KNLC kommentaar F abrieksaardappel Milieutoeslag WIR voor meer landbouwtrekkers over geld en goed Extra belasting tweeverdieners Jubileum bij Accountantsunie ZLM b.v. Hoe is rentesubsidie in België geregeld*bij overdracht bedrijf van vader op zoon en of indien zoon toetreedt tot maatschap? Folder over werk S.E.V. Er zal veel te zien zijn op de ZLM Manifes tatie (23,24 en 25 juni) te Kruiningen. ttf/7 Onlangs waren we in de gelegenheid om de oprichting van een maatschap mee te maken tussen een vader en zoon in België. Al gauw bleek ons dat het anders gebeurt dan bij ons. Ge makkelijker. Minder ingewikkeld en het liefst zonder papierrompslomp. Wat bleek De Belgische staat verleent een ren tesubsidie van 5% over het volle be drag. Vanuit de E.E.G. wordt een rentesubsidie verstrekt van 3% over de eerste 4 miljoen francs. In beide gevallen dient de lening te worden afgebouwd in 18 jaar. De rente van de lening bij de bank bedroeg 3 we ken geleden 13 'A%. ?ndien men een trouwe spaarder is bij de Raiffeisen- bank en of Landbouwcredietbank, krijgt men een reduktie van xh%. Omdat deze boerenzoon behoorde tot de trouwe spaarders, kreeg ook hij deze reduktie. Hoeveel rentesubsidie krijgt men? Men moet zelf altijd 3% rente beta len. Stel dat de rente in België zou zakken tot 9%, dan krijgt men slechts 6% repte als subsidie, dus 5% van de Belgische staat en 1% van de E.E.G. De rest 3%, betaalt men zelf van de lening minder dan 4 miljoen francs. Voor de lening boven de 4 miljoen francs is de bijdrage van de Belgische staat 5% en betaalt men zelf 4%. Waarop krijgt men rentesubsidie? De rentesubsidie wordt gegeven op de overname van werktuigen, rund vee en gebouwen, drainage, fruitop- stand en op voorraden mits constant aanwezig. Krijgt men op grond rentesubsidie? In België krijgt men op grond geen rentesubsidie. Kent men in België het systeem van de W.I.R.? Neen, men kent dit systeem niet. Krijgt men de rentesubsidie zonder meer? Er wordt via een ontwikkelingsplan bekeken of de investering verant woord is. Hoe gaat het met de overname? Stel de werkelijke waarde van het geen overgenomen moet worden is 15 miljoen francs. De zoon neemt de inventaris over voor 12 miljoen francs. Op de vraag of er dan schen kingsrecht moest worden betaald, werd lachend geantwoord: "Nooit van gehoord". Is er een borgstelling nodig voor de lening? Inderdaad de eigen borgstelling was in dit geval 3 miljoen francs, dus Va van de overnameprijs. Dit kan als volgt worden gegeven: a. of de vader was borg voor Va van het geleende bedrag. b. of de eigen borgstelling groot 3 miljoen van het geleende bedrag bleef bij de bank staan, dit bedrag mag niet worden opgenomen. Hoe leggen jullie een en ander vast was onze vraag en hoe is de winstver deling? Hetgeen we overhouden verdelen we gelijk op. Doen jullie dat Volgens de uitkom sten van de boekhouding? Het antwoord was: "Als een Belgi sche boer moe van het werken thuis komt, geniet hij van de geneugten des levens en daar hoort boekhouden niet bij". Moraal Een jonge Belgische boer die het be drijf overneemt begint met weinig rente te betalen, gezien de steun die hij van de Belgische regering en van uit de E.E.G. ontvangt. Of u daarom nu in België moet gaan boeren? Onderzoek dan eerst alle dingen en behoud het goede. J. Markusse Begin dit jaar zijn de normen voor het geluidsniveau van landbouwtrekkers zodanig gewijzigd, dat nu mper trekkers in aanmerking komen voor een zoge naamde milieutoeslag uit de WIR. De milieutoeslag heeft de vorm van een bijdrage (3 tol 7,5 procent) in de aanschafkosten van een nieuwe trekker en wordt verleend op het faktuurbe- drag verminderd met een vrije voet van 5.000, Een eventuele kabine en aan- of afkoppelbare hulpstukken worden niet meegerekend. Op gebruikte trekkers wordt geen milieutoeslag gegeven. De milieutoeslag komt op de WIR-basispremie voor landbouwwerktuigen (thans 12%) en wordt alleen verleend op geluidsarme trekkers. Machines tot 1500 kg leeg gewicht mogen maximaal 82 decibel (dB(A)) produceren. Voor zwaardere machines geldt een maximum van 86 decibel. De milieutoeslag wordt als volgt vastgesteld: GEWICHT MILIEUTOESLAG minder dan 1500 kg geluidsniveau beneden 76 dB(A) 7 5% geluidsniveau van 76 - 79 dB(A) 5 geluidsniveau van 79 - 82 dB(A) 3 meer dan 1500 kg geluidsniveau beneden 80dB(A) 7,5% geluidsniveau van 80 - 83 dB(A) 5 geluidsniveau van 83 - 86 dB(A) 3 Aanvraagformulieren voor de milieutoeslag zijn verkrijgbaar bij de meeste trekkerleveranciers en bij de Dienst Investeringszaken van het Ministerie van Ekonomische Zaken, postbus 10073, 8000 GB Zwolle. Het telefoonnummer is 038 - 530930. De aanvraag moet worden ingediend binnen drie maanden na de ingebruikneming van de trekker (niet hetzelfde als de koopdatum). De Dienst Investeringszaken werkt op het ogenblik aan een lijst van geluidsarme trekkers. Bij het Landbouwschap in Den Haag is een folder verschenen waarin kort maar overzichtelijk uit de doeken wordt gedaan wat de SEV zoal doet voor de boeren. Deze folder "So- ciaal-ekonomische voorlichting Ne derlandse land- en tuinbouw" is ook in het Frans, Duits en Engels ver krijgbaar. De laatste weken is er weer de nodige discussie ontstaan rondom defabrieks aardappelenteelt en met name de positie van A vebe. Aanleiding daartoe waren het doorvoeren van de tweede fase der herstructurering met sluiting van de fabriek te Veendam en het plan om circa vierhonderd duizend ton aard appelen via bewaring later te verma len. Vervolgens was er het openbaar worden van het rapport van de struc tuurcommissie Biesheuvel en ten slot te de publikatie van de verliescijfers over 1982. Helaas is er de nodige ver warring en onrust bij de leden ont staan, omdat van sommige zijde al commentaren werden gegeven, zonder dat alle cijfers en voorstellen voldoen de op een rij stonden. Wat dat betreft blijft ook A vebe zelf moeite hebben met een tijdige en vooral begrijpelijke voorlichting voor de eigen leden en de buitenwacht. Wat is er nu objectief gezien in feite aan de hand? In de eerste plaats is er het verlies van acht en een half miljoen gulden in 1982. Belangrijkste oorza ken zijn enerzijds de vijftien procent lagere opbrengst en aan de andere kant de sterk tegenvallende prijsont wikkeling voor de eindprodukten van A vebe. Dit laatste is veroorzaakt door zowel de stagnerende economische ontwikkeling, als door de waardeda ling der meeste buitenlandse valuta ten opzichte van onze gulden. In 1983 blijft de marktopbrengst voor de Ave- be-produkten zeker onder druk staan. Belangstellenden kunnen de folder aanvragen bij het Landbouwschap. Prinsevinkenpark 19. 2585 HK 's- Gravenhage. telefoon 070-524411. toestel 212. Op 1 april 1958 is de heer J.M. Cle ment in dienst getreden bij ons kan toor, toen nog boekhoudbureau van de Z.L.M. geheten. Clement is geboren en getogen in Yerseke en is z'n geboortedorp tot nu toe steeds trouw gebleven. Na de afronding van z'n theoreti sche- en praktische opleiding op ons kantoor behartigt hij de boekhoud kundige- en fiskale belangen van voornamelijk Zuid-Bevelandse kliënten. Clement heeft getoond te zijn een nauwgezet- en plichtsge trouw medewerker, die naast z'n da gelijkse werk ook zeker belangstel ling heeft voor andere zaken. Gaarne hopen wij dat Clement nog vele jaren z'n beste krachten aan ons kantoor mag geven. Het is de bedoeling om op vrijdag 8 april a.s. binnen het verband van ons bureau aandacht aan dit 25-jarig ju bileum te schenken. J. Spijk Door het kabinet is besloten een wetsontwerp in te dienen dat de be lastingheffing voor de zogenaamde "tweeverdieners" wijzigt. Op dit moment worden zowel de man als zijn vrouw zelfstandig belast over hun tegenwoordige arbeidsinkom sten. Het bedrag waarover geen belasting behoeft te worden betaald (de belas tingvrije som) bedraagt voor de man 12.716,en voor zijn vrouw 2.549 - Dat de belastinvrije som van de ge huwde man zoveel hoger ligt, komt omdat er vanuit wordt gegaan dat hij met zijn inkomen zijn gezin, of in ieder geval zijn vrouw, moet onder houden. Dat de belastingvrije som van de ge- zijn vrouw ook verdient, hij een la gere belastingvrije som krijgt en zijn vrouw een hogere. Voor beiden gaat de belastingvrije som gelden, die thans geldt voor on- gehuwden beneden de 35 jaar, met een ingebouwde overgangsregeling. Vanaf 1 juli zal de gehuwde vrouw ingedeeld worden in tariefgroep 2 waarvoor de belastingvrije som ƒ7.381,— bedraagt. De gehuwde man blijft in tariefgroep 4 met een hoge belastingvrije som van 12.716.—.wanneer zijn vrouw geen of minder arbeidsinkomen heeft dan 4.842.- per jaar. Verdient zijn vrouw meer dan 4.842,— maar minder dan 7.382,- per jaar, dan wordt hij ingedeeld in tariefgroep 3 met een belastingvrije som van 9.921,— Verdient zijn vrouw meer dan 7.382,— per jaar, dan krijgt hij dezelfde belastingvrije som als zijn vrouw n.l. 7.382,— Als man en vrouw evenveel verdie nen of waar de vrouw meer verdient dan de man is de regeling voordelig d.w.z. dan zal er in totaal minder belasting worden betaald. Onvoordelig is het voor gezinnen waar de man meer verdient dan de vrouw. Daar dit laatste het meeste voorkomt gaat de regeling zo'n slor dige 150 miljoen opbrengen. Om de werkgever het juiste bedrag aan loonbelasting te kunnen laten inhouden, zal de gehuwde man het inkomen van zijn vrouw moeten op geven. Volgens sommigen heeft de werkgever hier niets mee te maken en komt de "privacy" van de burger in het gedrang. Toch legt de wet op de loonbelasting de werknemer de verplichting op, die gegevens te verstrekken, waarvan de kennisneming voor de heffing van de belasting van belang kan zijn. Bij zelfstandigen, waarvoor de nieu we regeling ook gaat gelden, zullen deze problemen zich wellicht niet voordoen. Voor hen zal het veelal een probleem zijn om de extra be lasting te moeten betalen. M,J. Robijn Toch bevat het resultaat van 1982 ook duidelijk zeer positieve elementen. Ik heb de indruk dat A vebe de eigen kostenontwikkeling nu ter dege in de hand heeft en dat de doelstellingen van de herstructurering ruimschoots kun nen worden gerealiseerd. Juist doordat binnen A vebe de kostenontwikkeling is meegevallen, kon het door de exter ne marktontwikkeling opgelopen ver lies nog worden beperkt. In feite kon de Brusselse verhoging van de mini- mum-fabrieksaardappelprijs niet op de markt gerealiseerd worden. Men moet evenwel bedenken dat de netto- fabrieksaardappelprijs voor de boer, dus na aftrek van de vijf-procentsin houding en de omslag van de acht en een half miljoen gulden verlies, over de laatste drie jaar toch duidelijk meer is gestegen, dan voor tarwe of suiker. A Heen is dit bij tarwe en suikerbieten in belangrijke mate gecompenseerd door sterk gestegen kilogram-op brengsten per ha., terwijl voor de fa brieksaardappel de ontwikkeling van de gemiddelde opbrengsten stagneert. Voor de toekomst van de fabrieksaard appel teelt zal het dan ook vooral no dig zijn dat de gemiddelde produktivi- teit bij de teelt zelf belangrijk wordt verhoogd. Vooral de hectareopbreng sten zullen de komende jaren, via in tensivering van de teeltbegeleiding en zonodig aanpassingen in het bouw plan in verband met aardappelmoe- heidsproblemen, fors moeten stijgen om concurrerend met alternatieve ge wassen te blijven. Kortom, de circa twee- en een half miljoen ton aardap pelen voor A vebe zullen in de komen de jaren op minder dan de circa zestig duizend ha van de afgelopen jaren ge produceerd dienen te worden. Na tuurlijk blijft daarnaast van essentieel belang dat A vebe zelf zo efficiënt mo gelijk de verwerking en vermarkling voor haar rekening neemt. Drie din gen zullen daartoe nodig zijn. In de eerste plaats het zo snel mogelijk ver groten van het eigen vermogen van A vebe, zodat men niet constant door een veel te hoge rente en aflossingslast in de problemen blijft. De voorstellen van de commissie Biesheuvel zijn daarbij een redelijk uitgangspunt. Er wordt immers voortzetting van de vijf- procentsregeling uit het arrangement van 1981 voorgesteld op een zodanige manier dat de leden maximaal vijf procent hoeven bij te dragen aan ofwel verliescompensatie, ofwel versterking van het eigen vermogen. Eerst bij een verliessituatie van boven de dertig miljoen gulden komt er dan een extra beroep op de leden via artikel 26 aan de orde. Mijn zorg is vooral dat in de komende jaren A vebe niet steeds erin zal slagen de minimumfabrieksaard- appelprijs uit de markt te realiseren en derhalve technisch gezien verlies lijdt, waardoor vanuit de vijf-pro centsregeling onvoldoende geld aan het eigen vermogen toegevoegd kan worden. Daarom is het gewenst dat de overheid op de door haar versterkte achtergestelde lening ook na 1983 nog enige jaren geen rente in rekening brengt. In de tweede plaats is het van groot belang dat er zo snel mogelijk een realistisch besluit komt ten aan zien van de zuivering van de fabriek te Ter Apelkanaal. Indien de overheid hiervoor de (overigens uit milieuoog punt onnodige) dure oplossing ver langt, zal ze zelf daarvoor de kosten moeten dragen. En tenslotte is het de vraag hoe A vebe zijn dure installaties een groter deel van het jaar kan be nutten. Verlenging van de campagne via opslag is een mogelijkheid. Het betrekken van een andere grondstof, die op de bedrijven der leden geprodu ceerd wordt, namelijk tarwe, is een andere mogelijkheid die mijns inziens serieus het overwegen waard is. Kort om voor de A vebe en de fabrieksaard appelteelt blijft er wel degelijk een töekomst. De sleutel voor die toekomst ligt daarbij niet enkel bij A vebe zelf, maar zeker ook bij de ontwikkeling op de bedrijven der leden. I .ii tei jn 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 3