Rentesubsidie en Beëindigingsbeleid vanuit de Z.L.M. gezien zuidelijke landbouw maatschappij Eensgezindheid Landbouwschap vraagt Braks om maatregelen na overmatige regenval z.l.m VRUDAG 10 JUNI 1983 69e JAARGANG NO. 3685 land- en tuinbouwblad Ruim zeven weken later dan gepland kan de heer Testers uit Kruisland zijn aardappelland met mengmest bestrooien. Hoewel ik die boeren wel kan begrijpen, heb ik het gevoel dat sommige boeren toch nog een dag te vroeg begonnen zijn met het poten van aardappelen", aldus de heer Testers. Maar wat is wijsheid in een extreem voorjaar als nu achter ons ligt??? Na ongeveer drie maanden schorsing zijn het Rentesub sidie- en Beëindigingsbeleid weer opengesteld. De schorsing was nodig in het kader van de bezuinigingen. Voor het 0 S fonda betekenen deze bezuinigingen voor de komende 3 jaar 4 min in '84 oplopend tot 10,5 min in '86. Qradeze opgelegde taakstelling te realiseren zo dat er ruimte blijft voor andere aktiviteiten hebben er aanpassingen plaatsgevonden bij de geschorste regelin gen. Andere aktiviteiten die bij vpprgaande bezuinigin gen grotendeels beperkt zijn tot de mestbanken en de bedrijfsverzorgingsdiensten. De samenwerkingsregeling is nog wel van kracht, maar van deze regeling wordt weinig gebruik gemaakt. Het financiële voordeel van de ze regeling is vrij gering terwijl de voorschriften door de praktijk als vrij ingrijpend worden ervaren. In het 0 S bestuur zijn wij als bedrijfsleven akkoord gegaan met 3 Vi% rentesubsidie voor de eerste 85.000,- en 1% tot maximaal 200.000. Jonge on dernemers die een ontwikkelingsplan uitvoeren krijgen 2% ekstra over deze 200.000. Het lage percentage van 1% is aanvaard tegenover een lagermaximaal bedrag van b.v. 1 50.000,- met een hoger rentepercentage. Dit is gedaan om de juist in werking getreden regeling voor jonge ondernemers niet aan te tasten. De beëindigingsregeling wordt teruggebracht tot het Brusselse minimum van alleen ƒ407,- uitkering per maand voor beëindigers in de leeftijd van 55 tot 65 jaar. Het beleid in ruilverkavelings-, herinrichtings- en rekon- struktiegebieden (oude glastuinbouw) wordt ongewijzigd voortgezet. Verschil van mening is er in het 0 S fonds nog tussen het bedrijfsleven en de overheid over twee zaken. Ten eerste: het bedrijfsleven is van mening dat de beëin diging met een vergoeding per ha ook moet gelden bij vrijwillige kavelruil; wanneer een van de deelnemers wil beëindigen. Het tweede punt betreft de ekstra premie voor glasaf braak in rekonstruktiegebieden boven de 12,- die door de C.C.C. is vastgesteld. Om de onzekerheid ten aanzien van de rentesubsidie en de beëindigingsregeling niet langer te laten voortduren is de afspraak gemaakt te her overwegen of er verschuivingen plaats kunnen vinden om aan onze eisen tegemoet te komen. Dat betekent letterlijk geld ergens anders vrij te maken. Op deze manier werken is bijzonder moeilijk maar ook zeer onplezierig. Moeilijk vooral omdatde belangen tussen de sektoren zeker niet altijd gelijk zijn. Zo hecht de glastuinbouw aan een goede glasafbraakre-, geling. In de veehouderij is de modernisering duidelijk gestimuleerd door het rentesubsidiebeleid. Wat er nu overgebleven is van èn het rentesubsidiebeleid èn het beëindigingsbeleid, is zo minimaal dat de vraag gerecht vaardigd is of wij zo nog wel verantwoord bezig zijn. Het is zeker de moeite waard het rentesubsidiebeleid en beëindigingsbeleid af te wegen tegenover het belang van o.a. onderzoek en voorlichting. Wel is met de bezuiniging bij het 0 s fonds bereikt dat het beleid voor de mestbanken en de ziekteregeling bij de bedrijfsverzorging de komende drie jaar veilig is gesteld. Onbegrijpelijk vinden wij het dat er geen ekstra gelden via Sociale Zaken beschikbaar blijven voor werkgelegen heid via de bedrijfsverzorgingsdiensten. Onbegrijpelijk dat men niet bereid is de arbeidsomstandigheden op de bedrijven te verlichten. De situatie is nu zo dat wij als het ware met de rug tegen de muur staan om de ziekterege ling in stand te houden door gelden beschikbaar te stellen via het O S fonds. Daardoor is het niet mogelijk wat ekstra te doen zoals in het verleden o.a. met de vakantie regeling. De werknemers kijken nogal kritisch naar de bedrijfsver zorgingsdiensten. De voedingsbonden zijn beducht voor de konkurrentie van de bedrijfsverzorging op de arbeids markt. Wij zijn \ten mening dat de bedrijfsverzorging juist arbeidsplaatsen schept aangezien ekstra arbeid die nu op veel bedrijven door bedrijfsverzorgers wordt verricht niet zou gebeuren met losse, laat staan vaste arbeidskrachten. Eensgezind optreden binnen het Landbouwschap tussen werkgevers en werknemers blijkt nogal eens moeilijk te zijn. Te bont hebben de voedingsbonden het vorige week gemaakt. Men vond dat het allemaal niet zo erg was met de problemen in de land- en tuinbouw als gevolg van de Het Landbouwschap vindt dat een aantal passende maat regelen getroffen moet worden om boeren, die door de overmatige regenval van de laatste maanden in problemen raken, tegemoet te komen. Hij denkt daarbij onder meer aan uitstel van de inning van inkomstenbelasting en pre mies. Een dergelijk uitstel dient zo mogelijk gepaard te gaan met een vrijstelling van rente. In het maandelijks gesprek met minister Braks (Landbouw en Visserij) op woensdag 1 juni j.l. heeft het Landbouwschap de be windsman voorts gevraagd om accijnsvrije suiker be schikbaar te stellen voor veehouders, die daarmee de kwaliteit van het kuilvoer voor komende winter nog enigszins op peil kunnen brengen. Met minister Braks heeft het Landbouwschap afgespro ken dat de situatie op de bedrijven nauwlettend zal wor den gevolgd. Volgens het Landbouwschap zal toepassing van de Rijksgroepsregeling Zelfstandigen (RZ) waar schijnlijk niet voldoende zijn om de financiële problemen van individuele boeren op te lossen. Met name in de akkerbouw- en veehouderijsektor hebben nu reeds veel bedrijven forse schade opgelopen door hoge extra kosten en teruglopende opbrengsten. Een nog onbekend aantal bedrijven zal, zo meent het schap, te maken krijgen met een zeer forse inkomensderving. Vandaar dat nu reeds voorbereidingen getroffen moeten worden om in het na jaar in voorkomende gevallen bij te springen, aldus het Landbouwschap. Minister Braks zei de vrees voor een inkomensderving te delen. Hij zegde toe dat er overleg gevoerd zal worden tussen zijn departement en dat van Financiën om de uitstelmogelijkheden op fiskaal terrein te bezien. Over het verzoek om suiker beschikbaar te stellen beloofde hij op korte termijn uitsluitsel te geven. Hij gaat er nu nog vanuit dat door middel van bestaande instrumenten op de problemen kan worden ingespeeld, hoewel hij de mogelijkheid van aangepaste regelingen niet uitsloot. In het bestuur werd tevens gewezen op positieve uitwer king van het EG-landbouwbeleid, waardoor de konsu- ment het gehele jaar door kan beschikken over kwalita tief goed voedsel tegen een redelijke prijs. Beide Voe dingsbonden toonden wel begrip voor de moeilijke si tuatie van de boeren, maar vonden het eigenlijk nog te vroeg om bij Braks aan te kloppen. Ze waren van mening dat er te weinig oog bestaat voor de inkomensderving van losse agrarische werknemers en werknemers bij loonbe drijven. slechte weersomstandigheden. Aan deze ongenuanceer de benadering van de voedingsbonden hebben veel boeren zich in grote mate geërgerd. Begrijpelijk is het dat werknemers zorgen hebben over hogere prijzen voor voedingsmiddelen maar dat men als bestuurslid van het Landbouwschap durft te beweren dat de schade in de land- en tuinbouw wel mee zal vallen dan gaat men dui delijk over de schreef. Beter was het dat men in deze slechte situatie zich realiseert hoe belangrijk het ook voor de werknemers is dat de land- en tuinbouw goed funk- tioneert waardoor ekstra werkgelegenheid tot stand komt. Nog steeds is een belangrijk deel van de bevolking afhankelijk van de land- en tuinbouw. Met een jaar wat wij nu meemaken blijkt dat overduidelijk. Doeleman

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 1