nieuws uit brussel Discussies over prijsvoorstellen EEG-Handelsoorlog met U.S.A. Nauwelijks economische groei in de Gemeenschap Europese ministers reageren verdeeld op 'Groenboek' EG Nederland grote propagandist zuinigheid jan werts - brussel In schrijving Britse gerst. Graansituatie Frankrijk Produktschap voor Zuivel: keagan wil graanboeren schadeloos stellen "In een tijd van financieringstekorten moeten wij ook op Europees terrein uitermate zuinig zijn. Extra BTW vanuit de nationale hoofdsteden beschikbaar stellen om de financiële problemen van de Europese Gemeen schap op te lossen? (trekt zuinige mond). De Nederlandse regering vreest eigenlijk dat méér BTW voor 'Brussel' daar de uitgaven maar weer extra zal opstuwen. Daar is, gegeven de schaarste aan financiën, helemaal geen behoefte aan". Aldus de Nederlandse staatssecreta ris voor Europese Zaken de liberaal drs. W.F. van Eekelen deze week in Brussel in de marge van de minister raad die het recente "Groenboek" van de Europëse Commissie zou gaan beoordelen. Hij voorspelt dat Frankrijk en Italië, alsook Ierland zullen bepleiten om in te gaan op het voorstel van de Brus selse autoriteiten om het befaamde BTW-plafond te doorbreken. Maar landen als West-Duitsland en Enge land en dus in zekere-zin ook Ne derland staan eerder afwijzend tegenover deze gedachte. Het on langs gepubliceerde "Groenboek" moet een klankbord vormen voor een reeks in mei te verwachten voor stellen van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EG. Men komt daarin tot de conclusie dat hel huidige stelsel van Financiële middelen te kort gaat schieten. Mo menteel gaat ruwweg vijf procent (één punt maximaal van de grond slag) van alle BTW die de consument betaalt naar Brussel. Het totale be drag is beperkt tot één-BTW-punt en daarom spreekt men wel van de éénprocent-grens. Zij levert dik vijf tig procent van de Europese finan ciën. Een-derde deel van alle Euro pese inkomsten haalt de Gemeen schap uit heffingen die zij aan haar buitengrenzen op buitenlandse in- dustrieprodukten legt. Tenslotte komt dan nog ongeveer tien procent uit heffingen op vreemde land- bouwprodukten. Al die heffingen zullen de komende jaren zeker niet méér gaan opleve ren. Bovendien staat de EG aan de vooravond van de toetreding van Spanje en Portugal. Verder verwacht de publieke opinie, gevoed door een parlement in Straatsburg dat daarop aanstuurt, een Europese aanpak van kwestie als modernisering. Tenslotte ligt daar nog altijd het onopgeloste probleem van Groot-Brittannië en in mindere mate ook West-Duitsland en later Portugal die naar verhou ding te veel aan de Europese schat kist moeten afdragen. Je kunt ook zeggen dat die landen naar verhou ding te weinig van de Europese landbouwpolitiek profiteren en daarvoor schadeloos gesteld wensen te worden. Kortom, redenen te over om de hele financiering van de EG voor de komende jaren te herzien. Waarbij de Britse Commissaris voor het Budget Christopher Tugendhat deze week sprak van een regeling waarmee wij tot het jaar 2000 voort- kunnen. Al met al kost de Europese samen werking vandaag de dag ruwweg 65 miljard per jaar. Een gigantisch be drag, dat anderzijds ook weer mee valt als je het vergelijkt met de staatsuitgaven van het kleine Neder land, die toch al met al 2,5 keer zo hoog liggen. Die middelen worden in de EG als volgt besteed: Landbouwpolitiek -66.6% regionaal beleid - 13,4% ontwikkelings hulp - 3,7% sociaal beleid - 4.6% terugbetaling EG-landen - 5,1% Ambtelijke kosten - 5% diverse activiteiten - 1,6% Nieuwe geldbronnen De Europese Commissie legt als op- warmetje voor de discussies in de ministerraad en de volksvertegen woordiging nu enkele opties voor nieuwe financiën voor. Immers, "de Gemeenschap kan niet simpelweg een éénprocent-zaak blijven. Zij leeft al in de schaduw van de uitputting van haar financiële middelen". Een verhoging van de BTW-grens acht de Commissie "Een betrouwbare en duurzame bron van inkomsten". Met zo'n doorbreking van het plafond kan een aanmerkelijke ontwikkeling van het toekomstige Europese beleid worden gerealiseerd. Het voordeel van zo'n aanpak is, dat de BTW-op- brengst grofweg de relatieve wel vaart van de lidstaten weerspiegelt, zodat de sterkste schouders ook de zwaarste lasten dragen. De Europese Commissie stelt nu voor dat principe nog wat te versterken. Dit door de BTW-afdracht zó te verfijnen dat de rijkste landen (Nederland met name) Zolang de Gemeenschap financieel nog de nodige armslag had, kon aan het totaal van de nationale verlan gens doorgaans zonder al te veel pijn tegemoet gekomen worden. Nu ech ter alles uit een krappe beurs betaald moeten worden, zullen de moeilijk heden groter worden om een voor allen aanvaardbaar compromis te vinden. Te moeilijker wordt dat nu ook de herstructurering voor de sek- tor groenten en fruit in het prijzen pakket zal worden meegenomen. Probleem vormt ook de financiering van de Gemeenschap, door verho ging van de afdracht van de BTW. Vrij Algemeen afgewezen werd door de verschillende delegaties een ver laging van de interventieprijs voor boter. Of dat haalbaar zal zijn is de vraag, eerder lijkt een geringe verla ging van de interventieprijs voor bo ter en een grotere verhoging van de medeverantwoordelijkheidsheffing waarschijnlijk. Tijdens de discussies werd met weinig waardering gespro ken over het varkensplan i.e. de rui ming van de interventievoorraden aan mager poeder. Overigens wordt aan een verbetering van het afzet- systeem gewerkt, o.a. door versoepe ling in de denaturisatievoorschriften van het mager poeder dat voor vee voeder bestemd is. Handelsoorlog met de Ver. Staten. Afgezien van Frankrijk is men het in de Raad van ministers er over eens dat een handelsoorlog met de Ver enigde Staten vermeden moet wor den. Met genoegdoening werd ge sproken van een tripartite overleg tussen de Ver. Staten de EG en Nieuw Zeeland inzake de zuivelover- schotten. Een handelsoorlog bete- meer gaan betalen. Het voorstel om de BTW-grens te doorbreken maakt voorlopig geen enkele kans, omdat met name de regeringen in Bonn en Londen het zullen blokkeren, zo weet iedereen in Brussel, al staat dit niet in het Groenboek van de Com missie. De Europese Commissie heeft daar om andere financiële bronnen pro beren aan te boren. Eerst wijst zij het heffen van Europese accijnzen op alcohol, alsook een Europese winst belasting op ondernemingen of een heffing op energie als theoretische mogelijkheden af. Wellicht teneinde raad heeft men vervolgens een oud plannetje weer opgepoetst om landen (als Neder land) die relatief fors profiteren van het Gemeenschappelijk landbouw- kent voor de Verenigde Staten zowel als voor Europa een kostbare zaak, maar financieel gezien zal Europa tenslotte onvermijdelijk de verliezer zijn. In de Raad is er vrij algemeen bij de Commissaris Dalsager op aange drongen niets te doen dat de toch al gespannen verhouding met de Ameri kaanse regering zou kunnen ver slechteren, vdw Het kwantum Britse gerst dat het Britse interventiebureau waarvoor de inschrijving voor uitvoer gehou den wordt is verhoogd van 400.000 ton tot 550.000 ton. Deze inschrijving heeft betrekking op uitvoer naar alle derde landen. In januari werd in Frankrijk 2,26 miljoen ton granen afgeleverd ver geleken met 1,75 miljoen ton vorig jaar. Van oogst 1982 werd tot 1 fe bruari van dit jaar in totaal 31.68 miljoen ton granen afgeleverd, ver geleken met 27,91 miljoen ton vorig jaar. Het kwantum zachte tarwe be droeg 17.96 miljoen ton (15,46): gerst 5.44 miljoen ton (5.39) en mais 7,12 miljoen ton (5,86). De voorraden zachte tarwe bedroegen per 1 fe bruari 6.33 miljoen ton (5,96); gerst 2.57 miljoen ton (1.86) en mais 4.29 miljoen ton (3,57). Jan Werts beleid extra aan te slaan. Aan de hand van het aandeel dat een EG- lidstaat in de totale Europese land- bouwproduktie heeft, of aan de hand van de Europese steun die daarop wordt gegeven, rekening houdend ook met de welvaart van de betrok ken lidstaat, zou dan de minister van Financiën een extra Europese hef fing opgelegd gaan worden. Heel duidelijk over de preciese opzet van zo'n Europese landbouwhefïing is de Commissie nog niet. Maar wat zich aftekent is dat de arme zuide lijke landen, plus Ierland zonder meer, helemaal worden ontzien; dat Engeland en Duitsland, omdat zij al onevenredig veel moeten afdragen, ook buiten de lastendans vallen, zo dat uiteindelijk alleen de Benelux- landen plus Denemarken en in min dere mate Frankrijk deze nieuwe EG-rekening zullen moeten betalen. Hetzelfde geldt in grote lijnen ook voor nog weer een andere gedachte, die 'Brussel' lanceertte weten een Europees vereveningsstelsel. Fede rale staten zoals West-Duitsland. Zwitserland, de Verenigde Staten en Oostenrijk vermijden met zulke ve revening dat bepaalde gewesten fi- Naar opvatting van de Commissie is het zeer hoge peil en het gebrek aan stabiliteit van de rente als de voor naamste oorzaak van deze ontwik keling aan te merken. De werkloos heid steeg tot 9,4% vergeleken met 7,8% in 1981. In Luxemburg be draagt de werkloosheid 1.2% van de werkende bevolking en in België 13,9%. Tegenover de wat betere ver wachtingen voor 1983 staan negatie ve verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van overheidsbegro tingen en werkgelegenheid. De wer kloosheid zal wellicht toenemen van 9,4% in 1982 tot 10,3% of 12 miljoen in 1983. Hoewel een lichte verbetering van de wereldhandel verwacht wordt, zal deze slechts in geringe mate bijdra gen tot de groei in de Gemeenschap. Het Comité is van opvatting dat 1983 President Reagan wil Amerikaanse graanboeren die een deel van hun grond niet inzaaien schadeloos stel len met graan. "De agrarische sector moet profiteren van een economisch herstel, dat plaatsvindt op grond van goed marktbeleid", zo heeft Reagan gezegd. Tot nu toe kregen Ameri kaanse graanboeren een financiële vergoeding als ze een deel van hun land onbebouwd lieten. De maatregel is ingesteld om een eind te maken aan het graanoverschot in de VS. Het nieuwe voorstel is afkomstig van de Amerikaanse minister van land bouw John Block. Volgens Reagan kan het voorstel ertoe bijdragen, dat de ongelijkheid in vraag en aanbod waardoor de landbouwprijzen laag blijven wordt weggenomen. Het Congres zal zich over het voor stel moeten uitspreken. nancieel te hard worden aangesla gen. Zo'n systeem zou je ook op Eu ropees vlak kunnen introduceren, aldus de Commissie. Nederland verdient De Europese ministerraad besloot dinsdag te elfer ure haar aangekon digde eerste debat over dit "Groen boek" uit te stellen. Onze bewinds man daar. Van Ekelen. vertelde ons dat de Nederlandse regering alleen bereid is over extra BTW te denken, wanneer tegelijk Bfussel taken van Den Haag overneemt of in verband met de uitbreiding van de Gemeen schap. Geen van beide mogelijkhe den tekent zich binnenkort af. Nog aarzelender staat de Neder landse regering tegenover de sugges ties voor het invoeren van een landbouwhefïing of een Europese verevening. Juist deze week werd in Brussel bekend dat de Nederlandse minister van Financiën vorig jaar dagelijks bijna tweemiljoen gulden netto aan het EG lidmaatschap heeft overgehouden. De grote verliezers over 1982 zijn weer Engeland en Duitsland, die elk ruwweg 5500 mil joen gulden moeten bijpassen. Het huidige voor Nederland nog steeds profijtelijke financiële stelsel willen wij, uiteraard zonder dat hardop te zeggen, zo lang mogelijk zo voort zetten. Al beweren onze ministers komende maanden dat zij constructief mee denken: Nederland zal echt niet voorop lopen om de Europese fi nanciering in de hierboven geschet ste zin te hervormen. Daarmee is het recente, uitermate zuinige optreden van landbouwminister Braks bij de prijsbesprekingen hier in Brussel dan ook meteen verklaard. het vierde recessiejaar zal worden. Arbeidskosten Matiging van de stijging van de ar beidskosten en een verbetering van het functioneren van de arbeids markt ziet het Comité vooral in het licht van de noodzaak tot het schep pen van werkgelegenheid. Ook maatregelen tot herindeling van de arbeidstijd kunnen daartoe bijdra gen. De z.g. Jumbo-Raad was het er ech ter over eens dat een herindeling en een verkorting van de arbeidstijd slechts dan een positieve invloed heeft op de werkgelegenheid, indien het concurrentievermogen van de ondernemingen er niet door wordt aangetast, vdw Voorraden Volgens Reagan kan met de plannen de te grote graanproduktie worden verkleind. Tegelijkertijd worden de enorme graanvoorraden van de overheid verminderd. De graanboe ren krijgen uit de staatsvoorraden zoveel graan, dat hun produktie even groor is als wanneer zij al hun grond hadden gebruikt. Minister Block schat dat de plannen de overheid een miljard dollar zullen besparen. De Verenigde Staten beschikken over de helft van de wereldvoorraad graan. Dit is een gevolg van de over- heidsaankopen die zijn gedaan om de prijs van het graan niet teveel te laten zakken. Block liet nog weten dat de overheid wel graan moet aan bieden' omdat de opslagmogelijkhe den uitgeput raken. (Economisch Dagblad). Dat de prijsbesluiten van de Gemeenschap gemakkelijk voor 1 april rond zouden kunnen zijn, zoals eerder in de Raad van Europese Land bouwministers is te kennen gegeven een standpunt dat in de laatste vergadering van de Raad verlaten is. Dat blijkt uit een verslag van de discussie van de heer J. Hoogland, uitgebracht en besproken op de openbare bestuursvergadering van het Produktschap voor Zuivel op 16 februari in Rijswijk. In de Europese Gemeenschap wordt in 1983 een reeële economische groei verwacht van 1%, waarbij de groeicijfers tussen de Lid-Staten uiteenlopen van -0,3% in Nederland tot 2,5% in Ierland. Het Econo misch en Sociaal Comité van de Gemeenschap stelt vast dat de econo mische situatie in de Gemeenschap er sedert 1 juli 1982 in het algemeen slechter op geworden is. Het in het voorlaatste verslag van de Com missie genoemde reeële groeicijfer van 2% voor 1982, moet nu in neerwaartse richting bijgesteld worden tot 0,3% zodat van een stagnatie gesproken moet worden. 5

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 5