Uitstel betalingen EG wordt verlengd nieuws uit brussel In EG-Landbouwbeleid snel maatregelen nodig om erger te voorkomen Eindelijk akkoord tuinbouwbeleid EG De superheffing komt er aan Stap naar toetreding Spanje en Portugal: Braks tijdens algemene vergadering KNBTB: Staatssekretaris Ploeg: "zoet water moet" Jan Werts, Luxemburg Na twee jaar intensief onderhandelen hebben de Europese ministers dinsdagmorgen in alle vroegte een nieuw groenten- en fruitbeleid op gesteld. Tegelijk zijn in zake het sleutelprobleem van de olijfolie af spraken gemaakt. In het algemeen wordt de bescherming die de EG de tuinbouw al bood, op een evenwichtige wijze versterkt en aangevuld. Frankrijk, Italië en Griekenland hadden dit als voorwaarde gesteld voor de toelating van Spanje en Portugal tot de Europese Gemeenschap. Minister Braks sprak daarom in Luxemburg van een belangrijke doorbraak die tot tevredenheid stemt. Hij herinnerde eraan, dat de nu gesloten overeenkomst tussen de Tien de Franse blokkade weg moet nemen, die was opgeworpen inzake de toetreding van Spanje en Portu gal. De Spaanse minister van bui tenlandse zaken Fernando Moran begroette hier in Luxemburg het ak koord ook met grote tevredenheid. Voor de Nederlandse tuinder is van belang dat er referentieprijzen ko men voor sla. Terwijl het bestaande stelsel voor onder andere aubergines, tomaten en abrikozen wordt ver sterkt. Het referentieprijzenstelsel komt er op neer dat al te goedkope aanbiedingen uit niet bij de EG aangesloten landen met een heffing worden belast. Zodat - via aktivitei- ten te ondernemen door de Europese Commissie - ernstige verstoringen van het handelsverkeer uitblijven. Voor citrusvruchten worden de prij zen waaraan men de invoer toetst, zelfs met 15 procent opgetrokken. De Nederlandse minister heeft ge daan gekregen dat er een studie re sulterend in officiële voorstellen van de Europese Commissie komt, voor het opnemen van bepaalde snijbloe men onder het referentiestelsel. Men denkt daarbij aan rozen en anjers. Die bloemen komen nu op bepaalde, de teler vaak zeer ongelegen, mo menten met name uit Israël, Colom bia, Kenia en Spanje, de landen van de Europese Gemeenschap binnen. Vanwege hun lage prijzen verstoren zij hier het normale handelsverkeer. Braks bleek overigens toch nog niet zover dat hij nu ook zonder meer voor heffingen op vreemde snijbloe men pleit. De EG-studie moet die noodzaak nog aantonen. Zelfs wan neer de Europese Commissie voor de genoemde snijbloemen voorstellen zou doen en de ministerraad die vervolgens accepteert, dan moet ook nog bij het GATT in Genève (kon- trole-orgaan internationale handel) overeenstemming bereikt worden. Het zal met andere woorden nog menig snijbloemenleven duren voordat dit met name voor de Ne derlandse telers spelende probleem geregeld is. Toch wil men al voor het verkoopseizoen 1984-'85 knopen doorhakken. West-Duitsland heeft al aangekondigd tegen iedere rege ling te ageren. Groenten en fruit De aanloopsteun ten behoeve van producenten-groepen is in het nieu we akkoord aangepast. Onder be paalde voorwaarden mogen zij ook regels gaan opstellen, die niet-leden binden. Dat slaat dan op het hand haven van bepaalde normen voor de kwaliteit, het assortiment, de ver pakking en de naleving van mini mumverkoopprijzen. Het voor Ne derland uitermate belangrijke inter ne handelsverkeer (onze export bin nen de Euro-markt) mag door de af spraken elders niet geraakt worden. Alle overeengekomen wijzigingen in het marktbeleid van groenten en fruit treden in werking wanneer men volgend jaar start met de onderhan delingen met Spanje en Portugal in zake deze groepen van produkten. Al met al meent minister Braks, dat met het bereikte akkoord voor de groen ten- en fruitsektor, dat voor de Ne derlandse tuinbouw overigens van beperkte betekenis is, "best valt te leven". Overigens wist niemand ons in Luxemburg te vertellen wat dit allemaal gaat kosten. Dit bevestigt dat het hier onderhandelingen be trof, waarvan de politieke aspekten de ekonomische in de schaduw zet ten. Ten aanzien van olijfolie, waar gi gantische overschotten dreigen zodra 's werelds grootste producent te we ten Spanje EG-partner wordt, schuift men de problemen weer ver der voor zich uit. Een lange over gangsperiode, waarbinnen dan de aanpassingen moeten plaatsvinden, zal die olijfolie en andere plantaar dige oliën voorlopig buiten de EG moeten houden. De superzware heffing van ruwweg twee kwartjes per liter melk, die men méér aflevert dan in het verleden zit er aan te komen. Het draait uit op quota (maximale produktie-eenhe- den) per veehouder. Die quota wor den waarschijnlijk wel verhandel baar. Zodat de konkurrentie in dat opzicht blijft gehandhaafd. Dat is woensdag in Luxemburg ge bleken, bij voortgaande besprekin gen in de groep van hoge ambtena ren, die de komende hervormingen en bijstellingen in het Europees landbouwbeleid voorbereidt. Vol gens de Nederlandse vertegenwoor diger, direkteur-generaal ir. A. de Zeeuw, ligt eigenlijk alleen Ierland nog echt helemaal dwars voor het invoeren van de superheffing in de zuivelsektor. Voor wat de monetair-compense- rende bedragen betreft liggen er voor de toekomst twee stelsels op tafel, waaruit gekozen moet worden. Het voorstel van de Europese Commissie wil dat nieuwe mcb's voortaan in driejaar worden afgebroken en de al bestaande in twee. West-Duitsland kan dit absoluut niet aanvaarden. Het zou de boeren daar bestraffen voor de gezonde hardheid van hun nationale munt, de Mark. Bonn heeft na voorgesteld in de toekomst alleen nog met mcb's te rekenen, in het ne gatieve. Dit zou meteen een gewel dige bijdrage kunnen leveren aan het door veel ministers nagestreefde magere prijsbeleid voor de toekomst. In de landen met hoge inflatie krij gen de boeren immers in het nu door Duitsland voorgestelde nieuwe sys teem voortaan extra ruimte voor prijsaanpassing.Dit omdat in het nieuwe stelsel dat Bonn bepleit de negatieve monetaire compensaties extra groot worden. Door .die af te breken geeft men de landen met een hoge inflatie ruimte tot extra prijs aanpassing. Volgens De Zeeuw groeit in de ministerraad de belang stelling voor het Duitse alternatief. Lege kas Ten aanzien van de tijdelijke op schorting van een aantal betalingen wegens de penibele kassituatie van de gemeenschap, waarover wij vori ge week uitvoerig berichtten, ver wacht men in Brussel een verlenging van de maatregel tot eind van dit jaar. Aldus zou men dan ongeveer één miljard gulden aan betalingen tot 1984 kunnen uitstellen. Zodat de kas volgende herfst wellicht weer wat vroeger leeg zou zijn. Tenzij de wereldzuivelmarkt zou aantrekken. Minister Braks sprak van de week in Luxemburg opnieuw van een "zeer ernstige situatie". De Franse minis ter Rocard wil snel maatregelen. Hij stelt voor om de uitgaven ten behoe ve van het Europese struktuurbeleid te schorsen. Zodat de Europese markt- en prijsregelingen weer on belemmerd geld krijgen. "Korte ter mijnwerk", zo zei Braks. Hij wees op de door hem ingediende besparings voorstellen, die struktureel (blijvend) soelaas bieden. Zuivel Denemarken belemmerde deze week in de ministerraad de toelating van een nieuwe anti-biotica, natamicine, voor de korstbehandeling van kaas. Het middel is volgens de Neder landse delegatie absoluut betrouw baar. Ten aanzien van de boterin- voer uit Nieuw-Zeeland hééft de Europese Commissie onlangs voor gesteld over te gaan tot, vergaande vermindering. Tien jaar geleden toen Engeland lid van de Europese Ge meenschap werd, en tegelijk de Nieuwzeelandse boter-invoer mee bracht, kwam er jaarlijks nog 166 duizend ton binnen. Nu wil men die inmiddels al aardig teruggelopen af zet van Nieuwzeelandse boter op de Euro-markt tegen 1988 terugbrengen tot 75 duizend ton. De ministerraad verschoof de kwestie naar een vol gende bijeenkomst. "Het gemeenschappelijke landbouwbeleid is ernstig in de problemen geraakt. Door de snelle produktiegroei, bij een stagnerende afzet, is er in sommige sektoren sprake van grote overschotten en daarmee sa menhangend een sterke stijging van de uitgaven. De Europese Com missie is daarom in augustus met een pakket voorstellen gekomen om deze ontwikkeling om te buigen. Ons land ondersteunt de grote lijnen van deze voorstellen, maar heeft op een aantal onderdelen ook ernstige bezwaren. Wij zijn er overigens van overtuigd dat de gevolgen minder ernstig zijn als er snel maatregelen worden getroffen". Aldus minister ir. G.J.M. Braks (landbouw en visserij) tijdens de al gemene vergadering van de Katho lieke Nederlandse Boeren- en Tuin- dersbond (KNBTB) op 17 oktober j.i. in het Congresgebouw te Den Haag. De bewindsman benadrukte dat maatregelen nodig zijn, hoe pijnlijk dat ook voor velen mag zijn. Het gaat om het voortbestaan van het ge meenschappelijke landbouwbeleid, een beleid dat juist óns land meer voordeel dan nadeel heeft gebracht. "Hoe eerder wij de problemen wer kelijk te lijf gaan, hoe meer kans van slagen er is om de basisverworven- heden van het gemeenschappelijke landbouwbeleid voor de toekomst veilig te stellen", aldus minister Braks. Om die reden heeft ons land 5 deze zomer ook initiatieven geno men om het Europese besluitvor mingsproces zo snel mogelijk op gang te brengen. Die initiatieven waren beslist niet bedoeld om de Nederlandse belangen in de waag schaal te stellen maar integendeel om die belangen ook in de verdere toekomst te dienen. Levensgevaarlijk De bewindsman noemde de situatie waarin de EG verzeild is geraakt "levensgevaarlijk". Aan de ene kant zal de hoeveelheid geld die voor het landbouwbeleid beschikbaar is, wei nig kunnen groeien. Aan de andere kant is het beleid nog niet aan deze nieuwe omstandigheden aangepast. "Het risiko is groot, dat op een gege ven ogenblik geen restituties, steun bedragen en interventiekosten kun nen worden uitbetaald", aldus de bewindsman. "De chaos die dan ontstaat, zou zelfs kunnen uitlopen op een gedeeltelijke renationalisatie van het landbouwbeleid, omdat de landen dan weer zelf financieel aan sprakelijk worden. Dat is wel het laatste waar ons land, met zijn enor me landbouw, op zit te wachten. Sterker nog: andere landen wél. Vergeet niet, dat wij als grote agrari sche exporteur enorm veel belang hebben bij een "open markt" met eerlijke konkurrentie-voorwaarden, waarin de grenzen geen belemme ring vormen". Ombuigingen De bewindsman is van mening dat het landbouwbeleid meer rekening moet houden met de bestaande marktsituatie. Voor sektoren die aanzienlijke overschotten produce ren, zou de volle prijsgarantie niet meer voor onbegrensde hoeveelhe den moeten gelden. Tot slot zou minder snel een beroep moeten worden gedaan op interventie. Dit instrument zou een allerlaatste mid del moeten zijn, waarop men pas een beroep doet nadat het uiterste is ge daan om de produktie op de markt af te zetten. Zuivelsektor De zuivelsektor slokt zo'n 30% van de totale landbouwuitgaven op. Mi nister Braks geeft onder de huidige omstandigheden in principe de voorkeur aan een zogeheten "super heffing" als instrument om de pro duktiegroei te ontmoedigen. Hij te kende daarbij aan dat er sprake zal moeten zijn van een niet-diskrimi- nerende, uniforme toepassing in de gehele EG en dat de referentieperio de zo dicht mogelijk bij nu zal moe ten liggen. Bovendien zou een en ander een tijdelijke maatregel moe ten zijn, die automatisch kan verval len zodra er weer een beter markte venwicht is. Verlaging van de zui- velprijzen of verhoging van het reeds bestaande medeverantwoordelijk- heidsheffingspercentage acht de be windsman minder geschikt om de produktiegroei af te remmen. Dit omdat, bij het huidige groeitempo van de EG-melkproduktie dit per- "Zoet water is voor Zeeland van levensbelang en aanvoer daarvan naar Schouwen-Duiveland bete kent een verhoging van de land- bouwproduktie van vijf miljoen gulden per jaar". Dit zei staatsse cretaris van landbouw A. Ploeg maandag 24 oktober tijdens een bijeenkomst van de VVD-afdeling Vlissingen. De heer Ploeg meent dat een zoute Grevelingen moge lijk is mits zoet water zal worden aangevoerd voor de landbouw op centage, evenals de prijsverlaging, binnen een paar jaar in de dubbele cijfers zou lopen, met navenante ef- fekten op de inkomens van de pro. ducenten. Nationaal beleid Het nationale beleid zal de komende jaren moeten inspelen op de beper kingen die de markt en het produk- tieproces met zich meebrengen. Daarom is bijvoorbeeld een Mest stoffenwet voorbereid, die, samen met de Wet op de Bodembescher ming het kader moet vormen voor een maatschappelijk verantwoor mestgebruik. De samenleving zal bovendien tijdig moeten kunnen beschikken over in strumenten om snel te kunnen op treden als dat nodig is. In dat ver band noemde minister Braks de Wet agrarisch grondverkeer, die welis waar voorlopig "slaapt", en een eventuele Vestigingswet, als goede instrumenten om bij de hand te heb ben als snelle aktie geboden is. Schouwen-Duiveland. In de landbouw, één van de be langrijkste sektoren van de Ne derlandse eksport, zijn ook moge lijkheden aanwezig om maatrege len te nemen de jeugdwerkloos heid te bestrijden. Op de begro tingspost van landbouw is hier voor volgens de staatssekretaris, 200 miljoen uitgetrokken voor projekten waar langdurig werklo zen met behoud van uitkering aan het werk kunnen. 28 oktober 1983

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 5