Rentesubsidie en Beëindigingsbeleid
vanuit de Z.L.M. gezien
zuidelijke landbouw maatschappij
Eensgezindheid
Landbouwschap vraagt Braks
om maatregelen na overmatige
regenval
z.l.m
VRUDAG 10 JUNI 1983
69e JAARGANG NO. 3685
land- en
tuinbouwblad
Ruim zeven weken later dan gepland kan de heer Testers uit Kruisland zijn aardappelland met mengmest
bestrooien. Hoewel ik die boeren wel kan begrijpen, heb ik het gevoel dat sommige boeren toch nog een dag te
vroeg begonnen zijn met het poten van aardappelen", aldus de heer Testers. Maar wat is wijsheid in een
extreem voorjaar als nu achter ons ligt???
Na ongeveer drie maanden schorsing zijn het Rentesub
sidie- en Beëindigingsbeleid weer opengesteld. De
schorsing was nodig in het kader van de bezuinigingen.
Voor het 0 S fonda betekenen deze bezuinigingen voor
de komende 3 jaar 4 min in '84 oplopend tot 10,5
min in '86. Qradeze opgelegde taakstelling te realiseren
zo dat er ruimte blijft voor andere aktiviteiten hebben er
aanpassingen plaatsgevonden bij de geschorste regelin
gen. Andere aktiviteiten die bij vpprgaande bezuinigin
gen grotendeels beperkt zijn tot de mestbanken en de
bedrijfsverzorgingsdiensten. De samenwerkingsregeling
is nog wel van kracht, maar van deze regeling wordt
weinig gebruik gemaakt. Het financiële voordeel van de
ze regeling is vrij gering terwijl de voorschriften door de
praktijk als vrij ingrijpend worden ervaren.
In het 0 S bestuur zijn wij als bedrijfsleven akkoord
gegaan met 3 Vi% rentesubsidie voor de eerste
85.000,- en 1% tot maximaal 200.000. Jonge on
dernemers die een ontwikkelingsplan uitvoeren krijgen
2% ekstra over deze 200.000. Het lage percentage van
1% is aanvaard tegenover een lagermaximaal bedrag van
b.v. 1 50.000,- met een hoger rentepercentage. Dit is
gedaan om de juist in werking getreden regeling voor
jonge ondernemers niet aan te tasten.
De beëindigingsregeling wordt teruggebracht tot het
Brusselse minimum van alleen ƒ407,- uitkering per
maand voor beëindigers in de leeftijd van 55 tot 65 jaar.
Het beleid in ruilverkavelings-, herinrichtings- en rekon-
struktiegebieden (oude glastuinbouw) wordt ongewijzigd
voortgezet. Verschil van mening is er in het 0 S fonds
nog tussen het bedrijfsleven en de overheid over twee
zaken.
Ten eerste: het bedrijfsleven is van mening dat de beëin
diging met een vergoeding per ha ook moet gelden bij
vrijwillige kavelruil; wanneer een van de deelnemers wil
beëindigen.
Het tweede punt betreft de ekstra premie voor glasaf
braak in rekonstruktiegebieden boven de 12,- die door
de C.C.C. is vastgesteld. Om de onzekerheid ten aanzien
van de rentesubsidie en de beëindigingsregeling niet
langer te laten voortduren is de afspraak gemaakt te her
overwegen of er verschuivingen plaats kunnen vinden
om aan onze eisen tegemoet te komen. Dat betekent
letterlijk geld ergens anders vrij te maken.
Op deze manier werken is bijzonder moeilijk maar ook
zeer onplezierig. Moeilijk vooral omdatde belangen tussen
de sektoren zeker niet altijd gelijk zijn.
Zo hecht de glastuinbouw aan een goede glasafbraakre-,
geling. In de veehouderij is de modernisering duidelijk
gestimuleerd door het rentesubsidiebeleid. Wat er nu
overgebleven is van èn het rentesubsidiebeleid èn het
beëindigingsbeleid, is zo minimaal dat de vraag gerecht
vaardigd is of wij zo nog wel verantwoord bezig zijn.
Het is zeker de moeite waard het rentesubsidiebeleid en
beëindigingsbeleid af te wegen tegenover het belang van
o.a. onderzoek en voorlichting.
Wel is met de bezuiniging bij het 0 s fonds bereikt dat
het beleid voor de mestbanken en de ziekteregeling bij de
bedrijfsverzorging de komende drie jaar veilig is gesteld.
Onbegrijpelijk vinden wij het dat er geen ekstra gelden
via Sociale Zaken beschikbaar blijven voor werkgelegen
heid via de bedrijfsverzorgingsdiensten. Onbegrijpelijk
dat men niet bereid is de arbeidsomstandigheden op de
bedrijven te verlichten. De situatie is nu zo dat wij als het
ware met de rug tegen de muur staan om de ziekterege
ling in stand te houden door gelden beschikbaar te stellen
via het O S fonds. Daardoor is het niet mogelijk wat
ekstra te doen zoals in het verleden o.a. met de vakantie
regeling.
De werknemers kijken nogal kritisch naar de bedrijfsver
zorgingsdiensten. De voedingsbonden zijn beducht voor
de konkurrentie van de bedrijfsverzorging op de arbeids
markt. Wij zijn \ten mening dat de bedrijfsverzorging juist
arbeidsplaatsen schept aangezien ekstra arbeid die nu op
veel bedrijven door bedrijfsverzorgers wordt verricht niet
zou gebeuren met losse, laat staan vaste arbeidskrachten.
Eensgezind optreden binnen het Landbouwschap tussen
werkgevers en werknemers blijkt nogal eens moeilijk te
zijn. Te bont hebben de voedingsbonden het vorige week
gemaakt. Men vond dat het allemaal niet zo erg was met
de problemen in de land- en tuinbouw als gevolg van de
Het Landbouwschap vindt dat een aantal passende maat
regelen getroffen moet worden om boeren, die door de
overmatige regenval van de laatste maanden in problemen
raken, tegemoet te komen. Hij denkt daarbij onder meer
aan uitstel van de inning van inkomstenbelasting en pre
mies. Een dergelijk uitstel dient zo mogelijk gepaard te
gaan met een vrijstelling van rente. In het maandelijks
gesprek met minister Braks (Landbouw en Visserij) op
woensdag 1 juni j.l. heeft het Landbouwschap de be
windsman voorts gevraagd om accijnsvrije suiker be
schikbaar te stellen voor veehouders, die daarmee de
kwaliteit van het kuilvoer voor komende winter nog
enigszins op peil kunnen brengen.
Met minister Braks heeft het Landbouwschap afgespro
ken dat de situatie op de bedrijven nauwlettend zal wor
den gevolgd. Volgens het Landbouwschap zal toepassing
van de Rijksgroepsregeling Zelfstandigen (RZ) waar
schijnlijk niet voldoende zijn om de financiële problemen
van individuele boeren op te lossen. Met name in de
akkerbouw- en veehouderijsektor hebben nu reeds veel
bedrijven forse schade opgelopen door hoge extra kosten
en teruglopende opbrengsten. Een nog onbekend aantal
bedrijven zal, zo meent het schap, te maken krijgen met
een zeer forse inkomensderving. Vandaar dat nu reeds
voorbereidingen getroffen moeten worden om in het na
jaar in voorkomende gevallen bij te springen, aldus het
Landbouwschap.
Minister Braks zei de vrees voor een inkomensderving te
delen. Hij zegde toe dat er overleg gevoerd zal worden
tussen zijn departement en dat van Financiën om de
uitstelmogelijkheden op fiskaal terrein te bezien. Over
het verzoek om suiker beschikbaar te stellen beloofde hij
op korte termijn uitsluitsel te geven. Hij gaat er nu nog
vanuit dat door middel van bestaande instrumenten op
de problemen kan worden ingespeeld, hoewel hij de
mogelijkheid van aangepaste regelingen niet uitsloot.
In het bestuur werd tevens gewezen op positieve uitwer
king van het EG-landbouwbeleid, waardoor de konsu-
ment het gehele jaar door kan beschikken over kwalita
tief goed voedsel tegen een redelijke prijs. Beide Voe
dingsbonden toonden wel begrip voor de moeilijke si
tuatie van de boeren, maar vonden het eigenlijk nog te
vroeg om bij Braks aan te kloppen. Ze waren van mening
dat er te weinig oog bestaat voor de inkomensderving van
losse agrarische werknemers en werknemers bij loonbe
drijven.
slechte weersomstandigheden. Aan deze ongenuanceer
de benadering van de voedingsbonden hebben veel
boeren zich in grote mate geërgerd. Begrijpelijk is het dat
werknemers zorgen hebben over hogere prijzen voor
voedingsmiddelen maar dat men als bestuurslid van het
Landbouwschap durft te beweren dat de schade in de
land- en tuinbouw wel mee zal vallen dan gaat men dui
delijk over de schreef. Beter was het dat men in deze
slechte situatie zich realiseert hoe belangrijk het ook voor
de werknemers is dat de land- en tuinbouw goed funk-
tioneert waardoor ekstra werkgelegenheid tot stand
komt. Nog steeds is een belangrijk deel van de bevolking
afhankelijk van de land- en tuinbouw. Met een jaar wat
wij nu meemaken blijkt dat overduidelijk.
Doeleman