Landbouwschap stelt voorwaarden aan dreigende heffing op groeiende melkproduktie Begroting 1984 Produktschap voor Zuivel nagenoeg gelijk aan 1983 Inleveren restanten bestrijdingsmiddelen in Zeeland op 21, 22 en 23 november!! Tekort van 8 miljoen Melkprijs 1982 bleef weer achter bij richtprijs Zuivelwijzer Aan een heffing op de verdere groei van de melkproduktie in de EG valt nauwelijks nog te ontkomen. Deze overtuiging heeft het bestuur van het Landbouwschap dat zich niettemin tegenstander verklaarde van deze 'heffing op meer' zoals deze door de Europese Commissie (het dagelijk bestuur van de EG) is voorgesteld. Tijdens de zeer uitvoerige discussie in het bestuur dat op woensdag 9 november in Den Haag bijeen kwam, bleek dat deze heffing op meer (ook wel 'superheffing' genoemd) nog de minste weerstanden oproept bij de KNBTB en de voedingsbond FNV. Het KNLC wijst de invoering van een dergelijke heffing af maar legde wel een alternatief op tafel om de Europese melkproduktie op een andere manier af te remmen. Het bestuur van het Landbouwschap is het er over eens dat de hoofdlijnen van het Europese zuivelbeleid intact moeten blijven, welke maatregelen er ook getroffen worden om de te snel groeiende melkproduktie weer in de hand te krijgen. De boereninko- mens moeten goed in de gaten wor den gehouden, al is het landbouw schap bereid zeer beperkte prijsver hogingen te accepteren. Voorzitter Jaap van der Veen concludeerde voorts dat interventie en afzet van zuivelprodukten doelmatig en snel ler op elkaar afgestemd moeten worden en dat de interventievoorra- den tot redelijke proporties moeten worden teruggebracht. Volgens van der Veen is het land bouwschap bereid tot een beperkte en tijdelijke verhoging van de be staande medeverantwoordelijkheids- heffing, met een geringe MCB-af- braak omdat daar weinig ruimte voor is. Europese steunmaatregelen voor de zuivelsectoren moeten wor den afgeschaft, terwijl de al twee jaar bestaande inkomenstoeslag voor de kleine melkveehouders in dezelfde of iets grotere omvang acceptabel is. Voorwaarden De gevolgen en risico's van de door Brussel voorgestelde heffing op meer zijn volgens het bestuur van het Landbouwschap niet te overzien. Als die heffing er toch komt zullen daaraan duidelijke voorwaarden moeten worden gekoppeld. Van der Veen noemde het in zijn conclusie realistisch om die voorwaarden nu reeds vast te leggen. De heffing moet een tijdelijk karakter hebben, op korte termijn effect sorteren en goed controleerbaar zijn. Als referentie jaar voor het stabiliseren van de melkproduktie moet 1983 gelden. De heffing mag niet. leiden tot produk- tiequota per land. Verhandelbaar heid van deze quota wijst het bestuur af. De heffing moet zonder uitzon deringen worden toegepast, al achtte het bestuur van het landbouwschap een hardheids clausule acceptabel, met name voor melkveehouders die zeer recent nog grote investeringen hebben gedaan. Tenslotte moet de heffing op meer worden gekoppeld aan een premie op vrijwillige ver mindering van de melkproduktie. Volgens KNLC-voorzitter David Luteijn heeft de minister van Land bouw en Visserij bij de discussie over een aanpassing van het EG-land- bouwbeleid volstrekt onverstandig voorop gelopen hij zei dat minister Braks weinig wisselgeld meer over heeft, terwijl de onderhandelingen in Brussel nauwelijks zijn begonnen. Luteijn kwam met het idee om de bestaande medeverantwoordelijk heidsheffing uit te bouwen. Hij noemde een verhoging tot 4 of 6 procent voor bedrijven die uitbrei den en een nalevering van de heffing voor boeren die hun melkproduktie stabiliseren. De heffing voor bedrij ven die de produktie fors inkrimpen zou kunnen worden afgeschaft. Op die wijze zou er nog ontwikkelings ruimte blijven voor jonge melkvee houders 'Speelbal' De onafwendbaarheid van de heffing op meer was voor de discussie al ge schetst door voorzitter Jan van Noord van de Commissie Buitenland van het landbouwschap. Zijn com missie was unaniem hierover en dat gold ook voor de voorwaarden: voor alle lidstaten een zelfde systeem, alle bedrijven moeten eronder vallen, elke liter telt mee en uitzonderingen - re gio's middenbedrijven zijn niet mo gelijk. Pie+ Blokland (voorzitter af deling melkveehouderij) zag dit heel anders en liet een duidelijk waar schuwing horen: hij vreest straks re gel op regel en gebod op geboden denkt dat die heffing een politieke speelbal voor de toekomst wordt. KNBTB-voorman Joris Schouten betreurde het ontbreken van de cij fermatige consequenties van de ver schillende maatregelen. Naar zijn mening zouden aan de heffing op meer wel eens minder nadelen kun nen zitten dan aan andere ingrepen. Hij rekende voor dat een verhoging van de bestaande medeverantwoor delijkheidsheffing met 2 procent de melkveehouderij in ons land 180 miljoen gulden kost. Een heffing op meer moet zo flexibel zijn, dat bij een eventueel marktherstel de hoogte er van snel kan worden aangepast. Jaap Nieuwenhuizen (voedingsbond FNV) noemde een tijdelijke heffing op meer de minst slechte oplossing. Hij wees erop dat de landbouw een van de weinige sectoren is waar nog geen afspraken zijn gemaakt over produktiehoeveelheden. Minister Braks heeft volgens hem ruggegraat getoond door duidelijk te maken dat aan een bepaalde marktregulering niet valt te ontkomen. Enkele woordvoerders zeiden tot slot zich zorgen te maken dat de heffing op meer zal leiden tot een zwart melkcircuit. Dat kan niet alleen ern stige gevolgen hebben voor de zui velfabrieken en de detailhandel, maar ook voor de kalvermelkindus- trie. Regelmatig ontstaan er op land- en tuinbouwbedrijven restanten be strijdingsmiddelen. Veelal omdat ze niet meer mogen worden toegepast of niet meer worden gebruikt. Het in bezit hebben van verboden mid delen is zelfs strafbaar. Menige teler heeft dit door een proces-verbaal van de AID ervaren. Het is streng verboden om restanten met de vuilniswagen mee te geven of in de grond te begraven. Om deze res tanten toch op een verantwoorde manier te verwijderen en te vernieti gen is een inleveringsaktie gepland. Welke middelen inleveren? - Alle middelen dje geen toelating meer hebben mogen niet meer op bedrijven voorkomen en moeten dus worden ingeleverd. Welke dit alle maal zijn is moeilijk aan te geven. In ieder geval behoren hiertoe alle middelen met DDT, 2, 4, 5-T, 2, 4, 5 TP, aldrin, dieldrin en heptachloor. Ook vele kwikbevattende middelen zijn verboden. Zeer oude middelen met op de verpakking het opschrift "Goedgekeurd middel P.D. no. zijn allemaal verboden. - Middelen die u niet meer denkt te gebruiken, omdat er andere (betere) voor in de plaats zijn gekomen. - Middelen, die alleen mogen wor den gebruikt in een gewas wat u niet meer teelt en dat u ook niet meer teelt en dat u ook niet meer denkt te telen. - Middelen waarvan het etiket geheel of gedeeltelijk onleesbaar is en waaraan u twijfelt wat het is. Zowel aangebroken als niet aange broken verpakkingen mogen worden ingeleverd. Niet ingelverd mogen worden chloorpicrine, methylbromi de en andere vloeibare gassen. Ook lege verpakkingen worden niet inge nomen. Kijk uw bestrijdsmiddelenruimte zorgvuldig na en lever alles in wat u niet meer mag, wilt of kunt gebrui ken!! Als u twijfelt of bepaalde middelen wel of niet moeten worden ingeleverd, kunt u tijdens de inleveringsdagen contact opnemen met het Land bouwcentrum "Zeeland" te Goes, tel. 01100-16440. Op onderstaande adressen kunnen de restanten op 21, 22, en 23 november a.s. tussen 9.00-12.00 uur en 13.00-16.00 uur worden ingeleverd! De specialisten gewasbescherming, J.P. van Mourik P. Verhage Adressenlijst inleverpunten 1. Gemeentelijke werkplaats, Langeweg 49, Scherpenisse. 2. Gemeentelijke loods. Hoek Wilhelmi- nastraat Zuiddijk, St. Philipsland. 3. Gemeentelijke werkplaats, Molenweg 12, Bruinisse. 4. Gemeentelijke plantsoenendienst, Boerenweg 3, Zierikzee. 5. Garage Reinigingsdienst, Hoosjesweg 16, Serooskerke (S). 6. Gemeentelijke opslagplaats, Valcke- nisseweg 1, Rilland. 7. Bestrijdingsmiddelenhandel Groen- leer, Eversdijkseweg 1, Biezelinge. 8. Reinigingsdienst, Geideloozepad, Goes. 9. Gemeente werkplaats. Dorpsstraat 102a Heinkenszand. 10. Loods gemeentewerken. Torendijk 45, Kortgene 11. Reinigingsgarage, Oude Veerseweg Middelburg. 12. Bestrijdingsmiddelenhandel Groen- leer, Wilgenhoekweg 15, Serooskerke (W). 13. Loods gemeentewerken. Oude Zand weg 2, Westkapelle. 14. Reinigingsdienst, Edisonweg 9, Vlis- singen. 15. Centrale werkplaats. Oude Stad 98, Oostburg, 16. Opslagplaats gemeentewerken. Markt 7, Aarden burg. 17. Gemeenwerkplaats, Nieuwendijk 17, Axel 18. Gemeentereiniging, Industrieweg 3, Terneuzen. 19. Gemeentewerkplaats, Absdaalseweg 44. Hulst. 20. Gemeentewerken, Wilgenstraat, Vo gelwaarde. De kerngegevens van de begroting van het Produktschap voor Zuivel geven aan dat de lasten van dit schap in 1984 geraamd zijn op bijna 123,- miljoen. De inkomsten uit heffingen, overheidsvergoeding en renten e.a. worden geraamd op 114,4 miljoen. Dat betekent een tekort van ruim 8 miljoen, wat zal worden gedekt door het aanspreken van de reserves. Van de totale uitgaven van het schap van bijna 123 miljoen zal bijna 100 miljoen aangewend worden voor de financiering van zuivelpropaganda en zuivelonderzoek. Voor de bestrijding van de kos ten van het apparaat van het schap is ca. 23 miljoen bestemd, waarvan dan weer ongeveer 10 miljoen door de overheid voor haar rekening wordt genomen. Dat betekent dat de eigen uitgaven rond 12 miljoen bedragen dat is ongeveer 9.5 cent per 100 kg melk. Herziene begroting 1983 De uitgaven in 1984 zullen nagenoeg gelijk zijn aan die van 1983. De her ziene begroting 1983 geeft aan dat de 8 werkelijke uitgaven 16 miljoen la ger zullen zijn dan aanvankelijk ge raamd. Er moest in 1983 ongeveer 13.5 miljoen minder dan aan sub sidies betaald worden, wat zijn oor zaak vond in de verleende EG-bij- dragen aan de gesubsidieerde instel lingen. De groei van de uitgaven ten op zichte van de herziene begroting 1983 vloeit nagenoeg geheel voort uit de noodzakelijke verhoging van de subsidies voor reclame en zuivelon derzoek en doordat er (nog) geen re kening kan worden gehouden met mogelijke EG-steun. Geen boter- en kaasheffingen In de extra halve periode van 18 t/m 31 december van dit jaar zal geen heffing plaats vinden op de produk- Het Produktschap voor Zuivel publiceerde de berekening van de gemiddelde netto-opbrengst van de melk voor de melkveehouders, alsmede de aan melkveehouders uitbe taalde melkprijzen. De gemiddelde netto-opbrengst komt uit op 70,73 per 100 kg melk met 4.09% of 66,73 per 10 kg melk met 3,70% vet, alles af-boerderij. De gemiddelde richtprijs over het kalenderjaar bedroeg franko-zuivelfa- briek 71,56 of af-boerderij 69,68 berekend op basis van 3,7% vet. De gemiddeld uitbetaalde prijs over 1982 be droeg bij 4% vet en 3,35% eiwit 70,04 en bij 3,7% vet 66,94 per 100 kg. Het verschil tussen de uitbetaalde melkprijs en de netto- melkopbrengst bedroeg in 1982 0,23. Dit overigens geringe verschil hangt samen met een aan tal faktoren, waaronder de methoden die bij de afschrij vingen worden toegepast, renten, bedrijfsrisico en neven- aktiviteiten van de zuivelondernemingen. Verschillen per regio. De gemiddeld uitbetaalde prijs van 70.04 gold bij een vetgehalte van 4% en een eiwitgehalte van 3,35%. Geba seerd op de werkelijke gehalten was de gemiddelde uit- betalingsprijs ƒ70.95 excl. BTW. In de verschillende re gio's liepen deze prijzen sterk uiteen. In de regio Noord (Groningen, Friesland, Drenthe bedroeg het gemiddelde 73,30 tegen in Groningen 72,61. Friesland 73,28 en Drente 73,47. In Overijssel en Gelderland was het gemiddelde 70.01 in de regio West 69.99 en in de regio Zuid 69.78. De werkelijk uitbetaalde prijs incl. BTW bedroeg 74,23 uiteenlopend van 76,68 in het noorden tot 73.06 in de regio Zuid. R.MO Het aandeel aanvoer per RMO is in 1982 gestegen met 2% tot 97%. Nu 97% van de melk per RMO wordt aangevoerd zullen daaruit resulterende kosten besparingen zich op korte termijn nog nauwelijks voordoen. De daarmee sa menhangende stijging van de uitbetaalde melkprijs zal dan ook tot het verleden gaan behoren. Daarbij is het niet uitgesloten dat het verschil tussen de richtprijs en de uit betaalde prijs in de toekomst wat zal toenemen, vdw tie van boter en kaas, ten behoeve van de Propaganda voor deze pro- dukten. De propagandaheffing kaas wordt met 50 cent verlaagd tot 8.25 per 100 kg geproduceerde kaas, de propagandaheffing voor boter wordt met 25 cent verlaagd tot 2,25 per 100 kg geproduceerde boter. Bestemming van de subsidies De voor 1984 voorziene totale recla me uitgaven ad 64 cent per 100 kg melk zullen als volgt worden onder verdeeld: kaaspropaganda 32,2 cent 50,4%); boterpropaganda 4.9 cent 7,6%); consumptiemelkpropa- ganda 4,8 cent (7,6%); 11,1 cent 17,5%) voor algemene propagan- daaktiviteiten en 10,9 cent 17,0%) voor beheerskosten. Verdeeld naar bestemmingen wordt in 1984 20,6 cent 32,2%) besteed in Neder land; 4,5 cent (7,1%) in België; 18.0 cent (28,1%) in Duitsland; 8,6 cent (=13,5%) in Engeland; 8,9 cent 13,9%, in Frankrijk; 2,4 cent 3,7%) in de Ver. Staten e.a. en 1.0 cent 1,5%) in overige landen, voornamelijk Japan. De nieuwe Zuivelwijzer van Het Nederlands Zuivelbureau is uit. Een veelgebruikt en veelgevraagd mini- naslagwerk. Met gegevens over pro duktie. verbruik en export van de Nederlandse zuivelprodukten. Han dig voor de "zuivelaar" en allen die op een of andere manier te maken hebben met deze bedrijfstak. 18 november 1983

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 8