Werkgroep gaat kriteria opstellen voor nieuwvestiging bedrijven bij bestaande PVV gaat bij subsidiëring meer projektmatig te werk over geld en goed W.I.R. vordering en vermogenbelasting Waterschap doet financieel mee in ruilverkaveling Yerseke Moer Door Landbouwschap Nrd. Brabant ingesteld De Gewestelijke Raad van het Landbouwschap voor Noord-Brabant heeft op z'n vergadering 31 augustus j.l. o.m. de kwestie van nieuw vestiging uitvoerig besproken. In toenemende mate doen zich de laatste tijd problemen voor in situaties waarbij nieuwvestiging plaats vindt op korte afstand van bestaande agrarische bedrijven. Een aantal gemeen ten wil de belangen van de bestaande bedrijven veilig stellen door in het bestemmingsplan een toetsing voor te schrijven van de nieuwvestiging aan het behoud van de mogelijkheden voor intensivering en schaalver groting van bestaande agrarische bedrijven. Doordat hierbij geen kri teria worden aangegeven, kan dit tot willekeur leiden. De Gewestelijke Raad heeft besloten om een werkgroep in te stellen, die zich over deze problematiek gaat buigen en zo mogelijk een voorstel tot regeling zal ontwerpen. ZOETWATERVOORZIENING IN DE LAND- EN TUINBOUW Het provinciaal bestuur heeft de Gewestelijke Raad uitgenodigd voor een gesprek over de zoetwatervoor ziening in de land- en tuinbouw. De mogelijkheden voor een goede zoet watervoorziening worden in belang rijke mate bepaald door de keuze voor een zoet of zout Grevelingen- meer. Deze uitnodiging volgt op een verzoek dat reeds in november 1981 is gedaan. PROVINCIALE GRONDWATER VERORDENING Het Provinciale Bestuur heeft een voor-ontwerp grondwaterverorde ning uitgebracht. Volgens deze ver ordening is voor het onttrekken van grondwater ten behoeve van berege ning tot 60 m3 per uur geen registra tie en/of vergunning nodig. Er is wel voorzien in een meldingsplicht voor alle installaties met een pompkapa- citeit van meer dan 10 m3 per uur. - BACTERIEVUUR De Overleggroep bestrijding van bacterievuur in Noord-Brabant heeft een brief met bijlagen verzonden aan de Colleges van Burgemeester en Wethouders, direkties van gemeen telijke plantsoenendiensten en de belangrijkste beheerders van bos- en natuurterreinen en landschappelijke beplantingen in Noord-Brabant. Voorts zijn brieven verzonden aan de fruittelers en boomkwekers in Noord-Brabant. CADMIUM IN DF. KEMPEN Op 18 augustus heeft een vergadering van de provinciale overleggroep "Cadmium in de Kempen" plaats ge had. Daarbij is het inventarisatierap port van Haskoning aan de orde ge weest. Hierin wordt ook de landbouw als bron van cadmium opgevoerd in de vorm van fosfaatkunstmest, drijf- mest en krachtvoer. De indruk be staat dat door dubbeltellingen de in vloed van de landbouw overtrokken wordt. Vanwege de ruime hoeveelhe den drijfmest is er b.v. niet of nauwe lijks behoefte aan fosfaatkunstmest, terwijl daarbij uitgegaan is van een landelijk gemiddelde. Het Rijksinstituut voor drinkwater voorziening heeft onderzoek verricht naar partikuliere drinkwaterbron nen. Niet vanwege het Cadmium, maar o.a. vanwegê de hoeveelheid nitraat, wordt aanbevolen om aan te sluiten op het waterleidingnet. Uit het tussenrapport van Bedrijfs ontwikkeling, op basis van 140 monsternames blijkt dat het met te hoge koncentraties cadmium be smette gebied beperkt is het enige af stand van de zinkfabrieken. Ook de invloed van zinkassenwegen is be perkt tot slechts geringe afstanden uit deze wegen. BESTEMMINGSPLAN EN AR BEIDSOPBRENGST Het LEI heeft een studie verricht naar de gevolgen van bepaalde voorschriften in een gemeentelijk bestemmingsplan voor de arbeids- opbrengst van een bepaald rundvee bedrijf in het oostelijk zandgebied. De Gewestelijke Raad heeft de be hoefte uitgesproken aan een snelle methode waarmee nagegaan kan worden wat de effekten zijn van het niet verlenen van een aanlegvergun- ning. Dit zal nodig zijn om in de praktijk tot een evenwichtige afwe ging te komen bij een aanvraag om een aanlegvergunning. RELATIE STREEKPLAN - BE STEMMINGSPLAN Bij vergelijking van de plankaarten 4 van de provinciale streekplannen in de verschillende stadia van de pro cedure blijkt dat ook zeer kleine wij zigingen zijn aangebracht, hetgeen tot de konklusie leidt dat bij de vast stelling van deze streekplannen, met in achtname van de schaal(gebieden tot 25 ha zijn niet afzonderlijk aan geduid), de aanduidingen op deze plankaarten in detail zijn aange bracht. Bij het vergelijken van een 10-tal bestemmingsplannen met de vast gestelde streekplannen blijkt voorts dat op provinciaal niveau voor ca. 3300 ha landbouwgrond een zwaar dere bestemming wordt geaccep teerd dan volgens de streekplannen gerechtvaardigd is. Ondanks deze duidelijke afwijkingen in de betref fende bestemmingsplannen, moet tevens gekonstateerd worden, dat niet de voorgeschreven afwijkings procedure van het streekplan wordt gevolgd. Het blijkt dat in de praktijk de Streekplannen worden gehan teerd als een basis waaraan uitslui tend verzwaringen worden toege voegd. BESTEMMINGSPLANNEN In het kader van het vooroverleg met de PPD en/of gemeenten zijn ontvangen het bestemmings plan "Buitengebied" van de ge meente Budel en het bestem mingsplan "Waterwingebied Lieshout e'.o." van de gemeente Lieshout. Tegen het bestemmingsplan "Buitengebied" van de gemeente Sprang-Capelle zijn bezwaren ingediend bij de gemeenteraad. Tegen het bestemmingsplan "Raamsdonk-Dorp" van de ge meente Raamsdonk en het be stemmingsplan "Buitengebied" van de gemeente Schijndel zijn bëzwaren ingediend bij de ge meenteraad. Tegen het G.S.-besluit inzake het bestemmingsplan "Landelijk ge bied '81" van de gemeente Waal- re is beroep ingesteld, bij de Kroon. BEHEERSPLANNEN Het Konsulentschap voor de Rundveehouderij en Akkerbouw te Waalre heeft het rapport "Be rekening van het inkomen op een melkveebedrijf in het Maasheg- gengebied, bij toepassing van be heersmaatregelen" opgesteld. De Minister van Landbouw en Visserij heeft de Mispeleindse en Neterselse Heide met aangren zende beekdalen definitief aan gewezen als beschermd natuur monument. In vergelijking met de voorlopige aanwijzing zijn een tweetal landbouwkomplexen met een gezamenlijke oppervlakte van circa 20 ha buiten de aanwij zing gelaten en zijn nog 50 ha landbouwgrond als beschermd natuurmonument aangewezen. De Gewestelijke Raad heeft be roep ingesteld bij de Kroon tegen deze beschikking. WATERZAKEN De Waterleidingmij. Oost-Brabant heeft zich bereid verklaard om voor schotten uit te betalen met een to taalbedrag van ca. 1,5 miljoen in verband met de grondwateronttrek king te Vessem. Omdat deze zaak ai lang duurt en de verwachting is dat er in 1984 een definitieve regeling zal komen, wil de Gewestelijke Raad deze voorschotregeling positief advi seren. De voorschotregeling houdt gemiddeld ca. 50% van het door Co- growa berekende schadebedrag ex- klusief rente in. Het bestuur van het produktschap voor vee en vlees (pvv) heeft zich in zijn openbare vergadering, 14 september j.l., met name gebogen over het in de komende jaren te voeren subsidie-beleid op een tweetal ge bieden. Aan de orde kwam eerst de opzet van de subsidiëring van de varkens- fokkerij-aktiviteiten in Nederland. Het is hierbij van belang te weten dat inmiddels een belangrijk deel van de fokvarkens afkomstig is van fokkerij-groeperingen, terwijl de stamboeken momenteel ca. 70 - 75% van deze markt in handen hebben. Het bestuurslid J. Louwes ver wachtte, dat het aandeel der fokkerij-groeperingen de komende jaren verder zal stijgen. Mede tegen deze achtergrond was het gewenst de subsidiëring te laten plaatsvinden op een andere dan de tot nu toe gebruikelijke basis. Het bestuur besloot over te gaan van systemen van tekort-financieringen naar een meer projektmatige benadering. De te subsidiëren projekten dienen een bijdrage te leveren aan de inno vatie van de fokmethodieken. De re sultaten komen ten goede aan de ge hele varkenssektor. Tenslotte stelt de heer J. van Gisbergen, optredend als voorzitter in deze vergadering, vast, dat bestaande toezeggingen op sub sidieterrein uiteraard gestand zullen worden gedaan, en dat aan de hand van de binnenkort te verwachten reorganisatierapporten van C.B.V. en Varkens-K.I. een meer principiële diskussie zal plaatsvinden betreffen de de meer algemene subsidiëring. Een tweede subsidie-aangelegenheid betreft de deelname van het pvv voor 1984 in een groot aantal projekten in TNO-verband met het oog op de re search voor de vee- en vleessektor. Voor 11 projekten werd een bedrag uitgetrokken van in totaal 462.000,-. De heer Wassenberg, se- kretaris van het pvv, kon hierbij melden, dat het reeds eerder begon nen onderzoek naar de mogelijkhe den van het tijdens het transport koelen van vlees vrijwel is afgerond. Het betreft hier een belangrijk as- pekt van de internationale konkur- rentieverhoudingen, omdat de koe- lingseisen in andere EEG-landen anders worden toegepast dan in Ne derland. DES-problematiek Het sekretariaat van het pvv kan melden, dat de nieuwe kontroleme- thode op de aanwezigheid van Die- thylstilbestrol (DES) in vlees en le vende dieren wetenschappelijk rond is. De volgende stap zal zijn die me thode in te voegen in de bestaande pvv-wetgeving op het gebied van de strafbaarstelling van de toepassing van stoffen met hormonale werking. Inmiddels is de rijksoverheid reeds gestart met het toepassen van de methode bij de vleeskeuring. Het bestuur herhaalde in dit verband zijn opvatting dat het Nederlandse vee, vlees en vleesprodukt, vrij moet blij ven van dit soort schadelijke stoffen. De ondernemer die in een jaar een bedrag van meer dan 2.600,— in bepaalde bedrijfsmiddelen investeert, krijgt via zijn belastingaanslag een gedeelte van het investeringsbedrag als investeringsbijdrage uitbe taald. In deze rubriek hebt u hierover al meerdere keren mogen lezen. Zoals het met alle wettelijke regels en voorschriften gaat, zijn ook de bepalingen van de Wet Investeringsrekening regelmatig in discussie. De rechter moet zich er nog al eens over buigen, waarna wij weer weten hoe in bepaalde gevallen gehandeld moet worden. Een van de discus siepunten die al een poos speelt is het volgende. Het dagelijks bestuur van het Wa terschap Noord- en Zuid-Beveland stelt op de algemene vergadering van het Waterschap 27 september a.s. voor financieel deel te nemen in de Ruilverkaveling Yerseke Moer. Wanneer de algemene vergadering het bestuursvoorstel overneemt dan stelt het Waterschap ten behoeve van het situeren en aanleggen van het hoofdwaterlopenstelsel een krediet beschikbaar van totaal en maximaal 1.512.375,— Dit is inklusief een bedrag van 249.275,- dat verstrekt zal worden voor de bouw van een ge maal. Een en ander betekent een geschots- verhoging van ca. 3.75 per ha voor het le jaar. Vanaf het 2e jaar komt de geschotsverhoging neer op ca. 0.09 per ha. Het Dagelijks Bestuur' stelt voor geen bijdrage te verlenen in de stichtingskosten van het gemaal vooraleer vast staat dat de Minister van Verkeer en Waterstaat een bij drage hierin levert. Voorts meent het Dagelijks Bestuur dat het vanwege de onzekerheid omtrent het toekom stig wegbeheer, geen bijdrage zal moeten leveren in de kosten van wegverbetering in het ruilverkave- lingsgebied. Indien op grond van de regels van de Wet een ondernemer recht heeft op een investeringsbijdrage, is deze bij drage dan een vordering van zijn onderneming en moet het bedrag derhalve in de bedrijfsbalans zijn opgenomen? Ja, zeiden velen in de dagelijkse ad viespraktijk, want het bedrag wordt uitsluitend uitbetaald omdat er be paalde bedrijfshandelingen zijn ver richt. Neen, meenden een aantal in specteurs want de bijdrage is geen afzonderlijk uit te betalen bedrag maar vermindert slechts het bedrag der te betalen Inkomstenbelasting. Omdat de Inkomstenbelasting een persoonlijke belasting is en geen rechtstreekse band met de onderne ming heeft, mag (een deel van) deze belasting niet als vordering in de be drijfsbalans worden opgenomen. Ook het gerechtshof 's-Gravenhage oordeelde met haar uitspraak van 4 mei 1981 in gelijke zin. Nu zult u zich misschien afvragen of het zo belangrijk is waar de vorde ring wordt opgenomen. Als het geen bedrijfsvordering is, dan is het toch een privé-vordering en in beide ge vallen behoort het bedrag tot het vermogen waarover Vermogensbe lasting moet worden betaald. U zou gelijk hebben als er niet in de Wet Vermogensbelasting een (gedeelte lijke) vrijstelling was opgenomen voor het bedrijfsvermogen. Daar door bestaat de mogelijkheid dat de W.I.R.-vordering als bedrijfsvermo gen opgenomen, via de vrijstellings bepaling soms weer komt te verval len, waardoor hierover geen Vermo gensbelasting verschuldigd is. Een belastingplichtige (of zijn advi seur) meende nog eens een poging te moeten wagen, maar kreeg van het Hof Arnhem de kous op de kop. Doch na cassatie bij de Hoge Raad keerde het tij omdat dit college zich als volgt uitsprak: "dat, waar deze bijdrage derhalve slechts wordt ver leend voor investering in bedrijfs middelen van een onderneming en voorts ingevolge het bepaalde bij ar tikel 61b van de Wet Inkomstenbe lasting 1964 onder de daarvermelde omstandigheden weer geheel of ge deeltelijk moet worden terugbetaald, wanneer de investering op één der daar genoemde wijzen ongedaan wordt gemaakt, daarvan moet wor den gezegd dat zij als vermogens bestanddeel zodanig aan de onder neming van de belastingplichtige is gebonden dat in feite een vrije aan wendingsmogelijkheid ontbreekt". Voor de Vermogensbelasting weten we het nu: De te vorderen W.I.R.- premie is een bedrijfsvordering, of dit ook voor de Inkomstenbelasting van toepassing is zullen wij binnenkort weten. Een dergelijke procedure is via cassatie ook aan het hoogste rechts college voorgelegd. Want ook voor de Inkomstenbelasting heeft de W.I.R. als bedrijfsvordering effect wanneer wij denken aan de vermogensaftrek en de omvang van de F.O.R. Doch dat hoop ik u een andere keer te berich ten. B. Veerbeek 23 september 1983

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 4