KNLC kommentaar
Matig voorjaar
Bergboerenregeling van
toepassing op deel
"Otheense Kreek"
over geld
en goed
Aanval op WIR
afgeslagen
lijkt
Vakantiehulp?
Er zit meer aan vast dan u denkt!!!
Mijtziekte steekt
kop weer op
Aangifte veldkeuring
BTW-tarief voor Biologische
gewasbeschermingsmiddelen 4%
Ieder jaar bereiken ons, wanneer het seizoenwerk aanbreekt, vragen
over hoe te handelen in verband met de sociale verzekeringen van
vakantiehulpen, seizoenhulpen en gelegenheidswerkers.
Wie zijn verzekeringsplichtig?
Iedere hierboven genoemde werker
is in principe verzekerd ingevolge
alle sociale verzekeringswetten en is
over het uitbetaalde loon premie
voor alle eerdergenoemde wetten
verschuldigd.
Om verzekeringsplichtig te zijn moet
er een dienstbetrekking zijn.
Deze dienstbetrekking is er, indien er
duidelijke afspraken zijn gemaakt
over beloning, de werktijden en in
dien door die afspraken de opdrach
ten en de aanwijzingen van de werk
gever dienen te worden opgevolgd.
Wanneer is er een dienstbetrekking?
- indien er een uurloon of een
weekloon wordt afgesproken
- indien de werktijden van tevoren
goed zijn afgesproken en wan
neer daar zonder toestemming
van de werkgever niet van kan
worden afgeweken.
- indien er een gezagsverhouding
bestaat tussen werkgever en va
kantiewerker.
Onder gezagsverhouding wordt hier
verstaan, dat de werkgever of een
ander toezicht houdt op het werk, het
werk regelt, de vakantiewerker weg-
stuurt als hij/zij zijn/haar werk niet
goed doet.
Wanneer is er geen dienstbetrek
king?
- indien de vakantiewerker zelf zijn
arbeidstijd bepaald
- indien er geen gezagsverhouding
bestaat
- indien het werk in aangenomen
werk, dus niet naar tijdsduur, ge
beurt, bijv. fruitplukken, per kist,
vroege aardappelen rapen per
kist, bonen plukken per kist, gla
diolen of tulpen rooien of pellen
per mand.
Geen dienstbetrekking en toch vallen
onder de sociale verzekeringswetten?
Kan dat?
Ja, dat kan indien
de arbeidsverhouding wordt aange
gaan voor onbepaalde tijd, of 1
maand of langer het loon tenminste
40% van het voor de leeftijd geldende
wettelijke minimumloon bedraagt,
en arbeid wordt verricht op tenmin
ste 2 dagen per week.
het aantal werkdagen meer dan 23
dagen, dit hoeft bij de zelfde werk
gever geen aaneengesloten periode
te zijn.
Maak duidelijke afspraken vooraf
Afspraken moet je in feite altijd
zwart op wit zetten, maar zeker ook
hier. Regel waar de vakantiewerker
zich aan moet houden. Vooral wan
neer er wordt besloten dat er niet in
dienstbetrekking zal worden gewerkt
en de werker alle vrijheid wordt ge
geven, is vooraf schriftelijk vastleg
ging nod\g (denk eens aan een onge
luk).
Wanneer is er geen verzekerings
plicht?
Indien er geen dienstbetrekking is,
en men bij voorkeur schriftelijk
overeenkomt dat het totaal te werken
dagen minder is dan 1 maand of 23
werkdagen.
Hoe moet je het doen bij géén verze
keringsplicht bij de A.S.F.
Vraag een aparte verzamelloönstaat
aan.
Vul naam, adres en geboortedatum
in van de vakantiewerker.
Vul verder in de periode of het aantal
dagen dat is gewerkt.
Vermeld bruto of netto loon.
Wat betalen
De werkgever moet altijd de premie
van de volksverzekering betalen. Het
werknemersgedeelte A.O.W. 11,45%
en A.A.W. 1.35% moet ingehouden
worden van het te betalen loon. Het
werkgeversgedeelte A.W.B.Z. 4,45%
A.K.W. 4,6% en A.A.W. 4,95% is
voor rekening van de werkgever.
Wilt u nog nader advies
U kunt dit krijgen bij de Agrarisch
Sociale Fondsen.
Voor ons werkgebied: Willem II
straat 49 te 5038 BD Tilburg tel:
013-358855 of bij de S.E.V. van de
Z.L.M. of bij uw boekhouder. Be
waar dit en doe er uw voordeel mee!
J. Markusse
Voor bijna alle sektoren in land- en
tuinbouw verloopt het begin van 1983
tot nu toe niet erg positief. De sektoren
die al een tijdje met slechte rentabili
teit kampen, namelijk de glastuin
bouw en de pluimveehouderij, kunnen
zich nog onvoldoende herstellen. Al
lijkt het er op dat er voor de glastuin
bouw toch weer wel wat lichtpuntjes te
onderkennen zijn. Dat geldt aan de
opbrengsten-, maar vooral ook aan de
kostenkant. Voor veel bedrijven is een
rentabiliteitsherstel ook dringend
noodzakelijk; de financiële weerstand
is immers bedenkelijk gedaald. De
glastuinbouw is dan ook de sektor
waar de laatste tijd verreweg de mees
te, gedwongen bedrijfssluitingen voor
komen. Vanzelfsprekend wordt op dit
moment alle aandacht getrokken door
de ontwikkelingen van de varkenspest.
Veel gezinnen, die grotendeels of ge
heel van de varkenshouderij afhanke
lijk zijn, leven al enige tijd onder grote
spanning. Niet alleen is inmiddels de
varkensvleesprijs tot onder het kost
prijsniveau gedaald, ook ondergaat
men de dagelijkse spanning of het ei
gen bedrijf vrij van de zo gevreesde
ziekte blijft.
Vooral in Zuid-Nederland is de druk
erg groot. De noodentingen, die nu in
een deel van Noord-Brabant zijn ver
richt in een vrij groot gebied (ruim een
miljoen varkens) konden gewoonweg
niet langer achterwege blijven. Het is
te hopen dat, gekombineerd met het
gedeeltelijke vervoersverbod in Zuid-
Nederland en de normale maatregelen
voor de rest van ons land, een verdere
uitbreiding voorkomen kan worden en
daarmee onze zo belangrijke export
kan worden veiliggesteld. Ieders me
dewerking en vooral ook een strak
beleid is daartoe zonder meer noodza
kelijk. Tot nu toe gaat het in de
melkveehouderij nog verreweg het
beste. De melkproduktie ligt dit eerste
kwartaal zo'n acht procent hoger dan
vorig jaar. Wel moet zo langzamer
hand met een nogal laat voorjaar
gerekend worden, wat ongetwijfeld
produktiedrukkend zal werken. Grote
vraag is hier natuurlijk hoe de Brus
selse prijsbesluiten zullen uitpakken.
Enerzijds een verwachte, zeer schriele
prijsverhoging, mogelijk zelfs bevrie
zing, anderzijds het risiko van diffe
rentiatie van prijs en vooral heffing,
wat ons nog steeds boven het hoofd
hangt. Voor de akkerbouw verloopt dit
voorjaar uiterst stroef. Zo blijft het
prijsniveau voor de belangrijke vrije
produkten aardappelen en uien ver
onder de kostprijs hangen.
En het weer van de laatste tijd heeft de
voorjaarswerkzaamheden danig ver
traagd en verlaat. Al met al dus een
wat aarzelende start van dit nieuwe
produktiejaar, waardoor het een hele
toer zal worden om toch nog tot een
bevredigend resultaat voor alle be
trokkenen in onze sektor gedurende de
rest van dit jaar te kunnen komen.
Luteijn
Het Hoofd Beheer Landbouwgronden in de provincie Zeeland maakt
op grond van artikel 3, lid 4 van de Beschikking bijdragen probleem
gebieden bekend, dat door de Commissie Beheer Landbouwgronden
(C.B.L.) de Beschikking bijdragen probleemgebieden, beter bekend als
de bergboerenregeling, van toepassing is verklaard op een deel van het
gebied "Otheense Kreek en Kleine Dulper".
Hef besluit van het C.B.L. met
kaartbijlage, waarop de kadastrale
begrenzing van het betreffende ge
bied is aangegeven, ligt ter inzage op
de volgende plaatsen:
- het kantoor van de Districtsbu
reauhouder (D.B.H.) van de
S.T.U.L.M., Beethovenhof 76 te
Terneuzen;
- het kantoor van de Hoofdinge
nieur voor Landinrichting,
Grond- en Bosbeheer, Directie
Beheer Landbouwgronden,
Westsingel 58 te Goes.
De bergboerenregeling houdt in, dat
de boeren in het betreffende gebied
de mogelijkheid hebben om een
bergboerenovereenkomst aan te
gaan met het Bureau Beheer Land
bouwgronden (B.B.L.). In een der
gelijke overeenkomst, die voor ten
minste 5 jaar wordt afgesloten, ver
bindt de boer zich om de landbouw
op deze grond uit te oefenen onder
de bestaande natuurlijke omstandig
heden. Deze natuurlijke omstandig
heden kunnen betrekking hebben op
de waterhuishouding, maaiveldslig
ging, begroeiingselementen en ka
velstructuur.
Wanneer een overeenkomst wordt
afgesloten, wordt een vergoeding
uitgekeerd. De hoogte van deze ver
goeding is afhankelijk van de veebe
zetting op het bedrijf. De maximale
vergoeding, momenteel 181,50 per
ha per jaar, wordt uitgekeerd bij een
veebezetting van 1 of meer G.V.E.
per ha grasland en groenvoederge-
wassen.
Om een bergboerenovereenkomst te
kunnen afsluiten moet het land
bouwbedrijf geheel of gedeeltelijk
binnen het probleemgebied liggen.
22 april 1983
Verder kan een overeenkomst alleen
worden afgesloten voorzover de be
treffende grond als grasland wordt
gebruikt of als bouwland voor de
teelt van snijmais, voederbieten of
lucerne.
Het aanvraagformulier voor een
bergboerenovereenkomst kan wor
den verkregen op bovengenoemde
kantoren.
Namens de Commie Beheer Land
bouwgronden,
het Hoofd Beheer Landbouwgron
den in de
provincie Zeeland,
Ing. P. Scheele.
In het oosten van ons land is de Var-
roa-mijt gekonstateerd. Deze mijt
bedreigt de bijen en daardoor kan de
bestuiving van de gewassen in gevaar
komen. Voor het zuiden en zuidwes
ten van ons land is er nog niets aan de
hand, zo meent de rijkskonsulent ir.
J. Pettinga. Mijn medewerkers heb
ben honderden monsters uit heel
Nederland opgevangen en daaruit
kon de konklusie worden getrokken
dat de mijt alleen in het oosten van
ons land voor komt, met name in de
Achterhoek. De ziekte kan snel om
zich heen grijpen maar waarschijn
lijk is dit niet. Het ministerie van
Landbouw zal niettemin op korte
termijn een aantal maatregelen af
kondigen om de besmetting in te
dammen en zo mogelijk terug te
dringen.
In zijn openingstoespraak op het congres "Herbezinning op de In
komstenbelasting" van de Vereniging van Adjunct-inspecteurs van 's
Rijksbelastingen op 3 maart 1983 heeft de staatssecretaris van Finan
ciën o.a. meegedeeld, dat hij een voorstander is van aanzienlijke verla
ging van de vennootschapsbelasting. Hij dacht hierbij aan een verlaging
tot een tarief van 40%, waarbij hij ook te kennen gaf de Inkomstenbe
lasting dan te willen aanpassen.
De inkomstenbelasting zal in fasen
worden aangepakt, waarbij getracht
wordt te voorkomen dat een "lap
pendeken" ontstaat. Bij dit alles
moest de uitvoerbaarheid en de
maatschappelijke aanvaardbaarheid
een belangrijke rol spelen. De
staatssecretaris realiseerde zich hier
bij dat het voornemen gemakkelijker
is dan de uitvoering.
Over afschaffing van de Inkomsten
belasting of inruil voor een con
sumptiebelasting wilde hij in ieder
geval niet praten.
Waar overigens het geld vandaan
moet komen van de tariefsverlaging
van de vennootschapsbelasting en de
aanpassing van de inkomstenbelas
ting kwam niet aan de orde. Over dit
probleem hebben de laatste tijd wel
enkele hoogleraren n.l. Stevers en
Hordijk zich uitgesproken.
Zij willen zowel de vennootschaps
belasting als de WIR afschaffen. Het
financieel effect voor de overheid
zou op wat langere termijn neutraal
zijn dus m.a.w. niets kosten.
Voor goed renderende bedrijven zou
het een stimulans zijn dat de winsten
niet meer worden afgeroomd. Te
vens zou het voor buitenlandse be
drijven aantrekkelijker worden zich
in Nederland te vestigen. Aan iedere
medaille zitten twee kanten, zo ook
hier. Voor de agrarische sector, waar
men over het algemeen met een ma
tig rendement werkt, zou het weg
vallen van de WIR een flinke tegen
valler zijn. Naar onze mening zou
den heel wat aanpassingen en mo
derniseringen dan niet meer plaats
vinden.
Voorlopig ziet het er niet naar uit dat
de hoogleraren hun zin zullen krij
gen. Tijdens de behandeling van de
begroting van Economische Zaken
heeft Minister van Aardenne er aan
herinnerd dat in het regeerakkoord
sprake is van handhaving van de
WIR, waarbij zal worden gestreefd
naar stroomlijning.
Ook uit de Tweede Kamer kwam
naar voren dat het niet verstandig
Het Bestuur van de Keuringsdienst
Delta-Nederland bericht hiermede
dat de aangifte voor de veldkeuring
van teeltmateriaal van landbouwge
wassen is opengesteld.
Binnenkort zullen de daarvoor ver
eiste dokumenten toegezonden
worden naar de bekende adressen;
nieuwe telers, zowel telers van vrije
rassen, waarop geen kwekersrecht
rust, als wel rassen die in licentie ge
teeld worden, krijgen deze doku
menten op aanvrage toegestuurd.
Aanvragen voor keuring kunnen
slechts aanvaard worden wanneer
alle certifikaten, die betrekking heb
ben op het teeltmateriaal waarmee
het betrokken perceel bezaaid of be-
poot is, verzocht worden ingeleverd.
Als gevolg van de late zaaitijd zal de
voorlopig aangehouden sluitingsda
tum van 27 april verschoven worden
naar een later tijdstip; niettemin
wordt een ieder verzocht ten spoe
digste zijn aangifte te retourneren,
teneinde een vlotte administratieve
voorbereiding van de veldkeuring te
kunnen verzorgen.
Namens het Bestuur,
de sekretaris,
Ir. H.B. Goettsch
zou zijn de investeringsplannen van
het bedrijfsleven met ingrijpende
maatregëlen te verstoren.
Verliesgevende bedrijven hebben wel
haat bij de WIR doch niet bij het af
schaffen van de vennootschapsbelas
ting. Het lijkt er op dat de aanval op
de WIR is afgeslagen.
(MJ. Robijn).
Gewasbeschermingsmiddelen
voor landbouwgebruik die onder
de Bestrijdingsmiddelenwet val
len, worden belast met het 4%
BTW-tarief. In toenemende mate
wordt in de land- en tuinbouw
gebruik gemaakt van zgn. biolo
gische gewasbeschermingsmid
delen. Voorzover deze middelen
niet onder vorenbedoelde wet
vallen, is hierop het normale
BTW-tarief van 18% van toepas
sing.
De staatssecretaris van financiën
heeft nu goedgekeurd dat voor
biologische gewasbeschermings
middelen voor landbouwgebruik
eveneens het 4%-tarief kan wor
den toegepast.
Bij
biologische gewasbescher
mingsmiddelen kan worden ge
dacht aan sluipwespen, roofmij-
ten, steriele uienvliegmannetjes,
bodemaaltjes, schimmels en lok-
stoffen.