VOO It ml Vit OIIW Vrouw en (vrijwilligers)werk Bestuur Middelbare Landbouwschool mag van Rijk naar Landbouworganisaties De bereiding: Minister Braks bij jubileum Zeeuws- Vlaamse agrarische scholen: -w i onder redaktie van de Redaktiekommissic Bond I van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Rra- bant Redaktieadres: Mevr. LJ. de Regt-van Maldegen.. Anna Mariaweg 1, 4494 PB (ieersdijk. We leven in de merkwaardige samenleving dat er bijna een miljoen werklozen zijn, terwijl er nog genoeg werk te doen is. Maar omdat er geen geld is om dit werk te betalen, blijft het liggen, of... wordt het gedaan door vrijwilligers, onbetaald. Dat veronderstelt dus dat er verschillende soorten werk zijn, werk waar je voor betaald moet worden en werk dat je voor niets moet kunnen doen. En dat houdt dan weer in dat sommige mensen geld verdienen met werken en anderen niet. Verder denkend, en rond me heen kijkend, zie ik dat vooral het werk betaald wordt dat iets oplevert, een produkt, dat dan weer verkocht kan worden. Zou dat altijd zo geweest zijn? Moet dat altijd zo blijven? Dat zijn twee vragen die ik centraal wil stellen in dit artikeltje. Vol arbeidsplicht Allereerst de vraag of het altijd zo geweest is. Als we terug kijken, zo meer dan honderd jaar geleden* was de samenleving veel meer agrarisch georganiseerd. Veel mensen leefden op het platteland en voorzagen in hun eigen behoeften. Anderen had den een bedrijfje en weer anderen werkten voor een baas. Maar pas in de tijd van de industriële revolutie ging werken, arbeid, onze dag alle soverheersend vullen. Er moest ge produceerd worden en alles werd daaraan ondergeschikt gemaakt. We kunnen daarbij ook kijken naar onze calvinistische volksaard: door hard te werken zou je je misschien wel een beter plaatsje kunnen ver werven dan er voor je weggelegd was. Wij Nederlanders zitten vol ar- Op de zeer druk bezochte feestelijke bijeenkomst in één van de hallen van de Praktijkschool onderstreepte de heer Braks het belang van de be trokkenheid van agrarisch Zeeuws- Vlaanderen bij met name de Mid delbare Landbouwschool want een omvang van ca. 50 leerlingen is niet zo ver af van het bestaansminimum: "Alle zeilen zullen bijgezet moeten worden om de kontinuïteit van deze instelling voor de toekomst veilig te stellen", aldus de heer Braks, die eraan toevoegde dat het ontbreken van een M.L.S. het wegvallen van een goede infrastruktuur. voor het vervolgonderwijs in zou houden en "tegen deze achtergrond is een nau we samenwerking van de Middelba re Landbouwschool en de Praktijk school het overwegen waard". De Praktijkscholen die volgens de mi nister uniek in de wereld zijn, vor men. volgens hem, een eigen oplos sing voor het ontbreken van land bouwbedrijven bij de agrarische scholen, omdat ze een snelle door stroming van de resultaten van het landbouwkundig onderzoek naar de (toekomstige) gebruiker mogelijk maken. Betrokkenheid In zijn welkomstwoord was de voor zitter van het jubileumkomité. de heer C.J. Almekinders. reeds inge beidsplicht. We zijn opgevoed met het idee dat werken erg belangrijk voor ons is: "wie niet werkt zal niet eten". En wat zien we nu. in onze moderne samenleving? er is niet voldoende betaald werk voor iedereen er zijn veel werklozen die graag wat willen doen moeders hebben thuis geen dag taak meer als de kinderen groter worden en willen wat gaan doen. Het is dus heel begrijpelijk dat het vrijwilligerswerk nu in het cen trum van de belangstelling is komen te staan. Vooral omdat het niet meer om enkelen gaat, het is geen indivi dueel probleem meer, maar het be treft grote groepen in de samenle ving. gaan op de grote betrokkenheid van de bevolking in Zeeuws-Vlaanderen bij de betreffende agrarische scho len, toen hij wees op het grote aantal belangstellenden. Dit ondanks het feit dat juist op de dag van het jubi De waarde van het werk In de diskussie over vrijwilligerswerk spelen verschillende elementen een rol. Bijvoorbeeld: is er duidelijk onderscheid te maken tussen onbetaald vrijwil ligerswerksoorten en betaalde werksoorten? is vrijwilligerswerk alleen wegge legd voor groepen in de samenle ving die eigenlijk geen aanzien hebben omdat ze geen betaalde arbeid verrichten? (huisvrouwen, werklozen, WAO-ers). Je kunt vaststellen dat de essentie van het vrijwilligerswerk is, dat er een vrije keuze moet zijn om het aan te pakken en dat het dienstbaar moet zijn voor de samenleving. Wie vrij is om te kiezen zou wel eens bewust de keuzé kunnen maken voor leum voor het eerst sinds weken weer iets op het land kon worden gedaan. De heer Almekinders wees er daarbij op dat juist in extreme omstandig heden als tijdens dit voorjaar de praktiserende boer een gedegen op leiding niet kan missen: "We prijzen ons gelukkig dat de mogelijkheden hiertoe in Zeeuws-Vlaanderen aan wezig zijn en worden benut". Het jubileum noemde hij een uitstekende gelegenheid om dit nog eens te bena drukken. Na de opening door de voorzitter en de rede van de heer werk dat we nu vrijwilligerswerk noemen. Immers de waarde van dit soort werk, nu door sommigen als negatief ingevuld, is alleen zo be paald door de inkomens- en ar beidsverdeling van nu. Nu geldt dat je aanzien hebt, als je betaald werk verricht, nu geldt dat je pas belang rijk bent als je een agenda kunt trek ken, nu geldt dat je superbelangrijk bent als je een pieper in je borstzakje hebt. Maar moet dit altijd zo blijven? Immers betaald of onbetaald werk zegt niets over het plezier dat je in je werk kunt hebben. Wat kan het aantrekkelijke zijn van vrijwilligerswerk? de gelijkwaardigheid ten opzichte van de mensen waar je mee werkt. Er. is geen sprake van een hiërarchische struktuur, een baas. vrijwilligers zijn ook buiten kan tooruren bereikbaar, ze stellen zich dan ook ter beschikking, je kunt je tijd indelen in overleg er is géén sprake van de afstand die iemand in een bepaalde be roepsrol wel kan scheppen vrijwilligers kunnen samenwer ken met een beroepskracht, op gelijk nivo, en dan kan er een prima werkrelatie ontstaan. Basis-inkomen Als ik zo het vrijwilligerswerk nogal positief omschrijf, dan staat daar één duidelijk punt tegenover: alleen ie mand die door een ander, of door een instantie financieel onderhou den wordt, kan zich dit soort werk veroorloven. Dus toch alleen voor gehuwde vrouwen en uitkeringstrek kers? Ik ben er een groot voorstander van dat we in de toekomst allemaal over een basis-inkomen kunnen beschik- Braks, gaf een in klederdracht gesto ken mevrouw E. Schippers - le Bleu een zeer goed in de smaak vallende voordracht in eigen streektaal. On der luid applaus werd zij daarna per koetswagen uit de hal gereden. Velen bleven na afloop van de officiële bijeenkomst in informele sfeer oude banden versterken en vervlogen he- De toezegging van minister Braks in overweging te willen nemen om het bestuur van de Rijks Middel bare Landbouwschool te Schoon- dijke over te dragen" aan de landbouworganisaties is bij de landbouworganisaties in goede aarde gevallen. Ook bij direkteur van de Landbouwpraktijkschool ir. J. Roest, die sprak van "een aangename verrassing, waarop zo snel mogelijk moet worden inges peeld of beter verder ingespeeld want de eerste aanzetten tot sa menwerking zijn er reeds". Hij wees hierbij op regelmatig overleg Schelvis is een tot de kabeljauwach- tigen behorende vis en komt het meest voor in de Atlantische Oceaan en de Noord- en Oostzee. Ze is iets kleiner en wat slanker dan de kabel jauw; een grijsblauwe rug, een witte buik, een zwarte zijdestreek en bovenaan bevindt zich de zoge naamde Peterusgreep. De vis is vrij stevié en behoort mooi blank van kleur te zijn. De Schelvis is een niet vette vis en bijzonder fijn van smaak. Kortom, een goede reden het onder staande recept eens te proberen. De benodigdheden zijn (voor vier personen): 4 stukken schelvisfilets van 200 a 250 gram, 1 ei, wat pa neermeel, zonnebloemolie, 1 eetle pel suiker, 2 eetlepels ketjap manis, 2 eetlepels azijn, l/i theelepel kno flookpoeder, 1 theelepel strooiaro- ma. 1 grote ui, 2 a 3 mootjes gember, 3 dl. water, maïzena en 30 a 40 gram cashewnoten. leen dat ons allemaal onafhankelijker van elkaar zal maken. Wie wil kan voor een bepaalde samenlevings vorm kiezen, wie dat niet wil doet andere keuzen. Dan kan iedereen binnen zijn of haar eigen mogelijk heden kiezen voor zinvolle arbeid. Ik ben ervan overtuigd dat vrouwen dan pas vrij zullen kunnen kiezen en dat werk dat we nu vrijwilligerswerk noemen, dan even zeer of hoger ge waardeerd zal kunnen worden dan het nu (overgewaardeerde) betaalde werk. Zolang het nog niet zover is, en wie kan een samenleving snel veranderen, is het erg belangrijk dat we voor ons zelf uitmaken wat we belangrijk vin den. We kunnen kiezen voor vrijwil ligerswerk en een onkostenvergoe ding vragen. Want alleen als dat recht er is, dan weten we dat alle vrouwen die keuze kunnen doen* We kunnen kiezen voor betaalde arbeid- of voor de hoog gewaardeerde produktieve arbeid, of voor de arbeid in bepaalde sektoren van de samenleving waar we groepjes vrijwilligers omheen kunnen laten werken. Hoe goed dat kan laten bloeiende aktiviteiten zien als vrou wenrestaurants, de uitgeverij Sara, de vrouwentijdschriften, de vrouwen hulpgroepen, de Vos-kursussen. En wie daar nog eens wat meer over wil lezen raad ik aan om eens te neu zen in: Van Binnen uit, Vrouwen over welzijnswerk en zelforganisatie. Dit boek is geschreven door het Femsoc schrijfkollektief Vlijtig Liesje en is uitgegeven door de feministische uit geverij Sara. Schrik niet van deze mondvol woorden, het is een duidelijk boek, met heel veel voorbeelden hoe vrouwen zelf aktief kunnen zijn. Vooral voor elkaar. Anke de Jonge rinneringen ophalen. Ook de be langstelling voor en deelname aan diverse nevenaktiviteiten als een diawedstrijd, een herkenningswed strijd van landbouwgewassen en in formatiestands was goed te noemen. Het jubileumfeest werd 's a.vonds besloten met muziek, dans en gezel ligheid. J.W. tussen beide scholen en de geza menlijke jubileumviering. Volgens de heer Roest zou een situatie waarin beide scholen één bestuur zouden hebben talloze voordelen bieden. Hij dacht hierbij aan het personeelsbeleid, de betere benut ting van de gebouwen en een adekwate wederzijdse ondersteu ning waar en wanneer dat nodig mocht zijn tussen de Middelbare Landbouwschool en de Praktijk school. Hij zei zich sterk te zullen maken om de door de minister ge boden mogelijkheid tot nauwere samenwerking, verder gestalte te gaan geven. Maak van het water, de suiker, ket jap, azijn, strooiaroma, knoflook poeder, de ui en de gember (beiden heel fijn gesneden) een marinade. Leg hierin de schelvisfilets en laat ze ongeveer 3 a 4 uur marineren. Haal ze dan uit de marinade en laat ze wat uitlekken. Haal ze vervolgens door het geklopte ei en paneer ze (pa neermeel goed aankloppen). Bak ze nu in de olie mooi bruin en éaar en breng inmiddels de marinade aan de kook en bind deze af met de maïze na. Dresseer de schelvisfilets op een schaal en overgiet ze met de saus. Strooi er tot slot de grof gestoten cashewnoten over. Serveer er als garnituur bij: droge rijst, mie of rissole (kleine nieuwe aardappeltjes kookt men bijna gaar en bakt men verder in de boter goudgeel), komkommers of courget tes bij. Probeer er eens een heerlijke Hon gaarse wijn bij (Blauwe Rietstengel '79), verkrijgbaar bij uw leverancier. N.B.: Dit recept is ook heel goed ge schikt voor de wat minder dure scholfilets. Van der Vliet 19 "Ik kan mij zeer goed voorstellen dat bij de landbouworganisaties in Zeeuws-Vlaanderen de wens leeft om bestuurlijk nauwer bij de Mid delbare Landbouwschool betrokken te raken. Ik ben bereid een derge lijk verzoek in overweging te nemen mits het gedragen wordt door een zo breed mogelijke achterban". Deze toch wel verrassende mededeling deed minister ir. G. Braks woensdag 25 mei in Schoondijke, waar hij te gast was bij de jubilerende Rijks Middelbare Agrarische School en de Landbouwpraktijkschool "Prins Willem". Mevr. 'E. Schippers - le Bleu werd per koets naar de plaats van de voordracht gebracht en gehaald. Zij poseert hier even in een van de andere hallen van de Praktijkschool

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 19