Q verzekeringen
De papieren
rompslomp
Samenloop
ljlli| f. den hollanderlaan 10
IVI tel: 01100-24000
Kamperen bij de boer -
kampeerwet
Zo nu en dan krijgen we op de schadeafdeling wel eens de indruk dat
verzekerden niet de ontstane schade het ergste vinden, maar veel meer
gebukt gaan onder het feit dat er dan een schadeformulier ingevuld
dient te worden. Nu kunnen we ons voorstellen dat men er wel eens
tegen op ziet zeer uitgebreide formulieren in veelvoud in te vullen.
Echter, het door ons gehanteerde formulier bestaat slechts uit een
voor- en achterkant en de te beantwoorden vragen zijn, dachten wij,
voor iedereen goed te begrijpen. Toch komt het nogal eens voor dat een
schadegeval niet afgewikkeld kan worden omdat onze verzekerde geen
schadeformulier heeft ingestuurd. Nu is dat het minst erg indien het
schade aan het voertuig van de verzekerde zelf betreft. Hij moet dan
alleen wat langer op zijn geld wachten. Wel kost het ons extra werk en
dat is op zichzelf natuurlijkheden genoeg er bij u op aan te dringen
direkt na een schadegeval uw schadeformulier op te sturen. Vervelen
der wordt het indien er schade aan een tegenpartij moet worden vergoed
en wij kunnen de zaak niet afwikkelen, omdat enkele van onze leden
moeilijkheden hebben om een schadeformulier in te vullen. U zult het
toch met ons eens zijn, dat het niet alleen uw wettelijke maar zeker ook
uw morele plicht is om, indien u iemand schade toebrengt, er voor te
zorgen dat de gedupeerde zo snel mogelijk wordt schadeloos gesteld.
Bovendien hebben wij op het gebied van schadeafwikkeling een naam
hoog te houden en we voelen er weinig voor deze te verliezen, door dat
een (overigens klein) gedeelte van onze kliënt niet aan zijn verplich
tingen voldoet.
Daarnaast dient u te beseffen, dat indien er meer schade ontstaat
omdat een verzekerde niet aan zijn verplichtingen voldoet, wij gerech
tigd zijn deze extra kosten op hem te verhalen. Rekent u er op dat we
dat ook zullen doen. Het klinkt allemaal wat vervelend en natuurlijk
geldt dit allemaal slechts voor een zeer klein gedeelte van onze leden,
maar u weet het: Een rotte appel in de mand
De manier van invullen
En dan het invullen zelf. We zijn echt
geen muggezifters en we hebben er
alle begrip voor dat uw kapaciteiten
soms op een ander terrein liggen,
maar met een beetje goede wil is het
voor een ieder niogelijk een schade
formulier zodanig in te vullen, dat
wij kunnen begrijpen wat er gebeurd
is. Als er alleen maar een paaf kras
sen staan als toedrachtsomschrijving
wordt het wel een heel moeilijke
puzzel.
U hoeft echt geen tekening op schaal
te maken, maar 'n paar wegen teke
nen (mag zelfs zonder lineaal) en
H. Meeuw sen
daarop een paar vierkantjes, die de
voertuigen aangeven is toch wel
noodzakelijk. Ook het aanduiden
van voorrangswegen wordt nogal
eens vergeten. Een goede test is om
iemand anders, bijv. een huisgenoot
het ingevulde formulier te laten zien,
zonder dat u de toedracht heeft ver
teld. U merkt dan vanzelf of het voor
een ander duidelijk is. Mogen we op
uw medewerking rekenen?
Het Europeesche
schadeformulier
Een paar woorden over het zoge
naamde "Europeesche formulier".
De voordelen hiervan zijn dat in di
verse landen de uitvoeringen precies
hetzelfde zijn en in verschillende ta
len de tekst identiek is. Ook het
plaatsen van de handtekeningen
door beide partijen kan later gehar
rewar over de schuldvraag voorko
men. De nadelen zijn dat de af
schriften dikwijks onleesbaar zijn en
dat dikwijls vergeten wordt de
achterzijde van dit formulier in te
Zo'n ingewikkelde tekening verwachten we nu ook weer niet van U
vullen. We hebben er geen enkel be
zwaar tegen dat u ter plaatse een
dergelijk formulier samen met de
tegenpartij invult, maar stuurt u dit
dan als bijlage mee met ons eigen
schadeformulier.
Leuke dingen
Misschien heeft u nu zachtjes aan de
indruk gekregen dat alles op de
schadeafdeling maar kommer en
kwel is. Gelukkig is dat niet zo en
maken we ook leuke dingen mee.
Een kleine bloemlezing willen wij u,
als slot van dit artikel niet onthou
den. Zo schreef een verzekerde over
"haaievinnen" in plaats van haaie-
tanden. Ook belde ons eens iemand
op die meedeelde de vorige dag do
delijk verongelukt te zijn. Tegenpar
tijen worden ook nogal eens ver
schillend aangeduid. Een van onze
leden wond er geen doekjes om en
schreef over "de vijand". We hebben
nogal wat verzekerden die de naam
Geluk dragen. Niets bijzonders. Het
werd echter opmerkelijk toen een
van deze mensen een aanrijding had
met een zekere Genot. Verder
schreef iemand ons: "Een aanrijding
voorkomen was onvermijdelijk".
Overigens kunnen we er zelf ook wat
van. Wat denkt u van één van onze
medewerkers die in een telefoonge
sprek met een Duitse relatie een
woord moest spellen en begon met:
"Der A von Adolf'.
Zo ziet u maar dat zelfs die hele pa
pieren rompslomp nog wel eens leuk
kan zijn.
H. Meeuwsen
Dit land is gezegend met een aantal Raden, Kommissies en Ombuds
mannen die waken over de belangen van "de konsument", wie dat dan
ook moge zijn en wat hij ook konsumeren mag.
Voerden wij de vorige maal enkele zaken ten tonele waarmee de Raad
van Toezicht op het verzekeringsbedrijf te maken kreeg, in dit stukje
willen wij eens een paar gevallen aan de orde stellen waarin de z.g.
Kommissie Samenloop uitspraak heeft te doen.
"Samenloop doet zich voor als de dekkingen van verschillende verze
keringsovereenkomsten, gesloten ten aanzien van hetzelfde belang ten
behoeve van dezelfde verzekerde of medeverzekerde elkaar overlappen"
heet het in ambtelijke taal.
Populair gezegd, een situatie waarin de ene verzekeraar het vertikt om
te betalen omdat hij van mening is dat de andere moet betalen en
omgekeerd. Afschuiven dus!
Een voorbeeld
Misschien kunt u zich moeilijk voor
stellen wanneer zich zo iets zou kun
nen voordoen. Daarom geven we een
voorbeeld.
Meneer A levert aardappelen aan
meneer B en lost deze met een
vrachtwagen met klepbakken. in de
loods van B. Tijdens het kiepen van
een bak barst er een hogedrukslang
van de hefinstallatie en de olie spuit
de loods in met als gevolg de nodige
schade voor B.
Nu heeft de eigenaar van de vracht
wagen, meneer A dus, zowel een
Wa-verzekering voor de auto als een
bedrijfsaansprakelijkheidsverzeke-
ring. Het is de man niet zo gauw
duidelijk waar hij de schade moet
melden, maar hij hakt voor
zichzelf snel de knoop door. Onder
het motto "niet geschoten, is zeker
mis" vult hij twee schadeformulieren
in en verblijdt zowel de ene als de
andere assuradeur met een aangifte.
Nu bestaat er al sinds jaar en dag eên
regeling dat schade door lading toe
gebracht tijdens het laden of lossen,
onder de AVB thuis hoort. De auto
verzekeraars verwijst hiernaar. Alles
goed en wel, zegt de AVB assura
deur. maar de schade is niet toege
bracht met lading, maar met een on
derdeel van de auto en hoort dus
onder de autoverzekering te vallen.
Na eindeloos gehakketak wordt de
zaak voorgelegd aan de Kommissie
Samenloop en die spreekt het ver
lossende woord. De schade is inder
daad toegebracht tijdens het lossen,
geeft de Kommissie toe, maar niet
door de lading. En daar gaat het in
dit geval om. Het is een onderdeel
van de auto waarmee de schade werd
veroorzaakt en de autoverzekeraar
moet betalen.
Wel lading
Een geval waarin het wel lading be
trof maar geen laden of lossen is het
volgende.
Een surfplank wordt alvast op het
dak- van de auto gelegd met de be
doeling om deze later, bij het naar
huis gaan vast te maken. Voordat het
zover is begint het plotseling hevig te
waaien en de surfplank vliegt van de
auto af en beschadigt een meisje dat
zich juist in de baan van de zeilplank
bevindt.
Ook hier komen de auto- en de
AVP-assuradeur er niet uit. De auto
verzekeraar stelt dat een en ander
gebeurd is tijdens het laden of lossen
(ook al was de plank enige tijd gele
den neergelegd, de ladingshandeling
was nog niet voltooid) doch de
AVP-assuradeur vond dit onzin.
De plank lag al lang voordat het be
gon te waaien op de auto en kon dus
wel degelijk als lading worden be
schouwd.
Ook in dit geval gaf de Kommissie de
AVP-assuradeur gelijk en de auto
verzekeraar betaalde het gelag.
Bedrijfsboom?
Nog gekker wordt het in het nu vol-
Visscher
gende geval waarin een partikuliere-
en een bedrijfsaansprakelijkheids-
verzekeraar het niet eens kunnen
wprden.
Een boekhandelaar heeft voor de ri-
siko's die uit zijn bedrijf kunnen
voortspruiten een bedrijfs-WA ge
sloten. Bovendien had hij reeds een
verzekering lopen die zijn risiko als
partikulier dekte. Deze boekhande
laar bezat een pand waarin hij op de
begane grond zijn handel dreef en op
de 2e en 3e verdieping zelf woonde,
terwijl de le verdieping verhuurd
was.
Op een kwade dag waait er een totaal
verwaarloosde boom om die in de
tuin van het pand stond en bescha
digt de Zoning van de buurman. De
argumentatie van beide verzekeraars
is adembenemend.
Op de begane grond wordt het be
drijf uitgeoefend, zegt de partikulie-
re verzekeraar, en de tuin is alleen
bereikbaar vanuit de bedrijfsruimte.
De bewoners kunnen deze zelfs niet
eens bereiken en dus is het een risiko
dat thuis hoort bij de bedrijfsaan-
sprakelijkheids assuradeur.
Letterlijk brengt de AVB-verzeke-
raar daar tegenin: Aangezien niet is
gebleken door enige overeenkomst
tussen de heer X en de boekhandel of
door enig gebruik door de boekhan
del van de tuin, dat deze op enigerlei
wijze dienstbaar is aan de boekhan
del, ...zijn wij van mening dat het
aansprakelijkheidsrisiko van de
boom in het onderhavige geval in de
partikuliere sfeer ligt.
"Flauwekul", zegt de Kommissie.
De man kan zowel als partikulier
dan als boekhandelaar aansprakelijk
zijn. Beide verzekeraars zouden er
dus voor op kunnen draaien.
De AVP is echter al in 1975 gesloten
en de AVB pas in 1981 zodat volgens
de Kommissie de schade geregeld
diende te worden op basis van het
chronologische beginsel, dat wil zeg
gen dat de oudste betaalt. Aldus ge-
schiedde.
Toch maar goed dat er een Kom
missie Samenloop bestaat. Visscher
Buiten de officiële kampeerterreinen mogen geen kampeermiddelen
worden geplaatst. Alleen als een gemeente vrijstelling of ontheffing van
het kampeerverbod verleent, dus toestemming geeft, mag een eigenaar
van een stuk grond kampeerders op zijn terrein toelate.n. Daar zijn weer
twee uitzonderingen op (zie verder onder artikel 27).
Artikel 21 regelt het "kamperen bij
de boer". B en W moeten hiervoor
dus vrijstelling geven. Voorwaarden
zijn:
- de vrijstelling mag slechts gelden
voor vijf kampeermiddelen in de
periode van 15 maart tot 31 ok
tober;
- er mogen geen stakaravans wor
den geplaatst (alleen toeristische
kampeermiddelen);
- het bestemmingsplan mag zich er
niet tegen verzetten:
- het terrein moet zijn opgenomen
in het (gemeentelijk) kampeer-
plaatsenplan: dit is een soort
schets van de gemeente waarop
staat aangegeven waar op dit
moment mag worden gekam
peerd en waar in de toekomst
eventueel uitbreiding van ver-
blijfsrekreatie mogelijk is; in het
kampeerplaatsenplan moet ook
een afweging plaatsvinden ten
aanzien van de ligging van de
terreinen (landschappelijk) en de
kwaliteit (vooral milieuhygiëni
sche aspekten).
Artikel 22 regelt de vrijstelling die B
en W kan verlenen buiten het kam
peren bij de boer en wel voor:
- groepen voor max. 100 dagen:
- 5 tenten of 3 toeristische kam
peermiddelen 2 bijzettenten
voor max. 6 weken;
- kamphuizen, blokhutten en ge
bouwen die deel uitmaken van
een agrarisch bedrijf voor max.
100 dagen;
- natuurkampen met max. 40
kampeermiddelen op eën aan
eengesloten bezit van minimaal
25 hektare (waarvan de helft bos-
of natuurgebied) voor max. 6
weken per kampeermiddel
In alle gevallen wordt als voorwaar
de gesteld dat het bestemmingsplan
er zich niet tegen verzet.
Volgens artikel 27 mogen gedurende
vier weken in de periode van 15
maart tot 31 oktober bij iedere wo
ning (dus ook op het erf van een
boerderij) 3 tenten of één kara-
van/kampeerauto plus twee (bij-
zet)tentjes worden geplaatst. Aan
deze vorm van kamperen kan geen
enkel voorschrift worden verbonden,
m.a.w. er is geen vrijstelling voor
nodig en het bestemmingsplan kan
het niet verbieden.
Verder mag zonder vrijstelling vol
gens art. 27 buiten kampeerterreinen
max. 72 uur worden gekampeerd
met drie toeristische kampeermid
delen, uiteraard met toestemming
van de grondeigenaar). Het bestem
mingsplan mag zich tegen deze vorm
van kamperen echter niet verzetten
én de gebieden moeten door de ge
meenteraad zijn aangewezen.
De provincie heeft alleen indirekt -
via het bestemmingsplan - greep op
het ontheffings- en vrijstellingenge-
bied van B en W. terwijl de karn-
peervorm zoals genoemd bij artikel
27 (op ieder erf 3 tenten) ook buiten
deze direkte invloed valt.
Een toeristisch kampeermiddel kan
zijn: een tent, vouwwagen, kam
peerauto of toerkaravan.
5 augustus 1983