O- en S-fonds blijft nieuwe ontwikkelingen stimuleren. Groenboek over de financiële toekomst van de EG Met innovatiegeld Nieuwe brochure over landbouw en milieubeheer Europese Commissie wil meer geld Handleiding besluitvorming Think British'-campagne door Commissie toegelaten Leningen Afzetmarkt ook voor land- en tuinbouw onder druk Met geld uit Ontwikkelingen Saneringsfonds voor de Landbouw zijn de afgelopen jaren diverse nieuwe ontwikkelingen in de land- en tuinbouw gestimuleerd. Ook in de komende jaren zal dat het geval zijn. Dit jaar is daarvoor een bedrag van 7,5 miljoen beschikbaar. Hiervan zal 1,5 miljoen worden gebruikt om kleinere projecten op land- en tuinbouwbedrijven van de grond te brengen. De rest is bestemd voor projecten van een wai grotere omvang, die voor een groep van bedrijven of een hele produktietak van belang zijn. Het is de bedoeling het "innovatie- geld" vooral te gebruiken voor ont wikkelingen die leiden tot kostenver laging en kwaliteitsverbetering. Ook zaken als het wegnemen van belang rijke knelpunten in een agrarische produktietak, verbetering van be- drijfssytemen, verbetering van het bedrijfsbeheer (management), pro- duktievernieuwing en afzetverrui- ming komen voor een bijdrage in aanmerking. Het gaat bij dit alles niet om een al gemene regeling, maar om een be perkt aantal goed te keuren projec ten. De keuze wordt bepaald door de voorwaarde dat de projecten een ex perimenteel en innovatief karakter moeten hebben. De hoogte van de bijdrage hangt onder meer samen met het risico dat het project mee brengt, maar bedraagt in het alge meen 15 tot 40% Organisatorisch kader Projecten met een investering van ƒ200.000,— of meer worden tot de grotere projecten gerekend. Deze grotere projecten moeten in een goed organisatorisch kader zijn geplaatst. Het kan bijvoorbeeld gaan om ver nieuwingen in de dienstverlenende sector, bijvoorbeeld in de gezond heidsdienst, de veeverbeteringsorga- nisatie, de boekhoudbureau's of de afzetorganisatie. De resultaten van de verbeteringen moeten aan boeren en tuinders ten goede komen. De stimuleringsregeling is niet bedoeld voor de agrarische verwerkende in dustrie, die onder het subsidieregiem van het Ministerie van Economische Zaken valt. Voorbeeldwerking Bij de kleinere projecten gaat het om nieuwe ontwikkelingen op de land en tuinbouwbedrijven zelf. Te den ken valt bijvoorbeeld aan nieuwe bedrijfssystemen, nieuwe mechani- saties, opslag van produkten etc. De projecten moeten bovendien een voorbeeldwerking hebben. Voor lichting en onderzoek zullen van de gegevens van een project gebruik mogen maken. Agrarische onderne mers die voor een bijdrage in aan merking willen komen moeten hun hoofdberoep in de land- en tuin bouw hebben. Ook loonwerkers kunnen voor subsidie in aanmerking komen. Aanmelden De grotere projecten moeten worden aangemeld bij het Ontwikkelings- en Saneringsfonds voor de Landbouw, Postbus 20401, 2500 EK Den Haag. Een beschrijving van doel, kosten en termijn van uitvoering moet worden bijgevoegd. ir, J.H. Egberink Het O- en S-Fonds laat zich ten aanzien van de grotere projecten ad viseren door de Landelijke Raad voor de Bedrijfsontwikkeling, waarin het georganiseerde landbouwbe drijfsleven is vertegenwoordigd. Kleinere projecten (projecten op land- en tuinbouwbedrijven tot 200.000,— kunnen worden aan gemeld bij de Hoofdingenieur Di- rekteur van de Provinciale Direkties voor de Bedrijfsontwikkeling in de provincie waar het project wordt uitgevoerd. Met een provinciaal ad vies worden deze projecten voorge legd aan een landelijke commissie van het Ministerie van Landbouw (Directie Bedrijfsstructurele Aange legenheden), waarin overheid en het Landbouwschap vertegenwoordigd zijn. Met name voor de kleine pro jecten is het gewenst vooraf contact op te nemen met de voorlichtings dienst of het provinciale HID-kan- toor. Ir. J.H. Egberink LANDBOUWSCHAP In deze nieuwe brochure van de directie Voorlichting en Externe Betrekkingen aandacht voor de knelpunten in de relatie tussen landbouw en milieubeheer in Nederland. De brochure be schrijft de problemen die zich voordoen bij 't beheer van natuur en landschap. Het is zaak de tegengestelde be langen zorgvuldig tegen elkaar af te wegen. Verder aandacht voor 't probleem van de overbemesting. Tot slot wordt gewezen op de be langrijkheid van energiebespa ring in de land- en tuinbouw. De brochure schetst genoemde pro blemen op een duidelijke manier en geeft antwoord op de vraag welke oplossingen men nastreeft. Deze zeer informatieve brochure is gratis te verkrijgen van de In- fo-tiek (070-792062/2057. Brussel - In een "groenboek" dat onlangs is verschenen en dat dinsdag aan het europees parlement zal worden gepresenteerd, heeft de eg- commissie haar voorlopige ideeën uiteen gezet over de toekomstige financiering van de activiteit van de europese gemeenschap, de eigen financiële middelen waarmee men nu 12 jaar gewerkt heeft, dreigen uitgeput te raken. "De gemeenschap leeft al in de schaduw van die uitputting", zo zegt het "groenboek". De EG-commissie zegt dat ze een verhoging van de afdracht van een deel van de btw-opbrengsten door de EG-lidstaten het beste middel vindt om de EG ruimer in de financiële middelen te zetten. In de komende lente zal ze met definitieve voorstellen komen. "Besluitvorming in de Europese Ge meenschap", is de titel van een in formatieve brochure die sinds kort verkrijgbaar is bij het Voorlichtings bureau van de Europese Gemeen schap in Den Haag. Verschillende aspecten van de be sluitvorming binnen en tussen de Europese instellingen komen aan de orde. Zo wordt de besluitvorming bij de Raad van ministers onder de loep genomen, evenals bijvoorbeeld de begrotingsprocedure in het Europees Parlement. De vraag hoe een richt lijn tot stand komt en welke rol de verschillende instellingen daarbij spelen, wordt uiteraard ook uitvoerig behandeld. Aan het slot van de bro chure wordt een breed overzicht ge geven van de voorstellen die zijn ge daan ter verbetering van de besluit vorming in dl» Europese Gemeen schap. Het betreft hier zowel resolu ties van het Parlement als medede lingen van bijvoorbeeld de Europese Commissie. De brochure is (gratis) verkrijgbaar bij :Voorlichtingsbu- reau Europese Gemeenschappen, Lange Voorhout 29, 2514 EB Den Haag. Verschillende Britse ondernemingen hebben een campagne gelanceerd, waarin zij de Britse gezinnen aan sporen 'Brits te denken' en drie pond per week te besteden aan Britse goe deren in plaats van aan buitenlandse levensmiddelen. De Commissie ver zet zich niet tegen deze campagne. Wanneer dit soort campagnes volle dig een zaak van het bedrijfsleven vormt, wordt namelijk geen inbreuk gepleegd op de EEG-bepalingen over het vrije verkeer van goederen. Het geld dat de Europese gemeen schap nodig heeft voor het uitvoeren van haar beleid (het landbouwbe leid, regionaal- en sociaal beleid, ontwikkelingsbeleid enzovoorts), is nu afkomstig van heffingen en douanerechten die rechtstreeks in de Europese kas vloeien. Bovendien dragen de EG-regeringen jaarlijks hun deel van de btw-opbrengst in hun landen aan Brussel af. Die laat ste afdrachten hebben een plafond en kunnen maximaal één procent van de btw-opbrengst zijn. Dat pla fond wil de EG-commissie doorbre ken. Op dit moment, zo zegt het "groen boek", beschikt de Europese ge meenschap over een financiële re serve van nog maar twee miljard Europese rekeneenheden, dat is on geveer 5,2 miljard gulden. Zeker als Spanje en Portugal lid worden van de gemeenschap zal er meer geld nodig zijn. Er wordt al geruime tijd over een verhoging van de financiële middelen van de gemeenschap ge sproken. Vooralsnog lijkt dat geen eenvoudige zaak te zijn. Als gevolg van de economische situatie be schikken de EG-lidstaten zelf ook over veel minder geld. "Toch kan de gemeenschap niet de simpele ge meenschap van de een procent blij ven", zo zegt de commissie. Als de bijdrage van de EG-lidstaten aan de gemeenschappelijke kas in Brussel omhoog gaat dan moet daar wat tegenover staan, zo vindt de EG- commissie. Het moet dan zo zijn dat er een Europees beleid komt dat als het ware vervangend werkt voor na tionaal beleid. Met andere woorden wat de lidstaten meer aan de EG uitgeven, zouden ze nationaal moe ten kunnen besparen. Aanpassing van het huidige eigen-middelenbe- sluit van de gemeenschap kan nog een langdurige zaak worden. Er is een verdragswijziging mee gemoeid die unaniem goedgekeurd moet worden door de Europese minister raad en vervolgens bekrachtigd moet worden door de nationale parle menten van de tien EG-lidstaten. De Europese gemeenschap had (en heeft nog steeds) narigheid met de Britten. Die hebben terugbetalingen ontvangen omdat ze naar hun smaak te weinig uit de Europese begroting uitgekeerd kregen, vergeleken met wat ze er aan betaalden. Duidelijk met die problemen in het achter hoofd vraagt de EG-commissie zich in haar "groenboek" af of er bij de betalingen aan het Europese budget geen onderscheid gemaakt moet worden tussen "welvarende" en "minder welvarende" EG-lidstaten, dat zou bijvoorbeeld kunnen door bij de berekening van dat deel van de btw-opbrengst dat lidstaten aan de gemeenschappelijke kas moeten af dragen, rekening te houden met het bruto binnenlands produkt (bbp) van elk van de landen. Een andere mogelijkheid zou zijn dat lidstaten waarvan het bbp relatief hoog is, een extra bijdrage storten. Aangezien ongeveer 65 procent van de Europe se begroting verdwijnt aan uitgaven voor de landbouw, zou er ook een extra-bijdrage gevraagd kunnen worden van landen die relatief veel uit het Europese landbouwfonds ontvangen. Maar de EG-commissie zegt dat al deze ideeen nog nader moeten worden besproken en bestu deerd. Andere mogelijkheden om de gemeenschap aan meer financiële armslag te helpen zijn volgens de EG-commissie de volgende: Europa zou meer leningen kunnen plaatsen op de internationale kapitaalmarkt, er zou een heffing, gelegd kunnen worden op de import van produkten die graanprodukten vervangen en zo'n heffing zou ook mogelijk zijn voor importen van plantaardige olieën en vetten. Zaken zoals een Europese accijns op sigaretten en al cohol, een Europese vennootschaps belasting of een Europese, inkom stenbelasting wijst de EG-commissie op dit moment nog als "niet realis tisch" van de hand. (ANP). Sterke konkurrentie van andere lan den en een dalend besteedbaar inko men zullen de komende jaren de af zetmarkt voor land- en tuinbouwpro- dukten onder druk zetten. Het is daarbij de taak van de overheid het ondernemersklimaat te verbete ren. Zij doet dit op dit moment door enerzijds het financieringstekort te rug te dringen en anderzijds de on dernemer te helpen bij het drukken van de kosten. De overheid heeft niet zozeer tot taak de bedrijven te steu nen die in moeilijkheden zijn. "Nee, het beleid moet zich allereerst richten op bedrijven die perspektief bieden en bovendien de moed hebben om te in vesteren". Dit o.m. zei ir. A. de Zeeuw, direk- teur-generaal voor landbouw en voedselvoorziening tijdens de Tuin- bouwkonferentie van de Nederlandse Christelijke Boeren- en Tuinders- bond (CBTB) op 10 februari j.l. in Utrecht. De heer De Zeeuw toonde zich dan ook niet erg enthousiast om veel geld te stoppen in de beëindigings rege ling. "Natuurlijk zou ik graag zowel voor het een als het ander geld be schikbaar willen stellen. Het pro bleem waar we voor staan is echter de keuze: öf het een óf het ander". Open grenzen Voor onze land- en tuinbouw zijn open grenzen binnen de EG van le vensbelang. Ir. de Zeeuw was van oordeel dat men voorzichtig moet zijn om het invoerbeleid van de Ge meenschap te verscherpen. "We moeten andere landen buiten Eu ropa kansen geven als ze wezenlijk goedkoper kunnen produceren". Stuntverkopen horen hier echter niet in thuis. Via het vaststellen van refe- rentieprijzen zal deze vorm van marktbederf moeten worden voor komen. De direkteur-generaal ver klaarde dat minister Braks onlangs in Brussel al informeel het idee naar voren had gebracht om bloemen met de groenten op te nemen in een re- ferentieprijsstelsel om zo voor de EG een beperkt beschermend beleid te 5

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 5