Deel van huidige melkproduktie wordt belast 7% minder arbeidsplaatsen in vleesindustrie Maandelijks gesprek minister-landbouwschap Rijksstudietoelage èn kinderbijslag Nieuwe invoerbeperkende maatregelen voor veevoeder grondstoffen onaanvaardbaar Jazeker, U leest het goed. In sommige gevallen komt U in aanmerking voor een rijksstudietoelage en door deze slechts voor een deel te ac cepteren, houdt U soms ook nog recht op lx of 2x kinderbijslag. Wanneer kom je in aanmerking voor een rijksstudietoelage? Wat is het voordeligst: alleen kinderbijslag, alleen een rijksstudietoelage of van allebei een deel? Dit zijn vragen waar U tegenaan loopt als U een zoon of dochter heeft, die besluit te gaan studeren. In twee artikelen wil ik met U. ingaan op deze vragen. In dit le artikel zal de rijksstudietoelage inhoudelijk aan de orde komen. Het 2e artikel betreft de combinatie rijksstudietoela ge-kinderbijslag. Rijksstudietoelage (RST), wat is het en voor wie? Studeren kost geld en meestal niet weinig ook. Gelukkig is de overheid bereid een financieel handje bij te springen. Een rijksstudietoelage is een tegemoetkoming in de ksten van studenten in het wetenschappelijk onderwijs (WO of universiteit) en het hoger beroepsonderwijs (HBO), bovendien voor degenen die de kleu terleidsteropleiding volgen en sinds kort ook voor leerlingen in het voortgezet onderwijs (na de lagere school dus), mits zij vóór 31 maart 1984 21 jaar of ouder zijn. Budget hoogte van de toelage. Wanneer U recht hebt op een volle dige RST. is de maximale bijdrage voor het studiejaar 1983/1984 voor thuiswonenden j" 6.981.- en voor uitwonenden 10.740.— Deze be dragen worden verhoogd met de verschuldigde bedragen aan college geld (WO 888.- en HBO 770,-) en inschrijvingsgeld 150,— en voor WO-studenten eventueel met eenextra toelage voor kosten van aankoop van een microscoop, teken tafel, tandartsinstrumenarium etc. Voor thuiswonende studenten kan het budget daarnaast verhoogd wor den met een reiskostenvergoeding, wanneer de (enkele) afstand van centrum woonplaats tot het centrum waar de onderwijsstelling staat, méér is dan 8 km. (vergoeding 39.— /km voor aanvragers, die op 1 sept. '83 18 jaar of jonger zijn en 49,— /km, indien aanvragers op genoemde da tum 19 jaar of ouder zijn. In beide gevallen geldt een maximum van 2750,- Vorm van de toelage De toelage bestaat uit een optelsom van verschillende bedragen, waarvan een deel renteloos voorschot is (d.w.z. terugbetaald moet worden) en een deel beurs is (d.w.z. gratis). Hoe ziet dat er nu uit voor de ver schillende studierichtingen voor 1983/1984: WO HBO 1917021 jr in VO Wat moeten de ouders zelf bijdragen Wat de ouders zelf moeten betalen in de studie van hun kind is afhankelijk van de draagkracht van beide ou ders. In de draagkracht wegen mee het belastbaar inkomen en de be lastbare som van het ouderlijk ver mogen (vermogen voor de vermo gensbelasting) in het jaar vooraf gaande aan de studie. De ouderlijke bijdrage wordt in mindering ge bracht op het voor de aanvrager gel dende budget. Voor de bijdrage uit inkomen geldt een bijdrage-vrije voet van ƒ27.270,- ƒ320,- voor elk ten laste van de ouders ko mend kind van 0 - 12 jaar 4.825.= voor kinderen van 12-18 jaar en 6.420.= voor kinderen van 18-27 jaar). Van het belastbaar inkomen dat U na aftrek van deze posten méér hebt. betaalt U 42.3% als ouderlijke bijdrage. Van de bijdrage uit vermogen (zie belastbare som volgens aanslag ver mogensbelasting) betaalt u over de eerste 96.000 twee procent, over de tweede 96.000 drie procent, over de volgende 96.000 vier procent en vijf procent van het meerdere. Is de berekende ouderlijke bijdrage uit inkomen vermogen groter dan het voor de aanvrager geldende budget, dan is er geen recht op een RST. Eigen middelen van de student Heeft de student eigen, inkomen of vermogen dan speelt dat mee, n.l. inkomen uit arbeid of ZW is tot 2148.= vrij. Daarboven wordt van het bedrag in mindering gebracht op de RST. stage inkomsten tot 1074.= zijn vrij. Daarboven wordt alles in mindering gebracht op de RST. eigen vermogen tot 15.036.= is vrij. Daarboven wordt de helft in mindering gebracht. Kleuterleidster opleiding Opleiding maatschappe lijk gezondheidszorg en studenten ouder dan 21 jr. in VO bodembedrag renteloos voorschot restant toelage minus bodembedrag. verdeeld in: beurs voorschot 1680- 1640. 70% 30% 70% 30% 60% 40% 80% 20% De werkgelegenheid in de Neder landse vleesindustrie is in één jaar tijd met bijna 1.500 arbeidsplaatsen (7%) teruggelopen. Dit o.m. blijkt uit de uitkomsten van de Algemene In dustrie Statistiek 2e kwartaal 1983 van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De gegevens hebben be trekking op bedrijven die 10 of meer personen in dienst hebben. Deze sterke daling vond vooral plaats in de pluimveeslachtsektor. Hierin daalde het aantal werkzame personen in de periode juni 1982 - juni 1983 met ruim 500 (11%). Op grond van een licht verbeterende af- zetsituatie mag worden verwacht, dat de daling zich niet in die mate zal doorzetten. De werkgelegenheid in de gehele voedings- en genotmiddelenindus trie daalde in genoemde periode met 4.800 (3.5%) plaatsen tot ruin 137.000. In de totale industrie daalde de werkgelegenheid met bijna 46.000 (5.5%) tot ruim 800.000. Nu het broodverbruik nauwelijks verder daalt, is het niet geheel ver wonderlijk dat de werkgelegenheid redelijk stabiel bleef «In de broodfa brieken en "grotere" broodbakke rijen, met bijna 13.000 arbeidsplaat sen een belangrijke sektor. Getrouwde aanvragers Wanneer beide partners studeren geldt voor allebei het budget voor uitwortenden. Studeert één van de twee, dan geldt een verhoogd budget van 19.332. maar ook hierop worden in mindering gebracht de berekende bijdrage van de ouders en de eigen middelen van het echtpaar. Eén-ouder gezinnen Voor de aanvrager geldt een ver hoogd budget van 17.184.= (tenzij jonger dan 22 jaar). Deeltijd studenten Ook deze kunnen in aanmerking komen yoor een tegemoetkoming in de studiekosten onder bepaalde voorwaarden. Terugbetalen studieschuld (renteloze voorschotten). De schuld moet over het algemeen terugbetaald worden in 10 jaarlijkse termijnen van elk 10%. De eerste termijn binnen 2 jaar na beëindiging van de studie. Aanvragen Een RST dient U aan te vragen vóór 31 januari van het jaar waarin de stu die begint bij de Centrale Directie Studiefinanciering, Postbus 30006, 9700 RH Groningen, tel. 050 - 249111. Zij kunnen U tevens voorzien van antwoord op gedetailleerde vragen. Ook kunt U voor vragen terecht bij de SEV van Uw standsorganisatie. E. Hartemink. Minister Braks (Landbouw en visserij) vindt dat bij een toekomstige heffing op de groei van de melkproduktie (de zogenaamde superheffing) niet kan worden uitgegaan van de hoeveelheid melk die dit jaar in EG-verband wordt geleverd. Hierdoor zou de Europese melkproduktie in onvoldoende mate worden teruggedrongen. Daarom zal de Neder landse regering onderhandelen over een beperkte 'min' op het niveau van 1983 en wel gekoppeld aan een zeer voorzichtig prijsbeleid. Dit heeft minister Braks verklaard op cemb'er. daarover een negatieve uit- dinsdag22 november jl. in Den Haag tijdens het maandelijks gesprek met het Landbouwschap. Minister Braks die invoering van het quotasysteem nu direct koppelt aan een voorzichtig prijsbeleid voor de zuivelsector wil een dergelijk sys teem zo gematigd mogelijk invoeren. Beslissingen over problemen in an dere landbouwsectoren dienen wel tegelijkertijd parallel-besluitvor ming) met die voor de zuivel geno men te worden. Anderzijds stelde hij dat de uitvoering van een besluit voor de EG-zuivelsector eerder noodzakelijk kan zijn. omdat de kosten van het zuivelbeleid relatief zwaar drukken op de financiële middelen van de gemeenschap. Het landbouwschap noemde het on juist en onaanvaardbaar dat uitslui tend maatregelen worden getroffen voör de zuivelsector en niet voor produkten die met name voor zuide lijke landen van belang zijn. Volgens voorzitter Jaap van der Veen is er geen sprake meer van een evenwicht ig in de voorstellen en aangekon digde maatregelen. Indien de EG- landbouwuitgaven moeten worden aangepakt, zal dit gelijktijdig moeten gebeuren voor alle andere produk ten. Het landbouwschap blijft mede daarom de heffing op de meerpro- duktie in de zuivelsector zoals de europese commissie die van plan is door te voeren, afwijzen. Als die heffing op meer er toch komt, dan zal naar de mening van het Landbouw schap in elk geval zekerheid en dui delijkheid moeten bestaan over het effect ervan, de controle erop en vooral het tijdelijke karakter van die heffing. Minister Braks vindt dat een garantie over de tijdelijke toepassing ervan inderdaad noodzaak is: die zekerheid wordt vergroot door de regeling los van de bestaande zui- velmarktordening vast te leggen. De bewindsman meent dat een melk- heffing op de meerproduktie onver mijdelijk is. al deelt hij dé vrees van het landbouwschap dat een "zwart" melkcircuit kan ontstaan. De voor gestelde uitvoering van een heffing per bedrijf via de melkfabrieken lijkt hem toch de aangewezen weg. Voor boeren die de laatste jaren hebben geïnvesteerd zullen zo nodig voor zieningen^ worden getroffen binnen de eg-regels. Een mogelijke heffing op intensief gevoerde melkveehouderijbedrijven wijst het landbouwschap pertinent af. Ook in een door de Griekse EG- voorzitter op tafel gelegde voort gangsnota komt die heffing weer voor. Het i? minister Braks heel wat waard als de EG-regeringsleiders tijdens de Europese top in Athene, begin de- spraak doen (hij gaat zonder meeruit van een afwijzing), zodat die moge lijkheid daarna voorgoed van de baan is. Graanbeleid Wat betreft het Europese graanbeleid zitten minister Braks en het land bouwschap meer op 'een' lijn. Nadat voorzitter van der Veen het standpunt van het landbouwschap had uiteen gezet, liet Braks weten geen beleid voor te staan dat de Europese graan prijzen volledig gelijk trekt met de prijzen van de concurrerende landen (zoals de VS). Hij was het eens met de formulering van het landbouw schap dat het EG-graanbeleid op zijn eigen merites moet worden beoor deeld. Er zijn volgens hem echter li mieten ('de internationale irritatie richt zich op de hoge EG-graanprijs"), maar de inkomensdoelstelling blijft belangrijk. Van der Veen maakte melding van een groeiende onrust in de glastuin bouw over de doorberekening van toeslagen in de aardgasprijs. Voor 1 januari a.s. moeten volgens het landbouwschap de toeslagen worden weggenomen. Minister Braks liet weten dat het overleg met de minis teries van economische zaken en fi nanciën nog loopt en dat het weg strepen van de ICOVA-heffing cen traal staat. Agrarisch onderwijs In het gesprek drong het landbouw schap aan op meer duidelijkheid over de rol en de koers van het mi nisterie van Landbouw waar het gaat om het agrarisch onderwijs. De be windsman was verbaasd over de ge luiden. omdat het hier nog geen be leid betreft, maar plannen die nog ter discussie staan. De minister aan vaardt het systeem van algemeen geldende bestaansnormen. maar wenst wel ontheffingsmogelijkheden om het specifieke karkater van het landbouwschap te behouden. Aan een zekere concentratie van het ho gere agrarische onderwijs valt niet te ontkomen, aldus Braks. Hierdoor zal het aantal vestigingsplaatsen naar verwachting met een vijftal vermin- deren. De minister heeft voorkeur voor fusies binnen het agrarische onderwijs, hetzij onderling hetzij in samenwerking met de landbouwho geschool. Hij onderkent echter dat de besturen autonoom zijn in hun beslissing om eventueel met andere HBO-instellingen samen te werken. Samenwerkingvormen (bijvoorbeeld fusies of in federatief verband), met onderwijsinrichtingen buiten de land bouw betekenen niet dat de budget taire en inhoudelijke verantwoorde lijkheid voor het agrarische onder wijs elders komen te liggen. Deze. blijven onverkort berusten bij de minister van landbouw en visserij, aldus Braks. Voorts heeft het landbouwschap zijn bezorgdheid tot uitdrukking gebracht over de aanpassing van het provin ciale apparaat van Braks" departe ment. Daarbij zou onder meer de po sitie van de voorlichting minder dui delijk worden. Over dat laatste zei Braks, dat de leiding van zijn depar tement de opdracht heeft nader uit te werken hoe de provinciale voorlich- tingsaktiviteiten kunnen worden ge coördineerd. De bewindsman zal op verzoek van het landbouwschap con tact opnemen met het ministerie van financiën over de mogelijke vestiging van een zeer groot pluimveebedrijf in Dronten, het landbouwschap vreest dat zulke grootschalige bedrijven de afzetmarkt ernstig kunnen verstoren. In 1982 is tussen de EEG en Thailand een overeenkomst gesloten die de import van maniok in de Gemeenschap heeft beperkt. De overeenkomst heeft voor de konkurrentiepositie van de Neder landse varkens- en pluimveehouderij verstrekkende negatieve gevolgen gehad. Dit schrijft de voorzitter van het Produktschap voor Veevoeder, dr. M.P.M. Vos, mede namens zijn kollega's van de produktschappen voor Vee en Vlees, voor Zuivel en voor Pluimvee en Eieren, in een brief aan minister Braks. Op dit moment ligt er een voorstel in de Europese Raad van ministers over maatregelen rond de import van maisglutenvoermeel en citruspulp. Vertegenwoordigers van de georga niseerde handel in veevoedergrond stoffen en van de drie organisaties van mengvoederfabrikanten achten een verdergaande belemmering van de invoer van veevoedergrondstof fen absoluut niet aanvaardbaar. Aanvaarding van het vdorstel van de Europese Kommissie tot invoerbe perkende maatregelen voor mais glutenvoermeel en citruspulp zal de Nederlandse veehouderijsektor op nieuw onevenredig zwaar treffen. In hun brief doen de produktschaps- voorzitters een dringend beroep óp de Minister van Landbouw om te voorkomen dat dergelijke invoerbe perkende maatregelen worden aan vaard en eerst in overleg treden met het bedrijfsleven als hij in de Raad tot een ander standpunt zou worden gedwongen. 2 december 1 983

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 8