Is reorganisatie èen politieke hobby of noodzaak Bietenoogst in volle gang 8 vanuit de Z.L.M. gezien '^17^ zuidelijke landbouw maatschappij AOV: Agrarische export bedreigd Rondgang langs de kringen land- en VRIJDAG 28 OKTOBER 1 983 68e JAARGANG NO. 3704 Z.l.m. tuinbouwblad De bietenoogst is in volle gang; het laatste akkerbouwgewas van omvang dat dit seizoen geroofd moet worden. De campagne verloopt tot nu toe naar wens. Een woordvoerder van de S. U. -fabriek in Sas van Gent verwacht dat de aanvankelijk geplande campagne-termijn van 10 weken overschreden wordt als gevolg van het feit dat de kg.-opbrengsten mee gaan vallen. Bij een laag terra-cijfer komt thans gem. ca. 50 ton bieten van een ha. Het suikergehalte valt tot nu toe iets tegen en ligt rond 15%. De woordvoerder van de Zeeuws-Vlaamse suikerfa briek verwacht dat dit gehalte onder invloed van de koude nachten nog wat op zal lopen. Hij waarschuwt ten slotte voorde vorst; de bietenhopen tijdig afdekken! In ons land zijn wij graag bezig met reorganiseren. Reor ganisaties worden vooral gestimuleerd vanuit de ver schillende ministeries. Onderwijs is daar een duidelijk voorbeeld van. Bij financiën streeft men er naar het fis- kaal systeem te vereenvoudigen. In de praktijk blijkt daar zeer weinig van terecht te komen. En ook het streven naar deregulering blijkt voor de praktijk nog weinig op te le veren. Teveel worden allerlei beleidsvoornemens door politieke opvattingen en stromingen vertroebeld. Zo ervaren wij ook de beleidsvoornemens tot wijziging van de hoofdstruktuur van het apparaat van het ministe rie van Landbouw en Visserij in de provincies. De be weegredenen voor de wijziging vloeien voort uit de reor ganisatie op het ministerie van Landbouw zelf doordat Natuurbehoud en openluchtrekreatie nu ook bij het mi nisterie van Landbouw zijn ondergebracht. Vanuit Na tuurbehoud is er sterk op aangedrongen hun belangen onder te brengen bij een eigen Direktoraat Generaal. Dat is niet gebeurd. Er is gekozen voor handhaving van twee Direktoraten Generaal. Op het ministerie kunnen nu twee belangengroepen onderkend worden. Enerzijds agrari sche produktie, verwerking en afzet en anderzijds natuur en landschap, bos en landschapsbouw, faunabeheer en openluchtrekreatie. Als landbouw zijn wij sterk voorstander geweest van twee Direktoraten Generaal met als doel de verschillende taken zoveel mogelijk te integreren. Onder politieke druk is een werkelijke integratie van taken echter niet of onvoldoen de tot stand gekomen. Dat blijkt nu ook uit de beleids voornemens voor de Provinciale struktuur. Er komt pro vinciaal een gescheiden belangenbehartiging voor na tuur en landschapsbehoud, faunabeheer en openlucht rekreatie enerzijds en landbouwproduktie en afzet ander zijds met aan het hoofd twee direkteuren. Onduidelijk is voor ons nog de positie van de inspekteur Landinrich- tingsdienst. Deze Landinrichtingsdienst gaat neutraal werken ten behoeve van landbouw, openluchtrekreatie, natuurbehoud en overige, bij de inrichting in het geding zijnde, aangelegenheden. Onduidelijk is de positie van deze inspekteur ten opzichte van beide direkteuren. Dit gezien vanuit de situatie dat de direkteuren alleen koördinerende bevoegdheden krijgen. In de praktijk betekent dit, dat wanneer er een menings verschil ontstaat tussen b.v. natuurbehoud en landbouw of openluchtrekreatie er niemand in de provincie beslis singsbevoegdheid heeft. Het laatste woord is dan blijk baar aan de minister zelf. Het gevaar is dan niet denk beeldig dat er dan een politieke beslissing genomen wordt waarbij zakelijke argumenten teveel op de achter grond komen. Het beleidsvoornemen is ook dat de voor lichtingsdienst losgekoppeld wordt van de provinciale Direktie. Met andere woorden de Direkteur Landbouw en Voedselvoorziening (LAVO) draagt geen verantwoorde lijkheid meer voor de voorlichtingsdienst. Hij kan zich wel laten bijstaan door de konsulenten. Voor ons is onduidelijk hoe in de toekomst een koördina- tie tot stand kan komen van de voorlichtingsboodschap van de verschillende sektoren veehouderij, tuinbouw, akkerbouw en de S.E.V. wanneer de konsulenten recht streeks worden ondergebracht bij de takdirekties. Men beoogt hiermee o.a. een flexibeler inzetbaarheid van de voorlichting. Daartegenover staat, denk ik, de onze kerheid van een goede koördinatie van de voorlichtings boodschap in overleg met het bedrijfsleven. Onduidelijk is ook de toekomstige positie van de Provin ciale Raad voor Bedrijfsontwikkeling. De laatste jaren is er in de landelijke Raad voor Bedrijfsontwikkeling inten sief gesproken over het funktioneren van de voorlich tingsdienst. Het is dan ook op zijn zachtst gezegd vreemd dat men vanuit het Ministerie van Landbouw het nu blijkbaar voldoende acht te kunnen volstaan met een toelichting op beleidsvoornemens. Juist bij een vergaan de reorganisatie als deze zou er een goede gelegenheid zijn duidelijke beleidslijnen uit te zetten in de provincie, in overleg met het bedrijfsleven. Wij betreuren het dan ook Financiële problemen EG afgewenteld op exporterend bedrijfsleven Het Algemeen Orgaan Voedselvoorziening (AOV) heeft met grote zorg kennis genomen van de beslissing tot op schorting van de uitbetalingen van voorschotten op uit voerrestituties tot 2 januari 1984. Dit schrijft het AOV, de overkoepelende federatie van agrarische exportorganisa ties, in een brief aan de Minister van Landbouw en Visse rij, Ir. G. Braks. Het AOV is van oordeel, dat door deze maatregel vooral het exponerende agransCÏiê ^."ïjfslïVCn SCrft £e!reffCH. Aanvankelijk zou de opschorting van de uitbetalingen na 23 oktober worden beëindigd. Maar nu deze situatie zich voortzet dringt het AOV er bij de minister sterk op aan. dat de Nederlandse overheid onmiddellijk de voortgang van betaling van voorschotten overneemt. Als gevolg van een wijziging van de betrokken verorde ningen, is het de lidstaten evenwel verboden voorschot ten uit te betalen. Voorschotten kunnen pas weer worden uitbetaald vanaPi januari 1984. Met deze maatregel wordt een deel van de landbouwuit gaven die begroot stonden voor 1983, verschoven naar 1984. Het gaat om een bedrag van naar schatting 0.5 miljard. Volgens het AOV treft de Europese Kommissie met deze maatregel vooral een belangrijk exporterend land als Nederland. De extra lasten (hogere rentekosten en liqui diteitsvermindering), welke direkt uit de maatregel van de Europese Kommissie voortvloeien, vormen een ern stige handikap om de zo noodzakelijke export naar derde landen gaande te houden. Via het restitutiebeleid wordt het mogelijk gemaakt de huidige zeer grote voorraden in landen buiten de EG af te zetten. Het AOV vreest dat een wegvallend restitutiebeleid op termijn, zal leiden tot een toenemend beroep op het veel kostbaarder interventie systeem en zeer nadelig zal uitwerken op de positie van de Nederlandse agrarische sektor, die op deze wijze de Europese rekening krijgt gepresenteerd. Het AOV heeft daarom de Minister bericht, bezwaar te maken tegen het feit, dat de financiële problemen van de Gemeenschap op het bedrijfsleven worden afgewenteld. Het AOV en de minister zullen de volgende week over deze kwestie van gedachten wisselen. De opschorting van de betaling van voorschotten op uit voerrestituties treft vooral de export van vlees, zuivel- produkten en granen. zeer dat deze mogelijkheid ons in eerste instantie niet geboden is. De rondgang langs de kringen is deze week op gang gekomen. Dit jaar komen wij weer gezamenlijk met de diensten en instellingen met uitzondering van Oost- en Midden-Brabant. Het blijkt steeds moeilijker voor de be- drijfsgenoten zich overdag vrij te maken. Vandaar dat wij grotendeels voor avondbijeenkomsten hebben gekozen. Wij rekenen er nu wel op dat de bestuursleden zoveel mogelijk de bijeenkomsten bezoeken. Wij vinden het bij zonder belangrijk bij de rondgang met elkaar van ge dachten te kunnen wisselen. Telkenmale blijkt hoe be langrijk het is dat zaken van onderaf ingebracht worden. De belangenbehartiging blijkt daardoor duidelijk beter te verlopen. Doeleman

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 1