KNLC kommentaar
F abrieksaardappel
Milieutoeslag WIR voor
meer landbouwtrekkers
over geld
en goed
Extra belasting
tweeverdieners
Jubileum bij Accountantsunie
ZLM b.v.
Hoe is rentesubsidie in België geregeld*bij
overdracht bedrijf van vader op zoon en of
indien zoon toetreedt tot maatschap?
Folder over werk
S.E.V.
Er zal veel te zien zijn
op de ZLM Manifes
tatie (23,24 en 25 juni)
te Kruiningen.
ttf/7
Onlangs waren we in de gelegenheid
om de oprichting van een maatschap
mee te maken tussen een vader en
zoon in België. Al gauw bleek ons dat
het anders gebeurt dan bij ons. Ge
makkelijker. Minder ingewikkeld en
het liefst zonder papierrompslomp.
Wat bleek
De Belgische staat verleent een ren
tesubsidie van 5% over het volle be
drag. Vanuit de E.E.G. wordt een
rentesubsidie verstrekt van 3% over
de eerste 4 miljoen francs. In beide
gevallen dient de lening te worden
afgebouwd in 18 jaar. De rente van
de lening bij de bank bedroeg 3 we
ken geleden 13 'A%. ?ndien men een
trouwe spaarder is bij de Raiffeisen-
bank en of Landbouwcredietbank,
krijgt men een reduktie van xh%.
Omdat deze boerenzoon behoorde
tot de trouwe spaarders, kreeg ook
hij deze reduktie.
Hoeveel rentesubsidie krijgt men?
Men moet zelf altijd 3% rente beta
len. Stel dat de rente in België zou
zakken tot 9%, dan krijgt men slechts
6% repte als subsidie, dus 5% van de
Belgische staat en 1% van de E.E.G.
De rest 3%, betaalt men zelf van de
lening minder dan 4 miljoen francs.
Voor de lening boven de 4 miljoen
francs is de bijdrage van de Belgische
staat 5% en betaalt men zelf 4%.
Waarop krijgt men rentesubsidie?
De rentesubsidie wordt gegeven op
de overname van werktuigen, rund
vee en gebouwen, drainage, fruitop-
stand en op voorraden mits constant
aanwezig.
Krijgt men op grond rentesubsidie?
In België krijgt men op grond geen
rentesubsidie.
Kent men in België het systeem van
de W.I.R.?
Neen, men kent dit systeem niet.
Krijgt men de rentesubsidie zonder
meer?
Er wordt via een ontwikkelingsplan
bekeken of de investering verant
woord is.
Hoe gaat het met de overname?
Stel de werkelijke waarde van het
geen overgenomen moet worden is
15 miljoen francs. De zoon neemt de
inventaris over voor 12 miljoen
francs. Op de vraag of er dan schen
kingsrecht moest worden betaald,
werd lachend geantwoord: "Nooit
van gehoord".
Is er een borgstelling nodig voor de
lening?
Inderdaad de eigen borgstelling was
in dit geval 3 miljoen francs, dus Va
van de overnameprijs. Dit kan als
volgt worden gegeven:
a. of de vader was borg voor Va van
het geleende bedrag.
b. of de eigen borgstelling groot 3
miljoen van het geleende bedrag
bleef bij de bank staan, dit bedrag
mag niet worden opgenomen.
Hoe leggen jullie een en ander vast
was onze vraag en hoe is de winstver
deling?
Hetgeen we overhouden verdelen we
gelijk op.
Doen jullie dat Volgens de uitkom
sten van de boekhouding?
Het antwoord was: "Als een Belgi
sche boer moe van het werken thuis
komt, geniet hij van de geneugten
des levens en daar hoort boekhouden
niet bij".
Moraal
Een jonge Belgische boer die het be
drijf overneemt begint met weinig
rente te betalen, gezien de steun die
hij van de Belgische regering en van
uit de E.E.G. ontvangt. Of u daarom
nu in België moet gaan boeren?
Onderzoek dan eerst alle dingen en
behoud het goede.
J. Markusse
Begin dit jaar zijn de normen voor het geluidsniveau van landbouwtrekkers
zodanig gewijzigd, dat nu mper trekkers in aanmerking komen voor een zoge
naamde milieutoeslag uit de WIR.
De milieutoeslag heeft de vorm van een bijdrage (3 tol 7,5 procent) in de
aanschafkosten van een nieuwe trekker en wordt verleend op het faktuurbe-
drag verminderd met een vrije voet van 5.000, Een eventuele kabine en
aan- of afkoppelbare hulpstukken worden niet meegerekend. Op gebruikte
trekkers wordt geen milieutoeslag gegeven.
De milieutoeslag komt op de WIR-basispremie voor landbouwwerktuigen
(thans 12%) en wordt alleen verleend op geluidsarme trekkers. Machines tot
1500 kg leeg gewicht mogen maximaal 82 decibel (dB(A)) produceren. Voor
zwaardere machines geldt een maximum van 86 decibel. De milieutoeslag
wordt als volgt vastgesteld:
GEWICHT MILIEUTOESLAG
minder dan 1500 kg
geluidsniveau beneden 76 dB(A) 7 5%
geluidsniveau van 76 - 79 dB(A) 5
geluidsniveau van 79 - 82 dB(A) 3
meer dan 1500 kg
geluidsniveau beneden 80dB(A) 7,5%
geluidsniveau van 80 - 83 dB(A) 5
geluidsniveau van 83 - 86 dB(A) 3
Aanvraagformulieren voor de milieutoeslag zijn verkrijgbaar bij de meeste
trekkerleveranciers en bij de Dienst Investeringszaken van het Ministerie van
Ekonomische Zaken, postbus 10073, 8000 GB Zwolle. Het telefoonnummer is
038 - 530930. De aanvraag moet worden ingediend binnen drie maanden na
de ingebruikneming van de trekker (niet hetzelfde als de koopdatum). De
Dienst Investeringszaken werkt op het ogenblik aan een lijst van geluidsarme
trekkers.
Bij het Landbouwschap in Den Haag
is een folder verschenen waarin kort
maar overzichtelijk uit de doeken
wordt gedaan wat de SEV zoal doet
voor de boeren. Deze folder "So-
ciaal-ekonomische voorlichting Ne
derlandse land- en tuinbouw" is ook
in het Frans, Duits en Engels ver
krijgbaar.
De laatste weken is er weer de nodige
discussie ontstaan rondom defabrieks
aardappelenteelt en met name de positie
van A vebe. Aanleiding daartoe waren
het doorvoeren van de tweede fase der
herstructurering met sluiting van de
fabriek te Veendam en het plan om
circa vierhonderd duizend ton aard
appelen via bewaring later te verma
len. Vervolgens was er het openbaar
worden van het rapport van de struc
tuurcommissie Biesheuvel en ten slot
te de publikatie van de verliescijfers
over 1982. Helaas is er de nodige ver
warring en onrust bij de leden ont
staan, omdat van sommige zijde al
commentaren werden gegeven, zonder
dat alle cijfers en voorstellen voldoen
de op een rij stonden. Wat dat betreft
blijft ook A vebe zelf moeite hebben
met een tijdige en vooral begrijpelijke
voorlichting voor de eigen leden en de
buitenwacht.
Wat is er nu objectief gezien in feite
aan de hand? In de eerste plaats is er
het verlies van acht en een half miljoen
gulden in 1982. Belangrijkste oorza
ken zijn enerzijds de vijftien procent
lagere opbrengst en aan de andere
kant de sterk tegenvallende prijsont
wikkeling voor de eindprodukten van
A vebe. Dit laatste is veroorzaakt door
zowel de stagnerende economische
ontwikkeling, als door de waardeda
ling der meeste buitenlandse valuta
ten opzichte van onze gulden. In 1983
blijft de marktopbrengst voor de Ave-
be-produkten zeker onder druk staan.
Belangstellenden kunnen de folder
aanvragen bij het Landbouwschap.
Prinsevinkenpark 19. 2585 HK 's-
Gravenhage. telefoon 070-524411.
toestel 212.
Op 1 april 1958 is de heer J.M. Cle
ment in dienst getreden bij ons kan
toor, toen nog boekhoudbureau van
de Z.L.M. geheten.
Clement is geboren en getogen in
Yerseke en is z'n geboortedorp tot nu
toe steeds trouw gebleven.
Na de afronding van z'n theoreti
sche- en praktische opleiding op ons
kantoor behartigt hij de boekhoud
kundige- en fiskale belangen van
voornamelijk Zuid-Bevelandse
kliënten. Clement heeft getoond te
zijn een nauwgezet- en plichtsge
trouw medewerker, die naast z'n da
gelijkse werk ook zeker belangstel
ling heeft voor andere zaken.
Gaarne hopen wij dat Clement nog
vele jaren z'n beste krachten aan ons
kantoor mag geven.
Het is de bedoeling om op vrijdag 8
april a.s. binnen het verband van ons
bureau aandacht aan dit 25-jarig ju
bileum te schenken.
J. Spijk
Door het kabinet is besloten een
wetsontwerp in te dienen dat de be
lastingheffing voor de zogenaamde
"tweeverdieners" wijzigt. Op dit
moment worden zowel de man als
zijn vrouw zelfstandig belast over
hun tegenwoordige arbeidsinkom
sten.
Het bedrag waarover geen belasting
behoeft te worden betaald (de belas
tingvrije som) bedraagt voor de man
12.716,en voor zijn vrouw
2.549 -
Dat de belastinvrije som van de ge
huwde man zoveel hoger ligt, komt
omdat er vanuit wordt gegaan dat hij
met zijn inkomen zijn gezin, of in
ieder geval zijn vrouw, moet onder
houden.
Dat de belastingvrije som van de ge-
zijn vrouw ook verdient, hij een la
gere belastingvrije som krijgt en zijn
vrouw een hogere.
Voor beiden gaat de belastingvrije
som gelden, die thans geldt voor on-
gehuwden beneden de 35 jaar, met
een ingebouwde overgangsregeling.
Vanaf 1 juli zal de gehuwde vrouw
ingedeeld worden in tariefgroep 2
waarvoor de belastingvrije som
ƒ7.381,— bedraagt. De gehuwde
man blijft in tariefgroep 4 met een
hoge belastingvrije som van
12.716.—.wanneer zijn vrouw geen
of minder arbeidsinkomen heeft dan
4.842.- per jaar. Verdient zijn
vrouw meer dan 4.842,— maar
minder dan 7.382,- per jaar, dan
wordt hij ingedeeld in tariefgroep 3
met een belastingvrije som van
9.921,— Verdient zijn vrouw meer
dan 7.382,— per jaar, dan krijgt hij
dezelfde belastingvrije som als zijn
vrouw n.l. 7.382,—
Als man en vrouw evenveel verdie
nen of waar de vrouw meer verdient
dan de man is de regeling voordelig
d.w.z. dan zal er in totaal minder
belasting worden betaald.
Onvoordelig is het voor gezinnen
waar de man meer verdient dan de
vrouw. Daar dit laatste het meeste
voorkomt gaat de regeling zo'n slor
dige 150 miljoen opbrengen.
Om de werkgever het juiste bedrag
aan loonbelasting te kunnen laten
inhouden, zal de gehuwde man het
inkomen van zijn vrouw moeten op
geven. Volgens sommigen heeft de
werkgever hier niets mee te maken
en komt de "privacy" van de burger
in het gedrang.
Toch legt de wet op de loonbelasting
de werknemer de verplichting op, die
gegevens te verstrekken, waarvan de
kennisneming voor de heffing van de
belasting van belang kan zijn.
Bij zelfstandigen, waarvoor de nieu
we regeling ook gaat gelden, zullen
deze problemen zich wellicht niet
voordoen. Voor hen zal het veelal
een probleem zijn om de extra be
lasting te moeten betalen.
M,J. Robijn
Toch bevat het resultaat van 1982 ook
duidelijk zeer positieve elementen.
Ik heb de indruk dat A vebe de eigen
kostenontwikkeling nu ter dege in de
hand heeft en dat de doelstellingen van
de herstructurering ruimschoots kun
nen worden gerealiseerd. Juist doordat
binnen A vebe de kostenontwikkeling
is meegevallen, kon het door de exter
ne marktontwikkeling opgelopen ver
lies nog worden beperkt. In feite kon
de Brusselse verhoging van de mini-
mum-fabrieksaardappelprijs niet op
de markt gerealiseerd worden. Men
moet evenwel bedenken dat de netto-
fabrieksaardappelprijs voor de boer,
dus na aftrek van de vijf-procentsin
houding en de omslag van de acht en
een half miljoen gulden verlies, over de
laatste drie jaar toch duidelijk meer is
gestegen, dan voor tarwe of suiker.
A Heen is dit bij tarwe en suikerbieten
in belangrijke mate gecompenseerd
door sterk gestegen kilogram-op
brengsten per ha., terwijl voor de fa
brieksaardappel de ontwikkeling van
de gemiddelde opbrengsten stagneert.
Voor de toekomst van de fabrieksaard
appel teelt zal het dan ook vooral no
dig zijn dat de gemiddelde produktivi-
teit bij de teelt zelf belangrijk wordt
verhoogd. Vooral de hectareopbreng
sten zullen de komende jaren, via in
tensivering van de teeltbegeleiding en
zonodig aanpassingen in het bouw
plan in verband met aardappelmoe-
heidsproblemen, fors moeten stijgen
om concurrerend met alternatieve ge
wassen te blijven. Kortom, de circa
twee- en een half miljoen ton aardap
pelen voor A vebe zullen in de komen
de jaren op minder dan de circa zestig
duizend ha van de afgelopen jaren ge
produceerd dienen te worden. Na
tuurlijk blijft daarnaast van essentieel
belang dat A vebe zelf zo efficiënt mo
gelijk de verwerking en vermarkling
voor haar rekening neemt. Drie din
gen zullen daartoe nodig zijn. In de
eerste plaats het zo snel mogelijk ver
groten van het eigen vermogen van
A vebe, zodat men niet constant door
een veel te hoge rente en aflossingslast
in de problemen blijft. De voorstellen
van de commissie Biesheuvel zijn
daarbij een redelijk uitgangspunt. Er
wordt immers voortzetting van de vijf-
procentsregeling uit het arrangement
van 1981 voorgesteld op een zodanige
manier dat de leden maximaal vijf
procent hoeven bij te dragen aan ofwel
verliescompensatie, ofwel versterking
van het eigen vermogen. Eerst bij een
verliessituatie van boven de dertig
miljoen gulden komt er dan een extra
beroep op de leden via artikel 26 aan
de orde. Mijn zorg is vooral dat in de
komende jaren A vebe niet steeds erin
zal slagen de minimumfabrieksaard-
appelprijs uit de markt te realiseren
en derhalve technisch gezien verlies
lijdt, waardoor vanuit de vijf-pro
centsregeling onvoldoende geld aan
het eigen vermogen toegevoegd kan
worden. Daarom is het gewenst dat de
overheid op de door haar versterkte
achtergestelde lening ook na 1983 nog
enige jaren geen rente in rekening
brengt. In de tweede plaats is het van
groot belang dat er zo snel mogelijk
een realistisch besluit komt ten aan
zien van de zuivering van de fabriek te
Ter Apelkanaal. Indien de overheid
hiervoor de (overigens uit milieuoog
punt onnodige) dure oplossing ver
langt, zal ze zelf daarvoor de kosten
moeten dragen. En tenslotte is het de
vraag hoe A vebe zijn dure installaties
een groter deel van het jaar kan be
nutten. Verlenging van de campagne
via opslag is een mogelijkheid. Het
betrekken van een andere grondstof,
die op de bedrijven der leden geprodu
ceerd wordt, namelijk tarwe, is een
andere mogelijkheid die mijns inziens
serieus het overwegen waard is. Kort
om voor de A vebe en de fabrieksaard
appelteelt blijft er wel degelijk een
töekomst. De sleutel voor die toekomst
ligt daarbij niet enkel bij A vebe zelf,
maar zeker ook bij de ontwikkeling op
de bedrijven der leden.
I .ii tei jn
3