Idllll" Gil Bezuinigen moet - maar.. Pasen 1983 vanuit de Z.L.M. gezien zuidelijke landbouw maatschappij Verdwijnt de Belgische aardappelteelt? Uitstel aanleg kompartimenteringsdammen VRIJDAG 1 APRIL 1983 IAMM 69e JAARGANG NO. 3675 tuinbouwblad z.l.m Dat er bezuinigd moet worden daar is iedereen, denk ik, het wel over eens. Te lang hebben wij in Nederland ge dacht dat wij het hoge welvaartspeil wel zouden kunnen handhaven. Vooral met de inkomsten uit het aardgas dachten velen dat wij ons meer konden veroorloven dan in andere landen. Sommigen beweren daartegenover dat juist de komst van het aardgas er toe heeft bijgedragen dat wij nu in de problemen zitten. Een wat overtrokken benadering denk ik. Wel is het zo dat de aardgasbaten voor een groot deel zijn gebruikt om de sociale zekerheid en de kollektieve voorzieningen hoog op te voeren. De kollektieve lasten in Nederland behoren nu tot de hoogste in de wereld. De lasten moeten worden opgebracht door het bedrijfsleven. Gevolg: hogere kostprijs waardoor on ze konkurrentiepositie bij de eksport na'delig beïnvloed wordt. Als het om eksportprestaties gaat wordt de laatste tijd dikwijls gewezen op de agrarische eksport. De goede reputatie die de agrarische eksport heeft weten op te bouwen heeft de E.V.D. - de overheidsinstantie die de Ne derlandse eksport bevorderd - doen besluiten kennis vanuit de landbouw in huis te halen. De E.V.D. heeft daarvoor benoemd ir. K.A. de Jong. Volgens ir. De Jong heeft dat sukses van de agrarische eksport te maken met de struktuur van de landbouw. Belangrijk daarbij is het goede samenspel tussen producenten en de hande.l in het binnenland en bij de eksport. Men kent elkaar en het informele circuit is groot. De homogene struktuur van de landbouw maakt het ook mogelijk dat onderwijs, onder zoek en voorlichting beter gestuurd kunnen worden. Er is dus sprake van een beter overzicht dan in andere sekto ren aldus ir. de Jong. Wij willen deze benadering zeker onderschrijven. Dat betekent dan wel dat wij er alles aan moeten doen te voorkomen dat wat opgebouwd is nu niet door de bezui nigingen wordt afgebroken. Onredelijk en onverantwoord is het dat het Ministerie van Landbouw zoveel heeft moeten inleveren. Wij kunnen niet begrijpen dat men ook in de politiek niet wil begrij pen dat met te ver doorvoeren van het profijtbeginsel de homogene organisatiestruktuur van de landbouw wordt aangetast. Te ver doorvoeren van het profijtbeginsel zal'tot gevolg hebben dat ieder probeert zoveel mogelijk buiten schot te blijven. De zwakkeren zullen daardoor nog meer achterop raken. Dat is in deze tijd onaanvaardbaar. Dat de homo gene struktuur dreigt te worden aangetast blijkt uit het meningsverschil over de bezuinigingen van de S.E.V. tussen de georganiseerde landbouw en het Ministerie van Landbouw (lees: de minister). De minister wil dat de landbouworganisaties en de voedingsbonden 40% van de kosten zelf gaan betalen. Terecht heeft het Land- Leuven (België) - Een afvaardiging van de Centrale Vak groep Akkerbouw van de Belgische Boerenbond heeft on der leiding van J. Hinnekens, voorzitter van de Boeren bond, met de staatssekretaris voor landbouw en Europese zaken de situatie van de aardappelproducenten besproken. Als de aardappelteelt zich blijft ontwikkelen zoals dat de jongste dertig jaar het geval is, is deze teelt gedoemd om te verdwijnen, zo stelt de centrale vakgroep van de bond. Het areaal liep terug van 82.600 ha in 1950 tot 36.000 ha in 1982. Het overheidsingrijpen (exportvergunningen, gesubsidieerde invoer, e.d.) worden als ondoordachte manipulaties van de buitenlandse handel gekenschetst, aan goed uitgeruste bewaarplaatsen bij de producenten blijft een tekort. Op EEG-vlak heeft België de grootste moeite om zijn aandeel in de produktie te behouden terwijl Nederland zijn marktaandeel systematisch weet op te drijven. De centrale vakgroep akkerbouw wenst deze situatie niet langer lijdzaam te ondergaan en wil via de publikatie van een witboek het beleid in de aardappelsektor aan de kaak stellen. De aardappelmarkt is een Europese markt, zo stelt de vakgroep, waarin voor Nederland en Frankrijk de "market leaders" zijn. Met een aandeel in de EEG-pro- duktie van slechts 4 procent is de BLEU niet in staat het marktgebeuren fundamenteel te beinvloeden. Bij een vrij verkeer binnen de EEG zal de Belgische aardappelprijs het EEG-prijspeil benaderen, maar meestal ligt die prijs daaronder. Het Europese aardappelareaaal liep terug van 2,6 mil joen ha in 1956 tot 1,3 miljoen ha in 1979/80. In België liep het areaal terug van 76.000 ha in 1955 tot 34.272 ha in 1981. Nederland daarentegen breidde zijn areaal uit van 14.500 ha in 1956/60 tot 166.000 ha in 1979/80. Een normale oogst moet in België op 1,5 miljoen ton geraamd worden. Verwacht wordt dat de produktie van aardap- pelprodukten zal toenemen. Voor de periode 1980-1984 wordt een daling van het vers verbruik verwacht met 5 procent, een stijging van 50 procent voor het verbruik van verwerkte aardappelen, een stijging van de uitvoer van verse aardappelen met 10 procent en een stijging van de uitvoer van verwerkte aardappelen met zelfs 140 procent. (FEN) bouwschap hier nee tegen gezegd. Er moet bezuinigd worden... maar dan wel op een evenwichtige wijze. In goed overleg dient nagegaan te worden op welke wijze de bezuinigingen doorgevoerd of opgevangen kunnen wor den. Zoals de kaarten nu liggen wordt dit overleg door de minister van Landbouw geweld aangedaan. Het funda ment van de homogene struktuur wordt daarmee op een gevaarlijke manier ondergraven. Ook Rijkswaterstaat heeft problemen met bezuinigingen. Om de tegenvallers bij de sluiting van de Oosterschelde op te vangen wil men de bouw van de Oesterdam en de Philipsdam enkele jaren uitstellen. Uitstel betekent dat er de komende jaren geld vrij komt, maar uiteindelijk zal de bouw van de dammen door het uitstel meer kosten. De nadelen die de landbouw onder vindt zijn door Bedrijfsontwikkeling en Lagrobo bere kend. Deze berekeningen komen heel anders uit dan door Rijkswaterstaat in de beleidsanalistische studies staan vermeld. Daar gaat men uit van de schade in een gemid deld jaar, terwijl het zeer redelijk is uit te gaan van een 1 op de 10 droog jaar. Dat dit "Sibas" rapport niet uitgaat van een 10% jaar is hoogst merkwaardig wanneer men bij de visserij uitgaat van 1 op 100 jaar. Daar blijft het niet bij. Er wordt nu zelfs over gedacht dat degene die schade ondervindt of de voordelen op een later tijdstip gerealiseerd krijgt bij uitstel de financiering dan maar op zich moet nemen van de gelden die men door het uitstel denkt vrij te maken. Konkreet zou dat betekenen dat het Ministerie van landbouw daar dan voor een belangrijk deel voor zou moeten opdraaien. Be zuinigen is nodig, maar hier is de redelijkheid erg ver te zoeken! Wij rekenen er op dat de Raad van de Waterstaat de regering zal adviseren uitstel van de kompartimente- ring af te wijzen. Naast alle onzekerheden die er al zijn over de afloop van het avontuur "afsluiting Oosterschel de" mogen er nu niet opnieuw nieuwe onzekerheden bijkomen. Voor het Deltagebied is dat niet meer te ak- septeren. Doeleman

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 1