarbij gaat het
om 3 kategoriën:
a. overname van het bedrijf van de
ouders of van de grootouders (tot
een maximum bedrag van
200.000.-
b. overname van de grond van de
verpachter door de pachter (tot
een maximum van 200.000,—
c. in een beperkt aantal gevallen
vergroting van het bedrijf met
maximaal plm. 10 ha van bes
taande bedrijven (in beheersge
bieden en bedrijfsvergroting in
het kader van de ruilverkaveling)
In de Memorie van Toelichting heeft
de minister van Landbouw meege
deeld, dat het voornemen bestaat om
een deel van deze Grondbankrege
ling te sluiten. De kans is aanwezig
dat per 1 januari 1984 met name de
mogelijkheden van de hierboven
vermelde kategoriën a. en b. zullen
worden gesloten!
De Wet Investeringsrekening
(W.I.R.)
De Wet Investerings Rekening is ge
richt op het bevorderen en sturen van
bedrijfsinvesteringen met het doel
nieuwe arbeidsplaatsen te scheppen,
danwel bestaande te behouden.
Als belangrijkste toeslagen op de
basispremie kunnen worden ge
noemd de Kleinschaligheidstoeslag
(K.S.T.) welke maximaal 6% be
draagt en in feite afhankelijk is van
de omvang van dë jaarlijkse bedrijfs
investeringen alsmede de Energie
Toeslag en Milieutoeslag. Op dit
moment zijn bij de W.I.R. de vol
gende basispremies van kracht:
- voor nieuwe bedrijfsgehouwen
14%; - voor bestaande bedrijfsge
bouwen 8%; - voor overige investe
ringen 12%.
In de Staatscourant van 3 november
1983 staat vermeld dat staatssekreta-
ris Koning van Financiën heeft aan
gekondigd dat afschaffing van de
Wet Investeringsrekening door het
Kabinet niet wordt overwogen, maar
dat wel binnenkort een vereenvoudi
ging zal worden voorgesteld waar
door het basistarief op 12,5% zal
worden gesteld voor alle kategoriën
investeringen.
Daarnaast heeft de minister van
Ekonomische Zaken meegedeeld dat
de tijdelijke verhoging van dë Ener
gie Toeslag in de W.I.R. (van 10%
naar 20%) op 31 december a.s. defi-
nitieg zal aflopen.
P.C.W.-regeling in het Herinrich
tingsgebied
Het doel van deze regeling is om in
het gebied van de Herinrichting
Oost-Groningen en de Gronings-
Drentse Veenkoloniën de mogelijk
heid te scheppen om in het kader van
de versnelde uitvoering subsidie aan
te vragen in de kosten van kavelver-
beteringswerken.
Knotbomenregeling
Het doel van deze regeling is het be
vorderen van het uitvoeren van
achterstallig onderhoud aan knotbo-
men (knotwilgen en knotpopulie-
ren).
Voor deze regeling komen alleen ei
genaren en gebruiksgerechtigden
(dat zijn zij die een zakelijk ge
bruiksrecht op de bomen bezitten) in
aanmerking. De aanvraag moet mi
nimaal 50 gezonde bomen omvatten.
De subsidie bedraagt 5,- per boom.
De aanvragen moeten worden inge
diend bij de Landschapskonsulent
van het Staatsbosbeheer. Deze rege
ling geldt vooralsnog tot en met eind
december 1983.
De rentesubsidieregeling
De rentesubsidieregeling (R.S.) is
gericht op het moderniseren en ont
wikkelen van land- en tuinbouwbe
drijven. Het betreft hier een E.G.-
regeling. Om in aanmerking te ko
men moet er een zgn. ontwikke
lingsplan worden opgesteld. Na vol-
tooïng ervan moet een arbeidsinko
men per volwaardige arbeidskracht
behaald worden dat minimaal gelijk
is aan het zgn. paritaire of vergelijk
bare inkomen.
Met ingang van 28 november 1983 is
wdMde mogelijkheid tot het indie
nen van een aanvraag voor rente
subsidie die betrekking heeft op in
vesteringen ten behoeve van de
melkveehouderij gesloten. Het Be
stuur van het O- S-Fonds heeft
hierop twee uitzonderingen aange
bracht.
Aanvragen voor rentesubsidie kun
nen na 5 december 1983 worden in
gediend, wanneer er sprake is van
verplaatsing van bedrijven in een
ruilverkaveling, goedgekeurd door
de CCC. Verder is een uitzondering
gemaakt voor verplaatsing van be
drijven naar in Zuidelijk Flevoland
uit te geven gronden. Deze aanvra
gen kunnen echter pas worden ge
honoreerd, wanneer de E.G.-Kom-
missie haar goedkeuring geeft aan
deze uitzonderingsregels.
Wellicht wordt de huidige rentesub
sidieregeling na 1 januari 1984 tijde
lijk voortgezet in afwachting van een
nieuwe regeling.
Tegen de achtergrond van een groeiende onzekerheid over het EG-
graanbeleid kwamen op vrijdag 2 december meer dan 100 (de zaal was
bijna te klein) graantelers bijeen in het verenigingsgebouw "De
Jeugdhoeve" te 's Heerenhoek. Zij waren hier op uitnodiging van de
Tarwestudieklub van de Verenigingen voor Bedrijfsvoorlichting van
Oost- en West Zuid-Beveland bijeen om te luisteren naar voordrachten
van enige terzake deskundige inleiders. Centraal stond de vraag: "Hoe
kan de Zeeuwse boer zijn tarweteelt optimaliseren binnen het EEG-
beleid".
Voorzitter K. van Nieuwenhuyzen
vestigde in zijn inleiding reeds de
aandacht op het belang van de tar
weteelt in de regio: In Zeeland wordt
een kwart van alle tarwe in Neder
land geteeld ofwel 34.900 ha in 1983
en op Zuid-Beveland bedroeg dit in
hetzelfde jaar 7700 ha hetgeen over
eenkomt met 38% van het akker-
bouwareaal. Voor het oogstjaar 1984
zit er nog een uitbreiding in naar
zelfs ca. 8000 ha.
Nieuwe rassen
Gezien de overproduktie en de drei
gende stabilisatie van de tarweprij-
zen moet de Nederlandse tarweteler
zijn mogelijkheden uitbuiten op het
punt van de kwaliteit. De huidige
kwaliteit van de tarwe is niet opti
maal, aldus de eerste inleider ir. M.E.
Roothaan, graankweker van het Ko
ninklijk Kweekbedrijf van der Have.
Maar er zijn best mogelijkheden om
de kwaliteit en daarmee ook het fi-
refr.:
Tien ton terve dat tele me noe
't is erg daj den elt bie de beesten doe
Mè me zit te nie neer bie de pakken
Wan ons broodje is nog nie hebakke
Wan ons bröödje is nog nie (3x) hebakke
Wij boeren in Zeeland wij doe toch ons best
Mè de bakkers die heve ons nul op 't rekest
Ze bakke d'r bolussen, as of 't ze nie bomt
Mee terve die a duut A merika komt
Dat vinne ons vervelend, dat vinne ons rot
Wan noe kom ons produkt bie ut verke in 't kot
Mèr ondert jaer trug.- 'k dienk da opa 't wè weet
Toen was ut Zeeuws bróód toch un 'artlukke beet
Wij wiile vereedling, wij wille 'n nieuw ras
Wij motte hin terve van over de plas
Wij streve heduldig ni topkwaliteit
En vraehe d' E. G. om un beter beleid
Want d'r is toch verschil tussen voer en beskwie
Mer an de pries voe de terve merke me 't nie
A n ons zat nie lihhe, wij doe toch ons best
En ope da jullie dan zurhe voe de rest.
(het lied dat Alex van Hootegem ten gehore bracht op de tarwestudiedag 2
dec. j.l. in De Jeugdhoeve te 's Heerenhoek.
Tekst: Peter Dieleman, muziek: Alex van Hootegem.
ir. B. Belderok
nancieel rendement van de teler te
verbeteren. Uit zijn betoog bleek dat
de kwekers de daarvoor vereiste
nieuwe rassen kunnen kweken, maar
deze rassen moeten wel aan redelijke
normen voldoen t.a.v. opbrengst en
oogstzekerheid. Hij schatte in dat de
goedbakkende tarwes over ca. 5 jaar
beschikbaar zullen komen. Wel zul
len ze voorlopig 3 a 4% minder op
brengen.
Marktgerichten
Dr. Belderok, hoofd afdeling chemie
en granen van het Instituut voor
Graan, Meel en Brood, stelde daarop
de vraag of het zin heeft deze nieuwe
rassen dan te verbouwen. Hij beant
woorde deze vraag positief, "want van
de drie mogelijkheden die we hebben
voor de meerdere afzet van tarwe
(veevoer, export en meelfabriek>blijft
eigenlijk alleen de laatste over als
zijnde reeël. Het is dan ook niet meer
een kwestie van wat vind ik als boer
leuk om te telen maar veeleer zal de
boer zich moeten laten leiden door
wat de markt vraagt. Zo'n meer
marktgerichte produktie is naar zijn
mening best mogelijk. Hij zei te ho
pen dat de daarvoor vereiste betere
kwaliteit de relatief lagere prijs zal
kompenseren. Hij voegde er aan toe
daar wel vertrouwen in te hebben.
De heer N. Wegter, ambtenaar bij de
Europese Kommissie gaf tenslotte in
kort bestek een overzicht van het
graanbeleid dat de Europese Kom
missie voor ogen heeft.
Het Landbouwschap moet op de kortst mogelijke termijn navraag doen
naar wat er in Athene tijdens de topkonferentie van EG-regeringslei-
ders precies is gebeurd. Dat zei woordvoerder Jaap Nieuwenhuizen
(Voedingsbond FNV) woensdag 7 december tijdens de openbare be
stuursvergadering van het Landbouwschap.
KNBTB-voorzitter Joris Schouten
zei dat het Landbouwschap zich in
tern moet beraden over wat er nu
moet gebeuren. Hij vond dat een zo
vlot mogelijke besluitvorming nu
voorop staat. David Luteijn, voorzit
ter van het KNLC, noemde de mis
lukte top slecht voor de beeldvor
ming in Europa, maar zei dat de
landbouw niet in paniek moet raken.
Hij meent dat iets meer tijd nodig
blijkt voor een adequate besluitvor
ming die niet alleen geldt voor 1984,
maar voor enkele jaren.
Slechtste
Volgens Luteijn is in Athene tevens
gebleken dat de heffing op meer om
het overschotprobleem in de zuivel-
sektor op te lossen niet de minst
slechte, maar de slechtste oplossing
is. Hij heeft eerder voorgesteld om de
bestaande medeverantwoordelijk
heidsheffing verder uit te bouwen en
zodoende meer grip te krijgen op de
groeiende melkproduktie in de EG.
De heer Chris Floris (sekretaris Bui
tenland) zei dat voorstellen voor een
extra EG-heffing op intensieve
melkveehouderijbedrijven en een
tijdelijke schorsing van de interven
tiemaatregelen voor de zuivel nog
steeds niet van de baan zijn. Als er
een zuivelheffing op neer komt, dan
zal de Nederlandse, boer rekening
moeten houden met een aanzienlijke
korting op de produktie-omvang van
1983, aldus Floris.
Voorzitter Jaap van der Veen van het
Landbouwschap zei dat er nu een
zware verantwoordelijkheid rust op
de schouders van het Eüropees par
lement dat binnenkort de begroting
voor 1984 moet beoordelen.
Maandelijkse begrotingen
Indien het parlement de begroting
verwerpt - en dat wordt algemeen
verwacht - zal de Gemeenschap vol
gend jaar met maandelijkse begro
tingen verder moeten. Voor het
marktondersteunde karakter van het
EG-landbouwbeleid kan een verder
uitstel van de besluitvorming in de
Gemeenschap zeer ingrijpende ge
volgen hebben, zo stelde de heer Jan
van Noord (voorzitter kommissie
Buitenland). Hij lichtte toe dat de
Gemeenschap, als met maandelijkse
budgetten op basis van dezelfde pe
riode in 1983 gewerkt moet worden,
kan overgaan op een ad-hoc beleid
met alle nadelige konsequenties van
dien.
Sinds afgelopen woensdag, 14 de
cember, is de Zeeuwse Federatie van
Kampeerboeren een feit. De drie re
gionale verenigingen van kampeer
boeren in Schouwen-Duiveland,
Walcheren en Zeeuws-VIaanderen
hebben besloten te gaan samenwer
ken.
Dit samenwerkingsverband is mede
op verzoek van het provinciebestuur
opgericht, dit in verband met het feit
dat de regionale organisaties van
kampeerboeren steeds meer zijn
doorgedrongen in organen die zich
bezighouden met het rekreatiebeleid
in de provincie.
De officiële oprichting van dit pro
vinciaal samenwerkingsverband van
de VEKABO vond plaats in "Het
Huis van Nassau" te Zierikzee.
Tot 1 november werd in Frankrijk
25,40 miljoen ton graan afgeleverd
vergeleken met 25.70 miljoen ton in
de overeenkomstige periode van
voorgaand seizoen.
Het aandeel zachte tarwe daalde van
15,09 tot 14,80 miljoen ton. Het aan
deel gerst liep terug van 5,04 tot 4,64
miljoen ton.
Daarentegen steeg het aandeel mais
van 4,65 tot 5,10 miljoen ton.
Per 1 november bedroegen de voor
raden zachte tarwe nog 9,16 miljoen
ton (9,51).
1 6 december 1983