KNLC kommentaar Matig voorjaar Bergboerenregeling van toepassing op deel "Otheense Kreek" over geld en goed Aanval op WIR afgeslagen lijkt Vakantiehulp? Er zit meer aan vast dan u denkt!!! Mijtziekte steekt kop weer op Aangifte veldkeuring BTW-tarief voor Biologische gewasbeschermingsmiddelen 4% Ieder jaar bereiken ons, wanneer het seizoenwerk aanbreekt, vragen over hoe te handelen in verband met de sociale verzekeringen van vakantiehulpen, seizoenhulpen en gelegenheidswerkers. Wie zijn verzekeringsplichtig? Iedere hierboven genoemde werker is in principe verzekerd ingevolge alle sociale verzekeringswetten en is over het uitbetaalde loon premie voor alle eerdergenoemde wetten verschuldigd. Om verzekeringsplichtig te zijn moet er een dienstbetrekking zijn. Deze dienstbetrekking is er, indien er duidelijke afspraken zijn gemaakt over beloning, de werktijden en in dien door die afspraken de opdrach ten en de aanwijzingen van de werk gever dienen te worden opgevolgd. Wanneer is er een dienstbetrekking? - indien er een uurloon of een weekloon wordt afgesproken - indien de werktijden van tevoren goed zijn afgesproken en wan neer daar zonder toestemming van de werkgever niet van kan worden afgeweken. - indien er een gezagsverhouding bestaat tussen werkgever en va kantiewerker. Onder gezagsverhouding wordt hier verstaan, dat de werkgever of een ander toezicht houdt op het werk, het werk regelt, de vakantiewerker weg- stuurt als hij/zij zijn/haar werk niet goed doet. Wanneer is er geen dienstbetrek king? - indien de vakantiewerker zelf zijn arbeidstijd bepaald - indien er geen gezagsverhouding bestaat - indien het werk in aangenomen werk, dus niet naar tijdsduur, ge beurt, bijv. fruitplukken, per kist, vroege aardappelen rapen per kist, bonen plukken per kist, gla diolen of tulpen rooien of pellen per mand. Geen dienstbetrekking en toch vallen onder de sociale verzekeringswetten? Kan dat? Ja, dat kan indien de arbeidsverhouding wordt aange gaan voor onbepaalde tijd, of 1 maand of langer het loon tenminste 40% van het voor de leeftijd geldende wettelijke minimumloon bedraagt, en arbeid wordt verricht op tenmin ste 2 dagen per week. het aantal werkdagen meer dan 23 dagen, dit hoeft bij de zelfde werk gever geen aaneengesloten periode te zijn. Maak duidelijke afspraken vooraf Afspraken moet je in feite altijd zwart op wit zetten, maar zeker ook hier. Regel waar de vakantiewerker zich aan moet houden. Vooral wan neer er wordt besloten dat er niet in dienstbetrekking zal worden gewerkt en de werker alle vrijheid wordt ge geven, is vooraf schriftelijk vastleg ging nod\g (denk eens aan een onge luk). Wanneer is er geen verzekerings plicht? Indien er geen dienstbetrekking is, en men bij voorkeur schriftelijk overeenkomt dat het totaal te werken dagen minder is dan 1 maand of 23 werkdagen. Hoe moet je het doen bij géén verze keringsplicht bij de A.S.F. Vraag een aparte verzamelloönstaat aan. Vul naam, adres en geboortedatum in van de vakantiewerker. Vul verder in de periode of het aantal dagen dat is gewerkt. Vermeld bruto of netto loon. Wat betalen De werkgever moet altijd de premie van de volksverzekering betalen. Het werknemersgedeelte A.O.W. 11,45% en A.A.W. 1.35% moet ingehouden worden van het te betalen loon. Het werkgeversgedeelte A.W.B.Z. 4,45% A.K.W. 4,6% en A.A.W. 4,95% is voor rekening van de werkgever. Wilt u nog nader advies U kunt dit krijgen bij de Agrarisch Sociale Fondsen. Voor ons werkgebied: Willem II straat 49 te 5038 BD Tilburg tel: 013-358855 of bij de S.E.V. van de Z.L.M. of bij uw boekhouder. Be waar dit en doe er uw voordeel mee! J. Markusse Voor bijna alle sektoren in land- en tuinbouw verloopt het begin van 1983 tot nu toe niet erg positief. De sektoren die al een tijdje met slechte rentabili teit kampen, namelijk de glastuin bouw en de pluimveehouderij, kunnen zich nog onvoldoende herstellen. Al lijkt het er op dat er voor de glastuin bouw toch weer wel wat lichtpuntjes te onderkennen zijn. Dat geldt aan de opbrengsten-, maar vooral ook aan de kostenkant. Voor veel bedrijven is een rentabiliteitsherstel ook dringend noodzakelijk; de financiële weerstand is immers bedenkelijk gedaald. De glastuinbouw is dan ook de sektor waar de laatste tijd verreweg de mees te, gedwongen bedrijfssluitingen voor komen. Vanzelfsprekend wordt op dit moment alle aandacht getrokken door de ontwikkelingen van de varkenspest. Veel gezinnen, die grotendeels of ge heel van de varkenshouderij afhanke lijk zijn, leven al enige tijd onder grote spanning. Niet alleen is inmiddels de varkensvleesprijs tot onder het kost prijsniveau gedaald, ook ondergaat men de dagelijkse spanning of het ei gen bedrijf vrij van de zo gevreesde ziekte blijft. Vooral in Zuid-Nederland is de druk erg groot. De noodentingen, die nu in een deel van Noord-Brabant zijn ver richt in een vrij groot gebied (ruim een miljoen varkens) konden gewoonweg niet langer achterwege blijven. Het is te hopen dat, gekombineerd met het gedeeltelijke vervoersverbod in Zuid- Nederland en de normale maatregelen voor de rest van ons land, een verdere uitbreiding voorkomen kan worden en daarmee onze zo belangrijke export kan worden veiliggesteld. Ieders me dewerking en vooral ook een strak beleid is daartoe zonder meer noodza kelijk. Tot nu toe gaat het in de melkveehouderij nog verreweg het beste. De melkproduktie ligt dit eerste kwartaal zo'n acht procent hoger dan vorig jaar. Wel moet zo langzamer hand met een nogal laat voorjaar gerekend worden, wat ongetwijfeld produktiedrukkend zal werken. Grote vraag is hier natuurlijk hoe de Brus selse prijsbesluiten zullen uitpakken. Enerzijds een verwachte, zeer schriele prijsverhoging, mogelijk zelfs bevrie zing, anderzijds het risiko van diffe rentiatie van prijs en vooral heffing, wat ons nog steeds boven het hoofd hangt. Voor de akkerbouw verloopt dit voorjaar uiterst stroef. Zo blijft het prijsniveau voor de belangrijke vrije produkten aardappelen en uien ver onder de kostprijs hangen. En het weer van de laatste tijd heeft de voorjaarswerkzaamheden danig ver traagd en verlaat. Al met al dus een wat aarzelende start van dit nieuwe produktiejaar, waardoor het een hele toer zal worden om toch nog tot een bevredigend resultaat voor alle be trokkenen in onze sektor gedurende de rest van dit jaar te kunnen komen. Luteijn Het Hoofd Beheer Landbouwgronden in de provincie Zeeland maakt op grond van artikel 3, lid 4 van de Beschikking bijdragen probleem gebieden bekend, dat door de Commissie Beheer Landbouwgronden (C.B.L.) de Beschikking bijdragen probleemgebieden, beter bekend als de bergboerenregeling, van toepassing is verklaard op een deel van het gebied "Otheense Kreek en Kleine Dulper". Hef besluit van het C.B.L. met kaartbijlage, waarop de kadastrale begrenzing van het betreffende ge bied is aangegeven, ligt ter inzage op de volgende plaatsen: - het kantoor van de Districtsbu reauhouder (D.B.H.) van de S.T.U.L.M., Beethovenhof 76 te Terneuzen; - het kantoor van de Hoofdinge nieur voor Landinrichting, Grond- en Bosbeheer, Directie Beheer Landbouwgronden, Westsingel 58 te Goes. De bergboerenregeling houdt in, dat de boeren in het betreffende gebied de mogelijkheid hebben om een bergboerenovereenkomst aan te gaan met het Bureau Beheer Land bouwgronden (B.B.L.). In een der gelijke overeenkomst, die voor ten minste 5 jaar wordt afgesloten, ver bindt de boer zich om de landbouw op deze grond uit te oefenen onder de bestaande natuurlijke omstandig heden. Deze natuurlijke omstandig heden kunnen betrekking hebben op de waterhuishouding, maaiveldslig ging, begroeiingselementen en ka velstructuur. Wanneer een overeenkomst wordt afgesloten, wordt een vergoeding uitgekeerd. De hoogte van deze ver goeding is afhankelijk van de veebe zetting op het bedrijf. De maximale vergoeding, momenteel 181,50 per ha per jaar, wordt uitgekeerd bij een veebezetting van 1 of meer G.V.E. per ha grasland en groenvoederge- wassen. Om een bergboerenovereenkomst te kunnen afsluiten moet het land bouwbedrijf geheel of gedeeltelijk binnen het probleemgebied liggen. 22 april 1983 Verder kan een overeenkomst alleen worden afgesloten voorzover de be treffende grond als grasland wordt gebruikt of als bouwland voor de teelt van snijmais, voederbieten of lucerne. Het aanvraagformulier voor een bergboerenovereenkomst kan wor den verkregen op bovengenoemde kantoren. Namens de Commie Beheer Land bouwgronden, het Hoofd Beheer Landbouwgron den in de provincie Zeeland, Ing. P. Scheele. In het oosten van ons land is de Var- roa-mijt gekonstateerd. Deze mijt bedreigt de bijen en daardoor kan de bestuiving van de gewassen in gevaar komen. Voor het zuiden en zuidwes ten van ons land is er nog niets aan de hand, zo meent de rijkskonsulent ir. J. Pettinga. Mijn medewerkers heb ben honderden monsters uit heel Nederland opgevangen en daaruit kon de konklusie worden getrokken dat de mijt alleen in het oosten van ons land voor komt, met name in de Achterhoek. De ziekte kan snel om zich heen grijpen maar waarschijn lijk is dit niet. Het ministerie van Landbouw zal niettemin op korte termijn een aantal maatregelen af kondigen om de besmetting in te dammen en zo mogelijk terug te dringen. In zijn openingstoespraak op het congres "Herbezinning op de In komstenbelasting" van de Vereniging van Adjunct-inspecteurs van 's Rijksbelastingen op 3 maart 1983 heeft de staatssecretaris van Finan ciën o.a. meegedeeld, dat hij een voorstander is van aanzienlijke verla ging van de vennootschapsbelasting. Hij dacht hierbij aan een verlaging tot een tarief van 40%, waarbij hij ook te kennen gaf de Inkomstenbe lasting dan te willen aanpassen. De inkomstenbelasting zal in fasen worden aangepakt, waarbij getracht wordt te voorkomen dat een "lap pendeken" ontstaat. Bij dit alles moest de uitvoerbaarheid en de maatschappelijke aanvaardbaarheid een belangrijke rol spelen. De staatssecretaris realiseerde zich hier bij dat het voornemen gemakkelijker is dan de uitvoering. Over afschaffing van de Inkomsten belasting of inruil voor een con sumptiebelasting wilde hij in ieder geval niet praten. Waar overigens het geld vandaan moet komen van de tariefsverlaging van de vennootschapsbelasting en de aanpassing van de inkomstenbelas ting kwam niet aan de orde. Over dit probleem hebben de laatste tijd wel enkele hoogleraren n.l. Stevers en Hordijk zich uitgesproken. Zij willen zowel de vennootschaps belasting als de WIR afschaffen. Het financieel effect voor de overheid zou op wat langere termijn neutraal zijn dus m.a.w. niets kosten. Voor goed renderende bedrijven zou het een stimulans zijn dat de winsten niet meer worden afgeroomd. Te vens zou het voor buitenlandse be drijven aantrekkelijker worden zich in Nederland te vestigen. Aan iedere medaille zitten twee kanten, zo ook hier. Voor de agrarische sector, waar men over het algemeen met een ma tig rendement werkt, zou het weg vallen van de WIR een flinke tegen valler zijn. Naar onze mening zou den heel wat aanpassingen en mo derniseringen dan niet meer plaats vinden. Voorlopig ziet het er niet naar uit dat de hoogleraren hun zin zullen krij gen. Tijdens de behandeling van de begroting van Economische Zaken heeft Minister van Aardenne er aan herinnerd dat in het regeerakkoord sprake is van handhaving van de WIR, waarbij zal worden gestreefd naar stroomlijning. Ook uit de Tweede Kamer kwam naar voren dat het niet verstandig Het Bestuur van de Keuringsdienst Delta-Nederland bericht hiermede dat de aangifte voor de veldkeuring van teeltmateriaal van landbouwge wassen is opengesteld. Binnenkort zullen de daarvoor ver eiste dokumenten toegezonden worden naar de bekende adressen; nieuwe telers, zowel telers van vrije rassen, waarop geen kwekersrecht rust, als wel rassen die in licentie ge teeld worden, krijgen deze doku menten op aanvrage toegestuurd. Aanvragen voor keuring kunnen slechts aanvaard worden wanneer alle certifikaten, die betrekking heb ben op het teeltmateriaal waarmee het betrokken perceel bezaaid of be- poot is, verzocht worden ingeleverd. Als gevolg van de late zaaitijd zal de voorlopig aangehouden sluitingsda tum van 27 april verschoven worden naar een later tijdstip; niettemin wordt een ieder verzocht ten spoe digste zijn aangifte te retourneren, teneinde een vlotte administratieve voorbereiding van de veldkeuring te kunnen verzorgen. Namens het Bestuur, de sekretaris, Ir. H.B. Goettsch zou zijn de investeringsplannen van het bedrijfsleven met ingrijpende maatregëlen te verstoren. Verliesgevende bedrijven hebben wel haat bij de WIR doch niet bij het af schaffen van de vennootschapsbelas ting. Het lijkt er op dat de aanval op de WIR is afgeslagen. (MJ. Robijn). Gewasbeschermingsmiddelen voor landbouwgebruik die onder de Bestrijdingsmiddelenwet val len, worden belast met het 4% BTW-tarief. In toenemende mate wordt in de land- en tuinbouw gebruik gemaakt van zgn. biolo gische gewasbeschermingsmid delen. Voorzover deze middelen niet onder vorenbedoelde wet vallen, is hierop het normale BTW-tarief van 18% van toepas sing. De staatssecretaris van financiën heeft nu goedgekeurd dat voor biologische gewasbeschermings middelen voor landbouwgebruik eveneens het 4%-tarief kan wor den toegepast. Bij biologische gewasbescher mingsmiddelen kan worden ge dacht aan sluipwespen, roofmij- ten, steriele uienvliegmannetjes, bodemaaltjes, schimmels en lok- stoffen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 3