Q verzekeringen De papieren rompslomp Samenloop ljlli| f. den hollanderlaan 10 IVI tel: 01100-24000 Kamperen bij de boer - kampeerwet Zo nu en dan krijgen we op de schadeafdeling wel eens de indruk dat verzekerden niet de ontstane schade het ergste vinden, maar veel meer gebukt gaan onder het feit dat er dan een schadeformulier ingevuld dient te worden. Nu kunnen we ons voorstellen dat men er wel eens tegen op ziet zeer uitgebreide formulieren in veelvoud in te vullen. Echter, het door ons gehanteerde formulier bestaat slechts uit een voor- en achterkant en de te beantwoorden vragen zijn, dachten wij, voor iedereen goed te begrijpen. Toch komt het nogal eens voor dat een schadegeval niet afgewikkeld kan worden omdat onze verzekerde geen schadeformulier heeft ingestuurd. Nu is dat het minst erg indien het schade aan het voertuig van de verzekerde zelf betreft. Hij moet dan alleen wat langer op zijn geld wachten. Wel kost het ons extra werk en dat is op zichzelf natuurlijkheden genoeg er bij u op aan te dringen direkt na een schadegeval uw schadeformulier op te sturen. Vervelen der wordt het indien er schade aan een tegenpartij moet worden vergoed en wij kunnen de zaak niet afwikkelen, omdat enkele van onze leden moeilijkheden hebben om een schadeformulier in te vullen. U zult het toch met ons eens zijn, dat het niet alleen uw wettelijke maar zeker ook uw morele plicht is om, indien u iemand schade toebrengt, er voor te zorgen dat de gedupeerde zo snel mogelijk wordt schadeloos gesteld. Bovendien hebben wij op het gebied van schadeafwikkeling een naam hoog te houden en we voelen er weinig voor deze te verliezen, door dat een (overigens klein) gedeelte van onze kliënt niet aan zijn verplich tingen voldoet. Daarnaast dient u te beseffen, dat indien er meer schade ontstaat omdat een verzekerde niet aan zijn verplichtingen voldoet, wij gerech tigd zijn deze extra kosten op hem te verhalen. Rekent u er op dat we dat ook zullen doen. Het klinkt allemaal wat vervelend en natuurlijk geldt dit allemaal slechts voor een zeer klein gedeelte van onze leden, maar u weet het: Een rotte appel in de mand De manier van invullen En dan het invullen zelf. We zijn echt geen muggezifters en we hebben er alle begrip voor dat uw kapaciteiten soms op een ander terrein liggen, maar met een beetje goede wil is het voor een ieder niogelijk een schade formulier zodanig in te vullen, dat wij kunnen begrijpen wat er gebeurd is. Als er alleen maar een paaf kras sen staan als toedrachtsomschrijving wordt het wel een heel moeilijke puzzel. U hoeft echt geen tekening op schaal te maken, maar 'n paar wegen teke nen (mag zelfs zonder lineaal) en H. Meeuw sen daarop een paar vierkantjes, die de voertuigen aangeven is toch wel noodzakelijk. Ook het aanduiden van voorrangswegen wordt nogal eens vergeten. Een goede test is om iemand anders, bijv. een huisgenoot het ingevulde formulier te laten zien, zonder dat u de toedracht heeft ver teld. U merkt dan vanzelf of het voor een ander duidelijk is. Mogen we op uw medewerking rekenen? Het Europeesche schadeformulier Een paar woorden over het zoge naamde "Europeesche formulier". De voordelen hiervan zijn dat in di verse landen de uitvoeringen precies hetzelfde zijn en in verschillende ta len de tekst identiek is. Ook het plaatsen van de handtekeningen door beide partijen kan later gehar rewar over de schuldvraag voorko men. De nadelen zijn dat de af schriften dikwijks onleesbaar zijn en dat dikwijls vergeten wordt de achterzijde van dit formulier in te Zo'n ingewikkelde tekening verwachten we nu ook weer niet van U vullen. We hebben er geen enkel be zwaar tegen dat u ter plaatse een dergelijk formulier samen met de tegenpartij invult, maar stuurt u dit dan als bijlage mee met ons eigen schadeformulier. Leuke dingen Misschien heeft u nu zachtjes aan de indruk gekregen dat alles op de schadeafdeling maar kommer en kwel is. Gelukkig is dat niet zo en maken we ook leuke dingen mee. Een kleine bloemlezing willen wij u, als slot van dit artikel niet onthou den. Zo schreef een verzekerde over "haaievinnen" in plaats van haaie- tanden. Ook belde ons eens iemand op die meedeelde de vorige dag do delijk verongelukt te zijn. Tegenpar tijen worden ook nogal eens ver schillend aangeduid. Een van onze leden wond er geen doekjes om en schreef over "de vijand". We hebben nogal wat verzekerden die de naam Geluk dragen. Niets bijzonders. Het werd echter opmerkelijk toen een van deze mensen een aanrijding had met een zekere Genot. Verder schreef iemand ons: "Een aanrijding voorkomen was onvermijdelijk". Overigens kunnen we er zelf ook wat van. Wat denkt u van één van onze medewerkers die in een telefoonge sprek met een Duitse relatie een woord moest spellen en begon met: "Der A von Adolf'. Zo ziet u maar dat zelfs die hele pa pieren rompslomp nog wel eens leuk kan zijn. H. Meeuwsen Dit land is gezegend met een aantal Raden, Kommissies en Ombuds mannen die waken over de belangen van "de konsument", wie dat dan ook moge zijn en wat hij ook konsumeren mag. Voerden wij de vorige maal enkele zaken ten tonele waarmee de Raad van Toezicht op het verzekeringsbedrijf te maken kreeg, in dit stukje willen wij eens een paar gevallen aan de orde stellen waarin de z.g. Kommissie Samenloop uitspraak heeft te doen. "Samenloop doet zich voor als de dekkingen van verschillende verze keringsovereenkomsten, gesloten ten aanzien van hetzelfde belang ten behoeve van dezelfde verzekerde of medeverzekerde elkaar overlappen" heet het in ambtelijke taal. Populair gezegd, een situatie waarin de ene verzekeraar het vertikt om te betalen omdat hij van mening is dat de andere moet betalen en omgekeerd. Afschuiven dus! Een voorbeeld Misschien kunt u zich moeilijk voor stellen wanneer zich zo iets zou kun nen voordoen. Daarom geven we een voorbeeld. Meneer A levert aardappelen aan meneer B en lost deze met een vrachtwagen met klepbakken. in de loods van B. Tijdens het kiepen van een bak barst er een hogedrukslang van de hefinstallatie en de olie spuit de loods in met als gevolg de nodige schade voor B. Nu heeft de eigenaar van de vracht wagen, meneer A dus, zowel een Wa-verzekering voor de auto als een bedrijfsaansprakelijkheidsverzeke- ring. Het is de man niet zo gauw duidelijk waar hij de schade moet melden, maar hij hakt voor zichzelf snel de knoop door. Onder het motto "niet geschoten, is zeker mis" vult hij twee schadeformulieren in en verblijdt zowel de ene als de andere assuradeur met een aangifte. Nu bestaat er al sinds jaar en dag eên regeling dat schade door lading toe gebracht tijdens het laden of lossen, onder de AVB thuis hoort. De auto verzekeraars verwijst hiernaar. Alles goed en wel, zegt de AVB assura deur. maar de schade is niet toege bracht met lading, maar met een on derdeel van de auto en hoort dus onder de autoverzekering te vallen. Na eindeloos gehakketak wordt de zaak voorgelegd aan de Kommissie Samenloop en die spreekt het ver lossende woord. De schade is inder daad toegebracht tijdens het lossen, geeft de Kommissie toe, maar niet door de lading. En daar gaat het in dit geval om. Het is een onderdeel van de auto waarmee de schade werd veroorzaakt en de autoverzekeraar moet betalen. Wel lading Een geval waarin het wel lading be trof maar geen laden of lossen is het volgende. Een surfplank wordt alvast op het dak- van de auto gelegd met de be doeling om deze later, bij het naar huis gaan vast te maken. Voordat het zover is begint het plotseling hevig te waaien en de surfplank vliegt van de auto af en beschadigt een meisje dat zich juist in de baan van de zeilplank bevindt. Ook hier komen de auto- en de AVP-assuradeur er niet uit. De auto verzekeraar stelt dat een en ander gebeurd is tijdens het laden of lossen (ook al was de plank enige tijd gele den neergelegd, de ladingshandeling was nog niet voltooid) doch de AVP-assuradeur vond dit onzin. De plank lag al lang voordat het be gon te waaien op de auto en kon dus wel degelijk als lading worden be schouwd. Ook in dit geval gaf de Kommissie de AVP-assuradeur gelijk en de auto verzekeraar betaalde het gelag. Bedrijfsboom? Nog gekker wordt het in het nu vol- Visscher gende geval waarin een partikuliere- en een bedrijfsaansprakelijkheids- verzekeraar het niet eens kunnen wprden. Een boekhandelaar heeft voor de ri- siko's die uit zijn bedrijf kunnen voortspruiten een bedrijfs-WA ge sloten. Bovendien had hij reeds een verzekering lopen die zijn risiko als partikulier dekte. Deze boekhande laar bezat een pand waarin hij op de begane grond zijn handel dreef en op de 2e en 3e verdieping zelf woonde, terwijl de le verdieping verhuurd was. Op een kwade dag waait er een totaal verwaarloosde boom om die in de tuin van het pand stond en bescha digt de Zoning van de buurman. De argumentatie van beide verzekeraars is adembenemend. Op de begane grond wordt het be drijf uitgeoefend, zegt de partikulie- re verzekeraar, en de tuin is alleen bereikbaar vanuit de bedrijfsruimte. De bewoners kunnen deze zelfs niet eens bereiken en dus is het een risiko dat thuis hoort bij de bedrijfsaan- sprakelijkheids assuradeur. Letterlijk brengt de AVB-verzeke- raar daar tegenin: Aangezien niet is gebleken door enige overeenkomst tussen de heer X en de boekhandel of door enig gebruik door de boekhan del van de tuin, dat deze op enigerlei wijze dienstbaar is aan de boekhan del, ...zijn wij van mening dat het aansprakelijkheidsrisiko van de boom in het onderhavige geval in de partikuliere sfeer ligt. "Flauwekul", zegt de Kommissie. De man kan zowel als partikulier dan als boekhandelaar aansprakelijk zijn. Beide verzekeraars zouden er dus voor op kunnen draaien. De AVP is echter al in 1975 gesloten en de AVB pas in 1981 zodat volgens de Kommissie de schade geregeld diende te worden op basis van het chronologische beginsel, dat wil zeg gen dat de oudste betaalt. Aldus ge- schiedde. Toch maar goed dat er een Kom missie Samenloop bestaat. Visscher Buiten de officiële kampeerterreinen mogen geen kampeermiddelen worden geplaatst. Alleen als een gemeente vrijstelling of ontheffing van het kampeerverbod verleent, dus toestemming geeft, mag een eigenaar van een stuk grond kampeerders op zijn terrein toelate.n. Daar zijn weer twee uitzonderingen op (zie verder onder artikel 27). Artikel 21 regelt het "kamperen bij de boer". B en W moeten hiervoor dus vrijstelling geven. Voorwaarden zijn: - de vrijstelling mag slechts gelden voor vijf kampeermiddelen in de periode van 15 maart tot 31 ok tober; - er mogen geen stakaravans wor den geplaatst (alleen toeristische kampeermiddelen); - het bestemmingsplan mag zich er niet tegen verzetten: - het terrein moet zijn opgenomen in het (gemeentelijk) kampeer- plaatsenplan: dit is een soort schets van de gemeente waarop staat aangegeven waar op dit moment mag worden gekam peerd en waar in de toekomst eventueel uitbreiding van ver- blijfsrekreatie mogelijk is; in het kampeerplaatsenplan moet ook een afweging plaatsvinden ten aanzien van de ligging van de terreinen (landschappelijk) en de kwaliteit (vooral milieuhygiëni sche aspekten). Artikel 22 regelt de vrijstelling die B en W kan verlenen buiten het kam peren bij de boer en wel voor: - groepen voor max. 100 dagen: - 5 tenten of 3 toeristische kam peermiddelen 2 bijzettenten voor max. 6 weken; - kamphuizen, blokhutten en ge bouwen die deel uitmaken van een agrarisch bedrijf voor max. 100 dagen; - natuurkampen met max. 40 kampeermiddelen op eën aan eengesloten bezit van minimaal 25 hektare (waarvan de helft bos- of natuurgebied) voor max. 6 weken per kampeermiddel In alle gevallen wordt als voorwaar de gesteld dat het bestemmingsplan er zich niet tegen verzet. Volgens artikel 27 mogen gedurende vier weken in de periode van 15 maart tot 31 oktober bij iedere wo ning (dus ook op het erf van een boerderij) 3 tenten of één kara- van/kampeerauto plus twee (bij- zet)tentjes worden geplaatst. Aan deze vorm van kamperen kan geen enkel voorschrift worden verbonden, m.a.w. er is geen vrijstelling voor nodig en het bestemmingsplan kan het niet verbieden. Verder mag zonder vrijstelling vol gens art. 27 buiten kampeerterreinen max. 72 uur worden gekampeerd met drie toeristische kampeermid delen, uiteraard met toestemming van de grondeigenaar). Het bestem mingsplan mag zich tegen deze vorm van kamperen echter niet verzetten én de gebieden moeten door de ge meenteraad zijn aangewezen. De provincie heeft alleen indirekt - via het bestemmingsplan - greep op het ontheffings- en vrijstellingenge- bied van B en W. terwijl de karn- peervorm zoals genoemd bij artikel 27 (op ieder erf 3 tenten) ook buiten deze direkte invloed valt. Een toeristisch kampeermiddel kan zijn: een tent, vouwwagen, kam peerauto of toerkaravan. 5 augustus 1983

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 4