KIMLC kommentaar Positief belastingsnieuws Inleveren restanten bestrijdingsmiddelen over geld en goed Het verband tussen gezinsuitgaven en bedrijfsinkomsten Waar blijven de centen? Groen licht voor werkgelegenheidsprojekt Landbouwschap Groningen Richtlijn EG invoer sperma uit derde landen In ieder gezin dient er een goede relatie te bestaan tussen de gezinsbe stedingen en de inkomsten. Gebeurt dit niet, dan kunnen er vroeg of laat moeilijkheden komen. Bij de loon- of salaristrekkenden wordt iedere maand het salaris betaald. Zo'n gezin weet wat dat betreft waar het aan toe is. Een zelfstandig ondernemer en zijn gezin heeft te maken met wisselende inkomens. Deze is afhankelijk van weer, groei-omstan- digheden, de prijs van de produkten, de markt e.d. Veel zelfstandigen kunnen dan ook slechts bij benadering zeggen wat hun inkomsten over een lopend jaar zullen zijn en toch dienen de uitgaven voor bedrijf en gezin gedaan te worden. Het is dan ook erg belangrijk te we ten, waarvoor de centen nodig zijn en waar ze aan en voor uitgegeven wor den. Naar mijn mening zijn ze nodig voor de instandhouding van het bedrijf, maar niet in de laatste plaats voor de ontplooiing van het gezin. Meer dan 30 jaar geleden - ik was pas voorlichter - kwam ik op een bedrijf en vroeg aan de boer of hij het nodig vond, om grondmonsters te laten ne men. De man zei dat hij daar wel iets voor voelde en vroeg naar de kosten. Hij zei: "Neem er maar twee op de "Goudmine" en één op de "Geer- blok". Zijn vrouw die dat hoorde riep: "Geen sprake van Wannes. Van de week kwam Thien de manu- fakturier langs met nieuwe schorten en toen zei je dat het een slecht jaar zou worden en dat ik nog maar een poosje met de oude schort moest doen. want dat het financieeJ niet kon lijden. Nee, dan worden er nu ook geen monsters genomen". Het gebeurde ook niet. Ik ging onver richter zake terug. Er was toen ook al een relatie tussen bedrijfsinkomsten en gezinsuitgaven. Vragen Hebben we als man en vrouw, als gezin voldoende kennis en inzicht in de inkomsten van ons bedrijf en het bestedingspatroon? Wij ervaren als voorlichters (sters), dat dit inzicht er overal niet is. We merken dat ver schillende gezinnen hier meer over willen weten. Signaal Als je als afdeling voorlichting die signalen opvangt uit de praktijk, dan probeer je er iets aan te doen. Wat gaan we doen? Aan alle afdelingen van de Z.L.M. is een verzoek gericht om één avond te vullen met het onderwerp: relatie gezinsbestedingen - bedrijfsinkom sten. We hebben gevraagd de avond te organiseren samen met de vrouwen en hopen dat de leden hun vrouwen meebrengen. Welke boodschap? - Meer kennis bijbrengen over in komsten en uitgaven in bedrijf en gezin - Welke faktoren deze uitgaven en inkomsten beïnvloeden - Hoe de inkomsten en uitgaven opgebouwd zijn Hoe men liquiditeitsproblemen kan voorkomen door een goede financiering - Hoe het verteerbaar inkomen be rekend kan worden Brengen van de boodschap! In overleg met het afdelingsbestuur. Het kan via een inleiding. Er zijn echter veel andere methoden om een voorlichtingsboodschap aan de groep over te brengen. Onze voor- lichters(sters) zijn er op getraind. Wij hopen! dat u niet zult zeggen: "Dit is niets voor ons" dat u zegt: "Daar gaan we naar toe" dat u na afloop zegt: "Dat is goed geslaagd, daar gaan we mee door" Waarom We doen het terwille van uw gezin en uw bedrijf. Waarvan akte. J. Markusse De regering heeft vorige week een be sluit genomen over de konkrete invul ling van de lastenverlichting voor zelfstandigen. Voorgesteld wordt om alle lastenverlichting (in totaal 225 miljoen gulden per jaar) te koncen- treren op de zelfstandigenaftrek. En wel door de aftrek over de hele lijn met ruim vijftig procent te verhogen en ook voor de inkomens van zelfstandigen boven de tachtigduizend gulden een gedeeltelijke aftrek toe te passen. Daarmee wordt deze lastenverlichting dus terecht van toepassing voor alle zelfstandigen, ongeacht hun inko menspositie. Een verdere nivellering wordt zodoen de voorkomen, zeker nu ook voor in komens tussen de dertig en de tach tigduizend gulden de aftrek iets meer wordt verhoogd dan voor lagere inko mens. Met dit voorstel sluit het kabinet vrij wel geheel aan bij de ideeën die daar over binnen onze KNLC-kring leven. De extra verhoging van de zelfstandi genaftrek voor startende ondernemers (waaronder degenen die het bedrijf overnemen) gedurende drie jaar, erva ren we als een goede vondst. Kortom, er lijkt een nieuwe belangrijke stap voorwaarts gezet te zijn in de richting van een zodanige fiskale behandeling van het inkomen dat der zelfstandigen, dat hij werkelijk in staat wordt gesteld belastingvrij te reserveren in het kader van het instand houden van zijn be- drijf In ons blad van vorige week hebt u kunnen lezen dat dit jaar, op 21,22 en 23 november a.s. weer de gelegenheid wordt geboden de restanten bestrij dingsmiddelen en de bestrijdingsmid delen die zijn verboden in te leveren. De bestrijdingsmiddelen kunnen zo wel in een niet aangebroken verpak king als in aangebroken verpakking worden ingeleverd. De middelen moeten wel herkenbaar zijn en er mogen geen middelen bij elkaar wor den gevoegd. U kunt de bestrijdingsmiddelen op de genoemde data, van 09.00 tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 16.00 uur inleveren op de volgende adressen: 1. Gemeentelijke werkplaats, Lan- geweg 49, Scher-penisse; 2. Gemeen telijke loods, Hoek Wilhelminastraat - Zuiddijk, St. Philipsland; 3. Ge meentelijke werkplaats. Molenweg 12, Bruinisse; 4. Gemeentelijke plantsoenendienst, Boerenweg 3, Zierikzee; 5. Garage Reinigings dienst, Hoosjesweg 16, Serooskerke (S); 6. Gemeentelijke opslagplaats, Valckenisseweg 1, Rilland; 7. Be- strijdingsmiddelenhandel Groen- leer, Eversdijkseweg 1, Biezelinge; 8. Reinigingsdienst, Geldeloozepad, Goes; 9. Gemeente werkplaats, Dorpsstraat 102a, Heinkenszand; 10. Loods gemeentewerken, Torendijk 45, Kortgene; 11. Reinigingsgarage, Oude Veerseweg, Middelburg; 12. Bestrijdingsmiddelenhandel Groen- leer, Wilgenhoekweg 15, Seroosker ke (W); 13. Loods gemeentewerken, Oude Zandweg 2, Westkapelle; 14. Reinigingsdienst, Edisonweg 9, Vlis- singen; 15. Centrale werkplaats, Ou de Stad 98, Oostburg; 16. Opslag plaats gemeentewerken. Markt 7, Aardenburg; 17. Gemeentewerk plaats, Nieuwendijk 17, Axel; 18. Gemeentereiniging, Industrieweg 3, Terneuzen; 19. Gemeentewerk plaats, Absdaalseweg 44, Hulst; 20. Gemeentewerken, Wilgenstraat, Vo gelwaarde. Deze verzuchting zullen velen in Nederland slaken. En dat geldt dan van hoog tot laag. De overheidsfinanciën staan er niet rooskleurig voor. Maar dat zelfde is ook van toepassing op een groot deel van het bedrijfsleven, om over een zelfde deel van de partikulieren maar te zwijgen. De minister van Sociale zaken en werkgelegenheid heeft ruim 1 miljoen beschikbaar gesteld voor een agrarisch werkgelegenheidspro jekt in de provincie Groningen. Het plan hiervoor is ontwikkeld door de Gewestelijke Raad Groningen van het Landbouwschap in overleg met het provinciaal bestuur. Volgens het plan kunnen boeren subsidie krij gen voor het tijdelijk in dienst nemen van agrarische werklozen voor het verrichten van aanvullend of achterstallig werk. Er kunnen de komende 2 jaar 20 werklozen van het projekt profiteren. In aanmerking komen vooral werkzaamheden die Een belangrijk onderdeel van het plan is de oprichting - half november - van een Stichting agrarische pro- jekten Groningen (STAP). Als be stuur van deze stichting gaat funk- tioneren de sociale kommissie van de Gewestelijke Raad Groningen van het Landbouwschap. De Stichting krijgt tot taak van geval tot geval een uitspraak te doen over het subsidie percentage voor de werkgelegen- heidsprojekten die worden aange meld. 4 november 1983 normaal gesproken blijven liggen, zoals het onderhoud van paden, er ven, wegen, lanen en landschappe lijke waardevolle elementen als houtwallen en boomsingels. Het is de bedoeling dat de boer voor de duur van een karwei een arbeidsovereen komst aangaat met een werkloze. Ook in andere provincies bekijkt het Land bouwschap op het ogenblik of er STAP-initiatieven kunnen worden genomen. Het is overal inleveren geblazen. De regering geeft daarvan het voor beeld. Vele miljarden moeten er be zuinigd worden. Maar dat heeft dan wel rechtstreeks gevolgen voor een deel van onze burgerij n.l. de amb tenaren. Zij moeten meebetalen aan de bezuinigingsdrift van onze over heid. En welke reakties dat tot gevolg heeft hebben wij kunnen zien, bij de P.T.T., N.S., Streekvervoer en veer ponten. Nu is het niet mijn bedoeling om over deze akties te schrijven maar wel over ons uitgavenpatroon. Begroting Net zoals de overheid jaarlijks een begroting opmaakt van door haar te verrichten uitgaven, zo zou de burger datzelfde moeten doen. Een lijst op maken van de wekelijks, maandelijks danwel jaarlijks terugkerende uitga ven. Met deze lijst en een opstelling van de te verwachten inkomsten kan worden bepaald of er normaal ge leefd kan worden danwel moet wor den bezuinigd. Want net als onze overheid heeft ook de privé-persoon te maken met dalende inkomens. Wil men dan de tering naar de nering zetten dan kan dit alleen maar indien men de te verwachten uitgaven kent. Door bepaalde uitgaven uit te stellen danwel geheel te laten vervallen is er evenwicht te brengen tussen de in komsten en de uitgaven. Daarbij ben ik er mij terdege van bewust dat dit gemakkelijk gezegd kan worden maar moeilijker in de praktijk ge bracht. Daarbij heeft de partikulier (of werknemer) het voordeel d&t hij nagenoeg niet te maken hééft met sterk wisselende inkomsten, maar kan hij veelal rekenen op een gelijk matig vloeiend inkomen. Wisselend inkomen De zelfstandige ondernemer echter heeft te maken met wisselend inko men, zowel in omvang als ook in de tijd gezien. Ik hoef u slechts te wijzen op de akkerbouwer die éénmaal per jaar kan oogsten en dan pas de in komsten ontvangt waarop hij weer een geheel jaar mo?t teren. De op brengst van zijn oogst moet voor vele doeleinden worden gebruikt. Aller eerst moet hij hiervan de kosten be talen die hij voor de komende oogst moet gaan besteden. Daarnaast zal hij een bedrag nodig hebben voor aflossing van schulden, terwijl hij ook moet reserveren voor vervanging van werktuigen en machines danwel uitbreiding daarvan. Voorts zal de ondernemer en zijn gezin moeten leven en als er winst gemaakt is zal de fiscus ook zijn deel opeisen. Door het onzekere van de inkomsten uit be drijf zullen op de uitgaven voor privé-doeleinden enige beperkingen nodig zijn. Dit om te voorkomen dat er meer uitgegeven wordt dan er aan inkomsten zullen binnenvloeien. Want dat is eerst na afloop van een jaar wanneer de jaarrekening is op gemaakt definitief te bepalen. Toch zal een goed ondernemer in de loop van een boekjaar redelijk kunnen taxeren welke richting het uit kan gaan. al zijn er bedrijfstakken waar dit erg moeilijk voorspelbaar is. Daar moeten beslist eerst de transakties gedaan zijn om een voorspelbaar re- Het is te hopen dat deze voorstellen nu snel door het parlement worden aan genomen. Intussen lijkt het erop dat een tweetal andere voorstellen tot wij- ziging van het belastingregime, die uiterst nadelig vqor de agrarische sektor kunnen uitpakken, gelukkig weer wat verder uit beeld raken. Het betreft hier de beperking van de land- bouwvrijstelling, die gekoppeld aan een andere definitie van het begrip landbouwbedrijf in het kader van on der meer WIR en SIR, vanuit de Tweede Kamer via amendement is in gevoegd. Daardoor zou bij verkoop van agrarische grond voor niet-land- bouwkundige doeleinden een deel der meerwaarde belastbaar voor de in komstenbelasting worden. Dit wets ontwerp toonde zoveel onvolkomen heden, dat nu de Eerste Kamer nader advies van de Raad van State heeft gevraagd. Het zou me niet verbazen - en wij streven daar ook naar - dat daardoor het ondermijnen van de landbouwvrijstelling van de baan is. En tenslotte ziet het er naar uit, dat beide regeringspartijen terecht uiter mate gereserveerd staan ten opzichte van de voorstellen van de Kommissie Christiaanse, om de bestaande vrij stelling "Onroerend goed-belasting voor kultuurgronden te laten verval len. Dit zou immers betekenen, dat de klok wordt teruggedraaid na de af schaffing van de grondbelasting in de jaren zeventig' in het kader van de in- troduktie der onroerend goed-belas ting. Dat zou een slechte zaak zijn, zeker waar toch al vele agrarische be drijven met zeer forse aanslagen voor deze onroerend goed-belasting hebben te maken. LUTEIJN De Europese Kommissie heeft de Raad een voorstel doen toekomen inzake de invoer uit derde landen van sperma van runderen en var kens. Bovendien houdt het voorstel in een geharmoniseerde regeling voor het intrakommunautaire han delsverkeer in sperma. Er zal een lijst opgesteld worden van derde landen - of delen daarvan, waarbij rekening moet worden gehouden met bepaal de kriteria inzake diergezondheid. Overigens zal de invoer van sperma alleen worden toegestaan, indien dit afkomstig is van spermacentra die aan bepaalde normen voldoen en die onder officieel toezicht staan. vdW. sultaat te kunnen benaderen. Soms wil het wel eens meevallen en wijzen lopende inkomsten op een goed re sultaat van het onderhavige boek jaar. Er is dan wat extra geld be schikbaar voor versterking van het bedrijfsvermogen van de onderne ming. Dat kan b.v. zijn een extra aanschaf in een bepaalde machine danwel het reeds nu doen van een in de toekomst geplande investering. Reserveren Daarbij is het verleidelijk om bijna de gehele beschikbare geldmiddelen te gebruiken zonder zich voldoende te realiseren dat de blauwe enveloppe ook nog zal komen. Heeft de onder nemer te veel gêinvesteerd dan komt hij prompt in de financiële problemen als de aanslag inkomstenbelasting binnen rolt. Het tijdig reserveren voor de belasting is daarom harde noodzaak. Juist ook voor de onder nemer zal een uitgaven-begroting van zeer veel nut kunnen zijn. Daarom wil ik de kursus georganiseerd door de S.E.V. "relatie gezinsbestedingen- bedrijfsinkomsten" van harte bij u aanbevelen. B. Veerbeek 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 3