Landbouwschap stelt voorwaarden aan
dreigende heffing op groeiende melkproduktie
Begroting 1984 Produktschap voor
Zuivel nagenoeg gelijk aan 1983
Inleveren restanten bestrijdingsmiddelen in
Zeeland op 21, 22 en 23 november!!
Tekort van 8 miljoen
Melkprijs 1982 bleef weer
achter bij richtprijs
Zuivelwijzer
Aan een heffing op de verdere groei van de melkproduktie in de EG valt
nauwelijks nog te ontkomen. Deze overtuiging heeft het bestuur van
het Landbouwschap dat zich niettemin tegenstander verklaarde van
deze 'heffing op meer' zoals deze door de Europese Commissie (het
dagelijk bestuur van de EG) is voorgesteld. Tijdens de zeer uitvoerige
discussie in het bestuur dat op woensdag 9 november in Den Haag
bijeen kwam, bleek dat deze heffing op meer (ook wel 'superheffing'
genoemd) nog de minste weerstanden oproept bij de KNBTB en de
voedingsbond FNV. Het KNLC wijst de invoering van een dergelijke
heffing af maar legde wel een alternatief op tafel om de Europese
melkproduktie op een andere manier af te remmen.
Het bestuur van het Landbouwschap
is het er over eens dat de hoofdlijnen
van het Europese zuivelbeleid intact
moeten blijven, welke maatregelen
er ook getroffen worden om de te
snel groeiende melkproduktie weer in
de hand te krijgen. De boereninko-
mens moeten goed in de gaten wor
den gehouden, al is het landbouw
schap bereid zeer beperkte prijsver
hogingen te accepteren. Voorzitter
Jaap van der Veen concludeerde
voorts dat interventie en afzet van
zuivelprodukten doelmatig en snel
ler op elkaar afgestemd moeten
worden en dat de interventievoorra-
den tot redelijke proporties moeten
worden teruggebracht.
Volgens van der Veen is het land
bouwschap bereid tot een beperkte
en tijdelijke verhoging van de be
staande medeverantwoordelijkheids-
heffing, met een geringe MCB-af-
braak omdat daar weinig ruimte
voor is. Europese steunmaatregelen
voor de zuivelsectoren moeten wor
den afgeschaft, terwijl de al twee jaar
bestaande inkomenstoeslag voor de
kleine melkveehouders in dezelfde
of iets grotere omvang acceptabel is.
Voorwaarden
De gevolgen en risico's van de door
Brussel voorgestelde heffing op meer
zijn volgens het bestuur van het
Landbouwschap niet te overzien. Als
die heffing er toch komt zullen
daaraan duidelijke voorwaarden
moeten worden gekoppeld. Van der
Veen noemde het in zijn conclusie
realistisch om die voorwaarden nu
reeds vast te leggen. De heffing moet
een tijdelijk karakter hebben, op
korte termijn effect sorteren en goed
controleerbaar zijn. Als referentie
jaar voor het stabiliseren van de
melkproduktie moet 1983 gelden. De
heffing mag niet. leiden tot produk-
tiequota per land. Verhandelbaar
heid van deze quota wijst het bestuur
af. De heffing moet zonder uitzon
deringen worden toegepast, al achtte
het bestuur van het landbouwschap
een hardheids clausule acceptabel,
met name voor melkveehouders die
zeer recent nog grote investeringen
hebben gedaan. Tenslotte moet de
heffing op meer worden gekoppeld
aan een premie op vrijwillige ver
mindering van de melkproduktie.
Volgens KNLC-voorzitter David
Luteijn heeft de minister van Land
bouw en Visserij bij de discussie over
een aanpassing van het EG-land-
bouwbeleid volstrekt onverstandig
voorop gelopen hij zei dat minister
Braks weinig wisselgeld meer over
heeft, terwijl de onderhandelingen in
Brussel nauwelijks zijn begonnen.
Luteijn kwam met het idee om de
bestaande medeverantwoordelijk
heidsheffing uit te bouwen. Hij
noemde een verhoging tot 4 of 6
procent voor bedrijven die uitbrei
den en een nalevering van de heffing
voor boeren die hun melkproduktie
stabiliseren. De heffing voor bedrij
ven die de produktie fors inkrimpen
zou kunnen worden afgeschaft. Op
die wijze zou er nog ontwikkelings
ruimte blijven voor jonge melkvee
houders
'Speelbal'
De onafwendbaarheid van de heffing
op meer was voor de discussie al ge
schetst door voorzitter Jan van
Noord van de Commissie Buitenland
van het landbouwschap. Zijn com
missie was unaniem hierover en dat
gold ook voor de voorwaarden: voor
alle lidstaten een zelfde systeem, alle
bedrijven moeten eronder vallen, elke
liter telt mee en uitzonderingen - re
gio's middenbedrijven zijn niet mo
gelijk. Pie+ Blokland (voorzitter af
deling melkveehouderij) zag dit heel
anders en liet een duidelijk waar
schuwing horen: hij vreest straks re
gel op regel en gebod op geboden
denkt dat die heffing een politieke
speelbal voor de toekomst wordt.
KNBTB-voorman Joris Schouten
betreurde het ontbreken van de cij
fermatige consequenties van de ver
schillende maatregelen. Naar zijn
mening zouden aan de heffing op
meer wel eens minder nadelen kun
nen zitten dan aan andere ingrepen.
Hij rekende voor dat een verhoging
van de bestaande medeverantwoor
delijkheidsheffing met 2 procent de
melkveehouderij in ons land 180
miljoen gulden kost. Een heffing op
meer moet zo flexibel zijn, dat bij een
eventueel marktherstel de hoogte er
van snel kan worden aangepast. Jaap
Nieuwenhuizen (voedingsbond
FNV) noemde een tijdelijke heffing
op meer de minst slechte oplossing.
Hij wees erop dat de landbouw een
van de weinige sectoren is waar nog
geen afspraken zijn gemaakt over
produktiehoeveelheden. Minister
Braks heeft volgens hem ruggegraat
getoond door duidelijk te maken dat
aan een bepaalde marktregulering
niet valt te ontkomen.
Enkele woordvoerders zeiden tot slot
zich zorgen te maken dat de heffing
op meer zal leiden tot een zwart
melkcircuit. Dat kan niet alleen ern
stige gevolgen hebben voor de zui
velfabrieken en de detailhandel,
maar ook voor de kalvermelkindus-
trie.
Regelmatig ontstaan er op land- en tuinbouwbedrijven restanten be
strijdingsmiddelen. Veelal omdat ze niet meer mogen worden toegepast
of niet meer worden gebruikt. Het in bezit hebben van verboden mid
delen is zelfs strafbaar. Menige teler heeft dit door een proces-verbaal
van de AID ervaren. Het is streng verboden om restanten met de
vuilniswagen mee te geven of in de grond te begraven. Om deze res
tanten toch op een verantwoorde manier te verwijderen en te vernieti
gen is een inleveringsaktie gepland.
Welke middelen inleveren?
- Alle middelen dje geen toelating
meer hebben mogen niet meer op
bedrijven voorkomen en moeten dus
worden ingeleverd. Welke dit alle
maal zijn is moeilijk aan te geven. In
ieder geval behoren hiertoe alle
middelen met DDT, 2, 4, 5-T, 2, 4, 5
TP, aldrin, dieldrin en heptachloor.
Ook vele kwikbevattende middelen
zijn verboden. Zeer oude middelen
met op de verpakking het opschrift
"Goedgekeurd middel P.D. no.
zijn allemaal verboden.
- Middelen die u niet meer denkt te
gebruiken, omdat er andere (betere)
voor in de plaats zijn gekomen.
- Middelen, die alleen mogen wor
den gebruikt in een gewas wat u niet
meer teelt en dat u ook niet meer
teelt en dat u ook niet meer denkt te
telen.
- Middelen waarvan het etiket geheel
of gedeeltelijk onleesbaar is en
waaraan u twijfelt wat het is.
Zowel aangebroken als niet aange
broken verpakkingen mogen worden
ingeleverd. Niet ingelverd mogen
worden chloorpicrine, methylbromi
de en andere vloeibare gassen. Ook
lege verpakkingen worden niet inge
nomen.
Kijk uw bestrijdsmiddelenruimte
zorgvuldig na en lever alles in wat u
niet meer mag, wilt of kunt gebrui
ken!!
Als u twijfelt of bepaalde middelen
wel of niet moeten worden ingeleverd,
kunt u tijdens de inleveringsdagen
contact opnemen met het Land
bouwcentrum "Zeeland" te Goes, tel.
01100-16440.
Op onderstaande adressen kunnen de
restanten op 21, 22, en 23 november
a.s. tussen 9.00-12.00 uur en
13.00-16.00 uur worden ingeleverd!
De specialisten gewasbescherming,
J.P. van Mourik
P. Verhage
Adressenlijst inleverpunten
1. Gemeentelijke werkplaats, Langeweg
49, Scherpenisse.
2. Gemeentelijke loods. Hoek Wilhelmi-
nastraat Zuiddijk, St. Philipsland.
3. Gemeentelijke werkplaats, Molenweg
12, Bruinisse.
4. Gemeentelijke plantsoenendienst,
Boerenweg 3, Zierikzee.
5. Garage Reinigingsdienst, Hoosjesweg
16, Serooskerke (S).
6. Gemeentelijke opslagplaats, Valcke-
nisseweg 1, Rilland.
7. Bestrijdingsmiddelenhandel Groen-
leer, Eversdijkseweg 1, Biezelinge.
8. Reinigingsdienst, Geideloozepad,
Goes.
9. Gemeente werkplaats. Dorpsstraat
102a Heinkenszand.
10. Loods gemeentewerken. Torendijk 45,
Kortgene
11. Reinigingsgarage, Oude Veerseweg
Middelburg.
12. Bestrijdingsmiddelenhandel Groen-
leer, Wilgenhoekweg 15, Serooskerke
(W).
13. Loods gemeentewerken. Oude Zand
weg 2, Westkapelle.
14. Reinigingsdienst, Edisonweg 9, Vlis-
singen.
15. Centrale werkplaats. Oude Stad 98,
Oostburg,
16. Opslagplaats gemeentewerken. Markt
7, Aarden burg.
17. Gemeenwerkplaats, Nieuwendijk 17,
Axel
18. Gemeentereiniging, Industrieweg 3,
Terneuzen.
19. Gemeentewerkplaats, Absdaalseweg
44. Hulst.
20. Gemeentewerken, Wilgenstraat, Vo
gelwaarde.
De kerngegevens van de begroting van het Produktschap voor Zuivel
geven aan dat de lasten van dit schap in 1984 geraamd zijn op bijna
123,- miljoen. De inkomsten uit heffingen, overheidsvergoeding en
renten e.a. worden geraamd op 114,4 miljoen. Dat betekent een tekort
van ruim 8 miljoen, wat zal worden gedekt door het aanspreken van de
reserves. Van de totale uitgaven van het schap van bijna 123 miljoen
zal bijna 100 miljoen aangewend worden voor de financiering van
zuivelpropaganda en zuivelonderzoek. Voor de bestrijding van de kos
ten van het apparaat van het schap is ca. 23 miljoen bestemd, waarvan
dan weer ongeveer 10 miljoen door de overheid voor haar rekening
wordt genomen. Dat betekent dat de eigen uitgaven rond 12 miljoen
bedragen dat is ongeveer 9.5 cent per 100 kg melk.
Herziene begroting 1983
De uitgaven in 1984 zullen nagenoeg
gelijk zijn aan die van 1983. De her
ziene begroting 1983 geeft aan dat de
8
werkelijke uitgaven 16 miljoen la
ger zullen zijn dan aanvankelijk ge
raamd. Er moest in 1983 ongeveer
13.5 miljoen minder dan aan sub
sidies betaald worden, wat zijn oor
zaak vond in de verleende EG-bij-
dragen aan de gesubsidieerde instel
lingen.
De groei van de uitgaven ten op
zichte van de herziene begroting
1983 vloeit nagenoeg geheel voort uit
de noodzakelijke verhoging van de
subsidies voor reclame en zuivelon
derzoek en doordat er (nog) geen re
kening kan worden gehouden met
mogelijke EG-steun.
Geen boter- en kaasheffingen
In de extra halve periode van 18 t/m
31 december van dit jaar zal geen
heffing plaats vinden op de produk-
Het Produktschap voor Zuivel publiceerde de berekening
van de gemiddelde netto-opbrengst van de melk voor de
melkveehouders, alsmede de aan melkveehouders uitbe
taalde melkprijzen. De gemiddelde netto-opbrengst komt
uit op 70,73 per 100 kg melk met 4.09% of 66,73 per 10
kg melk met 3,70% vet, alles af-boerderij. De gemiddelde
richtprijs over het kalenderjaar bedroeg franko-zuivelfa-
briek 71,56 of af-boerderij 69,68 berekend op basis van
3,7% vet. De gemiddeld uitbetaalde prijs over 1982 be
droeg bij 4% vet en 3,35% eiwit 70,04 en bij 3,7% vet
66,94 per 100 kg.
Het verschil tussen de uitbetaalde melkprijs en de netto-
melkopbrengst bedroeg in 1982 0,23.
Dit overigens geringe verschil hangt samen met een aan
tal faktoren, waaronder de methoden die bij de afschrij
vingen worden toegepast, renten, bedrijfsrisico en neven-
aktiviteiten van de zuivelondernemingen.
Verschillen per regio.
De gemiddeld uitbetaalde prijs van 70.04 gold bij een
vetgehalte van 4% en een eiwitgehalte van 3,35%. Geba
seerd op de werkelijke gehalten was de gemiddelde uit-
betalingsprijs ƒ70.95 excl. BTW. In de verschillende re
gio's liepen deze prijzen sterk uiteen. In de regio Noord
(Groningen, Friesland, Drenthe bedroeg het gemiddelde
73,30 tegen in Groningen 72,61. Friesland 73,28 en
Drente 73,47.
In Overijssel en Gelderland was het gemiddelde 70.01
in de regio West 69.99 en in de regio Zuid 69.78. De
werkelijk uitbetaalde prijs incl. BTW bedroeg 74,23
uiteenlopend van 76,68 in het noorden tot 73.06 in de
regio Zuid.
R.MO
Het aandeel aanvoer per RMO is in 1982 gestegen met 2%
tot 97%. Nu 97% van de melk per RMO wordt aangevoerd
zullen daaruit resulterende kosten besparingen zich op
korte termijn nog nauwelijks voordoen. De daarmee sa
menhangende stijging van de uitbetaalde melkprijs zal dan
ook tot het verleden gaan behoren. Daarbij is het niet
uitgesloten dat het verschil tussen de richtprijs en de uit
betaalde prijs in de toekomst wat zal toenemen,
vdw
tie van boter en kaas, ten behoeve
van de Propaganda voor deze pro-
dukten.
De propagandaheffing kaas wordt
met 50 cent verlaagd tot 8.25 per
100 kg geproduceerde kaas, de
propagandaheffing voor boter wordt
met 25 cent verlaagd tot 2,25 per
100 kg geproduceerde boter.
Bestemming van de subsidies
De voor 1984 voorziene totale recla
me uitgaven ad 64 cent per 100 kg
melk zullen als volgt worden onder
verdeeld: kaaspropaganda 32,2 cent
50,4%); boterpropaganda 4.9 cent
7,6%); consumptiemelkpropa-
ganda 4,8 cent (7,6%); 11,1 cent
17,5%) voor algemene propagan-
daaktiviteiten en 10,9 cent 17,0%)
voor beheerskosten. Verdeeld naar
bestemmingen wordt in 1984 20,6
cent 32,2%) besteed in Neder
land; 4,5 cent (7,1%) in België; 18.0
cent (28,1%) in Duitsland; 8,6 cent
(=13,5%) in Engeland; 8,9 cent
13,9%, in Frankrijk; 2,4 cent
3,7%) in de Ver. Staten e.a. en 1.0
cent 1,5%) in overige landen,
voornamelijk Japan.
De nieuwe Zuivelwijzer van Het
Nederlands Zuivelbureau is uit. Een
veelgebruikt en veelgevraagd mini-
naslagwerk. Met gegevens over pro
duktie. verbruik en export van de
Nederlandse zuivelprodukten. Han
dig voor de "zuivelaar" en allen die
op een of andere manier te maken
hebben met deze bedrijfstak.
18 november 1983