nieuws uit brussel
Discussies over
prijsvoorstellen
EEG-Handelsoorlog met
U.S.A.
Nauwelijks economische
groei in de Gemeenschap
Europese ministers reageren
verdeeld op 'Groenboek' EG
Nederland grote propagandist zuinigheid
jan werts - brussel
In schrijving Britse
gerst.
Graansituatie Frankrijk
Produktschap voor Zuivel:
keagan wil graanboeren schadeloos stellen
"In een tijd van financieringstekorten moeten wij ook op Europees terrein uitermate zuinig zijn. Extra BTW
vanuit de nationale hoofdsteden beschikbaar stellen om de financiële problemen van de Europese Gemeen
schap op te lossen? (trekt zuinige mond). De Nederlandse regering vreest eigenlijk dat méér BTW voor
'Brussel' daar de uitgaven maar weer extra zal opstuwen. Daar is, gegeven de schaarste aan financiën,
helemaal geen behoefte aan".
Aldus de Nederlandse staatssecreta
ris voor Europese Zaken de liberaal
drs. W.F. van Eekelen deze week in
Brussel in de marge van de minister
raad die het recente "Groenboek"
van de Europëse Commissie zou
gaan beoordelen.
Hij voorspelt dat Frankrijk en Italië,
alsook Ierland zullen bepleiten om in
te gaan op het voorstel van de Brus
selse autoriteiten om het befaamde
BTW-plafond te doorbreken. Maar
landen als West-Duitsland en Enge
land en dus in zekere-zin ook Ne
derland staan eerder afwijzend
tegenover deze gedachte. Het on
langs gepubliceerde "Groenboek"
moet een klankbord vormen voor
een reeks in mei te verwachten voor
stellen van de Europese Commissie,
het dagelijks bestuur van de EG.
Men komt daarin tot de conclusie dat
hel huidige stelsel van Financiële
middelen te kort gaat schieten. Mo
menteel gaat ruwweg vijf procent
(één punt maximaal van de grond
slag) van alle BTW die de consument
betaalt naar Brussel. Het totale be
drag is beperkt tot één-BTW-punt en
daarom spreekt men wel van de
éénprocent-grens. Zij levert dik vijf
tig procent van de Europese finan
ciën. Een-derde deel van alle Euro
pese inkomsten haalt de Gemeen
schap uit heffingen die zij aan haar
buitengrenzen op buitenlandse in-
dustrieprodukten legt. Tenslotte
komt dan nog ongeveer tien procent
uit heffingen op vreemde land-
bouwprodukten.
Al die heffingen zullen de komende
jaren zeker niet méér gaan opleve
ren. Bovendien staat de EG aan de
vooravond van de toetreding van
Spanje en Portugal. Verder verwacht
de publieke opinie, gevoed door een
parlement in Straatsburg dat daarop
aanstuurt, een Europese aanpak van
kwestie als modernisering. Tenslotte
ligt daar nog altijd het onopgeloste
probleem van Groot-Brittannië en in
mindere mate ook West-Duitsland
en later Portugal die naar verhou
ding te veel aan de Europese schat
kist moeten afdragen. Je kunt ook
zeggen dat die landen naar verhou
ding te weinig van de Europese
landbouwpolitiek profiteren en
daarvoor schadeloos gesteld wensen
te worden. Kortom, redenen te over
om de hele financiering van de EG
voor de komende jaren te herzien.
Waarbij de Britse Commissaris voor
het Budget Christopher Tugendhat
deze week sprak van een regeling
waarmee wij tot het jaar 2000 voort-
kunnen.
Al met al kost de Europese samen
werking vandaag de dag ruwweg 65
miljard per jaar. Een gigantisch be
drag, dat anderzijds ook weer mee
valt als je het vergelijkt met de
staatsuitgaven van het kleine Neder
land, die toch al met al 2,5 keer zo
hoog liggen. Die middelen worden in
de EG als volgt besteed:
Landbouwpolitiek -66.6%
regionaal beleid - 13,4%
ontwikkelings hulp - 3,7%
sociaal beleid - 4.6%
terugbetaling EG-landen - 5,1%
Ambtelijke kosten - 5%
diverse activiteiten - 1,6%
Nieuwe geldbronnen
De Europese Commissie legt als op-
warmetje voor de discussies in de
ministerraad en de volksvertegen
woordiging nu enkele opties voor
nieuwe financiën voor. Immers, "de
Gemeenschap kan niet simpelweg
een éénprocent-zaak blijven. Zij leeft
al in de schaduw van de uitputting
van haar financiële middelen". Een
verhoging van de BTW-grens acht de
Commissie "Een betrouwbare en
duurzame bron van inkomsten". Met
zo'n doorbreking van het plafond
kan een aanmerkelijke ontwikkeling
van het toekomstige Europese beleid
worden gerealiseerd. Het voordeel
van zo'n aanpak is, dat de BTW-op-
brengst grofweg de relatieve wel
vaart van de lidstaten weerspiegelt,
zodat de sterkste schouders ook de
zwaarste lasten dragen. De Europese
Commissie stelt nu voor dat principe
nog wat te versterken. Dit door de
BTW-afdracht zó te verfijnen dat de
rijkste landen (Nederland met name)
Zolang de Gemeenschap financieel
nog de nodige armslag had, kon aan
het totaal van de nationale verlan
gens doorgaans zonder al te veel pijn
tegemoet gekomen worden. Nu ech
ter alles uit een krappe beurs betaald
moeten worden, zullen de moeilijk
heden groter worden om een voor
allen aanvaardbaar compromis te
vinden. Te moeilijker wordt dat nu
ook de herstructurering voor de sek-
tor groenten en fruit in het prijzen
pakket zal worden meegenomen.
Probleem vormt ook de financiering
van de Gemeenschap, door verho
ging van de afdracht van de BTW.
Vrij Algemeen afgewezen werd door
de verschillende delegaties een ver
laging van de interventieprijs voor
boter. Of dat haalbaar zal zijn is de
vraag, eerder lijkt een geringe verla
ging van de interventieprijs voor bo
ter en een grotere verhoging van de
medeverantwoordelijkheidsheffing
waarschijnlijk. Tijdens de discussies
werd met weinig waardering gespro
ken over het varkensplan i.e. de rui
ming van de interventievoorraden
aan mager poeder. Overigens wordt
aan een verbetering van het afzet-
systeem gewerkt, o.a. door versoepe
ling in de denaturisatievoorschriften
van het mager poeder dat voor vee
voeder bestemd is.
Handelsoorlog met de Ver. Staten.
Afgezien van Frankrijk is men het in
de Raad van ministers er over eens
dat een handelsoorlog met de Ver
enigde Staten vermeden moet wor
den. Met genoegdoening werd ge
sproken van een tripartite overleg
tussen de Ver. Staten de EG en
Nieuw Zeeland inzake de zuivelover-
schotten. Een handelsoorlog bete-
meer gaan betalen. Het voorstel om
de BTW-grens te doorbreken maakt
voorlopig geen enkele kans, omdat
met name de regeringen in Bonn en
Londen het zullen blokkeren, zo
weet iedereen in Brussel, al staat dit
niet in het Groenboek van de Com
missie.
De Europese Commissie heeft daar
om andere financiële bronnen pro
beren aan te boren. Eerst wijst zij het
heffen van Europese accijnzen op
alcohol, alsook een Europese winst
belasting op ondernemingen of een
heffing op energie als theoretische
mogelijkheden af.
Wellicht teneinde raad heeft men
vervolgens een oud plannetje weer
opgepoetst om landen (als Neder
land) die relatief fors profiteren van
het Gemeenschappelijk landbouw-
kent voor de Verenigde Staten zowel
als voor Europa een kostbare zaak,
maar financieel gezien zal Europa
tenslotte onvermijdelijk de verliezer
zijn. In de Raad is er vrij algemeen bij
de Commissaris Dalsager op aange
drongen niets te doen dat de toch al
gespannen verhouding met de Ameri
kaanse regering zou kunnen ver
slechteren,
vdw
Het kwantum Britse gerst dat het
Britse interventiebureau waarvoor
de inschrijving voor uitvoer gehou
den wordt is verhoogd van 400.000
ton tot 550.000 ton. Deze inschrijving
heeft betrekking op uitvoer naar alle
derde landen.
In januari werd in Frankrijk 2,26
miljoen ton granen afgeleverd ver
geleken met 1,75 miljoen ton vorig
jaar. Van oogst 1982 werd tot 1 fe
bruari van dit jaar in totaal 31.68
miljoen ton granen afgeleverd, ver
geleken met 27,91 miljoen ton vorig
jaar. Het kwantum zachte tarwe be
droeg 17.96 miljoen ton (15,46): gerst
5.44 miljoen ton (5.39) en mais 7,12
miljoen ton (5,86). De voorraden
zachte tarwe bedroegen per 1 fe
bruari 6.33 miljoen ton (5,96); gerst
2.57 miljoen ton (1.86) en mais 4.29
miljoen ton (3,57).
Jan Werts
beleid extra aan te slaan. Aan de
hand van het aandeel dat een EG-
lidstaat in de totale Europese land-
bouwproduktie heeft, of aan de hand
van de Europese steun die daarop
wordt gegeven, rekening houdend
ook met de welvaart van de betrok
ken lidstaat, zou dan de minister van
Financiën een extra Europese hef
fing opgelegd gaan worden.
Heel duidelijk over de preciese opzet
van zo'n Europese landbouwhefïing
is de Commissie nog niet. Maar wat
zich aftekent is dat de arme zuide
lijke landen, plus Ierland zonder
meer, helemaal worden ontzien; dat
Engeland en Duitsland, omdat zij al
onevenredig veel moeten afdragen,
ook buiten de lastendans vallen, zo
dat uiteindelijk alleen de Benelux-
landen plus Denemarken en in min
dere mate Frankrijk deze nieuwe
EG-rekening zullen moeten betalen.
Hetzelfde geldt in grote lijnen ook
voor nog weer een andere gedachte,
die 'Brussel' lanceertte weten een
Europees vereveningsstelsel. Fede
rale staten zoals West-Duitsland.
Zwitserland, de Verenigde Staten en
Oostenrijk vermijden met zulke ve
revening dat bepaalde gewesten fi-
Naar opvatting van de Commissie is
het zeer hoge peil en het gebrek aan
stabiliteit van de rente als de voor
naamste oorzaak van deze ontwik
keling aan te merken. De werkloos
heid steeg tot 9,4% vergeleken met
7,8% in 1981. In Luxemburg be
draagt de werkloosheid 1.2% van de
werkende bevolking en in België
13,9%. Tegenover de wat betere ver
wachtingen voor 1983 staan negatie
ve verwachtingen ten aanzien van de
ontwikkeling van overheidsbegro
tingen en werkgelegenheid. De wer
kloosheid zal wellicht toenemen van
9,4% in 1982 tot 10,3% of 12 miljoen
in 1983.
Hoewel een lichte verbetering van de
wereldhandel verwacht wordt, zal
deze slechts in geringe mate bijdra
gen tot de groei in de Gemeenschap.
Het Comité is van opvatting dat 1983
President Reagan wil Amerikaanse
graanboeren die een deel van hun
grond niet inzaaien schadeloos stel
len met graan. "De agrarische sector
moet profiteren van een economisch
herstel, dat plaatsvindt op grond van
goed marktbeleid", zo heeft Reagan
gezegd. Tot nu toe kregen Ameri
kaanse graanboeren een financiële
vergoeding als ze een deel van hun
land onbebouwd lieten. De maatregel
is ingesteld om een eind te maken aan
het graanoverschot in de VS.
Het nieuwe voorstel is afkomstig van
de Amerikaanse minister van land
bouw John Block. Volgens Reagan
kan het voorstel ertoe bijdragen, dat
de ongelijkheid in vraag en aanbod
waardoor de landbouwprijzen
laag blijven wordt weggenomen.
Het Congres zal zich over het voor
stel moeten uitspreken.
nancieel te hard worden aangesla
gen. Zo'n systeem zou je ook op Eu
ropees vlak kunnen introduceren,
aldus de Commissie.
Nederland verdient
De Europese ministerraad besloot
dinsdag te elfer ure haar aangekon
digde eerste debat over dit "Groen
boek" uit te stellen. Onze bewinds
man daar. Van Ekelen. vertelde ons
dat de Nederlandse regering alleen
bereid is over extra BTW te denken,
wanneer tegelijk Bfussel taken van
Den Haag overneemt of in verband
met de uitbreiding van de Gemeen
schap. Geen van beide mogelijkhe
den tekent zich binnenkort af.
Nog aarzelender staat de Neder
landse regering tegenover de sugges
ties voor het invoeren van een
landbouwhefïing of een Europese
verevening. Juist deze week werd in
Brussel bekend dat de Nederlandse
minister van Financiën vorig jaar
dagelijks bijna tweemiljoen gulden
netto aan het EG lidmaatschap heeft
overgehouden. De grote verliezers
over 1982 zijn weer Engeland en
Duitsland, die elk ruwweg 5500 mil
joen gulden moeten bijpassen. Het
huidige voor Nederland nog steeds
profijtelijke financiële stelsel willen
wij, uiteraard zonder dat hardop te
zeggen, zo lang mogelijk zo voort
zetten.
Al beweren onze ministers komende
maanden dat zij constructief mee
denken: Nederland zal echt niet
voorop lopen om de Europese fi
nanciering in de hierboven geschet
ste zin te hervormen. Daarmee is het
recente, uitermate zuinige optreden
van landbouwminister Braks bij de
prijsbesprekingen hier in Brussel dan
ook meteen verklaard.
het vierde recessiejaar zal worden.
Arbeidskosten
Matiging van de stijging van de ar
beidskosten en een verbetering van
het functioneren van de arbeids
markt ziet het Comité vooral in het
licht van de noodzaak tot het schep
pen van werkgelegenheid. Ook
maatregelen tot herindeling van de
arbeidstijd kunnen daartoe bijdra
gen.
De z.g. Jumbo-Raad was het er ech
ter over eens dat een herindeling en
een verkorting van de arbeidstijd
slechts dan een positieve invloed
heeft op de werkgelegenheid, indien
het concurrentievermogen van de
ondernemingen er niet door wordt
aangetast,
vdw
Voorraden
Volgens Reagan kan met de plannen
de te grote graanproduktie worden
verkleind. Tegelijkertijd worden de
enorme graanvoorraden van de
overheid verminderd. De graanboe
ren krijgen uit de staatsvoorraden
zoveel graan, dat hun produktie even
groor is als wanneer zij al hun grond
hadden gebruikt. Minister Block
schat dat de plannen de overheid een
miljard dollar zullen besparen.
De Verenigde Staten beschikken
over de helft van de wereldvoorraad
graan. Dit is een gevolg van de over-
heidsaankopen die zijn gedaan om
de prijs van het graan niet teveel te
laten zakken. Block liet nog weten
dat de overheid wel graan moet aan
bieden' omdat de opslagmogelijkhe
den uitgeput raken.
(Economisch Dagblad).
Dat de prijsbesluiten van de Gemeenschap gemakkelijk voor 1 april
rond zouden kunnen zijn, zoals eerder in de Raad van Europese Land
bouwministers is te kennen gegeven een standpunt dat in de laatste
vergadering van de Raad verlaten is. Dat blijkt uit een verslag van de
discussie van de heer J. Hoogland, uitgebracht en besproken op de
openbare bestuursvergadering van het Produktschap voor Zuivel op 16
februari in Rijswijk.
In de Europese Gemeenschap wordt in 1983 een reeële economische
groei verwacht van 1%, waarbij de groeicijfers tussen de Lid-Staten
uiteenlopen van -0,3% in Nederland tot 2,5% in Ierland. Het Econo
misch en Sociaal Comité van de Gemeenschap stelt vast dat de econo
mische situatie in de Gemeenschap er sedert 1 juli 1982 in het algemeen
slechter op geworden is. Het in het voorlaatste verslag van de Com
missie genoemde reeële groeicijfer van 2% voor 1982, moet nu in
neerwaartse richting bijgesteld worden tot 0,3% zodat van een stagnatie
gesproken moet worden.
5