Werkgroep gaat kriteria opstellen voor
nieuwvestiging bedrijven bij bestaande
PVV gaat bij subsidiëring
meer projektmatig te werk
over geld
en goed
W.I.R. vordering en
vermogenbelasting
Waterschap doet financieel mee in
ruilverkaveling Yerseke Moer
Door Landbouwschap Nrd. Brabant ingesteld
De Gewestelijke Raad van het Landbouwschap voor Noord-Brabant
heeft op z'n vergadering 31 augustus j.l. o.m. de kwestie van nieuw
vestiging uitvoerig besproken. In toenemende mate doen zich de laatste
tijd problemen voor in situaties waarbij nieuwvestiging plaats vindt op
korte afstand van bestaande agrarische bedrijven. Een aantal gemeen
ten wil de belangen van de bestaande bedrijven veilig stellen door in het
bestemmingsplan een toetsing voor te schrijven van de nieuwvestiging
aan het behoud van de mogelijkheden voor intensivering en schaalver
groting van bestaande agrarische bedrijven. Doordat hierbij geen kri
teria worden aangegeven, kan dit tot willekeur leiden.
De Gewestelijke Raad heeft besloten om een werkgroep in te stellen,
die zich over deze problematiek gaat buigen en zo mogelijk een voorstel
tot regeling zal ontwerpen.
ZOETWATERVOORZIENING IN
DE LAND- EN TUINBOUW
Het provinciaal bestuur heeft de
Gewestelijke Raad uitgenodigd voor
een gesprek over de zoetwatervoor
ziening in de land- en tuinbouw. De
mogelijkheden voor een goede zoet
watervoorziening worden in belang
rijke mate bepaald door de keuze
voor een zoet of zout Grevelingen-
meer. Deze uitnodiging volgt op een
verzoek dat reeds in november 1981
is gedaan.
PROVINCIALE GRONDWATER
VERORDENING
Het Provinciale Bestuur heeft een
voor-ontwerp grondwaterverorde
ning uitgebracht. Volgens deze ver
ordening is voor het onttrekken van
grondwater ten behoeve van berege
ning tot 60 m3 per uur geen registra
tie en/of vergunning nodig. Er is wel
voorzien in een meldingsplicht voor
alle installaties met een pompkapa-
citeit van meer dan 10 m3 per uur. -
BACTERIEVUUR
De Overleggroep bestrijding van
bacterievuur in Noord-Brabant heeft
een brief met bijlagen verzonden aan
de Colleges van Burgemeester en
Wethouders, direkties van gemeen
telijke plantsoenendiensten en de
belangrijkste beheerders van bos- en
natuurterreinen en landschappelijke
beplantingen in Noord-Brabant.
Voorts zijn brieven verzonden aan de
fruittelers en boomkwekers in
Noord-Brabant.
CADMIUM IN DF. KEMPEN
Op 18 augustus heeft een vergadering
van de provinciale overleggroep
"Cadmium in de Kempen" plaats ge
had. Daarbij is het inventarisatierap
port van Haskoning aan de orde ge
weest. Hierin wordt ook de landbouw
als bron van cadmium opgevoerd in
de vorm van fosfaatkunstmest, drijf-
mest en krachtvoer. De indruk be
staat dat door dubbeltellingen de in
vloed van de landbouw overtrokken
wordt. Vanwege de ruime hoeveelhe
den drijfmest is er b.v. niet of nauwe
lijks behoefte aan fosfaatkunstmest,
terwijl daarbij uitgegaan is van een
landelijk gemiddelde.
Het Rijksinstituut voor drinkwater
voorziening heeft onderzoek verricht
naar partikuliere drinkwaterbron
nen. Niet vanwege het Cadmium,
maar o.a. vanwegê de hoeveelheid
nitraat, wordt aanbevolen om aan te
sluiten op het waterleidingnet.
Uit het tussenrapport van Bedrijfs
ontwikkeling, op basis van 140
monsternames blijkt dat het met te
hoge koncentraties cadmium be
smette gebied beperkt is het enige af
stand van de zinkfabrieken. Ook de
invloed van zinkassenwegen is be
perkt tot slechts geringe afstanden
uit deze wegen.
BESTEMMINGSPLAN EN AR
BEIDSOPBRENGST
Het LEI heeft een studie verricht
naar de gevolgen van bepaalde
voorschriften in een gemeentelijk
bestemmingsplan voor de arbeids-
opbrengst van een bepaald rundvee
bedrijf in het oostelijk zandgebied.
De Gewestelijke Raad heeft de be
hoefte uitgesproken aan een snelle
methode waarmee nagegaan kan
worden wat de effekten zijn van het
niet verlenen van een aanlegvergun-
ning. Dit zal nodig zijn om in de
praktijk tot een evenwichtige afwe
ging te komen bij een aanvraag om
een aanlegvergunning.
RELATIE STREEKPLAN - BE
STEMMINGSPLAN
Bij vergelijking van de plankaarten 4
van de provinciale streekplannen in
de verschillende stadia van de pro
cedure blijkt dat ook zeer kleine wij
zigingen zijn aangebracht, hetgeen
tot de konklusie leidt dat bij de vast
stelling van deze streekplannen, met
in achtname van de schaal(gebieden
tot 25 ha zijn niet afzonderlijk aan
geduid), de aanduidingen op deze
plankaarten in detail zijn aange
bracht.
Bij het vergelijken van een 10-tal
bestemmingsplannen met de vast
gestelde streekplannen blijkt voorts
dat op provinciaal niveau voor ca.
3300 ha landbouwgrond een zwaar
dere bestemming wordt geaccep
teerd dan volgens de streekplannen
gerechtvaardigd is. Ondanks deze
duidelijke afwijkingen in de betref
fende bestemmingsplannen, moet
tevens gekonstateerd worden, dat
niet de voorgeschreven afwijkings
procedure van het streekplan wordt
gevolgd. Het blijkt dat in de praktijk
de Streekplannen worden gehan
teerd als een basis waaraan uitslui
tend verzwaringen worden toege
voegd.
BESTEMMINGSPLANNEN
In het kader van het vooroverleg
met de PPD en/of gemeenten
zijn ontvangen het bestemmings
plan "Buitengebied" van de ge
meente Budel en het bestem
mingsplan "Waterwingebied
Lieshout e'.o." van de gemeente
Lieshout.
Tegen het bestemmingsplan
"Buitengebied" van de gemeente
Sprang-Capelle zijn bezwaren
ingediend bij de gemeenteraad.
Tegen het bestemmingsplan
"Raamsdonk-Dorp" van de ge
meente Raamsdonk en het be
stemmingsplan "Buitengebied"
van de gemeente Schijndel zijn
bëzwaren ingediend bij de ge
meenteraad.
Tegen het G.S.-besluit inzake het
bestemmingsplan "Landelijk ge
bied '81" van de gemeente Waal-
re is beroep ingesteld, bij de
Kroon.
BEHEERSPLANNEN
Het Konsulentschap voor de
Rundveehouderij en Akkerbouw
te Waalre heeft het rapport "Be
rekening van het inkomen op een
melkveebedrijf in het Maasheg-
gengebied, bij toepassing van be
heersmaatregelen" opgesteld.
De Minister van Landbouw en
Visserij heeft de Mispeleindse en
Neterselse Heide met aangren
zende beekdalen definitief aan
gewezen als beschermd natuur
monument. In vergelijking met
de voorlopige aanwijzing zijn een
tweetal landbouwkomplexen met
een gezamenlijke oppervlakte
van circa 20 ha buiten de aanwij
zing gelaten en zijn nog 50 ha
landbouwgrond als beschermd
natuurmonument aangewezen.
De Gewestelijke Raad heeft be
roep ingesteld bij de Kroon tegen
deze beschikking.
WATERZAKEN
De Waterleidingmij. Oost-Brabant
heeft zich bereid verklaard om voor
schotten uit te betalen met een to
taalbedrag van ca. 1,5 miljoen in
verband met de grondwateronttrek
king te Vessem. Omdat deze zaak ai
lang duurt en de verwachting is dat
er in 1984 een definitieve regeling zal
komen, wil de Gewestelijke Raad
deze voorschotregeling positief advi
seren. De voorschotregeling houdt
gemiddeld ca. 50% van het door Co-
growa berekende schadebedrag ex-
klusief rente in.
Het bestuur van het produktschap voor vee en vlees (pvv) heeft zich in
zijn openbare vergadering, 14 september j.l., met name gebogen over
het in de komende jaren te voeren subsidie-beleid op een tweetal ge
bieden.
Aan de orde kwam eerst de opzet van de subsidiëring van de varkens-
fokkerij-aktiviteiten in Nederland. Het is hierbij van belang te weten
dat inmiddels een belangrijk deel van de fokvarkens afkomstig is van
fokkerij-groeperingen, terwijl de stamboeken momenteel ca. 70 - 75%
van deze markt in handen hebben. Het bestuurslid J. Louwes ver
wachtte, dat het aandeel der fokkerij-groeperingen de komende jaren
verder zal stijgen. Mede tegen deze achtergrond was het gewenst de
subsidiëring te laten plaatsvinden op een andere dan de tot nu toe
gebruikelijke basis. Het bestuur besloot over te gaan van systemen van
tekort-financieringen naar een meer projektmatige benadering.
De te subsidiëren projekten dienen
een bijdrage te leveren aan de inno
vatie van de fokmethodieken. De re
sultaten komen ten goede aan de ge
hele varkenssektor. Tenslotte stelt de
heer J. van Gisbergen, optredend als
voorzitter in deze vergadering, vast,
dat bestaande toezeggingen op sub
sidieterrein uiteraard gestand zullen
worden gedaan, en dat aan de hand
van de binnenkort te verwachten
reorganisatierapporten van C.B.V.
en Varkens-K.I. een meer principiële
diskussie zal plaatsvinden betreffen
de de meer algemene subsidiëring.
Een tweede subsidie-aangelegenheid
betreft de deelname van het pvv voor
1984 in een groot aantal projekten in
TNO-verband met het oog op de re
search voor de vee- en vleessektor.
Voor 11 projekten werd een bedrag
uitgetrokken van in totaal
462.000,-. De heer Wassenberg, se-
kretaris van het pvv, kon hierbij
melden, dat het reeds eerder begon
nen onderzoek naar de mogelijkhe
den van het tijdens het transport
koelen van vlees vrijwel is afgerond.
Het betreft hier een belangrijk as-
pekt van de internationale konkur-
rentieverhoudingen, omdat de koe-
lingseisen in andere EEG-landen
anders worden toegepast dan in Ne
derland.
DES-problematiek
Het sekretariaat van het pvv kan
melden, dat de nieuwe kontroleme-
thode op de aanwezigheid van Die-
thylstilbestrol (DES) in vlees en le
vende dieren wetenschappelijk rond
is. De volgende stap zal zijn die me
thode in te voegen in de bestaande
pvv-wetgeving op het gebied van de
strafbaarstelling van de toepassing
van stoffen met hormonale werking.
Inmiddels is de rijksoverheid reeds
gestart met het toepassen van de
methode bij de vleeskeuring. Het
bestuur herhaalde in dit verband zijn
opvatting dat het Nederlandse vee,
vlees en vleesprodukt, vrij moet blij
ven van dit soort schadelijke stoffen.
De ondernemer die in een jaar een bedrag van meer dan 2.600,— in
bepaalde bedrijfsmiddelen investeert, krijgt via zijn belastingaanslag
een gedeelte van het investeringsbedrag als investeringsbijdrage uitbe
taald. In deze rubriek hebt u hierover al meerdere keren mogen lezen.
Zoals het met alle wettelijke regels en voorschriften gaat, zijn ook de
bepalingen van de Wet Investeringsrekening regelmatig in discussie.
De rechter moet zich er nog al eens over buigen, waarna wij weer weten
hoe in bepaalde gevallen gehandeld moet worden. Een van de discus
siepunten die al een poos speelt is het volgende.
Het dagelijks bestuur van het Wa
terschap Noord- en Zuid-Beveland
stelt op de algemene vergadering van
het Waterschap 27 september a.s.
voor financieel deel te nemen in de
Ruilverkaveling Yerseke Moer.
Wanneer de algemene vergadering
het bestuursvoorstel overneemt dan
stelt het Waterschap ten behoeve van
het situeren en aanleggen van het
hoofdwaterlopenstelsel een krediet
beschikbaar van totaal en maximaal
1.512.375,— Dit is inklusief een
bedrag van 249.275,- dat verstrekt
zal worden voor de bouw van een ge
maal.
Een en ander betekent een geschots-
verhoging van ca. 3.75 per ha voor
het le jaar. Vanaf het 2e jaar komt de
geschotsverhoging neer op ca. 0.09
per ha. Het Dagelijks Bestuur' stelt
voor geen bijdrage te verlenen in de
stichtingskosten van het gemaal
vooraleer vast staat dat de Minister
van Verkeer en Waterstaat een bij
drage hierin levert. Voorts meent het
Dagelijks Bestuur dat het vanwege
de onzekerheid omtrent het toekom
stig wegbeheer, geen bijdrage zal
moeten leveren in de kosten van
wegverbetering in het ruilverkave-
lingsgebied.
Indien op grond van de regels van de
Wet een ondernemer recht heeft op
een investeringsbijdrage, is deze bij
drage dan een vordering van zijn
onderneming en moet het bedrag
derhalve in de bedrijfsbalans zijn
opgenomen?
Ja, zeiden velen in de dagelijkse ad
viespraktijk, want het bedrag wordt
uitsluitend uitbetaald omdat er be
paalde bedrijfshandelingen zijn ver
richt. Neen, meenden een aantal in
specteurs want de bijdrage is geen
afzonderlijk uit te betalen bedrag
maar vermindert slechts het bedrag
der te betalen Inkomstenbelasting.
Omdat de Inkomstenbelasting een
persoonlijke belasting is en geen
rechtstreekse band met de onderne
ming heeft, mag (een deel van) deze
belasting niet als vordering in de be
drijfsbalans worden opgenomen.
Ook het gerechtshof 's-Gravenhage
oordeelde met haar uitspraak van 4
mei 1981 in gelijke zin.
Nu zult u zich misschien afvragen of
het zo belangrijk is waar de vorde
ring wordt opgenomen. Als het geen
bedrijfsvordering is, dan is het toch
een privé-vordering en in beide ge
vallen behoort het bedrag tot het
vermogen waarover Vermogensbe
lasting moet worden betaald. U zou
gelijk hebben als er niet in de Wet
Vermogensbelasting een (gedeelte
lijke) vrijstelling was opgenomen
voor het bedrijfsvermogen. Daar
door bestaat de mogelijkheid dat de
W.I.R.-vordering als bedrijfsvermo
gen opgenomen, via de vrijstellings
bepaling soms weer komt te verval
len, waardoor hierover geen Vermo
gensbelasting verschuldigd is.
Een belastingplichtige (of zijn advi
seur) meende nog eens een poging te
moeten wagen, maar kreeg van het
Hof Arnhem de kous op de kop.
Doch na cassatie bij de Hoge Raad
keerde het tij omdat dit college zich
als volgt uitsprak: "dat, waar deze
bijdrage derhalve slechts wordt ver
leend voor investering in bedrijfs
middelen van een onderneming en
voorts ingevolge het bepaalde bij ar
tikel 61b van de Wet Inkomstenbe
lasting 1964 onder de daarvermelde
omstandigheden weer geheel of ge
deeltelijk moet worden terugbetaald,
wanneer de investering op één der
daar genoemde wijzen ongedaan
wordt gemaakt, daarvan moet wor
den gezegd dat zij als vermogens
bestanddeel zodanig aan de onder
neming van de belastingplichtige is
gebonden dat in feite een vrije aan
wendingsmogelijkheid ontbreekt".
Voor de Vermogensbelasting weten
we het nu: De te vorderen W.I.R.-
premie is een bedrijfsvordering, of dit
ook voor de Inkomstenbelasting van
toepassing is zullen wij binnenkort
weten. Een dergelijke procedure is via
cassatie ook aan het hoogste rechts
college voorgelegd. Want ook voor de
Inkomstenbelasting heeft de W.I.R.
als bedrijfsvordering effect wanneer
wij denken aan de vermogensaftrek
en de omvang van de F.O.R. Doch dat
hoop ik u een andere keer te berich
ten.
B. Veerbeek
23 september 1983