Chandor
KIMLC kommentaar
Nieuwe pachtnormen treden per
15 oktober in werking
Tussen hoop en vrees
nu in prijs
verlaagd
Behoudend
Op veler verzoek laten wij hier de nieuwe pachtnormen volgen.
Pachtnormen (achter de geldende normen staan tussen haakjes de oude normen vermeld)
a. land (artikel 2, tweede lid Pachtnormenbesluit)
Grondsoort
Kwaliteitsklasse
Toeslag of aftrek
I
II
III
bouw- en grasland
ontslui
ting
water-
huish.
verka
veling
1.
zeekleigronden
540
(490)
355
(330)
255
(240)
70
(65)
105
(85)
110
(95)
2
rivierkleigronden
405
(350)
300
(270)
200
(180)
60
(55)
95
(75)
70
(55)
3-
zand- en dalgronden
405
(370)
300
(280)
200
(190)
60
(55)
95
(75)
70
(55)
4.
veengronden
330
(300)
250
(230)
170
(160)
60
(55)
95
(75)
70
(55)
tuinland
la. In Noord-Holland en
Zuid-Holland gele
gen boomkwekerij-
gronden en voor de
bloembollenteelt
gebruikte geest
gronden
lb. Overige boomkweke
rij- en bloembollengronden
2. Fruitteeltgronden
3. Overige tuinbouw-
gronden
4080 (3710)1665 (1540)965 (910) 110 (105) 125 (105) 100 (85)
2385
540
(2170)1665
490) 365
(1540)965
340)255
(910)
(240)
110
70
(105)
65)
125
105
(105)
85)
100
80
(85)
(65)
1385 (1260)1060 980)740 (700) 110 (105) 125 (105) 100 (85)
b.
toeslagen (artikel 3 Pachtnor
menbesluit)
voor drainage
voor infiltratie
voor ruilverkavelingsrente
45
80
105
75)
(100)
40)
a. Kwaliteitsklasse
kolom I heeft betrekking op
grond in de hoogste kwaliteits
klasse;
kolom II heeft betrekking op
grond in de gemiddelde kwali
teitsklasse;
kolom III heeft betrekking op
grond in de laagste kwaliteits
klasse.
Hieruit kan men afleiden dat als
voorbeeld voor gronden die kwa
litatief behoren tot het gemiddel
de van kwaliteitsklasse I het
daarbij behorende bedrag van
deze klasse ingevuld moet wor
den.
Voorbeeld: als de kwaliteit van
de grond precies het ge
middelde is van het hoogste en
laagste bedrag in die klasse I te
weten 540 afgerond 360
900 2 4*50. Het resultaat is
dan de "kale" pachtprijs (onder
kale pachtprijs wordt hier ver
staan: "uitsluitend de pacht
waarde van de grond afgezien
van de externe produktiefakto-
ren"). Met andere woorden, de
normen in de tabel zijn de maxi
male waardes in guldens per ha
voor iedere kwaliteitsklasse.
b. Verhoging in percentages
De verhoging van de normen is
verschillend per kwaliteitsklasse
resp. 10%, 8%. en 6%, daaruit kan
men afleiden dat bijv. grond die
gewaardeerd wordt volgens de
oude norm op 415 "kale pacht"
per ha zijnde het gemiddelde in
kwaliteitsklasse I een verhoging
dient te ondergaan van maximaal
9%. Het gemiddelde tussen 10%
en 8%.
De vraag kan gesteld worden of
diegenen die menen dat over het
kale trajekt van de le kwaliteits
klasse (dus van 356 tot 540)
alles met 10% verhoogd moet
worden, het gelijk aan hun zijde
hebben.
c. Toeslagen aftrekken
Er dient indien de externe pro
duktie-omstandigheden afwijken
van het gemiddelde een toeslag of
aftrek te worden toegepast. Ook
hier gelden weer de maxima die
worden vermeld in de tabel.
Helaas worden in de praktijk tot
op heden weinig aftrekken toe
gepast.
Let wel: De normen zijn maxima
zowel positief als negatief.
d. Toeslag voor drainage-aanleg
Indien geheel of ten dele op kos
ten van de eigenaar-verpachter
een drainage wordt aangelegd en
de grond daardoor verbeterd,
mag de pachtprijs met maximaal
80 per ha worden verhoogd. In
23 september 1983
ons werkgebied komt het prak
tisch niet voor dat de eigenaar de
kosten van drainage betaalt. Dit
gebeurt wel in de ruilverkave-
lingsgebieden via de ruilverkave
lingsrente. In de ruilverkavelin
gen nieuwe stijl betaalt de pach
ter in de meeste gevallen de drai
nage 'via het kavelverbeterings-
werk.
Infiltratie
In ons werkgebied hoeven we
over infiltratie nog niet te praten,
de pachtprijs mag op zandgrond,
mits de verpachter de infiltratie
heeft bekostigd, verhoogd wor
den met 105 per ha mdximaal.
Ruilverkavelingsrente
Indien de toeslagen niet vol-
doende zijn mag de pachtprijs
maximaal met 45 per ha per
jaar worden verhoogd indien op
de grond een ruilverkavelings
rente rust.
Met dien verstande, dit geldt al
leen wanneer het bedrag van de
verhoging berekend voor de ex
terne produktie-omstandigheden
niet toereikend is om de ruilver-
kavelingslasten van de verpachter
volledig te kompenseren.
Voorbeeld
Een verpachter verpacht 10 ha
grond; waarvan de kwaliteit het
gemiddelde is in de eerste kwali
teitsklasse; de ontsluiting gaat via
2 dammen en redelijke opritten
naar een verharde dijk: de wa
terhuishouding goed is: met een
gerende perceelsvorm.
Er wordt van uitgegaan dat op dit
perceel een ruilverkavelingsrente
rust van 75 per ha.
beschouwing te blijven. Voor door
berekening komt allèèn in aanmer
king: de verbetering van de water
huishouding, de ontsluiting, de ver
kaveling, de perceelsgrootte, de per
ceelsvorm, de ligging en bereikbaar
heid ten opzichte van de bedrijfsge
bouwen.
De verbetering van deze omstandig
heden verhoogt de gebruiksmoge
lijkheden van de grond en komt der
halve de pachter ten goede. Daarom
is het aanvaardbaar dat een gedeelte
van de ruilverkavelingsrente welke
op de verbetering van de genoemde
omstandigheden betrekking heeft,
gedeeltelijk voor rekening van de
pachter komt.
Het regeringsbeleid voor 1984, zoals
dat in de miljoenennota deze week is
geëtaleerd, geeft enige hoop dat we nu
het dieptepunt van de economische
crisis zijn gepasseerd en dat de vol
gende stap in de richting van beheer
sing van de overheidsfinanciën wordt
gezet. Vooral het terugdringen van het
financierings-tekort en enige daling
van de collectieve druk is van essen
tieel belang om uiteindelijk tot een
herstel van economische activiteit te
komen, die ook ruimte schept voor
meer werkgelegenheid.
Voorwaarde is dan dat de regering er
in slaagt belangrijke ombuigingen
binnen haar uitgavenbeleid te realise
ren. Zelfs al brengt dat tijdelijk enige
negatieve effecten op de besteedbare
inkomens met zich mee. De bezuini
gingen die nu worden voorgesteld zijn
zeker niet mis. Toch vrees ik dat met
name met betrekking tot de collectieve
lastendruk de regering weer aan het
afdwalen is. Immers de ruimte die er
door de lagere sociale premies wordt
geschapen, dreigt weer al deels door
nieuwe belastingverhogingen te wor
den opgeslokt. En als dan in de loop
van 1984 blijkt dat de sociale premies
toch yveer moeten worden verhoogd,
resteert wederom een stijging van de
totale collectieve lastendruk, die de
grens van zeventig procent van het
nationaal inkomen overschrijdt. En
zo'n zware collectieve lastendruk gaat
steeds meer maatschappij-ontwrich
tend werken. Enerzijds doordat elke
stimulans om wat extra's te presteren
er door wordt afgestraft, anderzijds
ha, wordt de pacht vastgesteld op
basis van een redelijke vergoe
ding met betrekking tot de ge-
Hoe is het met het gebouwd, dus de bedrijfsgebouwen
c. gebouwd (artikel 6. eerste lid Pachtnormenbesluit)
Aard van het
bedrijf
Grootte
klasse
in ha
Doelmatigheid
-zeer goed
voldoende slecht
veeteelt- en gemengde
bedrijven 15
390
(340)
225
(195)
50
(60)
15-25
335
(290)
195
(170)
50
(45)
25-35
295
(255)
175
(150)
45
(40)
35-45
240
(210)
155
(135)
45
(40)
akkerbouwbedrijven 15
335
(305) 3q*
(275)
205
(185)
55
(50)
15-25
305
180
(165)
50
(45)
25-35
270
(245)
160
(145)
45
(40)
35-45
225
(205)
125
(115)
45
(40)
Ook hier wordt de maximale pacht
waarde in guldens per ha aangege
ven naar gelang,van het bedrijfstype,
de bedrijfsgrootte en de doelmatig
heid van de gebouwen.
Wanneer kan de ruilverkavelingsrente worden doorberekend in de pacht?
Voorbeeld
pacht vóór de ruilverkaveling
kwaliteitsklasse 450
ontsluiting
waterhuishouding
verkaveling
0
35
75
ruilverkavelings
rente
pacht na de ruilverkaveling
ƒ450
30
90
75
Te konstateren valt dat vóór de ruil
verkaveling de totale toeslag 110
per ha bedroeg. Na de ruilverkave
ling was deze 195.
Er is dus een verschil van 85 per ha.
Reeds gekonstateerd hebbend dat de
ruilverkavelingslasi bedraagt 75
per ha, vloeit hieruit voort da.t geen
toeslag ex artikel 3 lid 4 van het
pachtnormenbesluit, 1977 kan wor
den gegeven. Immers de ƒ75 ruil
verkavelingsrente is lager dan de
verhoging die uit de toeslagen van
externe produktie-omstandigheden
blijkt.
Let wel: Ruilverkavelingsrente, op
gelegd wegens overbedeling, finan
ciering van opstallen en andere fak-
toren die uitsluitend in de vermo
genssfeer van de eigenaar liggen
dient voor de doorberekening buiten
Voorbeeld
Het pachtbedrijf is een akkerbouw
bedrijf. heeft een oppervlakte van 37
ha. De doelmatigheid ligt op 10%
boven voldoende.
Opbouw pachtprijs
15 ha x 225 ƒ3.375
10 ha x 195 30 1.950
10 ha x 160 ƒ1.600
2 ha x 115 230
totaal
ƒ7.155
de intervallen zijn bij zeer goed
ƒ30. 35, ƒ45 die ook nu gehan
teerd zijn.
Waar kan verder rekening mee wor
den gehouden?
a. indien de oppervlakte behorende
bij het gebouw groter is dan 45
bruikswaarde doch minimaal
voor 45 ha.
b. indien, het gebouw groter is dan
de oppervlakte land die er bij be
hoort, dient de hoogst toelaatbare
pachtprijs in relatie te staan tot de
gebruikswaarde.
c. bij zeer doelmatig ingerichte ge
bouwen is de grondkamer be
voegd een toeslag te verlenen.
d. er is een aparte regeling voor het
bepalen van de pachtprijs indien
de eigenaar nieuwe bedrijfsge
bouwen of glasopstanden sticht.
Hierop komen we nader terug.
Huur woning
Deze wordt berekend op basis van
het huurprijspeil van in het betref
fende gebied vergelijkbare wonin
gen.
Belangrijk
Vroeger kon men aan de Grondkamer
verzoeken de hoogst toelaatbare
pachtprijs vast te stellen bij het in
dienen van pachtovereenkomsten
en/of pachtwijzigingsovereenkom-
sten. Nu dient men zelf als eige
naar/verpachter liefst in overleg met
de pachter een pachtprijs in te vullen
die door de Grondkamer wordt ge
toetst en zo nodig wordt gewijzigd.
Advies
Bewaar - en dit geldt voor zowel als
verpachter als pachter - dit artikel
goed. U zult het nodig hebben,
september 1983 J. Markusse
doordat steeds meer mensen zich aan
de als onrechtvaardig ervaren lasten
druk trachten te onttrekken, daarmee
het zwartgeld-cirquit vergrotend.
Vooral ook de zelfstandigen bevinden
zich in een extra nadelige positie, om
dat hun inkomens niet enkel bestemd
zijn voor consumerenmaar ook om de
continuïteit van het eigen bedrijf te
verzekeren. De (verhoogde) zelfstan
digenaftrek is zonder meer ontoerei
kend om de nadelige effecten van het
veel te stijl oplopend tarief der in
komstenbelasting ook maar te com
penseren. Ik vind dan ook de belas
tingvoorstellen van deze regering vol
strekt onverantwoord, zeker waar de
tendens naar verder nivellerende wer
king nog steeds doorgaat.
Bij het doornemen van de Memorie
van Toelichting op de Landbouwbe
groting ben ik mij steeds meer gaan
afvragen of op hel ministerie nog wel
bekend is dat er boeren en tuinders
bestaan. Immers, het hele -stuk is
doordrenkt van zorg om het land
schap, het milieu, het behoud van na
tuurwaarden, de zorg voor het welzijn
der dieren, de vrees voor overproduktie
en de daaruit voortvloeiende neiging
tot statisch denken. Van enige visie op
een agrarische sector die, export-af
hankelijk als ze is, zich doorlopend zal
moeten blijven ontwikkelen en ver
nieuwen, heb ik maar weinig kunnen
terugvinden. Natuurlijk is het logisch
dat, gezien het uitgebreide takenpak
ket van het ministerie van Landbouw,
extra aandacht aan de onderdelen
Natuurbehoud en Openluchtrecreatie
wordt besteed. De wijze waarop nu
evenwel aan de agrarische produktie
zelf min of meer plichtmatig een erg
beperkt aantal pagina's wordt besteed,
vind ik teleurstellend. Eén bladzijde
voor de zuivel, zegge en schrijve ze
ventien regels voor de akkerbouw,
terwijl over het welzijn dieren twee- en
een halve pagina wordt volgeschreven.
En wat moeten we met losse opmer
kingen als: "Veel melkveehouderijbe
drijven bereiken in quantitatief op
zicht spoedig het plafond." Of: "De
structurele ontwikkeling heeft er toe
geleid, dal op veel bedrijven het pro-
duktievermogen zodanig vergroot is,
dat de inkomenscapaciteit toereikend
is". Samen met de begin-opmerking in
de Memorie dat de mogelijkheden der
agrarische sector niet onbegrensd zijn,
geeft dat een beeld van een sector
waarin nog nauwelijks plaats voor
ontwikkeling en groei is. Ik ben het
met deze benaderingswijze dan ook
volstrekt oneens. Ook al deel ik na
tuurlijk de zorg over het in standhou
den van een goede bodemvruchtbaar
heid, de noodzaak tot verbetering van
de kwaliteit der produktie en het
moeten, inspelen op veranderende af
zetmogelijkheden. Wat de concrete
invulling van het beleid betreft, bevat
deze begroting overigens weinig nieu
we feiten, waar we al mochten ver
wachten dat bij de invulling van enige
verdere bezuinigingen ook de laatste
activiteiten van de Grondbank zouden
sneuvelen.
Blij zijn we wel met de bevestiging dat
de extra werkgelegenheidsgelden in
belangrijke mate zullen worden ge
bruikt om meer ruilverkavelingswer
ken in kortere tijd te kunnen uitvoe
ren. Al met al een landbouwbegroting,
die ons niet zozeer problemen geeft ten
aanzien van de concrete cijfers, maar
waarin ons vooral stoort de nogal sta
tische wijze waarop de agrarische
produktiesector wordt benaderd.
LUTEIJN
Advertentie I.M.
kent geen rassenbeperking.