Deel van huidige
melkproduktie wordt belast
7% minder arbeidsplaatsen
in vleesindustrie
Maandelijks gesprek
minister-landbouwschap
Rijksstudietoelage èn kinderbijslag
Nieuwe invoerbeperkende
maatregelen voor veevoeder
grondstoffen onaanvaardbaar
Jazeker, U leest het goed. In sommige gevallen komt U in aanmerking
voor een rijksstudietoelage en door deze slechts voor een deel te ac
cepteren, houdt U soms ook nog recht op lx of 2x kinderbijslag.
Wanneer kom je in aanmerking voor een rijksstudietoelage? Wat is het
voordeligst: alleen kinderbijslag, alleen een rijksstudietoelage of van
allebei een deel?
Dit zijn vragen waar U tegenaan loopt als U een zoon of dochter heeft,
die besluit te gaan studeren. In twee artikelen wil ik met U. ingaan op
deze vragen. In dit le artikel zal de rijksstudietoelage inhoudelijk aan
de orde komen. Het 2e artikel betreft de combinatie rijksstudietoela
ge-kinderbijslag.
Rijksstudietoelage (RST), wat is het
en voor wie?
Studeren kost geld en meestal niet
weinig ook. Gelukkig is de overheid
bereid een financieel handje bij te
springen. Een rijksstudietoelage is
een tegemoetkoming in de ksten van
studenten in het wetenschappelijk
onderwijs (WO of universiteit) en het
hoger beroepsonderwijs (HBO),
bovendien voor degenen die de kleu
terleidsteropleiding volgen en sinds
kort ook voor leerlingen in het
voortgezet onderwijs (na de lagere
school dus), mits zij vóór 31 maart
1984 21 jaar of ouder zijn.
Budget hoogte van de toelage.
Wanneer U recht hebt op een volle
dige RST. is de maximale bijdrage
voor het studiejaar 1983/1984 voor
thuiswonenden j" 6.981.- en voor
uitwonenden 10.740.— Deze be
dragen worden verhoogd met de
verschuldigde bedragen aan college
geld (WO 888.- en HBO 770,-)
en inschrijvingsgeld 150,— en
voor WO-studenten eventueel met
eenextra toelage voor kosten van
aankoop van een microscoop, teken
tafel, tandartsinstrumenarium etc.
Voor thuiswonende studenten kan
het budget daarnaast verhoogd wor
den met een reiskostenvergoeding,
wanneer de (enkele) afstand van
centrum woonplaats tot het centrum
waar de onderwijsstelling staat, méér
is dan 8 km. (vergoeding 39.— /km
voor aanvragers, die op 1 sept. '83 18
jaar of jonger zijn en 49,— /km,
indien aanvragers op genoemde da
tum 19 jaar of ouder zijn. In beide
gevallen geldt een maximum van
2750,-
Vorm van de toelage
De toelage bestaat uit een optelsom
van verschillende bedragen, waarvan
een deel renteloos voorschot is
(d.w.z. terugbetaald moet worden)
en een deel beurs is (d.w.z. gratis).
Hoe ziet dat er nu uit voor de ver
schillende studierichtingen voor
1983/1984:
WO HBO
1917021 jr in VO
Wat moeten de ouders zelf bijdragen
Wat de ouders zelf moeten betalen in
de studie van hun kind is afhankelijk
van de draagkracht van beide ou
ders. In de draagkracht wegen mee
het belastbaar inkomen en de be
lastbare som van het ouderlijk ver
mogen (vermogen voor de vermo
gensbelasting) in het jaar vooraf
gaande aan de studie. De ouderlijke
bijdrage wordt in mindering ge
bracht op het voor de aanvrager gel
dende budget. Voor de bijdrage uit
inkomen geldt een bijdrage-vrije
voet van ƒ27.270,- ƒ320,-
voor elk ten laste van de ouders ko
mend kind van 0 - 12 jaar 4.825.=
voor kinderen van 12-18 jaar en
6.420.= voor kinderen van 18-27
jaar). Van het belastbaar inkomen
dat U na aftrek van deze posten méér
hebt. betaalt U 42.3% als ouderlijke
bijdrage.
Van de bijdrage uit vermogen (zie
belastbare som volgens aanslag ver
mogensbelasting) betaalt u over de
eerste 96.000 twee procent, over de
tweede 96.000 drie procent, over de
volgende 96.000 vier procent en vijf
procent van het meerdere.
Is de berekende ouderlijke bijdrage
uit inkomen vermogen groter dan
het voor de aanvrager geldende
budget, dan is er geen recht op een
RST.
Eigen middelen van de student
Heeft de student eigen, inkomen of
vermogen dan speelt dat mee, n.l.
inkomen uit arbeid of ZW is tot
2148.= vrij. Daarboven wordt
van het bedrag in mindering
gebracht op de RST.
stage inkomsten tot 1074.= zijn
vrij. Daarboven wordt alles in
mindering gebracht op de RST.
eigen vermogen tot 15.036.= is
vrij. Daarboven wordt de helft in
mindering gebracht.
Kleuterleidster
opleiding
Opleiding maatschappe
lijk gezondheidszorg
en studenten ouder dan
21 jr. in VO
bodembedrag
renteloos
voorschot
restant toelage minus
bodembedrag.
verdeeld in:
beurs
voorschot
1680- 1640.
70%
30%
70%
30%
60%
40%
80%
20%
De werkgelegenheid in de Neder
landse vleesindustrie is in één jaar
tijd met bijna 1.500 arbeidsplaatsen
(7%) teruggelopen. Dit o.m. blijkt uit
de uitkomsten van de Algemene In
dustrie Statistiek 2e kwartaal 1983
van het Centraal Bureau voor de
Statistiek. De gegevens hebben be
trekking op bedrijven die 10 of meer
personen in dienst hebben.
Deze sterke daling vond vooral
plaats in de pluimveeslachtsektor.
Hierin daalde het aantal werkzame
personen in de periode juni 1982 -
juni 1983 met ruim 500 (11%). Op
grond van een licht verbeterende af-
zetsituatie mag worden verwacht, dat
de daling zich niet in die mate zal
doorzetten.
De werkgelegenheid in de gehele
voedings- en genotmiddelenindus
trie daalde in genoemde periode met
4.800 (3.5%) plaatsen tot ruin
137.000. In de totale industrie daalde
de werkgelegenheid met bijna 46.000
(5.5%) tot ruim 800.000.
Nu het broodverbruik nauwelijks
verder daalt, is het niet geheel ver
wonderlijk dat de werkgelegenheid
redelijk stabiel bleef «In de broodfa
brieken en "grotere" broodbakke
rijen, met bijna 13.000 arbeidsplaat
sen een belangrijke sektor.
Getrouwde aanvragers
Wanneer beide partners studeren
geldt voor allebei het budget voor
uitwortenden. Studeert één van de
twee, dan geldt een verhoogd budget
van 19.332. maar ook hierop
worden in mindering gebracht de
berekende bijdrage van de ouders en
de eigen middelen van het echtpaar.
Eén-ouder gezinnen
Voor de aanvrager geldt een ver
hoogd budget van 17.184.= (tenzij
jonger dan 22 jaar).
Deeltijd studenten
Ook deze kunnen in aanmerking
komen yoor een tegemoetkoming in
de studiekosten onder bepaalde
voorwaarden.
Terugbetalen studieschuld (renteloze
voorschotten).
De schuld moet over het algemeen
terugbetaald worden in 10 jaarlijkse
termijnen van elk 10%. De eerste
termijn binnen 2 jaar na beëindiging
van de studie.
Aanvragen
Een RST dient U aan te vragen vóór
31 januari van het jaar waarin de stu
die begint bij de Centrale Directie
Studiefinanciering, Postbus 30006,
9700 RH Groningen, tel. 050 -
249111.
Zij kunnen U tevens voorzien van
antwoord op gedetailleerde vragen.
Ook kunt U voor vragen terecht bij
de SEV van Uw standsorganisatie.
E. Hartemink.
Minister Braks (Landbouw en visserij) vindt dat bij een toekomstige
heffing op de groei van de melkproduktie (de zogenaamde superheffing)
niet kan worden uitgegaan van de hoeveelheid melk die dit jaar in
EG-verband wordt geleverd. Hierdoor zou de Europese melkproduktie
in onvoldoende mate worden teruggedrongen. Daarom zal de Neder
landse regering onderhandelen over een beperkte 'min' op het niveau
van 1983 en wel gekoppeld aan een zeer voorzichtig prijsbeleid.
Dit heeft minister Braks verklaard op cemb'er. daarover een negatieve uit-
dinsdag22 november jl. in Den Haag
tijdens het maandelijks gesprek met
het Landbouwschap.
Minister Braks die invoering van het
quotasysteem nu direct koppelt aan
een voorzichtig prijsbeleid voor de
zuivelsector wil een dergelijk sys
teem zo gematigd mogelijk invoeren.
Beslissingen over problemen in an
dere landbouwsectoren dienen wel
tegelijkertijd parallel-besluitvor
ming) met die voor de zuivel geno
men te worden. Anderzijds stelde
hij dat de uitvoering van een besluit
voor de EG-zuivelsector eerder
noodzakelijk kan zijn. omdat de
kosten van het zuivelbeleid relatief
zwaar drukken op de financiële
middelen van de gemeenschap.
Het landbouwschap noemde het on
juist en onaanvaardbaar dat uitslui
tend maatregelen worden getroffen
voör de zuivelsector en niet voor
produkten die met name voor zuide
lijke landen van belang zijn. Volgens
voorzitter Jaap van der Veen is er
geen sprake meer van een evenwicht
ig in de voorstellen en aangekon
digde maatregelen. Indien de EG-
landbouwuitgaven moeten worden
aangepakt, zal dit gelijktijdig moeten
gebeuren voor alle andere produk
ten.
Het landbouwschap blijft mede
daarom de heffing op de meerpro-
duktie in de zuivelsector zoals de
europese commissie die van plan is
door te voeren, afwijzen. Als die
heffing op meer er toch komt, dan zal
naar de mening van het Landbouw
schap in elk geval zekerheid en dui
delijkheid moeten bestaan over het
effect ervan, de controle erop en
vooral het tijdelijke karakter van die
heffing. Minister Braks vindt dat een
garantie over de tijdelijke toepassing
ervan inderdaad noodzaak is: die
zekerheid wordt vergroot door de
regeling los van de bestaande zui-
velmarktordening vast te leggen. De
bewindsman meent dat een melk-
heffing op de meerproduktie onver
mijdelijk is. al deelt hij dé vrees van
het landbouwschap dat een "zwart"
melkcircuit kan ontstaan. De voor
gestelde uitvoering van een heffing
per bedrijf via de melkfabrieken lijkt
hem toch de aangewezen weg. Voor
boeren die de laatste jaren hebben
geïnvesteerd zullen zo nodig voor
zieningen^ worden getroffen binnen
de eg-regels.
Een mogelijke heffing op intensief
gevoerde melkveehouderijbedrijven
wijst het landbouwschap pertinent
af. Ook in een door de Griekse EG-
voorzitter op tafel gelegde voort
gangsnota komt die heffing weer voor.
Het i? minister Braks heel wat waard
als de EG-regeringsleiders tijdens de
Europese top in Athene, begin de-
spraak doen (hij gaat zonder meeruit
van een afwijzing), zodat die moge
lijkheid daarna voorgoed van de
baan is.
Graanbeleid
Wat betreft het Europese graanbeleid
zitten minister Braks en het land
bouwschap meer op 'een' lijn. Nadat
voorzitter van der Veen het standpunt
van het landbouwschap had uiteen
gezet, liet Braks weten geen beleid
voor te staan dat de Europese graan
prijzen volledig gelijk trekt met de
prijzen van de concurrerende landen
(zoals de VS). Hij was het eens met
de formulering van het landbouw
schap dat het EG-graanbeleid op zijn
eigen merites moet worden beoor
deeld. Er zijn volgens hem echter li
mieten ('de internationale irritatie
richt zich op de hoge EG-graanprijs"),
maar de inkomensdoelstelling blijft
belangrijk.
Van der Veen maakte melding van
een groeiende onrust in de glastuin
bouw over de doorberekening van
toeslagen in de aardgasprijs. Voor 1
januari a.s. moeten volgens het
landbouwschap de toeslagen worden
weggenomen. Minister Braks liet
weten dat het overleg met de minis
teries van economische zaken en fi
nanciën nog loopt en dat het weg
strepen van de ICOVA-heffing cen
traal staat.
Agrarisch onderwijs
In het gesprek drong het landbouw
schap aan op meer duidelijkheid
over de rol en de koers van het mi
nisterie van Landbouw waar het gaat
om het agrarisch onderwijs. De be
windsman was verbaasd over de ge
luiden. omdat het hier nog geen be
leid betreft, maar plannen die nog ter
discussie staan. De minister aan
vaardt het systeem van algemeen
geldende bestaansnormen. maar
wenst wel ontheffingsmogelijkheden
om het specifieke karkater van het
landbouwschap te behouden. Aan
een zekere concentratie van het ho
gere agrarische onderwijs valt niet
te ontkomen, aldus Braks. Hierdoor
zal het aantal vestigingsplaatsen naar
verwachting met een vijftal vermin-
deren. De minister heeft voorkeur
voor fusies binnen het agrarische
onderwijs, hetzij onderling hetzij in
samenwerking met de landbouwho
geschool. Hij onderkent echter dat
de besturen autonoom zijn in hun
beslissing om eventueel met andere
HBO-instellingen samen te werken.
Samenwerkingvormen (bijvoorbeeld
fusies of in federatief verband), met
onderwijsinrichtingen buiten de land
bouw betekenen niet dat de budget
taire en inhoudelijke verantwoorde
lijkheid voor het agrarische onder
wijs elders komen te liggen. Deze.
blijven onverkort berusten bij de
minister van landbouw en visserij,
aldus Braks.
Voorts heeft het landbouwschap zijn
bezorgdheid tot uitdrukking gebracht
over de aanpassing van het provin
ciale apparaat van Braks" departe
ment. Daarbij zou onder meer de po
sitie van de voorlichting minder dui
delijk worden. Over dat laatste zei
Braks, dat de leiding van zijn depar
tement de opdracht heeft nader uit te
werken hoe de provinciale voorlich-
tingsaktiviteiten kunnen worden ge
coördineerd. De bewindsman zal op
verzoek van het landbouwschap con
tact opnemen met het ministerie van
financiën over de mogelijke vestiging
van een zeer groot pluimveebedrijf in
Dronten, het landbouwschap vreest
dat zulke grootschalige bedrijven de
afzetmarkt ernstig kunnen verstoren.
In 1982 is tussen de EEG en Thailand een overeenkomst gesloten die de
import van maniok in de Gemeenschap heeft beperkt.
De overeenkomst heeft voor de konkurrentiepositie van de Neder
landse varkens- en pluimveehouderij verstrekkende negatieve gevolgen
gehad. Dit schrijft de voorzitter van het Produktschap voor Veevoeder,
dr. M.P.M. Vos, mede namens zijn kollega's van de produktschappen
voor Vee en Vlees, voor Zuivel en voor Pluimvee en Eieren, in een brief
aan minister Braks.
Op dit moment ligt er een voorstel in
de Europese Raad van ministers over
maatregelen rond de import van
maisglutenvoermeel en citruspulp.
Vertegenwoordigers van de georga
niseerde handel in veevoedergrond
stoffen en van de drie organisaties
van mengvoederfabrikanten achten
een verdergaande belemmering van
de invoer van veevoedergrondstof
fen absoluut niet aanvaardbaar.
Aanvaarding van het vdorstel van de
Europese Kommissie tot invoerbe
perkende maatregelen voor mais
glutenvoermeel en citruspulp zal de
Nederlandse veehouderijsektor op
nieuw onevenredig zwaar treffen.
In hun brief doen de produktschaps-
voorzitters een dringend beroep óp
de Minister van Landbouw om te
voorkomen dat dergelijke invoerbe
perkende maatregelen worden aan
vaard en eerst in overleg treden met
het bedrijfsleven als hij in de Raad
tot een ander standpunt zou worden
gedwongen.
2 december 1 983