Is reorganisatie èen politieke
hobby of noodzaak
Bietenoogst in volle gang
8
vanuit de Z.L.M. gezien
'^17^
zuidelijke landbouw maatschappij
AOV: Agrarische export
bedreigd
Rondgang langs de kringen
land- en
VRIJDAG 28 OKTOBER 1 983
68e JAARGANG NO. 3704
Z.l.m. tuinbouwblad
De bietenoogst is in volle gang; het laatste akkerbouwgewas van omvang dat dit seizoen geroofd moet worden.
De campagne verloopt tot nu toe naar wens. Een woordvoerder van de S. U. -fabriek in Sas van Gent verwacht
dat de aanvankelijk geplande campagne-termijn van 10 weken overschreden wordt als gevolg van het feit dat de
kg.-opbrengsten mee gaan vallen. Bij een laag terra-cijfer komt thans gem. ca. 50 ton bieten van een ha. Het
suikergehalte valt tot nu toe iets tegen en ligt rond 15%. De woordvoerder van de Zeeuws-Vlaamse suikerfa
briek verwacht dat dit gehalte onder invloed van de koude nachten nog wat op zal lopen. Hij waarschuwt ten
slotte voorde vorst; de bietenhopen tijdig afdekken!
In ons land zijn wij graag bezig met reorganiseren. Reor
ganisaties worden vooral gestimuleerd vanuit de ver
schillende ministeries. Onderwijs is daar een duidelijk
voorbeeld van. Bij financiën streeft men er naar het fis-
kaal systeem te vereenvoudigen. In de praktijk blijkt daar
zeer weinig van terecht te komen. En ook het streven naar
deregulering blijkt voor de praktijk nog weinig op te le
veren. Teveel worden allerlei beleidsvoornemens door
politieke opvattingen en stromingen vertroebeld.
Zo ervaren wij ook de beleidsvoornemens tot wijziging
van de hoofdstruktuur van het apparaat van het ministe
rie van Landbouw en Visserij in de provincies. De be
weegredenen voor de wijziging vloeien voort uit de reor
ganisatie op het ministerie van Landbouw zelf doordat
Natuurbehoud en openluchtrekreatie nu ook bij het mi
nisterie van Landbouw zijn ondergebracht. Vanuit Na
tuurbehoud is er sterk op aangedrongen hun belangen
onder te brengen bij een eigen Direktoraat Generaal. Dat
is niet gebeurd. Er is gekozen voor handhaving van twee
Direktoraten Generaal. Op het ministerie kunnen nu twee
belangengroepen onderkend worden. Enerzijds agrari
sche produktie, verwerking en afzet en anderzijds natuur
en landschap, bos en landschapsbouw, faunabeheer en
openluchtrekreatie.
Als landbouw zijn wij sterk voorstander geweest van twee
Direktoraten Generaal met als doel de verschillende taken
zoveel mogelijk te integreren. Onder politieke druk is een
werkelijke integratie van taken echter niet of onvoldoen
de tot stand gekomen. Dat blijkt nu ook uit de beleids
voornemens voor de Provinciale struktuur. Er komt pro
vinciaal een gescheiden belangenbehartiging voor na
tuur en landschapsbehoud, faunabeheer en openlucht
rekreatie enerzijds en landbouwproduktie en afzet ander
zijds met aan het hoofd twee direkteuren. Onduidelijk is
voor ons nog de positie van de inspekteur Landinrich-
tingsdienst. Deze Landinrichtingsdienst gaat neutraal
werken ten behoeve van landbouw, openluchtrekreatie,
natuurbehoud en overige, bij de inrichting in het geding
zijnde, aangelegenheden.
Onduidelijk is de positie van deze inspekteur ten opzichte
van beide direkteuren. Dit gezien vanuit de situatie dat de
direkteuren alleen koördinerende bevoegdheden krijgen.
In de praktijk betekent dit, dat wanneer er een menings
verschil ontstaat tussen b.v. natuurbehoud en landbouw
of openluchtrekreatie er niemand in de provincie beslis
singsbevoegdheid heeft. Het laatste woord is dan blijk
baar aan de minister zelf. Het gevaar is dan niet denk
beeldig dat er dan een politieke beslissing genomen
wordt waarbij zakelijke argumenten teveel op de achter
grond komen. Het beleidsvoornemen is ook dat de voor
lichtingsdienst losgekoppeld wordt van de provinciale
Direktie. Met andere woorden de Direkteur Landbouw en
Voedselvoorziening (LAVO) draagt geen verantwoorde
lijkheid meer voor de voorlichtingsdienst. Hij kan zich wel
laten bijstaan door de konsulenten.
Voor ons is onduidelijk hoe in de toekomst een koördina-
tie tot stand kan komen van de voorlichtingsboodschap
van de verschillende sektoren veehouderij, tuinbouw,
akkerbouw en de S.E.V. wanneer de konsulenten recht
streeks worden ondergebracht bij de takdirekties.
Men beoogt hiermee o.a. een flexibeler inzetbaarheid van
de voorlichting. Daartegenover staat, denk ik, de onze
kerheid van een goede koördinatie van de voorlichtings
boodschap in overleg met het bedrijfsleven.
Onduidelijk is ook de toekomstige positie van de Provin
ciale Raad voor Bedrijfsontwikkeling. De laatste jaren is
er in de landelijke Raad voor Bedrijfsontwikkeling inten
sief gesproken over het funktioneren van de voorlich
tingsdienst. Het is dan ook op zijn zachtst gezegd vreemd
dat men vanuit het Ministerie van Landbouw het nu
blijkbaar voldoende acht te kunnen volstaan met een
toelichting op beleidsvoornemens. Juist bij een vergaan
de reorganisatie als deze zou er een goede gelegenheid
zijn duidelijke beleidslijnen uit te zetten in de provincie, in
overleg met het bedrijfsleven. Wij betreuren het dan ook
Financiële problemen EG afgewenteld op
exporterend bedrijfsleven
Het Algemeen Orgaan Voedselvoorziening (AOV) heeft
met grote zorg kennis genomen van de beslissing tot op
schorting van de uitbetalingen van voorschotten op uit
voerrestituties tot 2 januari 1984. Dit schrijft het AOV, de
overkoepelende federatie van agrarische exportorganisa
ties, in een brief aan de Minister van Landbouw en Visse
rij, Ir. G. Braks.
Het AOV is van oordeel, dat door deze maatregel vooral
het exponerende agransCÏiê ^."ïjfslïVCn SCrft £e!reffCH.
Aanvankelijk zou de opschorting van de uitbetalingen na
23 oktober worden beëindigd. Maar nu deze situatie zich
voortzet dringt het AOV er bij de minister sterk op aan.
dat de Nederlandse overheid onmiddellijk de voortgang
van betaling van voorschotten overneemt.
Als gevolg van een wijziging van de betrokken verorde
ningen, is het de lidstaten evenwel verboden voorschot
ten uit te betalen. Voorschotten kunnen pas weer worden
uitbetaald vanaPi januari 1984.
Met deze maatregel wordt een deel van de landbouwuit
gaven die begroot stonden voor 1983, verschoven naar
1984. Het gaat om een bedrag van naar schatting 0.5
miljard.
Volgens het AOV treft de Europese Kommissie met deze
maatregel vooral een belangrijk exporterend land als
Nederland. De extra lasten (hogere rentekosten en liqui
diteitsvermindering), welke direkt uit de maatregel van
de Europese Kommissie voortvloeien, vormen een ern
stige handikap om de zo noodzakelijke export naar derde
landen gaande te houden. Via het restitutiebeleid wordt
het mogelijk gemaakt de huidige zeer grote voorraden in
landen buiten de EG af te zetten. Het AOV vreest dat een
wegvallend restitutiebeleid op termijn, zal leiden tot een
toenemend beroep op het veel kostbaarder interventie
systeem en zeer nadelig zal uitwerken op de positie van
de Nederlandse agrarische sektor, die op deze wijze de
Europese rekening krijgt gepresenteerd.
Het AOV heeft daarom de Minister bericht, bezwaar te
maken tegen het feit, dat de financiële problemen van de
Gemeenschap op het bedrijfsleven worden afgewenteld.
Het AOV en de minister zullen de volgende week over
deze kwestie van gedachten wisselen.
De opschorting van de betaling van voorschotten op uit
voerrestituties treft vooral de export van vlees, zuivel-
produkten en granen.
zeer dat deze mogelijkheid ons in eerste instantie niet
geboden is.
De rondgang langs de kringen is deze week op gang
gekomen. Dit jaar komen wij weer gezamenlijk met de
diensten en instellingen met uitzondering van Oost- en
Midden-Brabant. Het blijkt steeds moeilijker voor de be-
drijfsgenoten zich overdag vrij te maken. Vandaar dat wij
grotendeels voor avondbijeenkomsten hebben gekozen.
Wij rekenen er nu wel op dat de bestuursleden zoveel
mogelijk de bijeenkomsten bezoeken. Wij vinden het bij
zonder belangrijk bij de rondgang met elkaar van ge
dachten te kunnen wisselen. Telkenmale blijkt hoe be
langrijk het is dat zaken van onderaf ingebracht worden.
De belangenbehartiging blijkt daardoor duidelijk beter te
verlopen.
Doeleman