KIMLC kommentaar
Positief belastingsnieuws
Inleveren restanten
bestrijdingsmiddelen
over geld
en goed
Het verband tussen gezinsuitgaven en
bedrijfsinkomsten
Waar blijven de centen?
Groen licht voor
werkgelegenheidsprojekt
Landbouwschap Groningen
Richtlijn EG invoer
sperma uit derde
landen
In ieder gezin dient er een goede relatie te bestaan tussen de gezinsbe
stedingen en de inkomsten. Gebeurt dit niet, dan kunnen er vroeg of
laat moeilijkheden komen. Bij de loon- of salaristrekkenden wordt
iedere maand het salaris betaald. Zo'n gezin weet wat dat betreft waar
het aan toe is. Een zelfstandig ondernemer en zijn gezin heeft te maken
met wisselende inkomens. Deze is afhankelijk van weer, groei-omstan-
digheden, de prijs van de produkten, de markt e.d. Veel zelfstandigen
kunnen dan ook slechts bij benadering zeggen wat hun inkomsten over
een lopend jaar zullen zijn en toch dienen de uitgaven voor bedrijf en
gezin gedaan te worden.
Het is dan ook erg belangrijk te we
ten, waarvoor de centen nodig zijn en
waar ze aan en voor uitgegeven wor
den.
Naar mijn mening zijn ze nodig voor
de instandhouding van het bedrijf,
maar niet in de laatste plaats voor de
ontplooiing van het gezin.
Meer dan 30 jaar geleden - ik was pas
voorlichter - kwam ik op een bedrijf
en vroeg aan de boer of hij het nodig
vond, om grondmonsters te laten ne
men. De man zei dat hij daar wel iets
voor voelde en vroeg naar de kosten.
Hij zei: "Neem er maar twee op de
"Goudmine" en één op de "Geer-
blok". Zijn vrouw die dat hoorde
riep: "Geen sprake van Wannes.
Van de week kwam Thien de manu-
fakturier langs met nieuwe schorten
en toen zei je dat het een slecht jaar
zou worden en dat ik nog maar een
poosje met de oude schort moest
doen. want dat het financieeJ niet
kon lijden. Nee, dan worden er nu
ook geen monsters genomen". Het
gebeurde ook niet. Ik ging onver
richter zake terug. Er was toen ook al
een relatie tussen bedrijfsinkomsten
en gezinsuitgaven.
Vragen
Hebben we als man en vrouw, als
gezin voldoende kennis en inzicht in
de inkomsten van ons bedrijf en het
bestedingspatroon? Wij ervaren als
voorlichters (sters), dat dit inzicht er
overal niet is. We merken dat ver
schillende gezinnen hier meer over
willen weten.
Signaal
Als je als afdeling voorlichting die
signalen opvangt uit de praktijk, dan
probeer je er iets aan te doen.
Wat gaan we doen?
Aan alle afdelingen van de Z.L.M. is
een verzoek gericht om één avond te
vullen met het onderwerp: relatie
gezinsbestedingen - bedrijfsinkom
sten.
We hebben gevraagd de avond te
organiseren samen met de vrouwen
en hopen dat de leden hun vrouwen
meebrengen.
Welke boodschap?
- Meer kennis bijbrengen over in
komsten en uitgaven in bedrijf en
gezin
- Welke faktoren deze uitgaven en
inkomsten beïnvloeden
- Hoe de inkomsten en uitgaven
opgebouwd zijn
Hoe men liquiditeitsproblemen
kan voorkomen door een goede
financiering
- Hoe het verteerbaar inkomen be
rekend kan worden
Brengen van de boodschap!
In overleg met het afdelingsbestuur.
Het kan via een inleiding. Er zijn
echter veel andere methoden om een
voorlichtingsboodschap aan de
groep over te brengen. Onze voor-
lichters(sters) zijn er op getraind.
Wij hopen!
dat u niet zult zeggen: "Dit is niets
voor ons"
dat u zegt: "Daar gaan we naar toe"
dat u na afloop zegt: "Dat is goed
geslaagd, daar gaan we mee door"
Waarom
We doen het terwille van uw gezin en
uw bedrijf. Waarvan akte.
J. Markusse
De regering heeft vorige week een be
sluit genomen over de konkrete invul
ling van de lastenverlichting voor
zelfstandigen. Voorgesteld wordt om
alle lastenverlichting (in totaal 225
miljoen gulden per jaar) te koncen-
treren op de zelfstandigenaftrek. En
wel door de aftrek over de hele lijn met
ruim vijftig procent te verhogen en ook
voor de inkomens van zelfstandigen
boven de tachtigduizend gulden een
gedeeltelijke aftrek toe te passen.
Daarmee wordt deze lastenverlichting
dus terecht van toepassing voor alle
zelfstandigen, ongeacht hun inko
menspositie.
Een verdere nivellering wordt zodoen
de voorkomen, zeker nu ook voor in
komens tussen de dertig en de tach
tigduizend gulden de aftrek iets meer
wordt verhoogd dan voor lagere inko
mens.
Met dit voorstel sluit het kabinet vrij
wel geheel aan bij de ideeën die daar
over binnen onze KNLC-kring leven.
De extra verhoging van de zelfstandi
genaftrek voor startende ondernemers
(waaronder degenen die het bedrijf
overnemen) gedurende drie jaar, erva
ren we als een goede vondst. Kortom,
er lijkt een nieuwe belangrijke stap
voorwaarts gezet te zijn in de richting
van een zodanige fiskale behandeling
van het inkomen dat der zelfstandigen,
dat hij werkelijk in staat wordt gesteld
belastingvrij te reserveren in het kader
van het instand houden van zijn be-
drijf
In ons blad van vorige week hebt u
kunnen lezen dat dit jaar, op 21,22 en
23 november a.s. weer de gelegenheid
wordt geboden de restanten bestrij
dingsmiddelen en de bestrijdingsmid
delen die zijn verboden in te leveren.
De bestrijdingsmiddelen kunnen zo
wel in een niet aangebroken verpak
king als in aangebroken verpakking
worden ingeleverd. De middelen
moeten wel herkenbaar zijn en er
mogen geen middelen bij elkaar wor
den gevoegd.
U kunt de bestrijdingsmiddelen op de
genoemde data, van 09.00 tot 12.00
uur en van 13.00 uur tot 16.00 uur
inleveren op de volgende adressen:
1. Gemeentelijke werkplaats, Lan-
geweg 49, Scher-penisse; 2. Gemeen
telijke loods, Hoek Wilhelminastraat
- Zuiddijk, St. Philipsland; 3. Ge
meentelijke werkplaats. Molenweg
12, Bruinisse; 4. Gemeentelijke
plantsoenendienst, Boerenweg 3,
Zierikzee; 5. Garage Reinigings
dienst, Hoosjesweg 16, Serooskerke
(S); 6. Gemeentelijke opslagplaats,
Valckenisseweg 1, Rilland; 7. Be-
strijdingsmiddelenhandel Groen-
leer, Eversdijkseweg 1, Biezelinge; 8.
Reinigingsdienst, Geldeloozepad,
Goes; 9. Gemeente werkplaats,
Dorpsstraat 102a, Heinkenszand; 10.
Loods gemeentewerken, Torendijk
45, Kortgene; 11. Reinigingsgarage,
Oude Veerseweg, Middelburg; 12.
Bestrijdingsmiddelenhandel Groen-
leer, Wilgenhoekweg 15, Seroosker
ke (W); 13. Loods gemeentewerken,
Oude Zandweg 2, Westkapelle; 14.
Reinigingsdienst, Edisonweg 9, Vlis-
singen; 15. Centrale werkplaats, Ou
de Stad 98, Oostburg; 16. Opslag
plaats gemeentewerken. Markt 7,
Aardenburg; 17. Gemeentewerk
plaats, Nieuwendijk 17, Axel; 18.
Gemeentereiniging, Industrieweg 3,
Terneuzen; 19. Gemeentewerk
plaats, Absdaalseweg 44, Hulst; 20.
Gemeentewerken, Wilgenstraat, Vo
gelwaarde.
Deze verzuchting zullen velen in Nederland slaken. En dat geldt dan
van hoog tot laag. De overheidsfinanciën staan er niet rooskleurig voor.
Maar dat zelfde is ook van toepassing op een groot deel van het
bedrijfsleven, om over een zelfde deel van de partikulieren maar te
zwijgen.
De minister van Sociale zaken en werkgelegenheid heeft ruim 1
miljoen beschikbaar gesteld voor een agrarisch werkgelegenheidspro
jekt in de provincie Groningen. Het plan hiervoor is ontwikkeld door de
Gewestelijke Raad Groningen van het Landbouwschap in overleg met
het provinciaal bestuur. Volgens het plan kunnen boeren subsidie krij
gen voor het tijdelijk in dienst nemen van agrarische werklozen voor het
verrichten van aanvullend of achterstallig werk. Er kunnen de komende
2 jaar 20 werklozen van het projekt profiteren. In aanmerking
komen vooral werkzaamheden die
Een belangrijk onderdeel van het
plan is de oprichting - half november
- van een Stichting agrarische pro-
jekten Groningen (STAP). Als be
stuur van deze stichting gaat funk-
tioneren de sociale kommissie van de
Gewestelijke Raad Groningen van
het Landbouwschap. De Stichting
krijgt tot taak van geval tot geval een
uitspraak te doen over het subsidie
percentage voor de werkgelegen-
heidsprojekten die worden aange
meld.
4 november 1983
normaal gesproken blijven liggen,
zoals het onderhoud van paden, er
ven, wegen, lanen en landschappe
lijke waardevolle elementen als
houtwallen en boomsingels. Het is de
bedoeling dat de boer voor de duur
van een karwei een arbeidsovereen
komst aangaat met een werkloze.
Ook in
andere provincies bekijkt het Land
bouwschap op het ogenblik of er
STAP-initiatieven kunnen worden
genomen.
Het is overal inleveren geblazen. De
regering geeft daarvan het voor
beeld. Vele miljarden moeten er be
zuinigd worden. Maar dat heeft dan
wel rechtstreeks gevolgen voor een
deel van onze burgerij n.l. de amb
tenaren. Zij moeten meebetalen aan
de bezuinigingsdrift van onze over
heid. En welke reakties dat tot gevolg
heeft hebben wij kunnen zien, bij de
P.T.T., N.S., Streekvervoer en veer
ponten. Nu is het niet mijn bedoeling
om over deze akties te schrijven maar
wel over ons uitgavenpatroon.
Begroting
Net zoals de overheid jaarlijks een
begroting opmaakt van door haar te
verrichten uitgaven, zo zou de burger
datzelfde moeten doen. Een lijst op
maken van de wekelijks, maandelijks
danwel jaarlijks terugkerende uitga
ven. Met deze lijst en een opstelling
van de te verwachten inkomsten kan
worden bepaald of er normaal ge
leefd kan worden danwel moet wor
den bezuinigd. Want net als onze
overheid heeft ook de privé-persoon
te maken met dalende inkomens. Wil
men dan de tering naar de nering
zetten dan kan dit alleen maar indien
men de te verwachten uitgaven kent.
Door bepaalde uitgaven uit te stellen
danwel geheel te laten vervallen is er
evenwicht te brengen tussen de in
komsten en de uitgaven. Daarbij ben
ik er mij terdege van bewust dat dit
gemakkelijk gezegd kan worden
maar moeilijker in de praktijk ge
bracht. Daarbij heeft de partikulier
(of werknemer) het voordeel d&t hij
nagenoeg niet te maken hééft met
sterk wisselende inkomsten, maar
kan hij veelal rekenen op een gelijk
matig vloeiend inkomen.
Wisselend inkomen
De zelfstandige ondernemer echter
heeft te maken met wisselend inko
men, zowel in omvang als ook in de
tijd gezien. Ik hoef u slechts te wijzen
op de akkerbouwer die éénmaal per
jaar kan oogsten en dan pas de in
komsten ontvangt waarop hij weer
een geheel jaar mo?t teren. De op
brengst van zijn oogst moet voor vele
doeleinden worden gebruikt. Aller
eerst moet hij hiervan de kosten be
talen die hij voor de komende oogst
moet gaan besteden. Daarnaast zal
hij een bedrag nodig hebben voor
aflossing van schulden, terwijl hij
ook moet reserveren voor vervanging
van werktuigen en machines danwel
uitbreiding daarvan. Voorts zal de
ondernemer en zijn gezin moeten
leven en als er winst gemaakt is zal de
fiscus ook zijn deel opeisen. Door het
onzekere van de inkomsten uit be
drijf zullen op de uitgaven voor
privé-doeleinden enige beperkingen
nodig zijn. Dit om te voorkomen dat
er meer uitgegeven wordt dan er aan
inkomsten zullen binnenvloeien.
Want dat is eerst na afloop van een
jaar wanneer de jaarrekening is op
gemaakt definitief te bepalen. Toch
zal een goed ondernemer in de loop
van een boekjaar redelijk kunnen
taxeren welke richting het uit kan
gaan. al zijn er bedrijfstakken waar
dit erg moeilijk voorspelbaar is. Daar
moeten beslist eerst de transakties
gedaan zijn om een voorspelbaar re-
Het is te hopen dat deze voorstellen nu
snel door het parlement worden aan
genomen. Intussen lijkt het erop dat
een tweetal andere voorstellen tot wij-
ziging van het belastingregime, die
uiterst nadelig vqor de agrarische
sektor kunnen uitpakken, gelukkig
weer wat verder uit beeld raken. Het
betreft hier de beperking van de land-
bouwvrijstelling, die gekoppeld aan
een andere definitie van het begrip
landbouwbedrijf in het kader van on
der meer WIR en SIR, vanuit de
Tweede Kamer via amendement is in
gevoegd. Daardoor zou bij verkoop
van agrarische grond voor niet-land-
bouwkundige doeleinden een deel der
meerwaarde belastbaar voor de in
komstenbelasting worden. Dit wets
ontwerp toonde zoveel onvolkomen
heden, dat nu de Eerste Kamer nader
advies van de Raad van State heeft
gevraagd. Het zou me niet verbazen -
en wij streven daar ook naar - dat
daardoor het ondermijnen van de
landbouwvrijstelling van de baan is.
En tenslotte ziet het er naar uit, dat
beide regeringspartijen terecht uiter
mate gereserveerd staan ten opzichte
van de voorstellen van de Kommissie
Christiaanse, om de bestaande vrij
stelling "Onroerend goed-belasting
voor kultuurgronden te laten verval
len. Dit zou immers betekenen, dat de
klok wordt teruggedraaid na de af
schaffing van de grondbelasting in de
jaren zeventig' in het kader van de in-
troduktie der onroerend goed-belas
ting. Dat zou een slechte zaak zijn,
zeker waar toch al vele agrarische be
drijven met zeer forse aanslagen voor
deze onroerend goed-belasting hebben
te maken.
LUTEIJN
De Europese Kommissie heeft de
Raad een voorstel doen toekomen
inzake de invoer uit derde landen
van sperma van runderen en var
kens. Bovendien houdt het voorstel
in een geharmoniseerde regeling
voor het intrakommunautaire han
delsverkeer in sperma. Er zal een lijst
opgesteld worden van derde landen
- of delen daarvan, waarbij rekening
moet worden gehouden met bepaal
de kriteria inzake diergezondheid.
Overigens zal de invoer van sperma
alleen worden toegestaan, indien dit
afkomstig is van spermacentra die
aan bepaalde normen voldoen en die
onder officieel toezicht staan.
vdW.
sultaat te kunnen benaderen. Soms
wil het wel eens meevallen en wijzen
lopende inkomsten op een goed re
sultaat van het onderhavige boek
jaar. Er is dan wat extra geld be
schikbaar voor versterking van het
bedrijfsvermogen van de onderne
ming. Dat kan b.v. zijn een extra
aanschaf in een bepaalde machine
danwel het reeds nu doen van een in
de toekomst geplande investering.
Reserveren
Daarbij is het verleidelijk om bijna de
gehele beschikbare geldmiddelen te
gebruiken zonder zich voldoende te
realiseren dat de blauwe enveloppe
ook nog zal komen. Heeft de onder
nemer te veel gêinvesteerd dan komt
hij prompt in de financiële problemen
als de aanslag inkomstenbelasting
binnen rolt. Het tijdig reserveren
voor de belasting is daarom harde
noodzaak. Juist ook voor de onder
nemer zal een uitgaven-begroting van
zeer veel nut kunnen zijn. Daarom wil
ik de kursus georganiseerd door de
S.E.V. "relatie gezinsbestedingen-
bedrijfsinkomsten" van harte bij u
aanbevelen.
B. Veerbeek
3